Adatok
NAR
0 bejegyzést írt és 1369 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Érdekes, hogy már az én életemben mekkorát változtak a dolgok: kiskoromban még csak épült a Duna-Majna-Rajna-csatorna, amitől akkoriban a világ megváltását várták, de azóta elkészült, és azt mondják, hogy leginkább a szállodahajók működését forradalmasította, az összeurópai szállítmányozást nem. A…..
NAR
2025.10.23 17:20:17
@Flankerr: 3, Amit olvastam, az alapján a Duna lejtése a nagy különbség, még Bősnél is négyszer(?) olyan meredek, mint Visegrádnál. Egyszer szórakozásból kiszámoltam, hogy ha Pakshoz méretű teljesítményt kellene kivenni a folyóból, akkor a Szent Mihály-hegyet kellene kivájni, nappal mondjuk napenergiából telitölteni és este kiengedni. Budapesten így naponta kétszer 2-3 métert ingadozna a vízszint... Állítólag a Bősről kiengedett víz is okoz fejfájást a kenusoknak, a Lupa-szigetnél a reggel szárazra kirakott stég feljárója délutánra víz alatt van. Az említett 15 méteres visszaduzzasztáshoz nálunk nem 40, hanem 200(!) kilométer hosszú víztározó kellene.
NAR
2025.10.27 20:52:00
@gigabursch: Itt tengerszint feletti magassággal vannak megadva a vízmércék: dunaiszigetek.blogspot.com/2010/11/magyar-duna-szakasz-fobb-vizmercei.html
NAR
2025.10.27 21:06:12
@Hamster: Azért ez egy picit olyan, mintha a finnországi banántermesztés mellett kardoskodnál, merthogy Costa Ricában működik a dolog, milyen, hogy csak náluk nem? :-) A földrajzi különbségeken ne lépjünk át olyan könnyen. Persze meglehet csinálni, hogy átépítjük a Duna medrét (rakpartok, hídlábak, magaspart Gödön, stb.) az 1-2 méterrel mélyebb mederre, az összes kutat lejjebb fúrjuk, stb. vagy belépcsőzzük a teljes magyar szakaszt (ekkor pl. hűtőtornyok kellenek Paksra, mert az felduzzasztott Duna túlmelegszik) - csak kérdés, hogy megéri-e. Szóval nem olyan egyszerű a dolog, mint a zártpályás villamos sebessége.
Idén hatvanéves a MÁV egykor M62-nek számozott, becenevén Szergejként emlegetett dízel-villamos mozdonytípusa. Az M62-es jelzést a közelmúltban lecserélték a 628-as sorozatszámra, ami azért kár, mert ezt a típust annak idején annyira a MÁV kedvéért kezdték fejleszteni, hogy a szovjet - és azóta…..
NAR
2025.10.23 16:27:18
2025 szeptemberében ismét villamoskiállítást rendeztek az Autómentes Hétvége kapcsán a Szabadság hídon. A napközben egy helyben álló tujákat most nem volt kedvem fotózni, de a kora reggel oda tartók, illetve az este onnan távozók egy részét levideóztam. Nem akartam mindent megörökíteni, de azért…..
Bár már jártam előtte Bécsben, a Bécs folyó (Wienfluss) felett átmenő metróhíd felett átmenő gyalogoshidat az 1995-ös "Mielőtt felkel a Nap" című filmben láttam először. A metró hídját (Zollamtsbrücke) 1900-ban az akkor még gőzüzemű Stadtbahn számára építették, ami ezen a részen közvetlenül a…..
A repülés az életem nagyjából felében sokkal komolyabb hobbim volt, mint a tömegközlekedés: többet foglalkoztam vele, többet tudtam róla - még most is több repülős könyvem és újságom van, mint villamosos. Aztán úgy tíz éve kifutott a dolog, azóta csak nagy fehér távolsági buszokon utaztam, és néha…..
A 41-es villamos sokáig mostohagyermeke volt a budai tömegközlekedésnek: eredetileg Budaörsig járt, de '72-ben a belső végén visszavágták Budafok kocsiszínig, majd '77-ben a külsőn Kamaraerdőig. '93-ban sokak meglepetésére visszahosszabbították a Körtérig, aztán 2002-ben mégis el akarták vágni a…..
NAR
2025.09.03 15:08:15
@cserepfalva: Családi autónk szélessége tükörtől tükörig 210 cm (ha jól emlékszem, de lehet, hogy több). Szabályosan a Szabadság hídon nem lehet átmenni vele... Viszont el is fér benne három ember egymás mellett, ami a Zsiguliban nem ment volna.
A szombati vonatkergetés után másnap is lementem az északi partra. A menetrendet már az elején felborította a Szombathelyről nem érkező dupla Csörgős vonat, úgyhogy a vasútmániások kedvéért egy faros Ikarust is beállítottak pótlónak (aki légkondira vágyott, annak normál busz is volt). Azt nem…..
NAR
2025.08.26 22:20:41
Már többször tanúbizonyságát adtam annak, hogy a hazai villamosüzemek közül (Budapest után) a szegedi a kedvencem. Az idén huszonöt éves közlekedési oldalam ünneplése végett most megint beletúrok a képeim közé, megmutatni, hogy mekkora utat tett meg a szegedi villamos 2000 óta.
2001…..
NAR
2025.06.17 09:36:49
Tudom, hogy nem mindenki tud annyira lelkesedni azért a nyolcperces útért, amit a Szántód és Tihany közti kompozás jelent, mint én, de szerintem megvan a maga varázsa. Kicsit mindig más az élmény: egyszer kibírhatatlan hőség van, máskor sötét fellegek előtt vonulnak a hajók, megint máskor meg pörög…..
NAR
2025.06.04 10:50:20
@cserepfalva: Nincsenek kamerák? Egy tolatókamerás új autóból sokkal jobb a kilátás parkoláskor, mint bármilyen régi autóból...
Általános harmadik vagy negyedikben olvastam Arthur Ransome angol író "Fecskék és Fruskák" könyvsorozatát, és egy időre nagyon belelkesedtem, hogy én márpedig vitorlázni akarok. A napköziben volt egy lány, aki ugyancsak imádta ezeket a könyveket, együtt elhatároztuk, hogy amint elég nagyok leszünk,…..
Bár újbudai vagyok, a Gellért-hegynek mindig csak a Duna felőli oldalán járkáltam, igaz, ott sokat. Pedig tudtam, hogy a Kertészeti Egyetem (már nem így hívják, de nekem az marad) campusa arborétumként működik, csak valahogy sose jutottam be oda. Biztos más is ismeri azt a problémát, amikor valami…..
NAR
2025.05.11 22:04:44
Az előző bejegyzéssel ellentétben most nem múzeumi beszámoló következik: az Ír-tenger angliai oldalán rendes közlekedési eszközként üzemelt egy villamosvonal, amin az 1930-as években gyártott járművek még nem számítottak nosztalgiának, azok ugyanis még régebbiek voltak! Míg a legtöbb egyesült…..
Évekkel ezelőtt írtam az estéről, amikor a lakótelepi kábelen megjelent a Sky Channel, és ezzel a nagyvilág "nem-keleti" oldala beköltözött az otthonunkba. Azóta briliáns szellemi munkával kikövetkeztettem, hogy 1987. december 12-ről lehetett szó, nemrég pedig véletlenül (miután egy teljes estét…..
NAR
2025.04.01 22:14:47
@Fradista Utazó: Azért a Trónok harca meg a Mandalorian hozott hasonló élményt (igaz, nem csak az európaiak nézik).
NAR
2025.04.04 20:33:41
@Hamster: Ez az, 30 éves rejtély oldódott meg :-)
Kaptam két képet Karl Holzingertől, melyekről azt gondolom, hogy megérnek egy rövid bejegyzést. A Budafoki elágazásnál vagyunk 1984. május 1-én:
Jobbra egy "Ezrest" láthatunk, a budapesti villamostörténelem egyik legnagyobb klasszikusát, ráadásul egy olyan példányt, ami ma is megvan. Az 1049-es…..
Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan…..
Nem tudom, manapság ki hallgat végig teljes lemezeket az elejétől a végéig. Ismerek még ilyen embereket, de a legtöbben valószínűleg egymást véletlenszerűen követő dalokat hallgatnak streamingen, vagy rádióznak. Régebben fontos volt a sorrend, ahogy a dalok egy-egy albumra kerültek: egy igazán jó…..
NAR
2025.02.25 08:26:57
@Hamster: Ennek a felállásnak van egy koncertlemeze is (Live in Worcester). Kifejezetten bizarr, ahogy Gillian belehajlítgat az Iron Man-be meg a War Pigs-be és valahogy a Smoke on the Water sem működött nekik...
Amióta van youtube (és szélessávú internet), esténként általában elindítok egy videót, amit még én választok ki, utána viszont csak megyek tovább a feldobott javaslatokon. Régebben eközben blogot is írtam, manapság már fáradt vagyok hozzá :) Követek pár gitáros-gitároktatós-zeneelemzős csatornát,…..
Vonattal? Természetesen!
Ausztriából közvetlen vonattal Törökországba: az Optima Express
2025.02.13 16:00:12
Nyugat-Európában már évtizedek óta dolgoznak török vendégmunkások. A nyári szabadságok és az ünnepnapok előtt ezrek indulnak útnak, hogy hazatérjenek a szülőországukba. Ilyenkor földön-vízen-levegőben, ki ahogy tud, igyekszik a célállomása felé. Azoknak, akik vonattal teszik meg a haza- és a…..
A tavalyi év közlekedéssel kapcsolatos élményei közül nehéz kiemelnem a legnagyobbakat, hiszen rengeteg volt belőlük, de ha mindenképpen választanom kellene, dobogós lenne a pillanat, amikor Virágvölgyben felszálltam a Gyermekvasút személykocsijába, és ezt láttam magam előtt:
Ez itt ugyanis egy…..
Képes beszámoló a tavalyi év egyik legszebb estéjéről. Bár kompozni mentem, a gépek helyett a látvány volt az, ami elbűvölt. Kicsit se foglalkoztam azzal, hogy milyen propeller hajt bennünket :) mert egész hihetetlen volt az egész! Véletlenül pont a naplemente előtt két perccel értünk oda, úgyhogy…..
NAR
2025.01.18 22:08:07
Ezeket a járműveket szerintem minden közlekedésbarátnak imádnia kellene, a mozgás és a motorhang élménye mellett az olyan részletek miatt is, mint a régi villamosok kurblis ablaktekerői, vagy az egyiknél a "régimetrós" cicilámpák. Ezek a hatvanas években épült gépek valahol az Ikarusaink és az…..
NAR
2025.01.14 20:39:30
NAR
2024.12.14 21:36:51
Annyira belejöttünk Jazzcoollal a kompozásba, hogy a visegrádi után gyorsan levonatoztunk Vácra, az ottanit is megnézni:
Ez az átkelő méretre komolyabb a visegrádinál, első ránézésre inkább a Szántód-Tihany révhez áll közelebb. A járművek is hasonlók, ami nem annyira meglepő, mert ugyanott…..
Tavaly óta kimondottan keresem a lehetőségeket arra, hogy utazhassak a klasszikus váci alumínium vízibuszok még üzemelő példányaival. Sikerült is elkapnom az utolsó balatonit, utána egyet a Tiszán, és egyet Pesten. Aztán egy kékórás este során feltűnt, hogy az addig mindig az Erzsébet híd pesti…..
A Keszthely vízibuszból sose elég, úgyhogy a múltkori helybenpörgés és utazgatás után most a hajóról is megnézzük, milyen a máriafürdői kikötőbe behaladás:
Mint korábban már említettem, ez nem a szokásos, mólók közé zárt tág öböl, hanem a Nagy-Berekből érkező Nyugati-övcsatorna beömlése a tóba.…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
