Regisztráció Blogot indítok
Adatok
____törült____ (törölt)

0 bejegyzést írt és 57 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Facebook korában nem facebookozni nem ugyanazt jelenti, mint a Facebook megjelenése előtt, és ugyanez áll a mobiltelefonokra is. A mobiltelefon- és Facebook-függőség tehát nem elsődlegesen pszichológiai, hanem társadalmi-szociológiai kérdés. Ettől függetlenül a Facebook…..
Dinamó Műhely Internacionálé 2015.04.30 08:39:29
A proletariátus – a tőketulajdon nélküli, munkaidejük és munkaerejük eladásából élő személyek univerzuma – fönnáll. A proletariátus – beleértve a munkanélkülieket, a prekariátust, az underclass-t, a gyermeküket egyedül nevelő szülőket, a megözvegyült…..
____törült____ (törölt) 2015.04.30 11:59:08
Efölött a filozófia fölött eljárt az idő. Ennek talán volt értelme még akkor, amikor a 19. században tömegek dolgoztak gyárakban, és a tőkések befektetett tőkéjük révén, nem pedig válllakozói képességeik révén tettek szert profitra.

Ebből ma egyik sem igaz. Egyre kevésbé fontos az ipari termelés Magyarországon, Európában. A magyar vállalkozók nem tőkékük iránt szednek kamatot, ellenkezőleg, tőkehiányosak, egy építőipari vállalkozás úgy húz fel számilliós épületeket, hogy ötmillió forgótőkéje sincs, havonta rész-számlázik és ígérget az anyagbeszállítónak. És a nyugati világban is egyre kevésbé fontos a tőke, és egyre fontosabb a vállalkozói tudás, innováció, üzleti érzék - egyre több ilyen cég van, mint a HTC, akik a telefonomat csinálták, hogy úgy gyárt terméket, hogy nincs is gyára. Mert minek? Az ipari kapacitást bérelni is lehet Kínában.

Az üzem, a gyár, nagy befektetést igénylő állóeszközből egy könnyen bérelhető commodityvé vált. Régen olyan volt, mint autótulajdonosnak lenni, ma olyan, mint taxit hívni.

És ha a régi tőkés arra tudott hasznott szedni, hogy be tudott fektetni rengeteg pénzt egy üzembe, a mai ipari vállalkozó, aki csak bérli az ipari kapacitást, nyilván nem a tőkéje után szedi a hasznot. Nincs neki. Ami van: know-how, tudás, üzleti érzék. És az, kedves baloldaliak, nem zsákmányolja ki a munkásokat.

Mondjuk abban sem vagyok biztos, hogy ez a munka-orientált modell a 19. században működött egyáltalán. Lehet, hogy akkor igen, lehet, hogy akkor minden ilyen síkegyszerű volt, hogy csak szöget meg ilyen egyszerű dolgokat kellett gyártani, a melós húzta az igát, a tőkés vakarta a hájas seggét és egyik sem _gondolkozott_. Egyik sem az agyával dolgozott. Mondom, lehet, de nem hiszem, azért a 19. században is sokat számított az innováció, feltalálókból lettek tőkések. De ma meg főleg. Eltűntek a semmittevő, részvényvágó cilinderesek. Ma egy olyan vállalkozó, mint Elon Musk vagy a néhai Steve Jobs több értéket termel az agyával, mint gondolkodás nélkül, csak testükkel robotoló prolik ezrei.
Most, hogy már megint majdnem bukik az 0rbán, kihirdették az újabb triplabóvlit, a Jobbik pedig már lassan 70%-os népszerűségen áll a teljes népesség körében - úgy tűnik, a csodálatos Fideszke újabb zseniálisat húzott. Persze az ellendrukkerek hangosak és meggyőzőek. Persze,…..
____törült____ (törölt) 2015.04.27 09:53:31
Nekem az egészben az a bizarr, hogy végig mindenki arról vitatkozott, hogy a vevőnek ez jó-e, és majd' mindenki letojta, hogy az alkalmazottnak jó-e.

Iszonyatosan nem vesszük emberszámba a fizikai dolgozókat, eladókat. Ebben a "baloldal" még bűnösebb, mint a "jobboldal", bár az utóbbi is.

Amennyire én tudom, amikor Németországban, Ausztriában ezt bevezették, mindenki arról beszélt, hogy persze a vevőnek ez rosszabb, de az eladónak sokkal jobb. Sokkal jobban odafigyelnek rá, hogy a dolgozókkal mi van. Sokkal kevésbé tekintik robotszerű bútordarabnak a minimálbéres "lúzert". (Egyébként alapvetően ilyen dolgok, és nem politikai "harcaink" állnak amögött, hogy miért vállalnak annyian külföldön munkát.)

Egyik osztrák ismerős valami olyat mesélt, hogy ez úgy kezdődött, hogy a szakszervezet feldobta, hogy kéne egy szünnap, jó taktikai érzékkel szóltak az egyháznak, hogy ha a vasárnap lenne pont, akkor ti is támogatjátok-e, hát hogyne, utána meg egész egyszerűen a balpárt támogatta szakszervezeti vonalon, a jobbpárt egyházi vonalon és ennyi.

Na, annyiban különbözünk, hogy nálunk a jobbpárt ugyanúgy figyel az egyházakra, de a balpárt igen látványosan sz_rja le a szakszervezeteket. Még pontosabban, maguk a szakszervezetek nem érnek semmit sem. Ki hallotta a hangjukat ebben a vitában? Nem nekik kellett volna ebben a dolgozók érdekeit képviselni (tehát támogatni) ?
Az alapjövedelem egy radikálisan új társadalmi szerződés-típus. Alapszintű biztonságot ígér mindenkinek, amivel egyben az egyenlőtlenség elfogadható szintjét is meghatározza: nem az a baj, ha egyesek sokat keresnek, az a baj, ha bárki olyan mélyre kerülhet, ahonnan képtelen már…..
____törült____ (törölt) 2015.04.21 14:47:20
@ingyenebed: mintha csak ez a kettő lenne.

A normális az a kisvállalkozói gazdaság, ahol emberek adnak el embereknek, és a profit mellett ott van az emberi szimpátia, a szakmai büszkeség és a többi.

Valójában a nagyvállalati kapitalizmus egy szörnyeteg, a személyes kapcsolatoktól megfosztott gazdaság, a gépezetté vált gazdaság, ahol nincs ilyen, hogy neked olcsóbban adom, mert te jó arc vagy, régi cimbi, és tudom, hogy megszorultál.

A szocializmus meg ugyanezt vitte tovább.

Mind a kettő szörnyeteg, egyiknek sincs köze az emberi kapcsolatokon alapú gazdasághoz, ami a családi vállalkozásokat jelenti.

Valahol mind a kettő a hatékonyság kultusz a gazdasági mint társadalmi életmód helyett. Mind a kettő, a nagycéges kapitalizmus és a szocializmus is azt hiszi, hogy azért gyártunk csak cipőt, hogy hordani lehessen, és minden attól függ, hogy hordásra mennyire alkalmas. Egyik sem érti a régi kisvállalkozásos rendszer lényegét, hogy cipésznek lenni egy éleforma, egy életmód, a gazdaság az élet része.
____törült____ (törölt) 2015.04.21 15:04:18
@WiteNoir: akkor nem lesz elvégezve, vagy kurva drágán. Mind a kettőt megszívja a prolisereg is, mert neki is fontos lenne a munka végeredménye, nekik se jó, ha mondjuk a szemét nincs elszállítva. Ha meg kurva drágán végzi el, akkor meg csak minden drágább lesz és ugyanúgy megy minden tovább.

Az a baj, hogy a balosok túl komolyan veszik a pénzt. Túl valóságosan. Valójában a pénzt nem lehet megenni, azaz a munka jutalmának nem a pénzt, hanem a fogyasztást kell tekinteni.

A fogyasztás nem oszlik ma meg nagyon egyenlőtlenül. Mert csak a pénzben kifejezett fogyasztás, az igen, de a valós értékben, munkaórában kifejezett fogyasztás nem. Így nem lehetséges újraosztani - a pénzt lehet, de akkor csak több pénzbe kerül ugyanannyi fogyasztás
____törült____ (törölt) 2015.04.21 15:07:06
@ingyenebed: nem, mert unatkoznának az emberek és szétbasznának mindent unalmukban. kukagyújtogatás a köbön. A munkakényszer azért kell, hogy lekösse a sok primitivet, aki nem tudja a szabadidejét értelmesen eltölteni, például az interneten anyázni vadidegennekkel politika címszó alatt, ugye
Azt kellene tudnunk végre elfogadni, hogy a polgárosodáson legfeljebb részlegesen átment és a nyugati politikai kultúra által éppen csak megérintett társadalmak (mint a magyar) nem fognak a keblükre ölelni egy politikai rendszert (a liberális demokráciát) és egy gazdasági modellt…..
____törült____ (törölt) 2015.04.21 11:32:07
@deneskata: igen, de a másik serpenyőben az van, hogy miért bízzunk benne, hogy megkérdezett emberek jót akarnak? ha megkérdez az átalakításhoz száz tanárt és nagyon az a benyomása támad, hogy mindegyik azt tolja, ami csak neki vagy az ő kis klikkjének jó, akkor hamar úgy gondolhatja, hogy csak a "király" foglalkozik az egész ország javával. vagy ő se, persze, az a másik eset.

most nem mondom, hogy tényleg ez van, de ez a fajta bizalmatlanság valahol megvan és ettől ilyen a fidesz, nemigen bíznak benne, hogy a "szakértők" túllátnak-e a saját érdekeiken.

persze lehet, hogy a fidesz is csak a saját érdekeit tolja. nem tudom. de egy biztos, ma már nem hinném el, ahogy húsz éve elhittem az mszp-nek, hogy bízzunk a szakértőkben. nem azért mert nem értenek hozzá. hanem mert jó eséllyel nem a közjóért dolgoznak, hanem a saját egyéni érdekeikért.
____törült____ (törölt) 2015.04.21 11:36:58
@Stefi Schneider: egyébként nem szóvicc. valamikor Dávid Ibolya megalapította, mint az MDF alá az IDF mellé másodiknak a Jobboldali Ifjúsági Közösséget, akkor volt szóvicc a rövidítés. Azóta viszont rég A Jobbik Magyarországért Mozgalom a neve és nem szóvicc, hanem egy kissé ijesztő, de meglepően őszinte credo. arra kell figyelni, hogy nem jobb Magyarország, hanem jobbik Magyarország, a kettő közül a jobbik. Tehát nem olyan, ami lesz, ami fejlesztés révén valósul meg, hanem olyan, ami már van, ami kiválasztás révén: egyik, másik, zöldebbik, kékebbig, rosszabbik, jobbik. Gyakorlatilag az az állítás, hogy nem fejleszteni kell, hanem csak a jobbabbik embereket hatalomra tenni.
____törült____ (törölt) 2015.04.21 11:47:06
@Stefi Schneider: "Csak azert remenykedhet valaki abban hogy a Jobbik valahogy jo lesz nekunk, mert arra szamit hogy valamiert a bre jo vegen lesz amikor elkezdenek kormanyozni. "

Nem, nem azért, ennén több empátiát kellene gyakorolni. A tekintélyelv szavazói a következőképpen működnek: nagy a baj, tehát nagyot, radikálisat kell változtatni. Hogy mennyit képes egy kormány változtatni, az egyenes függvénye annak, mennyi tekintélyelvet alkalmaz, kvázi fizikai erőkarként értelmezve a tekintélyelvet, minél nagyobb annál nagyobbat lehet emelni, pakolni. a hatalom mint a változtatás képessége, azaz több hatalom, kevesebb fék a hatalmon, több változatás képessége.

van is benne amúgy logika, én nem értek egyet vele, ön sem fog, de van ez annyira logikus, hogy az átlagos szavazó számára szimpatikus legyen

inkább ott szokott a gond lenni, hogy egyrészt többnyire rossz irányba sikerül azzal a hosszú erőkarral változtatni, másrészt néha pont a legszükségesebb dolgokon nem lehet így

te tényleg próbáljon már meg liberális politikát eladni azoknak, akik szerint nagyon rossz a helyzet. "kérem a helyzet nagyon rossz, én azt ígérem, hogy nem lépjük túl soha a hatáskörünket, figyelünk a fékekre meg ellensúlyokra, hatalomgyakorlásunk korlátozott és óvatos lesz. ennyi hatalom / erő gyakorlásával vagy meg lehet oldani a problémát, vagy nem. lehet, hogy csak arra elég, hogy a felszínét kapargassuk." maga szerint megveszik?

de aki feláll, hogy "szargödörben vagyunk, én rám szavazzatok, mert én a lehető legnagyobb, legerősebb ásóval lapátolom ki, semmiféle visszafogottság nélkül, maximális erővel, hatalommal" az nyilván szimpatikusabb

ez valahol normális választói magatartás. úgy értem, hibás, de ennél többet nem lehet elvárni a választótól, ez magának a demokráciának a hibája, hogy az is szavazhat, aki ezen nem lát át. őt magát nem kell hibázatni ezért, 110 IQ alatt ez tök logikus
Az Élet Menete rendszeresen azt a kb. 3 kilométeres utat teszi meg, amely annak idején az auschwitzi rámpáktól a birkenaui halálgyárig vezetett. A zsidó vagy zsidó identitású magyaroknak (is) rendszeres alkalom a megemlékezésre, és nekünk, nem-zsidóknak alkalom a megrendülésre és…..
____törült____ (törölt) 2015.04.17 13:53:13
@Kovacs Nocraft Jozsefne: pontosan, ez egy kisebbség kisebbség. Ők nem azok, akinek a származásuk egy teher, inkább azok, akik ebből akarnak megélni. A számok meg szerintem általuk vannak kozmetikázva, szerintem nem sokan foglalkoznak vele, hogy egy népszámláláskor bediktálják a származásukat, szerintem azt inkább valami igen vastag ceruzával kimatekozhatták a mazsihiszesek. Ez egyszerűen egy megélhetési társaság.

"Amikor meg előnyötök származik a zsidóságból (pl. újabb jóvátételek kizsarolása a bűnösök és az ártatlanok unokáitól), akkor máris szerencsétlen, antiszemita támadásoknak és diszkriminációnak kitett üldözöttek vagytok.
"

Mi ez a többes szám? Ennek a kisebbség kisebbségének, ahogy írta, pár tucat fős társaságnak van belőle előnye. Ugyanakkor sokkal többeknek van ilyen származása, akik semmit nem kapnak, mitől is kapnának, és ezért nem is használják. Maga komolyan azt hiszi, hogy ez a szűk elit széles körben szétteríti ezt a pénzt? Megtartja magának.

A többes szám teljesen hibás. A valamilyen részben zsidó származású emberek nagyon nagy része semmit sem kap, többek között ezért sem örül a származásának.

Az meg most már tényleg kezd nevetésges lenni, hogy a bevitt rokonok száma számít. Még egyszer, nem arról szól a világ, hogy mindenki állásokért kapar. Polgárember amúgy is inkább vállalkozásból próbál megélni. Nem minden az állások eloszlása korül forog és nem ez okozza az ellenszenvet.

Hogy mi okozza, az jó kérdés. A magyar történelemben szerintem teljesen konkrétan a tanácsköztársaság, a német történelem nem tudom, az angolszászban meg szinte már nincs is.
____törült____ (törölt) 2015.04.17 15:34:21
@Kovacs Nocraft Jozsefne: na, valamennyire jobban értjük egymást, akkor még egy kísérletet hadd tegyek. ugye én azt állítottam, hogy esélyt adni rokonnak, nem azt, hogy az alkalmatlant is benyomni.

maga szerint

- sokkal több alkalmas ember van, mint állás? ha igen, akkor talán nem az elosztásukkal van baj, arra kéne fókuszálni, hogy több legyen, nem "marakodni" érte

- nem igazán hisz abban, hogy az alkalmatlanok kihullanak?

kicsit úgy néz ki, mintha maga az állásokat nem feladatnak, hanem jutalomnak tekintené, mintha teljesíteni nem kellene, tehát hogy aki ott van, az többet kap, mint nyújt. ez úgy hangzik, mintha valamiféle kizsákmányoló rendszerről lenne szó, amelynek az elitje nem szolgál, csak harácsol. erre meg megint azt tudnám mondani, hogy nem az a lényeg, hogy ki kit nyom be ilyenbe, hanem hogy ne ilyen legyen, hogy végső soron normális piaci viszonyok legyenek, és az állami szférában is teljesítményviszonyok.

tudom, a mai rendszerünk nem ilyen, de nem is ez a lényeg, hanem ha azt gondolja, hogy a világon ezért utálták annyi helyen a zsidókat, akkor ebből következően a világ rendes, természetes állapota, hogy kizsákmányoló rendszerek vannak, amelyek elitje nem szolgál, csak harácsol, és sokkal többet kap, mint ad, ezért az emberek marakodnak az ilyen lehetőségekért és utálják, ha mások elhappolják előlük? azért ez elég negatív kép lenne

alapvetőne én az optimizmust kérem számon magán, körülbelül, azt a világképet, hogy nem egy kevés fókáért verekszik egy csomó eszkimó, hanem hogy az emberek lehetőségeket teremtenek, nem csak ütik egymást, hogy megkapják a lehetőségeket mások elől

tiszeszlárt meg hagyjuk, annyit lehet tudni a dologról, hogy valaki feszültséget, gyűlölködést akart generálni egy ilyen váddal, abból nem derült ki, hogy pontosan miért

nekem nincs rá általános modellem, szerintem az történt, hogy sok tényező hatott közre. például a középkori keresztényeknek tilos volt kamatra (akkoriban minden kamatot uzsorának tekintettek, akkor is ha nem volt magas) kölcsönadniuk. de igény meg volt rá. tehát adódott, hogy az csinálja, akinek nem tilos... a spanyolok kirúgták az arab polgáraikat is, zsidó polgáraikat, ott valami más lehetett. satöbbi. szerintem több tényezőből adódott össze, nem volt egy oka.

de egy dolgot azért tisztázni kell, ha valakit utálnak, nem biztos, hogy arról száz százalékban ő tehet. van hogy csak kényelmes bűnbak.
____törült____ (törölt) 2015.04.20 14:14:54
@Kovacs Nocraft Jozsefne: gyakorlatilag ez egy radikálisan borúlátó világkép. én ennél sokkal optimistább vagyok. én úgy 2006-ig simán azt hittem, hogy még a rendszerváltás utáni helyzet is alapvetően jófele halad, bár persze láttam, hogy sokkal problémásabb, mint a tényleg fényes 19. századi gründerzeit volt például.

2007-től azért benne is elromlott az optimizmus, egészen elképesztő mennyiségű vállakozót láttam nagyon durván tönkremenni. és tudja, mi a vicc? hogy ezekről a dolgokról nem beszélgetnek az interneten, túl politikaorientált a közbeszéd, nem beszélünk arról, ami magában a társadalomban folyik. én 2007 körül azt láttam, hogy szinte az összes kisebb építőipari és vendéglátós vállalkozó, akit ismertem, csődbe ment. nagyon durva volt. nagyon megmutatkozott, mennyire agyaglábú volt a rendszerváltás utáni viszonylagos prosperitás. mondta egy ismerős, hogy 2009-ben bezárta a lángossütőjét Gödön, mert már arra se volt pénzük az embereknek, hogy lángost egyenek. na, ezen a ponton kezdtem nem optimista lenni én sem, de azért ez időszakos jelenség, nagyon remélem.
Laza emberi viszonyok között -- amelyekben nem játszik nagy szerepet pl. a szeretet -- az ember az önérdekét követi. Egy ország akkor sikeres, ha a domináns emberi önérdekek (anyagi hasznon maximálása, biztonság stb.) nem kerülnek szembe a közösségi érdekekkel (nemzetgazdaság…..
____törült____ (törölt) 2015.04.17 12:30:03
@Untermensch4: de azt értsük meg, hogy nem azzal van a baj, hogy erősen buzog az önérdek, hanem azzal, hogy a bizalmatlanság miatt nem hisszük el, hogy a közös dolog, amit nem mi kontrollálunk, a mi érdekeinket is szolgálja.

Decentralizálhatunk, de ha tudjuk, hogy 50 család egy társasházban hasonló problémákat generál, mint egy egész állam, akkor sokra nem sikerült menni vele. Ugyanaz kicsiben.

Ami a kevesebb szabályt illeti, ha egyszer tudjuk, hogy az emberek döntései egymásra hatással vannak, akkor úgyis veszekedni fognak. Azért az építési szabályokat is arra találták ki, hogy ne toljanak ki egymással a szomszédok, ha ez nincs, attól még a kitolás nem oldódott meg. A decentralizációval még nincs megoldva, hogy valahogy fizikailag is jobban el legyünk szeparálva, hogy kevésbé zavarjuk egymás köreit vagy ilyenek.

Én nem akarok egyelőre megoldást javasolni, mert korai, jó lenne a dolog több szeletét látni egyelőre.

Ha mindenáron javasolnom kellene valamit, akkor lehet, hogy abba az irányba mennék el, hogy a tulajdon, a döntés joga a legmaximálisabban decentralizálva, de ugyanakkor szabály van és együttműködést kikényszerít. Mert végül is a bizalmatlanságból az következik, hogy ami nekünk fontos, arról nem akarjuk, hogy más személy döntsön. Szabály lehet, de személy ne. Tehát akkor mindenkinek kb. egyéni vállalkozónak kellene lennie, ugyanakkor szigorú szabályokkal összeszervezve, tehát hogy személyes vezető fölötte ne legyen, de együttműködés igen... talán. Tehát hogy mindenki úgy legyen, hogy ami személyes döntés, azt én hozom meg, nem kell másban megbíznom, de a szabályok mentén szorosan együtt dolgozunk, de azok nem személyes döntések, hanem személytelen szabályok.
____törült____ (törölt) 2015.04.17 15:24:16
@dunántúli gyerek: akkor már értem, ezért vannak tele a dunántúli szállodák osztrák takarítónőkkel.
____törült____ (törölt) 2015.04.17 17:33:22
@dr kotász:

>még nem próbáltad letölteni és telepíteni az adóbevallás űrlapkitöltő java csodát

ROFTL

Akkor nem csak én vettem észre, hogy például kötelezően be kell ikszelni három mezőből valamelyiket, miközben egyik állítás sem igaz, tehát válogathatok, hogy a közokirathamisítás melyik formáját kövessem el.
Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása. Kísértet járja be Magyarországot – a feltétel nélküli alapjövedelem kísértete. De talán pontosabban is fogalmazhatunk: zombi járja be Magyarországot – egy már sok millió életet követelő eszme élőhalottja. Mert itt nem a Marie…..
____törült____ (törölt) 2015.04.10 12:20:42
Minden idea eltorzul, mire határainkra ér. Ez a sávos dolog nem alapjövedelem, hanem másfajta segély. Az eredeti alapjövedelem gondolata mindenkinek ugyanannyit ad. Gazdagnak, szegénynek.

Az eredeti alapjövedelem arról szólt volna, lényegében, hogy ne ösztönözzék rosszra az embereket. Azaz ne legyen az, hogy emberek nem mennek el dolgozni, mert akkor elveszítik a segélykét. Hanem kapják meg akkor is, ha dolgoznak. Ezért van az, hogy ezt eredetileg jobbosok találták ki (Charles Murray In Our Hands) mert a jobbosok szokták azt mondani, hogy ne ösztönözzük már rosszra az embereket.

Mert a jobbosok szerint ha az embernek azért fizetnek, mert szegény, munkanélküli, vagy beteg, akkor ezzel arra lesz ösztönözve, hogy mégy több szegénységet, munkanélküliséget, és betegséget termeljen. Az egyik megoldás tehát nem fizetni neki, dögöljön meg, az kegyetlen. A másik megoldás, hogy akkor is kifizetni ugyanazt a pénzt, ha már nem szegény, nem munkanélküli és nem beteg. Ezért találták ki jobbosok az alapjövedelmet: lényegében mindenkinek segélyt, nem csak a rászorulónak.

A PM viszont eltorzította ezt és lényegében csak rászorulóknak való segéllyé formálta.

Az eredeti, jobbos alapjövedelemnek lenne értelme. Azt lehetne mondani a rokkantnyugdíjasnak, hogy nincs rokkantnyugdíj, alapjövedelem van. De akkor is megkapod, ha holnapra varázslatosan meggyógyulsz és visszamész dolgozni. Na, vajon mennyi kamurokkant maradna? Tehát ebben lenne logika. A PM ötlete csak populizmus.
Ha Isten nem volna, ki kellene találni. Az ateisták (szkeptikusok) antikvitás óta kedvenc érvének Isten léte ellen, hogy ti. az az ember félelmének (vagy éppen hatalomvágyának) szüleménye, és ekként emberi alkotás, semmi értelme nem volna, ha ne ismerné el legalább ennek az…..
____törült____ (törölt) 2015.04.08 16:13:24
@Mostly Harmless: jobb párhuzam a kopaszság mint hajviselet. Ugyanis a kopaszság tényleg egy hajviselet, értelmezhető egy fashion statementkent, egy stílus részeként, hajviseletként funkcionál.

Az van, hogy egy meta-szinttel lejjebb a vallás olyan ösztönökre épít, amik annak hiányában máshol fognak kitörni. Így aztán a legtöbb ateista előbb-utóbb valamit vallásszerűen fog kezelni. Kedvenc LOLpélda: www.crossfitreligion.com/
____törült____ (törölt) 2015.04.08 16:16:22
@Josagos: ez béna példa, bocsánat. A csecsemőkörtól a felnőttkori rengeteget változik az agy struktúrája. Ugyanakkor a történelem során nem. A fejünkben lévő hardver ugyanaz, mint tízezer éve. Ezért biztosra vehető, hogy ha az emberi hardver része valamiféle vallásszerű igény, akkor valamit mindig imádni fognak az emberek, nem mindig túlvilági dolgokat, de valamit mindig. Mindig van fétis.
____törült____ (törölt) 2015.04.09 09:50:21
@Clyde Sandy: ezért vannak teaházak.
A magyar társadalmi és gazdasági válság mélyebb, sokrétűbb annál, semmint hogy egy társadalompolitikai intézkedésre mint megmentőre lehetne tekinteni. Ahogyan nem demagóg az alapjövedelem, úgy nem álbaloldai neoliberális az, aki erkölcsösebb, célszerűbb és gazdaságosabb…..
____törült____ (törölt) 2015.04.09 09:43:56
@This Ocean: már attól féltem, hogy modern monetary theory baromság lesz. Ehhez képest Keynes oké. Csak tudni kell, hogy Keynes is hosszú távú költségvetési egyensúlyban gondolkozott: gazdasági boom idején az államadósság visszafizetése, sőt felhalmozás, szufficit. Na, ezt nem csinálják sohasem. A deficit költekezés nyilván nem olyan államnak való, amelyik amióta létezik, ezt teszi, soha nem volt még, hogy ne tartozott volna.
____törült____ (törölt) 2015.04.09 09:49:17
@Karmadealer: ez gyönyörű, csak hiányzik belőle úgy egymillió munkahely. A régi polgári társadalmakban a legtöbb polgár saját tulajdonnal bíró vállalkozó volt. Sőt, ő adott munkát másoknak. Tehát ameddig arra nincs válasz, hogy úgy egymillióval több munkahely biztosítására alkalmas tulajdon honnan fog keletkezni - ez lehet sok kis polgári vállalkozás vagy lehetnek nagy multik - addig az egésznek nincs meg a lába.

Jeleneg ez nem látszik. A közmunkával sikerült kozmetikázni a munkanélküliségi számokat, de a valóságban érdemes lenne megnézni, hogy mennyi komoly munkahely van mondjuk Bélapátfalva környékén, amióta a kommancsok ellopták és becsukták a cementgyárat.

Egyelőre annyi látszik, hogy a Fidesznek még terve sincs igazán, hogy honnan jöjjön az egymillió hiányzó munkahelyet teremtő tulajdon.
Az alapjövedelem több mint szociálpolitika. Az alapjövedelem egy újbaloldali jövőkép. 25-50-75-100: 25 ezer a gyerekeknek, 50 ezer a munkanélkülieknek, 75 ezer a várandós anyáknak, 100 ezres nettó minimálbér a munkavállalóknak.Az alapjövedelem a biztos alap. Az alapjövedelem a…..
____törült____ (törölt) 2015.04.09 09:34:42
@Alick: "A Kádár-korszakbéli téesz + mezőgazd. feldolgozóipar kombó? "

Igen. Korunk egyik legbizarrabb mémje, hogy a bal-és jobboldalon mindenki azt hiszi, hogy az állami vállalat, a központi tervezés óriási kudarc, és inkább bármi mást, inkább szénné adóztatni a magáncéget és abból segélyezni, de ettől még mindenáron magáncégnek kell termelnie. A központi tervezés és állami tulajdon túlságosan tabuvá vált.

A helyzet az, hogy az Wal-Mart éves árbevétele az egész magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar durván harmincszorosa. Ha ekkora léptékben is lehet központilag tervezni?

A másik dolog, hogy egy nyugdíjalap meg egy állam durván hasonlóan működik részvényesként. Egyik sem vállalkozó.

A Kádár-rendszer hibája ott volt, hogy helyből nem volt piaci környezet. Ha van piaci környezet, működik az állami tulajdon is.

Tehát: igen. Annyit kellene tenni, hogy egy téesz-szövetség fejének valami nagyspíler amerikai menedzsert tenni meg, fizetést alig adni, csak nyereségrészesedést, de abból sokat, termelje meg a világpiacon. Működne, mert ez tökéletes kapitalista logika, álllami tulajdonban.
A miképpen a liberális gondolkodás elválasztotta egymástól a kulturális és a politikai nemzetet, úgy kell az új kockázat-társadalom progresszív gondolkodásának elválasztania a gazdasági nemzetet a politikai nemzettől. A meritokrata versenyelv a gazdaság világába tartozik, míg…..
____törült____ (törölt) 2015.04.09 09:22:58
Az a baj, hogy minden idea eltorzul, mire határainkra érkezik. A PM-es 0-25-50-satöbbi az nem egy BI, hanem egy másfajta segélyrendszer. Az eredeti BI pl. Charles Murray In Our Hands című könyvéből _konzervatív_ ötlet volt.

A következőről van szó: ha egy állam rászorultsági alapon fizet a szegénynek, a munkanélkülinek, a betegnek, akkor a konzervatívok szerint a szegénység, munkanélküliség, betegség termelését ösztönzi ezzel. Mindez abból a feltételezésből kiindulva, hogy az ember nem akarat nélküli báb a tőke kezében, hanem saját sorsának kovácsa.

Murray arra jött rá - és előtte Milton Friedman a Negative Income Tax ötletével, ez volt az első BI - hogy ha már egyszer a jóléti kiadások szükségesek, mert népszerűek, és a demokráciákban ami népszerű, az szükségképpen lesz is, mert szavazatokat lehet vele nyerni a politikai piacon (igen, a politika is egyfajta versenyszféra), akkor van egy olyan megoldás is, hogy mindenki ugyanakkora összeget kapna, rászorultságtól függetlenül. Így a szegények, betegek, munkanélküliek is kapnak valamit, ugyanakkor akkor is megkapják, ha már nem szegények, nem betegek és nem munkanélküliek, hanem pöpec, dolgos középosztálybeliek, így tehát ez a _disincentive_ nem valósul meg.

Azaz, a BI azért konzervatív ötlet, mert semleges, viselkedést nem befolyásoló. Ellentétben a rászorultsági elvű baloldali segélyekkel, amelyek a rászorultság, azaz az emberi szenvedés termelését ösztönzik.

Nyilván a balosok szerint ez baromság, senki nem lesz direkt beteg, rokkant, vagy munkanélküli. Ezen lehet vitatkozni.

Viszont az a lényeg, hogy emiatt a BI lényege, hogy feltétel nélkül egy összegű. A lényege, hogy ha a csövi elmegy dolgozni meg meggyógyul, akkor sem kap kevesebbet. Így semmi nem tartja vissza attól.

Ezért a PM javaslata nem BI. Csak egy másfajta segélyrendszer.
"Pogátsa Zoltán közgazdász szerint az alapjövedelem kielégíti azt a szociálpolitikai kritériumot, hogy biztonságot ad, viszont arról nem győződött meg, hogy motivál-e a munkára, de ez szerinte kalibráció kérdése. A közgazdász felhívta arra is a figyelmet, hogy azok az…..
A kérdés maga jellegzetesen jobboldali istenkáromlás, de ugorjunk most át ezen. (Az, hogy a nacionalizmus legkésőbb száz éve nálunk is bekebelezte Krisztust meg a katholikosz egyházat, és az ilyen kérdések elől nem fut el visítva a nagyérdemű, hanem inkább könnyes szemmel dalol…..
____törült____ (törölt) 2015.04.08 16:32:26
Sokat lehet tanulni egy nép karakteréről arról, hogy külföldön dolgozó rétegei hogyan viselkednek, mivel őket már nem korlátozzák a rendszer hibái.

Azt mondanám, hogy egyéni szinten jól boldogul a külföldön dolgozó magyar. Sok ambíciózus, értelmes ember van. Sok az ambíciótlan birka is, de az nem lenne baj, nyugati emberből is sok a birka, annyi csak, hogy az okos embereknek le kell mindent butítaniuk, és akkor mondjuk scriptek alapján jó a birka a call centerbe dolgozni. Ezzel nincs baj, a magyar ember egyéni törekvéseivel és képességeivel nincs.

Ugyanakkor a bizalmatlanság, az összetartás tökéletes hiánya végtelenül romboló.

Nem lesz feltámadás amíg ez meg oldódik, és az otthonmaradottak nem fogják megoldani, mert őket még a rendszer is húzza, ezt a külföldön dolgozóknak kellene megtenniük, akiknek könnyebb. Ott, mondjuk egy londoni magyar vegykonyhában lehetne kidolgozni a magyar bizalom és együttműködés rendszerét, ahol nagyobb esély van rá, mert ott nem fognak egymásnak esni, hogy te úgyis csak ne akarsz húzni te geci meg hogy te úgyis csak valami zsíros állami stallumra hajtasz itt, hogy lophass te geci, mert ott tudják, hogy a másik havi 1500 fontot keres bicikliszereléssel és ezért könnyebb elhinni neki, hogy becsületes.

Akkor lesz feltámadás, ha a külföldön dolgozó, kényelmesen élő magyarok kitalálják, hogy miért feltételezzük állandóan egymásról, hogy a másik egy megélhetési geciláda? Meg a másik, hogy mondjuk miért igaz ez ennyire gyakran?

Úgy értem, ami a megélhetési kényszert és megélhetési geciládáskodást illeti, szerintem arról van szó, hogy túl ciki szegénynek lenni. Nem sok olyan országot ismerek, ahol ennyire fontos lenne nem szegénynek látszani, megvan még a 15-20 évvel ezelőtti gizdázunk a ReplayEnergieDiesel-pólóban időszak? Ha mondjuk divat lenni csövinek lenni, amolyan hipszternek, és szétrohadt postásbiciklivel járni dolgozni, akkor hirtelen nem is lennénk szegény ország és nem is lenne szükség megélhetési geciskedésre.

A kérdés az, hogy honnan jön ez az iszonyatos kényszer arra, hogy ne érezzük magunkat szegénynek?
Gyereknap a Baglas-telepen Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor írása. A Somogy megyei Kaposfőn Somos László plébános vezetésével több mint tíz éve felzárkóztató tanoda működik általános iskolások számára. A legtöbb diák telepi cigány (a Baglas és a Vadászdomb nevű…..
____törült____ (törölt) 2015.02.24 14:41:52
Egyet tisztázzunk már - ha lenne egy, több, olyan modell, amelyet követve a fehér magyar középosztály viszonylag biztos révbe érhet, akkor lenne esély rávenni a cigányságot, hogy ugyan több erőfeszítést kell tennie, mint a fehér magyar középosztálynak, de az út végén a siker várja. Ilyen azonban nincs.

Jelen pillanatban a fehér magyar középosztály számára sincs ilyen fix út. Rég nem igaz az, hogy csak tanulj, lesz szakmád, és utána lesz tisztes megélhetésed is. Nincsenek ma fix utak - sokan a főiskolai diplomát hiszik annak, de nem lesz mindenkinek diplomája, aki tanul, tudjuk, hogy még egy közepesebb főiskolára bekerülés is ki nem esés milyen nehéz lehet, és szaktól függően sokakat utána a büfé-ruhatár vár.

Persze, a tanulás esély, de mivel senki sem tudja megmondani, hogy mennyire biztos esély, ezért nem lehet tudni, hogy mennyire érdemes fektetni bele. A fehér magyar középosztály azért tanul, mert más esélye nincs, és neki annyira nem nehéz. Ezt - a kockázatot - ajánlani a cigányságnak nem út. Nekik nehezebb tanulniuk, és azzal együtt is kisebbek az esélyeik.

Az sem út, hogy mondjuk specifikusan mindenki mérnök legyen és akkor lesz munkája, mert ez is csak addig igaz, amíg kevés a mérnök. Ha mindenki mérnöknek menne, akkor a legkiválóbbak kivételével az is büféruhatár lenne.

Ceterum censeo, tanoda helyett olyan gazdaságot kell teremteni, amelyik szinte sírva üldözi állásajánlatokkal a tanultakat, és akkor majd maguktól állnak sorban a gyerekek a közkönyvtár előtt, anyagismeret tankönyveket követelve.

Legyen a magyar középosztálynak egy fix út a biztos megélhetéshez, és utána az már a cigányság számára is csábító lesz.
Mandiner blog Mi a baj a Jobbikkal? 2015.02.19 07:01:00
Vendégszerzőnk, Bencsik Gábor, a Magyar Krónika főszerkesztőjének írása. Párját ritkító mutatványnak lehetnek szemlélői azok, akiket érdekelnek a magyar belpolitika fejleményei. Miután a Fidesz egyetlen évben három országos választáson meggyőző fölénnyel győzött (az…..
____törült____ (törölt) 2015.02.23 14:03:14
@midnight coder: dolgozni kezd - miért, van munka? Ezt tartom a cigánytémában rohadt nagy képmutatásnak: tudjuk, hogy a magyarnak sincs elég munka, hiszen nézze már meg, hogy hány gyár van a szabolcsi putrisortól elérhető távolságra és oda mennyi embert keresnek. Akkor adnának a cigánynak munkát, ha akkora munkaerőhiány lenne, hogy már kötéllel kéne fogni a magyart, és akkor sem lenne elég, és szerintem ezzel mindenki tisztában is van, csak könnyebb becsukni a szemünket és azt mondani, hogy á, lusta fajta, úgyse csinálná.

Ne legyünk már ennyire képmutatóak, hát ha TUDJUK, hogy a főiskolát végzett falusi magyar kislány is inkább Londonban mosogat, mert a falujában semmi munka, és minimum Pestre kéne költöznie (akkor meg már inkább tovább), akkor lássunk be őszintén, hogy ha minden társadalmi, neveltetési, kulturális hátrányát leküzdve a falusi cigó heroikus erőfeszítéssel elvégez egy szakközepet vakahogy, akkor sem lesz melója! Legalábbis nem ott, ahol él, és utána már innen lehet továbbgondolni.

Ez annyira nevetséges tényleg, Szent István idejében ott volt a föld, és csak művelni kellett, nem kellett senkinél állásért kilincselni, ma még azt sem lehet, mert az agrovállalkozó is csak kevés embert vesz fel, inkább automatizál, és ha nekiállna Gazsi pár hektáron ökörrel szántani, nem tudná olyan olcsón adni, mint a másik.

Adva van egy alapvető társadalmi probléma, hogy három-négymillió embernek kellene dolgoznia és kétmillió állás van. És mindneki bárki mást hamarabb venne fel, mint cigányt. És mivel ezt megoldani nem tudjuk, hát letudjuk azzal, hogy nem akar dolgozni a lusta more.

Aha.
____törült____ (törölt) 2015.02.23 14:16:48
Én sokat gondolkoztam a zsidózáson, hogy ez mitől terjedt el, végül is megfejtettem.

A legfőbb dolog az, hogy mi egyszerűen nem vagyunk hozzászokva ahhoz, ahogy a kapitalizmusban intézik a dolgokat. Nekünk más a hagyományunk, erkölcseink, ez lehet jó, lehet rossz. Mi ahhoz vagyunk szokva, hogy ha valahol van két paraszt, akkor nem állnak neki versenyezni, hogy ha a másik hagymát termel, akkor én is, két krajcárral olcsóbban adom, hogy jól kibasszak vele, hogy ezt nem csináljuk, mert épp elég munka van a földdel, úgyhogy inkább az ellenkezője lenne a hagyomány: maga hagymát dug, földi? Akkor én ugorkát. Ezt hívja úgy a kapitalista, hogy kartellezés - persze, csak józan ész.

A lényeg az, hogy a mi régi meg a modern kapitalista értékrend nem jól összeegyeztethető. A kapitalista erénynek tartja a rafináltságot, mi inkább bűnnek.

A másik dolog, hogy hozzá vagyunk szokva a problémáink népi-etnikai eredetéhez. Ötszáz évet csatáztunk a törökkel meg a némettel. Tehát hogy így a problémáink oka nem egy ideológia vagy ilyesmi volt, hanem egy nép. Hasonló ahhoz, amikor a kapitalista furmányságok először bejöttek a 19. században, valószínűleg azt mondták a népek, hogy ez ilyen ánglius módja a dolgok intézésének, nem magyar. De a pozitív dolgokat is népekhez kötjük, a kertészkedést, zöldségtermesztést régen bulgárkodásnak hívták.

Ma a kapitalista rafináltság (és az attól irtózás) mutatkozik meg zsidózásként.

Úgyhogy jelentem, meg van fejtve. Ha valaki ugyanúgy nem érti, mint én nem értettem évekig, hogy miért érdekel legalább félmillió embert, hogy kinek van vágva a farka meg kinek nem és egyáltalán honnan tippelik meg hogy mondjuk két tökegyformán viselkedő átlagos pesti magyarból most ki zsidó meg ki nem, akkor itt van a válasz: ez nem egyénekről szól, hanem a tisztességtelenül rafkós kapitalizmustól irtózás etnicilizálásáról.
A baloldali nacionalizmus nem újdonság. Művelői igen sokszor kommunistának nevezték és hitték magukat. De ha a Sziriza műve fölolvad ebben, akkor előbb-utóbb belesüpped a kapitalista szokványba, akármilyen benső fönntartásokkal élnek militánsai. Így is használhat valamit…..
____törült____ (törölt) 2015.02.09 17:25:06
Kedves TGM,

Ott van a dolog elszúrva, hogy ez a marxista elmélet ("és a fölhalmozódó elvont munkából, a holt munkából összeálló értékhalmaz jelentős része fölhasználhatatlan lesz") egy nehéz és bonyolult értelmiségi kreálmány, ami még ha netán véletlen igaz is, elvontsága és bonyolultsága miatt garantálja, hogy a KONKRÉT politikai baloldalnak ehhez semmi köze ne legyen. Mert ezt az elvont elméletet a melós nem érti meg, a választó nem érti meg, az értelmiség egy része megérti, más része nem, akik értik, abból van, aki elfogadja, van, aki nem.

Így hát ennek a valós baloldali mozgalmakhoz semmi köze. Azon a szinten túl persze mint az ilyen Dinamó féle kis értelmiségi csoportocskák (grouplets).

Ha véletlenül igaz, akkor a kapitalizmus magától dől össze, nem a baloldali politikusok vagy munkások tevékenységétől.

Emiatt aztán a valós baloldal minding más. Hogy mi az, a bonyolult kérdés, van sokféle egyéb tényező, az értelmiség felszabadítót, emancipátort játszó nárcizmusától a melósok sima populizmusáig, vagy addig a vicces logikáig, hogy a legkevésbé sikeres csoportok legsikeresebb tagjai a csoportegyenlőség érdekében extra bónuszokat kapnak, tovább növelve a csoporton belüli egyenlőtlenséget, lásd amerikai affirmative action, ami azoknak a feketéknek, nőknek segít, akik a saját csoportjukhoz képest amúgy is jó helyzetben vannak.

Szóval, sokféle baloldal van. De egyik sem ilyen.

Abban ne reménykedjen, kedves TGM, hogy bárki is ezen elvek mentén fog valaha is komolyan politizálni. Túl bonyolult ez ahhoz, hogy jó választási jelszó lehessen.
____törült____ (törölt) 2015.02.09 17:29:11
@Spacecake: koccos van, a Gucci már behalás, hogy mennyire nem lávcsi, aki elit PÁWA, az már vüttönt hord, mert megteheti, ennnyikeh!

/sarcasm
A kérdés tehát az: ha a cigányságnak nincs saját autonóm kikényszerítő képessége a társadalmi kirekesztettség, a polgári jogait korlátozó állapot radikális megváltoztatására - akkor vajon mit tegyen? Továbbra is várjon a pártokra és a paternalista civilekre, a mameluk…..
____törült____ (törölt) 2015.02.09 17:15:34
Az a baj a cikkel, mint a legtöbb baloldali megközelítéssel, hogy dogmatikus és rugalmatlan, így valóságidegen.

A következő (amúgy jellegzetesen amerikai) dogmákból indul ki:

1) Csoportok vannak, nem egyének

2) Az alul levő csoportok a felül levő csoportok áldozatai, elnyomottjai

3) Áldozatot nem hibáztatunk, maximum annyiban, hogy mér' nem harcol elég keményen

4) A felül lévő, elnyomó csoportoknak kellene mindent megadniuk az alul levőknek, tiszteletet, pénzt, lehetőségeket, miközben az alul lévő csoporttól jövő bűnözést, erőszakot stb. egyszerűen be kell nyelni

5) Az alul lévő csoportok alig várják, hogy ők is beléphessenek a felül lévő csoportok polgári életébe, és ők is munkanélküli marketingmédia szakon végzett, ruhatáros melóért kilincselő diplomások legyenek, mint a magyarok, mert direkt ilyen életre vágytak mindig is.

Ebben lehetett valami igazság az amerikai polgárjogi mozgalmak idején, amikor a fehér melós is igen jól élt. Na de nálunk!

A magyar valóság ehhez képest a következően néz ki:

- A cigánygyerek teljes joggal kiröhögne, ha lehetőségeket kapna tanulni és pont olyan reménytelen és unalmas életet élni, mint ma egy magyar fiatal, akkor ennél már izgalmasabb a bandázás, bűnözés

- A cigánybűnözés a legszegényebb, legkiszolgáltatottabb magyar csoportok ellen irányul, mivel nekik nem telik rá szegény-és cigánymentes jó környéken lakni, akik nem tudnak a cigányoknak semmit sem adni, ők az elnyomatásért nem felelősek, és ha gyűlölködnek, az teljesen jogos önvédelmi reflex, hogy legalább az a kevés, amijük van, megmaradhasson

- Elnyomatásról beszélni nem a fehér magyarok egésze függvényében, hanem legfeljebb a politikai-gazdasági elit függvényében lehet: akik mindenkit elnyomnak, ha úgy tetszik, magyar, cigányt

Ha már a Dinamósok a marxista terminológiát akarják alkalmazni, legyen: a cigány a lumpenproli, a magyar a proli. A lumpenprolinak egyrészt a jó anyját, hogy a prolit fosztogatja, az osztályellenség helyett, emiatt a proli gyűlölete jogos. Másrészt ez persze érthető is, mert prolinak lenni is szar, tehát az összes liberális, aki a lumpenprolinak lehetőséget akar kínálni, hogy proli lehessen, tévúton jár, mert az nem vonzó.

Nem mondom, hogy van megoldás. De legalább érteni kellene a problémát. Van két elnyomott réteg, egyik jobban, mint a másik, a magyar és a cigány. A hülyeliberálisok a maguk antidiszkriminációs szövegével azt kínálják a jobban elnyomottaknak, hogy rohadt sok unalmas tanulással és kulimelóvan a kevésbé elnyomott csoportba beléphessenek. Ez nyilván nem vonzó. Az amerikai polgárjogi időkben vonzó volt a feketéknek, mert akkor ott látta, hogy a fehér prolinak háza, kocsija stb. van, volt perspektíva. Ma az átlag magyarnak milye van? A másik, hogy mivel a jobban elnyomott az elnyomó helyett a kevésbé elnyomott csoportot fosztogatja, a kevésbé elnyomott csoport teljes joggal akarja szétrúgni a feneküket.

Nem szeretem annyira a baloldali terminológiát, de most igyekeztem abban fogalmazni, hátha jobban megértik.

Röviden és egyszerűen, ha olyan "proletáröntudatos" cigánymozgalmat tudna csinálni, aminek az első számú jelszava az, hogy "Szegény gádzsótól nem lopunk, ennél büszkébbek vagyunk!", akkor elindulhatna egy javulás. Anélkül semmi értelme. Vagy, ha cigánynak, is magyarnak is lenne esélye nyugati szintű középosztálybeli életre.

De ehhez le kell vetkőzni az amerikai fogalomtárat, a never blame the oppressed és a give the poor equal opportunity (to what?) logikáját.
Érdekes cikk jelent meg a Guardienen, amely ismerteti egy alapos és átfogó OECD-tanulmány eredményeit. Eszerint a libertárius piaci gondolat egyik fontos részét képező ú. "lecsorgó" hatás (hogy a gazdagok jövedelemnövekedése pozitívan érezteti hatását az alsóbb rétegek…..
____törült____ (törölt) 2014.12.15 12:25:06
Kedves Szerző és mindenki,

>másrészt a növekedésben és az életszínvonal emelkedésében a fogyasztásnak végső soron fontosabb szerepe van, mint a beruházásnak

Erről a témáról nagyon sokat beszélnek a világsajtóban. De egy dolog kimarad belőle: ez csak akkor lehet igaz, ha valami a mai kapitalizmus logikájával alapvetően nem stimmel!

Ugyanis az emberek nyilván akarnának fogyasztani, csak pénzük nincs rá. Márpedig az nyilván valamiféle igazságtalanságot jelent, ha a munkás nem kap annyi fizetést, hogy a megtermelt javakat meg is vásárolhassa. Ha a megtermelt készletek 20%-a eladhatatlan, akkor a munkás fizetése 20%-kal kevesebb, mint amennyi jogos és igazságos volna, mint ami azért a munkáért járna. És erről, az erkölcsi oldaláról bizony nem beszélnek!

Ha nem lenne a munkás alulfizetve, és minden megtermelt áru elfogyna, akkor bizony onnantól már nem a fogyasztás, hanem a megtakarítás és befektetés ösztönözné a növekedést. Ez eléggé nyilvánvaló, hiszen ez így van minden olyan kisparaszti-kisiparosi gazdaságban, ahol nem jellemző a bérmunka: ott elfogy az áru, tehát nem vész kárba a beruházás, ezért a takarékos polgári erények dominálnak.

Ezt az egészet lehet Keynes-i módszerekkel, állami újraelosztással stb. javítani, de nem oldja meg az alapvető problémát: csak igazságos bérek esetén képes a piac keresletet és kínálatot egyensúlyba hozni.

További infó:
www.frontporchrepublic.com/2009/05/the-economics-of-distributism-iii-equity-and-equilibrium/
Ha tetszik, ha nem: a rendszerváltás után felnőtt generációk számára már nem evidencia az antifasiszta hagyomány, sőt, komoly átértelmezés folyik ezen a téren, éppen azon az alapon, hogy a náci és a szovjet birodalom két egyforma „gonoszat” képviselt, vagyis végeredményben…..
____törült____ (törölt) 2014.12.03 11:03:13
Tisztelt Szerző!

Nem értem, hogy a fajgyűlöletet és az osztálygyűlöletet pl. kulákgyűlöletet miért ne lehetne összehasonlítani és egy lapon kezelni. Hiszen erről van szó, erről szóltak ezek a rendszerek.

Végül is mind a kettő arról szólt, hogy a falusi boltost agyonlőni és kifosztani oké, mert kizsákmányolja a csóri parasztot, csak az egyik egy közgazdasági-filozófiai, a másik faji logikával magyarázta a vélt vagy valós kizsákmányolás eredetét.

A "vicc" persze az benne, hogy szegény emberek is bőven áldozatul estek mindkettőnek. (Mondjuk már az ősmodellnek, a jakobinus terrornak is.) Talán ez az elemzés leghasználhatóbb szemszöge. Egyik rendszer sem az embert mint konkrét individuumot nézte, hanem elvont módon, mint egy faj vagy osztály képviselőjét. Ez tette lehetővé egyrészt a gyűlöletet, ami az egyénen csapódott le, de nem az egyén ellen generálódott, hanem az ellen, aminek képviselését ráfogták (faj, osztály), és ez tette lehetővé az erőszak kiélését, a gyilkosságot, mert nem konkrét embereket láttak, hanem valahol szimbólumokat. Aki meghúzta a ravaszt, nem XYZ konkrét embert látta, hanem "a zsidó plutokrata" vagy "a kulák" egy példányát, dehumanizálva, és így magyarázható az is, hogy minden további nélkül megöltek szegény embereket is, ha éppen őrájuk fogták, hogy az ellenséget szimbolizálják.

Ez az alapvető hasonlóság bennük, hiszen a mérsékelt jobb- és baloldali világnézetek közös vonása, hogy nem absztrahálják ennyire az embereket, nem egy faj vagy osztály képviselőjét látják, hanem Gipsz Jakab konkrét embert akinek konkrét jogai vannak stb.
____törült____ (törölt) 2014.12.03 11:04:32
@MiklósA: és persze azt is hozzá kell tenni, hogy mindkét rendszer vezetői csodálták és modellnek tekinteték a jakobinusokat. Ez adja az egész hasonlóság alapját, a jakobinus materialista-absztraháló vérlogika tombolt mindkettőben.