Adatok
lezlidzsi84
162 bejegyzést írt és 1038 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az amerikai közélet egy viszonylag gyakran ismételt közhelye, hogy az Egyesült Államok elnökválasztására esetenként évmilliókkal ezelőtti földtörténeti események is komoly hatással vannak. Nem mindegy például, hol található kőszén, ami nemcsak egy régió gazdasági jellemzőit, de társadalmi profilját,…..
lezlidzsi84
2024.12.17 21:12:47
@gigabursch: Az afroamerikai inkább a 60-as évek polgárjogi mozgalmával van kapcsolatban, mint a politikai korrektséggel, angulul egyfajta "nyelvi cezúra", kulturális vívmány, de magyarul ennek kevésbé van jelentősége. De angolul is kezd lassan átértelmeződni, ahogy nő az Afrikából újonnan érkezettek száma.
A németországi megszállási zónák kialakítása nem sokkal később rendkívül nagy hatással volt az ország politikai földrajzára, ez határozta a meg az NDK és az NSZK határvonalát (és később a NATO és a Varsói Szerződés egyik kontaktvonalát), de nagyrészt ezek mentén sikerült kialakítani az NSZK új…..
lezlidzsi84
2024.11.30 15:43:42
@Borathan: Igaz 6 és fél éve már, de volt már róla szó :) pangea.blog.hu/2018/04/11/5_perc_geologia_a_borzsony_aranya
lezlidzsi84
2024.12.13 20:29:28
@amundsen: Igen, ettől elég sokat is szenvedtek az elzásziak, ottani ismerősöm mesélte, hogy arról az elmúlt száz évben általában szabadott beszélniük, hogy mennyire szívtak a német uralom alatt, arról viszont csak mostanában kezdenek beszélni, hogy milyen hatással volt az ismételt francia uralomra váltás - nyilván úgy már "könnyebb", hogy mostanában már nem annyira szokás cseszegetni őket az identitásukkal, és alapvetően már inkább franciául beszélnek. Tervezek egy írást a helyi határváltozásokról, de nem annyira könnyű téma.
lezlidzsi84
2024.12.13 20:39:41
@gigabursch: Hát, mikor hogy :) A "nem" mellett azért gyakran ott volt az inkább távolságtartó érdeklődés is, azért lemásoltuk a középkori hadszervezetük tekintélyes részét, később a bürokráciájukat és a hivatali nyelvüket (oké, nem igazán önkéntesen), 1990 után meg a föderális berendezkedésen kívül szinte a teljes jogrendszerüket.
Baden-Württemberg azért is érdekes, mert itt a modern érdekek tulajdonképpen nagyon gyorsan felülírták a korábbi elég jelentős regionális törésvonalakat, sőt, ami megmaradt, azt a német gazdasági csoda alig húsz év alatt szinte jelentéktelenné változtatta. Ez amúgy kb az egész nyugati országrészre igaz, nyilván nagy a pofa, és a bajorok szidják az északiakat és viszont, de valójában már egyáltalán nem regionálisak a főbb konfliktusaik. A keleti országrésszel kapcsolatban ugyanezt már nem lehet elmondani.
Baden-Württemberg azért is érdekes, mert itt a modern érdekek tulajdonképpen nagyon gyorsan felülírták a korábbi elég jelentős regionális törésvonalakat, sőt, ami megmaradt, azt a német gazdasági csoda alig húsz év alatt szinte jelentéktelenné változtatta. Ez amúgy kb az egész nyugati országrészre igaz, nyilván nagy a pofa, és a bajorok szidják az északiakat és viszont, de valójában már egyáltalán nem regionálisak a főbb konfliktusaik. A keleti országrésszel kapcsolatban ugyanezt már nem lehet elmondani.
Száhel-övezet, éhínség, Toyota háború, a Csád-tó zsugorodása - elsőre talán ezek juthatnak eszünkbe az az Afrika szívében fekvő országról. Az utóbbi hónapokban viszont azzal is bekerült a magyar médiába, hogy egy (legalább) 200 fős magyar katonai/fejlesztő misszió is az országba érkezik, ami persze…..
lezlidzsi84
2024.03.31 08:03:43
@David Bowman: Igen, sajnos hajlamosak vagyunk túlzottan "európai" szemmel nézni Afrika történelmét, ami egy ideig a viszonylagos infóhiány miatt valamennyire érthető volt - ma már viszont jóval könnyebb utánamenni az ezzel kapcsolatos infóknak.
lezlidzsi84
2024.10.02 11:25:58
@Albu: Pedig milyen ravasz terv volt :D Pár Dacia pick-uppal még meg lehetett volna bolondítani a dolgot.
A 20. század utolsó évtizedében a "nagy Oroszország" megdöbbentő és addigi története során példátlan (vagyis természetes okokra visszavezethető) demográfiai válsággal nézett szembe, amely sehogyan sem illeszkedett a világszerte viszonylag jól értelmezhető demográfiai átmenet modelljébe. A…..
lezlidzsi84
2024.08.21 18:45:49
@Irbisz: A covidra van, a háború hatása még némileg bizonytalan. A 2015-ös jóslatunk bejött, az orosz kereszt visszatért, ezt itt lehet jól látni: en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia#/media/File:RUS_births_deaths_195601-202202.png
(Az ábra 2022 februárjáig tartalmazza az adatokat, nem véletlenül...)
Azt már korábban is lehetett látni, hogy a születések száma be fog zuhanni, hiszen egy kisebb létszámú generáció fog családalapítási korba érni, viszont az ábrán az is látszik, hogy eredetileg a halálozások száma is csökkenő tendenciát mutatott - a világjárvány kitöréséig, ami iszonyatosan megnyomta az orosz halálozást (éves átlagban 600.000-rel). Ezt 2022-től erősen csökkenő tendencia kellett, hogy kövesse, az "előrehozott" halálozások miatt bőven az addigi évi 1,8-1,9 milliós szint alá , Azonban a háború eddig éves átlagban a legtöbb becslés szerint legalább 50.000 körüli pluszhalálozást okozott Oroszországban, tehát a várhatónál magasabb szinten lehet most. 2023-ban 1,76 millióan hunytak el a Rosstat szerint- vsz kimutatható, de azért a covidhoz nem mérhető a háború hatása. Sokkal lényegesebb, hogy a kivándorolt kb, egymillió orosz java családalapítási korban vagy közvetlenül ezelőtt volt, így a születésszám esik mint a kő, a 2014-es 1,94 millió helyett tavaly már csak 1,26 millióan születtek az országban. Ez most éves szinten félmilliós természetes fogyást jelent.
(Az ábra 2022 februárjáig tartalmazza az adatokat, nem véletlenül...)
Azt már korábban is lehetett látni, hogy a születések száma be fog zuhanni, hiszen egy kisebb létszámú generáció fog családalapítási korba érni, viszont az ábrán az is látszik, hogy eredetileg a halálozások száma is csökkenő tendenciát mutatott - a világjárvány kitöréséig, ami iszonyatosan megnyomta az orosz halálozást (éves átlagban 600.000-rel). Ezt 2022-től erősen csökkenő tendencia kellett, hogy kövesse, az "előrehozott" halálozások miatt bőven az addigi évi 1,8-1,9 milliós szint alá , Azonban a háború eddig éves átlagban a legtöbb becslés szerint legalább 50.000 körüli pluszhalálozást okozott Oroszországban, tehát a várhatónál magasabb szinten lehet most. 2023-ban 1,76 millióan hunytak el a Rosstat szerint- vsz kimutatható, de azért a covidhoz nem mérhető a háború hatása. Sokkal lényegesebb, hogy a kivándorolt kb, egymillió orosz java családalapítási korban vagy közvetlenül ezelőtt volt, így a születésszám esik mint a kő, a 2014-es 1,94 millió helyett tavaly már csak 1,26 millióan születtek az országban. Ez most éves szinten félmilliós természetes fogyást jelent.
lezlidzsi84
2024.08.21 18:51:36
@David Bowman: Jó kérdés hányan lehetnek. 2014-15-ben kb egymillió menekült érkezett Oroszországba Donyeckből (fel is merült a távol-keleti letelepítésük), ők azért nagyrészt maradtak is. 2022-ben az ENSZ becslései szerint 2,9 millió ukrán menekült érkezett az országba, de egy évvel később már bőven 2 millió alá becsülték a számukat, a különbséget alkotók jelentős része elhagyhatta Oroszországot. A három millió szerintem nagyon felső becslés.
lezlidzsi84
2024.08.24 18:06:59
@David Bowman: Ez abszolút igaz, viszont a Krím és a most megszállt területek nagyon hasonló demográfiai profillal rendelkeznek, mint maga Oroszország. (Nyugat-Ukrajna viszont inkább a kelet-közép európai országokhoz hasonló, valamivel jobb mutatókkal rendelkezett 2022-ig.) A Krím egyébként 1,9 milliós volt 2022-ben. 2014 után volt némi kiáramlás Ukrajna fele (ők nem csak ukránok voltak), viszont oroszok is érkeztek, az összlakosság kb. változatlan maradt. A 2022 óta megszállt területek tényleges lakosságát nagyon nehéz becsülni, de hosszabb távon szerintem esélyes, hogy egy részük valamelyik orosz nagyvárosban fog kikötni.
Au XVIIIe siècle, la Hongrie était une terre d'opportunités, un peu comme le Far West classique. Et il n'y a pas que la sécurité publique qui puisse être comparée, la composition ethnique des colons et des chasseurs de fortune qui sont arrivés dans notre pays présente également l'image la plus…..
lezlidzsi84
2024.08.21 07:42:48
@fkv.119: Na igen, ezt hosszabb távon azért még át kell gondolnunk :) Ami meglepő, hogy a blognak tartósan magas olvasottságot jelentős részben a vörös térképről szóló bejegyzés románra fordított verziója biztosít. (Arra gyanakszunk, hogy egy ott népszerű reddit threaden keresztül.) Szóval a dolog valamennyire még így is működik.
Magyarország a XVIII. században a lehetőségek földje volt, kissé olyan, mint a klasszikus Vadnyugat. És nem csupán a közbiztonságot lehet párhuzamba állítani, a hazánkba érkező telepesek és szerencselovagok etnikai összetétele is a lehető legtarkább képet mutatta. Általában szemeink előtt a…..
lezlidzsi84
2017.09.15 14:02:29
@Untermensch4: Van arrafelé még pár érdekesség :) pangea.blog.hu/2015/04/06/ket_nagyhatalom_gyarmatabol_offshore_paradicsom
lezlidzsi84
2017.09.18 09:42:25
@Untermensch4: Támogatom :)
lezlidzsi84
2024.07.14 12:52:31
@Európai téridő: Ez volt itt az utolsó "elvtársazásod", szép teljesítmény, hogy hét év után sem vagy képes normálisan viselkedni...
Az egykori belnémet határ furcsaságairól számos írás született, de viszonylag kevés foglalkozik azzal a különleges kistájjal, ahol a határvonal - lényegében Lübeck városhatárán - elérte a tengert. A terület különleges természeti viszonyai és Lübeck meglehetősen kalandos történelme miatt a határ…..
lezlidzsi84
2024.06.17 10:55:17
@gigabursch: Kis túlzással ebben a sorrendben sikerült végigsétálni :)
Írássorozatunk első részében az Audi győri megtelepedésével, a gyár fejlődésének állomásaival és sajátosságaival, valamint a város gazdaságában betöltött szerepével foglalkoztunk - ma pedig megvizsgáljuk, hogy a "járműipari reneszánsz" milyen társadalmi hatásokkal járt a városra és nem is olyan szűk…..
Egy nagyjából 300 kilométer hosszú, szabályozott vízi út, amely Észak-Amerika „beltengereit”, a Nagy-tavakat köti össze Montréallal és a névadó folyam alsó szakaszán keresztül az Atlanti-óceánnal. Egy hajózóút, amelyet két állam csak hosszas vajúdás után kivitelezett, és amely a hozzá fűzött…..
lezlidzsi84
2024.05.17 18:56:51
@David Bowman: Akár lehet :) Többek között a dél-amerikai irány felértékelődése rendezte át némileg a Mississippi-völgy forgalmát, és az sem véletlen, hogy ez a rész lett a konténerforgalom és az intermodális teherszállítás egyik bölcsője.
A győri Audi-gyár a hírekben meglehetősen gyakran szereplő nagyüzem, akár a gyárnak jutatott támogatásokról, akár a létszám bővüléséről/csökkenéséről, akár a Magyarországon némileg szokatlan bérküzdelmekről vagy a hazai viszonylatban szintén szokatlanul aktív szakszervezet dolgairól legyen szó. Mi…..
"A geopolitika atyja", "Hitler tanítómestere" - két jelzős szerkezet, amellyel ugyanazt a különös életrajzú és személyiségű, tragikus sorsú német földrajztudóst, Karl Haushofert szokás jellemezni. Munkássága még halála után közel 80 évvel is gyakran végletekben értelmezett, miközben életútja számos…..
Az angol hadihajóknak nem kellett messze menniük, Mers el Kebir kikötője alig 440 km-re volt Gibraltártól, közvetlenül Oran mellett, melynek egyik külvárosa volt. A kikötő kiépítését a franciák még a XIX. század végén kezdték el, akkor még abból a megfontolásból, hogy innen a torpedónaszádok könnyen…..
lezlidzsi84
2024.04.06 20:29:12
@savanyújóska: Az elmúlt napokban nálam épp jól működött a blog.hu, viszont nekem úgy tűnt, hogy az utóbbi időben jóval kevésbé tud megbírkózni a nagyobb méretű képekkel.
Fenntartható fejlődés alatt többnyire azt értjük, hogy a GDP növekedése és a fogyasztás bővülése a földi erőforrások végessége ellenére tovább folytatódhat. Egészen addig, amíg a Föld pillanatnyilag összes, 7,5 milliárd lakójának jut élelem, víz, lakás, autó, laptop, nyaralás és a többi. Valahol…..
lezlidzsi84
2024.03.26 18:28:02
@gigabursch: Erős téma.
Ismét tematikus válogatás jutott mára. Magyarország 100 éve, két tucat fotón!
1897. Vasúti híd építése Alsókubinnál..
lezlidzsi84
2024.03.17 13:38:22
@Snake: Plusz szemből mintha egy ZIL-130-as jönne, amit 1962-től gyártottak, és ekkortájt kezdett elterjedni Magyarországon.
Nyári forróság, hőhullám van, az ember reménykedve böngészi az időjárásjelentést: mikor jön az enyhülést hozó hidegfront? A lehűlés mellé talán kapunk esőt is, netán látványos zivatarral, de ha szerencsénk van, a jég és a villámárvíz elkerül?
Aztán jön a hidegfront, látjuk a villámokat a nyugati ég…..
lezlidzsi84
2024.02.01 23:14:08
@Laeisz: @David Bowman: Ha béke lenne, előbb-utóbb jó eséllyel a dél-ukrán és a kubáni termőterületek is hasonló problémákkal szembesülnének - ott az öntözőrendszerek vízutánpótlásának csökkenése járhat negatív hatásokkal. Ezt a 2010-es évek elején még mindkét oldalon sikerült kompenzálni, de ennek azért lehetnek határai.
lezlidzsi84
2024.02.02 07:58:38
@Laeisz: Ha elolvasod a területről szóló írásunkat, láthatod, hogy bár az öntözőrendszerek teljesítménye éghajlati és vízgazdálkodási okokból csökkent a tárgyalt időszakban, de pont ekkor került sor jópár korábban elmaradt technológiai fejlesztésre, mind orosz, mind ukrán oldalon, ami összességében növelte a termelést. Normális ember ebben a helyzetben bizony feltételes módot használ, miközben azért látszanak a főbb trendek.
"akinek természetesen nem lehet adekvát tudása a témában " - szerencsére pont ezért csináljuk a blogot, hogy legyen adekvát tudásuk jópár témában.
"akinek természetesen nem lehet adekvát tudása a témában " - szerencsére pont ezért csináljuk a blogot, hogy legyen adekvát tudásuk jópár témában.
lezlidzsi84
2024.02.06 09:30:59
@David Bowman: Jó ötlet, kösz! :) Az észak-amerikai brit-francia gyarmati iszonyról amúgy is tervben volt véve egy írás.
A májusi törökországi elnökválasztás kapcsán egy érdekes adat járta be mind a magyar, mind az európai (ezen belül különösen a német) sajtót, miszerint a Németországban szavazó, ott élő törökök nagyobb arányban szavaztak Erdoganra, mint a Törökországban élők, ennek kapcsán pedig egyre több szó esett…..
lezlidzsi84
2024.02.01 22:55:42
@David Bowman: Ja, és ugye a franciaországi muszlimok (azaz jó eséllyel a muszlim neveket viselők) zöme észak-afrikai, akik jellemzően nem feketék. Nem minden muszlim fekete, és nem minden fekete muszlim. Ez így sehogy sem látszik kijönni. Régiós szinten főleg nem.
lezlidzsi84
2024.02.02 07:31:12
@gigabursch: Oké, de miért kell alátámasztatlan adatokkal jönni, és azt is félremagyarázni? Azt meg had jegyezzem már meg, hogy nem tűröm, hogy ha egy témában az érem két oldalát mutatom be, valaki úgy tegyen, mintha csak az egyikről beszéltem volna. Pont azt próbáltam bemutatni, hogy lehet erről tényszerűen is beszélni, elemzést készíteni. Franciaországban annyival nehezebb a helyzet, hogy történelmi okokból hivatalosan nem gyűjtik a vallási és etnikai adatokat - emiatt egyébként a linkelt origós névelemzési módszer nem annyira rossz, csak éppen óvatosan kell belőle következtetéseket levonni - például nem árt tudni, hogy a bőrszín és a vallás esetében mik az összefüggések, illetve, hogy egy 60-as években épült "új város" etnikai/vallási összetételéből kissé bátor egy egész régióéra következtetni. (Ettől még az adott városra igaz lehet, hogy mondjuk a lakosainak 70% nem európai származású.)
Ahogy írtam, Németországban sem mindegy, melyik városban is nézel körül, meg az sem, hogy hol.
Ahogy írtam, Németországban sem mindegy, melyik városban is nézel körül, meg az sem, hogy hol.
lezlidzsi84
2024.02.02 08:05:59
@gigabursch: Még egy dolog jutott eszembe - jó hogy felhoztad a német városok viszonyainak alakulását. Az időhorizont sem mindegy. Ha most visszarepülnénk mondjuk 1957-be, amikor még nem jöttek a "vendégmunkások", azt látnánk, hogy a németek panaszkodnak arra, hogy a keleti menekültek egy része még mindig nyomortelepeken él, szar munkákat vállal (egy részük lusta), és azért van némi gond a beilleszkedésükkel. Ha mondjuk 1927-be megyünk vissza, ugyanezt mondták volna a még itt-ott a belvárosokban is előforduló zárványokban élő, falvakból a városba özönlő emberekre. Még harminc évvel korábban ehhez még azt is hozzáfűzték volna, hogy ezek az emberek nem csak problémásak, de egyenesen katolikusok/protestánsok...
A tömeges migráció mindig ezzel jár. Vannak előnyei és hátrányai, és ahogy a posztban is leírtam, a folyamatot több ponton is el lehet rontani - ahogy ezt a németek is megtették, nem is egyszer. Mi ha lehet, azért ne tegyük ugyanezt :)
A tömeges migráció mindig ezzel jár. Vannak előnyei és hátrányai, és ahogy a posztban is leírtam, a folyamatot több ponton is el lehet rontani - ahogy ezt a németek is megtették, nem is egyszer. Mi ha lehet, azért ne tegyük ugyanezt :)
Traducere de: Sebők Tímea
(Versiunea engleză a textului se găsește aici, iar versiunea maghiară aici.)
Cu 101 de ani în urmă, în 1 decembrie a avut loc Marea Adunare Națională de la Alba Iulia. Aici a fost proclamată, în Declarația de la Alba Iulia, „unirea acelor români și a tuturor teritoriilor…..
lezlidzsi84
2024.01.10 15:17:10
@Rares Nistor: Compensating Hungarian revisionism by Romanian chauvinism is what is heating the hatred between the two nations.
(The translation software what you used made the Hungarian text above a bit strange, may be better to comment Romanian or English.)
(The translation software what you used made the Hungarian text above a bit strange, may be better to comment Romanian or English.)
Az elmúlt napok kiemelt híreként szerepelt, hogy Venezuela Guyana bizonyos részeit magához kívánná csatolni, Brazília pedig csapatokat mozgósított a válságrégió által körbeölelt Roraima szövetségi állam védelmére. A válság Földünk talán legkevésbé járható területén eszkalálódik, a három állam…..
Fenyvesek és tölgyligetek között szelíden, de kitartóan hullámzó, augusztusban és szeptemberben lilába boruló táj, ahol a ritkásan elhelyezkedő falvak között húzódó homokos ösvényeken lovasok, biciklisek és túrázók élvezik a méhek döngicsélését. Ez a Lüneburgi-puszta (Lüneburger Heide), Németország…..
lezlidzsi84
2023.12.07 19:25:42
@amundsen: Megkérdezem tőlük, hogy vajon merre kapható a nyomtatott verzió.
lezlidzsi84
2023.12.07 19:35:59
@amundsen: Közben rá is kerestem, úgy látom, hogy az elmúlt másfél év számait darabonként 600 Ft-ért le lehet tölteni - így ráadásul látod is a tartalomjegyzéket: eletestudomany.hu/termek-kategoria/elet-es-tudomany/
Éppen 10 éve, 2013. december 7-én délben jelent meg a Pangea blog első blogbejegyzése. A terv már régóta érlelődött, de volt némi félelem, hogyan fogják fogadni a blog.hu kifejezetten kemény kommentszekciójában, kiteszik-e egyáltalán az Indexre, egyáltalán észreveszi-e valaki a blogok ezrei között,…..
lezlidzsi84
2023.12.07 14:30:01
@gigabursch: Köszönjük! És mi is köszönjük a rendszeres kommentelést! :)
A régi bányász legendák szerint az aranytehén farka Selmecbányán van, a feje viszont Deutschpilsen településen, amit magyarul Nagybörzsönyként ismerünk. Nem véletlenül kutatták és bányászták ezt a területet évszázadokon keresztül a nemesfémek után, néha több, néha kevesebb sikerrel. A bányászat…..
lezlidzsi84
2023.11.19 21:33:01
@gigabursch: Kösz szépen! Jól értem, hogy nagyon leegyszerűsítve a börzsönyi készlet papíron még akár gazdaságosan kiaknázható is lehetne, de a járulékos költségekkel (rehabilitáció, a hegység egy részének feldúlása) együtt már messze nem lenne olyan biznisz, ami számottevő gazdasági impulzust jelentene?
lezlidzsi84
2023.11.22 08:13:13
@gigabursch: Pár szemponttal én is beszállnék - fenntartva a tévedés jogát, mivel ahogy írjátok, a számok finoman szólva is bizonytalanok. Ez részben magyarázza is, miért ekézik az interjúalanyt, mert a hasonló beruházásoknál viszonylag gyakori, hogy az derül ki, hogy túl optimista volt a kalkuláció.
A bankhitel és a megtérülés kapcsán az merült fel bennem, hogy mekkora tőke is kellene a beruházáshoz, és milyen lenne annak megtérülési rátája? A Börzsöny nem a sivatagban van, ráadásul a globálisan azért viszonylag fejlett gazdaságú Magyarországon, ami nem mellesleg a szabad tőkeáramlást biztosító EU tagja - azaz jó eséllyel vannak sokkal jobb megtérülést ígérő befektetések is, ennél a "kissé" bizonytalan projektnél.
A másik dolog, ami eszembe jutott az a bennünk lévő "kincskereső mentalitás", ami még egy jóval kevésbé fejlett gazdasági helyzet öröksége. Ha meghalljuk, hogy aranybánya, vagy kőolaj, egyből mesés kincsre vagy valami arab olajállamhoz hasonló felemelkedésre gondolunk (ami persze különösebb meló nélkül az ölünkbe hull). Ez mondjuk két generációval ezelőtt még talán igaz is lett volna (bár akkor is már inkább csak a szűkebb régióra nézve), de ha most úgy jön ki a matek, hogy az igen bizonytalan környezeti hatásokkal járó bánya mondjuk annyival járul hozzá a magyar gazdasághoz, mint egy erősebb, amúgy közművesített dunántúli ipari park, akkor már érthető a húzódozás a dologtól.
Persze az is megfontolandó, hogy ha ez a készlet valamilyen innovatív módon kitermelhető, és ezt mondjuk egy magyar cég tudná ezt megtenni, az lehet, hogy szép globális előnyt jelentene ennek a cégnek.
A bankhitel és a megtérülés kapcsán az merült fel bennem, hogy mekkora tőke is kellene a beruházáshoz, és milyen lenne annak megtérülési rátája? A Börzsöny nem a sivatagban van, ráadásul a globálisan azért viszonylag fejlett gazdaságú Magyarországon, ami nem mellesleg a szabad tőkeáramlást biztosító EU tagja - azaz jó eséllyel vannak sokkal jobb megtérülést ígérő befektetések is, ennél a "kissé" bizonytalan projektnél.
A másik dolog, ami eszembe jutott az a bennünk lévő "kincskereső mentalitás", ami még egy jóval kevésbé fejlett gazdasági helyzet öröksége. Ha meghalljuk, hogy aranybánya, vagy kőolaj, egyből mesés kincsre vagy valami arab olajállamhoz hasonló felemelkedésre gondolunk (ami persze különösebb meló nélkül az ölünkbe hull). Ez mondjuk két generációval ezelőtt még talán igaz is lett volna (bár akkor is már inkább csak a szűkebb régióra nézve), de ha most úgy jön ki a matek, hogy az igen bizonytalan környezeti hatásokkal járó bánya mondjuk annyival járul hozzá a magyar gazdasághoz, mint egy erősebb, amúgy közművesített dunántúli ipari park, akkor már érthető a húzódozás a dologtól.
Persze az is megfontolandó, hogy ha ez a készlet valamilyen innovatív módon kitermelhető, és ezt mondjuk egy magyar cég tudná ezt megtenni, az lehet, hogy szép globális előnyt jelentene ennek a cégnek.
Aki egy kicsit jártasabb a dinoszauruszokkal kapcsolatban, annak feltűnhetett, hogy a közismert fajok igen nagy része élt a korabeli Észak-Amerikában, a Diplodocusok, Triceratopsok, Tyrannosaurusok lelőhelyei pedig nagyrészt a Sziklás-hegységben és annak keleti előterében csoportosulnak. Mi lehet…..
lezlidzsi84
2023.10.04 11:51:11
@amundsen: Kösz szépen! Van nyomtatott kiadás, viszont nagyon kevés újságosnál elérhető, leginkább talán előfizetéssel lehet hozzájutni.
lezlidzsi84
2023.10.21 15:37:08
@gigabursch: Jó kérdés :) Ahogy látom ebben még elég nagy a bizonytalanság, csak egyes maradványokról tudják viszonylag nagyobb eséllyel valószínűsíteni, hogy milyen nemű lehetett: www.nhm.ac.uk/discover/how-to-sex-a-dinosaur.html
Egyes fajoknál mondjuk a "péniszcsont" egyértelműsítheti a helyzetet, ha épp megmaradt a állatnak az a része.
Egyes fajoknál mondjuk a "péniszcsont" egyértelműsítheti a helyzetet, ha épp megmaradt a állatnak az a része.
A 2023-as év eddig talán legmegdöbbentőbb eseménye a kahovkai gát júniusi megsemmisülése és a mögötte található, 10 balatonnyi víztömeget visszatartó víztározó katasztrofális következményekkel járó kiürülése volt. Az esemény médiavisszhangja rengeteg blogunk profiljába vágó témát érintett az…..
lezlidzsi84
2023.08.16 22:11:18
@gigabursch: Na, az érvelés az engem is érdekelne. Meg, hogy mit értesz manipulált infókon, miközben pl. 600 km-ről is érzékelhető rengéshullámokról beszélünk.
lezlidzsi84
2023.08.17 16:31:06
@gigabursch: Az igazi szakértők nem azt mondják, hogy minden adat manipulált. Hanem, hogy vannak manipulált adatok, és vannak olyan adatok, amiket képesek vagyunk validálni. Csak mindezt óvatosan kell tenni. Pont ezért voltam óvatos a rengéshullámok kapcsán is. De a második rengéshullám értelmezése azért elég egyértelmű.
Viszont mivel már másodszor hozod elő, két dolgot leszögeznék: a "kinek állt ez érdekébent" elég vastagon körüljártam, ugyanakkor, az, hogy egy esemény nem áll valakinek az érdekében, nem jelenti azt, hogy nem is tud bekövetkezni, és nem lehet érte felelős.
"Én elhiszem, hogy akármekkora robbanás volt, de azt, hogy ez a gát tetején lett volna és repesztette volna meg a gátat lefelé, nos azt nem." Én sem, ezért is írtam, hogy a gátat jó eséllyel leromboló (vsz második) robbanásnak a szakértők szerint a gát belsejében kellett bekövetkeznie. Viszont abban nem vagyok biztos, hogy valóban ezeket a tölteteket akarták-e felrobbantani. Azt viszont nem értem, hogy miért kerül ez elő nálad újra és újra.
Viszont mivel már másodszor hozod elő, két dolgot leszögeznék: a "kinek állt ez érdekébent" elég vastagon körüljártam, ugyanakkor, az, hogy egy esemény nem áll valakinek az érdekében, nem jelenti azt, hogy nem is tud bekövetkezni, és nem lehet érte felelős.
"Én elhiszem, hogy akármekkora robbanás volt, de azt, hogy ez a gát tetején lett volna és repesztette volna meg a gátat lefelé, nos azt nem." Én sem, ezért is írtam, hogy a gátat jó eséllyel leromboló (vsz második) robbanásnak a szakértők szerint a gát belsejében kellett bekövetkeznie. Viszont abban nem vagyok biztos, hogy valóban ezeket a tölteteket akarták-e felrobbantani. Azt viszont nem értem, hogy miért kerül ez elő nálad újra és újra.
lezlidzsi84
2023.08.30 21:31:25
@gigabursch: A vezeték ügyében kezdettől fogva többször felmerült ez a szál is - igaz mindkét oldalon voltak lelkes hívők is, akik különösebb bizonyíték nélkül borítékolták a másik fél ügyködését.
"Ahogy se az oroszoknak, se az ukránoknak nem volt érdeke az Északi Áramlat tönkretétele." - ismét egy teljesen más jellegű, egészen máshogy hozzáférhető létesítményt hasonlítasz össze a gáttal, ahol ráadásul az érdekek is kissé máshogy néztek ki.
De ha még egyszer azt a benyomást próbálod kelteni, hogy ez itt nem lett körbejárva, elkezdem a moderálást.
Ahogy innentől a hoholozó/orkozó kommenteket is ki fogom szedni.
"Ahogy se az oroszoknak, se az ukránoknak nem volt érdeke az Északi Áramlat tönkretétele." - ismét egy teljesen más jellegű, egészen máshogy hozzáférhető létesítményt hasonlítasz össze a gáttal, ahol ráadásul az érdekek is kissé máshogy néztek ki.
De ha még egyszer azt a benyomást próbálod kelteni, hogy ez itt nem lett körbejárva, elkezdem a moderálást.
Ahogy innentől a hoholozó/orkozó kommenteket is ki fogom szedni.
(Az angol nyelvű változat itt, a román nyelvű változat pedig itt olvasható.)
Száz évvel ezelőtt a mai napon került sor a Gyulafehérvári Román Nagygyűlésre. Itt mondták ki a Gyulafehérvári határozatban Románia, valamint "Erdély, a Bánság és Magyarország összes románjainak" egyesülését. A román…..
lezlidzsi84
2018.12.03 10:37:19
@Gandosz@Void Bunkoid: : Nemrég olvastam egy Ksh-s tanulmányt, abban arra jutottak, hogy úgy tűnik, hogy a magyar gazdaságot most épp leginkább a megyei jogú városok húzzák, a Tiszántúlon ebben vastagon benne van Debrecen és Nyíregyháza, más településtípusok esetében kevésbé látványos a gazdasági fejlődés. Bp-hez viszonyítva mindenesetre megindult valamennyire a fejlettségi külonbségek záródása.
lezlidzsi84
2023.08.03 06:12:13
@Androsz: Pont ezért kell nagyon figyelnünk arra, hogy (államként) ne egy seggfej képét mutassuk külföldre. Mert akkor előbb-utóbb előáll az általános iskolai osztályra jellemző csoportdinamika, és azt is a rovásunkra írják, amit nem kéne. Ezt pl. a fenti történetből megtanulhattuk volna.
lezlidzsi84
2023.08.06 08:02:30
@Androsz: Szerintem megfelelő kommunikáció mellett erre nincs szükség. Persze ehhez nem árt megérteni, miért fontos pár téma a szomszédoknak, amiben nekünk más a véleményünk, és így könnyebb elmagyarázni nekik, hogy ez nálunk sincs másként. A bejegyzés témája ennek egy példája: ha azt csináljuk, hogy lecsapjuk az asztalra a vörös térképet, és azt mondjuk, hogy ez a térképezés non plusz ultrája és ez alapján járna ez meg az, ki fognak röhögni. Ha viszont megnézzük, hogy is készült a térkép, mik a hibái, miben tér el a korabeli román térképektől, miben hasonlít hozzájuk - azaz megmutatjuk, hogy igen, ti is kb. ugyanezt csináltátok, az már sokkal inkább tárgyalási alap. Ez esetben olyannyira az, hogy az új bejegyzéseken kívül a fenti írás román változata hozza a blog látogatóinak nagy részét...
Az 1960-as, 70-es években megépített Elba-oldalcsatorna létrehozását alapvetően a két német állam léte indokolta, azonban nem csak közlekedési szempontból: az egykori határ közelében futó létesítményt ugyanis úgy tervezték, hogy egy gigantikus harckocsiárok legyen a keletről esetleg előretörő…..
lezlidzsi84
2023.08.01 14:56:25
@Motorogre: Igen, Lüneburgból a hajóemelő jól megközelíthető kocsival, biciklivel vagy akár busszal is, és berendeztek egy kisebb kiállítást is, amit jelképes összegért meg lehet nézni. Maga a platform, ahonnan lehet nézni a szerkezet működését, bármikor látogatható, mivel ezen vezették át a közutat.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz