Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Levegő Munkacsoport

231 bejegyzést írt és 274 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Budapesten kívül lakók autói adják a belső személygépkocsi-forgalom közel felét. Rendszeresen hallhatjuk – politikusoktól, közlekedéstervezőktől és átlag állampolgároktól is –, hogy ennek a forgalomnak és egyúttal a város belső részei parkolási gondjainak a csökkentéséhez jelentősen hozzájárulhat,…..
Levegő Munkacsoport 2020.04.01 10:11:24
@Shazy: A számok azt mutatják, hogy az autósok óriási nettó támogatást kapnak:
ec.europa.eu/transport/themes/sustainable-transport/internalisation-transport-external-costs_en
www.levego.hu/sites/default/files/kozuti_vasuti_kozlekedes_tarsadalmi_merlege_magyarorszagon_0.pdf
Ha valaki ezeknél pontosabb számokat tud, kérjük, írja meg, megfelelő számításokkal alátámasztva.
Levegő Munkacsoport 2020.04.01 10:12:29
@KissGecihuszár: Érdekelnének a részletek, hogy mindezt milyen módon és milyen költségekkel lehetne megvalósítani.
Levegő Munkacsoport 2020.04.01 10:49:13
@Dan da Man: Nagyon örülünk, hogy ennyire érzékeny a szociális problémákra. Azonban a szegényeket talán másképp is lehetne támogatni. A legésszerűtlenebb, leggazdaságtalanabb és legigazságtalanabba ugyanis az, ha az árat alacsonyan tartjuk, mert ezzel leginkább a gazdagokat támogatjuk, hiszen ők szinte mindenből többet fogyasztanak, mint a szegények (ez alól legfeljebb a krumpli és még néhány alapvető élelmiszer a kivétel). A Levegő Munkacsoport az elmúlt három évtizedben végzett kutatásai során, amelyek általában nemzetközi együttműködéssel, illetve a nemzetközi szakirodalom alapján készültek, számtalan alkalommal kimutatta, hogy a személygépkocsi-közlekedés hatalmas támogatásban részesül és ez a támogatás szociálisan rendkívül igazságtalan. Itt csak kettőt említünk ezen tanulmányaink közül.
A 2007-ben megjelentetett, Adócsalás személygépkocsi-elszámolással és egyéb trükkökkel (www.levego.hu/sites/default/files/kiadvanyok/adocsalas.pdf) című tanulmányunkban bemutattuk, hogy évente több mint 1000 milliárd forint adótámogatást jelent az autózásnak az, hogy a személygépkocsik magán célú vásárlását és használatát sokan céges költségként számolják el. Azt is kimutattuk, hogy a lakosság jövedelmi szempontból legfelsőbb tizedének az ebből az adótámogatásból szerzett többletjövedelme, illetve fogyasztása 411 milliárd forintot tesz ki, miközben az alsó tized ebből a „forrásból” gyakorlatilag nem részesedett (2004. évi adatok).
A 2010-ben az akkori közlekedési tárca megbízásából a Közlekedéstudományi Intézettel közösen készített, A közúti és vasúti közlekedés társadalmi költségei Magyarországon (www.levego.hu/sites/default/files/kozuti_vasuti_kozlekedes_tarsadalmi_merlege_magyarorszagon_0.pdf) című tanulmányunk kimutatta, hogy a személygépkocsi-közlekedés évente a GDP 4-6%-ának megfelelő támogatást élvez. Ezeket a számításainkat nemrég megerősítette az Európai Bizottság tanulmánya (ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/studies/internalisation-state-of-play-isbn-978-92-76-01413-3.pdf), amely szerint Magyarországon a személygépkocsik használói mindössze egyharmadát fizetik meg azoknak a költségeknek, amelyeket okoznak, kétharmada az egész társadalomra hárul. Ebből a hatalmas támogatási összegből annál többet kap valaki, minél drágább az autója és minél többet használja. (Erről is számos alkalommal írtunk, például itt: levegomunkacsoport.blog.hu/2017/04/20/tulzottan_auto_s_barat_adojogszabalyok) A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a gépjármű-közlekedés ártalmai leginkább azokat sújtják, akik a legkevésbé tehetnek róla, a szegényeket, illetve a gyermekeket; elsősorban a szegényebbek laknak a szennyezettebb területeken, és általában nekik van a legkevesebb lehetőségük arra, hogy az egészségüket egyéb módokon óvják (helyes táplálkozás, sportolás tiszta levegőn stb.).
Tehát az általunk javasolt kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetése jelentősen hozzájárulna a szociális problémák enyhítéséhez. (Természetesen főleg akkor, ha a keletkező többletbevételeket a környezetvédelmi és szociális szempontoknak megfelelően használják fel.)
Kervárosnak mondják Minnesota állam közepén a szomszédos Minneapolis és Saint Paul várost a Mississippi, a Minesota és a St. Croix folyó partjain. Az ottani tömegközlekedésben – buszon és héven – hasonlította össze Yingling Fan, Andrew Guthrie és David Levinson a tényleges és a várakozók által…..
Az ország különböző pontjairól sokan fordulnak most a Levegő Munkacsoport Tanácsadó Irodájához, hogy mit lehet tenni a zöldhulladék-égetés okozta levegőszennyezés ellen. Ha a települési önkormányzat a saját rendeletében lehetőséget ad az adott időszakban a hulladékégetésre, akkor beszélni kell az…..
Levegő Munkacsoport 2020.03.21 12:13:43
@Célkereszt: Pontosan milyen betegséget kaptak el a szomszéd fái az Ön kertjében lévő kiszáradt fáktól.
Levegő Munkacsoport 2020.03.21 17:35:34
@Wildhunt: A mi álláspontunk alapján nincs jogod mások egészségét veszélyeztetni azzal, hogy a kertedben keletkezett komposztálható nyesedéket és lombot eltüzeled. Aprító gépet egy utca is megvehet közösen, de számos jó példa van kisebb településekről, ahol az Önkormányzat vett egy közösségi aprítót, amit bárki használhat. A lehetőség nyitott, hogy égetés nélkül is kezelhető legyen a kertben keletkezett szerves anyag, ez pedig mindenki alapvető kötelessége! Reméljük hamarosan a jogszabály is kizárólag ezt fogja engedni.
Levegő Munkacsoport 2020.03.23 11:29:57
@theman: Amennyire a kapacitásunkból telik, folyamatosan juttatjuk el tájékoztatóinkat, javaslatcsomagjainkat a döntéshozókhoz (pl. önkormányzatok, képviselők) annak érdekében, hogy valós megoldás szülessen, és legyen mindenhol alternatívája a zöldhulladék-égetésnek (komposztálás, ágdaráló, elszállítás).
Néhány nappal ezelőtt arról adott ki közleményt három szakmai civil szervezet, hogy a szennyezett levegő súlyosbítja a koronavírus hatását. Most arra hívjuk fel a figyelmet, hogy a vírusok megtapadnak a fűtésből, közlekedésből és egyéb forrásokból származó apró légszennyező részecskék (PM) felületén…..
Levegő Munkacsoport 2020.03.20 12:23:53
@Bela79: A levegőben lévő szennyezőanyagok a forrástól való távolságtól függően exponenciálisan hígulnak (persze ez részben a légmozgástól is függ). Így elenyésző annak a valószínűsége, hogy az utcán elhaladó fertőzött embertől az emeleti lakásban elkapjuk a fertőzést, ha nyitva tartjuk az ablakot. (Ha fertőzött emberek tömege haladna el ott egyszerre, akkor már reálisabb veszély.)
A cikkben (és a hivatkozott tanulmányban) nem arról volt szó, hogy a koronavírusok feldúsulnak a szobában csukott ablak esetén, hanem arról, hogy a mai lakásokban sajnos rengeteg a szennyező forrás (ld. www.levego.hu/tevekenysegeink/belteri-levego/), és ezek dúsulnak fel, ha sokáig nem szellőztetünk.
Levegő Munkacsoport 2020.03.20 12:32:55
@Bela79: A Nemzeti Népegészségügyi Központ szerint egyebek mellett a következőkkel erősíthetjük a szervezetünket a koronavírus-fertőzés ellen: „Az emberi szervezet működését nagyban segíti a rendszeres, szabad levegőn való tartózkodás. Lehetőségekhez mérten ez legyen zöld – park, erdő. A szabadban tartózkodás mellett, illetve ha erre nincs lehetőség, a tartózkodásra szolgáló épület, szoba rendszeres, napjában többszöri teljes átszellőztetése elengedhetetlen. A szellőztetés nem csak szervezetünket frissíti fel, de a szoba levegőjében esetlegesen összegyűlt kórokozók távozását is elősegítjük.” www.nnk.gov.hu/index.php/lakossagi-tajekoztatok/koronavirus/550-emberi-szervezet-vedekezokepessegenek-erositese-a-covid-19-virus-fertozessel-kapcsolatban
Levegő Munkacsoport 2020.03.20 12:38:11
@felső határ nincs: Lehetőleg akkor szellőztessünk, amikor a legkisebb a légszennyezettség. Ez azonban a vírustól függetlenül is érvényes.
A Pest-megyei Tárnok lakóházaitól 50 méterre, a 7-es út túloldalára, de érdi területre logisztikai parkot terveznek. A kormány az előző érdi vezetéssel közösen a Modern Városok Program keretében kezdte előkészíteni a területen az ipari park fejlesztését. Kiváló minőségű termőföld semmisülne meg…..
Idén hivatalosan is elkezdődött a Levegő Munkacsoport levegőszennyezettség-mérő hálózatának építése, ugyanakkor lelkes magánemberek is nagy erőkkel dolgoznak rajta, hogy Magyarországon is elterjedjen egy egyszerű és megfizethető eszköz, mely kiegészíti az amúgy az EU átlagához képest egészen jól…..
Elsőként Budapesten jelentek meg nagyobb számban a korábbi írásunkban ismertetett, otthon összeszerelhető, olcsó Luftdaten légszennyezettség-mérő készülékek, ám mivel – a fővárossal ellentétben – a vidéki településeknek csak elenyésző hányadában van hivatalos levegőminőség-mérő állomás, különösen…..
Megfelelő szervezéssel sok esetben több mint 50 százalékkal is csökkenthető a tehergépkocsik futásteljesítménye és így a károsanyag-kibocsátása egy nagyvárosban. Erre a következtetésre jutott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatóinak tanulmánya*.    ..
Meglepett Tóth Péter államtitkár előadásában az 50. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson egy grafikonon (ld. alább) a távolsági autóbusszal és a vonattal együtt, egyenrangú utazási módként feltüntetett a TELEKOCSIZÁS. Pedig nem is tartalmazta az összes – Budapest és a nagyvárosok közötti – telekocsis…..
Levegő Munkacsoport 2020.02.19 10:53:31
@HaCS: A késés, utazásmeghiúsulás kapcsán különösebb felelősségi garanciával nem lehet számolni, mivel magánszemélyek közt zajlik az utazás-útiköltség megosztás. Ugyanakkor az oszkar.hu-n és más szolgáltatók platformján a kölcsönös értékelési rendszer éppen azt a célt szolgálja, hogy akinél többször előfordul ilyen jellegű probléma, azt a közösség maga szűrje ki a rendszerből. Ezek alapján maga a platform is tudja szankcionálni a normákat be nem tartó résztvevőket. Az elmúlt évek tapasztalata alapján ez meglehetősen hatékonyan működik. Persze egy olyan rendszerben, ahol valamely külső szervezet koordinálja a rendszer működését (például egy régió vagy város), ott el lehet képzelni kártérítési rendszer létrehozását vagy például esetleg "járatkimaradás" esetén taxi finanszírozását.
Baleset esetén a kötelező felelősségbiztosítás minden vétlen fél, így az autós utasainak kárára is fedezet nyújt (blog.oszkar.com/ki-biztositja-az-utasaimat-ha-oszkarozom/).
Levegő Munkacsoport 2020.02.19 10:55:09
Magyarországon hiába működik már több mint 10 éve a telekocsizás egyre inkább szemmel látható méretekben (sőt mint tudjuk, a 80-as évektől már volt rá példa az Ötödik sebesség műsorban), a szabályozás sajnos azóta sem követte le, hiába próbálták ezt többen is elérni. Így adózás kapcsán továbbra is évekkel ezelőtti NAV szóvivői nyilatkozatokra (blog.oszkar.com/megerosites-a-telekocsizas-adozasi-aggalyaival-szemben/) lehet csak hagyatkozni, amelyek konkrét ügyben jogforrásként nem használhatók fel. Érdemes lenne a francia és német példához hasonlóan az adó-, illetve személyszállítási törvényekben úgy rendelkezni, hogy a költségmegosztási célú személyszállítás, amennyiben ebből bizonyos mértéknél nagyobb bevétel nem keletkezik az autósnál, és profitot egyáltalán nem eredményez, adómentes és bejelentési kötelezettség mentes tevékenység.
Komoly sajtóvisszhangot váltottak ki a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace által Budapesten nemrég végrehajtott mérések eredményei, amelyek arra utalnak, hogy a levegőszennyezettség jóval károsabb annál, mint a amire hivatalos mérőállomások adataiból lehet következtetni.   Bár a hivatalos…..
Levegő Munkacsoport 2020.02.01 11:22:40
@Bmw: Ahhoz, hogy tehessünk ellene, ismerni kell a problémát. Mi egyrészt ezt tekintjük a feladatunknak, másrészt pedig azt, hogy segítsünk megoldást találni a problémára.
Levegő Munkacsoport 2020.02.01 11:26:34
@0.5 bit: Az, hogy mikor mennyit mérünk, elsősorban a kibocsátástól és az attól való távolságtól függ. Például a járdán állva egy járó motorú dízelautó közelében akár 100-szor akkora szennyezést is mérünk, mint onnan 200 méterre.
Levegő Munkacsoport 2020.02.11 18:12:03
@BéLóg: Tévedés. Épp a Levegő Munkacsoport szorgalmazta a Pilisvörösvárt elkerülő út építését – az akkori önkormányzattal szemben, amelyik egy olyan útszélesítést akart, amely még több autót zúdított volna Pilisvörösvárra. A vonatkozó dokumentumok itt olvashatók: www.levego.hu/kampanyok/az-m0-s-es-a-10-es-ut/
„Az új híd akár 35-50 ezer autóval is csökkenthetné a belvárosi hidak, és napi 6 ezer autóval a belső Üllői út forgalmát” – ezzel az érvvel igyekszik indokolni a kormány a Galvani-híd megépítésének tervét. Az eddigi tapasztalatok viszont ezt egyáltalán nem támasztják alá. A Galvani híd és a…..
Levegő Munkacsoport 2020.01.25 11:49:04
@Frady Endre:Teljesen igaza van abban, hogy egy nagyvárosban szükség van felszín alatti hálózatra. Ugyanakkor a környezetvédő szervezeteknek az az álláspontja, hogy először a meglévő nemzeti vagyont kell megőrizni, fenntartani, hatékonyan működtetni, és ha ez megvan, akkor kezdhetünk új nagyberuházásokba. Számunkra elfogadhatatlan, hogy a már meglévő rendszereket hagyjuk lerohadni, és közben százmilliárdokat fordítunk új létesítményekre. A konkrét témát illetően: a buszok nagy része elavult, a kötöttpályás járművek és pályák szintén, az üzemi létesítmények olyanok, hogy pl. szinte emberfeletti erőfeszítésbe kerül, hogy a buszok minden reggel kellő számban forgalomba kerüljenek, a tömegközlekedésben nincs elég dolgozó, mert nem biztosítottak az ehhez szükséges bérek és munkafeltételek... Először ezekre kellene fordítani a szűkös forrásokat. Párizsnak, Londonnak és Moszkvának is mások a pénzügyi lehetőségei (beleértve azt is, hogy a tényleg kiváló moszkvai metróhálózatot úgy építették, hogy közben a lakosság túlnyomó része nyomorgott, ami nem hiszem, hogy követendő példa).
Levegő Munkacsoport 2020.01.25 11:51:36
@Frady Endre: Álláspontunk az M0 továbbvezetéséről: www.levego.hu/m0-10-es/images/m0-buda-civilallasf_0904.pdf
Levegő Munkacsoport 2020.01.27 16:38:04
@rabelais: Ezen a blogon a kulturált vitára kívánunk lehetőséget biztosítani. Ezért a trágár, más személyeket durván sértő szavakat, kifejezéseket tartalmazó hozzászólásokat töröljük. (Ilyen hozzászólásokból szerencsére nagyon kevés van.) Ezt az egy hozzászólást kivételesen meghagyjuk, hogy mindenki számára látható legyen, milyen jellegű szavakat tartalmazó hozzászólásokat törlünk.
A korszerű technika már lehetővé teszi a ritkán lakott területek észszerű kiszolgálását közösségi közlekedéssel is, mégpedig az ún. igény szerinti közlekedés (iszk) bevezetésével. Az alábbiakban a franciaországi iszk-rendszerekről adunk rövid áttekintést. Franciaországban az iszknek (Transport à…..
Levegő Munkacsoport 2020.01.21 06:55:00
@konrada: Köszönjük a példát. Kérjük, aki tud más magyarországi példát, írja meg ide.
Az ünnepek alatt többen érdeklődtek Környezeti Tanácsadó Irodánknál a tűzijátékok, petárdák légszennyezésével kapcsolatban. Ezért megvizsgáltuk, hogy két OLM mérőállomáson hogyan alakult a részecskeszennyezés Szilveszter éjjel. Mindkét állomás adataiból jól látható (lásd a 1. és 2. ábrát), hogy…..
Levegő Munkacsoport 2020.01.10 11:32:24
@apro_marosan_petergabor: Az ausztráliai tüzek hatásához képest természetesen eltörpül bejegyzésünk témája. A klímaváltozás és az ausztráliai tüzek kapcsolatáról javasoljuk, hogy az Ön által is említett manipuláló hírek megfelelő kezelése érdekében tájékozódjon minél több forrásból - ajánljuk például az alábbi, tudományos szakember által összeállított anyagot:
masfelfok.hu/2020/01/07/az-ausztral-bozottuzek-es-a-meteorologia/?fbclid=IwAR1vtZknqAtBiF6i7lbpGf3vEM5CdguqoG5ljloncV2oKz1VI98CWGM3960
Levegő Munkacsoport 2020.01.10 16:36:43
@borso: Cikkünkben nincs szó a betiltásról (főleg nem a már évek óta betiltott petárdák betiltásáról). Környezetvédő szervezetként a környezeti hatásokról írunk, célunk azok minimalizálása.
Levegő Munkacsoport 2020.01.10 16:39:06
@borso: Rendelkezésre állását pedig köszönjük, ha pirotechnikával kapcsolatos kérdés merül el, keresni fogjuk önt.
2019-ben a karácsonyi és újévi ünnepek különösen hosszúra nyúltak: a munkaszüneti és áthelyezett pihenőnapokkal együtt gyakorlatilag egy teljes hétig tartott az időszak, melyben a hagyományos munkarendben dolgozóknak nem kellett munkahelyükre utazniuk, az építkezések leálltak, és az üzletek,…..
Levegő Munkacsoport 2020.01.10 11:12:47
@marius1: A met.hu adatai alapján dec. 17-22. között a sokéves átlagnál 6-12 fokkal volt melegebb az átlaghőmérséklet, mégis sokkal magasabb volt a szennyezőanyagok koncentrációja, mint az ünnepek alatt (dec. 24-27), amikor napról-napra csökkent az átlaghőmérséklet (tehát egyre több fűtésre volt szükség). Tehát, a növekvő fűtésigény ellenére is alacsony maradt a koncentráció. Ebbe a szempontba most nem mélyedtünk el, de köszönjük észrevételét!
Levegő Munkacsoport 2020.01.10 11:13:28
@has: Ha kapacitásunk engedi, írunk átfogóbb, 2017-et is magába foglaló elemzést. Addig is, az adatok elérhetők itt:
www.levegominoseg.hu/automata-merohalozat
Helyi lakosok kitartó munkájának és a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodája segítségének köszönhetően 2019 novemberében sikerült megakadályozni a Sárisáp és Annavölgy határába tervezett hulladékhasznosító – azaz betontörő és sittlerakó üzem – létesítését.  A Gerecse hegység nyúlványai…..
Levegő Munkacsoport 2019.12.14 20:04:25
@mikerbiker: A Levegő Munkacsoportnál az elmúlt években egy ember foglalkozik a munkaideje egy részében a lakossági bejelentésekkel.
2010 előtt még 3 fő foglalkozott nálunk teljes munkaidőben a lakossági bejelentésekkel, de utána gyakorlatilag megszűntek az erre a feladatra nyújtott források (nem csak a Levegő Munkacsoportnál, hanem a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózatának többi szervezeténél is).
Ilyen feltételek mellett is igyekszünk mindent megtenni, amit tudunk, és úgy véljük, minden apró sikernek örülni kell.
Kérünk mindenkit, hogy adományozzon nekünk, és akkor több munkatársat tudunk majd foglalkoztatni, és hatékonyabban tudunk majd segíteni.
Már az új Fővárosi Közgyűlés második ülésén felmerült, hogy milyen irányban fejlődjön tovább a közautó-szolgáltatás Budapesten, és milyen eszközökkel érdemes támogatni. Elektromos közautókra elkülönített parkolóhelyek Brüsszelben (Fotó: Levegő Munkacsoport)..
Levegő Munkacsoport 2019.12.12 16:27:37
@Roadster68: Nem biztos, hogy a legkisebb prémium szolgáltató legdrágább percdíjával kellene összehasonlítani, és a taxi 700 HUF-os alapdíját se feledjük. Minden egyéb feltétel változatlansága mellett a 80 Ft/perc díjat nézve 70 perc bérlés után hozza be a taxi az alapdíja miatti hátrányát, ha a 65 Ft/percet, akkor meg soha.
Levegő Munkacsoport 2019.12.12 16:29:06
@Roadster68: A 8 Ft/km-es díjban kételkedünk, mert csak az áram ára kerül ennyibe, és akkor nincs benne a takarítás, szervizelés, biztosítás stb. és a nem elhanyagolható értékű beszerzés alternatív költsége (azaz a vételár kamatai, ha nem kocsira költötted volna). Ha ezeket is számszerűsíted, akkor már nem az jön ki, amit felvázoltál. Kb. évi 7-10 ezer km városi autózás alatt nem éri meg saját autót fenntartani, jobb taxival járni, és még jobb közautóval - itt egy régi számolás, de vonalvezetőnek jó ez is: kiszamolo.hu/taxi-vagy-sajat-auto-melyik-az-olcsobb/
Levegő Munkacsoport 2019.12.12 16:32:15
@Eugene Horse: A feltételektől is függ, hogy a közautó jó hatással van-e a forgalomra. Sok kutatás történt a témában, és ezek során arra jutottak, hogy saját autók eladását váltják, nagyjából 1-2 autó eladását eredményezi egy közautó, és mellette további 7-10 autóvásárlástól állnak el.
Ha egyszer bejött valaki közautóval, de utána nem talál, akkor más közösségi közlekedési módot kell találni, hogy eljusson máshova, azaz átterel a saját autóról a közösségi felé.
A Budai Várba költöző kormányzati intézmények jelentős környezeti kárt okoznának, ami a közlekedés környezetterhelésének drasztikus emelkedéséből származna. A Budai Várba telepítendő minisztériumok (a Pénzügy- és a Belügyminisztérium) létszáma 2018-ban 1715, illetve 1130 fő volt, a valamikori…..
Levegő Munkacsoport 2019.11.29 16:36:43
Sok hasznos fejlesztéshez járultak hozzá az európai uniós támogatások, de összességében egyáltalán nem rózsás a kép – ez derült ki annak a projektnek a során, amelyben arról kérdezték EU-tagországok civil szakértőit, milyen tapasztalataik vannak az eddig támogatások felhasználásáról, és milyen…..
Levegő Munkacsoport 2019.11.22 07:15:58
@0.5 bit: Ha el is fogadjuk, hogy kellenek még a gázerőművek, azt nem tudjuk elfogadni, hogy a gázfelhasználáshoz kapcsolódó beruházásokat közpénzekből (pl. az uniós adófizetők pénzéből) támogassák, hiszen ennek piaci alapon kell történnie.
Az elmúlt időszakban több helyen halhattuk – a témával hivatalból foglalkozó egyes tisztviselőktől is –, hogy Budapest levegőminősége egyre javul, valójában nincs is szükség sürgős, érdemi intézkedésekre, azonnali beavatkozásra, mert már elmúltak azok az idők, amikor Budapest sereghajtó volt az…..
Levegő Munkacsoport 2019.11.06 11:42:47
@bazalt: A PM10 grafikon helyett véletlenül tényleg a PM2,5 grafikon került a blogbejegyzésbe, ezért elnézést kérünk, javítottuk. Az elemzés a PM10-ről szólt, és ha figyelmesen megtekinti a most már helyesen felkerült ábrát, akkor látni fogja, hogy miről beszéltünk. A nitrogén-oxidok kapcsán a leírásunk nem a 2017 és 2018 közötti változásról, hanem a kb. 10 éves tendenciáról szól, ami - ahogy látható is - egyáltalán nem javuló, hanem inkább stagnáló, kisebb-nagyobb évenkénti hullámzással. Az ózonnál a 120 μg/m³ határérték a 8 órás futó átlagra vonatkozik, amit az ábrán egyszerűen azért nem érnek el a vonalak, mert azok nem ezt, hanem az éves átlagokat mutatják. Mivel a talajközeli ózon erős napsütésben keletkezik, az éves átlagos adat értelemszerűen nem közelítheti meg a 8 órás futó átlagokat, és természetesen nem is kell nekik egy nyári, nappali 8 órás intervallummal vetélkedniük. Az átlagos adatok jól mutatják azonban a 10 éves tendenciákat, amelyek sajnos nem túl kedvezőek. Az uniós fővárosok rangsorával kapcsolatban, ha figyelmesen elolvassa azt, amit írtunk, akkor láthatja, hogy arra utaltunk, hogy Budapest levegőminősége nagyjából a 10 évvel ezelőtti szinten maradt. Ha viszont szeretne az európai összehasonlításokról is adatokat böngészni, akkor itt, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség elemzésében, a 95-96. oldalon talál rangsorokat az egyes szennyezőkre, amiből látható, hogy Budapest a 2017-es (a 2018-asnál kedvezőbb) PM10 szennyezettségi adatok szerint a 4. legrosszabb levegőjű uniós főváros: www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2019/at_download/file. Amennyiben további – a mostaninál kissé csiszoltabb stílusú – véleménye, kérdése van, szívesen válaszolunk rá.
Levegő Munkacsoport 2019.11.06 18:27:55
@bazalt: Ahogy már az előző válaszunkban is rámutattunk, a cikk a középtávú, nagyjából 10 éves tendenciákról szól. A PM2,5 szennyezettséget Budapesten 2018-ban is csak 5 mérőállomás mérte, ebből is csak 4 teljesítette az adatrendendelkezésre állás minimális feltételét. Erre a szennyezőanyagra nincsenek kötelező határértékek, csak célértékek, ráadásul a korábbi években még annyi mérés sem volt mint manapság, így jóval nehezebb valós tendenciákat, folyamatokat bemutatni. Ezért nem is foglalkoztunk részletesebben a PM2,5-lel. Ha viszont ezt megtesszük, akkor azt láthatjuk, hogy a PM2,5 esetében csak a kiugróan magas 2017-es értékekhez képest volt némi csökkenés a tavalyi évben; a korábbi évekhez, a sokéves átlaghoz képest szó sincs javulásról. Tévesen értelmezi, hogy csak a közlekedési szektort tesszük felelőssé a helyzetért, a cikkben ugyanúgy hangsúlyozzuk a háztartási tüzelés jelentőségét is, különösen a PM10 esetében. Azt érdemes azonban tudni, hogy az Ön által idézett százalékok a szennyező források kapcsán országos (vagy EU-s) mintavételi átlagot jelentenek, azaz nem érvényesek mondjuk a Széna téren beszippantott részecskére, amely nyilvánvalóan az átlagosnál jóval nagyobb eséllyel származik például egy dízelüzemű gépkocsiból, mint a borsodi széntüzelésből. A téren lévő mérőállomáson tapasztalt 91 egészségügyi határérték feletti nap és az éves határérték túllépése emiatt bizony javarészt a közlekedés számlájára írható. A levegő ólomszennyezettségének csökkenésére hivatkozni pedig badarság, hiszen az éppen egy fontos intézkedésnek, az ólmozott üzemanyagok betiltásának köszönhető, ami egyébként a Levegő Munkacsoport megalakulásának egyik első célja és egyben jelentős eredménye is volt.
Vendégposzt Iskolai tanárok, vezetők, eltérően ítélik meg a világsajtóban és hazánkban is széles körben megjelenő „Greta-jelenséget”. Jó lenne hinni azonban, hogy a válasz egyetlen oktatási intézményben sem az elutasítás, főleg pedig nem a demonstrációban résztvevő diákok szankcionálása. A…..
Több mint kétszázezren látták a Totalcar Mesterkurzus eseményéről készült videót a youtube-on, melyben Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki karának dékánja beszél arról, hogy Meddig lesznek dízelek, mikor tűnnek el a benzinesek? Rögtön az elején leszögezi, hogy…..
A villamos energia az egyik legdrágább energiafajta. A dekarbonizáció érdekében mégis erre az energiára kell átállni. Ennek az az oka, hogy megújuló technológiával villamos energiát lehet a legkönnyebben előállítani. A fotovoltaikus, szeles és vízenergiás termelők ugyanis közvetlenül villamos…..
Világszerte késik a vezető nélküli gépkocsik használatának jogi szabályozása, pedig az első példányok már belopóztak a forgalomba. De vajon mi várható, ha a forgalom 10-20-30 százalékát ilyen autók bonyolítják le? Ezt vizsgálták az Európai Közlekedés és Környezet Szövetség (T&E) szakértői,…..
Jövőre tovább szigorodik az új személygépkocsikra, kisteherautókra vonatkozó széndioxid-kibocsátási korlát az Európai Unióban. Változik a prototípusok bemérési technikája is, folyik az áttérés a NEDC mérési ciklusról a WLTP-re, ami csökkenti az autógyártók manipulációs lehetőségeit. Habár évek óta…..
Ha 1 MJ energiát szénből állítunk elő, a szén fajtájától és a tüzelőberendezés típusától függően 90-100 g CO2 keletkezik. Földgáz használata esetén kevesebb mint 55 g. Adódna a következtetés, hogy a földgáz klímabarát, de a szénnél mindenképpen klímabarátabb tüzelőanyag...