Adatok
Silenzio
6 bejegyzést írt és 96 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/33be8db0e73f3fe0d650c8d5bfc6913d_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Szalóki László
Todd Phillips, a szánalmas szociális viselkedésre apelláló vígjátékok (Másnaposok-trilógia, Terhes társaság, Cool Túra) iparosának Joker-eredettörténete éppúgy meglepte a szakmát, mint tavaly Peter Farelly díjesővel jutalmazott Zöld könyve, ráadásul még nagyobb váltás. Phillips…..
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/b643ffdcd8ded76e2dc267bd7e93ac88_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Szalóki László
Dario Argento az 1977-es Sóhajok c. filmjével eltávolodott a giallóknak is hívott misztikus krimiktől, szürreális, atavisztikus képeivel, álom- és meseszerű logikájával megágyazott a slashernek. Amikor megtudtam, hogy a filmet leporolja a Szólíts a…..
![](https://m.blog.hu/sm/smokingbarrels/image/.external/.thumbs/193819a3258c7712c31ee204d9c871c6_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Egy olyan fiatal (szub)zsáner esetében, mint az élőhalottakról szóló filmek, általában könnyű számon tartani a kiemelkedő darabokat. Ezek közül is Romero zombi-antológiájának második részét szokás a műfaj alfájának és omegájának tartani, nem ok nélkül. Ugyanakkor, mint minden kevés időt megélt…..
![](https://m.blog.hu/b1/b1/image/.external/.thumbs/434299e2a6c028547fd2fac57841b32e_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Az utóbbi 3 napban csak két illegális határátlépő embert láttak, de három medvét...
Silenzio
2018.06.21 13:57:17
@meszena: a migránsokat segítő szervezetek azokat segítik, akiknek a kormány elfogadta a menedékkérelmét. Én leszarom, hogy ultrajobber, kormánybuzi vagy neolib vagy, csak hülye ne legyél, kérlek. Ez a többi migráncsozó faszkalapra is éppúgy értendő. A TÉNYEK ismeretének hiányában ne posztoljatok baromságokat. Köszi.
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/9f7e42fac5389759bc65bc04dfa473ca_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A Marvel Studios (a Hihetetlen Hulkkal együtt) 19. nagyjátékfilmje mérföldkő az általuk indított filmfolyam történelmében. Minden eddigi valamire való utalás, minden kis töredékmotívum az idei kasszasikerre mutatott, ez volt a tétje a stúdió „első tízéves tervének”. De vajon filmtörténeti mérföldkő…..
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/84d8745a073fd29971379241d3f7d479_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Horrorfilmeket rendezett, sokan mégis szerzői filmesnek tekintik. Bronxi, pittsburgh-i és kanadai is volt egyszerre. Az amerikai függetlenfilm egyik legnagyobb úttörőjeként is profitorientáltan gondolkodott. George A. Romero, a látszólagos ellentmondások mestere, a beteges fantáziájú filantróp…..
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/d12f17ba0b5c880ea63813661abaac4f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A magyar film új reneszánszát éli, amit a két, zsinórban kitüntetett Oscar-díjasunk, a legjobb idegennyelvű film díját elnyerő Saul fia, és a legjobb rövidfilm kategóriában díjazott Mindenki után a 67. Berlini Filmfesztiválon Arany Medvével kitüntetett Testről és lélekről is…..
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/f7213b111b167cf8912c920f23a8d9cc_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A Keresztapa kollektív kivesézése után most megint közösen boncoltunk fel egy filmet, ezúttal egy friss bemutatót, az év egyik legjobban várt képregénymoziját, a Batman Superman ellen - Az igazság hajnalát. Spoilermentes.
Huber Zoltán: Batman Superman ellen?! Ugyan mi rossz történhetne? Nos,…..
![](https://m.blog.hu/ho/homar/image/.external/.thumbs/e563eeb76a2cc875e31c94559b10a464_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Pár éve visszakúszott a divatba a fejhallgató, és bár a korábbi trendhez, az agybadugós kis fülesekhez képest nyilván kevésbé undi a használt fejes, azért ha újért fizetünk, talán nem olyan extrém dolog originálra számítani, ugye?
Hello Homár,
Tegnapi napomat…..
Silenzio
2016.02.18 11:58:41
@Silenzio: Ott dolgozni rühelltem, nem véletlenül vagyok "ex", jókora rablások folytak, de a borzalmas, új rendszerből és a folyamatos ügyfélpanaszból lett elegem. Most pedig egy nagy pirospont, hogy ne csak szidják itt a magentát.
Szeptemberben mentem felmondani az optinetet. Az exkollégám valamit elcseszett, a szolgáltatás tovább élt. Decemberben mentem érdeklődni, van-e még számlám, ekkor derült ki. Az ügyintéző elvileg felvett egy reklamációt, gyakorlatilag annak se volt nyoma, de a lemondás legalább elindult 3 hónapos késéssel. Aztán itthon megtaláltam a felmondást igazoló, szeptember elején kiállított papírt. Szkenneltem, írtam egy rekit emailben az ügyfélszolgálatnak, csatoltam a papírt, írtam nekik, hogy számolják ki, mennyit kell fizetnem, és értesítsenek. 2 nappal később jött emailben új számla egy egészen minimális, párszáz forintos összegről az addigi több tízezer helyett, amit kiszámláztak. Erre azt mondom, ez korrekt ügyintézés.
Szeptemberben mentem felmondani az optinetet. Az exkollégám valamit elcseszett, a szolgáltatás tovább élt. Decemberben mentem érdeklődni, van-e még számlám, ekkor derült ki. Az ügyintéző elvileg felvett egy reklamációt, gyakorlatilag annak se volt nyoma, de a lemondás legalább elindult 3 hónapos késéssel. Aztán itthon megtaláltam a felmondást igazoló, szeptember elején kiállított papírt. Szkenneltem, írtam egy rekit emailben az ügyfélszolgálatnak, csatoltam a papírt, írtam nekik, hogy számolják ki, mennyit kell fizetnem, és értesítsenek. 2 nappal később jött emailben új számla egy egészen minimális, párszáz forintos összegről az addigi több tízezer helyett, amit kiszámláztak. Erre azt mondom, ez korrekt ügyintézés.
![](https://m.blog.hu/so/sorozatolo/image/.external/.thumbs/74a5ca748ec56859026a9eab78627773_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Nagyon komoly elvárásokkal vágtam neki a film megnézésének, hiszen az előzetesek olyan brutál erősre sikeredtek, annyira eredeti és sajátos lelki világot spoilereztek, hogy mindenféleképpen nálam az év legjobban várt filmje volt. Mikor megnéztem az előzeteseket, akkor…..
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/08532f124cc857edc824d4eb13278f8c_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Hollywood a kilencvenes évek elején vetett szemet először a videojátékokra, amit leginkább a játékipar akkortájt bekövetkezett rendkívüli fellendülése magyaráz. A játékfejlesztők ekkorra kirobbanó üzleti sikereket értek el, s az Álomgyár értelemszerűen nem kívánt…..
Silenzio
2013.05.29 16:37:56
@Pegasus: Mitől lenne különb egy Skyrim vagy egy BC film, mint bármelyik fantasy vagy akciófilm? Szerintem nem lenne, a játék szereplőinek katalógusa még nem visz el a hátán egy egész filmet, ahhoz egyszerűen több ambiciózus karakterábrázolás, emlékezetesebb sztorline kellett volna. Szerintem egy brandet illusztráló film ötlete alapvetően meddő. Ezzel nem azt mondom, hogy nem működhet, csak azt, nincs sok értelme. Rendkívül markáns világok kellenének az ilyesmihez, mint a Half-Life, a Stalker (ebből van film, de az más lapra megy), a Halo vagy a WoW. Utóbbi is elgondolkodtató, egy külön világ, éppoly termékeny táptalaj lenne, mint a Star Wars vagy A Gyűrűk Ura univerzuma. Játszódhatna minden film Középföldén vagy egy messzi-messzi galaxisban, rajzfilmek, családi drámák, horrorok, pornók, film noirok és még ki tudja mi, de attól még, hogy ugyanazt az alternatív univerzumot pécézi ki, még nem lesz adaptáció. És itt merül fel egy általam régóta pedzegetett probléma, mennyiben Batman-adaptáció a Sötét lovag? Mennyiben Superman-adaptáció a Superman 4? A válasz az, hogy semennyire, mert nincs konkrét irodalmi (képregényes) előképe, motívumokat vesz át innen-onnan és jócskán hozzá is dobál. Többezer képregény meg egy rahedli kitalált világ az nem forrásmű. Valójában a játék-filmek sem adaptációk, csak másik médiumba "csúsztatott" variánsok ugyanarra a témára, illusztrációk.
Silenzio
2013.06.08 18:24:51
@Huber Zoltán: A tavalyival. Lenyűgöző. Igaz, csak 3-4 részletben lehet megnézni, de annyira se füle-se farka, hogy megéri. A 4. is jó ebből a szempontból, az még megpróbál egy épkézláb filmnek tűnni, de nem megy neki. Jóféle. :D
![](https://m.blog.hu/fe/fenteslent/image/.external/.thumbs/590efd826bcf8dbb3f2d5bd41a69def7_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Ahhoz, hogy egy P. Lászlóéhoz hasonló nyomorult ember életét részletesen megismerjük, valami szörnyű eseménynek kellett bekövetkeznie. Ezekben a sorsokban ugyanis sikert aligha talál a média. Bándy Kata meggyilkolása tragédia, de nem csak egy emberi élet elvesztése miatt, hanem…..
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/9681d96aaddf0239dce61fc78dd81d83_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A kritikus és a blogger kollégák többsége már publikálta a 2012-es toplistáját, és talán nem meglepő módon többnyire ugyanazok a címek köszönnek vissza. A saját listám se lenne kivétel: az év legkellemesebb moziélményét számomra is a Holdfény királyság nyújtotta, Az…..
![](https://m.blog.hu/va/vastagbor/image/.external/.thumbs/08722857d23642d96d737e02c582a80f_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A legelvakultabb Semjén-rajongóknak sem kívánom, hogy esténként Semjén Zsolt doktori disszertációját olvasgassák lefekvés előtt, pedig az egyik fejezet igazán pompás részeket tartalmaz, melyben a Mester éleslátással, hittel, és írógéppel felszerelkezve rántja le a leplet a…..
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/11d9a277095524f8659c53c5b6d147f1_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
A Filmvilág fiatal magyar filmrendezőket kért fel, hogy válasszák ki, számukra mely tíz filmtörténeti alkotás számít a legjelentősebbnek. A listákat már közöltük (az összesített toplista és a kapcsolódó statisztikák a Filmvilág októberi számában olvashatóak;…..
Silenzio
2012.10.03 14:10:33
@nagylaszlo971: ez most sznobéria vagy megalapozott kérdés? Mert akkor megalapozottan válaszolok Orosdy úr helyett - még ha nem is ért egyet majd a válasszal.
Folytatom a sort: Fellini, Pasolini, Tarkovszkij, Rohmer, Truffaut, Godard, Varda, Anderson, Klimov, és még sorolhatnánk a művészi mainstream legnevesebb alakjait, a pantheon örökös tagjait. De minek? Kedvenc filmekből kellett válogatni. A személyes élmények győznek a kánon fölött. Leone filmjeit mellesleg nagyon könnyű szeretni, én mindig sírok A jó a rossz és a csúf végén, mert folytatni akarom ott, abban a világban, mert annyira ROMANTIKUS, hogy Schiller is megnyalta volna mind a 10 ujját. Leone védelmében csak ennyit.
Folytatom a sort: Fellini, Pasolini, Tarkovszkij, Rohmer, Truffaut, Godard, Varda, Anderson, Klimov, és még sorolhatnánk a művészi mainstream legnevesebb alakjait, a pantheon örökös tagjait. De minek? Kedvenc filmekből kellett válogatni. A személyes élmények győznek a kánon fölött. Leone filmjeit mellesleg nagyon könnyű szeretni, én mindig sírok A jó a rossz és a csúf végén, mert folytatni akarom ott, abban a világban, mert annyira ROMANTIKUS, hogy Schiller is megnyalta volna mind a 10 ujját. Leone védelmében csak ennyit.
![](https://m.blog.hu/sa/sanyiabagoly/image/.external/.thumbs/bda4e0a4b55bab688b642531f21a879e_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Tütű-tütütütű-tütü-tüTŰ ♪ ♫ ♬ ♩ ♫ ♬ TütütütüTŰŰŰűűű ♪ ♫ ♩ ♫ ♬ ♩ ♬ ♬ ♩♩♩♩
Tütű-tütütütű-tütü-tüTŰ ♪ ♫ ♬ ♩ ♫ ♬ ♩TütütütüTŰŰTŰŰŰŰŰŰŰ ♪ ♫ ♩ ♫ ♬ ♩ ♬ ♬ ♩♩♩♩♩♩
Volt…..
Silenzio
2012.09.27 10:04:22
![](https://m.blog.hu/vi/virage/image/.external/.thumbs/54b01737b4de654e312e4246b30d64b9_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Szerző: Szalóki László
A blogra jellemző uborkaszezon idén nyáron a moziban egyáltalán nem éreztette a hatását. Véget ért a "modernkori" Batman-trilógia, megbosszulták a Földet a Bosszúállók, és rebootot kapott a Marvel legnépszerűbb hőse is. Akik elégedetlenek voltak a…..
![](https://m.blog.hu/ho/homar/image/.external/.thumbs/20d5047b33e0bc38584d8188e7171737_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Tímea a végsőkig küzdeni fog az Autópálya Zrt. büntetése ellen, amit azután kapott, hogy ellopták az autóját. A cég nem igazán fogja fel, hogy abban a pillanatban, hogy a kocsit eltulajdonították, már nem ő a tulajdonosa. A tolvaj viszont sajnos nem fogja bejelenteni ezt a…..
Silenzio
2012.08.31 15:19:27
Tékozló Homár
Stratégiai együttműködés keretében szopatja jó ügyfeleit a CIB és a Fundamenta
2009.04.23 00:38:27
![](https://m.blog.hu/ho/homar/image/mobil/header.jpg?v=1292258521)
A fenti címet Bezmag javasolta, én meg miért ne fogadtam volna el, főleg, hogy a következő sztori csak alátámasztja a merész állítást. A bank ajánlotta akölcsönt, direkte tukmálta, aztán amikor a Naiv Ügyfél tényleg kérte volna, az orrára koppintottak és jót nevettek.…..
![](https://m.blog.hu/pe/petofiutca/image/.external/.thumbs/8337dd0f262831c4966c4c2e9c87bdd2_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
..
Silenzio
2012.04.24 18:12:51
![](https://m.blog.hu/or/orojan/image/mobil/header.jpg?v=1360431519)
Örülök, hogy a Köztársasági Elnök posztján marad, és kisdoktori címének visszavonása ellenére sem értek egyet azokkal, akik lemondását követelik jobbról vagy balról. Elsősorban azért, mert egy szisztematikus kilövési kísérletnek voltunk szemtanúi az elmúlt hetekben.…..
Hombre - Westernblog
A pénz igenis minden: Per qualche dollaro in piu (Pár dollárral többért)
2009.01.29 07:49:00
![](https://m.blog.hu/ho/hombre/image/.external/.thumbs/c530f7c9fc0dc5d3b8ae0625cb7b63ab_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Emlékszik még valaki, hogy mikor látta először a Maréknyi dollárért vagy a Volt egyszer egy vadnyugatot? Én biztos nem. Hogy is emlékezhetnék, ha egyszer minden évben leadták őket valamelyik csatornán. A dollár-trilógia részei például sokáig egybemosódtak a képzeletemben,…..
Silenzio
2012.03.31 12:33:49
" Felkerestem ehhez értő embereket a város sötét oldalán: Indió által szívott fű hatásai a forgatókönyvíró szüleményei, egyértelmű túlzás mind."
Vagy nem füvet, hanem hasist szív. Ismeretes, hogy az arab bérgyilkos szervezet tagjai, a hasszaszinok (innen a drog neve is) erőteljes, transzközeli állapotba kerültek, így hatékonyabban gyilkoltak, nem foglalkozván a saját érzelmeikkel. Ismeretes továbbá az is, hogy tárgyalásra is használták a drogot, erőteljesen dózerolta ugyanis a hatása alatt állók személyiségjegyeit, így az akaratukat is gyengítette. Ennek a verziónak még értelme is van a sztori tükrében.
Amúgy jó az írás, bár nekem túlontúl személyes(kedő). Végtére is nem filmművészeti folyóirat.
Ha már bekommenteltem, belinkelem a saját írásom a témában. Nyomtatott anyag, de később a blogunkra is felpakoltuk.
virage.blog.hu/2011/10/15/mindenki_onmagaert_i
Vagy nem füvet, hanem hasist szív. Ismeretes, hogy az arab bérgyilkos szervezet tagjai, a hasszaszinok (innen a drog neve is) erőteljes, transzközeli állapotba kerültek, így hatékonyabban gyilkoltak, nem foglalkozván a saját érzelmeikkel. Ismeretes továbbá az is, hogy tárgyalásra is használták a drogot, erőteljesen dózerolta ugyanis a hatása alatt állók személyiségjegyeit, így az akaratukat is gyengítette. Ennek a verziónak még értelme is van a sztori tükrében.
Amúgy jó az írás, bár nekem túlontúl személyes(kedő). Végtére is nem filmművészeti folyóirat.
Ha már bekommenteltem, belinkelem a saját írásom a témában. Nyomtatott anyag, de később a blogunkra is felpakoltuk.
virage.blog.hu/2011/10/15/mindenki_onmagaert_i
![](https://m.blog.hu/fi/filmvilag/image/.external/.thumbs/547fcb3f91b7e9b7aca953c47aed97a5_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Nem kell ahhoz rendszeresen böngészni a különböző jegybevételi statisztikákat és nézettségi adatokat, hogy rájöjjünk: az eddig csodaszernek tekintett 3D körül mostanság valami nincsen egészen rendben. Nemcsak a lelkendező jóslatok halkultak el, de mintha az eddig oly látványos…..
Silenzio
2011.08.11 13:23:28
@Orosdy Dániel: Nagyon hízelgő, Dani, de én még nem láttam olyat, hogy valaki csak úgy hasraütés szerűen felvázolta volna egy médium lehetséges szemiotikájának buktatóit. Mondhatom én azt, hogy szerintem nem bírhat a 3D önálló nyelvi készlettel, mert lényegileg ugyanaz, mint a 2D, csak plusz síkot emulál - de nem tudom bizonyítani. Ha belegondoltok abba, hogy hogyan működik, talán megértitek, miért mondom. Szerintem a 3D -az Avatar esetében legalábbis- olyan, mint a mozgásparallaxis jelenségét kihasználó 2D-s mászkálós játékok. Van 4 sík, és ezt egymástól eltérő sebességgel csúsztatják ide-oda, plasztikus tér hatását keltve. Nem olyan nagy szám ez, ezért unnak rá a népek. Lehet, nem könnyű belátni, hogy a 3D film nem is valódi 3D, ahogy számítógépes példával élve a bump mapping sem valódi, térbeli kiterjedéssel bíró textúra, csak a a fény ad neki egy virtuális plusz dimenziót. Nem vagyok én olyan felkészült, hogy be is bizonyítsam. Egy ezzel foglalkozó látványtervező biztos bevallaná, de nem érdeke, mert a filmet el kell adni. Én viszont sem fizikus, sem optikus, sem filmelméletben annyira jártas nem vagyok - a diplomám is az húzta le, na tessék.
@-hz-: Nem állt szándékomban bárkit is megsérteni, dehát a látvány vs. történet 100 éves történet. Ez egy új apropót ad a konfliktusnak, de nem új konfliktust a médiumnak. Bunkó voltam, ezt belátom. De csak erre próbáltam utalni. Szerintem a '60-as évek zavarbaejtően jó példa: a tömegkultúra a művészi és politikai forrongásra figyelt, a művészek pedig a tömegkultúrára (ld. Antonioni: Zabriskie Point pl.) és a fiatalok köré húzódó szakadékra. Szerintem sokat mondó, hogy ebből a korszakból senki sem beszél már az A-kategóriás Hollywoodi filmekről, viszont a független filmekről, a Grindhouse-éráról és az európai újhullámokról mind több szó esik. És ezek befolyásolták a későbbi tömegkultúrát. Igenis van lehetőség az újabb szemléletváltásra még a tömegkultúrán belül is. Nézzünk csak meg egy háborús filmet az '50-es évekből, vagy egy westernt, és hasonlítsuk össze mai társaikkal. Nem is egy nyelvet beszélnek. Ciklikus folyamatok ezek, ha a világ megunja a tespedtséget, fellázad a status quo-t begyöpösödötten éltető filmek ellen, hogy essen némi szó a cultural studies-ról is. :) Ez a szemlélet nem teljesen helytálló a mostani 3D vonulatnál, de tény, hogy a mostaniak az akkoriakhoz hasonlóan tartalmatlan látványfilmek.
2. Nem volt egyértelmű számomra, mire gondolsz. Tiszta sor, ennek ellenére azt mondom, azért jócskán töltik ezeknek a filmeknek a 2D variánsait, sőt, az Avatarnak még piros-kék papír 3D-s verziója is készült. :) Hogy releváns-e? Globális szinten igen. Az otthoni képnézés (tv) 40 évvel maradt le a mozitól, a hang már csak 15 évvel, a színes film mindössze is kb. 15-20 évvel, bár ezek sokmindentől függő adatok. A szélesvászont a tévék esetében szabvány korlátozta, de a digitális korszak házimozi mániája eltörölte a 4:3-at a köztudatból. Semmije nincs a mozinak, ami otthon ne volna reprodukálható. A befogadói élményt otthon létrehozni óriási fegyelmet igényel és szélsőséges körülményeket (szék, csend, sötét), de a legtöbbeknek erre nincs igényük. A lustaság győzött a társas filmnézés rítusa fölött. A mozi ugyan nincs közvetlen életveszélyben, de a 60-70 évvel ezelőtti dömping és a 20-30 évvel ezelőtti másodvirágzás irdatlan messze van. Igen, nem most, de komoly veszély is lehet.
3. Hang, színek, szélesvászon. Tiszta sor. Mindegyik hordoz plusz információt. Illetve az utóbbi önmagában nem, de máshogy komponál rá az alkotó, más a percepció is sok esetben - persze figyelembe véve, hogy a legtöbb filmet 4:3-ról kroppolják le 16:9-re, már nem olyan biztos, hogy helytálló, amit mondasz. A T2 milyen überfaszán megrendezett film pl., milyen látványos, pedig az is 4:3-as képarányban forgott. Nem vagyok sem rendezőzseni, sem élszemióta, de semmiféle indokot nem látok arra vonatkozóan, hogy olvadna bele a 3D a filmnyelvbe vagy akár alkotna vizuális stílust. Esetleg egy absztrakt animációs filmben, ahol az egymással eltolt, a vászonból kilépő síkok reflektálnak egymásra vagy ki-be tolódva kergetőznek, de egy normál filmnél nem jelentenek semmit. Persze sokkal bölcsebb megoldásnak tűnik, ha agyalunk rajta egy sort, és megállapítjuk: "ki vagyok én, hogy eldöntsem, biztos van valami plusz a dologban", de nem kell hozzá képzőművész vagy filmes zseninek, festőnek vagy neurobiológusnak lenni, hogy belássuk: semmi olyat nem mutat, ami megváltoztatná a nézői mentalitást. A színházas példa eléggé távoli volt. Azt hiszem, elég jól leírtam az érveimet ahhoz, hogy egy ennyire más médium ne kerüljön elő.
4: Cameron meg szerintem jó példa volt. Persze én sem gondolom, hogy ő egy istenség, és ha neki nem sikerült, bármit is bizonyít, de ne itt a különféle személyiségekben rejlő potenciál -szerintem- sokat elmond a médiumról is. Edison és a Lumiere fivérek nem csak feltalálók voltak, de sokat tettek a filmnyelv első artikulálásáért is. Azt állítom, mert meggyőződésem, hogyha a 80 éves 3D-ben lenne bármi művészi plusz, az azt feltaláló és tökéletesítő mérnökök már megmutatták volna. Azt állítom, ha az idén 39 éves imaxnak volna bármi értelme, attól eltekintve, hogy nagyobb a vászon és a kamera másfajta teret fog át, már rég tudnánk róla. Az imax a kamera erősségei és gyengeségei miatt másfajta vizuális kompozíciót igényel, hatással van a rendezésre. A Sötét Lovagon ez jól látszik. A 3D-nél még ez sincs meg...
Abban viszont tökéletesen egyetértünk, hogy -ahogy a 60-as évek elején- most sem a technikai vívmányok fogják megmenteni az amerikai filmet.
@-hz-: Nem állt szándékomban bárkit is megsérteni, dehát a látvány vs. történet 100 éves történet. Ez egy új apropót ad a konfliktusnak, de nem új konfliktust a médiumnak. Bunkó voltam, ezt belátom. De csak erre próbáltam utalni. Szerintem a '60-as évek zavarbaejtően jó példa: a tömegkultúra a művészi és politikai forrongásra figyelt, a művészek pedig a tömegkultúrára (ld. Antonioni: Zabriskie Point pl.) és a fiatalok köré húzódó szakadékra. Szerintem sokat mondó, hogy ebből a korszakból senki sem beszél már az A-kategóriás Hollywoodi filmekről, viszont a független filmekről, a Grindhouse-éráról és az európai újhullámokról mind több szó esik. És ezek befolyásolták a későbbi tömegkultúrát. Igenis van lehetőség az újabb szemléletváltásra még a tömegkultúrán belül is. Nézzünk csak meg egy háborús filmet az '50-es évekből, vagy egy westernt, és hasonlítsuk össze mai társaikkal. Nem is egy nyelvet beszélnek. Ciklikus folyamatok ezek, ha a világ megunja a tespedtséget, fellázad a status quo-t begyöpösödötten éltető filmek ellen, hogy essen némi szó a cultural studies-ról is. :) Ez a szemlélet nem teljesen helytálló a mostani 3D vonulatnál, de tény, hogy a mostaniak az akkoriakhoz hasonlóan tartalmatlan látványfilmek.
2. Nem volt egyértelmű számomra, mire gondolsz. Tiszta sor, ennek ellenére azt mondom, azért jócskán töltik ezeknek a filmeknek a 2D variánsait, sőt, az Avatarnak még piros-kék papír 3D-s verziója is készült. :) Hogy releváns-e? Globális szinten igen. Az otthoni képnézés (tv) 40 évvel maradt le a mozitól, a hang már csak 15 évvel, a színes film mindössze is kb. 15-20 évvel, bár ezek sokmindentől függő adatok. A szélesvászont a tévék esetében szabvány korlátozta, de a digitális korszak házimozi mániája eltörölte a 4:3-at a köztudatból. Semmije nincs a mozinak, ami otthon ne volna reprodukálható. A befogadói élményt otthon létrehozni óriási fegyelmet igényel és szélsőséges körülményeket (szék, csend, sötét), de a legtöbbeknek erre nincs igényük. A lustaság győzött a társas filmnézés rítusa fölött. A mozi ugyan nincs közvetlen életveszélyben, de a 60-70 évvel ezelőtti dömping és a 20-30 évvel ezelőtti másodvirágzás irdatlan messze van. Igen, nem most, de komoly veszély is lehet.
3. Hang, színek, szélesvászon. Tiszta sor. Mindegyik hordoz plusz információt. Illetve az utóbbi önmagában nem, de máshogy komponál rá az alkotó, más a percepció is sok esetben - persze figyelembe véve, hogy a legtöbb filmet 4:3-ról kroppolják le 16:9-re, már nem olyan biztos, hogy helytálló, amit mondasz. A T2 milyen überfaszán megrendezett film pl., milyen látványos, pedig az is 4:3-as képarányban forgott. Nem vagyok sem rendezőzseni, sem élszemióta, de semmiféle indokot nem látok arra vonatkozóan, hogy olvadna bele a 3D a filmnyelvbe vagy akár alkotna vizuális stílust. Esetleg egy absztrakt animációs filmben, ahol az egymással eltolt, a vászonból kilépő síkok reflektálnak egymásra vagy ki-be tolódva kergetőznek, de egy normál filmnél nem jelentenek semmit. Persze sokkal bölcsebb megoldásnak tűnik, ha agyalunk rajta egy sort, és megállapítjuk: "ki vagyok én, hogy eldöntsem, biztos van valami plusz a dologban", de nem kell hozzá képzőművész vagy filmes zseninek, festőnek vagy neurobiológusnak lenni, hogy belássuk: semmi olyat nem mutat, ami megváltoztatná a nézői mentalitást. A színházas példa eléggé távoli volt. Azt hiszem, elég jól leírtam az érveimet ahhoz, hogy egy ennyire más médium ne kerüljön elő.
4: Cameron meg szerintem jó példa volt. Persze én sem gondolom, hogy ő egy istenség, és ha neki nem sikerült, bármit is bizonyít, de ne itt a különféle személyiségekben rejlő potenciál -szerintem- sokat elmond a médiumról is. Edison és a Lumiere fivérek nem csak feltalálók voltak, de sokat tettek a filmnyelv első artikulálásáért is. Azt állítom, mert meggyőződésem, hogyha a 80 éves 3D-ben lenne bármi művészi plusz, az azt feltaláló és tökéletesítő mérnökök már megmutatták volna. Azt állítom, ha az idén 39 éves imaxnak volna bármi értelme, attól eltekintve, hogy nagyobb a vászon és a kamera másfajta teret fog át, már rég tudnánk róla. Az imax a kamera erősségei és gyengeségei miatt másfajta vizuális kompozíciót igényel, hatással van a rendezésre. A Sötét Lovagon ez jól látszik. A 3D-nél még ez sincs meg...
Abban viszont tökéletesen egyetértünk, hogy -ahogy a 60-as évek elején- most sem a technikai vívmányok fogják megmenteni az amerikai filmet.
Silenzio
2011.08.11 14:39:46
@Orosdy Dániel: Ez megvan 3D-s dvd-n. :) Még nem láttam, de máshogy nem is hozzáférhető. Nem mertem megnézni. :D
![](https://m.blog.hu/ho/homar/image/mobil/header.jpg?v=1292258521)
Tulajdonképpen örülhetnénk is, hogy Magyarországon a postások nem értékelik a magaskultúrát. A Hollandiában feladott Beethoven-cédégyűjteménynek így csak a díszcsomagolása veszett el:Hollandiában élek, húsvéti üdvözletként Budapesten élő idős nőrokonaimnak kis csomagot…..
![](https://m.blog.hu/li/lifetilt/image/.external/.thumbs/6fe35f8c1c33193e706a00b37f27b1f4_669ba6b3c379af695492e9efd7630b86.jpg)
Most hétvégén egy legénybúcsúban volt szerencsém részt venni. Egy főiskolai haverom ugyanis úgy döntött, becsukja a szemét és beleugrik abba a szakadékba, aminek az alján a házasság intézményének sziklái várják. Ezek a sziklák előbb vagy utóbb, de szét fogják zúzni…..
Silenzio
2011.05.12 13:32:34
@Lángharcos: Nem kellene párhuzamot vonni a kettő között. Az ember -nagyon ostobán- az elmúlt 100 évben egy csapásra felesküdött a gyengék védelmére, egy sor olyan szociális vívmányt talált ki, ami gyengíti az egész -marxista terminológiával- felépítményt. ColT normális életen az élhető munka, lakás, család hármast érti valószínűleg, és erre minden lehetősége meg is van, mert a nagybetűs TÁRSADALOM úgy működik, hogy kesztyűs kézzel bánik a hangyákkal, azaz a dolgozó átlagemberrel. A vadkapitalista mellékágakról, horrorisztikus magyar állapotoktól tekintsünk el, a rendszer eddig többé-kevésbé így működött. Aki ebben a közegben ragadozót játszik, azt csak a saját maga kielégülésére teszi, ez nem alapkövetelmény. A csúcsragadozó mentalitást a természet a továbbélés lehetőségével honorálta, ha nagyvárosi csúcsragadozó vagy, a közeged, a morális felépítmény és a törvények fölé kerülsz. Ez nem követelmény és nem is természetes. A vadonban viszont mi sem természetközelibb. Kevés kivételtől eltekintve a csúcsragadozó is egyensúlyban van a környezetével. Az embereknél NEM. Le a gazdagokkal! :P Ha rajtam múlna -most épp- lágerbe zárnám mind.
Amúgy ColT: lazán el tudok képzelni olyan embert, aki saját kurva mivoltára visszagondolva azt mondja, pompás életem volt, mindenből a legtöbbet kaptam, imádom a szexet és a gazdag pasikat. Nagyon szerencsés vagyok. Az az elszámoltatás olybá tűnik, nem elkerülhetetlen. A lelkiismeret szubjektív, nincsenek morális igazságok, csak társadalmi közhelyek, ne feledjük.
Amúgy ColT: lazán el tudok képzelni olyan embert, aki saját kurva mivoltára visszagondolva azt mondja, pompás életem volt, mindenből a legtöbbet kaptam, imádom a szexet és a gazdag pasikat. Nagyon szerencsés vagyok. Az az elszámoltatás olybá tűnik, nem elkerülhetetlen. A lelkiismeret szubjektív, nincsenek morális igazságok, csak társadalmi közhelyek, ne feledjük.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
- A film a Night... közvetlen folytatása, a járvány maximum pár napja, esetleg hete tart, képtelen megállapítás tehát, hogy természetesnek veszik a szereplők. Már a film első negyed órája felvázolja a civilizáció lehetséges bukásának okait. Az emberi tényező. Csordaszellem vs. széthúzás, anyagiasság, vallások, egy csapásra elavulttá vált értékekbe vetett hit, mint emberi méltóság, a temetkezés joga stb. Romero filmjei szólhatnának gáztámadásról vagy pestisről is, a zombi annyival érdekesebb, hogy "aktív" rossz, egy halállal nem csak eggyel kevesebb az ember, de egyszersmind eggyel több az élőholt.
- A zombi olyan entitás, aminek nincs mitológiai előzménye (a gúl nem zombi). A fejlődés és a jólét szülte, ami a halált és számos más, korábban természetesnek vélt élettényt tabuvá tett. Ld. Julia Kristeva filozófus és az abjekt fogalma. Amit a tudattalanodba száműzöl, az a horrorban visszajár kísérteni - kivált az olyan modern, urbánus horrorokban, mint Az ördögűző. Romero ezt tökéletesen tudja, az ő filmjei mellőzik a modern korra jellemző biztonságérzetet, a társadalom széthullásával mutatkozik meg az ember valódi természete, egyénenként és a fajra jellemzőként is. Nem 14 éves hülyegyerekek tehát, hanem plasztikus, infantilis, erényekkel és komoly gyengeségekkel bíró figurák. Azzal egyetértek ugyan, hogy maguknak keresik a bajt, de ennek oka van és ez tudatos alkotói koncepció. A tulajdona megvédése közben fertőződik meg Roger, mert nem tudja feladni azt, ami az övé (bár nem élet-halál kérdés a táska és a tartalma). Stephen veszte az lesz, hogy szembeszáll a motorosbandával, hogy megvédje (szintén bitorolt) territóriumát. Ezek nem forgatókönyvírói pongyolaságok, hanem az emberi természetre tett gunyoros megjegyzések.
- Azt meg végképp nem értem, hogy lehet ezt a filmet cselekménytelennek titulálni. Az első 20 percében több minden történik, mint másutt másfél órában. A motorosok garázdálkodása, és az a szánalmas automatizmus, amivel rárabolnak a pénzre és az ékszerekre egy civilizáció utáni korban, tökéletes ívet ad ennek és a mondanivalónak.
A remake meg? Pff... Látványra jobb, nyilván, de engem tökéletesen lenyűgöz a sufni módszerekkel elért 1978-as grandiozitás, míg egy blockbusterre csak legyintek: ha mindent lehet, mi számít? Minek van jelentősége? Semmi. És semminek. Ráadásul Synder és Gunn filmjéből tökéletesen hiányzik a szociális kommentár, így a sztorinak sincs értelme. A fogyasztás templomában rekedt embercsoport társadalomkritika nélkül? Szánalmas kihagyott ziccer. Talán a 2000-es évekre már nem volt elég izgalmas a fogyasztói kultúra kritikája? A Wall-E sikerét látva kötve hiszem. Ráadásul az emberi természetet taglaló nagy pillanatok is hiányoznak, mindössze egy-két gyáva pánikrohamot kapunk papírmasé karakterekkel.
A 2004-es variáns olyan, mint a Robotzsaru remake. Csillivilli, herélt műmájerkedés, ami az eredeti szellemiségéből nem őrzött meg, nem emelt át semmit, de mással sem tudta kitölteni önmagát.