Adatok
pgeri
68 bejegyzést írt és 348 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Vendégszerzőnk, dr. Rigó Mihály újabb alapos cikke ezúttal az M0 körgyűrű problémáját, illetve különböző tervezők megoldási javaslatait járja körül. Előrebocsátjuk, hogy egyesületünk nem ért mindenben egyet az itt bemutatottakkal, például mi alapvetően nem közúti megoldásban gondolkozunk: szerintünk…..
Itt az új idők nagy rejtélye: hogy fog alakulni a tömegközlekedés kihasználtsága a covid utáni időszakban? Mik lesznek a trendek és miért? Jóslásra nem nagyon akarunk vállalkozni, azonban egy dologra felhívnánk a tömegközlekedési cégek figyelmét: szinte biztosan meg fog nőni a nem rendszeres utasok…..
Ha küzdesz, veszíthetsz,ha nem küzdesz, már veszítettél.”dr. Regdon Ibolyaa szegedi Radnóti Gimnázium tanára
2016-ban, öt évvel ezelőtt, javasoltam a balatonfüredi Útügyi napokon, hogy a szakmánk hirdessen elkerülő úti programot. Természetesen sem pro, sem kontra vélemény nem hangzott el, hiszen…..
Ahogy azt előző cikkünkben bemutattuk, a vasúti teherszállítás szerepének erősítése összeurópai érdek, hiszen az EU-ban döbbenetesen magas ma a közúti áruszállítás részaránya a vasútihoz képest, ami mind az úthálózat (túl)terhelésében, mind súlyos környezetvédelmi problémák (légszennyezés, zaj)…..
Avagy valóban „Egyértelmű, hogy az M9-es sztrádának Pécsen és Mohácson át kell futnia Szegedig”?
Vendégszerzőnk, dr. Rigó Mihály (ny. mérnök) írása
Kiinduló állapot és az új nyomvonal
Az első térképen a 2030-ra tervezett gyorsforgalmi úthálózat látható (forrás)
A második képen (forrás) pedig…..
pgeri
2021.03.19 13:33:18
@Tommys: a bajai híd elírás volt, Mohácsra gondolt a szerző - ezt javítottuk közben, köszönjük az észrevételt!
A város, az élhető és fenntartható város vérkeringése és legfőbb szervező ereje a közlekedés. Nem véletlenül tartozik ehhez a szakterülethez a Sétáló Budapest emblematikus fő programpontja, a belvárosi sétálózóna, mely „részben az egész” módjára minden más programelemet kibontható módon tartalmaz. A…..
pgeri
2019.06.26 14:17:14
@Hooshee: ez már kezd hitvitává válni. Ha én is mindig a szomszédaimból indulnék ki, akkor eléggé mellélőnék a statisztikához képest.
Pár "apró" tévedést azért eloszlatnék:
- a belvárosi lakosok számához képest az autók száma kb. harmada
- két autót egy címen ma sem regisztrálhatnál ingyenesen, csak az egyes önkormányzatok hajlamosak nem betartatni a budapesti szinten meghozott szabályozást
- az ingyenesen osztogatott parkolási engedélyek száma még így is a helyek másfél-kétszerese
- azaz ezen az áron (ingyen) TÚLKERESLET van helyekre, miközben a területet már ma is autók uralják
- erre ugye a piac áremelkedéssel reagálna, ha tehetné, és helyreállna az egyensúly
- pont ugyanez a helyzet a dugókkal és a dugódíjjal
- most arról nem beszélve, hogy ha egy fagyiskocsit akarsz kitenni közterületre, ami kb. ugyanakkora helyen elfér, mint az autód, akkor perkálsz pár százezret havonta
Egy másik közkeletű tévedés, hogy az autósok adójából van minden közlekedési infra, és ezért a bicajosok és gyalogosok takarodjanak onnét, és/vagy ne akarják csökkenteni az autósokra jutó teret / közpénzt. Az igazság az, hogy az üzemanyagba épített adókból még a közúthálózat fenntartására és fejlesztésére sem futja.
Pár "apró" tévedést azért eloszlatnék:
- a belvárosi lakosok számához képest az autók száma kb. harmada
- két autót egy címen ma sem regisztrálhatnál ingyenesen, csak az egyes önkormányzatok hajlamosak nem betartatni a budapesti szinten meghozott szabályozást
- az ingyenesen osztogatott parkolási engedélyek száma még így is a helyek másfél-kétszerese
- azaz ezen az áron (ingyen) TÚLKERESLET van helyekre, miközben a területet már ma is autók uralják
- erre ugye a piac áremelkedéssel reagálna, ha tehetné, és helyreállna az egyensúly
- pont ugyanez a helyzet a dugókkal és a dugódíjjal
- most arról nem beszélve, hogy ha egy fagyiskocsit akarsz kitenni közterületre, ami kb. ugyanakkora helyen elfér, mint az autód, akkor perkálsz pár százezret havonta
Egy másik közkeletű tévedés, hogy az autósok adójából van minden közlekedési infra, és ezért a bicajosok és gyalogosok takarodjanak onnét, és/vagy ne akarják csökkenteni az autósokra jutó teret / közpénzt. Az igazság az, hogy az üzemanyagba épített adókból még a közúthálózat fenntartására és fejlesztésére sem futja.
pgeri
2019.06.27 12:36:49
@CyberPunK: Újpalota: erre elvileg már BKK tervek is vannak, csak kukázták a projektet Tarlósék. Thököly-n a buszsáv helyett középen villamos menne, mellette 2x1 sáv. Körvasút alatt menne át, esetleg új (szélesebb) felüljáró 2x1 sáv + villamos mérettel. Előző esetben Bosnyáktól kifelé szélső vezetésben menne tudtommal. A lakótelepen egy bódésort és pár kisebb házat kell lebontani, vagy parkolókat megszüntetni - a kritikus szakasz a Molnár V. és a Neptun u. közti rész, onnét kifelé már van bőven hely.
pgeri
2019.06.27 13:27:43
@GyMasa: hát ebben IS sokat segítene egy teljesen nyilvános adatbázis, ami az applikációval összekötve real-time tudná monitorozni a parkolási és behajtási díjakból jövő bevételeket.Te, mint magánember is megnézhetnéd, hogy a rendszer mit tart nyilván mondjuk a te autódról, vagy az egyes zónák kihasználtságáról, stb.
A másik kérdés, hogy ne lehessen fiktív kiadásokkal kilapátolni a pénzt. Ezt a teljesen nyilvános szerződések segítenék. Ha nem lehet eltitkolni ezeket a részleteket, akkor jóval több esélye van annak, hogy ne nyúlják le ilyen módon a pénzeket.
A másik kérdés, hogy ne lehessen fiktív kiadásokkal kilapátolni a pénzt. Ezt a teljesen nyilvános szerződések segítenék. Ha nem lehet eltitkolni ezeket a részleteket, akkor jóval több esélye van annak, hogy ne nyúlják le ilyen módon a pénzeket.
A Közös Ország Mozgalom (KOM) közvéleménykutatásai nagyon fontos "piaci rést" fednek le: ezek alapján meg lehet kísérelni megérteni, melyik körzetben ki lenne az az ellenzéki jelölt, akire szavazva jó eséllyel megverhető a fideszes ellenfele.Hiánypótló munka ez, ugyanis más nem…..
Rákosi Mátyást idéző személyi kultusz építésébe kezdett Újbuda polgármestere. Hoffmann Tamás (Fidesz) az engedély nélkül kirakott lakossági információs tábláknál már nem elégedett meg a különféle címek és telefonszámok feltüntetésével, a díszes ábrázatával is megspékeltette a táblát – írja a…..
Van itt egy szép történet, ahol egy iskola apraja-nagyja összefog egyik szerencsétlenül járt társukért. És van egy csúnya történet, amely arról szól, hogy mivel ez az iskola épp harcol a Fidesz által kinevezett igazgatóval, így még a jó ügyből sem jöhet jól ki a szülői…..
Nagy nap ez a holnapi! Legalábbis az lehet többszáz diáknak és az ő szüleiknek, ha elfogadja a Fidesz azt a javaslatot, ami alapján új igazgatót "kérünk" a Budai Nagy Antal Gimnázium élére. Persze nem fogja, hiszen az oktatási bizottság még arra sem tartotta méltónak az ügyet, hogy tárgyaljon róla.…..
A kormány mindent megtesz, hogy minél több ember inkább a "migránsokkal" foglalkozzon, nehogy már észrevegyenek olyan apróságokat, mint az összeomló oktatás, a pénz- és szakemberhiány alatt roskadozó egészségügy és szociális ellátás, vagy épp a napi szintű, szervezett korrupció.
A kvótavita tehát…..
Budafok belvárosának fejlesztése kiemelt helyen szerepelt kerületi programunkban. Nem is olyan rég hallottam egy pletykát, hogy a BKK lassanként (végre) elkezdi megterveztetni a belváros közlekedésének felújítását. Lehetett itt több tervvel is találkozni a múltban: volt itt…..
Olvasgatom a virtuális újságok híreit, és amit bevándorlásügyben látok, az elég kemény bizonyítványt állít ki az EU-ról. Mintha egymást direkt meg nem halló értelmi fogyatékosok ordibálnának egymással a ló két oldaláról.…..
Sportnyelven talán ért minden fideszes: egy 4–46 arány az bármely sportágban kiütéses vereségnek számít. Ha mondjuk bokszban egy ilyen ütésarány után a 4-et találó bunyóst hozzák ki győztesnek, akkor a helyszínen lévő tömeg valószínűleg megkergeti a bírót. Márpedig…..
Zugló képviselő-testületének többsége támogatta a főváros döntését, miszerint Újpalotától villamos járat kerül meg-, azaz visszaépítésre a Thököly úton a Keleti pályaudvarig, sőt a Mexikói úti 67-es villamos visszaépítését is támogtjuk. Öntökön lövés a…..
pgeri
2015.06.10 12:25:57
@Comandante en Jefe: Az igazság az, hogy a Blaha, vagy az Astoria egy picivel kevésbé szar, de attól még mindig nagyon szar. Ugyanis így a buszok meg kell, hogy maradjanak nyugatról, értelmes végpont híján pedig valószínűleg igen hosszú párhuzamos szakaszok keletkeznek a nyugatról jövő buszjáratok és a kelet felé menő villamosok között. Épp ott, ahol ma is hatalmas a forgalom.
Az utasok egy nem jelentéktelen része pedig még így is szívásnak fogja érzékelni a helyzetet, hiszen pl. menne Budára, vagy átszállna a 3-as metróra. Tehát épp a belvárosban okozunk dupla dugót, nem csökkentjük a füstölést, és még az utasoknak is rosszabb lesz.
Nincs más megoldás, át kell menni valahogy Budára a villamossal, különben rosszabb lesz, mint a mai helyzet. De ez egyébként világosan kiderül az elemzésből (lásd 444.hu-s cikk), itt legalább - a 4-es metróval ellentétben - a szakemberek nem kamuztak, csak a politikusok választottak rossz sorrendet.
Amire Várnai felhívja a figyelmet, az az, hogy a Budára átmenés elvileg megoldható a 4-es metróval is. Mivel egy hagyományos metrónak olyan költségei lennének, ami nem vállalható, így nyilván el kell tolódni a villamos felé ezen a külső szakaszon. Én szkeptikus vagyok, szerintem még így is túl drága lenne, de azt őszintén nem értem, hogy ha elköltünk 1 Mrd Ft-ot csak tervezésre (!), akkor miért nem lehet ezt a tervezés első fázisában gyorsan megvizsgálni.
Az utasok egy nem jelentéktelen része pedig még így is szívásnak fogja érzékelni a helyzetet, hiszen pl. menne Budára, vagy átszállna a 3-as metróra. Tehát épp a belvárosban okozunk dupla dugót, nem csökkentjük a füstölést, és még az utasoknak is rosszabb lesz.
Nincs más megoldás, át kell menni valahogy Budára a villamossal, különben rosszabb lesz, mint a mai helyzet. De ez egyébként világosan kiderül az elemzésből (lásd 444.hu-s cikk), itt legalább - a 4-es metróval ellentétben - a szakemberek nem kamuztak, csak a politikusok választottak rossz sorrendet.
Amire Várnai felhívja a figyelmet, az az, hogy a Budára átmenés elvileg megoldható a 4-es metróval is. Mivel egy hagyományos metrónak olyan költségei lennének, ami nem vállalható, így nyilván el kell tolódni a villamos felé ezen a külső szakaszon. Én szkeptikus vagyok, szerintem még így is túl drága lenne, de azt őszintén nem értem, hogy ha elköltünk 1 Mrd Ft-ot csak tervezésre (!), akkor miért nem lehet ezt a tervezés első fázisában gyorsan megvizsgálni.
pgeri
2015.06.10 13:20:57
@alexejevics: Köszi, hogy leírtad ezeket, igen fontos érvek a villamos mellett - én kiemelném a hálózatot, amit a metró nem ad meg (persze a busz ma megadja)
Ezzel az egy dologgal vitatkoznék: "A mélyvezetés kilométerára 30-40 milliárd körül van, a kéregé 10-12."
Én úgy tudom, hogy a 4-es metró alagútját magát kb. 10 Mrd / km költséggel fúrták, ott igazából az állomásokon szállt el a projekt. Viszont ha én építeném a metrót (már ha azt kéne), speciel egyből indulnék felfelé a Thököly alatt, és felszínre jönnék a Hungária előtt, addig az LRT meg sem állna sehol. Innét a költségek nagyjából azonosak a villamossal.
Ezzel az egy dologgal vitatkoznék: "A mélyvezetés kilométerára 30-40 milliárd körül van, a kéregé 10-12."
Én úgy tudom, hogy a 4-es metró alagútját magát kb. 10 Mrd / km költséggel fúrták, ott igazából az állomásokon szállt el a projekt. Viszont ha én építeném a metrót (már ha azt kéne), speciel egyből indulnék felfelé a Thököly alatt, és felszínre jönnék a Hungária előtt, addig az LRT meg sem állna sehol. Innét a költségek nagyjából azonosak a villamossal.
Már fogalmaztuk az aláírásgyűjtő lapot, de aztán kiderült, nem lesz rá szükség. Pedig az előjelek mást mutattak. Volt ugyanis egy előterjesztés a legutóbbi testületi ülésen, amely a Campona mellett elmenő vasútvonal felújításával foglalkozott. Csakhogy a tisztelt tervező…..
Soha nem gondoltam volna, hogy a magyar média józanabb, progresszívebb része, konkrétan a legnépszerűbb hazai közéleti, gazdasági internetes portálok is képesek hangulatot kelteni egy budapesti villamosvonal építése ellen. Az elmúlt napokban szinte sorjáztak a cikkek és elemzések…..
pgeri
2015.05.04 13:54:26
@nyelv-ész: a poszt nem beszélt a kelenföldi hosszabbításról, így azt én sem érintettem. Az valóban hasznos. A 10-es út melletti részen ellenben a vasút fog sokat javítani, mint azt már mások elmagyarázták (pl. István Gyuri), ehhez képest a villamos sok pluszt már nem ad.
pgeri
2015.05.04 13:56:05
@nyelv-ész: Ja, igen, most, hogy visszaolvasom, igazad van, egy kicsit túl általánosítva fogalmaztam meg a kritikát: a mostani csomagban az 1-es kelenföldi hosszabbításán KÍVÜL nincs igazán hasznos javaslat, miközben ugye olyanok kimaradnak, mint a Kossuth Lajos utca, vagy a Bajcsy.
Dél-Buda másképp
Mit süt ki a kerületi önkormányzat és a BKK egyetlen lakó meggondolatlanságának kovászával?
2015.04.29 11:04:04
(A húst majd nekünk kell adnunk?)
De hogy visszatérjünk a tárgyra, a következőket tudtuk meg a budafoki buszok ügyében.
Tavaly tavasszal az Arany János utcai lakótelep lakóinak nevében egy hölgy emailben javasolta a 258-as busz meghosszabbítását a Savoya Park felé, és a 250-es…..
pgeri
2015.04.30 22:23:30
@Pilotax: igen sok igazság van abban, amit írsz, és minő mázli, épp itt van két ember is azok közül, akik az LMP közlekedési programjáért felelősek. Meg amúgy is - civil múltunkból (és jelenünkből) fakadóan - át tudjuk érezni a problémákat. Javaslom, hogy fusd át a program közlekedési részét, elég rövid, csupán 3 oldal - persze 30-at is meg lehetne tölteni ezzel a problémával. A program itt található: lehetmas.hu/wp-content/uploads/2014/02/AZ-LMP-V%C3%81LASZT%C3%81SI-PROGRAMJA-2014-teljes1.pdf
Ebből a 82-84. oldal az, ami most érdekes lehet. A lényeg, hogy országos szinten ki kell építeni az egységes, ütemes tömegközlekedést, hogy ne legyen olyan, amit írsz, hogy egy faluba napi 2-3 járat van. Akkor legyen iránytaxi, vagy falubusz a jármű, de járjon ki minden (második) órában a főúthoz, ahol jön a busz, vagy a legközelebbi vasútállomáshoz.
Ezen kívül már "csak" egy kb. 30%-os díjcsökkentés kell, ebből az 5%-os ÁFA körbe sorolás egyből megoldaná több mint a felét.
Egy dologban viszont tévedsz: a BKK-nál a konkrét támogatás (tehát ami bevétellel nem fedezett rész), az olyan 70 Mrd. A vasútnál csak a pályára ennél többet ad - a pályadíjon felül - az állam, a MÁV-Start (a személyszállítás) pedig szintén 100 Mrd feletti támogatást kap, azaz összességében 200 Mrd felett van csak a vasút támogatása. Tehát az arány inkább fordított, még úgy is, ha a Volánok nem kapnak semmit.
Ebből a 82-84. oldal az, ami most érdekes lehet. A lényeg, hogy országos szinten ki kell építeni az egységes, ütemes tömegközlekedést, hogy ne legyen olyan, amit írsz, hogy egy faluba napi 2-3 járat van. Akkor legyen iránytaxi, vagy falubusz a jármű, de járjon ki minden (második) órában a főúthoz, ahol jön a busz, vagy a legközelebbi vasútállomáshoz.
Ezen kívül már "csak" egy kb. 30%-os díjcsökkentés kell, ebből az 5%-os ÁFA körbe sorolás egyből megoldaná több mint a felét.
Egy dologban viszont tévedsz: a BKK-nál a konkrét támogatás (tehát ami bevétellel nem fedezett rész), az olyan 70 Mrd. A vasútnál csak a pályára ennél többet ad - a pályadíjon felül - az állam, a MÁV-Start (a személyszállítás) pedig szintén 100 Mrd feletti támogatást kap, azaz összességében 200 Mrd felett van csak a vasút támogatása. Tehát az arány inkább fordított, még úgy is, ha a Volánok nem kapnak semmit.
Érdekes testületi ülés volt ma felénk: "lex nix ugribugri" a civileknek, egy kis ellenzék-szalámizás, "mire gondolt a költő" típusú műelemzés, saját maga fővárosi énjét leszavazó polgármester és egy kis botrány a végére, kizavart meghívottakkal, hogy csak a legszebb…..
Valami eredménye csak volt a Budafok-Felsővárost érintő buszos ötleteinknek: a 251-es busszal kapcsolatban a BKK lényegében elfogadta a javaslatunkat, és a járat a szoborpark helyett a 4-es metró végállomásához közlekedik hétfő óta. Az eddig mostohagyerek 251-es járat utasai így…..
Hol lesz, hol nem lesz, lesz egyszer egy kerület, ahol a vezetőség mindent megtesz annak érdekében, hogy a gazdálkodására kíváncsi polgárok minden adatot egyszerűen meg tudjanak szerezni, hiszen több szem többet lát, és minek titkolózni, ha amúgy is minden rendben van. Hogy a 22.…..
A nagy médiaháború egy icipici szelete minket is elért: az ellenzéki vélemények megjelenését Budafokon is megpróbálja tovább korlátozni a Fidesz, legalábbis nehéz másképp értelmezni a most csütörtöki döntést, miszerint a havi megjelenést 2-3 havira cserélik.
Ami a XI.…..
Kicsit kérdezősködtünk a BKK-nál. A jó hír az, hogy megújul végre a Fehérvári út, ráadásul egészen korrekt, 21. századinak mondható tervek alapján - lesz például végre normális kerékpársáv, lesznek kulturált villamosmegállók (hozzájuk vadiúj spanyol villamosok) és…..
A fővárosi közgyűlés nemsokára tárgyalja azt az előterjesztést, ami lényegében a ma ismert BKK felszámolását tartalmazza. Sőt, még ennél is rosszabb a helyzet: a nyilvánvaló cél, Vitézy korlátozása miatt Tarlósék beiktatnak a BKK (és a BVK) fölé még egy szintet, a…..
pgeri
2015.01.07 21:43:48
@törzsmókus: Ha olvastad a posztot, akkor nyilván van tipped. (a helyes válasz: NEM)
Az átlag, sztrádamatricát nem nagyon használó autós előtt bezárul az M0 körgyűrű egy része és a bevezető autópálya szakaszok. Kinek jó az vajon, hogy a peremkerületek nem erre tervezett fő- és mellékútjaira megsokszorozott forgalmat zúdít? Egy díjnak épp az volna az…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
A 77-es vonalnál jeleztük is, hogy fejleszteni kellene. Mondjuk a lejtviszonyokon nyilván nehéz módosítani, ellenben amit a vizsgáról írsz, az egy tipikus "papír-probléma", annak az agyonszabályozottságnak egy példája, ami a fő oka a vasúti teherszállítás versenyképtelenségének a közúttal szemben.
A 44-42 (első körben egyvágányos) átkötéssel és a 140-es felső szakaszának kétvágányúsításával egyetértek, a 150-esen a dupla delta szerintem felesleges, a kimondottan Bp-et kereső forgalom úgysem erre jönne.