Adatok
Dió, a kaller
315 bejegyzést írt és 329 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ha mindig is érdekelt, hogy milyen, amikor direktbe a kormány vagy egy párt íratja a cikkeket az érdekkörébe tartozó médiafelületeken, akkor az idei október 23-i megemlékezéseknél nincs is jobb alkalom ennek az illusztrálására. Az ATV szúrta ki, hogy az Origo már 17:05-kor kiélesített egy cikket a…..
Dió, a kaller
2016.10.25 11:53:00
@scz_hun: Tömörebb voltál, mint én... :)
Dió, a kaller
2016.10.25 12:26:18
@közösperonos átszállás: A lényeg látom árért.
Dió, a kaller
2016.10.25 13:10:01
@közösperonos átszállás: Jól mondod. Mondjuk azért _baráti_ szerkesztők mindig, minden oldalon voltak. A teljes objektivitást nem máshonnan várná mondjuk az ember, hanem az adóból fenntartott közmédiától, ami azért sajnos olyan, amilyen...
Nem védekezésnek szántam.
Nem védekezésnek szántam.
Annak idején az Index-en kikerült egy régebbi postunk ezzel a címmel... sajnos tegnap tényleg megtörtént az az eset, amire ráillik...
A Gödöllői hév vonalán teljesítettem éjszakás szolgálatot a vasárnapi nap során. Tipikus nyugis éjszakának tűnt, kevés utassal. Pont egy…..
Dió, a kaller
2016.10.25 11:22:48
@Wirgínia Kiss: Az ilyen ember erre a munkakörre alkalmatlan...
Nem meglepő dolog, hogy újra előtérbe került a piros metró és a Gödöllői/Cinkotai HÉV-ek összekötése, hiszen újra és újra felkapják a témát politikusok és/vagy…..
A mai napon történt az alábbi eset, amit szeretnék megosztani veletek.
Budapest felé közlekedő vonatomon találkoztam egy úrral, aki Kerepestől az Örs vezér teréig kért egy jegyet. Rákérdeztem a budapesti jegyének, vagy bérletének estleges meglétére, amivel tisztáztuk, hogy az…..
A múlt hónapban tanuló volt mellettem és vele láttam olyat, amit annak előtte még soha.
A tanuló mögött már csak azért jöttem (két nappal a vizsgája előtt, ami azóta sikerült is neki), hogy égbekiáltó butaságot ne csináljon. Cinkotán felszállva a vonatra az első két utas…..
Kedves olvasók!Pár napja vetődött fel Dióban az ötlet, hogy szeretné a Kallerblog! szerkesztőségét növelni személyemmel. Többször végigrágtuk a témát és végül bátran mondhatom, hogy örömmel vállaltam el ezt a feladatot. Pár szót rólam:Szintúgy a Gödöllői állomány…..
Az index.hu tegnapi cikkével kapcsolatban jutott eszembe ez a történet. Az esettel kapcsolatban megjegyzem, hogy az ilyen segítséget elítélem ugyan, de volt már olyan, hogy felém lépett fel az utas támadó jelleggel éjszakásban és egy másik utas terelte félre tőlem a támadókat.…..
Dió, a kaller
2015.03.01 14:37:46
@ergerberger: Köszönöm a jóindulatot, ezek szerint ön így járt volna el. Ez is egy álláspont. További szép napot.
Dió, a kaller
2015.03.02 12:08:32
@tisztapista: A hat kocsin az egy kalauz nem valószínű, hogy mindent lát. Az Index cikkében is a levélíró azt mondta, hogy a problémás utast akarta a jegyvizsgáló kizárni az utazásból.
A kamera egyébként ténylegesen sok mindent megoldana.
A kamera egyébként ténylegesen sok mindent megoldana.
Szabadidő program amiért figyelmetlen voltam. (Az épület a háttérben a Magyar Nemzeti Bank székháza)
..
Kallerblog!
Postabontás - Egy kolléga élménye a H5 Budapesten belüli szakaszáról
2015.02.26 14:18:05
Ismét levelet kaptam, ezúttal egy szentendrei élményről. A levél születésének apropója, hogy a tegnapi komment erdőben a közteresek jelenlétére vonatkozólag is ki-kitértünk a hozzászólókkal. Olykor a jegyellenőrök és a közterület felügyelők szerepkörét hajlamosak…..
Az alábbi levelet kaptam egy kollégámtól, amit talán érdemes megosztanom. (A levelet szerkesztve adom közre):
Aranyos eset történt meg velem előző héten:
Budapest felé dolgoztam a hátsó három kocsiban, (ez volt a számára kijelölt része a szerelvénynek -a szerk.) és…..
Dió, a kaller
2015.02.25 17:29:51
@csentecsa: Úgy érzem nem lenne fair kifelytenem véleményem. Gondolom eleget mondtam. :)
Dió, a kaller
2015.02.25 20:32:27
@csentecsa: a FÖRI (Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága) munkatársai csak a jegyellenőrök munkáját segítik. Önállóan jegyellenőrzést nem végeznek. Csak a tisztánlátás végett.
Dió, a kaller
2015.02.25 21:41:30
@csentecsa: Bocs, éjszakásból nem aludtam. A részletek felett elsiklok. Azzal együtt épp dolgozom. :)
Mostanában rengeteget dolgozok éjszakás műszakban, történnek is olykor érdekességek, de sajnos nem sűrűn van időm fellátogatni, hogy megírjam ezeket. Mindazonáltal a most említésre kerülő történet kapcsán jöttem rá, hogy a blog még korántsem telt meg abból a szempontból,…..
Tájékoztatjuk Tisztelt utasainkat, hogy a Budapesti Közlekedési Központ által megrendelt közforgalmú közlekedési díjszabás 2013. január elsejével az alábbiak szerint módosul:
Emelkedő jegyárak
Az alábbi jegyek ára változik:
Vonaljegy: 350,-Helyszínen váltott…..
Dió, a kaller
2013.03.03 00:23:35
@szomorú vasárnap terrorszervezet: Havi, vagy száz napos bérlet esetén a bérletet érvényessége végéig használhatod. Szemeszterre szóló, vagy éves bérleted azonban nem.
Dió, a kaller
2013.03.03 00:28:16
Tájékoztatjuk Tisztelt Utasainkat, hogy 2013. január 1-én keddtől, a helyközi viteldíjakról szóló Személyszállítási törvény és a Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. közötti feladat-ellátásról és közszolgáltatásról szóló…..
Dió, a kaller
2013.01.03 11:51:58
@vorticonguard: Az MFM hivatalos magyarázata szerint, a helyi tömegközlekedés díjszabása mindenhol magasabb, mint az 5 kilométeres jegy által állított árszínvonal.
Ez az indoklás nevetséges és elfogadhatatlan ugyan, de ezzel szúrták ki a nép szemét.
Summa summarum érdemesebb bérletet venni.
A változás egyébként a gödöllői vonalon a jegyes utasaink körülbelül 60%-át érinti. (Csömör felé ez az arány a vonal rövidke külső szakasza miatt 100%) A többi vonalról nem tudok arányszámot mondani.
Ez az indoklás nevetséges és elfogadhatatlan ugyan, de ezzel szúrták ki a nép szemét.
Summa summarum érdemesebb bérletet venni.
A változás egyébként a gödöllői vonalon a jegyes utasaink körülbelül 60%-át érinti. (Csömör felé ez az arány a vonal rövidke külső szakasza miatt 100%) A többi vonalról nem tudok arányszámot mondani.
Dió, a kaller
2013.01.03 11:54:12
@vorticonguard: Egyik szemem sír, a másik nevet. Mindenesetre köszönjük.
Gödöllő rendszeres buli célpontja a punkoknak és más "alternatív" csoportoknak is. Egész pontosan Palotakert állomás környéke. Megjelenésük általában kirí a hétköznapokból, az emberek ingerküszöbét olykor meghaladja. Ám ők is emberek, egyik másik több emberséget is…..
Dió, a kaller
2012.12.31 09:33:13
@kanálwarrior: @petru: Hivatalosan nem szabad étkezni járműveinken, de nem szoktam szólni, ha nem valószínű, hogy szétlocsolja, szétszórja a kaját, vagy az innivalót.
Dió, a kaller
2012.12.31 11:19:31
Dió, a kaller
2012.12.31 12:07:35
@Mojzes Pál: A Tolerancia Földjén című zeneszámra utal a cím.
Aki személyesen tudja, hogy ki is vagyok, tapasztalhatta, hogy mostanában egy fiatal lány szaladgál velem a vonaton és rajta van a táskám én meg csak néha egy-egy szóval igazítom ki a munkáját. Ezt hívják munkamódszer átadásnak. A kisasszonynak megmutatunk egy-két apró fogást…..
Nagyobb szünet után folytatódik a Kallerblog. Sajnálattal közlöm kedves olvasóimmal és utasaimmal, hogy mostanában abszolút nem jutott semmi idő a blog vezetgetésére. Ennek magánéleti okai voltak, melyeket nem óhajtok taglalni. A lényeg az, hogy újra megpróbálok belendülni, hisz…..
Múltkor érdekes esetnek lettem tanúja. Szokásom szerint ajánlottam utasomnak az átszállójegyet, aki illedelmesen visszautasította. A magyarázat volt érdekes: "A buszon úgysem ellenőriznek, úgyhogy nem kérek, csak vonaljegyet, köszönöm." Ezen egy kicsit meglepődtem. Mondjuk…..
A ráckevei vonalon tartósan folytatódik a Dunahíd felújítása. Gépek dübörögnek, emberek izzadnak, utasszállító vonat sehol. Ez az állapot ugyan fennmarad, bár a Dunaharaszti felső állomás előtt lévő vasúti átjáró már megújult. Ez az átjáró az 510-es számú főút és…..
Kicsengetnek. Az iskolák kiontják gondoskodó szárnyaik alól nyári pihenésükre a gyerekek és a kevésbé gyerekek. A táblákon virít a felirat: "VAKÁCIÓ!". Ezzel egy időben az utasaink csúcsidőbeli létszáma jelentősen lezuhan, kevesebb ember morog, ha felbőgnek a dízel motorok,…..
Legutóbb éjszakásban egy klasszikus trükkel próbált meg az utas lerázni. Angolul kezdett el kommunikálni ismerősével, remélve, hogy így megúszhatja a jegyvásárlást. A kezükben szorongattak egy számkockának ellentételes oldalán a metróban kezelt vonaljegyet/fő, így indult a…..
Dió, a kaller
2012.06.02 10:50:39
@Jimbiii: A pótdíj összege valóban irreálisan magas, illetve a Budapesten belüli jegyárak. De a Budapesti bérletárak a hálózat méretéhez, sűrűségéhez képest jónak mondható. Mondjuk egy kerületi, vagy regionális (lenne mondjuk négy-hat régióra osztva Budapest) bérlet sokat segítene a bérletvásárlási hajlandóságon.
Vagy hozzák vissza poraiból a villamosbérletet. Emlékszik még valaki egyáltalán mi is volt az a villamosbérlet? :)
Megjegyzésed nem éreztem bántónak. Hisz nem egyszerű FLAME volt, hanem normálisan előadtad gondolataidat.
Vagy hozzák vissza poraiból a villamosbérletet. Emlékszik még valaki egyáltalán mi is volt az a villamosbérlet? :)
Megjegyzésed nem éreztem bántónak. Hisz nem egyszerű FLAME volt, hanem normálisan előadtad gondolataidat.
Dió, a kaller
2012.06.05 23:18:23
@Dr. h.c. Ványadt Ványadtovics Vinyov: Címszavakban: a lopás az éjjeli üzemszünetben történt Ilonatelep megállóhelynél, körülbelül 350 méter hosszban. A pótlóbuszok forgalma a 9.00 körüli indulásoknál már menetrend szerűnek volt nevezhető.
Megjegyzem: Csúcsban HÉV-et pótolni nehéz. Autóbuszok nagy tömegét kell gyorsan felszabadítani. Épp úgy, mint a metró pótlásánál is. Ennyi buszt és buszvezetőt nem lehet összeszedni a tartalékokból. Valószínűleg a HÉV környéki buszvonalakon volt néhány hiába várt csuklós busz... Egy tervezett pótlás persze egészen más.
A vonatok 14 óra után indultak el ismét a teljes vonalon. Körülbelül 15 órára a teljes menetrendszerű menetrend helyre állt.
Megjegyzem: Csúcsban HÉV-et pótolni nehéz. Autóbuszok nagy tömegét kell gyorsan felszabadítani. Épp úgy, mint a metró pótlásánál is. Ennyi buszt és buszvezetőt nem lehet összeszedni a tartalékokból. Valószínűleg a HÉV környéki buszvonalakon volt néhány hiába várt csuklós busz... Egy tervezett pótlás persze egészen más.
A vonatok 14 óra után indultak el ismét a teljes vonalon. Körülbelül 15 órára a teljes menetrendszerű menetrend helyre állt.
A BKV hetek óta időzítve harsogta a mozgólépcső csarnokokban, ami évek óta piktogrammal, írásban rögzítve volt: A mozgólépcső bal oldalán a siető utasoknak tartsunk helyet. Az eredmény látványos. Hétfőn a Széll Kálmán téri állomáson tapasztaltam, hogy megszűnt az…..
Dió, a kaller
2012.05.30 02:47:50
@dumdidum42: Kommentárod bármennyire is moderálandó hangvételű, mégsem törlöm. Hogy miért? Mert önmagad minősíted. Számodra a kulturált egymás mellett élés szabályaira való figyelmeztetés (ami a sokat emlegetett nyugaton működik) ennyire sértő? Őszintén sajnálom, ha ezt így gondolod.
Nem mellesleg a kijárati jegyellenőrzéssel kapcsolatos problémádra -melyet igen kimerítő érvekkel aggályosnak tituláltál- csak annyit tudok reagálni, hogy abban az esetben, ha a Tisztelt Utas a bemondott kérésre, hogy keresse elő utazási jogosultságának bizonyítékait ezt meg is teszi (ez a 99%), akkor a kiléptetésen pillanatokon belül átjut.
Megkérlek, hogy frusztrációidat ne egyszerű embertársaidon vezesd le jogaid szajkózásával (igen, ez a fajta ember vagy első olvasatra), hanem légy tisztában azzal az egyszerű szabállyal, hogy egy demokratikus társadalomban az ember jogai a kötelességeinek teljesítése után érvényesíthetők.
Ne feledkezzünk meg arról az apróságról sem, hogy jogaid addig terjednek, míg mások jogait ezzel nem sérted.
Amennyiben ezekkel a szabályokkal együtt tudsz élni és nem megsértődsz egy kérésen, Te is boldogabb, könnyedebb ember lehetsz; valamint embertársaidnak is jelentősen kevesebb bosszúságot okozol.
A mozgólépcsők működési rendjével kapcsolatos kifogásaidat javaslom, hogy egy (jelentősen) letisztultabb formában továbbítsd a BKV Zrt Ügyfélszolgálata, illetve a Budapesti Közlekedési Központ felé, ezzel jelezve, hogy a mozgólépcsők véleményeid szerint túlterheltek, és javaslod, hogy több lépcső működjön egy időben.
Ennek azonban vannak korlátai. Egyes esetekben kifejezetten tanácsos az álló lépcső használatának engedélyezését kérni a forgalmi ügyeletestől (a peronon lévő "kaputelefon" segítségével) például nagytestű kutya szállításánál, vagy például, ha egyszerűen félsz a mozgólépcsőtől.
Arról már nem is beszélve, hogy egyes állomásokon összesen három mozgólépcső van (pl. Déli pályaudvar). Ebből többet nem lehet egyszerűen teremteni. És ott nem ritkán megy egy le, kettő pedig fel a reggeli csúcsban.
Nem mellesleg a kijárati jegyellenőrzéssel kapcsolatos problémádra -melyet igen kimerítő érvekkel aggályosnak tituláltál- csak annyit tudok reagálni, hogy abban az esetben, ha a Tisztelt Utas a bemondott kérésre, hogy keresse elő utazási jogosultságának bizonyítékait ezt meg is teszi (ez a 99%), akkor a kiléptetésen pillanatokon belül átjut.
Megkérlek, hogy frusztrációidat ne egyszerű embertársaidon vezesd le jogaid szajkózásával (igen, ez a fajta ember vagy első olvasatra), hanem légy tisztában azzal az egyszerű szabállyal, hogy egy demokratikus társadalomban az ember jogai a kötelességeinek teljesítése után érvényesíthetők.
Ne feledkezzünk meg arról az apróságról sem, hogy jogaid addig terjednek, míg mások jogait ezzel nem sérted.
Amennyiben ezekkel a szabályokkal együtt tudsz élni és nem megsértődsz egy kérésen, Te is boldogabb, könnyedebb ember lehetsz; valamint embertársaidnak is jelentősen kevesebb bosszúságot okozol.
A mozgólépcsők működési rendjével kapcsolatos kifogásaidat javaslom, hogy egy (jelentősen) letisztultabb formában továbbítsd a BKV Zrt Ügyfélszolgálata, illetve a Budapesti Közlekedési Központ felé, ezzel jelezve, hogy a mozgólépcsők véleményeid szerint túlterheltek, és javaslod, hogy több lépcső működjön egy időben.
Ennek azonban vannak korlátai. Egyes esetekben kifejezetten tanácsos az álló lépcső használatának engedélyezését kérni a forgalmi ügyeletestől (a peronon lévő "kaputelefon" segítségével) például nagytestű kutya szállításánál, vagy például, ha egyszerűen félsz a mozgólépcsőtől.
Arról már nem is beszélve, hogy egyes állomásokon összesen három mozgólépcső van (pl. Déli pályaudvar). Ebből többet nem lehet egyszerűen teremteni. És ott nem ritkán megy egy le, kettő pedig fel a reggeli csúcsban.
Dió, a kaller
2012.05.30 16:20:43
@dumdidum42: Ha személyeskedni akarnék megkérdezném: Felolvassam? Egyedül nem megy?
DE inkább javaslom, hogy mocskolódásodra adott válaszomra inkább fejts ki normális ellenérvet. Kreténnek lenni sértegetni mindig könnyebb, mint vitatkozni. A válaszom nem hosszabb, mint a poszt és azt is sikerült elolvasnod.
DE inkább javaslom, hogy mocskolódásodra adott válaszomra inkább fejts ki normális ellenérvet. Kreténnek lenni sértegetni mindig könnyebb, mint vitatkozni. A válaszom nem hosszabb, mint a poszt és azt is sikerült elolvasnod.
Dió, a kaller
2012.06.02 17:37:28
@dumdidum42: A munkakör társadalom ellenességéről csak annyit, hogy akkor, ha a boltban az élelmiszert ingyen megkapom, akkor nincs szükség a jegyvizsgálói munkakörre sem. (Gondolom nem érted a jegyvizsgáló és a jegyellenőr közötti különbséget, ezért mosod össze a kettőt. Ezzel sajnos nem vagy egyedül. Ne aggódj, jegyellenőrnek én sem szívesen mennék el.)
A mi munkánk igazából a jegypénztárosok mobil változata. Bérletet ugyan nem árulunk, de egyszeri utazásra ki tudjuk szolgálni az utast. SŐT! Igazából a továbbutazását is elő tudjuk segíteni a kedves utasnak, ezért van nálunk átszálló- és gyűjtőjegy is. Aki pedig együttműködik velünk igyekszünk kisakkozni vele, hogy mi is lenne számára az ideális megoldás és legrosszabb esetben útja végén a pénztárhoz irányítjuk.
A mi munkánk igazából a jegypénztárosok mobil változata. Bérletet ugyan nem árulunk, de egyszeri utazásra ki tudjuk szolgálni az utast. SŐT! Igazából a továbbutazását is elő tudjuk segíteni a kedves utasnak, ezért van nálunk átszálló- és gyűjtőjegy is. Aki pedig együttműködik velünk igyekszünk kisakkozni vele, hogy mi is lenne számára az ideális megoldás és legrosszabb esetben útja végén a pénztárhoz irányítjuk.
Tegnap amikor Mogyoród állomáson felszálltam az egyik Budapestre tartó tingli-tangli utasszámú délutáni szerelvényemre, amikor is látványos mozgolódás és átcihelődés kezdődött egy kisebb társaság részéről. Át is ugrottak a számukra nyilván csak a kényelmesebb ülőhelyek…..
Nem, ez nem borravaló, mielőtt bárki is félreértené a szituációt. A kedves utas egyszerűen nem is akart fizetni, csak a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV munkatársai közötti szép együttműködésre láthatunk egy újabb példát.
Történt tegnap ugyanis, hogy az egyik utas a…..
A BKV-figyelőn nehezményezte egy poszt május tizenötödikén, hogy egy utasunk általános bérletigazolványának lejárta miatt pótdíjazták őt. Tisztázzuk itt is a kérdést: Az általános bérletigazolvány érvényességi ideje a kiállítástól számított tíz esztendő.…..
Dió, a kaller
2012.05.25 09:07:40
@Adani: Csak azt mondtam, hogy általában. te vagy a halmazon kívüli (nem kevés) elem egyike. :) Jó hétvégét!
Dió, a kaller
2012.05.25 10:44:56
@Adani: Ez egy picit demagóg. Cinkota állomás szét volt verve, váltókat cseréltek. Ilonatelep megállóhely peronjait felújították.
Hétvégén csak 3 kocsis szerelvények közlekednek, ezeket Gödöllő felé két csuklós busszal pótoltuk, a cinkotai "helyi" vonatokat egy csuklóssal, a csömöri vonatokat Csömörtől egy szóló busszal, Cinkota állomástól plusz egy csuklóssal pótoltuk. Gödöllő felé a második csuklóson rendszerint volt ülőhelyem. Tapasztaltam. Az első busz, viszont tömve volt. Mondjuk az is igaz, hogy este 8 után nem elég a Gödöllői vonatok pótlására csak a H8 Auchanon egy csuklós kocsi. Főleg nem szombat este az utolsó HÉV-et pótolandó.
De nem szóló buszokkal pótolunk (kivéve ha a garázs tartalékot kell mozgósítani műszaki hiba miatt). Csömör állomás felé a csuklós busz nem fér el, Csömör végállomáson a szóló is Y-ozik.
Hétvégén csak 3 kocsis szerelvények közlekednek, ezeket Gödöllő felé két csuklós busszal pótoltuk, a cinkotai "helyi" vonatokat egy csuklóssal, a csömöri vonatokat Csömörtől egy szóló busszal, Cinkota állomástól plusz egy csuklóssal pótoltuk. Gödöllő felé a második csuklóson rendszerint volt ülőhelyem. Tapasztaltam. Az első busz, viszont tömve volt. Mondjuk az is igaz, hogy este 8 után nem elég a Gödöllői vonatok pótlására csak a H8 Auchanon egy csuklós kocsi. Főleg nem szombat este az utolsó HÉV-et pótolandó.
De nem szóló buszokkal pótolunk (kivéve ha a garázs tartalékot kell mozgósítani műszaki hiba miatt). Csömör állomás felé a csuklós busz nem fér el, Csömör végállomáson a szóló is Y-ozik.
Dió, a kaller
2012.05.25 11:29:36
@Adani: A menetrendről annyit, hogy az autóbuszok és a HÉV csatlakozását biztosítani KELL, emiatt lehet csúszás. De akkor borul a kotta. Legalább egy indulásra, de akkor ha a busz késik, a HÉV késve indul Kerepesről, a másik már nem tud beállni, ergo késve érkezik, tehát Pest felé késve indul vissza a busz.
Szentjakabra a pótlóbusz nem megy be. Szentjakab néven a Mogyoród, EGIS-telep Volán megálló fut.
A szóló buszra: Igen, az lehetett a Cinkotai garázstartalék.
Szentjakabra a pótlóbusz nem megy be. Szentjakab néven a Mogyoród, EGIS-telep Volán megálló fut.
A szóló buszra: Igen, az lehetett a Cinkotai garázstartalék.
Történt a múlt héten, hogy az egyik utas egy kissé kevésbé figyelt bizonyos apró részletekre és ráfaragott a bliccelési kísérletre. Nálunk a Gödöllői HÉV-en ugyanis a jegykezelők darabszáma és szolgálatkészsége egy kissé elmarad a szokásostól. Az emberünk a…..
Dió, a kaller
2012.05.16 09:16:43
@Adani: Örs felé volt az eset. De ha egy tiszta jeggyel próbálkozik, akkor kilyukasztom és passz. Emberünk még arra sem vette a fáradtságot, hogy majd ha jövök, akkor lyukaszt, vagy kilyukasztatja velem...
Dió, a kaller
2012.05.16 12:12:24
@Adani: Elismerem, ilyet jó olvasni. Dagad a mellem a büszkeségtől... :D
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz