Regisztráció Blogot indítok
Adatok
intéző

0 bejegyzést írt és 9 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az MTV1 Ma Reggel című műsorában öt vendég bevonásával folytattak vitát a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft által támogatott borismereti kurzusok kapcsán felmerült kérdésekről. A vendégek: Kovács Tibor (Szent Gaál Borászat), Zilai Zoltán (Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht),…..
A Művelt Alkoholista Harap a zipp 2009.11.06 18:26:00
A zipp.hu, dizájnját tekintve pimaszul index.hu koppintásnak tűnő új oldal, páros lábbal beleszállt a Bormarketing Kht-be. A cikk szerint a borászoktól beszedett és marketing célokra szánt pénzből jut arra is, hogy a Wine & Spirit Education Trust eredetileg 120.000 forintos…..
intéző 2009.11.09 14:17:50
Mivel többször említve lettem az indító írásban és a hozzászólásokban is, itt az ideje , hogy én is hozzászóljak. Kovács Tibor vagyok a Hétszőlőtől. Ez a történet az én esetemben péntek reggel kezdődött, amikor egy ismerősöm felhívott, és megkérdezte, mi a véleményem arról, hogy a borászok által befizetett, a mi esetünkben 10 Ft/ liter forgalonbahozatali járulékból olyan tanfolyamokat támogat a Bormarketing Kft., amelyen külföldi borokat is kóstolnak a tanulni vágyók. Elmondtam a véleményem ( hozzátéve, hogy ha ez igaz..), ami ezek után megjelent a Zipp-en, nagyjából úgy , ahogy elmondtam.Szombaton felhívtak a TV 1-től is, miszerint kedden reggel többszemközt próbálják megtudni az érintettek véleményét, szívesen várnak.
Az alábbiakban szeretném itt is elmondani a véleményemet, elsősorban azért, hogy ne mástól kelljen megtudnom, mit gondolok valamiről.
1.A literenkénti 10 Ft-ot a MTM borok után "a Magyar Köztársaság területén közfogyasztásra forgalomba hozott bor" után kell megfizetni. Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy az ebből befolyó pénzt a magyar borok magyarországi marketingjére (és ellenőrzésére)kell fordítani.Mivel az export után nem kell befizetni a 10 Ft-ot, ergo ebből a pénzből arra nem kellene költeni. Ha én csak belföldön adok el(ez a gyakoribb eset), miért kellene támogatnom az export marketingjét ? Ellenben ha csak exportálok (ilyen ugyan nincs, de 70-80 % exportarány létezik) jót röhögök a markomba , szinte ingyen van a külföldi piaci munkám. Persze ez túlzás, de arra azért jó, hogy felvessen egy anomáliát. Biztosan van rá megoldás.
2. Előttem van a Bormarketing Kft. 144 oldalas "Közösségi bormarketing stratégia 2009-2013" című opusza,lapozgatom intenzíven, nagyon sok jó ötlet összerendezve. Keresem a borszakértő tanfolyamokat, az 52.-ik oldalon ez áll:"Általános tapasztalat,a magyar borvidékeken, hogy a helyi éttermekben, kocsmákban, kisboltokban nincsenek jelen a helyi borok..." a megoldás pedig" borértő tanfolyamok, sommelier-jellegű kurzusok, kóstolók szervezése a helyi gasztronómia szereplőinek." Ez így jó. Ugyanakkor ezekre a támogatott kurzusokra bárki beiratkozhat, nem kell a HORECA szektorból jönnie. Persze óriási lenne, ha százezreket meg lehetne tanítani a bor élvezetére, szeretetére ,("Én egész népemet fogom...")de ez lehetetlen.Legyen tehát borkurzus a "közvetítőknek", de az én pénzemen csak magyar boroknak. Ha portugálok portóit akarnak eladni Mo-on, semmi kétségem megcsinálják a marketinget a saját pénzükön.
3.Aki ismer engem, nyilván nem feltételezi rólam, hogy akkora ökörséget mondok, miszerint ha valaki olyan kurzuson vesz részt, ahol külföldi borokat is megismer, azok után azt fogja inni. Ezt a Zipp is úgy hozta, hogy a "borászok...", daganatos hozza összefüggésbe velem, illetve a Hétszőlővel. Ő tudja miért.
4.Semmi kétségem sincs affelől, hogy a külföldi borok megismerése hozzájárul a magyar borok jobb megismeréséhez. Személy szerint biztatok mindenkit, hogy járjon kurzusokra,utazzon, de a saját pénzén.
5.Kétszer egy évet Franciaországban töltöttem (saját pénzen), és sikerült a montpellier-i főiskola szőlész-borász szakán egy tanévet eltöltenem.Minden pénteken délelőtt borkóstolás volt.Sorra vettük a francia borvidékeket ahogy kell, de külföldi borok nem szerepeltek.(Kivéve magyart, azt én vittem, bár ne tettem volna. 1992 volt).Bármikor bementem vidéki éttermekbe Fo.-ban és feltettem a kérdést, van-e külföldi boruk , úgy néztek rám mint egy E.T-re. Ellenben kimerítően taglalták az adott vidék borainak az értékét...

Lehet, hogy nem túl jól sikerült a Zipp cikke, lehet ,hogy... Egy dologra azonban jó volt. Arra hogy lealább beszéljünk egy meglévő problémáról , és ne tegyünk úgy, mintha minden a legnagyobb rendben lenne.
intéző 2009.11.09 15:50:19
@dagadtos: Elnézést a név elírásáért.Továbbra is ökörségnek tartom az ominózus mondatrészt,ha alkalmam lett volna látni a szöveget,biztosan nem került volna a cikkbe.
Már a Cos cikkben is jeleztem: aszúk terén gyérek a tapasztalataim. Ritkán, ünnepi alkalmakkor kerül elém egy-egy palack, illetve fesztiválokon igyekszem kóstolni őket – de mire az édes borokra kerülne a sor, addigra vagy én vagyok fáradt, vagy szimplán záróra van. Nagy,…..
intéző 2009.09.24 11:09:39
@Friend of Wine: Hétszőlő Esszencia 1999:
Cukor:390 g/l, sav:12,3 g/l, c.m.extrakt:53,6 g/l, alkohol:5,35 %.
Az egyik legmagasabban jegyzett bordeaux-i chateau, a Cos d'Estournel megvette a Hétszőlőt. Jancis Robinson híradása szerint a nem régen még a kaliforniai Chateau Montelenával szemezgető Cos a Grand Millésimes de France-tól vette meg a Hétszőlőt. JR kissé csodálkozik, hogy van a…..
intéző 2009.06.22 08:23:40
Innen Bordeaux-ból követem a MA-án megjelenő hozzászólásokat, mielőtt indulnék a VINEXPO-ra,néhány adalék a történethez.A Grands Millésimes de France már 2007 tavaszán úgy döntött, hogy eladja a Hétszőlőben birtokolt 87 %-át, hol volt akkor még a válság? Ez inkább annak a folyamatnak a része, ami a bourgogne-i birtok eladásával kezdődött 10 éve (azóta sem iszom premier és grand cru borgogne-i borokat,sajna). Másfél évig ment a vevő keresése, és a hír nem volt teljesen titokban tartva Magyarországon sem, nem mozdolt rá senki.(Ezt csak azoknak mondom,akik sajnálják, hogy Tokajban külföldi tulajdonosok vannak.)Végül tavaly szeptemberben a GMF közölte a részvényesekkel, hogy van egy vevőjelölt, de minden részvényes élhet az elővásárlási jogával. Ekkor mozdult meg a Hétszőlő melleti, közel 6 hektárt birtokló EEM nevű francia cég, és bejelentette vásárlási szándékát. Ők ekkor már kapcsolatban álltak Michel Reybiervel, aki a Cos tulajdonosa, és ahol Dominique Arrangoits a technikai igazgató, mióta visszatért Franciaországba a Disznókő éléről.A végleges felállásban a Domaines Reybier a többségi tulajdonos, az EEM a kissebségi, és van még tizenegynéhány százalék kisebb részvényesek kezében.
A jó hír az, hogy Bordeaux egyik patinás birtoka fantáziát lát Tokajban, és az egyébként rendkívül dinamikus Cos csapat életet lehel a Hétszőlőbe, ami már nagyon kellett.Hogy az édes borok piaca nem igazán megy ? Itt nem édes borról van szó, hanem tokajiról, aminek a legnagyobb baja talán az, hogy mi magyarok sem vesszük elég komolyan azt a lehetőséget, ami benne van. Aki nem hiszi járjon utána, mondjuk a tokaji főutcán, a műanyag flakonos tokajiak kapcsán.
Ami az én személyemet illeti, az itt teljesen mellékes. A több mint ötszáz éves birtoknak már elég sok intézője, vincellére, vezetője volt,ki tudja kik ? Mint mindig, tisztes mesteremberként végzem a munkámat, ha ezt Dominique-kal vállvetve tehetem, az külön öröm.Remélem egy új korszak kezdődik a Hétszőlő történetében, és sikerül a Hétszőlő borokat az őket megillető helyre tenni a polcokon

Üdvözlet Bordeauxból.

K.T.
  Legnépszerűbb borvidékünk, Villány szószóló nélkül maradt. A borentellektüelek elpártoltak tőle, és ez hosszú távon nyilván hatással lesz a fogyasztók derékhadára is. Nehéz lenne megmondani, hogy a rokonszenvindex esése összefüggésben áll-e a borok…..
intéző 2009.02.02 18:26:13
A Chateau Lagrange kapuján fekete zászló leng, a birtok borásza harakirit követett el,(lévén a japán Suntory birtoka, ez így illik), a bordeaux-i bortermelők és borkereskedők pedig csak suttogva merik kimondani: Művelt Alkoholista.Mindenki tudja miről van szó.Hiába a többszáz éves tradíció, hiába gondos szőlőművelés..., most minden kiderült. Bordeaux elhúzhat a ...-ba. Az egész csak szemfényvesztés volt, de hál' Istennek a magyar virtus még létezik, újra bebizonyítva..., mit is ?
A kóstolón négy bordeaux-i bor szerepelt, ebből kettő ú.n. cru bourgeois(Ch. Cambon la Pelouse, Ch. Phelan-Ségur). Bár mindkettő létező birtok, a bordeaux-i A.Lichine könyvében nem is szerepelnek. A cru bourgeois borok ára 10 euró körül mozog, így a Ch.Phelan-Ségur 29 eurós ára egy picit sok (mondhatnám irreális). Ezzel szemben a Ch. Lagrange 30 eurós ára inkább nettó export ár, de ha valaki ennyiért tud nekek venni, néhány ládára azonnal ráugranék...
Képzeljük el a következő helyzetet: néhány sauternes-i termelő össze akarja hasonlítani a borát a tokajival. Vesz a néhány üveget a bótba', leül néhány komájával, akik jobbára csak 10 euró körüli tokaji borokat kóstoltak, és összevetik ezt néhány jó minőségű sauternes-ivel.A kóstoló végén megállapítják, hogy bizony a tokaji elég gyenge lőre, még van néhányszáz év előnyünk...
Ha a kóstolók egy össznépi önálltatásnak a résztvevői,semmi gond, ezt így kell csinálni. Ha viszont objektív összehasonlítást akarnak a villányi(magyar) és a bordeaux-i (toszkánai, bourgogne-i, stb.) borok között, nos akkor nem így kell csinálni.
intéző 2009.02.03 11:13:56
Néhány pontosítás:
-nem én gyászolok, hanem a bordeaux-i borászok.Hogy miért, az kiderül a továbbiakban.
-a legnagyobb gond továbbra is az, hogy a legtöbb magyar "topbor"fogyasztó egyszerűen nem ismeri Európa legjobb borait, de honnan is ismerné ? Ezekről kevés, és sok esetben a teljes tájékozatlanságról tanúskodó cikk jelenik meg. 20-30 euróért nagyon jó borokat lehet venni, még a hiperekben is. 10 euró körül még mindig teljesen korrekt a kínálat, ha az ember tájékozott. Ezeken az árakon itthon nem nagyon lehet turkálni.
-csak azt mertem tegnapi hozzászólásomban észrevételezni, hogy nem korrekt az ilyen összekóstolás.
Önáltatásnak tartom azt, hogy néhány francia és olasz bort összekóstolnak valahol néhány villányi borral, majd elégedetten hátradőlnek, mondván, most jól megadtuk a franciáknak (olaszoknak). 60 éve még a vas és acél országa voltunk, ma a nagy vörösborok országa vagyunk. Csak így tovább!
-olyan haszonról, amit a nagy villányi borászatok produkáltak az elmúlt húsz évben, Bordeauxban még csak álmodni sem mernek.(Ez nem baj, minden bor annyit ér, amennyiért-a tájékozatlan-vevő megveszi.Csak néhány szám az összehasonlítás végett:
-egy cru bourgois minőségű bor önköltsége kb.3,30-3,50 euró literenként.(Egy cru classé esetében a kézi szüret miatt még több.) Erre jön a palackozás, adminisztrációs költség stb. majd eladják 4-5 euróért a négoce-nak,és a polcon van 8-10 euróért. Zéró haszon a termelőnek. A cru classé borok ugyan messze jobb áron kerülnek eladásra- mondjuk a kóstolt Ch. Lagrange 2004 ára primőrként 17 euró volt, de egyrészt egy ilyen birtok megvásárlása csillagászati összeg,(egyszer csak meg kellett venni, és nem kárpótlási jegyért), másrészt ahhoz, hogy ilyen áron évi több százezer üveggel el lehessen adni rengeteget kell a piacra költeni. Így is marad persze, de nem több száz százalék.
-a Ch. Lagrange ára tényleg nagyon jó, bespájzoltam a 240-es euróból, már riasztom is a német haverekat.

Szombaton megvolt az idei év legjobb fedettpályás borbemutatója. Nekem legalábbis a zárthelyiek közt a maga műfajában, amióta van, a 7x7 a legjobb. A koncepció három év alatt nem változott, földrajzilag bővült csupán: a Borbarát magazin által legizgalmasabbnak tartott 49 birtokot…..