Palya Bea lemezén névleg karácsonyi dalok szólnak, de van köztük kifejezetten pajzán is, meg szívbe markoló. A cimbalom-fúvósok-bőgő-dob kíséret olyan sokszínű, hogy el is felejthetjük, hogy ez „világzene”. Ez a kritika először a Recorder magazin 122. számában jelent meg.
Szex és magány, háború és a gyermeki csodavárás – ezek a témák mind előkerülnek ezen a névleg karácsonyi albumon, ami lemez+könyv formában decemberben, digitálisan februárban jelent meg. Az ünnep nem is kerül szóba minden dalban, és hát úgyis „nem a bejgli [számít, hanem] a két kéz, aki gyúrja”.
Palya Bea magával ragadóan, kifejezően énekel; mindig fülbemászó, sokszor kifejezetten slágeres. A régóta vele játszó cimbalom, fúvósok, bőgő és dob felállás olyan sokszínű és potens, hogy az ember akár el is felejtheti, hogy „világzenét” hall, ezek egyszerűen csak: dalok.
Érdemes kiemelni A szeretet ünnepét: nemcsak a szöveg, sőt, nemcsak az ének erotikus, de a kíséret is pajzán. Két számot vonósnégyes emel meg (az Anya, mondd még a csodát első része kifejezetten szívbe markoló), kettőt pedig az ÉSZA kórus. Amikor azt éneklik a fűtés nélkül maradt néninek, hogy „nem vagy egyedül”, akkor először azt gondoltam, hogy kórus helyett talán inkább szociális háló kéne – de olyan hatásos a dal, hogy meggyőzött: legyen mindkettő.
Előadó: Palya Bea
Cím: Fénydalok
Kiadó: szerzői kiadás
Megjelenés: 2024/2025
Műfaj: világzene
Kulcsdal: A szeretet ünnepe
8/10
Rónai András
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.