Adatok
azt mondták irjak blogot
29 bejegyzést írt és 16 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az elmúlt évtizedek során a Lego ezernyi sikeres és kevésbé sikeres játékkal örvendeztette meg a világ gyermekeit illetve gyűjtőit. Egy csomó mára legendássá vált témát is bevezettek, amelyek keretein belül sok-sok kultikus készlet került az üzletekbe. Az éremnek viszont van egy másik oldala is,…..
azt mondták irjak blogot
2020.01.19 20:28:15
Annyival kiegészíteném, hogy az Inventor az 9V-s motort tartalmazott, nem 4,5V-ost.
azt mondták irjak blogot
2020.01.19 20:53:03
@Tota12: Na bevallom, azt nem néztem. Viszont a 4094-1-nél meg 9V-os elemtartó doboz (2847c01) van meg az átlátszó 9V-os motor (47154c01).
Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp
Villámposzt: Az ember aki szerencsére józan volt
2018.12.26 12:15:48
Avagy amikor a tudósoknak majdnem sikerült kirobbantani a harmadik világháborút, évekkel a Szovjetunió széthullása után...
azt mondták irjak blogot
2018.12.31 04:27:48
@NAR: Egészen pontosan az északi sark felé repült, mivel a Spitzbergák felett akarták a sarki fényeket vizsgálni. Ahhoz meg jóval közelebb van Norvégiából.
Egyébként meg attól függ, hogy hova akarsz műholdat fellőni. Keletnek akkor érdemes rakétát indítani, hogy ha alacsony inklinációú (pálya egyenlítővel bezárt szögét) geostacionárius vagy geoszinkron pályára akarsz állítani műholdat. Jellemzően ilyenek a kereskedelmi távközlési és kommunikációs műholdak vagy az időjárás figyeléshez használt műholdak. Ezek általában egy ponton állnak a földről nézve vagy látszólag egy kört ír le az égbolton. Esetleg csak szimplán alacsony föld körüli pályára akarsz állítani valamit (pl. űrállomás, annak ellátása), de ez egy picit bonyolultabb sztori.* Ilyenkor előny a keletre indulás és az egyenlítőhöz való minél nagyobb közelség. (Olyannyira, hogy pl. csak az, hogy Francia Guaianából, Kourouból indítanak Soyuzokat Bajkonur helyett helyből ad +8..9%-ot a fellőhető teherben.**
Azonban amikor kifejezetten a Föld megfigyelése a cél alacsony pályáról (lényegében a tudományos és hadi földfigyelés zöme) akkor általában a magas inklinációjú pályákra lőnek, mint a napszinkron pálya (sun sync orbit - SSO) vagy a Molnyija pálya (vagy más néven Highly Elliptical Orbit). Előbbinek előnye, hogy végig alacsony pályán mozog a műhold és folyamatosan ugyanolyan fényviszonyok jutnak a pálya ugyanazon részére a Földön, valamint folyamatosan napsütésben van a műhold. Utóbbinak meg előnye, hogy sokáig tartózkodik a műhold ugyanazon terület felett látható jó 8..11 órát, ami hadi felderítéshez alkalmassá teszi. Véletlenül pont az orosz Molnyija műholdak (meg a hozzá tartozó ugyanolyan nevű R-7 (Szojuz) rakétacsaládba tartozó rakéta) utána kapta a nevét. Oroszoknak az északi elhelyezkedés miatt a nagyon alacsonyan lennének az egyenlítő közeli geostac műholdak.
Magas inklinációhoz viszont kifejezetten hátrány az egyenlítő közeli elhelyezkedés, ott pont, hogy a sarkvidék (lenne) az ideális indítási helyszín, hiszen, ha az egyenlítőről indítanál egy rakétát, akkor rengeteg üzemanyagot kellene elhasználni arra, hogy "megemeld" az inklinációt. Nem véletlen van Plesetszkben űrközpont, illetve nem véletlen van Nyugat-Amerikában a Vandenberg támaszpontról is rakétaindítás (akár civil, akár katonai), ahol a szárazföld miatt pont, hogy nem indítanak keletnek rakétát. Plesetszkből egyébként több európai Föld figyelő ESA műholdat is indítottak már orosz rakétákkal, mert jobban megérte onnan indítani SSO-ra. (Sentinel-3A, 3B, 5p, például egyébként egész érdekes programok)
Szóval azt, hogy mikor, honnan, merre lőnek egy rakétát azt behatárolja, hogy, milyen nehéz terhet, milyen célból, milyen pályára lőnek (melyik égitest köré, milyen magasra, milyen inklinációval, milyen jellegű pályára, stb.), milyen rakéta érhető el, azok honnan, milyen irányba indíthatóak és melyik szomszédos ország fog megorrolni arra, hogy ha valakinek a házára esik egy elhasznált rakétafokozat.
Bocs, ha hosszú lett, érdekel a téma és rámjött a szófosás. :)
* Pl. a Nemzetközi Űrállomásnak az inklinációja azért 51° körül van, mert így tudnak az oroszok úgy rakétát indítani Bajkonurból, hogy a Soyuz rakéta elhasználódott fokozatai Kazasztánban essen le és ne érintse Kínát még véletlenül se. Egyébként az amerikaiak alacsonyabbat akartak volna, mert "olcsóbb" elérni. (Értsd: kisebb rakéta is elég vagy több a felvihető teher.) Más kérdés, hogy így nagyobb területe felett halad el a Földnek, ami tudományos szempontból előnyös.
** Persze ez önmagában nem ennyire egyszerű sztori, szintén számít az, hogy hova. Pl. a Falcon Heavy-nak jól mutat az, hogy papíron 63 tonnát tud alacsony Föld körüli pályára állítani szemben pl. az Atlas V-vel (20,5t) viszont az FH-nak "nehéz" a második fokozata (RP-1 vs folyékony hidrogén), így távolabbra az Atlas V felül fogja múlni a hatékonyságával, ha pl bolygóközi pályára kellene valamit állítani.
Egyébként meg attól függ, hogy hova akarsz műholdat fellőni. Keletnek akkor érdemes rakétát indítani, hogy ha alacsony inklinációú (pálya egyenlítővel bezárt szögét) geostacionárius vagy geoszinkron pályára akarsz állítani műholdat. Jellemzően ilyenek a kereskedelmi távközlési és kommunikációs műholdak vagy az időjárás figyeléshez használt műholdak. Ezek általában egy ponton állnak a földről nézve vagy látszólag egy kört ír le az égbolton. Esetleg csak szimplán alacsony föld körüli pályára akarsz állítani valamit (pl. űrállomás, annak ellátása), de ez egy picit bonyolultabb sztori.* Ilyenkor előny a keletre indulás és az egyenlítőhöz való minél nagyobb közelség. (Olyannyira, hogy pl. csak az, hogy Francia Guaianából, Kourouból indítanak Soyuzokat Bajkonur helyett helyből ad +8..9%-ot a fellőhető teherben.**
Azonban amikor kifejezetten a Föld megfigyelése a cél alacsony pályáról (lényegében a tudományos és hadi földfigyelés zöme) akkor általában a magas inklinációjú pályákra lőnek, mint a napszinkron pálya (sun sync orbit - SSO) vagy a Molnyija pálya (vagy más néven Highly Elliptical Orbit). Előbbinek előnye, hogy végig alacsony pályán mozog a műhold és folyamatosan ugyanolyan fényviszonyok jutnak a pálya ugyanazon részére a Földön, valamint folyamatosan napsütésben van a műhold. Utóbbinak meg előnye, hogy sokáig tartózkodik a műhold ugyanazon terület felett látható jó 8..11 órát, ami hadi felderítéshez alkalmassá teszi. Véletlenül pont az orosz Molnyija műholdak (meg a hozzá tartozó ugyanolyan nevű R-7 (Szojuz) rakétacsaládba tartozó rakéta) utána kapta a nevét. Oroszoknak az északi elhelyezkedés miatt a nagyon alacsonyan lennének az egyenlítő közeli geostac műholdak.
Magas inklinációhoz viszont kifejezetten hátrány az egyenlítő közeli elhelyezkedés, ott pont, hogy a sarkvidék (lenne) az ideális indítási helyszín, hiszen, ha az egyenlítőről indítanál egy rakétát, akkor rengeteg üzemanyagot kellene elhasználni arra, hogy "megemeld" az inklinációt. Nem véletlen van Plesetszkben űrközpont, illetve nem véletlen van Nyugat-Amerikában a Vandenberg támaszpontról is rakétaindítás (akár civil, akár katonai), ahol a szárazföld miatt pont, hogy nem indítanak keletnek rakétát. Plesetszkből egyébként több európai Föld figyelő ESA műholdat is indítottak már orosz rakétákkal, mert jobban megérte onnan indítani SSO-ra. (Sentinel-3A, 3B, 5p, például egyébként egész érdekes programok)
Szóval azt, hogy mikor, honnan, merre lőnek egy rakétát azt behatárolja, hogy, milyen nehéz terhet, milyen célból, milyen pályára lőnek (melyik égitest köré, milyen magasra, milyen inklinációval, milyen jellegű pályára, stb.), milyen rakéta érhető el, azok honnan, milyen irányba indíthatóak és melyik szomszédos ország fog megorrolni arra, hogy ha valakinek a házára esik egy elhasznált rakétafokozat.
Bocs, ha hosszú lett, érdekel a téma és rámjött a szófosás. :)
* Pl. a Nemzetközi Űrállomásnak az inklinációja azért 51° körül van, mert így tudnak az oroszok úgy rakétát indítani Bajkonurból, hogy a Soyuz rakéta elhasználódott fokozatai Kazasztánban essen le és ne érintse Kínát még véletlenül se. Egyébként az amerikaiak alacsonyabbat akartak volna, mert "olcsóbb" elérni. (Értsd: kisebb rakéta is elég vagy több a felvihető teher.) Más kérdés, hogy így nagyobb területe felett halad el a Földnek, ami tudományos szempontból előnyös.
** Persze ez önmagában nem ennyire egyszerű sztori, szintén számít az, hogy hova. Pl. a Falcon Heavy-nak jól mutat az, hogy papíron 63 tonnát tud alacsony Föld körüli pályára állítani szemben pl. az Atlas V-vel (20,5t) viszont az FH-nak "nehéz" a második fokozata (RP-1 vs folyékony hidrogén), így távolabbra az Atlas V felül fogja múlni a hatékonyságával, ha pl bolygóközi pályára kellene valamit állítani.
Mindig örülünk, ha sikerül olyan vendéget szerveznünk, aki a játékipar üzleti kulisszái mögül érkezik, és sales/marketing oldalról mesél titkokat, mondjuk a magyar piacról. Galó István András ilyen ember: értékesítési vezetőként ott volt a tűzvonalban az Electronic Arts magyarországi indulásánál, és…..
azt mondták irjak blogot
2018.11.29 17:18:16
@AarPoe: Hát, most erre mit lehet mondani? EA (meg az összes többi cég) egy profitorientált cég. Az a céljuk, hogy profitot termeljen. Az, hogy egy-egy ilyen cég előállít olyat, ami neked kell, az igazából csak mellékes az ő szempontjukból.
azt mondták irjak blogot
2018.11.29 17:19:34
Ebben a cikkben szeretnék bemutatni pár nagyon furcsa készletet, amelyek azért vagy a történetük miatt, vagy mert tényleg annyira megosztó építmények, hogy az idő múlásával legendássá váltak, nevezhetők furcsának. Direkt nem állítok sorrendet, mindenki döntse el maga melyik a…..
azt mondták irjak blogot
2018.09.06 11:49:42
Visszatértem a rövid szabadságomról... és egyben próbálok visszarázódni a dolgos mindennapokba. Addigis amíg utolérem magam a cikkekkel, nézzétek meg ezt az érdekes 1999-es, kihajtogatható, egylapos Lego katalógust. Ez egy elég nagyméretű cucc, ami a System vonalon belül megjelent űrhajós - de nem…..
azt mondták irjak blogot
2018.08.29 13:01:05
Hova megy ez a vonat?
Lehet fél órával kevesebb? Avagy a balatoni vonatpótlás tanulságai.
2017.03.07 07:00:00
A dél-balatoni vasútvonal felújítása évek óta folyik, és immár lassan a végéhez közelít. Az átépült pályán újra versenyképes menetidőt tud majd kínálni a vasút a Balaton-part Budapesttől távolabbi részeire, Keszthelyre illetve Nagykanizsára - már annak a kevés utasnak, aki megmarad, hiszen az…..
azt mondták irjak blogot
2017.03.09 01:11:45
@Tapsihapsi: Ennyire azért nem mobilisak az emberek. Erre nagyon jó példa anyám. Neki kb. annyi maradt meg a MÁV-ból, hogy folyton rengeteget késik (azért ma általában megáll 5 perc alatt) és régi, lepusztult vonatok vannak. Már egy ideje mondogatom, hogy mostanság egész vállalható (Ganz Hernyó) vagy kifejezetten modern (új Flirt) szerelvényeket is kapunk (Budapest-Kelebia vonal), nem csak néha "tévedésből" odakerült fecskékkel borzolják az utasközönség idegeit, hogy egyébként ilyen is lehetne egy Bhv kocsi.
Ahhoz, hogy ki merje próbálni újra a MÁV-ot (szerintem legalább 22-25+ év után) ahhoz az kellett, hogy egyszer mikor fenn járt Budapesten, mondjam neki, hogy márpedig Újpest központtól vonattal megyünk át Aquincumra. Akkor is magyarázni kellett neki, hogy a Dezsők már 14 éve vannak a MÁV-nál.
Szóval nem olyan egyszerű a MÁV-os marketingesek dolga, hogy újra megszerettessék az emberekkel a vasutat. Mondjuk azok is csinálnak érdekes dolgokat. Pl. mikor a kerékpárszállítást IC-s plakátokkal reklámozzák... (Mondjuk szvsz nonszensz, hogy nem lehet megoldani néhány kerékpártároló helyet egy IC-re, de sebaj.)
(Arról nem is beszélve, hogy kellene egy BKK szerű valami az országba a MÁV, GySEV és a Volánok fölé, ami végre az asztalra csapna és összehangolná buszokat és a vonatokat, mert most a kapcsolatok rengeteg helyen nonszensz)
Ahhoz, hogy ki merje próbálni újra a MÁV-ot (szerintem legalább 22-25+ év után) ahhoz az kellett, hogy egyszer mikor fenn járt Budapesten, mondjam neki, hogy márpedig Újpest központtól vonattal megyünk át Aquincumra. Akkor is magyarázni kellett neki, hogy a Dezsők már 14 éve vannak a MÁV-nál.
Szóval nem olyan egyszerű a MÁV-os marketingesek dolga, hogy újra megszerettessék az emberekkel a vasutat. Mondjuk azok is csinálnak érdekes dolgokat. Pl. mikor a kerékpárszállítást IC-s plakátokkal reklámozzák... (Mondjuk szvsz nonszensz, hogy nem lehet megoldani néhány kerékpártároló helyet egy IC-re, de sebaj.)
(Arról nem is beszélve, hogy kellene egy BKK szerű valami az országba a MÁV, GySEV és a Volánok fölé, ami végre az asztalra csapna és összehangolná buszokat és a vonatokat, mert most a kapcsolatok rengeteg helyen nonszensz)
...meg a nyaralásnak. Tehát indul az őszi szezon.
Mostani tervek, amik már biztosan épülnek:
- Vegyiüzem (nagyjából 90%-ban kész). Nem olyan nagy, cserébe csatlakozik a vasúthoz.
- Titan IIIE + Voyager (elemek kb. 45%-a van meg)
- Atlas 5 421 (kb. 20-30%)
Egyébként jó érzés kb. másfél hónap…..
Gondolom mindenki ismeri viccet a NASA-ról, az oroszokról meg a millió dolláros golyóstollról. Nos, ha a konkrét sztori valójában urban legend, attól még az oroszok tényleg rengeteg - szerintem - zseniálisan egyszerű megoldást tudtak kitalálni bonyolult problémákra. Egyik ilyen, hogy hogyan jussunk…..
El is felejtettem megemlíteni: végül megépítettem a Szojuz-TMA űrhajót is, amit még valamikor ősszel LDD-ztem össze. (Azóta már van Szaljut-6 is...)
De maga a szállító/emelő is kapott néhány újítást:egyrészt átalakítottam a hátsó kocsit hat tengelyessé, mint az igazi.…..
...és rájössz, hogy már a negyedénél 1000 elem felett jársz.
Na jó, ennyivel nem szúrom ki a szemeteket. Alapvetően a Vegához akartam készíteni egy mobil szervíztornyos megoldást, aztán végül az utólag Rokotnak minősített - egyébként legkisebb - rakétámhoz kezdtem el tervezni egyet. Ironikus…..
azt mondták irjak blogot
2016.04.12 19:49:52
No, végre kész lettem az indokolatlanul elhúzott leltárral és egy-két rendelés is kezd már beesni, illetve végre volt egy kis időm építeni is valamit. Ennek örömére összeraktam 4 új rakétát. Igaz, még nincs mindegyik teljesen kész, de formailag már kezd összeállni.
Balról jobbra. Ariane 5, Soyuz…..
Végeztem a ma jött másfél kg. Lego elpakolásával, gondoltam ránézek a Youtubera, mielőtt elmegyek aludni. Erre látom, hogy mindjárt indítják a váltást az ISS-re. Belenézek a Roscosmos streamébe, erre ez fogad:
Totálisan indokolatlan...
Egyébként egész forgalmas hónapunk van, az ISS-en…..
Gondoltam, mielőtt elkezdek egy nagyobb projektet, készítek egy leltárt, 6 doboz megvan, a csavartartó doboz és 8 még hátra, ráadásul abból kettőt szét is kell vállogatni... Fárasztó egyébként. Valószínűleg kelleni fog még legalább 2-3 doboz.
De legalább van egy majdnem kész Ariane 5, amivel teljes…..
azt mondták irjak blogot
2016.01.23 01:13:18
Kezdem rosszul érezni már magam ezzel a bejegyzéssel. Először a kecskeméti Kockafeszt után akartam írni, erről, majd karácsony környékén, de végül most lett belőle. De jobb később, mint soha.
A Falcon 9 története röviden a "merjünk nagyot álmodni" lehetne. Elon Musk miután megszedte magát a…..
Arról gondolom nem kell mesélnem, hogy mekkora változást hozott az, hogy az amerikaiak a GPS-t a közemberek számára is elérhetővé tették. Valószínűleg azt sem kell túlragozni, hogy miért akarnak saját navigációs rendszert az oroszok (GLONASS) a kínaiak (BeiDou), az indiaiak…..
azt mondták irjak blogot
2015.12.19 02:50:32
@Pootj: Nem hinném, hogy félreértettem.
"When it is integrated into the COSPAS-SARSAT system, the Search and Rescue Transponder [b]on Galileo satellites will pick up signals[/b] emitted from distress beacons in the 406 – 406.1 MHz band and broadcast this information to dedicated ground stations (MEOLUTs) in the ‘L6’ band." [1]
De egyébként valóban pontosításra szorulok, ugyanis ez a Search and Rescue funkciót tudni fogja a GPS és a GLONASS is.Előbbi a jelenlegi Block IIR és IIF-ekkel Proof-of-concept jelleggel, majd a Block III-tól élesben is. Viszont vissza valóban csak a Galileo tud kommunikálni.
Egyébként már tesztelgetik a rendszert. [3] Az, meg hogy milyen távolra küldesz jelet, az csuoán az adóteljesítménytől és a vevő képességétől függ. Egy hajón, repülőgépen azért elég nagy adó helyezhető el, de ahogy utánanéztem, kézi kivitelben is sikerült ezt a problémát abszolválni. Meg azért az Iridiumnak is csak sikerül működnie telefonként, igaz az csak 500 km magasan kering.
[1] ec.europa.eu/growth/sectors/space/galileo/sar/
[2] searchandrescue.gsfc.nasa.gov/dass/funding.html
[3] www.esa.int/Our_Activities/Navigation/European_ground_stations_enable_Galileo_search_and_rescue_testing
"When it is integrated into the COSPAS-SARSAT system, the Search and Rescue Transponder [b]on Galileo satellites will pick up signals[/b] emitted from distress beacons in the 406 – 406.1 MHz band and broadcast this information to dedicated ground stations (MEOLUTs) in the ‘L6’ band." [1]
De egyébként valóban pontosításra szorulok, ugyanis ez a Search and Rescue funkciót tudni fogja a GPS és a GLONASS is.Előbbi a jelenlegi Block IIR és IIF-ekkel Proof-of-concept jelleggel, majd a Block III-tól élesben is. Viszont vissza valóban csak a Galileo tud kommunikálni.
Egyébként már tesztelgetik a rendszert. [3] Az, meg hogy milyen távolra küldesz jelet, az csuoán az adóteljesítménytől és a vevő képességétől függ. Egy hajón, repülőgépen azért elég nagy adó helyezhető el, de ahogy utánanéztem, kézi kivitelben is sikerült ezt a problémát abszolválni. Meg azért az Iridiumnak is csak sikerül működnie telefonként, igaz az csak 500 km magasan kering.
[1] ec.europa.eu/growth/sectors/space/galileo/sar/
[2] searchandrescue.gsfc.nasa.gov/dass/funding.html
[3] www.esa.int/Our_Activities/Navigation/European_ground_stations_enable_Galileo_search_and_rescue_testing
Sajnos a régi 4563-masom motorja már gyermekkoromban elhalálozott, ezért úgy két hónappal ezelőtt elhatároztam, hogy veszek helyette egy másikat, hogy azt helyrepofozzam. (Igazából egy csomó régi gyerekkori szettet rakosgatok újra össze, mikor időnként hazanézek szülőkhöz, bár…..
De tényleg pici:
Hogy minek? A Szojuz rakéták fejlődése nem állt meg, mai napig fejlesztik őket. Mint ahogy a műholdak fejlesztése sem állt meg. Köszönhetően az egyre fejlettebb rendszereknek, melyek kisebbek, kevesebbet fogyasztanak nincs szükség mindig nagy rakétákra. Emiatt…..
Házibuli + nem túl stabil könyvespolc = Rapid Unscheduled Disassembly.
Hozzávalók:
Soyuz rakéta és kilövőállás
Falcon 9 rakéta és kilövőállás
Proton-M
Vega
Delta 4 Heavy és Medium
6541 kikötő
4539 vasúti átkelő
4555 vasúti teherdaru
Chilbo és Wuzzo
"Minden…..
azt mondták irjak blogot
2015.11.10 16:32:28
@-Hantaboy-: Hiába, mióta Pingvin se szánalmaskodik itt...
Ha nem a legjobb. A Perihelion Zeng című albumáról beszélek, ami lényegében a második Perihelion-lemez, de az első, ami ténylegesen ezen a néven jelenik meg. (Az elsőnek a címe lett a zenekar mai neve.) Ezen már semmiféle hörgés, károgás nincs, csak tiszta ének, ami néhol ugyan…..
azt mondták irjak blogot
2015.10.21 12:37:16
Valahogy eddig elkerülte a figyelmem az LDD-ben a 30286 és a 30342-es "meteor" elem. Az meg végképp, hogy létezik sötétszürkében. Meg is ihletett egyből egy Soyuz-TMA-hoz:
Azon még gondolkodok, hogy hogy lehetne szépen rögzíteni a napelemeket.
Ha meg már oroszok, ma 48 éve…..
Igen, ez egy idestova 20 éves szett, 1995-ben jelent meg. Egy gyűjtőtől sikerült beszerezni eredeti dobozostul, mindenestül az összes matricával hibátlan állapotban. Gyerekkoromban szerettem volna belőle egyet, na. :)
Egyik ismerősöm kérdezte róla, hogy hogyan illik a koncepcióba. A…..
Mint azt már a beharangozóban is írtam, az egész űrközpont témát szeretném a vasúttal egybecsomagolni, ezért van az, hogy a Falcon 9-em is síneken érkezik a kilövőállásba. Mivel azonban szűkösen vagyok a vasúti kellékekkel, így a régi, gyerekkori Lego készleteimből…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz