Adatok
Szegedi.Péter
39 bejegyzést írt és 32 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A napokban jelent meg egy impozáns kötet a Helikon kiadó gondozásában, Az Aranycsapat története címmel. A Magyarországon élő David Bailey írta, a hátoldalon található ajánlóban pedig azt olvashatjuk, hogy a kötet „a legjobb angol történetírói hagyományok szellemében egyszerre precíz és…..
Szegedi.Péter
2018.11.24 12:58:21
@Pikszi: Szerinted ha egy magyar ír könyvet Hitlerről vagy Sztálinról, méltatva érdemeit, mert azt olvasta régebbi könyvekben, hogy milyen nagyszerű vezetők voltak, nem esnek neki? Amúgy a prekoncepció alatt azt értem, hogy van itt egy kedves, kicsit mucsai ország messze keleten, lakói imádják az erőszakot és utálják a zsidókat. Kb. ez a kiindulópont. Ami pedig a kérdéseid illeti. 1. írhat külföldi szerző magyar vonatkozású munkát, ahogy magyar is külföldit. Nem sorolom a példákat, te is tudsz jó párat mondani kapásból. :) 2. Nem tudom mekkora biznisz a sportkönyv-kiadás, azért valószínűleg nem olyan hatalmas. Azt sem tudom, hogy a kiadó mi alapján adta ki ezt a könyvet. Komoly lektor nem volt, az biztos. 3. Magáról az Aranycsapatról nincs, de a korszak focijáról több komoly munka is megjelent, erre már a könyvbemutatóról beszámoló Csillag Péter is felhívta a figyelmet a Nemzeti Sportban (link a cikben). Egyébként sajnálom, hogy nekiestem a szerzőnek, semmi személyes nincs mögötte, a munkája tiszteletet érdemel. Csak ennek így semmi értelme.
Szegedi.Péter
2018.11.24 14:28:17
@retrodj: Igen, ezért írtam is, hogy vannak egész hihetetlen hibák. Tóth Potyát Milan-edzőnek tartani Inter helyett egyszerű, bár roppant kínos figyelmetlenség, de Gidófalvy mint szövetségi kapitány, Viola József, mint kétszeres olasz válogatott, a Trianonban magyar területeket szerzett Oroszország... Ezekre nincs mentség.
Szegedi.Péter
2018.11.24 21:40:02
@emgergo: Egyrészt igen, hiányzik a lektor, másrészt olyan tévedések vannak benne, amit egy érettségivel illene kiszúrni. Ahogy írtam, Oroszország nem kapott területeket Trianonban. De a 45 utáni részben is van ilyen, Ortutay Gyula a Szocialista Párt politikusa... Jó, az nem sok mindenkinek tűnik fel, hogy kisgazda volt, de álljon már meg a menet MSZDP helyett Szocialista Pártot írni... Lehet rosszul gondolom, de ez egy érettségin is kínos lenne, nemhogy egy patinás kiadó könyvében.
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Szegedi.Péter
2018.07.21 20:44:01
@ctvi: Pontosan! Semmiféle lejárató cél nem volt, én azt sem tudtam, kiről írok, a lényeg az akkori miliő bemutatása volt, a hangsúly pedig a bekiabáló társadalmi státuszán és nem a személyén volt.
Nyolcvan évvel ezelőtt, 1938. június 19-én rendezték a párizsi Colombes stadionban a III. labdarúgó-világbajnokság döntőjét. Olaszország megvédte négy évvel korábban szerzett címét, de nekünk nem ezért igazán fontos a finálé: a magyar válogatott ekkor játszott először világbajnoki döntőben. 1938-as…..
Szemelvények Miskolc város történelméből
Amikor Miskolcról igazolt a Real Madrid
2018.03.24 04:14:18
A magyar futball történetében nem a DVTK az első miskolci csapat, amely a legmagasabb osztályban szerepelt, - nem mellékesen még nem is volt miskolci, amikor először felkerült - hanem a Miskolci Attila. A húszas években Magyarországon létrejött a profi labdarúgó-bajnokság és ekkor már városunk…..
Szegedi.Péter
2018.03.24 21:28:17
Elöl, sálban, Oláh Gellért a 888.hu "újságírója", ő támadta meg Lovász Lászlót, mögötte a Mandineres keményfiúcska Szalma György. Balra pedig Rőhrig "Saul fia" Géza és Deák Andrea a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület ügyvezetője.
Ezen a képen talán nem véletlenül NEM látható a ciklonbéről…..
Szegedi.Péter
2018.01.05 18:08:53
Bár a tavalyi foci Európa-bajnokságon még ikszeltünk Portugáliával, és mindenki bizakodott a magyar labdarúgás felemelkedésében. A 2018-as világbajnoki selejtezőn hamar jöttek a pofonok, amik kijózanították a mámorban úszó tömegeket. Magyarország ugyanis csak harmadik helyen végzett a csoportjában,…..
Szegedi.Péter
2017.10.14 14:38:20
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Szegedi.Péter
2016.12.12 20:36:52
@Max Cuda: Köszönöm, nem véletlenül idéztem azt a cikket olyan hosszan. :)
Egyébként rövid írás lett, de nagyon sokat dolgoztam vele, elég sziszifuszi munka volt összeszedni, hogy mi is történt pontosan a villamoson, majd a pályán. Szerencsére mindkét ügy tárgyalásáról viszonylag részletes tudósítást közölt a sajtó.
Egyébként rövid írás lett, de nagyon sokat dolgoztam vele, elég sziszifuszi munka volt összeszedni, hogy mi is történt pontosan a villamoson, majd a pályán. Szerencsére mindkét ügy tárgyalásáról viszonylag részletes tudósítást közölt a sajtó.
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Szegedi.Péter
2016.12.08 22:45:01
@Regelek: Persze, általában elfogultan tudósítottak a botrányokról. Most nem volt lehetőségem megnézni, de érdekes lehet, hogy tálalták az esetet az szombathelyi és miskolci lapok. Van egy tippem: valószínűleg mintha nem is ugyanarról az esetről lenne szó...:)
Democrat Chronicle (Extra!), 1865. április 15.: Lincolnt lelőtték
..
Szegedi.Péter
2016.11.19 19:54:03
1914, Ferenc Ferdinánd meggyilkolása:
kepkezelo.com/images/apb0sd37i9xluijkl77d.jpg
1919, a Tanácsköztársaság kikiáltása:
kepkezelo.com/images/9lgkcieefo2pmoczerdu.jpg
1938, a magyar válogatott vereséget szenved a VB-döntőben:
kepkezelo.com/images/ign9fygoxgcsm9cn1x89.jpg
1939, Németország megtámadta Lengyelországot:
kepkezelo.com/images/1rwta2wpypui85nlo12m.jpg
1940, bevonulás Erdélybe:
kepkezelo.com/images/yoli70crz0r5vfo8k4sd.jpg
kepkezelo.com/images/apb0sd37i9xluijkl77d.jpg
1919, a Tanácsköztársaság kikiáltása:
kepkezelo.com/images/9lgkcieefo2pmoczerdu.jpg
1938, a magyar válogatott vereséget szenved a VB-döntőben:
kepkezelo.com/images/ign9fygoxgcsm9cn1x89.jpg
1939, Németország megtámadta Lengyelországot:
kepkezelo.com/images/1rwta2wpypui85nlo12m.jpg
1940, bevonulás Erdélybe:
kepkezelo.com/images/yoli70crz0r5vfo8k4sd.jpg
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Szegedi.Péter
2016.11.10 12:55:19
@kicsitomi: Igen, ez tényleg így van. Ebben persze valószínűleg benne van az is, hogy az újságíró kicsit túlzott, és korántsem volt a tömeg százas nagyságrendű, pontosabban a nagy részük csak bámészkodó volt. Gyanítom, hogy csak néhány felhevült szurkoló volt ilyen vérmes. Akiket pedig ne úgy képzeljünk el, mint a mai huligánokat.
Ettől függetlenül persze biztosan fenyegető volt a helyzet, és ez az eset is pontosan jelzi, mennyire téves az az elképzelés, hogy a "régi idők focija" valamilyen erőszakmentes, "úri" dolog lett volna.
Ettől függetlenül persze biztosan fenyegető volt a helyzet, és ez az eset is pontosan jelzi, mennyire téves az az elképzelés, hogy a "régi idők focija" valamilyen erőszakmentes, "úri" dolog lett volna.
Szegedi.Péter
2016.11.10 14:25:21
@Karipapa01: Persze, ez is igaz, bár voltak ilyenre is példák.
Sőt, extrém eset, és nem kötődik közvetlenül a futballhoz, de például egy ilyen ellenszegülés vezetett Jeszmás József válogatott labdarúgó 1934-es halálához is (részegen belekötött egy rendőrbe, aki lelőtte).
Sőt, extrém eset, és nem kötődik közvetlenül a futballhoz, de például egy ilyen ellenszegülés vezetett Jeszmás József válogatott labdarúgó 1934-es halálához is (részegen belekötött egy rendőrbe, aki lelőtte).
Szegedi.Péter
2016.11.10 15:43:56
@Karipapa01: húsz éve ezzel foglalkozom :)
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Válogatott okosságok
„Harcban álló páncélautóban éreztem magam” Életkép a Frangepán utcai pályáról
2016.10.11 19:25:05
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Schobert Norbert kolléga egy félig jóindulatú, félig pénzhajhász figura, aki próbál az emberek karcsúsításán meggazdagodni. Láttam már ennél nemtelenebb kezdeményezéseket bőven, úgyhogy nem tudom igazán elítélni a srácot - elvégre sokan lefogytak a segítségével, s még többen is fogyhatnak a jövőben,…..
BodyBuilding - Ép testben ép lélek
A súlyzós edzés szerepe a futballban (Ria Ria Hungária!)
2016.06.30 00:11:00
Mindenki ért a focihoz, hát mi miért ne tudnánk hozzászólni. Hiába no, ebben is jók vagyunk, két sorozat bicepsz közben szoktunk mi is tolódni, vagy mi. Jó, nem tudom mi az a 4-2-1, csak a Wendler -féle 5/3/1-et ismerem, de az is brutál jó, úgyhogy biztos a 4-2-1 is az lehet. A szürke melegítőről…..
Szegedi.Péter
2016.07.01 09:04:49
@fran7: Bocs, de amiket itt írtál, azok, hogy is mondjam, köszönőviszonyban sincsenek a valósággal (húsz éve foglalkozom kutatóként sport- elsősorban pedig futballtörténettel).
a háború előtti foci a rögbiből indult ki - nem igaz, sem Magyarországon, sem másutt (az megvan, hogy a rögbi az újabb sport?:))
És mivel három emberes volt a les, nem kettő, mint most - igaz (1925-ig)
Gyakorlatilag felálltak a felezőnél és valaki berúgta a labdát a támadó térfélre - nem igaz, a skót kombinációs stílus volt uralkodó
Aki előbb odaért és közben nem lökték fel, annak volt esélye gólt rúgni - nem igaz (ez Magyarországon legfeljebb a hőskorszakra, a századforduló néhány évére volt igaz)
S ott csak nagyon gyors és erős játékosok éltek meg - nem igaz (a 30-as évektől, a WM-ben inkább, de az Magyarországon nem igazán terjedt el)
A régiek ezért jobban hasonlítottak egy rögbijátékosra - nézz meg régi fotókat, nem igaz
Másrészt a magyarok kulcssportjai vívás, kerékpár, ami nagyon népszerű volt - sajnos ebben a formában ez sem igaz (a kerékpárt mint versenysportot egy adóval már a 19. század végén megfojtották, a vívás valóban népszerű volt, de a középosztályban és az afeletti csoportokban, tehát jóval kevesebb embert vonzott, mint a foci, a két sportág űzői között pedig nem is igazán volt átfedés)
A többi stimmel. :)
a háború előtti foci a rögbiből indult ki - nem igaz, sem Magyarországon, sem másutt (az megvan, hogy a rögbi az újabb sport?:))
És mivel három emberes volt a les, nem kettő, mint most - igaz (1925-ig)
Gyakorlatilag felálltak a felezőnél és valaki berúgta a labdát a támadó térfélre - nem igaz, a skót kombinációs stílus volt uralkodó
Aki előbb odaért és közben nem lökték fel, annak volt esélye gólt rúgni - nem igaz (ez Magyarországon legfeljebb a hőskorszakra, a századforduló néhány évére volt igaz)
S ott csak nagyon gyors és erős játékosok éltek meg - nem igaz (a 30-as évektől, a WM-ben inkább, de az Magyarországon nem igazán terjedt el)
A régiek ezért jobban hasonlítottak egy rögbijátékosra - nézz meg régi fotókat, nem igaz
Másrészt a magyarok kulcssportjai vívás, kerékpár, ami nagyon népszerű volt - sajnos ebben a formában ez sem igaz (a kerékpárt mint versenysportot egy adóval már a 19. század végén megfojtották, a vívás valóban népszerű volt, de a középosztályban és az afeletti csoportokban, tehát jóval kevesebb embert vonzott, mint a foci, a két sportág űzői között pedig nem is igazán volt átfedés)
A többi stimmel. :)
Az elmúlt évtizedekben - miközben a magyar labdarúgás egyre távolabb került Európa centrumától - több portugál sztár is elkápráztatta a focirajongókat. Így nehéz elképzelni, pedig igaz: a portugálokat részben magyar edzők tanították meg futballozni. Edzőink portugál futballban betöltött szerepét…..
Szegedi.Péter
2016.06.22 13:13:09
@Latz von W.: Örülünk, hogy tetszett, ha a szerző vállalja, a későbbiekben egy hosszabb sorozattal jelentkezünk, ami részletebben bemutatja Portugáliában dolgozó edzőinket. A portugál meccsünk aktualitása miatt ezúttal csak a legsikeresebb, 45 előtti edzőkkel ismerkedhettünk meg, de van ennek az írásnak egy jelenleg négyszer ilyen hosszú verziója is...:)
Szegedi.Péter
2016.06.22 13:16:38
@shiatsu: Igen, ez teljesen jogos, azért lett megkülönböztetve a többiektől, mert ő Magyarországon ért el futballista és edzői karriert.
Ferenc József: Miért van ez a rengeteg ember az utcán? Belügyminiszter: Labdarúgó-mérkőzésre gyülekeznek, felség. Ferenc József: Igen? És kik mérkőznek? Belügyminiszter: Ausztria-Magyarország, felség. Ferenc József: És ki lesz az ellenfél?
A régi anekdota már-már közhelyes ugyan, de mégis jól…..
Válogatott okosságok
„Lekardlapozom magukat a pályáról, ha nem megy simán a mérkőzés.” – Bajnoki forduló 1923-ban
2016.05.30 20:19:54
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball mindennapjainak. Az…..
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball…..
Szegedi.Péter
2015.12.02 09:47:53
@Hóhér az utolsó barátod: A "tömény hazugságot" és kicsit erősnek érzem...
Egyrészt az ötvenes évektől a rendszerváltásig valóban sokkal kevésbé volt jelen erőszak, bár azért volt, főleg a hetvenes évektől.
Másrészt nem szerencsés néhány saját példából általánosítani.
Továbbá: javaslom az eddigi részek tanulmányozását, amiből kiderül, hogy nem csak manapság van jelen a meccseken rendőri biztosítás, a húszas évektől (legalábbis a felsőbb osztályokban) nem is lehetett máshogy meccset rendezni. Különösen akkor szigorították a szabályokat, amikor a budapesti rendőrség 1921 végén megtiltotta, hogy futballmérkőzésekre nézőket engedjenek be.
A sorozat eddigi részei itt érhetők el:
valogatott.blog.hu/2014/09/30/ezert_nem_jartak
Egyrészt az ötvenes évektől a rendszerváltásig valóban sokkal kevésbé volt jelen erőszak, bár azért volt, főleg a hetvenes évektől.
Másrészt nem szerencsés néhány saját példából általánosítani.
Továbbá: javaslom az eddigi részek tanulmányozását, amiből kiderül, hogy nem csak manapság van jelen a meccseken rendőri biztosítás, a húszas évektől (legalábbis a felsőbb osztályokban) nem is lehetett máshogy meccset rendezni. Különösen akkor szigorították a szabályokat, amikor a budapesti rendőrség 1921 végén megtiltotta, hogy futballmérkőzésekre nézőket engedjenek be.
A sorozat eddigi részei itt érhetők el:
valogatott.blog.hu/2014/09/30/ezert_nem_jartak
Szegedi.Péter
2015.12.02 14:36:59
@Hóhér az utolsó barátod: Most hány rendőr van ESMTK-meccseken?
A húszas évekből két nagyobb meccsről vannak adataim. 1922 szeptemberében az osztrák-magyaron a 100 rendező mellett 90 rendőr ügyelt a rendre, az 1925-ös magyar-spanyolt 245 rendőr biztosította.
És jöjjön két kisebb találkozó:
1923 augusztusában a BTC–UTE és a Zugló–UTSE mérkőzéseken összesen 30 rendőr volt.
Mindezzel nem azt akarom bizonyítani, hogy az akkori erőszak szintje magasabb lett volna mint most (ráadásul manapság erősen túlbiztosítottak a meccsek), csak jelezném, hogy a régi idők focijáról kialakított kép, miszerint az erőszakmentes volt, abszolút téves.
A húszas évekből két nagyobb meccsről vannak adataim. 1922 szeptemberében az osztrák-magyaron a 100 rendező mellett 90 rendőr ügyelt a rendre, az 1925-ös magyar-spanyolt 245 rendőr biztosította.
És jöjjön két kisebb találkozó:
1923 augusztusában a BTC–UTE és a Zugló–UTSE mérkőzéseken összesen 30 rendőr volt.
Mindezzel nem azt akarom bizonyítani, hogy az akkori erőszak szintje magasabb lett volna mint most (ráadásul manapság erősen túlbiztosítottak a meccsek), csak jelezném, hogy a régi idők focijáról kialakított kép, miszerint az erőszakmentes volt, abszolút téves.
Az elmúlt években sokszor hallhattuk, hogy a szurkolók tartják vissza a családokat, „békés polgárokat” a magyar bajnoki mérkőzések látogatásától. Sorozatunkban korabeli tudósításokra támaszkodva mutatjuk be, hogy az erőszak a kezdetektől fogva része volt a magyar futball…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz