Adatok
Tritonsrác
0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ezer éve nem írtam, kicsit fel is adtam az efféle ambícióimat, meg aztán nem lett volna korrekt, mikor mostanában nem nagyon van lehetőségem a dolgok ezen oldalával foglalkozni. Az ok prózai, Angliában valahogy rövidebbek a napok - sokkal.
Csakhogy két nappal ezelőtt felhívott a…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Örülök, hogy távolba vándorolt kicsiny hazánk szülötte is néha hazatekint mi történik hátrahagyott országában, mindemellett sajnálom, hogy a M.T. közelebbi ismerőssel nem büszkélkedhet a témában de legalább innen kiderül, hogy érdekli a téma ezen hírcsatornát.
Bár a média foglalkozott korábban a "drónok" kérdésével, de leragadtak a szidalmazásánál, mert ugye a rossz hír a hír. Sajnos ez visszaütött, mert sok ember használ pilóta nélküli légijárművet, (ez a pontos megfogalmazása) amire ezáltal nagyobb figyelem összpontosult, mint szerették volna. Ez csúcsosodni látszott egy kolléga esetében, aki egy légi balesetnél a szigorúan lezárt légtérben az eseményen dolgozókat és a roncsot filmezte x csatorna számára, majd a hatóság leszállásra utasította, később pedig jelképes mértékű büntetést kellett fizetnie a törvényszegésért.
A téma szerintem többet érdemelt volna, mint öt perc olvasgatást, a háttér ugyanis teljesen más, mint azt hirtelen haragból kiszűrni lehet.
Többek közt egy korábbi nyílt kerekasztal beszélgetés alkalmával mód volt az tervezetet készítő szakemberekkel való kommunikáció, ahol sok téma volt érintve .
Van egy törvény. Hibás? Igen. Sok ilyen van még. A hatóságok változtatásán dolgoznak, ami nem egyszerű. Minden oldalnak vannak elvárásai, és követelései a témában (hatóság, hobbi, felhasználói szektor, stb.), ennek ellenére az igyekezet és hozzáállás messze túlszárnyalja a tipikus hatósági mentalitásról alkotott képet. A törvény előkészítését igenis hozzá gyakorlatban értők segítik, hogy a szórakozásból hobbi szinten modellezők, a gazdasági alapon munkát végzők és a hatóságok megfelelően elférjenek egymás melltett. Éppen ezért a bejegyzésben szereplő módon a tervek szerint remélhetőleg külön kategóriába esik a játék, a modell, a felhasználói és az egyéb eszköz. Nem kell félni attól, hogy végeredményként egy gyerekjáték vezetéséhez PPL (Private Pilot Licence) kell majd, de elvárható a rendezvényeken, tömeges összejöveteleken, forgatásokon komoly, gazdasági alapon munkát végzők részéről a törvények tudása és a technikához való alapvető hozzáértése.
A játék és modell kategóriák azok is maradnak, Játékok és modellek. Amivel munkát végeznek (a többi ország szabályozásához hasonlóan!) azok kerülnének vizsgálatra, hogy megfelelő stabilitással és adott üzemeltetési körülményekhez illeszkedve biztonsággal lehessen használni őket. Ez alapvető elvárás részemről is nem szeretném, hogy egy összetákolt bizonytalan üzemű szerkezet kárt tegyen bennem, vagy családomban akár egy rendezvényen vagyunk, akár kikapcsolódunk, nem is beszélve, ha közlekedünk.
A kinti területi kategóriák nálunk is tervben vannak. Klub, vagy egyesület esetén a légtér igénylése sem okozhat gondot így a "zárt" térben nem elképzelhetetlen a szintén leírt eset, hogy az 1:1 technika mellett elfér a "játék". Ez szükséges, mert egyes pilóta nélküli légijárművek (pl.: modellek) akár veszélyforrást is jelenthetnek.
Elismerték, hogy a légtér igénylés jelenleg nehéz és hosszadalmas, de ezen változtatniuk kell és akarnak is.
Jelenleg van törekvés a biztonságos hobbi és szabályos felhasználói üzemeltetés kialakítására, felelősségbiztosítás kötésére, de mint minden kezdet nehéz. Nem beszélve arról az apró félve említett tényről, hogy a közös ügyért legtöbbet tevők itthonról saját energiájukból és ingyen próbálják mindenki számára az utat egyengetni...
Idehaza a modellezés romokban. Ez nem csak a rendszer hibája, hanem nagy részben az egyéneké.
Anno volt klubélet, a modellezők összefogtak és segítették egymást, de legfőképpen betartották az írott és íratlan szabályokat, odafigyeltek és hallgattak a másikra. Régen az modellezett, aki tehetős volt, vagy minden kuporgatott pénzét erre áldozta. Ez behatárolta a modellező társadalmat is. A gazdag törte a technikát amíg meg ne unta(általában hamar), vagy megtanult modellezni. A szegény aki mindenét erre tette félre alapból óvatos volt, tehát megtanult modellezni. Manapság elárasztotta a boltokat az olcsó, de ennek ellenére sokszor igazi modellező élményt nyújtó eszközök tucatja, de hódít a profinak tetsző néha bizonytalan minőségű veszélyes játékok piaca is. A modellezés most sem kötelező, akárcsak régen, de könnyebb elkezdeni. Pont ennek az olcsó hullámnak köszönhető, hogy sokan belefognak nagy lelkesedéssel, de szembesülve a technikai és irányítás bonyolultságával megfutamodnak . Ez miatt nehéz állandó közösségként tekinteni a modellezésre.
Bízok benne, hogy a kialakuló jogi szabályozás a hobbimodellezőket és a munkát vállalókat egyformán védi. Addig is jó magyar szokást kerülve próbálok pozitívan, a törvényeket tisztelve élni és nem szidni a helyzet miatt másokat.
Ha már Hofi akkor én is idézek (sértődés elkerülése érdekében értem ezt magamra): " A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."