Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Jaktfalken

17 bejegyzést írt és 72 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Air Power Blog Triesztben a TCSG 2022.04.27 23:59:00
Decemberben kezdett útján immár a második kikötői látogatást tette az Adrián a USS Truman vezette repülőgép-hordozó csapásmérő kötelék (TCSG) - mely az elmúlt két évtized közel-keleti intervenciós rutinjától eltérően, az orosz-ukrán háború árnyékában ezúttal tartósan a mediterrán vizeken…..
A linköpingi SAAB-gyárban ma bemutatták a Gripen JAS 39E típusváltozatának első (normál gyártósoron épített) tesztgépét, a 39-8-ast. A Svéd Légierő (60 darab) mellett a Brazil Légierő (36 darab, kétüléses F gépek is) megrendelését bíró, jelentősen különböző modifikáció számunkra azért érdekes, mert…..
A sorozat második része az A-X program különféle előterveit mutatja be, együtt az új gépre vonatkozó elvárások formálódásával, kikristályosodásával. Az előző, egyben első rész ITT olvasható. (forrás)   Formálódik az A-X Az előzőek során megfogalmazott elvárásokat úgy tekintették, hogy…..
Air Power Blog Baltikumi elfogottak 2019.08.14 18:52:22
A BAP50-nél tett keddi riportút alkalmával a honvédség először hozott nyilvánosságra meglehetősen bőséges képanyagot a litvániai Siauliaiba települt kecskeméti Fegyveres Légtérvédelmi Készenléti Alegység (FLKA) eddigi munkájának tárgyairól, a Balti-tenger felett elfogott és azonosított orosz katonai…..
Jaktfalken 2019.08.18 13:54:15
@zord: Meg kell hagyni, hogy ez a Szu-35Sz ezzel a kabintető körüli fekete festéssel majdnem annyira dögösen mutat, mint anno a hasonló festésű F-14-esek! Mire nem képes egy kis "make-up"! XD
Kár, hogy a fekete orrkúp már kiment a divatból, pedig micsoda eleganciát adott az egy F-4-nek vagy F-14-nek!
Jaktfalken 2019.08.18 22:38:21
@zord: Nem igazán láttam semmi érdekeset mostanság. Mintha egyre csak az egyenkaptafára készülő PR terjedne mindenfelé. Bár a forrásaim se a régiek már.
Mondjuk én amúgy is jobban kedvelem a történelmi távlatokat. :)
A B-36 korábbi ismertetője után újra egy bombázótípus kerül sorra, de ezúttal évtizedekkel későbbről, és jóval keletebbről. Ez a szuperszonikus Tupoljev Tu-22M. (forrás) Három évvel a rivális szuperhatalom, az USA típusa, a Convair B-58 Hustler után, 1959-ben, a Szovjetunióban is felszálltak az…..
Először települt huzamosabb időre Magyarországhoz közeli bázisra ötödik generációs típus az elmúlt hetekben. Mit tudunk mi kezdeni ezzel a trenddel? Felülünk rá? Felkészülünk rá? Kibekkeljük? Egy biztos, a vállunkat nem rándíthatjuk, mert itt van, kopogtat, ahogy előbb-utóbb nem fehér csillagos…..
Jaktfalken 2019.06.16 13:59:47
Megy a para, hogy az F-35 bizonyos nyomtatott áramköreit gyártó egyik angol cég 2013 óta kínai tulajdonba került:

news.sky.com/story/f-35-jets-chinese-owned-company-making-parts-for-top-secret-uk-us-fighters-11741889

A cég a GE Aviaton egyik beszállítója, így került a láncba.

"Documents on Exception PCB's website show that the company has also done work on other sensitive defence programmes including the Eurofighter Typhoon fighter jet, operated by the Royal Air Force, the US military's F-16 warplanes and the Apache attack helicopter.

An MoD source said the firm has been involved in Lockheed Martin's F-35 programme since its inception almost two decades ago.

Defence and security experts said it is surprising that a Chinese firm was allowed to acquire a British company with these kind of defence contracts."
Zord..
Jaktfalken 2019.06.01 00:40:31
@molnibalage: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."

2026-ban, a szerződés(-i idő) végén, a 14 Gripen(repülő) át fog menni magyar tulajdonba.

Nem túl szép magyaros, de talán a legpontosabb fordítás.

Kérdezz nyugodtan, ha svéd-repülős szövegértelmezési segítség kell. De szólok, hogy a magyar kormány titkosított szerződéseit én se tudom értelmezni :D

Samoth
  A világ egyik legelső nyilazott szárnyú sugárhajtású harci-repülőjének, a Saab J 29 Tunnannak a prototípusa 1948. szeptember 1-én repült először. Ez az 1945-ben kezdődött fejlesztési munka eredménye volt. Az FPL 29-es repülőt 1951 és 58 között több verzióban, összesen…..
Jaktfalken 2019.01.17 20:03:27
@Maga Lenin: Köszi! Nem volt egyszerű a korabeli svéd terminológiát magyarra átültetni - főleg, hogy nem vagyok szakember -, aztán összeegyeztetni a néha ellentmondó forrásokat, és mindezt közérthetően tálalni is :)
Már el is felejtettem, mennyi fejtörést okozott ez a fejezet akkoriban, de elég érdekesnek gondoltam, hogy jobban utánajárjak.
Az egyéni lövészfegyver mellett a gyalogos katonáknak szükségük van a lehető legegyszerűbb, vállról indítható páncéltörő/közvetlen irányzású tűztámogató eszközre is. Hogy ez a kombináció jelenti a hadviselés alapját, azt a Kalasnyikov/RPG páros jól illusztrálja világszerte. A korszerű reguláris…..
Jaktfalken 2019.01.12 14:36:40
A fenti vitához kapcsolódóan kezdtem keresgélni, és belebotlottam ebbe a tavaly nyári hírbe. Nem tudom volt-e már korábban itt, mindenesetre beteszem:

www.nyteknik.se/fordon/flygvapnets-chef-vill-se-fler-gripenplan-till-forsvaret-6927294

A Svéd Légierő főnöke (ami ugye már rég nem "Királyi", hiszen Olof Palme királytalanított amit csak lehetett), kétszer annyi, azaz 120 Gripen E-t akar.
Személyes véleményem, hogy el is fogják érni ezt a számot. Kezdték ugye 40-50-el, majd 60, majd 60 meg azért még a C/D-ket se kellene mindet kidobni, és aztán majd meglátjuk, majd mertek nagyot álmodni, és most 120 Echo kell.
Jaktfalken 2019.01.12 20:00:44
@árpika: Egész pontosa arról volt szó, hogy a C/D egyes elemeit felhasználják az Echo-hoz. Most viszont úgy néz ki, hogy az A/B egyes alkatrészeit használják fel, aztán majd meglátják, hogy a C/D-kkel később mi lesz. (pontosabban a C-ket cserélnék le, de a kétüléses tovább szolgálatban maradna kiképzésre)

Véleményem szerint mindkettő csak parasztvakítás.
Az A-ból a kinyerhető alkatrészeket már fölhasználták a C/D-khez (magyar, thai, és a legutolsó szériás svéd gépekhez), és egyébként is kérdéses, hogy mi lehet közös az A-ban és az E-ben?. Ami maradt, az legfeljebb néhány E-hez lesz elég, és filléres tétel.
A C/D alkatrészeit felhasználni meg "gazdaságosság"címszóval minden, csak nem gazdaságos. Ha jól emlékeszem valami 10-15 százalék megtakarítás lenne. Ezért kukázzák egy Charlie értékének a 85-90 százalékát. Inkább akkor adják el féláron, azzal is gazdaságosabban járnának, és úgy talán lenne rá vevő is.
De mint mondtam ez parasztvakítás. A vége úgyis az lesz, hogy többségében vadi új Echók lesznek, csak addig is lehet etetni a közvéleményt, hogy gazdaságosabban (ez ott varázsszó, mindent el lehet vele adni) kivitelezhető, de majd úgyis elmismásolják. Ráadásul a világpolitikai helyzet legutóbbi változásával újra előkerült a másik varázsszó, az orosz fenyegetés. Ezzel is el lehet ott adni mindent.

Szóval nem kell aggódni, biztos vagyok benne, hogy teljesen új építésű JAS 39E lesz, és talán pár darab second hand C/D nekünk is leeshet még :)))))

A helyzete persze befolyásolhatja a svéd belpolitika alakulása, de én úgy veszem észre, hogy amit a Saab akar, az előbb utóbb összejön. Kivárnak, mint a kínai birodalom.
Jaktfalken 2019.01.13 12:36:12
@molnibalage: "Az külön mókás, hogy egyesek meg most oda év vissza vannak attól, hogy a hibrid Gripen E-k lesznek a végén."
Javíts ki ha tévedek, de ebben a beszélgetésben sehol se láttam, hogy bárki is oda-vissza lenne a hibrid Gripen E-ért. Megjegyzem máshol se. FB csoportokban látom, hogy maguk a svédek is szkeptikusak és értetlenkednek ebben a témában.Szóval ne húzd fel magad.

Én is épp azt magyaráztam, hogy nem lesznek. Mert valóban hülyeség, ahogy te is írtad. Ezzel könnyebben el lehetett adni és kész. Ide a rozsdás bökőt, hogy ez a terv addig él, amíg le nem kell gyártani az első sorozatpéldányt. Még ha marketing szempontból valaha is lesz még róla szó, hogy azok A/C példányok felhasználásával készültek, soha senki hitelt érdemlően nem fogja tudni megmondani, hogy mi is az amit valóban átépítettek egyikből a másikba.
Szerintem szépen fog a svéd légierő haladni a 120 E/F felé. Csak apránként adagolva.
De majd az idő igazol vagy megcáfol.
Ezúttal a Fekete Cápa egyetlen, éles bevetésével kezd a poszt, mely Csecsenföldön volt, majd jön, ennek tapasztalatai nyomán is, a kétüléses utód, a Ka-52 előtérbe kerülése, aztán a Ka-50 végnapjairól lesz szó. A sorozat első része ITT, az előző pedig ITT olvasható, mely utóbbi a Vihrről szóló…..
Jaktfalken 2019.01.12 14:53:59
@Maga Lenin: Minden elismerésem ezért a cikksorozatért is, és úgy az egész blogodért. Egy haditechnikai témájú blognak ilyennek kell lennie! Történelem, technika, jó részletesen boncolgatva. Mostanában kezdtem elolvasni a korábbi bejegyzéseidet is. Tökéletes! Ne hagyd abba!
A Svéd Légierő Hírek 01. 2014.10.29 05:23:31
Itt a Svéd Légierőt és a svéd repülőket érintő aktuális híreket lehet tárgyalni. Brazil Gripen. Fotó: Saab..
Jaktfalken 2014.12.08 06:48:02
A Svéd Légierő már nem szívesen adná bérbe a C/D Gripenjeit.
Cikk az SvD-ben:

www.svd.se/nyheter/inrikes/tvekan-om-uthyrning-av-gripen_4169307.svd

Tétováznak a Gripenek bérbeadásával

Svédország Brazíliának elad és bérbe is ad Gripeneket. De az egyre feszültebbé váló nemzetközi helyzet miatt a légierő egyre jobban hezitál a Gripenjeit bérbe adni.
Oldalszöveg: A Svéd Légierőnek 94 Gripenje van a jelenlegi C/D verzióból, és még további három vár átadásra. De azután nem lesz több ezekből, egészen az következőgenerációs Gripen E verzió 1918-as átvételének megkezdéséig. Az állam 60darabot E-t rendelt, és a politikusok nyitva hagyták a lehetőséget további 10 darabra. Brazíliával 36 darab Gripen E-t rendelt a Saabtól, ezenkívül a Svéd Légierő állományából is bérelni akarnak C/D-ket. Ha a Légierő állományából nem lehet elégséges számú C-t bérbe adni, akkor egy lehetséges megoldás lehet, hogy újakat gyártsanak Linköpingben. Egy új repülő legyártása néhány hónaptól két évig is terjedhet, attól függően, mennyit akarnak fizetni érte, és hogy mennyire hozzáférhetőek azok a régi repülők, amelyből átépítik azokat.

Októberben világossá vált, hogy Brazília 36 darab harcrepülőt rendel a védelmi iparban tevékenykedő Saabtól. Ez egy hatalmas, körülbelül 39 milliárd koronás (SEK) üzlet, és a megállapodás szerint a repülőket 1919 és 1924 között kell leszállítani. De a braziloknak ennél korábban szükségük van új repülőkre. Egyrészt azért, mert a jelenlegi gépparkjuk már öreg, másrészt meg azért, mert Brazília rendezi 2016-ban az olimpiát, és biztonsági szempontból akkorra kell nekik új repülő. Ezért a Svéd Légierő állományából akarnak néhány évre bérelni Gripeneket. Így gyorsabban hozzájutnának az új repülőkhöz, és könnyebb lenne az átállás a Gripen-rendszerre is.
Korábban Svájccal is hasonlóan lettek volna a dolgok, és a légierő belement, hogy 11 Gripent bérbe adjon. Aztán a svájci üzlet májusban zátonyra futott, és a nemzetközi helyzet is sokkal rosszabb lett, így a légierőnek kétségei támadtak az állományából történő bérbeadással kapcsolatban.

- Most sokkal keményebb a helyzet, mint pár évvel korábban. A nemzetközi helyzet miatt sokkal óvatosabbak vagyunk a védelmi jellegű felszerelések bérbeadásával. – Mondja Michael Bydén, a Légierő Főnöke.

Ön korábban igent mondott 11 Gripen bérbeadására Svájc részére. Most is igent mondana?

- Erre nem akarok válaszolni. Csak azt mondom, hogy sokkal szigorúbbak vagyunk most, és azok a repülőink, amelyek vannak, azok épp fedezik a saját igényeinket. Nincs bérbe adható feleslegünk.

Ez azt jelenti, hogy ha bérbe adnánk repülőket, akkor az Svédország számára kockázatot jelentene?

- Ha bérbe adunk repülőket, akkor a következményekkel is számoljunk. A bérbe adás növeli a kockázati szintet. De a Légierő csak javaslatot tehet, mert a kormányzat hozza meg a döntést. – mondja Bydén.

A kormány még nem hozta nyilvánosságra, hogy mennyi Gripen akarnak Brazília részére bérbe adni, és a védelmi minisztérium szombaton nem kommentálta tovább a kérdést.A bérbe adással kapcsolatos bizonytalansághoz hozzá jön az is, hogy a Védelmi Exporthivatal (FXM) – a korábbiakkal ellentétben – nem zárta le ez évben a bérbeadási tárgyalást.

A Svéd Légierőnek az utóbbi évben javult a helyzete. Korábban úgy volt, hogy a 2018-tól kezdődő Gripen E leszállításával minden egyes új repülőgéppel párhuzamosan megszabadulnak egy régitől. Pénzügyi takarékosságból ugyanis a jelenlegi Gripenek néhány rendszerét átépítették volna az új repülőkbe. Aztán a döntés megváltoztatták, és a régi Gripenek érintetlenek maradnak az újak beérkezésével.

Így elméletileg a Svéd Légierő sokkal nagyobb lehet, mint most. De még ha nagy is a hasonlóság a két Gripen-generáció között, mégis két különböző repülő, és Bydén nem hiszi, hogy hosszútávon két rendszerrel dolgozzanak párhuzamosan.

- Az nagyban megnövelné a költségeket, és erre nincs pénzügyi keretünk. Azonban most mégis kapunk egy sokkal nagyobb rugalmasságot, amit a következő tíz évben kihasználhatunk. – mondja Bydén.
A hírek szerint augusztus végéig hazaérkeznek az első Mi-24-esek oroszországi nagyjavításukból. Jöjjön hát egy tizenegy éves kép a 720-asról, azon ritka alkalmak egyikén, amikor a maximál Sturm konfigurációt (8db) hordozhatta (a nyolc 9M114 cső közül itt hét üres, csak a jobb külsőben van rakéta,…..
Jaktfalken 2018.08.06 22:06:54
Osztrák Eurofighter hírek:

www.krone.at/1749709

guglifordítóval:

"Eurofighter flies only 40 months!

Black and white is now in the expert report of the air forces: Austria's Eurofighter must be shut down by the end of 2021. Thus, these 2.5 billion euros expensive jets flew only 173 months, each day cost the taxpayer thus 481.695 euros. Because even the old Saab 105 OE is ready for scrap in 2020, the government now has to make a decision - and there are also fouls within the coalition.
From the landing of the first Eurofighter in Zeltweg in July 2007 until the end of 2021, the jets ordered by the German government will burden the Austrians month after month with 14.45 million euros.

This expensive system, the Eurofighter, does not fare well in the Evaluation Committee's report - Defense Minister Mario Kunasek (FPÖ) and the Air Force Leadership have announced a comprehensive comparison of all possibilities for future airspace surveillance, with 30 experts working on it.
On the landing of the first Eurofighter in Zeltweg in July 2007 until the end of 2021, the jets ordered by the German government will burden the Austrians with 14.45 million euros, month after month.

Again 200 million euros for Eurofighter GmbH.?
The dossier contains four realistic variants:

Variant 1a: Retrofitting of Eurofighters (costs up to 200 million euros) for a "life extension" beyond the year 2021, plus purchase of ten jet trainers for training. Cost: 2.4 billion euros by 2029.
Variant 1b: Retrofitting the Eurofighter, plus three new double-seaters and ten "high-efficiency jet trainers". Cost: 2.3 billion. Euro.
Option II: Purchase of 18 new Saab Gripen interceptors, plus another ten jet trainers. Cost: 2.7 billion euros.
Variant III: 18 latest-generation F-16 fighter jets plus ten training jets. Cost: 3 billion euros.
Calculated over 20 years, all variants cost around 200 million euros a year, but the Gripen system will be cheaper.

Now fouls among the government partners
In any case, the jet problems are clouding the ever-selling honeymoon mood in the government: Minister Kunasek does not want to be positioned as a Eurofighter fan, even though ÖVP circles want to push him into this corner with media help. Kunasek and the army leadership are rather for a clean solution - without any lobbyists: so rather for the Swedish Gripen on a government-to-government business. Vice Chancellor Strache (FPÖ) wants to get out of the Eurofighter deal.

In the ÖVP but some players still have problems with an end to the Eurofighter era. The official statement from the ÖVP: "Before decisions are still to clarify questions from the past in the Eurofighter U Committee."
Most, hogy hétfőn (június 4.) immár magyarországi (központi) helyszínnel kezdetét veszi a Tobruq Legacy 2018 lég- és rakétavédelmi gyakorlat, ehhez illő képpel nyitom a júniusi hírbejegyzést. SzPU ül a fűben, valahol a Bakonyban. Zord..
Jaktfalken 2018.06.13 18:50:20
Szerencsés pillanatkép Oroszországból. Úszómedencés dácsa szomszédságában lévő alakulat-gyakorlótéren dolgozik a PVO-SzV valahol Moszkva mellett. Zord..
Jaktfalken 2017.09.10 20:31:35
@zord: A Taurus nincs rendszerben a Svéd Légierőben és a Gripenhez se rendelte meg egyetlen külföldi vásárló sem. A 90-es évek vége, 2000-es évek eleje a fegyveres erőkön való spórolásról, leépítésről szólt Svédországban is. Ami nem volt létszükséglet, arra nem költöttek pénzt. Minden amit találtam csak arra utal, hogy a mock up-val végeztek repülési teszteket; és ami biztos, hogy szeparációs tesztekre nem került sor.

Az RBS 15F az rendszerben van, és a thaiok is megrendelték. Egy videót is találtam ahol épp leválik a fegyver a Gripenről, igaz, hogy az első példányok egyikéről, és a hajtómű beindulását sem látni, de a Taurusszal ellentétben erről legalább kijelenthetjük, hogy legalább a szeparáció teszt letudva :)
Itt a videó, 1:10 körül látni:

www.youtube.com/watch?v=6-rutpyFF3I

Kb. ennyit tudtam segíteni most gyorsan.
Az Oroszországban nagyjavított Mi-17-esek hazaérkezésével és a 2017-es pótköltségvetésben a Mi-24-esek talpra állítására szánt pénzekkel bizonyosnak tűnik, hogy még nyolc évig megmaradnak a szovjet-orosz forgószárnyas platformok a honvédségben. Elérkezett a pillanat, amikor a szakmai nyilvánosságnak…..
Jaktfalken 2017.06.28 13:55:12
@zord: @GSF: Csak így kívülről beszélek bele, de szerintem hiányzik onnan egy "nem" szócsak. Úgy az egésznek több értelme lenne:
" A rendelkezésükre álló 8–10 percet alapvetően a legutóbbi repülőnapon látott elemekkel töltötték ki, csupán ezek sorrendjén változtattak egy kicsit – valószínűleg azért, hogy „rajta hagyhassák a kezük nyomát” a programon. Lehetőségeik ugyanis erősen korlátozottak, hiszen a Gripenek műszaki paraméterei 2013 óta NEM változtak, elődeik viszont e géptípus teljesítőképességének határát súroló, igen látványos bemutatót tartottak akkor Kecskeméten."
Ha már arra vitt jó sorsom, jöjjön itt az egyik előretolt "szigeti keszi" heti váltására igyekvő larisszai F-16C-52+ fegyverzete: 2xAIM-120C és 2xAIM-2000 (IRIS-T). Zord..
Jaktfalken 2017.05.12 09:31:30
@zord: Hogy mik nem derülnek ki egy ilyen kis zeneszámból...
Lássuk csak:
Ezek a Drakenek határozottan J35 F1-es variánsok, és a jelzésükből látni, hogy az F12 Kalmar Flygflottiljhoz tartoznak. A számuk a svancon sárga (lehetne még vörös vagy kék, de szerintem ez sárga), tehát a 3. századba valók, szóval ez a 123. Ludvig Röd század. És épp ez az érdekessége. Ez a videklipp éppen a típusátképzésük alatt készült (J32-ről), amit 1968. őszén kezdtek meg. (elvileg ez a zeneszám '68-as, szóval ez stimmel), és amint befejezték a típusátképzést, átnevezték a századot 122-esre (Ludvig blå - kék), mert a korábbi 122-es század 121-es(Ludvig röd - vörös) lett, mivel az eredeti 121-est még kicsit korábban átadták a ma is létező 21. Flygflottiljnak, ahol azok ma is 212-es Urban Blå Néven repülnek. Szóval mivel a klippben sárga a jelzésük, egyértlemű, hogy ekkor még mint 3. század repültek és ez, ezzel a típussal egy nagyon rövid időszak (különösen hogy nincs hó a klippben).

És még valamit egyértelműsített ez számomra. A legtöbb forrásban (márpedig eléggé jó anyagokat használok azt hiszem) Az F12 flottilj a Draken J35 F2-es variánsát használja, mindenhol 1968-at megjelölve kezdetnek. J35 F1-et eredetileg nem kaptak, azt 3 másik Flottilj kapta 1967 decemberig. Viszont J35 F2-est se kaptak eredetileg, mert azt megint csak más egységek kapták (mármint gyári újonnan). De fokozatosan az F2-esek leszállításával elkezdték szétosztani az F1-eseket, így a legtöbb flottilj vegyesen használta mindkét verziót. Szóval most a kedves Agnetha világossá tette számomra, hogy az F12-es Flottilj is használt J35 F1-eseket. :)))))) Köszi!
Sok szó esik manapság a Fekete-tenger térségéről. Miért is ne vessünk hát egy pillantást arra a rádiótechnikai zászlóaljra, mely a legjobb pozícióban van, hogy belássa az Aj-Petri jajla legmagasabb pontjáról, a Bedene-Kir tetejéről? Zord..
Air Power Blog Feltámadt a 30-as! 2016.12.16 09:18:30
A tavaly futóműrendszer meghibásodás miatt vészhelyzetbe került és Kádár Sándor őrnagy által hasraszállással megmentett 30-as oldalszámú Gripen a tervek szerint hazatér Kecskemétre. Kritikus pillanatok. Zord..
Szliács, Pápa, Cerklje, Szlovákia, Magyarország, Csehország, Szlovénia és a "jó öreg" USA. Ezek a keretei az amerikai légi haderő nemzeti gárdista egységei által térségünkben végrehajtott, összehangolt, és immár határokon átívelő hadgyakorlatoknak.Panther Strike, Slovak Thunder. Perspektíva 1.:…..
Jaktfalken 2016.07.28 16:57:43
@Kelepisti: A 44-es is hasonló "lego" mint a mi D-jeink. Ugyanis az utolsó 31 darab 39C/D is régi A-k felhasználásával épült, és ebből 13 darab D volt. A különbség, hogy nem az első batch-ből, mint a mieink, hanem a másodikból, ami már kicsit más volt, tanulva az első sorozat tapasztalataiból. Szóval az utolsó 13 db D, a 39830-39842-ig hasonló "öszvér". Nem ugyanolyan módon lettek építve, mint a mieink, vannak kisebb különbségek, de attól még "öszvér". Hogy volt-e MS20, azt nem tudom, de mivel ez volt az utolsó D, ezért gondolom ezt az utolsók között upgradelték volna, szóval nem valószínű, hogy erre sor került volna még.
Ma átrepülik a Légi Mentők Ecureuil helikoptereit Kecskemétre (?) Helyszíni jelentés. A két Mókuska a keszi 135-össel. Oldalszám, felségjel, még sárga alapon. Akár így is maradhatna. Elég időt lopott már a bürokrácia. Mögöttem az utódom. A 102-es Mókus várja pilótáját, a HA-ECA 135-ös…..
Ma egy magyar delegációnak a linköpingi Saab-gyárban bemutatták azt az átkonfigurálás-átépítés alatt lévő svéd D-Gripent, mellyel a tavaly Caslavban rommá tört magyar kétülésest pótolhatja ki a honvédség. A 842-esből lesz a 42-est pótló 44-es. Fotó: Saab Kicsit bővebben. Eközben más is…..