Adatok
Doxa 81
0 bejegyzést írt és 17 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A tavalyihoz hasonlóan idén is megrendezésre került a lassan-lassan hagyományossá váló Eger-Szekszárd Bikavér Párbaj. Az eseménynek a Corinthia Hotel grandiőz bálterme adott otthont, ahol a legjelentősebb bikavér termelők sorakoztak fel, hogy szalonkörülmények között adjanak számot a bikavér…..
Doxa 81
2016.03.02 13:56:25
@akov: A hivatkozott jogszabályhelyek valóban hatályban vannak, de csak a 2012. augusztus 1-jét megelőzően szüretelt szőlőből készített borok esetében alkalmazandók, a szóban forgó '12-es bikavérre tehát nem vonatkoznak.
Az etyeki Szépvölgyön ÁT pincészet első hivatalos – 2013-as – évjáratával egészen szép sikereket ért el, budapesti borbárokba és éttermekbe bekerültek a borok, valamint több kisebb-nagyobb boros rendezvényen is megjelentek. A 2014-es évjárat viszontagságai a kis családi…..
Doxa 81
2015.09.09 13:17:41
@zoli: A Kereklevelű a Chardonnay jogszabályban is rögzített szinonim elnevezése, tehát használhatja a fajta megnevezésére.
Tállya Tokaj-Hegyalja hosszú időn keresztül szunnyadó és régi dicsfényét kereső gyöngyszeme, amelyet igazán csak a legutóbbi években kezdtek el újra felfedezni maguknak a borászok és a befektetők. Az 1730-as Bél Mátyás-féle hegyaljai dűlő-besorolásban Tokajjal, Tarcallal és Tolcsvával egyetemben…..
Doxa 81
2015.07.27 12:20:01
(Kedves olvasónk, kommentelőnk, Silvousplait írása következik. Fogadjátok szeretettel!)
Svájc: fehér folt az öreg kontinens kellős közepén. Ami úgy általában a borokat illeti, feltétlenül. Talán, mert 15 ezer hektár összesen az egész? Talán a semlegesség, a bezárkózás, az…..
Doxa 81
2015.07.24 08:49:35
@silvousplait: Először is gratulálok az igényes, klassz íráshoz! A kérdésem pedig a következő lenne: jól értem, hogy azt, hogy "a fajborokhoz max. 15%-ig más szőlő is keverhető", a svájci bortörvény sajátosságaként említed? Csak azért kérdezem, mert ez tulajdonképpen az unióban máshol is így van (vagy legalábbis így lehet, ha a nemzeti bortörvény, vagy épp termékleírás nem szigorúbb). Ha másra céloztál vele, akkor bocs, az tény, hogy nem tudtam olyan alaposan és elmélyültem olvasni a cikket, ahogyan szeretem, úgyhogy az is benne van, hogy átsiklottam valami összefüggés felett, amire utalni akartál.
Doxa 81
2015.07.24 08:59:53
@silvousplait: Javítom magam: Csak azért kérdezem, mert ez tulajdonképpen az unióban is így van.... Az előző hozzászólásomban ugyanez a mondat a "máshol" szóval kibővítve még azt sugallta, hogy Svájc is tagállam.
A Borrajongó
Kreinbacher-párosok III. - Szent Ilona Barát-szikla 2006, St. Ilona Nagy-Somlói Cuvée 2011
2015.04.16 06:00:00
Az ungerttel (eddig) felesben szerzett Kreinbacher-párosok "sorozatunk" spontán megszületését a tulajdonképpen a merő véletlen hozta, ahogy az alant olvasható harmadik részét is.
Történt ugyanis, hogy véletlenül nagyjából egy időben bontottunk egymástól függetlenül 2-2 bort a somlói pincétől, így…..
Doxa 81
2015.04.16 21:57:53
@BZoltan: Igen, valóban egy alacsonyabb és egy magasabb kategóriáról van szó, de hát ahogy te a precizitás kedvéért idézted az uniós jogszabályt, úgy én is a precizitás miatt pontosítottam :) Irreleváns részletkérdés vagy nem, de hát akkor legyünk precízek, ugyebár :) Na ennyi precízkedés után vissza a témához. Szóval egyébként ugyanarra a jsz-ra hivatkozunk mindketten, csak én a b) pontot nem idéztem. Az más kérdés, hogy az 56. cikk (6) bekezdéséből - az én álláspontom szerint - az, amit mondasz, vagyis, hogy "...ha Nagy-Somló eredetmegjelöléssel hoznak forgalomba bort, akkor a Nagy-Somló kifejezésnek kétszer akkora betűmérettel kell szerepelnie a címkén, mint a különálló "Somló" kifejezésnek." csak akkor lenne igaz, ha a palackozó, termelő, importőr, vagy forgalmazó neve (címe) lenne Somló (vagy tartalmazná a Somló-t), mert ez a jogszabályhely erre vonatkozik, nem mond ennél többet. De hát ez a szép a jogban, hogy mindenki értelmezheti ahogy neki szimpatikusabb :)
Az utolsó két bekezdésedet illetően csak azt tudom mondani, hogy tökéletesen egyetértek.
Az utolsó két bekezdésedet illetően csak azt tudom mondani, hogy tökéletesen egyetértek.
Doxa 81
2015.04.16 21:02:02
@BZoltan: Annyiban azért pontosítanék, hogy a Somló / Nagy-Somló viszony nem teljesen olyan, mint a Tokaj / Zemplén, mert amíg a Somló és a Nagy-Somló is OEM, addig a Tokaj / Zemplén páros esetében a Tokaj OEM, a Zemplén OFJ. A Zemplénnek nálatok a Balaton OFJ felel meg.
Egy boron nyilván akkor lehet adott származásra utaló megnevezést feltüntetni, ha a megjelölés feltüntetésére vonatkozó feltételeknek megfelel. Ebben az esetben, ahogy mondod is, a Somló a szigorúbb, ami azt jelenti, hogy amennyiben a bor csak az alacsonyabb követelményszintet jelentő Nagy-Somló előírásainak felel meg, a Somló megjelölés nem feleakkora betűmérettel, hanem sehogyan sem tüntethető fel rajta.
Az Egri János nevű szekszárdi borászos példád egyébként - bár erre az esetre nem húznám rá - önmagában teljesen jó, mert a szabályozás pontosan arról szól, hogy ha a palackozó, termelő, importőr, vagy forgalmazó neve vagy címe valamely OEM-ből, vagy OFJ-ből áll, vagy ilyet tartalmaz, az legfeljebb feleakkora betűmérettel tüntethető fel, mint az oltalom alatt álló eredetmegjelölés vagy földrajzi jelzés, illetve az érintett termék kategóriájának megnevezése.
Egy boron nyilván akkor lehet adott származásra utaló megnevezést feltüntetni, ha a megjelölés feltüntetésére vonatkozó feltételeknek megfelel. Ebben az esetben, ahogy mondod is, a Somló a szigorúbb, ami azt jelenti, hogy amennyiben a bor csak az alacsonyabb követelményszintet jelentő Nagy-Somló előírásainak felel meg, a Somló megjelölés nem feleakkora betűmérettel, hanem sehogyan sem tüntethető fel rajta.
Az Egri János nevű szekszárdi borászos példád egyébként - bár erre az esetre nem húznám rá - önmagában teljesen jó, mert a szabályozás pontosan arról szól, hogy ha a palackozó, termelő, importőr, vagy forgalmazó neve vagy címe valamely OEM-ből, vagy OFJ-ből áll, vagy ilyet tartalmaz, az legfeljebb feleakkora betűmérettel tüntethető fel, mint az oltalom alatt álló eredetmegjelölés vagy földrajzi jelzés, illetve az érintett termék kategóriájának megnevezése.
Clos des Vignes du Maynes, Cuvée 910, Mâcon-Cruzille, 2013
Kedves hozzászólónk silvousplait eddigi remek Jura-cikkjei után, ezúttal vendég "Burgundia-rovattal" jelentkezik. :) Fogadjátok szeretettel!
Van egy órám, hogy írjak egy borról, pedig, most, hogy fele üvegnyit megittam…..
Doxa 81
2015.04.12 14:29:48
@BZoltan: FN kategóriában nem tiltott, de ott is vannak előírások, például, hogy FN fehérbornak FN vörösborral való házasítása nem eredményezhet rozé bort.
@zoli: Nem, ebben a formában, hogy "kastélyos", nem. A jogi szabályozás a "sillert", mint hagyományos kifejezést ismeri.
@zoli: Nem, ebben a formában, hogy "kastélyos", nem. A jogi szabályozás a "sillert", mint hagyományos kifejezést ismeri.
Doxa 81
2015.04.12 20:23:10
@zoli: Nem, a jelenlegi szabályozás siller alatt a kizárólag kékszőlőből készült sillert érti. A hagyományos kifejezésként való nevesítés nem azt jelenti, hogy a hagyományos házasított verzióra gondol. A "hagyományos kifejezés" a szabályozás szövegének alkalmazásában azt jelenti, hogy az ide sorolt kifejezések valamilyen borkészítési vagy érlelési eljárásra, a termék történetéhez kapcsolódó eseményre, a származási hely jellegére, vagy épp színére utalnak.
Nem tudom jól értelmezem-e a második kérdést, de ha nem, majd újra nekifutok :) Szóval siller csak OEM vagy OFJ lehet.
Nem tudom jól értelmezem-e a második kérdést, de ha nem, majd újra nekifutok :) Szóval siller csak OEM vagy OFJ lehet.
Doxa 81
2015.04.13 10:21:34
@zoli: Jól értelmezed, a kékszőlő-fehérszőlő házasításból született sillert semmilyen néven nem lehet forgalomba hozni, de az első kérdésedre sajnos nem tudok válaszolni.
A másik kérdésed kapcsán: OEM/OFJ esetében nincs rá lehetőség, hiszen az, függetlenül a hozzáadás céljától, ugyanúgy házasítás lenne, ami pedig - ahogy azt már beszéltük - a bubisak kivételével tilos. Vörösborba fehérszőlőből (illetve fehérborba kékszőlőből) származó borászati termék legfeljebb a sűrített szőlőmust vagy finomított szőlőmustsűrítmény hozzáadásával történő alkoholtartalom-növelés és az édesítés kapcsán kerülhet, mert ezek nem tekintendők házasításnak.
A másik kérdésed kapcsán: OEM/OFJ esetében nincs rá lehetőség, hiszen az, függetlenül a hozzáadás céljától, ugyanúgy házasítás lenne, ami pedig - ahogy azt már beszéltük - a bubisak kivételével tilos. Vörösborba fehérszőlőből (illetve fehérborba kékszőlőből) származó borászati termék legfeljebb a sűrített szőlőmust vagy finomított szőlőmustsűrítmény hozzáadásával történő alkoholtartalom-növelés és az édesítés kapcsán kerülhet, mert ezek nem tekintendők házasításnak.
Balogh Zoltán (Somlói Apátsági Pince) vendégposztja következik. Olvassátok szeretettel!
A mátrai vagányokról szóló igen jó cikk kapcsán került elő immáron sokadik alkalommal a magyar eredetvédelmi rendszer problémáinak a témája. A beszélgetés oda torkollott, hogy Kovács…..
Doxa 81
2015.03.03 21:16:56
@BZoltan: Ez csak a 2011-es évjáratig igaz. A jelenleg hatályos szabályozás értelmében a 2012. augusztus 1-je utáni szüretből származó bor nem jelölhető a minőségi bor kifejezéssel.
Doxa 81
2015.03.03 21:34:37
@BZoltan: :D A legjobbakkal is előfordul.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz