Regisztráció Blogot indítok
Adatok
padlas

0 bejegyzést írt és 498 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Esküszöm, megpróbáltam. Isten bizony, kurvára megpróbáltam nem belelátni Gyurcsányba azt, ami. De nem megy. Az össze-vissza kamuzásra, csúsztatásra nincs mentség. Amikor megláttam az újságosnál a Narancs címlapján, először azt gondoltam, ezt a számot biztos nem veszem meg. Végül két nappal később…..
padlas 2019.06.22 22:35:42
@mojszipupi: figyi, kicsit osszekavartad a dolgokat. Mi az, hogy Karacsony nem mert a sajat partja jeloltjekent indulni? Neked nem tunt fel, hogy volt mar egy elovalasztasi fordulo? Azon Karacsony a Parbeszed jeloltje volt, az ellenfele pedig Horvath Csaba, az Mszp jeloltje. Karacsony legyozte az Mszp jeloltjet, az Mszp pedig elfogadta a jatekszabalyokat, es ezert nem inditott most senkit Karacsony ellen, hanem beallt moge, ahogy azt illik. Teljesen erthetetlen, hogy te ezt Karacsony szemere veted. Ha eleged van az Mszp-bol, es nem akarod, hogy egy Mszp-s legyen a fopolgarmester jelolt, akkor pont hogy Karacsonyt kene eltetned. Neki koszonheted, hogy nincs Mszp-s jelolt az indulok kozott.
padlas 2019.06.23 21:35:03
@Hakapeszi Miki: szerintem amit a kommentszekcioban latsz, az Kalman Olga inditasanak egy tovabbi sajnalatos kovetkezmenye: a fideszes oldalt jol feltuzelte, igy tobben mennek majd el Tarlosra szavazni.
Az angol egészségügyről elég sok rosszat lehet olvasni (nekem is van vele személyes, és nem túl jó tapasztalatom, és hallottam is érdekes dolgokat közeli ismerősöktől), így aztán engem tulajdonképpen nem is lepett meg különösebben Péter mai írása, aki egy leírta az angliai…..
padlas 2014.09.24 12:42:38
Ez a tortenet tipikus esete a gatekeeper rendszer hibajanak, itt Hollandiaban is sokszor latok hasonlot. A nyugati orszagokban a haziorvost ugyanis tobbnyire gatekeeper-nek tartjak, vagyis o az, aki megfogja a beteget, hogy az ne jusson el a specialistaig, merthogy a specialista draga. Vagyis eloszor mindig a haziorvoshoz mesz, aki az esetek legnagyobb reszeben hazakuld - a logika az, hogy a legtobb betegseg valoban elmulik idovel, es igy nem kerulsz sokba az egeszsegugynek. A lenyeg ugye az lenne, hogy a haziorvosnak ki kene szurnie, hogy ki az, akinek valoban sulyos baja van, ami nem mulik el magatol, es azokat kezelnie kell, vagy tovabbkuldenie specialistahoz. Csakhogy a haziorvos nagyon altalanos tudassal rendelkezik, es bizony vannak szakmai gyengesegek. Ezert ha olyan haziorvoshoz kerulsz, aki nem ert az adott problemahoz, konnyen lehet, hogy nem ismeri fel. A specialista mar felismerne, de oda a gatekeeper rendszer miatt nem jutsz el. Na a posztoloval pontosan ez tortent. Az olyan rendszerekben, ahol nem jellemzo a gatekeeper hozzaallas, ez kevesbe tortenik meg, mert hamarabb tovabbkuldenek vizsgalatra.

Tanulsag szerintem ketto van, legalabbis en ezt a ket dolgot alkalmazom.
1. igenis nyomulni kell, pushy-nak kell lenni. Mikor GPhez mesz, kapasbol azzal kezd, hogy mar X hete fennall a problema, hogy nagyos sulyos, hogy alapveto dolgokban akadalyoz, hogy probaltal fajdalomcsillapitot es nem volt eleg, stb. Ha van relevans csaladi vonatkozas, azt is azonnal sorolni kell (pl genetikus betegsegeknel igy komolyabban vesznek mert tudjak hogy van hajlamosito tenyezo). Ha tudsz egy kicsit keresgelni elotte a neten, az segit, mert latod, hogy milyen tenyezoket szoktak figyelembe venni az ilyen tipusu problemaknal, tehat tudod, hogy mire kell helyezni a hangsulyt.
2. ha ugy latod, tenyleg nagy a baj, es megsem vesz komolyan, a masodik eredmenytelen probalkozas utan orvost kell valtani. Az uj orvosnal ugy kezdeni, hogy azert jottel, mert a masik nem vette komolyan a problemadat, es te olyan orvosnal nem akarsz maradni. Csak hogy tudja, mire szamitson, ha o is kekeckedik.
A fél Facebook azon háborgott a minap − miután egy feminista csoport kiposztolta a hatodikos tankönyv egyik oldalát −, hogy „az új állami biológia tankönyv szerint „a fiúk és a lányok bizonyos szellemi képességekben különbözőek”. Gondolom, szerintük a fideszes…..
padlas 2014.09.24 11:33:11
A cikk szerzoje ugy latszik tenyleg nem erti, hogy mi a problema. Pedig tobb is van.
1. A konkret allitas, miszerint a fiuk jobbak matekbol, nem igaz.
Lasd pl itt:
www.apa.org/research/action/share.aspx
2. Van szamos statisztika, amiben valoban van nemi kulonbseg. Peldaul az eroszakos buncselekmenyek elsopro tobbseget ferfiak kovetik el. Csakhogy a kerdes nem az, hogy vannak-e ilyen statisztikak, hanem az, hogy mi ertelme van ezeket a gyerekek fejebe sulykolni. Tobbnyire csak azt erjuk el vele, hogy osszezavarjuk oket, rosszabb esetben leromboljuk az onbizalmukat.

Ha a cikk szerzoje nem erti a masodik pontot, vagy nem ert vele egyet, akkor javaslom hogy gondolja vegig a kovetkezot. Mit szolna hozza, ha az o gyerekenek a kovetkezo statisztikakat sulykolnak a fejebe az iskolaban:
- a magyar diakok minden teruleten rosszabbul teljesitenek a PISA-felmereseken mint az atlag (lasd index.hu/belfold/2013/12/03/pisa-felmeres_romlott_a_magyar_diakok_teljesitmenye/)
- a magyarok boldogtalanabbak es hajlamosabbak az ongyilkossagra, mint a legtobb mas nep (lasd www.livescience.com/39489-the-happiest-countries.html es en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate)

Tehat kerdezem a szerzot, egyetert-e azzal, hogy ezeket a statisztikakat tanitsak a gyerekenek az iskolaban a magyarokrol, vagy esetleg lat ezzel a megkozelitessel nemi problemat?
Varánusz Csá, Ferikém, csá! 2014.04.08 08:16:34
"Ez a nap a demokrácia ünnepe, hiszen az emberek szabadon választhatnak lelkiismeretük szerint. Remélem, hogy a többség a polgári értékek mentén adja le szavazatát" - mondta ez a mi Ferink, mi pedig mentünk az ünnepen és leadtuk szavazatunkat a szerintünk vélt polgári értékek…..
Nem bocsátották meg a határon kívüli magyarok az MSZP-nek a kettős állampolgársággal kapcsolatos korábbi álláspontját, az országgyűlési választáson elégtételt vettek a szocialistákon és a velük szövetséges többi párton. A levélszavazatot leadó külhoni magyarok (főként…..
padlas 2014.04.08 22:34:40
@Bogyó 2: igazad van, sajnálom, hogy voltak, akik szavaztak, igen helytelenül tették.
Viszont a határon túliak elsöprő többsége nem szavazott, azért ezt szögezzük le. Tudom, durván hangzik a 95 százalék, engem is mellbevágott elsőre, de ha jobban megnézed, kevés szavazat áll mögötte, éppen azért, mert a többség nem szavazott. Ne általánosítsd a rossz véleményt az egész határon túli magyarságra, csak egy töredékükről van szó.
padlas 2014.04.08 22:50:40
@Bogyó 2: ok, most látom, eddig a fenti kommenteden tényleg átsiklottam. Akkor ezek szerint teljesen egyetértünk.
Varánusz Ferikém, bazmeg... 2013.11.08 13:31:38
Nem lehet könnyű meló manapság egy Gyurcsány interjú. Őszintén szólva nem csodálkozom azon, hogy Miklósi Gáborban interjúzás közben fölment a pumpa, és politikai meg morális elhasználódásról is beszélt. Ferenc ugyanis kicsit még tényleg másik világban él, és vidáman…..
padlas 2013.11.13 15:29:08
@Sir Bates dö Hól: szeretnék hinni én is abban amit írsz, csakhogy számomra ez nem tűnik valószínűnek. Gondolj pl a Portik-Laborc ügyre: az NBH feje egy maffiózóval beszélget arról, hogy szállítson neki terhelő infókat jobboldali politikusokról. Szóval szerintem nem arról van szó, hogy Gyurcsány-kormánynak nem volt befolyása az NBH felett, hanem éppen arról, hogy volt, csak ezt a befolyást inkább saját hatalmi érdekei érvényesítésére használta, nem pedig arra, hogy az állampolgárok védelme hathatós legyen. Szóval én úgy látom, hogy ez igenis súlyos probléma volt: ha a titkosszolgálatok erőforrásait nem politikai ellenfelei lejáratására, hanem az állampolgárok védelmére, pl a cigánygyilkosságok elkövetőinek elfogására koncentrálják, akkor talán sikerült volna néhány gyilkosságot megelőzni.

ui: bocs a hosszú reakcióidőért, nem voltam netnél az elmúlt napokban.
Az alábbi levél beküldőjének édesanyja elégé sajátosan értelmezi a szülőtartás intézményét. Kedves Zugugyved! En a kovetkezo probemaval forulnek Onhoz. jelenleg kulfoldon elek es terveztem volna hazakoltozni, de a kialakult esemenyek miatt elegge elkeseredetten irok Onnek,…..
Augusztus közepén lesz két éves a Határátkelő, nemrégiben volt egy éve, hogy itt vagyunk az Indexen, és e két dolog egyenként is számvetésre késztetett a blog jelenével és jövőjével kapcsolatban. A számvetés eredménye egyfelől az, hogy örvendetesen nagy a közösség, sok a…..
Ma kivételesen maradunk Magyarországon és nem is egy személyes történet következik, hanem egy vitaindító írás. Kiderült ugyanis, hogy már az érettségi előtt álló középiskolások egy igen jelentős része (egyes intézményekben akár az egyharmada!) tervezi, hogy külföldi…..
padlas 2013.03.26 09:37:59
@Tökfőzelék:

"kicsit régi az a tanulmány, amit idéztél"

Ez azért van, mert a problémát, amit felvetettél, nagyjából 10 évvel haladta már meg a szakma. Egész egyszerűen arról van szó, hogy azok az aggodalmak, amiket megfogalmazol, a 90-es évek felsőoktatási expanziójakor tűntek relevánsnak, aztán a 2000-es évek elején a kutatások cáfolták mindezt.
Mint azt fentebb már többször elmondtam, jelen pillanatban az a helyzet, hogy a felsőfokú végzettségűek aránya nemzetközi összehasonlításban alacsony, éppen ezért nincs ok arra, hogy diplomás többletet vagy valamiféle kiszorítást feltételezzünk.

Az, hogy te mégis ezt teszed, az ismereteid hiányosságából fakad, illetve abból, hogy félreértelmezel adatokat. Az általad belinkelt táblázatok nem alkalmasak arra, hogy az állításaidat alátámaszd, egyszerűen azért, mert nem azt mutatják, ami a szóban forgó kérdés szempontjából releváns. Ugyanez mondható el az általad linkelt cikkekről is (komolyan gondolod, hogy az, hogy a munkavállalók harmada azt gondolja, hogy ő bizony sokkal okosabb mint amit a munkája megkíván, az bármire bizonyíték? Akkor szerinted a görögök állnak a legjobban képzettség szempontjából, hiszen ott 69% gondolja azt, hogy ő aztán sokkal okosabb? LOL)

Mégegyszer, nálunk 20 százalék a felsőfokú végzettségűek aránya, míg az OECD átlag 30 fölött van, és a növelését tűzték ki célul. Ha ezt nem érted, nem tudok mit csinálni. Javaslom, ahelyett, hogy magadtól próbálod feltalálni a dolgokat, olvasd el inkább, hogy mit írnak a téma szakértői. Ezúttal Varga Júlia írását ajánlanám:

"A felsőoktatásba belépők, a továbbtanulók számában és arányában mutatkozó igen jelentős növekedés ellenére azonban a felsőfokú végzettségűek népességen belüli aránya nem csak elmarad továbbra is az OECD és az EU19 országok átlagától, hanem az elmaradás növekedett is az elmúlt 10 évben. 1997-ben, tehát akkor, amikor a felsőoktatási expanzió hatása még nem mutatkozhatott meg a felsőfokú végzettséget elért népesség állományában, hiszen a nagyobb létszámú diplomás még nem léphetett ki a munkaerő-piacra, Magyarországon 12 százalék volt a felsőfokú végzettségűek aránya a 25–64 éves népességen belül, az OECD átlag ekkor 20, az EU19 országok átlaga pedig 18 százalék volt. 2007-re Magyarországon 18 százalékra növekedett a felsőfokú végzettségű népesség aránya, de az OECD átlag 27, az EU19 országok átlaga 25 százalékra nőtt ugyanebben az időszakban, vagyis Magyarország nem tudta csökkenteni a felsőfokú végzettségű népesség arányában mutatkozó különbséget, sőt a különbség 1 százalékponttal még nőtt is"
Forrás: Varga Júlia: Mennyit ér a diploma a kétezres években? (keress rá a google-ben, ki fog adni egy pdf-et)
padlas 2013.03.26 09:48:04
@Tökfőzelék: ja és még valami:
"Mivel egyre több a diplomás munkanélküli, ezért a túlképzettség döntő problémává lépett elő."

Ennek cáfolatát is leírták már a Kondor-Koren féle cikkben, amit fentebb linkeltem, de a kedvedért most belinkelem külön a grafikont, hogy lásd, a válság miatt minden képzettségi szinten nőtt a munkanélküliség. Tehát nem diplomás problémáról van szó, sőt, a diplomásoknál nőtt a legkevésbé a munkanélküliség, és természetesen továbbra is körükben a legalacsonyabb:
infogr.am/nincs-diplomas-munkanelkuliseg/
padlas 2013.03.27 11:50:30
@Tökfőzelék: ja, és azt tudtad, hogy felmérések szerint az emberek 90 százaléka szerint ő szebb, okosabb, és többre képes, mint az emberek 50 százaléka? Továbbá túl alacsony a bére, túl kevéssé ismerik el, túl drága minden, és tulajdonképpen nem érti, hogy miért nem ingyenes a sör.

Komolyan, fejezzük már be a viccelődést.

Nem kell semmit beírnom a google-ba, mert nagyjából ismerem a vonatkozó szakirodalmat. Sőt, veled ellentétben arra is képes vagyok, hogy felismerjem, melyik módszertan a helyes az egyes kérdések megválaszolására, ezért nem kétes megbízhatóságú felmérések eredményeire meg kocsmai bölcsességekre támaszkodom.

Voltam olyan jó fej, hogy behivatkoztam neked azt a tanulmányt (Varga Júlia: Mennyit ér a diploma a kétezres években), ami nagyjából lefedi azt a problémakört, ami téged foglalkoztat. Viszont nem fogom neked soronként beidézni, hogy tételesen cáfoljalak illetve megadjam a kérdéseidre a választ, könyörgöm, legalább annyit tegyél meg, hogy elolvasod magadtól, ha érdekel a dolog. Segítek, megteszem az első lépést:
lmgtfy.com/?q=Varga+J%C3%BAlia%3A+Mennyit+%C3%A9r+a+diploma+a+k%C3%A9tezres+%C3%A9vekben%3F#

A legelső találatra kell csupán rákattintanod, és tényleg nem sok (14 oldal), Juli stílusa meg eléggé olvasmányos.
Azt, hogy milyen idő lesz március idusán, 4-5 napja pontosan lehetett tudni. A hőmérsékletét is, a jellegét is elmondta az Országos Meteorológiai Szolgálat, az Időkép, amatőr meteorológusok sora, fent volt a GFZ-modellen. Olyan persze előfordul, hogy amíg nincs itt a hóförgeteg,…..
padlas 2013.03.15 14:45:54
@Viktus: na pont errol van szo.

A csaladom egy napja az M1esen rostokol. Nem azert, mert rajtuk mulik. Ok ugyanis ennel sokkal rosszabb idojarasi korulmenyek kozott is siman vezettek mar, a havazas azert nem annyira elkepeszto esemeny, szamos helyen teljesen normalisnak minosul hogy hoban, hofuvasban vezetsz, csak teligumi, holanc, es megfelelo utkarbantartas meg rendvedelem kell hozza (mint pl Ausztriaban). A baj most az, hogy ok hiaba vannak felszerelkezve teligumival es holanccal, elottuk 20 km-rel balesetet szenvedett egy kamion. A rendorok nagyon soka ertek ki, akkor is hianyos felszereltseggel, es orakig tartott a helyszineles. Emiatt beragadt a forgalom, es az allo kocsisort szepen befedte a ho. EZERT alakult ki hotorlasz, ezert ejszakaztak az uton. Nem azert, mert nem birna a kocsi a menetet, ok siman tudtak volna haladni a teligumi+holanc komboval. Hanem azert, mert a rendorseg orakra megallitotta a forgalmat, es ezert teljesen behavazodott a kocsisor, most meg mar egy tapodtat se tud senki menni, a hokotrok se fernek mar oda, mivel sikerult tobb meteres kupacokat felhalmozni.

Felreertes ne essek, nem az egyszeri rendort hibaztatom, o nyilvan megtesz mindent amit csak tud. De ha nincs megfelelo felszereles, se ember az a megfelelo pontokra kikeszitve, akkor hiaba dolgozik az a nehany szerencsetlen kivezenyelt ember puszta kezzel. Egy szo mint szaz, valakik odafent nagyon elcsesztek a szervezest, es ezzel rengeteg embert beszivattak.
padlas 2013.03.15 17:19:12
@==T==: igen, azzal szamoltak, hogy masokkal is lehet baj, mondom, nem ez az elso eset, hogy ilyen korulmenyek kozott autoznak (rendszeresen jarunk sielni, ennel sokkal durvabb helyzetekben is vezettek mar, hoviharban nemhogy autopalyan, de kacskaringos, meredek szerpentinen is mentek mar). Szoval ez a helyzet nem uj. Az az uj, ahogy itt az illetekesek kezelik a helyzetet. Peldaul nem szamoltunk azzal, hogy a rendorok a hovihar kellos kozepen bedugitjak a forgalmat, hogy az allo kocsisort aztan teljesen betemesse a ho. Valahogy erre nem szamitottunk. A mi fejunkben olyan naiv elkepzelesek eltek, hogy az illetekes szervek a helyzet megoldasat segitik elo, nem pedig ok okozzak a problemat.
Az angol és a magyar kulturális különbségekről esett már szó a blogon, arról azonban, hogy miként óvja a civil társadalom értékeit előbbi és hogyan kezeli ugyanazt utóbbi, jóval kevesebb. Ahogyan Sámán írja, Angliában az erőszak nem ott kezdődik, hogy valaki átvágja…..
padlas 2013.03.02 13:30:02
Egyébként ha már itt tartunk, a homo családokkal kapcsolatban egy csomó olyan dolog van már, amiről eléggé kiforrott eredmények vannak. Ugyanis míg a gyereknevelésről nehéz elegendő megfelelő adatot szerezni, az életük számos más területéről azért sikerült.

Tudjuk például, hogy a homoszexuálisok átlagosan magasabban képzettek, mint a heteroszexuálisok. Hogy jobb infrastruktúrájú helyeken laknak, elsősorban nagyvárosokban. Hogy a buzik ugyanolyan végzettségért kevesebb bért kapnak, mint a hetero férfiak, viszont a leszbikusok meg többet, mint a hetero nők. Ugye az is ismert, hogy a nők meg általában kevesebbet keresnek, mint a férfiak. Mindezek után nem meglepő, hogy a kutatások azt találják, hogy a buzi párok többet keresnek, mint a hetero párok (hiszen a buzi párok két férfiból állnak, a hetero párok meg egy nőből és egy férfiból, és a buzik nem keresnek annyival kevesebbet a hetero férfiaknál, mint amekkora a nemek közti bérkülönbség). A leszbikus párok nagyjából ugyanannyit keresnek, mint a hetero párok.
Azt is tudjuk továbbá, hogy a homo pároknak jóval kevesebb gyereke van, mint a hetero pároknak. Legkevesebb gyereke a buziknak van (döntő többségük teljesen gyermektelen). Náluk kicsivel több gyereke van a leszbikusoknak, de még ők is nagyon el vannak maradva a hetero pároktól.

Mindezekből az következik, hogy a homo pároknál felnőtt gyerekek átlagosan jobb szociális körülmények között vannak, nemcsak az intézetis gyerekekhez képest, de még a hetero párok gyerekeihez képest is. Az ő szüleik átlagosan magasabb iskolai végzettségűek, többet keresnek és jobb infrastruktúrájú helyeken laknak. Sőt, mivel egy homo családban átlagosan kevesebb a gyerek, ezért az egy gyerekre jutó erőforrások még magasabbak ott, hiszen nem elég, hogy egy buzi pár többet keres, mint egy hetero pár, de ráadásul nem két vagy három gyereket nevel fel, hanem inkább max egyet, tehát rá sokkal többet tud költeni, a legjobb iskolákat, egyetemeket is ki tudja számára fizetni. Egy hetero család erőforrásai többfelé oszlanak el, a nevelőintézetes gyerekek mögött meg egyszerűen nincs család, aki finanszirozza mondjuk az egyetemi tanulmányokat.
padlas 2013.03.02 13:58:34
@GERI87: "Szerintem meg lényeges, ezt mondom már mióta ha nem sikerült felfogni akkor elég baj."
Azt felfogtam, hogy SZERINTED lényeges. Te nem fogod fel, hogy az, hogy szerinted mi hogy van, tökéletesen érdektelen. Az a kérdés, hogy a tények mit mutatnak. Amíg semmi konkrétumot nem tudsz felhozni a véleményed alátámasztására, addig a levegőbe beszélsz. Szóval majd szólj, ha tudsz hivatkozni valami tanulmányt vagy bármi hihető forrást, addig meg ne fárasszál.
Az unortodoxia korát éljük (...), mármint itt a blogon, természetesen. Ennek jegyében ma is egy új típusú poszt jön. A szerzője Stacey, aki ugyan éppen határátkelés előtt áll, ám egy amerikai barátja felkérésére megpróbálja összeszedni, mi az, ami szerethető, ajánlható…..
padlas 2013.02.28 16:03:59
@Nyugat Ádám tanácselnök: hú, de jókat mondtál! A locsolkodás meg az esküvői szokások nagyon klassz dolgok.
Meg talán egy kis népzene-válogatást is érdemes lenne mutatni.
padlas 2013.02.28 16:28:15
@Nyugat Ádám tanácselnök: teljesen megértelek.
Nálunk Erdélyben nagy hagyománya volt a locsolkodásnak, a nővéremmel mindig lelkesen festettük a hímestojást, meg izgultunk, ki jön el locsolni, ki nem, többen lesznek-e, mint tavaly, melyikünk hímestojását választja melyik fiú, stb. Aztán ez kicsit alább maradt, mikor Pest megyébe költöztünk, de mi azért próbáltuk tartani még amennyire lehetett, csak kevésbé jöttek locsolók. Mióta Hollandiában élek, teljesen kimarad ez az életemből, és igazság szerint tényleg hiányzik, annyira szép hagyomány szerintem.
padlas 2013.03.01 12:59:19
@charlieharper: na, írtam neked az előbb hosszabban, de elszállt. Szóval elmondom mégegyszer rövidebben: Jókait akartam ajánlani (ha megengeded, hogy beleszóljak a beszélgetésetekbe).

Én annakidején imádtam, szinte faltam a regényeit, egyiket a másik után. Nem véletlenül hívták "a nagy mesélőnek". Igazán olvasmányos, szerintem a romantikus stílusára nagyon könnyen rá lehet kapni, főleg egy tinédzser lánynak, legalábbis velem így volt. Aztán utólag jöttem rá, hogy mennyire sokat tanultam belőle, a szókincset, helyesírást rendkívüli mértékben segítette, szóval én a saját gyerekeimet tuti körbeveszem majd a könyveivel.
Bajnaiék nemrég napvilágot látott gazdasági programja a többi ellenzéki pártéhoz hasonlóan előveszi a többkulcsos adórendszer bevezetését. Ezzel alapvetően nem kívánok vitatkozni, hiszen szükséges lépés lehet rövid- és középtávon a költségvetés egyensúlyba…..
padlas 2013.02.22 12:39:56
@peterta: igen, az is igaz, hogy nemcsak a megtakaritasi rata mas, hanem elteroek a fogyasztasi szokasok is. A tartos fogyasztasi cikkekrol irt mechanizmusod valoszinuleg igaz, a kerdes, hogy ez mekkora merteku valojaban. Ne feledjuk, hogy a masik iranyba is tudunk mondani a fogyasztasi szerkezet eltereseirol mechanizmusokat (pl olyanokat, hogy a magas keresetuek nagyobb aranyban jarnak mondjuk Ausztriaba sielni, mint az alacsony keresetuek). Szoval vegeredmenyben az egy empirikus kerdes, hogy a fogyasztasi szerkezet elteresei melyik iranyba torzitanak. A megtakaritasi rata kulonbsegeirol egesz biztosan tudjuk, hogy jelentosek, azert emlitettem azt. Engem nagyon meglepne, ha olyan erosen torzitana pont az altalad mondott iranyba a fogyasztasi szerkezet kulonbsege, hogy ezt kompenzalni tudja. De ha ismersz errol valami tanulmanyt, orulnek, ha megosztanad.
padlas 2013.02.22 12:47:00
@De gustibusaut bene, aut nihil: nezd, en nem tudom, hogy neked az olvasas-szovegertes nem megy, vagy a matematika, de akkor valoban hanyagoljuk a beszelgetest.
padlas 2013.02.23 11:24:04
@LEndy: a benzinben igazad van, a piában nincs (a jövedéki adó mértéke nem a piák árától függ, hanem alkoholtartalmától). Az ingatlanban tévedsz a legnagyobbat, értékesítése főszabályként mentes az ÁFA alól. Éppen az ilyen dolgok miatt van nagy különbség abban, hogy hány százalékot adózik egy magas és egy alacsony keresetű. (Kicsit számolgass, mondjuk egy 40milliós lakást szerinted ki engedhet meg magának, a magas vagy az alacsony keresetűek? 40 milliónak tudod mennyi az áfája? Több mint 10millió. Az illeték mértéke ehhez képest bagatel)

Az ilyen "nem veszem igénybe a BKV-t" típusú érvelések meg igazán viccesek, egyrészt mert pont a legszegényebbek azok, akik a BKV-t egyáltalán nem veszik igénybe (hiszen tipikusan nem is Budapesten laknak), másrészt mert valahogy azt mindig elfelejtik hozzátenni, hogy a magas keresetűek egy csomó más, ennél sokkal drágább tételt igénybe vesznek, amihez az alacsony keresetűek jellemzően kevésbé férnek hozzá (pl a magas keresetűek azok, akik igazán sokat nyertek az államilag támogatott lakáshitelen, a végtörlesztésen, vagy mondjuk a felsőoktatási tanulmányaikon).
Ma Izlandra látogatunk, kalauzunk ismét a Magyar Rádió északon kalandozó munkatársa, Lantos Gábor, aki megint egy egészen különleges történetet küldött. (Eddigi írásait ide kattintva olvashatjátok el.) Mai főszereplője Pál, aki birkavágóhídon is dolgozott, most pedig egy…..
padlas 2013.02.21 23:02:29
@padlas: jaj, javítás: a genetikus illetve nem-genetikus tényezők vizsgálatának.
padlas 2013.02.22 10:34:55
@bpetya75: az én vallásos ismerőseim többsége is így van ezzel.
padlas 2013.02.22 10:39:48
@tableno: azt te nem tudhatod! A bölcsek köve Maxval zsebében van, ő az egyetlen, aki kinyilváníthatja az igazságot. És ahogy elnézem, egy jó darabig nem is fogja odaadni senki másnak, úgyhogy húzd meg magad!
Sokan jutnak ki külföldre munkaerő-közvetítő cégeken keresztül, a személyes benyomásom az, hogy a tapasztalatok erősen megoszlanak – van, akinek pozitívak az élményei és lehet hallani horror történeteket is. Mai posztunk szerzője, Attila is így jutott ki Angliába, ő és párja…..
A hallgatói tiltakozásoknak és a kormányzati érvelésnek egyik kiemelt eleme a röghöz kötés kérdése. A kormány eltökéltségét jól jelzi, hogy az alkotmánybíróság által a röghöz kötéssel ellenében felhozott érvek, és a hallgatóknak tett saját ígérete ellenére, az AB-t…..
padlas 2013.02.18 22:59:33
@Hohenzollern: egyetértek, nálad a pont.
padlas 2013.02.18 23:14:45
@telkoe: és hogy találják meg?
padlas 2013.02.18 23:43:42
@Pan Modry: már látom lelki szemeim előtt, ahogy húsz év múlva az összes egykori egyetemistát egyesével lenyomozzák a magyar hatóságok (természetesen ennek adminisztrációs költsége alig terhelné meg a költségvetést). Ha úgy látják, hogy nem dolgozott ez idő alatt eleget Magyarországon, nemzetközi körözést adnak ki, és az Interpol majd kinyomozza, hogy ugyan melyik országban is él az illető, akinek azóta egyébként simán más már az állampolgársága is. Több százezer magyar után nyomoznak majd a nemzetközi hatóságok, egy húsz évvel korábbi magyar törvény miatt, amely törvény egyébként EU-s jogot sért. És ha esetleg megtalálják őket, akkor majd jól behajtják rajtuk a pénzt, elvégre a magyar kormány szépen megkéri őket erre, és nekik másra sincs ám erőforrásuk, mint a magyar kormány nonszensz hülyeségeit teljesíteni.
LOL
Az Oktatói Hálózat (OHA) meghívásának jóvoltából illusztris társaság gyűlt össze péntek este az ELTE BTK Múzeum körúti kampuszának főépületében. Olyan „jeles” személyek képviseltették magukat, mint Karácsony Gergely kiugrott LMP-s országgyűlési képviselő, Kunhalmi…..
Rengeteg olyasmi az oktatók és diákok közti kapcsolatról, az együtt gondolkodásról, a csalás elutasításáról, a minél szélesebb látókör támogatásáról, aminek Magyarországon is igencsak helye lenne – derül ki Zeeuws Meisje összegző írásából. (Korábbi posztjait itt…..
padlas 2013.02.13 21:14:17
@tableno: igen, hihetetlen, hogy ilyen futóbolondoknak van szava, mint Matolcsy meg Bogár. Fájdalmas, hogy mennyire kontraszelektált a jelenlegi gazdasági vezetés, és az is, hogy ez milyen keveseket zavar.
Amúgy ez csak részben generációs probléma, például Chikán idősebb Matolcsynál, mégis ért ahhoz amiről beszél. És ismerek olyan fiatalt, aki jelenleg is gazdasági háttérintézményben dolgozik, és nyíltan hangoztatja, hogy a hatástanulmányokkal nem kell törődni. És mit lehet erre mondani? Neki lett igaza, ő egyre feljebb lépked a gazdaságpolitikai ranglétrán, míg az az évfolyamtársa az utcára került, aki alapos módszertannal hatástanulmányokat készített (a Költségvetési Tanácsnál dolgozott anno). Szóval itt nem a generációkkal van az igazi probléma, hanem a kontraszelekcióval. Mind az idősebbek, mind a fiatalok közül azok érvényesülnek, akik politikailag jól helyezkednek, akik azt mondják, amit egyesek hallani akarnak. A szaktudás senkit nem érdekel, sőt, egyre inkább hátrány, mert még a végén rámutatsz valami kellemetlen dologra.

Olyan ez az egész, mintha kirúgnánk az orvosokat, mert időnként kellemetlen a diagnózisuk, és helyette sámánokat vennénk fel, mert az ő csodás prognózisaikat jobb hallgatni. Aztán meglepődünk, hogy a beteg egyre rosszabbul van.
padlas 2013.02.13 22:34:50
@tableno: @Sanyi9: a gazdaságpolitikában 2000-ben volt a fordulat, akkor cserélte le Orbán Chikánt Matolcsyra. Persze a mutatókon egy csomó hatás késleltetve érvényesül, de az elméleti irányváltás 2000-ben volt. Aztán hogy egy csomó mutató 2002-ben ugrik meg, az nem véletlen, választási év. A nagyobb baj, hogy aztán nem korrekció következett, hanem további baklövések sorozata.
padlas 2013.02.14 11:22:39
@tableno: @hothead: @madscientist:
Hú, a tableno által belinkelt cikk igazán találó, tökéletesen összefoglalja azt amiről tegnap beszélgettünk. Szerintem hothead kérdésére is benne van a válasz: a hazai képzés problémái ellenére igenis vannak kiváló közgazdászaink, legfőképpen azért egyébként, mert igen neves külföldi egyetemekre mentek tanulni és onnan korszerű tudást hoztak haza. De amíg a politika irányítói csak a hatalmi szempontokat tartják szem előtt, és nem nyitnak a szakmai javaslatokra, addig minden marad a régiben.

Ahogy a cikk is írja, sokan várták, hogy majd az új Orbán kormány változást hoz e tekintetben, de ez nagy csalódás volt, ha lehet, még rosszabb lett a helyzet (lásd az NGM-ről szóló rész, kb ezt próbáltam én is elmondani tegnap, félelmetes hogy milyen kontraszelekció működik).
Nekem úgy tűnt, hogy az összes megelőző kormány közül egyedül a Bajnai kormány vette figyelembe a szakmai szempontokat, és a cikk is ezt támasztja alá szerintem. Nem véletlen, hogy az új közgazdász generációból van aki máris besorolt az Együtt 2014 mellé, lehet, hogy idővel szépen odamennek a többiek is. Szóval én ezt az egyetlen biztató pontot látom. Csak hát a kérdés inkább az, hogy a választók megszavaznak-e egy olyan formációt, ami szakmai szempontok alapján működik, vagy tényleg annyira mély a megosztás, tényleg annyira foglya ez az ország a politikai hatalmi logikának, hogy megragadunk a pocsolyában.
Meseszerű, de igaz történet következik ma, méghozzá egy Stockholmban élő párról, Vikiről és Gergőről, akik egészen fantasztikus kitartással és útvonalon jutottak el Stockholmig. Történetük sok szempontból elgondolkodtató, ami engem leginkább megfogott, az az elszánt akarás…..
padlas 2013.02.07 11:06:35
@Eiknarf: @maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem skandináv-specifikus a problémája, a hollandiai posztokat is mindig megtiszteli az ilyesfajta bölcsességekkel :)
padlas 2013.02.07 11:10:49
@bpetya75: szerintem @maxval, a gondolkodni próbáló birca:-nak Afrika lenne a tuti hely. Lehetőleg valami törzsi társadalom, így két legyet üthet egy csapásra, a bürokráciától is megszabadul :)
Az egyszervolt Seszták Miklós és a morálisan ingoványos szélessávú körzethálózat pályázat ügye körbeszaladt a neten, újabb részletekkel és áttekinthető infógrafikával színesedett a dolog. Majd jött Seszták kis fáziskéséssel, és rámarkolt, mint hülyegyerek a…..
padlas 2013.02.05 12:33:43
@BadSimpson: na most ez a témakör azért is különösen érdekes, mert éppen a Bajnai kormány volt az, amelyik offshore adózási kiskapukat zárt be. A második Orbán kormány aztán ezeket igen gyorsan újra megnyitotta. Mindezek fényében vajon mégis melyik kör lehet az, amelyik valójában offshore-ozik?
Sokszor hangzik el baráti beszélgetésekben (és nem csak azokban), hogy Magyarországon az álláskeresés során (is) elsősorban a kapcsolatok számítanak és csak másodsorban a tudás és a tapasztalat. Csaszi leveléből az derül ki, hogy az elmúlt időszak eseményei benne is súlyos…..
padlas 2012.12.22 12:28:11
@nigara: azta, ezek a statisztikák elég kemények, csak 8 százalék kap hirdetés útján munkát, ez sok mindent megmagyaráz.
Elveszik a munkát. Biztosan bűnözők. Cionista összeesküvés áll mögöttük. Ismerős? Pedig ezek nem valamelyik kommentcunamiból vett idézetek, hanem az angolok egy része reagál így az országukat elöntő külföldiekre. Érdekes gondolatok Lászlótól. (Az írás alapjául szolgáló…..
padlas 2012.12.16 11:32:21
@váj mí: itt Hollandiában is azt tapasztalom, hogy a kelet-európai bevándorlókat elsősorban a lengyelekkel azonosítják, gondolom azért, mert ők vannak a legtöbben. A spanyoloknál vagy olaszoknál lehet, hogy előbb gondolnák románnak mint lengyelnek, mert ott meg az jellemzőbb, ha jól tudom.
padlas 2012.12.16 12:01:24
@tildy:): köszi a sok infót! Akkor ha jól értem, két dolog van: adókedvezmények, amiknek ugye feltétele, hogy adózz, tehát nem lehet csak a szociális ellátórendszeren lógni. Ezek a tax benefit, child tax benefit, tax credit, child tax credit, council tax credit, work tax credit (ezeket most az alapján írom, hogy ti milyen tételeket soroltatok fel, lehet hogy van ami dupla vagy nem pontos). És van pár másik amit mondtatok, a housing benefit és a munkanélküli segély. A munkanélküli segélynek gondolom az a feltétele, hogy EU állampolgár legyél, és előtte EU tagállamban legyen munkaviszonyod, legalábbis nekem ez tűnik logikusnak. Az is meglepne, ha a mértéke nem a korábbi fizetésedhez lenne kötve, tehát ha valaki alacsony bért kapott előtte máshol, akkor itt alacsony segélyt fog kapni gondolom. Tildy, ha te ezzel foglalkozol, mondhatnál erről valamit, elég kíváncsivá tettél. Meg a housing benefit is érdekelne, hogy működik, pl tutira kapsz lakást? Nincs hiány? Mert itt Hollandiában a lakáshelyzet nagyon faramuci, érdekelne, máshol hogy oldják meg. Jó, mondjuk én az amszterdami szitut látom, lehet, hogy kisvárosban más, de itt nagyon nehezen lehet lakáshoz jutni, és mire bevándorlóként hozzájutsz, nem valószínű, hogy jogosult leszel a lakástámogatásra, mert a küszöb felett vagy már - szóval itt inkább az "őslakosok" profitálnak a rendszerből.
padlas 2012.12.16 15:05:26
@tildy:): értem, köszi, engem a neve tévesztett meg a gyerektámogatásnak (hogy benne volt a tax szó), de ezek szerint akkor ez úgy működik, mint otthon a családi pótlék, nem úgy, mint a családi adókedvezmény.

Amúgy tényleg nagyon tájékozott vagy, sok érdekes dolgot írtál, nekem eszembe se jutott például, hogy a munkanélküli segély járhat EU állampolgárnak akkor is, ha frissen érkezett az országba. Majd lehet, utánanézek ennek, hogy megy Hollandiában, talán itt is lehet akkor. Mondjuk nekem mindegy mert én már itt dolgozom egy ideje, de nem árt tudni, mi vonatkozik az esetleges újonnan érkezőkre.
Határátkelő Megéri hazajönni? 2012.12.12 06:03:58
Segítséget kért a mai írás szerzője, a cím el is árulja, miben. Mielőtt azonban beállítottság, politikai nézetek, vagy bármilyen más indíttatás miatt rávágnátok az igent vagy a nemet, olvassátok el a posztot – utána jöhetnek a tanácsok! „Ebben a levélben nem az…..
padlas 2012.12.12 13:19:39
@puszinyuszi: egyetertek, en sem ertem, miert kell ezt most ilyen elet-halal kerdeskent felfogni. Huszoneves emberekrol van szo, de ugy beszel mintha kb otven lenne legalabb. Azon filozik, honnan megy majd nyugdijba, meg hol eli le a hatralevo eletet. Hat konyorgom, elete legrugalmasabb idoszakaban van, siman valtoztathat meg kesobb, ha kint maradnak meg 2-3 evet, utana is nyugodtan hazajohetnek, mi ez a melodrama az orszag elhagyasarol.