Adatok
Budapest HBF
52 bejegyzést írt és 224 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
MKK-blog
Nem csak falakba, hanem minden másba is ütközik a kolozsvári metróprojekt
2024.10.26 19:07:24
Legutóbbi, nagy érdeklődést kiváltó bejegyzésünkben a kolozsvári metróprojekt értelmetlen voltáról értekeztünk, elsősorban közlekedésszervezési oldalról megközelítve a kérdést. A mai bejegyzésünk szerzője, Szakáts István kolozsvári mérnök pedig a kivitelezés - szőnyeg alá söpört - buktatóira hívja…..
„A kolozsvári metró az erdélyi közlekedésfejlesztés Muhija, Mohácsa, szovjet–magyar hat–nullája.”
A kolozsvári metró ügyét a magyar szakmai közvélemény kevéssé tárgyalta az elmúlt években, holott Erdély fővárosában sikerült Kelet-Európa egyik legsötétebb, minden képzeletet felülmúlóan értelmetlen…..
Budapest HBF
2024.09.23 16:51:14
@gigabursch: Mi is.
A napokban jelent meg a regionalbahn.hu cikke “A mellékvonalak megmentője, vagy csak egy elavult álom” címmel, amely a használt dízeljármű-vásárlás kérdését boncolgatja, különös tekintettel a DB 628-as sorozatára. Cikkünkben reagálunk az írásban megfogalmazott, gyakran hibás állításokra, valamint a…..
Rosszul áll a szénája a budapesti elővárosi közlekedés mostohagyerekének, a lajosmizsei vasútvonalnak. A napi üzem eleve botrányos viszonyok között zajlik, azonban a régóta ígért fejlesztés kilátásai sem jók:
A Budapesti Fejlesztési Központ kidolgozott ugyan koncepciót a vasútvonal…..
A Széchenyi-hegyi Fogaskerekű Vasút Budapest egyik fő közlekedéstörténeti értéke és fontos turisztikai különlegessége. A világban eleve nem tolonganak a fogaskerekű vasútüzemek, Magyarországon pedig a különböző ipari vonalak megszűnése után ez maradt az utolsó a műfajban.
A budapesti fogaskerekűnek…..
Budapest HBF
2024.04.13 20:32:11
@nyelv-ész: Nem, nem negyedóránként menne fel a hegyre, nézd meg a menetrendet. 7,5 perces a csúcsidei követés, tehát 15-15 lenne a megosztás. Félóránként járó viszonylatra Budapest belvárosában nem kíváncsi senki.
Budapest HBF
2024.04.13 20:36:40
@fkv.119: De miért kéne átállni? Kinek romlik a szolgáltatása? A Művész útnál és a Széchenyi-hegynél ugyanannyi vonat állna meg, mint ma. A Városkút és az Adonisz kihagyása menetrendileg kell, mert azokkal együtt nem működne a 7,5 perces követés. Miáltal pedig a 21A-nak maradnia kell a Svábhegyig minden esetben, azok ki tudják ezt a két megállót szolgálni. Az Orgonásnál és az Esze Tamás sulinál meg végülis minden vonat megállna, tehát ott meg jobb lenne a helyzet, mint jelenleg.
Budapest HBF
2024.04.21 00:00:53
@nyelv-ész: Abszolút nem reális újabb keresztezési helyeket építeni. Erős oldallejtés van szinte végig, és minden be van építve. Meg amúgy egy értelmes méretű járművel az óránkénti 8 indulás elég kell, hogy legyen.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég jelentette be, hogy általános tarifareformra készül. Bár az eddig látott produktumuktól nem vagyunk túl lelkesek, azért megfogalmazunk néhány javaslatot, hogy minek mentén kellene újragondolni a magyar tarifarendszert. Amint nyilvánosságra kerülnek a…..
Budapest HBF
2024.01.24 22:11:33
@nyelv-ész: Pont egy Rákoscsaba-Mátyásföld utazás lenne pl. az, amelyik az első gyűrűbe esne, tehát nem kéne érte többet fizetni, sőt még az is lehet, hogy kevesebbet kéne, hiszen logikusan a csak a gyűrűre szóló bérlet olcsóbb kellene, hogy legyen, mint a belső zónára érvényes, vagy azt is tartalmazó bérlet.
Fél Európában ilyen gyűrűs rendszerek működnek a nagyvárosok körül, szóval nem teljesen értjük, hogy mitől bukott volna ez meg. Persze lehet rosszul, meg túlbonyolítva is csinálni, és mindig lesz, aki úgy érzi, hogy vele kitolás, de ez minden lépcsőzetes tarifánál így van, nem csak a közlekedésben. Mindenesetre a nagyvárosok esetében azért alakultak ki ezek a gyűrűs rendszerek, mert az emberek döntő többsége a fő város centruma felé halad.
Fél Európában ilyen gyűrűs rendszerek működnek a nagyvárosok körül, szóval nem teljesen értjük, hogy mitől bukott volna ez meg. Persze lehet rosszul, meg túlbonyolítva is csinálni, és mindig lesz, aki úgy érzi, hogy vele kitolás, de ez minden lépcsőzetes tarifánál így van, nem csak a közlekedésben. Mindenesetre a nagyvárosok esetében azért alakultak ki ezek a gyűrűs rendszerek, mert az emberek döntő többsége a fő város centruma felé halad.
A végrehajtói kamara botrányai miatt hírhedtté vált Völner Pállal kapcsolatban ritkán szokták emlegetni, hogy a közlekedés területén is maradandó károkat okozott. 2012-ben a magyar helyközi közösségi közlekedés történetének legnagyobb járatritkítását hajtotta végre, zéró haszon mellett elképesztő…..
Az előző részhez katt ide: https://kozlekedesiklub.blog.hu/2023/05/06/milyen_egy_jo_tavolsagi_vonat_166
Motor, vagy mozdony?
Ez a kérdés utasforgalmi szempontból majdnem mindegy. Azért fontos ezt leszögezni, mert a vasutasok közötti diskurzust mégis ez a kérdés uralja a legtöbbször, és a…..
Budapest HBF
2023.05.14 16:15:13
@gigabursch: A Balaton északi partján kevés értelme lenne ennek, hiszen ott a sebességet más okból - pl. hogy minden utcasarkon van egy szintbeli átjáró - sem célszerű emelni.
Az elmúlt egy év közlekedéspolitikai zűrzavarának épp felfelé emelkedő hullámában előkerült témaként új távolsági vonatok beszerzésének igénye. Kevés ennél legitimebb és érthetőbb cél van ma, hiszen ami a magyar IC-hálózaton mostanra járműállomány terén kialakult, arra a vállalhatatlan szó még az…..
Budapest HBF
2023.05.06 11:33:32
@kincsőrző: Ez igaz, de ez a poszt most kifejezetten arról szól, hogy mit lehet a jármű oldaláról megtenni. Menetrendes posztunk is volt már néhány :)
Budapest HBF
2023.05.06 11:35:48
@Motorogre: Örülünk, hogy van, akinek megfelelő akár a jelenlegi rendszer is, de az utasok nagy része, ill. főleg a vonattal nem, vagy ritkán utazók biztos nem tartoznak ebbe a kategóriába. Ráadásul ezek a problémák közel sem csak Magyarország-specifikusak ám.
A bőröndnél arra apellálni, hogy majd jön valami fiatalabb, mindenképpen téves út. Mi van, ha nem jön? A kerékpáros pedig simán lehet akár egy 10enpáréves gyerek, vagy egy idősebb ember is, akinek igenis gond az emelgetés, plusz egy mozgó járművön eleve nem is veszélytelen mutatvány az. A bicikliben okozott esetleges károkról nem is beszélve.
A bőröndnél arra apellálni, hogy majd jön valami fiatalabb, mindenképpen téves út. Mi van, ha nem jön? A kerékpáros pedig simán lehet akár egy 10enpáréves gyerek, vagy egy idősebb ember is, akinek igenis gond az emelgetés, plusz egy mozgó járművön eleve nem is veszélytelen mutatvány az. A bicikliben okozott esetleges károkról nem is beszélve.
Az előző részhez katt ide.
A jármű térkoncepcióján túl számos olyan kérdés is van, amely egyáltalán nem pénz, vagy hely kérdése, hanem inkább egy kis odafigyelésé, szemléleté. A kocsielrendezésnél említett vasutas hibákon túl ezek még azok a dolgok, amelyekre a vasutasok többsége egyáltalán nem…..
Az előző részhez katt ide.
Tértípusok
Miután a szóbajöhető utaskategóriákat számbavettük, lássuk, milyen tértípusokat érdemes számukra biztosítani a vonatban! Alaptétel, hogy
egy távolsági vonat beltere akkor jó, ha 100%-os kihasználtság esetén is mindenki jól érzi benne magát!
Egy- és…..
Az elmúlt időszakban jelentős port kavart a nagy dirrel-durral beharangozott, majd lefújt HÉV járműtender. A dolog meglehetősen zavaros, a valós célok, motivációk korántsem világosak, már csak azért sem, mert mind a MÁV, mind pedig a kormány oldaláról hiányzott a transzparenciának még a látszatja…..
Budapest HBF
2021.05.10 19:44:55
@stepboy: Ha van felső áramszedő is, az jelentősen bonyolít mindent, mert nem csak a szedőt kell valahogy odalegózni (az sem triviális, hogy hogyan fér el), hanem ott a járműszerkezetnek is erősebbnek kell lenni.
Az általunk vázolt ötalagutas állomás Budapesten teljesen sztenderd, csupán a közlekedés történik más alagutakban. Két oldalperonnal, vagy egy középperonnal különben sem reális elvinni az M5 várható forgalmát, nézd meg, milyen szűkös néha a Blaha, vagy a Széll Kálmán tér metróállomás, pedig ott még szélesebbek az alagutak az állomáson, mint a vonalalagút.
Az általunk vázolt ötalagutas állomás Budapesten teljesen sztenderd, csupán a közlekedés történik más alagutakban. Két oldalperonnal, vagy egy középperonnal különben sem reális elvinni az M5 várható forgalmát, nézd meg, milyen szűkös néha a Blaha, vagy a Széll Kálmán tér metróállomás, pedig ott még szélesebbek az alagutak az állomáson, mint a vonalalagút.
Budapest HBF
2023.05.01 18:00:07
@nyelv-ész: Az M2 keleti oldalára utazók esetében a probléma nem jelentős, mert az Astoriánál is át tud szállni a 2-es metróra. A nyugati irány esetében a probléma jogos lehet, itt a Zsigmond tér magasságában kell olyan átszállási lehetőséget kialakítani, amely jó kapcsolatot ad a 17-es villamoshoz.
Budapest HBF
2023.05.01 18:01:35
@nyelv-ész: Ott úgy fér el, hogy a vezetőállás fölé nyomorították be, ráadásul egy speciális törpeszedő kell hozzá, ami meg a normál kinti emelőmagasságot nem tudja. De onnantól, hogy a metró egyéb okból sem játszik, így nem egy túl jelentős kérdés ez.
Számos alkalommal értekeztünk már arról, hogy Magyarországon mennyire nagy szükség lenne egy valódi közlekedésfejlesztőre, aki az utasok és árufeladók szemszögéből nézi a világot. Az elmúlt 10-15 évben megvalósult EU-s projektek mérlege sajnos elkeserítő: túlzás nélkül mondhatjuk, hogy az országos…..
Budapest HBF
2022.07.17 13:51:30
@buszrajongó: A vontatási nemmel kapcsolatban nem foglaltunk állást, mert nem egy blogposzt tárgya. Ki kell matekozni, hogy mi a legjobb, a felhasználót az érdekli, hogy mi és hova viszi.
A HÉV-ügyben az a bajunk, hogy eddig - az amúgy régóta hangoztatott - véleményünkre háromféle reakciót kaptunk:
1. hülyék vagytok, nyilvánvaló, hogy ez butaság (tények nélkül)
2. késő ezt már újra átgondolni, elkésett a béke már (ld. M4 anno)
3. a közúti vasút veszélyes, túl rövid, állni fog a pirosnál stb. (könnyen cáfolható téves állítások)
Amíg valaki elő nem áll valid, értelmes ellenérvekkel, amelyekre nincs válasz, addig nem fogunk változtatni a véleményünkön. Mert egyébként a mostani tervek viszont számos valós problémára egyáltalán nem ad értelmes választ.
De ha lehet, akkor ezt a HÉV-es blogposzt alatt beszéljük meg.
A HÉV-ügyben az a bajunk, hogy eddig - az amúgy régóta hangoztatott - véleményünkre háromféle reakciót kaptunk:
1. hülyék vagytok, nyilvánvaló, hogy ez butaság (tények nélkül)
2. késő ezt már újra átgondolni, elkésett a béke már (ld. M4 anno)
3. a közúti vasút veszélyes, túl rövid, állni fog a pirosnál stb. (könnyen cáfolható téves állítások)
Amíg valaki elő nem áll valid, értelmes ellenérvekkel, amelyekre nincs válasz, addig nem fogunk változtatni a véleményünkön. Mert egyébként a mostani tervek viszont számos valós problémára egyáltalán nem ad értelmes választ.
De ha lehet, akkor ezt a HÉV-es blogposzt alatt beszéljük meg.
Budapest HBF
2022.07.17 13:56:58
@Albu: Igazából a GYSEV-nek nem is kéne az ITF-fel foglalkoznia, nekik annyi lenne a dolga, hogy a megadott pályaparamétereket hozza, kitakarítsa az állomást, és kiálljon a vonat 3:35-kor. Az ITF, meg bármilyen menetrendi, fejlesztési kérdés nem a GYSEV kompetenciája, így igazából az ezzel kapcsolatos elbénázásokért sem tehetők ők egyértelműen felelőssé, a megrendelő minisztérium már annál inkább.
A közelmúltban ismét felmerült a vasútfejlesztési ötletelés keretében a V0 névre hallgató, Budapestet elkerülő teherszállító vasút megépítése. A dolog komolysága persze erősen kérdéses, hiszen 7-8 éve már egyszer ugyanígy nekiveselkedtek a kérdésnek, aztán a FŐMTERV pénzzel való kitömésénél tovább…..
A magyar regionális vasúthálózat jövője már vagy 15 éve foglalkoztatja változó intenzitással a közvéleményt. Ha a parttalan szócséplést forintosíthatnánk, régen összegyűlt volna annyi pénz, amelyből az egész szegmenst rendbe lehetett volna tenni. Egy azonban biztos: hiába íródott végtelen számú cikk…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A következő egy héten ismét a regionális vasútvonalak, közismertebb nevükön mellékvonalak témakörével foglalkozunk. Miután korábban már volt szó a kérdésről általánosságban, ezúttal három konkrét vasútvonal közelmúltbeli történetében merülünk el részletesebben. Tudatosan olyan vonalakat…..
A kialakult járványhelyzet az emberi egészség mellett a gazdaságot is keményen érinti, ezért napjainkban a vírus elleni védekezés mellett kulcskérdés a mindennapi élet újraindítása is. Miután a gazdaság számos szereplője megfogalmazott javaslatokat a kormány irányába, más szakmai szervezetekkel…..
Az elmúlt években ismét fellángolt a vita azzal kapcsolatban, hogy hol is legyen új híd Budapesten. Konkrétabban arról van szó, hogy kell-e nekünk a Galvani híd, vagy sem, de a probléma persze ennél jóval tágabb.
Hogy egy látványos központi folyóval rendelkező városban a hidak építése/felújítása…..
A MÁV-Start korábbi vezérigazgatója, Csépke András csillagának lehullásával egyre többször merül fel a kérdés, hogy mi lesz az általa dédelgetett, enyhén szólva problémás IC+ projekttel. Legtöbben a pokolba küldenék az egészet, de sokan vannak, akik "ha már egyszer…..
Tanulságos írás jelent meg az iho-n, ahol vélhetően vagy a kivitelező, vagy a NIF embere magyarázza a bizonyítványt azzal kapcsolatban, hogy miért szükséges 10 hónapos leállás a vonatközlekedésben a Rákos-Hatvan vonalon.
Eleve igen érdekes az írás eleje, ahol bemutatásra…..
Az elmúlt időszakban többször is írtunk a Budapest-Hatvan vasútvonalon várható idei közlekedési káoszról, azonban magáról a rekonstrukciós projektről eddig kevés szó esett. Pedig volna miről beszélni, hiszen van baj, és nem csak az, hogy helyben felújítás történik érdemi hasznok nélkül (ahogy…..
Budapest HBF
2019.01.24 20:04:23
@konrada: A vidéki "közlekedési központok" többségéhez képest a MÁV maga a háromszögglóriás Úristen.
Budapest HBF
2019.01.24 20:15:51
@gergo: Igen, ez laikusnak valóban nehezen érthető, átfogalmazzuk. Az állomás vasútüzemileg szűnik meg, tehát nem lesznek vágánykapcsolatok és mellékvágányok. De peronok igen, tehát a vonatok továbbra is megállnak ott.
Budapest HBF
2019.01.24 21:00:58
@D94A: Jobb lesz a helyzet? Nem világos, hogy ezt mire alapozod, amikor a saját gyűjtésedből is kiderül, hogy mindenhol 1-2 átmenő vágánnyal csökken a kapacitás, még ha csak az értelmesen járható vágányokat vesszük alapul, akkor is. Ráadásul a személyvonati sűrűség meg növekszik (legalábbis szeretne). Ja, és nem is beszéltünk arról, hogy középtávon 15 perces ütemmel számolnak Pécelig... hol fognak azok fordulni Pécelen?
A 10 km Hatvan A elágtól számítódik természetesen. Szép és jó, hogy Babatpusztánál lesz új kitérő, de ha Turánál meg kiszedjük a vágánykapcsolatokat, akkor csöbörből vödörbe. Vonatmennyiség meg Gödöllő és Hatvan között konstans lesz végig (sőt, ha egyszer lesz Hatvan-Vác vonat, akkor pont az Aszód-Gödöllő szakasz lesz terheltebb). Annyiban persze igazad van, hogy Tura helyett lehetett volna mondjuk Galgahévíznél megadni a vágánykapcsolatokat, mert az van félúton Hatvan A elág és Aszód közt, de az se lesz, szóval mindegy.
A 10 km Hatvan A elágtól számítódik természetesen. Szép és jó, hogy Babatpusztánál lesz új kitérő, de ha Turánál meg kiszedjük a vágánykapcsolatokat, akkor csöbörből vödörbe. Vonatmennyiség meg Gödöllő és Hatvan között konstans lesz végig (sőt, ha egyszer lesz Hatvan-Vác vonat, akkor pont az Aszód-Gödöllő szakasz lesz terheltebb). Annyiban persze igazad van, hogy Tura helyett lehetett volna mondjuk Galgahévíznél megadni a vágánykapcsolatokat, mert az van félúton Hatvan A elág és Aszód közt, de az se lesz, szóval mindegy.
Úgy néz ki, hogy a Balaton-körüli vasútfejlesztés következő üteme az északi part vasútjának villamosítása lesz. A fejlesztés szokatlanul nagy vihart kavart szakmai körökben, sokan támadták, sokan védték, ráadásul a vita egyre inkább érzelmi jellegűvé vált. Több - jellemzően negatív - írást is…..
Amikor Homolya Róbert a MÁV vezérigazgatója lett, első interjúiban az volt az egyik fő üzenete, hogy a magyar vasút kihasználatlan, mivel átlagosan háromból két ülőhely üres. Ezt aztán számos médium is átvette, és ők is nagyot sopánkodtak a MÁV járatainak állítólagos kihasználatlanságán. Mindeközben…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz