Logo Pic
A Gyűjtő 2024. május 02.

Hajsza a győzelemért – Matricázás és átalakítás 1. rész

A Hajsza a győzelemért a kedvenc Forma-1-es filmem. Nem mintha olyan sok értékelhető alkotás lenne ebben a témában, de rám nagy hatással volt Ron Howard filmje, amiben Niki Lauda és James Hunt párharcát dolgozták fel. Bár kétségtelen, hogy vannak benne történelmi pontatlanságok és csúsztatások, de szerintem nagyon hangulatos, magával ragadó és ami a legfontosabb, hogy engem közelebb hozott a 70-es évek Forma-1-éhez. A film megnézése után eltökélt szándékom volt, hogy megszerzem Lauda és Hunt 1976-os autóját 1:43-as méretarányban. Viszont ez koránt sem volt egy egyszerű feladat. Rengeteg ötletelés, modellautók hajkurászása, pilóta figura faragása és matricázás is volt a rögös úton, amíg célba értem. Ám, most örömmel jelenthettem be, hogy egy olyan párost sikerült összehoznom, ami csak keveseknek van meg a gyűjteményében. Mivel sikerült ismét borzalmasan hosszúra nyújtanom a beszámolómat, így jófejségből inkább két részre bontottam a történetet. Az első részben James Hunt McLarenjéről lesz szó.

hajszaagyozelemert.jpg

A beszerzés

A két autó közül a könnyebbik feladat James Hunt 1:43-as méretarányú McLarenjének a beszerzése volt, hiszen több gyártó is kiadta az M23-ast, köztük Minichamps és a Spark is. Végül egy Minichampses modellre esett a választásom. A fő indok az volt, hogy a keresgélés során kiderült, hogy Magyarországon a Subiland-nél is lehet kapni James Hunt VB győztes autóját. Róluk érdemes azt tudni, hogy nem csak webshopjuk, hanem boltjuk is van Tatabányán. Úgy döntöttem, hogy egy kirándulással egybekötve, személyesen veszem át a modellautómat és ha már ott vagyok akkor szét is nézek náluk, hiszen kis hazánkban nem sok ilyen akad, mivel a legtöbb modellbolt „csak” webshop. Ha arra jártok és tehetitek ti is nézzetek szét náluk. Viszont, ha konkrétan vásárlási szándékkal mentek, akkor érdemes előtte megvenni és személyes átvételre kérni a modellautót, mert nem mindent tárolnak ott helyben.

Világbajnoki kiadás

Mit kell tudni az általam vett modellautóról? Többek között azt, hogy ez nem csak egy „sima” Minichampses kiadás, hanem a Világbajnoki sorozat egyik darabja. Ez mit is jelent? A modell bár ugyanaz, mint a többinél, de a körítés kicsit más. Ezt a szériát speciális világbajnoki kártyás dobozban dobták a piacra és emiatt többet is ér, mint a sima kockászászlós vagy McLaren papíros verziók. Ennek nagyon örültem, mert végre ebből a sorozatból is meglett nekem az első darabom!

Le és felrakható karosszéria elemek

Volt még egy fontos szempont, amiért ezt a modellt választottam. A Minichamps kiadott pár olyan autót (főleg klasszikus F1-eseket), aminek a cockpit teteje és a motorborítás levehető. Azért valljuk be, nem néz ki rosszul, ahogy megpillantjuk a V8-as Ford-Cosworth DFV motor kicsinyített mását. Szerintem ez egy nagyszerű ötlet volt a gyártótól (nem úgy, mint a showcar vagy a dirty version…) és mivel eddig még nem volt ilyen modellautóm, így már egy ideje eltökéltem magamba, hogy feltétlenül be kell szereznem egy ilyet is.

Az ötlet remek, de a kialakítás pocsék

Sajnos azonban a kivitelezéssel nem voltam maradéktalanul elégedett. Nyilván ez a megoldás azért is született, hogy a gyűjtők bármikor szabadon le és felrakhassák az autó alkatrészeit attól függően, hogyan szeretnék azt tárolni. Igen ám, csak van egy kis probléma ezzel. A kis pöcköket nagyon nehéz volt bepattintani a lyukakba. Rendesen erőlködni kellett vele, ami nem szerencsés egy ilyen kis modellautónál. Cserébe, ha sikerült feltennem, akkor meg pokoli nehéz volt leszedni utána. Szóval vagy felteszed vagy nem, de ennek akkor így nincs sok értelme. Viszont volt egy ennél nagyobb problémám is, mégpedig az, hogy amikor összepattintottam akkor láttam, hogy a motorborításnál a két elem között óriási rés van. Az első gondolatom az volt, hogy ez biztos azért van, mert a pöckök akadnak és nem mennek teljesen a helyükre. Tehát mit csináltam? Elkezdtem a pöcköket megfaragni, hátha könnyebben becsusszanak a helyükre, de sajnos ez sem segített. Aztán világosodtam meg, hogy lehet azért vannak ekkora rések, hogy ha leakarjuk venni az elemet, akkor egy vékony csavarhúzóval alá tudjunk nyúlni… Hát mindegy, én megcsináltam olyanra, hogy most már tényleg könnyen le és felhelyezhető a motorborítás. Amúgy a cockpitel is megszenvedtem, mert ott meg az volt, hogy a kis pöckök nem maradtak a lyukakban, ezért gyurmaragasztóval oldottam meg ezt a problémát. Én nem hittem volna, hogy ez ilyen kínszenvedés lesz. A végső konklúziót le is vonnám egyúttal. A le és felrakható elemek ötlete 10/10-es, de a kivitelezése az bizony 10/1.

A matricázás

Viszont itt még koránt sem ért véget a James Hunt sztori. Mint majd mindegyik modellautónál így erre sem kerültek fel a dohányreklámok gyárilag. Természetesen, amikor ezt kiadták, akkor még nem nagyon volt divat matricákat mellékelni a modellautókhoz, így nekem kellett azokat külön beszereznem. Szerencsére ehhez az autóhoz többen is adtak ki matricaszettet, de végül a jól bevált TB Decalst választottam, amit kicsit megbántam, de ne szaladjunk ennyire előre.

Az mindenképpen pozitívum volt, hogy nem kellett a dohányreklámpótló matricákat ezúttal sem eltávolítanom, de amilyen könnyűnek tűnt ennek a modellautónak a felmatricázása, annyira nem volt az. Tudom, hogy kissé elcsépeltnek hangzik, de tényleg rengetegszer van az, hogy ránézek egy modellautóra és azt mondom, hogy ez sima ügy lesz, aztán elkezdem csinálni és csak azt veszem észre, hogy elment egy egész délutánom és öregedtem vagy 5 évet mire sikerült.

img_20240501_153557_2.jpg

A Hunt autónál az első komolyabb kihívást az jelentette, hogy kitaláljam, hogy melyik matrica hova való. Ezt a lépést nem érdemes elsietnünk vagy kihagynunk, mert annak nem lesz jó vége. Én voltam oly kedves és bejelöltem nektek, hogy mi hova való. Bevallom, hogy hiába tanulmányoztam legalább tucatnyi képet az eredetiről voltak olyan matricák, amiknek egyszerűen nem tudtam, hogy hol lenne a helye. Aztán, amin eléggé felhúztam a szemöldökömet azaz volt, hogy a hátsószárnyra való matrica miért kapott fehér hátteret? Nem szeretem ezt a fajta megoldást, mert azon kívül, hogy nem túl elegáns, több korábbi matricázásomnál is előfordult már, hogy később ez a fehér réteg meggyűrődött vagy felrepedezett. Aztán kiderült, hogy miért is volt erre szükség, ugyanis a gyári fehér matrica nem ér végig a hátsó szárnyon. A tetején van egy szürke csík. Ez baj, de pont ezért van ez a fehér matrica. Csak hogy mikor raktam fel, akkor meg kiderült, hogy el van méretezve, mert ez nem ehhez a Minichamps modellhez való. Most mit csináljak? Próbáltam méretre szabni a matricát, de próbáltatok már egy leáztatott matricát utólagosan méretre vágni? Ha még nem, akkor megsúgom, hogy nem a világ legegyszerűbb dolga és nekem sem sikerült ezúttal, így mehetett az egész a kukába. Viszont volt elég megmaradt Marlboro matricám korábbról, így pótolni tudtam. Igen ez számomra szerencsés, de akinek nincs, az meg vehet egy másik matricaszettet… Viszont a szürke csíkot valahogy jó lett volna eltüntetni. Próbáltam másik fehér matricát tenni rá, de annyira átütött a szürke réteg alatta, hogy hamar elvetettem az ötletet. Próbáltam egy nagyon vékony fehér matricával elfedni, de akkor meg a két matrica közötti átmenet volt nagyon feltűnő. Végül arra jutottam, hogy ott rohadjon meg ahol van, feltettem a Marlboro feliratot így és lenyeltem a keserű pirulát, hogy ez ilyen lett.

Helyreigazítás!

Tibi világosít fel, hogy az az ezüst csík a hátsószárnyon az nem azért van ott, mert a gyártó trehány módon nem matricázta le. Azt a részt hívják Gurney toldatnak, amit sem eltakarni nem kellett volna, se rámatricázni. Sajnos ez az infó túl későn jutott el hozzám, így már ezt késő kijavítanom, de ha valaki ezt az autót akarja felmatricázni a jövőben, az jobb ha tud róla.

Ha teljesen jól akartam volna megcsinálni, ahhoz le kellett volna szednem a fehérmatricát és újramatricázni a hátsószárnyat. Nos, köszönöm, de ebből inkább nem kértem. Igazából a többi matricával már nem volt akkora nagy problémám, ha csak nem az, hogy nagyon nehezen találtam referencia pontokat. Néztem az eredeti képeket, de futamról futamra is eltért az, hogy mekkorák és hova voltak helyezve a Marlboro feliratok, így némileg improvizálnom kellett és hagyatkoznom a szépérzékemre.

Bár nem vagyok tökéletesen elégedett vele, de inkább így, mintsem szponzori feliratok nélkül hagyjam ezt az autót. Ezt a matricázást leginkább csak haladóknak ajánlom és azoknak is azt tanácsolom, hogy ha ezt a matricaszettet használják, akkor előtte mérjék le a hátsószárnyat és szablyák körbe még a hordozó lapon a matricát.

Minőségi problémák a matricával

Apropó, majdnem elfelejtettem elmesélni, hogy mi volt a problémám a TB Decals matricáival. Azért szerettem az ő matricájukat, mert azon kevesek közé tartoztak, akik kontúrozzák a matricákat. Azaz nem nekünk kell a feliratokat szépen körbe vágni. Viszont nem tudom mi történt, de most már valami új technikával nyomtatják a matricákat és sajnos minden csak rosszabb lett. A felirat/logó kapott egy kontúr réteget, amit a leáztatás után még külön le kell fejteni. Erről először nem is tudtam, hogy ilyen, így elég nagy meglepetésként ért. A másik probléma, hogy míg korábban a szövegek gyönyörűen körbe voltak vágva, addig most eléggé nagy a ráhagyás a betűknél és a modellre ráhelyezve nem néz ki valami szépen az átlátszó réteg. Pont azért vettem eddig tőlük, mert nem kellett a körbevágással bajlódni, de most például a motorborításnál muszáj volt körbevágnom a feliratot, mert akkora volt a ráhagyás, hogy egyszerűen nem fért be a felirat a helyére. Persze lehetett volna matricalágyítóval bohóckodni, de komolyan? Hagyjuk már… Inkább levágtam azt az átlátszó réteget. Szóval nagyot csalódtam bennük. Az egyedüli pozitívum, amit észrevettem, hogy a matricák nem túl merevek, könnyen hajlíthatók, így például a sisakra játszi könnyedség volt felrakni a feliratot. Sajnos ez viszont nem ellensúlyozza a szett többi rossz tulajdonságát. Szerintem a jövőben, ha csak nem ők az egyedüli kiadók, akkor nélkülözni fogom őket. Kár érte, kiváló ügynök volt!

img_20240501_163853.jpg

A matricalap egy képkivágás, nem méretarányos!

Nos, az első rész „ennyi” lett volna, mint láthattátok ez is eléggé hosszú volt, így talán nem is baj, hogy a történet első fele véget is ér. Aggódni viszont nem kell, jövő héten érkezik a folytatás!

Vissza a címlapra
F1-es modelljeim
Sziasztok! Laci vagyok, 2011 óta gyűjtöm az 1:43-as méretarányú Forma 1-es modelleket. Ezen a blogon saját matricázásaimról, átalakításaimról, modelles sztorikról, tanácsokról és egyéb ehhez kapcsolódó témákról lesz szó. Jó nézelődést! :)
Legjobban pörgő posztok
A Salernitana elleni mérkőzés
Apuleius • 6 nap
Az Atalanta elleni mérkőzés
Apuleius • 2 nap
Nagy változások várhatók a középpályán
venember83 • 7 nap
Nagy barbecue szósz teszt
Linda Morvai • 7 nap
A kommunizmus egyik utolsó botránya: az 1989-es érettségi
Kerek Bálint • 3 nap
Cikkek a címlapról
Bibi Ka Maqbara
Ezt a gyönyörű mauzóleumot a világhírű Taj Mahal ihlette, de végül annak csak fakó mása lett.
Nyári programok 14-20 év között - Külföldi nyelvtanfolyam
A nyári szünet közeledtével érdemes elgondolkodni azon, milyen hasznos és izgalmas tevékenységekkel tölthetik a tinédzserek ezt az időszakot. Egyre népszerűbbé válik a külföldi nyelvtanfolyam, amely nem csak a nyelvtudást fejleszti, hanem életre szóló élményeket is biztosít. Habár a tinik többsége…
>