Regisztráció Blogot indítok
Adatok
coeris

0 bejegyzést írt és 140 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Ha jól látom, sikerült megdöntenünk a rekordunkat, mindennel együtt kettő és háromnegyed óra, ilyen hosszú adásunk még nem volt eddig. De hát sok érdekes hír volt márciusban, például olyanok, amik a mesterséges intelligencia (illetve a mostanában annak nevezett extrapoláló algoritmusok)…..
coeris 2023.04.10 00:11:51
Csak hogy meglegyen a kötelező okoskodás az oltás-, kripto-, meg nemtudommiszakértelem oltárán...

AI témához csak kibic vagyok, de mondjuk az átlagnál közelebb a tűzhöz a munkám révén. Szóval gépi tanuláson alapuló modelleket már évek óta használnak gyakorlatilag mindenütt a postáktól (pl kézzel írt levél címzés automatikus olvasása), bankokon át (pl csalások, gyanús tranzakciók automatikus szűrése), szerencsejáték cégek (függők megkeresése és targetálása speckó ajánlatokkal, pénzmosásgyanús tranzakciók flagelése), rendfenntartás/bűnüldözés (körözött emberek arckép alapján való keresése csillió órányi cctv videón), gyógyászatig (képalkotásból diagnosztika, pl daganatok detektálása) felsorolhatatlanul sok helyen és módon. Az összes "okosotthonos" cucc az erre próbál rámozdulni, az önvezető akármik, a telefonokkal készült fotók utólagos javítása (natívan tudja egy rakás újabb mobiltelefon kamera appja), tényleg szinte ma már nincs olyan tech-hez is kicsit közel álló cég, aminek nincsenek belsős vagy külsőstől licenszelt AI modelljei valamilyen célra. Az nvidia pár hete jelentette be, hogy felhőben hostolt AI architektúrát tesznek elérhetővé dedikált hardver parkkal (a videókártyák különösen hatékonyak olyan számításokra, amik egy csomó AI modellhez szükségesek, innen a kapcsolat). Ruha üzletláncoktól a logisztikáig semmi nem maradt érintetlenül.

Szerintem kicsit túl van misztifikálva a dolog, ez még nem "intelligens" AI, bár talán arrafelé egy nagy lépés (erről nagy vita van a hozzáértők között, de én nem ide tartozom). Ugyan a legtöbb felhasználása ma még elég fapados, de az biztos, hogy a következő évtizedek egyik legmeghatározóbb technológiája, ami többek közt egy baromi jó kiegészítő tool lesz szinte minden irodai munkához, illetve nagyon nagy mennyiségű adat feldolgozásához és elemzéséhez. Irodai vonalon maradva tök jó kód írást segítő AI-k vannak pl., amikkel egy munkaóra valószínűleg több outputot fog eredményezni akár videójátékos cégnél dolgozó fejlesztők esetnén is (bár ez a megfogalmazás kicsit disztópikus nekem - facsarjunk ki minél több sornyi kódot egységnyi idő alatt). Az tényleg egy jogos aggodalom, hogy a junior munkák egy részét kiválthatja, és ilyenformán megzavarja az utánpótlásképzést, nem tudom erre mi lesz a megoldás. A junior szint feljebb emelkedik tudásban? Lövésem sincs. De az tény, hogy már most, egyelőre nem annyira látható módon, de rajta hagyta a kézjegyét szinte minden digitális adatot gyűjtő iparágon (a 21. században ez gyakorlatilag minden), csak egy újabb ugrásszerű fejlődés meg szélesebb tömegeknek befogadható manifesztáció (ahogy Grath mondta antropomorfizált alkalmazás) kellett a média hírverést kapjon a chatgpt meg a rajzoló AI-k révén. Kíváncsi vagyok mit fognak az okosok kihozni belőle.
coeris 2023.04.10 00:39:42
Csak hogy érdemben hozzászóljak az adásban felvetett dolgokhoz: szerintem nem lesznek az AI-generált procedurális világok egyformák játékok között, vagy nem jobban, mint amennyire most hasonlítanak egyes játékok egymásra.

Az, hogy ugyanaz a fordító program egymástól függetlenül kétszer megkapta ugyanazt az input szöveget, és azonos paraméterek (mittudomén, "oroszról magyarra fordíts") mellett mindkétszer ugyanazt az outputot adta ki, az teljesen normális ügymenet. Játékok esetében én azt gondolnám, hogy stúdión belül akár játékonként is valamennyire különböző modellek dolgoznak, de ha nem, akkor legalább nagyon más bemenetekkel, más stílusú, kinézetű outputokat adva szöveg meg grafikai assetek esetén is, amiből következik a változatosság, ha jól használják. 100 %-ban emberek által, manuálisan előállított játékok is tudnak nagyon egy kaptafára kinézni. Az AI generálás is csak egy eszköz - ha kreatívan meg jól használják, akkor nagyobb volumenben, hatékonyabban lehet velük egyedi, jó helyszíneket, grafikákat, szinkronhangokat, szövegeket, akármit gyártani. Egyfajta kuráció szerintem jódarabig kell majd, és itt továbbra is megjelenik az emberi kreativitás - hogyan generáltatod le a dolgokat, és utána azokból mit és milyen kombinációban használsz, és hol teszel be teljesen manuálisan gyártott egyéb elemeket.

Egy másik felhasználás, ami szinte biztos, hogy létezik, az meg az, hogy a játékfejlesztők gyűjtenek infókat a játékosokról, pl ahogy játszanak, hol akadnak el, milyen képességek OP-k, mik azok a classok, amiket ritkán játszanak X pályán, akármi, és ezt a rohadt nagy adat volument elemzik, és ez által csiszolják, patchelik a játékot. Pl kompetitív multiplayer jatékoknál a karakterek/frakciók közti balansz monitorozása, vagy singleplayer játékokban mi tetszik a legjobban vagy legkevésbé, és milyen típusú játékosoknak, ilyesmi. Sokszor ezek analizálása is gépi tanulós modellekkel történik - mondjuk egy blizzard vagy ubisoft méretű fejlesztőstudiónál vagy nagy mobiljátékok esetén (a pár adással ezelőtti vendégetek említette is, hogy régóta alkalmaznak data scientisteket, akik ilyen témákkal foglalkoznak). És persze ezt is lehet full lelketlenül csinálni (pl megtanítani a modellnek, hogy a legtöbbet költő játékosoknak milyen paraméterei vannak, és az újonnan regisztrálók közt megjósolni, hogy kik azok, akik valszeg sokat fognak költeni, és utánuk menni, hogy minél többet ott is hagyjanak a kasszánál), meg úgy is, hogy a játék maga legyen jobb tőle.
Új hónap, új Checkpoint Now, azaz ezúttal az október legfontosabb és/vagy legviccesebb történései jönnek kommentárjainkkal. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap híreit.) Igazán erős hónap témája most nem adódott, viszont volt két nagyobb…..
Miközben vettünk fel más adásokat is, letudtunk egy kötelező kört: a Checkpoint Retrográd idei adását, vagyis szokásos éves visszatekintésünket arról, hogy mivel is játszottunk 10, 20, 30, és 40 éve. Meg 50. Sőt, 60. Akarom mondani, 70. Szokás szerint rövid piaci helyzetelemzés után menthetetlenül…..
Aki még esetleg lemaradt róla, annak elmesélem megint: az úgy volt, hogy drága videojátékos podcastunkkal, a Checkpointtal tavaly augusztusban Soundcloudon túlléptük az egymillió hallgatást, és ebből az alkalomból megosztottuk veletek egy Mazurral turbózott, félig-meddig elhalt projektünket, a…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
coeris 2020.01.29 10:45:50
@sircharley: azt alairom, hogy a starcraft koroket ver szegeny dune-re, de valamiert nekem anno kimaradt. Belegondolva osszessegeben az Age of empires 2-t meg a warcraft 3-at nyuztam a legtobbet. Biztos most is elszoszolnek a HD verzioikkal, de mar nincs ertelmezheto pc-m, csak egy almas laptopom munkahoz. Igy mulik el a vilag dicsosege...
Köszönjük a türelmet, illetve reméljük, sikerült meghallgatni az év végi dömping minden adását, ezennel elindul a Checkpoint hatodik évada. Ahogy sejthető volt, idén is úgy indítunk, mint tavaly: végigvesszük, mire számítunk 2020-ban, illetve néhány tavalyi jóslatunkat is előrángattuk, hogy…..
coeris 2020.01.23 13:59:57
@molnibalage: pont te illusztralod, hogy mennyire szubjektiv a kritikai pontozas. Kb semmi ertelme osztalyozgatni meg almat kortevel osszehasonlitani. En pl magasrol teszek ra, hogy nem a google deepmind ellen kell civeznem, imadom a zenet, latvanyt, hogy kvazi szoloban tarsasozgatok, epic sztori kerekedik ki minden partibol, es boldog vagyok. De elfogadom, hogy valakinek meg komolyabb kihivas kell. Ha strategiaban tenyleg szellemi szkanderre vagysz, irany a multiplayer, embert megkozelito ne adj isten jobb ellenfelet meg mindig nem trivialis jatekokba pakolni.

Nagyon nem egyszeru az "igazi" AI programozas. Tippre szerintem a kovetkezo evtizedben terjedhetnek el olyan technikak, ahol gepi tanulassal gyurnak ki AI-kat adott esetben, de meg nem tartunk ott, hogy ez akar egy AAA jatekba bekeruljon.

MGS5: nem tudom mit olvastal, de en anno lattam mindenhol szembejonni, hogy a vegere ismetli magat a jatek. Nem kell az elsonapos kritikakra rogton felugrani, lehet varni par hetet, amikor kicsiszoltabb velemenyek jonnek ki. En megvettem vegul es csak azert nagyon megerte, amig eljutottam az onismetlo reszhez (es meg ott is tudtak egy-egy misszion csavarni olyat, amitol nem volt rossz ujra letolni, de mondjuk itt abba hagytam). De ez az egesz pontozosdi csunya lebutitas. Meg kell keresni azokat a kritikusokat, akikkel kb egyezik az izlesed, es azt figyelni, hogy nekik bejon-e valami vagy sem. Az "objektiv" pontozas mondjuk +-20 %-ra be tudja loni egy jatek minoseget, de az egyeni izles, preferenciak, az hogy milyen hangulatban/eletszakaszban talalkozol valamivel boven el tudjak lenditeni a szemelyes ertekelest elvezhetobol nem elvezhetetlenre es viszont. Nem kell ennyire rafeszulni, hogy ki hany pontot ad, es kiakadni rajta szvsz.
IDDQD Checkpoint 3x17: Flipperek 2017.08.14 22:34:26
Régi adósságot törlesztettünk most Grathtel. A Flippermúzeum már évek óta sikeresen működik Budapesten, túlzás nélkül nemzetközi a híre, de eddig még nem foglalkoztunk vele komolyabban. Pedig ha a robotok meg a kibernetika belefért a Checkpointba, akkor a flippereknek is itt a helyük, már csak a…..
Szűk egy hete indítottuk el Patreon-kampányunkat, ami egészen elképesztő rajtot vett (aki nem tudná, mi ez: itt írtuk róla, itt meg az oldal.). Ma értük el a 100 támogatót, a kampány 572 dollárnál tart. Nagyon, nagyon köszönjük mindenkinek, ilyet magyar Patreon-kampányban én még nem láttam, és…..
coeris 2017.05.31 21:51:53
@Stöki: csak erdeklodve kerdezem, hogy a kozonseg elott felvett adast tervezitek esetleg streamelni? Kulfoldon elek, szoval nem tul eselyes, hogy pont akkor jarok latogatoban, mikor a live adas megy, de szivesen ott lennek "lelekben", es lehet, hogy masok is igy vannak vele. (Csak egy kosza otlet, tudom, hogy most nem valoszinu, hogy ilyeneken agyaltok egyelore, meg nem tudom mekkora macera amugy sem megoldani, de hatha.)
Ha volt elbaszott című sorozat a tévében, az a Prison Break volt, aminek első évada azzal ért véget, hogy a címben ígért szökés bekövetkezett, és utána meg nem volt szökés, csak menekülés, legalábbis a második, és ha emlékezetem nem csak, a negyedik évadban, mert az írók, akiknek az agya teljesen…..
coeris 2017.04.04 15:29:34
@KukuxuBucsu: Ezt most ugy mondod, mintha nem gyartananak okos es tehetseges producerek meg irok oltari nagy pofara eseseket rendszeresen blockbusterektol a sorozatokig. :P Ok belolunk elnek, szoval ha a kozonseg nem vevo valamire, akkor az el fog hasalni. Elso ket evadot szerettem nagyon, harmadiknal feladtam, es a mai eros sorozat felhozatalban eszem agaban sincs egy percet is pazarolni egy ujramelegitett 10+ eves sorozatra, ami mar akkoriban sem volt jo.
IDDQD Te mennyire vágod a retrót? 2016.12.05 15:21:15
Pár hete posztoltam azokat a szörnyű képes szóvicceket, amiket a Pixelcon 4-en rendezett vetélkedőmre csináltam - és én igazából csak ennyit akartam, de azóta többen is kérték, hogy tegyem fel a teljes vetélkedő kérdéseit. Rajtam ne múljon. Szóval egy régi Vágó István-vetélkedő, a Mindent vagy…..
A Trónok harca őrülten népszerű szereplője a W Magazinnak adott videóinterjúban mesélte el, hogy a Havas Jon-meghallgatása előtti este elment a csajával egy Mekibe, ahol összeszólalkozott egy faszival (a csaját kutyázta), és ő meg rendes úriemberként mondta neki, hogy akkor ebből verekedés lesz, de…..
coeris 2016.07.01 15:59:03
@szociál: mivel ez egy visszaemlekezes evekkel ezelotti esemenyekre, meg jo, hogy nincs belilulva a fel feje. :P
Hancunak köszönhetően csodálatos, ún. kötreblog-kontentet találtam a Frostshockon: a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium 12b osztálya Hearthstone-tablót készített. A képre vagy ide kattintva nagyobb méretben is megcsodálható, a tanárok által tanított tantárgyakra a kártyák leírása utal (pl.:…..
Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Ezúttal egy évforduló gondoskodott a témáról: 1996. április 18-án, vagyis éppen 20 éve jelent meg a Metal Slug, ami játéktermi, illetve…..
coeris 2016.04.20 13:33:41
Nem sokszor érzi úgy az ember, hogy nem nagyon van mit mondani egy poszt előtt. A mai írás, tsabus története már csak az alaphelyzet miatt is megrázó. Legyen is elég ennyi, minden más kiderül a posztból...
coeris 2016.04.05 19:32:19
Sziasztok!

Regen kommenteltem ide, most csak szeretnem megkoszonni az irast! Edesanyam tavaly november vegen alig 50 evesen ment el, igy aterzem a tortenteket, reszvetem! Mivel nagynenem intezte a hivatalos dolgok nagyreszet, ezert en csak ket hettel kesobb mentem haza, es utana maradtam egy honapig. A gepem visszaindulasa elotti napon kaptuk meg a halotti anyakonyvi kivonatot januarban... A mai napig vannak elinteznivalok, pedig szegeny egy otthonban elt a betegsege miatt mar evek ota (tobb stroke-ja volt es cukorbetegsege, igy nem tudott felepulni), ezert alig volt valamilye. A hagyateki targyalast meg nem tudom mikorra hajlandoak kiirni, remelem junius elott, mert addig Zagrabban lakom, innen egyszerubb lenne hazamenni. Kozben a rokkant nyugdijat is tulfizettek, arrol is jon majd level, a telefonja a nevemen volt, es az ugyintezo egyszeruen nem szuntette meg a mobilszamat, mikor kertem, ezert most kethavi telefonszamlat akarnak meg rajtam behajtani kamatostul (bementem, mondtam, hogy lemondanam a szamot, van rajta tartozas, ezt nyilvan befizettem helyben, ennyi volt?, igen, elintezve, viszlat, viszlat, a papirt meg nem neztem meg, par nappal temetes elott voltunk, nem gondoltam, hogy ez kihivast jelent nekik), es egyeb aprosagok.

De az az igazsag, hogy ezek melyen nem erdekelnek, gyakorlatilag semmit nem orokoltunk a testveremmel, csak fenykepeket, meg emlekeket, es ezek mindennel fontosabbak, a sok faarcu meg sohajtozo ugyintezo meg elmehet a busba. Utoljara augusztus elejen talalkoztunk, mikor hazamentem nyaralni 2-3 hetre, a gepem indulasa elott meg meglatogattam, sokat beszelgettunk. Utana mar csak a Skype hetente egyszer (altalaban meg aludt, mikor munkaba mentem hetkoznap, es mar aludt, mikor hazaertem). Utolso heten kerestem, nem vette fel, korhazba ment kivizsgalasra, mert par dolog nem stimmelt, majd par nappal mielott kiengedtek volna jott ejjel a telefon.

Tudom, hogy ez mindnyajunkkal megeshet, de eddig ebbe nem gondoltam bele, es most onzo modon jobban erzem magam, hogy tudatosult, hogy nem vagyok egyedul. Koszonom megegyszer.
Megjelent az új Far Cry játék meg a Division, ráadásul márciusban 30 éves lett a Ubisoft - ez a három ok elég volt arra, hogy a céget válasszuk eheti adásunk témájának. Hogyan lett egy francia családi vállalkozás a harmadik legnagyobb kiadó az Activision és az EA mögött, ezt próbáltuk körbejárni.....
Nagyon nem volt időm a blogra a héten, a heti podcastadás is nehezen vágódott meg, de azért még éppen időben. Új stúdióban tettünk próbát, kis türelmeteket kérjük ehhez - az látszik, hogy tök jó minőségű hangot lehet felvenni itt is, de a mikrofonokba egész más távolságból kell beszélni, és a…..
Átok ült a múlt heti podcastadáson, ami abból is látszik, hogy múlt héten nem is volt adás. Múlt keddre szerveztünk felvételt, de Grath aznap elgyötört hangon hívott, hogy bekapott valami vírust, és nem nagyon tud kimozdulni a lakás legkisebb helyiségéből. Pénteken aztán…..
Eltelt megint egy hét, megint itt van podcastünk, és mint megszokhattátok, páratlan héten vendég nélküli miniverzióval jelentkezünk, amben csak egy régi játékot vesézünk ki, de azt frissen szerzett tapasztalataink alapján. A mostani versenyzőt ismét ti javasoltátok, egy ausztrál…..
coeris 2015.11.16 14:59:18
@blarke: az MDK 2 tok jo alanya lehetne egy checkpoint mininek! :)
A fél gémerközösség Fallout-lázban ég, ahogy közeleg a Fallout 4 premierje, mi is egyre gyakrabban beszélünk a szerkesztőségben a sorozatról. Tegnap például Klág kollégával - tudjátok, a medvepulóveres ember (bár mostanában inkább rókapulóveres) - dumáltunk arról, hogy…..
Podcastünk fékezett habzású - azaz vendég nélküli - miniverziójában általában olyan régi játékokat próbálunk ki újra, amiket ti javasoltok, de ezúttal saját kútfőből jött az ötlet. Ennek oka, hogy minap valamelyik vendéges adásban szóba került a Crimson Skies: High Road…..
Szóval hosszú nyári szünet után újra itt vagyunk, tegnap podcastet ígértem, ma meg is kapjátok. Legutóbb vendéges Checkpoint volt, most akkor jöjjön kistesója, egy Checkpoint Mini (de már a jövő hétre tervezett vendéges adást is felvettük, rögtön két vendéggel, atomjó…..
Beindult az E3-vonat, Index anyánkon szépen követjük is, de azért a blogra is jut egy-két morzsa (illetve már jutott is, lásd az előző két posztot). Sajnos idén nem a helyszínről koverolom az eseményeket, de ez remek alkalom arra, hogy kettőt hátralépve összeszedjem az E3…..
Podcastünkkel elképesztő pontossággal tartjuk a kéthetente egy adást, már a negyedik jön a sorban, fent vagyunk iTuneson, van RSS-ünk, már azt mondanám, hogy profik vagyunk, ha nem lennének alapvető gondjaink a hanggal. Grath valahogy mindig halk, illetve ezúttal a stúdió valamiért…..