Regisztráció Blogot indítok
Adatok
András László

0 bejegyzést írt és 13 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A harc valamelyest emlékeztet VIII. Henriknek a pápával folytatott házasság-legitimációs vitájára. Henrik azzal, hogy a feje tetejére állította a házasság akkor bevett intézményét, szakítva az Egyházzal, pontosan azt a legitimációt nem tudta soha kivívni Boleyn Annának, amit…..
András László 2009.08.06 01:17:22
A zsidó-keresztény kultúrkörben a házasság például kifejezetten szentség, egészen addig, amíg az állam el nem vált az egyháztól olyannyira, hogy létezik polgári házasság egyházi nélkül. (Érdekes viszont, hogy nem létezik egyházi házasság polgári nélkül. Nem tudom, tudta-e mindenki. Engem például kifejezetten zavar.)
Abban az időben Európában, amikor földalapú volt a társadalom, a házasság életbenmaradást is jelentett. Ugyanebben az időben a nők pozíciója is lényegesen különbözött a maitól. Választójog, munka, tanulás lehetősége – időben szépen korrelál a puszta polgári házasság, illetve a válás lehetőségének megjelenésével. Akinek nem tetszik, ne nevezze fejlődésnek, de változásnak mindenképpen nevezni kell. Mindezzel együtt a melegházasság fogalmát abszurdnak tartom. Mert – visszatérve a kiindulóponthoz - a zsidókeresztény kultúrkörben a szó és az intézmény egy férfi és egy nő kapcsolatáról szól, esetlegesen születendő gyerekeikkel együtt. Tehát nem két férfi vagy két nő. Meg lehet fogalmazni jogokat, lehet találni intézményt – az élettárs kifejezés nem is rossz -, de nem kéne a házasság intézményét utolsó lényegi attribútumától is megfosztani, mármint hogy egy férfi és egy nő. Mert lehetne tovább menni, de mi maradna? Az, hogy kettő személy. De miért csak kettő? Három, négy, esetleg öt személy miért nem köthet házasságot? És hol maradnak az állatok? Kettő férfi, egy nő, meg egy kecske, például miért nem?
Az is lehet, hogy egyszerűen csak féltem egy szó jelentését. Pedig változott az már eleget.
András László 2009.08.06 11:41:13
Croc 02.11
Abszurditás-ügyben igazad van. Valóban nem az a kérdés, hogy velem mi legyen. De nem gondolom, hogy az általam leírtakkal okot adtam arra a föltételezésre, miszerint másoknak is kötelező legyen azt gondolni, amit én gondolok. Följebb én is kérdeztem egyet, megismétlem: Jogok tekintetében konkrétan az azonos neműek kapcsolatának a házasság intézményébe beemelését szeretnétek, vagy pedig egy, a házassággal kb. megegyező jogokat biztosító intézményt?
Noha tudom, hogy nincs egységes meleg-álláspont – ahogy értelemszerűen úgynevezett hetero-álláspont sincsen.
Az egy jó kérdés, hogy mi ma a házasság jelentése. Erről próbáltam két-három mondatot írni, hogy hogyan változott. A házasság szó egyszerre jelent egy jogi formulát, ami definiálható, és egy belső tartalmat, amit ki-ki megfogalmazhat, hogy számára mit is jelent. Ami a formulát illeti, igen, jelenleg Magyarországon leginkább ivarszervfüggő jogi keretet jelent. Egy férfi, egy nő. És azt a logikát vittem tovább, hogy ha az egy férfi-egy nő alapot változtatjuk, akkor a személyek számát is változtathatjuk (van példa, iszlám) etc. Csak akkor az már nem ugyanaz az intézmény lesz. A melegek (meg az általad említett hermafroditák és transzszexuálisok) számára a házassággal kb. azonos jogok megadásával egyetértek.

bjh gugzgvtv gzgvzlvkv bbbbz 03.08
Igazad van, ami a tartalmat, és az általános gyakorlatot illeti. A formula azonban a szentség volt (az egyház részéről ma is az). Attól, hogy a normát megszegik, még létezniük kell normáknak. Az is igaz ugyanakkor, hogy ha a norma megszegése általánosabb, mint a betartása, akkor a normát változtatni kell, mert valamiért nem működik. Persze ez nem ennyire egyszerű.

Pokesz70 03.30
Amit az egyházi és polgári házasságról írsz, azzal egyetértek. De tényleg nem köthetek házasságot pusztán Isten színe előtt, kérik hozzá a polgárit. Egyébként, ha nyelvileg megtették volna ezt a distinkciót, akkor most könnyebben menne egy harmadik fajta formára egy harmadik szót találni.
A te házasságdefiníciódban is szerepel a kettő személy. De egy időben a házasság férfi és nő közötti volt és felbonthatatlan, és Isten színe előtt. Aztán férfi és nő, anyakönyvvezető előtt, és felbontható. Most egyes országokban (maradva a kultúrkörben) két felnőtt ember közötti. Az az egyik kérdés, hogy melyiket nevezzük még házasságnak, és mi az, amit valami másnak nevezünk. Az egyház például nem tekinti házasságnak a polgári szerződést. A kérdés az, mikor érzi valaki, hogy ez az intézmény már nem az az intézmény, illetve azt, hogy ugyanaz, csak változott.

Pnegyesi 06.26
Hát igen, a jogkiterjesztés kapcsán mindig gyanús, ha valaki amellett érvel, hogy azok a jogok, amelyek őt megilletik, ne illessenek meg másokat valami okból. Számomra továbbra is a szó jelentése okozza a legtöbb gondot: nem lehet közös nevezőre jutni, mert keverednek a jogintézményre vonatkozó, a társadalmi tendenciákra vonatkozó, illetve a személyes tapasztalatokra vonatkozó állítások.
A rendőrség közlekedési szabálysértés miatt indít eljárást néhány biciklista ellen, akiket a szerdai kerékpáros felvonuláson igazoltattak, mondta Tafferner Éva, a BRFK szóvivője. Az eset érdekessége, hogy a helyszínen a rendőrök bizonytalanok voltak, hogy milyen címen…..
András László 2009.04.25 13:24:26
@Donor: (tegnap 20.54.31)
Nekem most esik le, hogy miről akar szólni a CM. Arról, hogy az autósok vegyék észre a biciklistákat. Mert hogy az a fő balesetforrás, hogy nem veszik észre őket. A tegnapelőtti vonulás tényleg észrevehető volt. Ebből a szempontból tehát jó. De, amint már írtam, vagy rendőrök által biztosított rendezvény, vagy KRESZ betartásával történő vonulás.
És nem célszerű a vitákban érvként használni a "mi vagyunk többen"-t, mert ez, ugye bármikor változhat.
András László 2009.04.25 13:43:19
@KA_Steve: (07.30)
Erről van szó!
Tisztázatlan okokból igazoltattak tömegével bicikliseket a rendőrök szerdán kora este. A biciklisek a klasszikus Critical Mass felvonulás miatt gyűltek össze. A Critical Mass, azaz kritikus tömeg nevű kezdeményezés lényege, hogy több biciklis egy időben egy irányba teker. Azaz nem…..
András László 2009.04.23 12:07:05
@aboros:
Szép volt, pontos, csakhát indulatok nélkül kurva nehéz. És persze az is jó lenne, ha az ilyen fórumok nem csak addig jutnának, hogy kifújjuk a gőzt, a kérdés, hogy marad-e valami energiánk valamit tenni is, azt leszámítva, hogy a saját praxisunkban igyekszünk normálisan működni - kocsiban és biciklin egyaránt.
András László 2009.04.23 16:58:58
@zoomin:
Én kb. ugyanannyit megyek kocsival, mint biciklivel, mert a tevékenységemhez így praktikus. De ebből kifolyólag nem tudok ellenségesdit játszani sem, mert magammal játszanám. Nem voltam ott a tegnapi eseményen, mert nem felvonulni meg akciózni szoktam, hanem közlekedni. Viszont jó lenne minden ellenérzés és indulat dacára csak a tegnapi esemény bírálatára szorítkozni, és nem általánosítani "autósok", "biciklisták", mert akkor menthetetlenül félrecsúszik. A kommentekből úgy érzem egyébként, hogy valóban kontraproduktív volt a tegnapi akció, akkor viszont pláne meg kellene maradni a konkrét kritikánál. Mert ha feltételezem a szervezők jó szándékát, akkor hasznos volna, ha képesek lennének levonni a tanulságokat, amit viszont megnehezít, ha a vita átmegy autósok-biciklisták vitába, és nem marad a tárgynál, miszerint, ha be volt jelentve, meg volt hirdetve, akkor rendőri kíséret és biztosítás, miegymás, ha meg nem, akkor csak a KRESZ érvényes. És úgy tűnik, itt hibáztak. És ezt nem is igen lehet kimagyarázni, hanem el kellene ismerni, és azt mondani: bocs.