Regisztráció Blogot indítok
Adatok
sncf

0 bejegyzést írt és 307 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A vasútállomásokat többféleképpen is sorba lehet rendezni: kor, méret, vágányok száma..., ám jelentőségét talán leginkább az ott megforduló utasok száma alapján lehet felbecsülni. Az ide vezető út azonban hosszú volt, az európai vasúti közlekedés jelenlegi formáját több, mint 175 év alatt érte…..
sncf 2023.05.01 18:56:32
@Balogh Zsolt: És Ti hány rekorder pályaudvaron jártatok már? Írjátok meg kommentbe!
A Párizs és Lyon közötti hagyományos vasútvonal túlterheltsége miatt született meg a francia TGV, ugyanis a két város között egy új vasútvonal megépítésére volt szükség. Ha pedig már újat építünk, az legyen a lehető legjobb. Az általunk ismert TGV ötlete nem egyből született meg, volt néhány…..
sncf 2021.12.12 17:23:35
@Balogh Zsolt:
Nincs mit. A franciák városnevein nem mindig egyszerű eligazodni. Aachen-t például Aix-la-Chapelle-nek hívják.
"Ma a projektterületek városainak párizsi végállomása Lyon és Bercy pályaudvarok (Neversből Clermont-Ferrand, Párizs-Lyon és azon túl), valamint Austerlitz pályaudvar (Orléans, Blois, Bourges stb. felé)." Hát ezt az együtt se értettem elsőre, hogy a közvetetten a projekten is dolgoztam.
Valószínűleg arról lehet szó, hogy bizonyos városokat ma az Austerlitz pályaudvarról szolgálnak ki (Orléans és az onnan továbbvezető vonalak), míg a Lyonba menő vonatok végállomása Párizsban a lyoni pályaudvar (amit Gare de Lyon-nak hívnak, de használják a Paris Lyon elnevezést is (ahogy a Gare de l'Est-re, ami ugye szó szerini Keleti pályaudvar, a Paris Est elnevezést). Nevers felé viszont a vonatok a Bercy-ből indulnak, amit kb. úgy lehet elképzelni, mintha a budapesti Déli pályaudvar egyes vonatai a tárolóvágányokról mennének, az alagút után jobbra kikanyarodva lenne a végállomásuk.
sncf 2021.12.13 22:47:54
@ekat: Ha a hétvégére, akkor készüljetek, hogy a karácsonyi vásár miatti Covid-ellenőrzés 1-2 órát is eltarthat, szóval a katedrális egy 2 órás sorbanállás után lesz program. December 29 után majd javul a helyzet.
Néhány évvel korábban Salzburgból Zell am See-be utaztam munkaügyben a Salzburg-Wörgl-vasútvonalon. A vonal Zell am See-n túli része akkor ismeretlen maradt számomra, melyet azonban néhány évvel később sikeresen bepótoltam. A Salzburg-Tiroler-Bahn Ausztria egyik fő vasútvonala Salzburg és Tirol…..
Amikor az ember határátkelő lesz, jellemzően nem nagyon foglalkoztatja a majdani állampolgárság kérdése. Aztán ahogyan telnek az évek, egyre komolyabban érdemes elgondolkodni a lehetőségeken...
sncf 2021.07.18 21:57:59
@Arthamyr: Természetesen ugyanazt a dokumentumot kell beadni nekik is. 5 évre ez 4*5*12 = 240 villanyszàmla. A Covid alatt is így ment, villanyszámlával mentek a gyerekek sétálni, hogy igazolják a lakcímüket, legalább akkor csak egyet kellett vinnim és 3 hónapon belülit elfogadtak.
sncf 2021.07.19 05:32:28
@kardio1: Területenként is változik, nem minden megyében/régióban ugyanaz a szívatás foka, Mivel egyik korábbi munkáltatómat nem sikerült pecsétre kényszeríteni, tőlünk át se vették a kérelmet (elvileg ezt sem tehetné meg az ügyintéző, de megteszi). Azóta elköltöztünk, hamarosan próbálkozunk újra.
sncf 2021.07.19 05:32:45
@Arthamyr: Pontosan. Mivel semmi más nincs, amivel lakcímet lehet igazolni, a kijárási tilalom idején az 1 km-es körzetet is azzal igazoltuk. Mi beosztottuk, a villanyszámla a feleségemé, a telefonszámla az enyém, így legalább mindkettőnknek van saját névre szóló.
2021. május 26-án a francia Alstom bemutatta az új generációs TGV szerelvények hajtófejét. Immár nem csak számítógépes grafikát láthatunk a megújult járműről, hanem az Alstom hivatalos fotóit is. Az új vonófej szemből. a kapcsolókészülékeket hatalmas ívelt ajtók rejtik el menet közben (kép forrása:…..
sncf 2021.06.01 12:28:26
Hát ehhez a marketinganyaghoz kb. olyan megjegyzéseket lehet fűzni, mint az ingatlanhirdetések sablonjaihoz. Na nézzük:
1. "példátlan modularitás, amely lehetővé teszi a kocsik számának a pontos piaci igényekhez való igazítását (7, 8 vagy 9 kocsis összeállítás)" - egyes szerelvények hosszabbak, mások rövidebbek lesznek, de a szerelvények szétbontása és stokkozása nyilván nem a mindennapi rutin része (ld. még forgóváz)
2. "amely 740 ülőhelyet jelent a jelenlegi duplex kocsik 600 ülőhelyével szemben" - ha csak azt nézzük, hogy egy középkocsival több, az rögtön dob rajta 100 másodosztályú helyet. Ha azt is hozzávesszük, hogy az elsőosztály másodosztállyá alakítható ülésezéssel, máris 33%-kal növeltük a kocsik 3/7-ed részét (a büfékocsi nem számít), ez önmagában kb. 14%-os kapacitás növelés. Vagyis a belső tér elrendezésének hatása összességében negatív.
3. "100%-os hozzáférhetőség a kocsik összes területén minden utas számára." Emeletes vonatról lévén szó, ez azt jelenti, hogy lift is lesz benne. Mondjuk ismerve a francia tervezési logikát, nem lepődnék meg rajta. Viszont éppen a forgóvázak miatt a vonat egészében csak a felső szinten átjárható, így elég a 100%-hoz több lift is kell.
4. Wifi jelenleg is van minden nem fapados TGV-n, és az összes emeletesen van vizuális utastájékoztató rendszer is. Ezen kívül az sncf appján az összes üzenet megjelenik, a vonat pontos helyzetét és pillanatnyi sebességét is beleértve. Jogos, a WC-ben kijelző nincs, lehet, hogy valamikor valaki pont lesz**ta és elfelejtett leszállni?
sncf 2021.06.02 20:49:15
@Greg36: Ennél már csak az a jobb, amikor ellopják a felsővezetéket és 3 órát állsz a nyílt pályán.
Viszont szemben a magyar gyakorlattal, ahol a szent vonatkilométer érdekében mindenáron mindent leközlekedtetnek, itt simán törölnek bármikor, bármit. És reggel 6-kor küldenek egy SMS-t, hogy a 6:50-es helyett a 6:20-as vonattal menjél.
A Deutschlandtakt, más néven Deutschland-Takt vagy röviden D-Takt, a Németország egészére kiterjedő összehangolt intervallum-menetrend koncepciójára utal, amellyel a helyi- és távolsági vasúti személyszállításra vonatkozóan célmenetrendet állítanak össze, és amely alapján új vonalakat és egyéb…..
sncf 2021.05.30 14:55:31
@Balogh Zsolt: Persze, ez így logikusnak tűnik, csak éppen nem zöld. A cikkben is emlegetett viszonylatok közül a München-Ingolstadt-Nürnberg (-Berlin) viszonylatra van kicsit több rálátásom. Az S-Bahn már nem megy el Ingolstadt-ig, az ICE-t nem éri meg (időben) megállítani. Eredmény: Audiba vagy BMW-be tereljük a forgalmat (mondjuk az Ingolstadt-München tengelyen ez adott, de mégis...).

Amúgy ezt a tendenciát Magyarországon is látjuk, mots éppen a 80-as vonalon, Hatvan kiszolgálása kapcsán.

A probléma az előváros részen már csak 6 vágányos rendszerben kezelhető, szétválasztva az elővárosi, a regionális/távolsági és a nagysebességű vasutat.

A tipikus megoldás viszont a nagysebességű vonalak megjelenésével a korábbi fővonal kiszolgálásának elsorvasztása, ami hozza az utasszám csökkenést, ami a kínálat csökkenését ördögi körként. És valóban ott vagyunk, amit írsz.

A kérdés nekem inkább az, hogy valóban a repüléssel kell-e a vasútnak versenyeznie? Belátható időn belül csak a nagyobb országokon belüli repülős utazások kiváltásása alkalmas, jellemzően az üzleti utazók körében. Az a kis szegmens, ahol a pénz nem, csak az idő számít. Ezzel szemben, ha az átlagember azt látja, hogy A-ból B-be nem csak B-alsóba tud eljutni, oda is ritkán, akkor az autót választja. Húsz év múlva pedig már a zöld érv sem lesz érvényes, az elektromos autó legfeljebb a futásteljesítmény/hulladék tekintetében kevésbé zöld, mint a vonat.
sncf 2021.05.30 19:56:10
@Balogh Zsolt: Hát ezzel sajnos csak egyetérteni tudok.
Olaszországban Tortona és Genova között szeretnék a vasúti utazások időtartamát lerövidíteni, ezért egy új vasútvonal építésébe fogtak 2013-ban. A vasútvonal része lesz a Transz-Európai közlekedési hálózatnak, azon belül a Rajna-Alpok korridornak. A vasútvonal hossza 53 km, az Olaszországban…..
A Nez Cassé, avagy a "törött orrú" mozdonyok egy nagy villamos- és dízelmozdony-család, amelyet elsősorban a Francia Államvasutak, az SNCF alkalmazott a gyors- és exprerszvonatok vontatására. Az Alsthom (akkor még H-val írták a nevét, idővel a H kikopott és Alstom lett) gyártotta a többféle…..
A magyar vasútnak, mint tudjuk, négy ellensége van: a tavasz, a nyár, az ősz és a tél. Ebből különösen kritikus szokott lenni a tél és akkor is az (első) havazás. Pedig Magyarországon még nincsenek is igazán kemény telek, se igazi hóviharok. A vasútnak szélsőséges időjárási események során is…..
Olaszország vasúti fővonalai a 19 században épültek ki, melyek vonalvezetése a gőzmozdonyok igényeinek még megfelelőek voltak, ám a 20. században már a sebesség további emelésének az útjában álltak. Ahhoz, hogy a vonatok sebességét tovább emelhessék, a meglévő vasútvonalak komoly átalakításra lett…..
2017 jelentős mérföldkő volt a francia nagysebességű vasút számára, hiszen két helyszínen is befejeződtek a munkák és 514 km-rel bővült a hálózat. Egy évre rá elkészült a Nimes-Montpellier nagysebességű vasútvonal is 140 km hosszúságban. Jelenleg épül egy leágazás Torino felé, ám ez még nagyon…..
sncf 2021.02.28 10:56:54
@kvp: Az első bekezdéseden azért pontosítanék. Ahogy a Railjet bejön Magyarországra, úgy a TGV is átmegy Svájcba, Luxemburgba, Németországba, Olaszországba. Csak nem nagysebességű pályán. Azt nem látom a néemt példából hogy hol halad át a német-osztrák, vagy a német-cseh határon a vonat >250km/h sebességgel. Spanyolország felé az átjárhatóságot sokáig nem a nagysebességű vs normál pálya, hanem a nyomtávok különbsége akadályozta.

A francia-olasz nagysebességű hálüzat összekötése pedi elsősorban nem a Côte-d'Azur-ön, hanem al Alpokon keresztül aktuális (és egyébként működik is, csak éppen az Alpokon átvezető szakasz még normál sebességű (erről a múlt héten volt egy poszt itt a blogon).
Egykoron egész Európát keresztül-kasul behálózták az éjszakai vasúti járatok, ám az autópálya-hálózat kiépülésével, a személyautók elterjedésével, na meg az olcsó repülőjáratok beindulásával ez a szolgáltatási szegmens lassan leépült. néhány ország néhány járattal még kitartott, de csak idő kérdése…..
sncf 2021.02.24 23:31:45
@tulapruton: Na ez ismerős, csak én három nyáron is nekifutottam, és egészen Lisszabonig jutottam. Madrid helyett nekem Párizs volt a központ...
@gigabursch:
Ma már a matek nem jönne ki, mert:
1) alig vannak éjszakai vonatok, amit itt visszaállítanának, az is csak kb. fele a 20 évvel ezelőtti hálózatnak
2) rengeteg távolsági vonatra irdatlan felárat számolnak. a TGV-re pl. 20-60 euró között van. Sok viszonylatban egy időben megvett normál jegy olcsóbb. az ezredforduló táján a TGV-re is csak 1,5-3 euró volt a pótjegy, az ülőhelyes éjszakai kocsikban meg vagy pótjegy nélkül, vagy 1,5 eurós helyjeggzel lehetett utazni (igen, 2002 előtt helyi pénzben értve az eurót)
Donald Trump négy év után, nehezen bár, de csak átadta az ország vezetését utódjának, Joe Bidennek. Az új elnök új világot ígér, előtérbe került a klíma- és a környezetvédelem. Biden emellett rendszeres vasúthasználó is volt, sokat ingázott az Amtrak-kel az otthona és Washington között. Tervei…..
sncf 2021.02.08 16:45:00
@midnight coder: A közpénzes sztorit ismerjük, sajnos. Meg azt is, hogy a közpénz mindenütt hajlamos elveszteni közpénz jellegét, csak éppen a milyen mértékben a kérdés (mindenhol belepisilnek az uszodába, de kulturált helyen nem a rajtkőről teszik).
A felújításokat máshol is meg lehet nézni, nekem francia és német példáim vannak, ahol a hogyan csináljuk laaaaaaaaassan elv érvényesül (pl. egy autópálya csomópont felújítása folyamatos részleges lezárás mellett 17 év alatt).
Ami a párhuzamos kapacitást illeti, azért Európában is vannak példák, a nagysebességű vasutak megjelenése általában menetvonalakat szabadítanak fel a hagyományos pályákon (pl. Franciaországban Párizs-Starsbourg viszonylatban, Ausztrában a Westbahnon), Magyarországon is sokáig tervben volt a V0, mostanában nem figyeltem, hogy mi lett vele. De a Kelebia-Budapest vonal nagyobbik része most is jól elvan egyvágányos pályával, a kapacitás bővítés a teherforgalmat szolgálja (más kérdés, hogy további koncepció nélkül, Fradiig OK, aztán bedugul).
Vannak bizonyos toposzok a tömegközlekedéssel csak felszínesen találkozó emberek fejében. Például hogy Svájcban mindenki vízierőműből származó árammal hajtott vonatokkal jár - pedig vannak atomerőműveik és autópályáik. Ehhez hasonlóan Ausztriáról is mindenkinek az új bécsi főpályaudvar jut eszébe,…..
sncf 2020.12.12 13:48:16
Spanyolország rohamléptekkel fejleszti nagysebességű vasúthálózatát, 2013 óta a spanyol nagysebességű motorvonatok egészen a francia határig repülhetnek 300 km/h sebességgel, ahol egy rövidebb szakasz kivételével egészen Párizsig tart a száguldás. A másik szomszédos ország, Portugália felé azonban a…..
sncf 2020.12.07 23:15:53
@Balogh Zsolt: Igen-igen, azt hiszem a lényeg àtment. A puszta közepén nyilván mindennel spórolni akarnak, ha a nagyobb városokat összekötő vontaok kihasználtsága is gyenge, akkor ezen a vonalon, ahol igazán nagy lakosságú település nincs, inkább a két főváros összekötése miatti presztizsberuházásról van szó. Ott viszont nem fognak tudni megtölteni napi 4 pár vonatnál többet (bár ez is optimista becslés jelenleg), amihez meg elég helyenként a két vágány a keresztekhez, stb. Ha meg már spórolunk, akkor használjuk fel a mindenféle létező nyomtávú pályát (és mivel Portugália is széles nyomtáv, ott úgysem lenne jó a normál nyomtávú spanyol motorvonat).
Mondjuk legalább jobb minőség lesz, mint a Sud-express Irun és Lisszabon között.
A címet javítsd, "prtugál" van benne!
A kétnyelvűség egyfelől csodálatos ajándék egy gyereknek, hiszen különösebb erőfeszítés nélkül sajátít el olyan tudást, amibe felnőttként rengeteg energiát kellene fektetnie. Másfelől viszont komoly konfliktusforrás, noha erről talán ritkábban hallhatunk. Csiszár Rita 20 éve foglalkozik a kérdéssel…..
A vasút fejlődésének elengedhetetlen része, hogy folyamatosan mindenből nagyobb, hosszabb, gyorsabb és erősebb készül. Évek óta a vasúti rekordok többsége Kínából érkezik: itt található a leggyorsabb vonat, a legtöbb nagysebességű vonat, a leghosszabb híd és most már a legerősebb mozdony is! A…..
sncf 2020.09.02 20:57:31
Mióta kipróbáltam a vonattal való utazást Spanyolországban, azóta nagy rajongója vagyok a spanyol vasutaknak és vonatoknak. A kezdeti lelkesedésemet azonban fokozatosan átveszi a fejcsóválás, ahogy egyre többet tudok meg ennek a nagy országnak a kötöttpályás közlekedéséről. Spanyolország vasútja…..
Az osztrák Westbahn nevű vasútvonal Ausztria legfontosabb és legforgalmasabb vasútvonala. Fejlesztése folyamatos, az utóbbi évek a vonal négyvágányúvá való bővítéséről szóltak. Az építkezés lassan halad, hiszen az osztrák terep nem kedvez a vasútépítőknek, ráadásul sokszor sűrűn beépített részeken…..
sncf 2020.05.07 23:06:07
@Balogh Zsolt: OK, sejtettem. A 601 az a Trabant, de annak se a végsebessége :-)
A hasonló videókat a MÁV-tól is örömmel fogadnám (persze ha lenne miről)?
sncf 2020.05.08 11:48:05
@Balogh Zsolt: Azért néhány évtized (és néhány százezer km) magyarországi tapasztalatom is van :-) Bár mostanában ritkábban járok és utazok Magyarorzságon, azért érdekel, hogy mi történik a vasúttal. És persze, ha arra járok, használom is.
Spanyolország gőzerővel építi nagysebességű vasútvonalait, melyek hossza már meghaladja a francia TGV hálózat hosszát is, mindezt úgy, hogy 11 év hátránnyal indultak. A spanyol belföldi nagysebességű vonalak folyamatosan közelednek az országhatárok felé, Franciaország irányába már elértek a Földközi…..
sncf 2020.04.24 15:37:08
@Balogh Zsolt: A Párizs-Lisszabon útra, Madrid innen éppen egy Párizs-Madrid távolságnyira van :-)
Ami a jövőt illeti, valóban jön az átrendeződés, amibe most a vírus és a körülötte lévő lezárások/bezárások rendesen bekavarnak. Amit eddig én láttam, hogy a vasút kezd piacszerűvé válni, történik valami, ami a légiközlekedésben 20 évvel ezelőtt. Az infrastruktúra lényegesen nagyobb rugalmatlansága miatt (a repülőnek csak az állomáson kell infra, a vonatnak meg az állomások között is) a vasút jóval lassabban reagál. A fapados piac a vasúton ezért is nehezen működőképes azokban a desztinációkban, ahol értelmes méretű forgalom van. Szerintem elsőre nagyot lépni az éjszakai vonatok piacán lehetne, könnyebb szabad menetvonalat találni a peremidőszakokban (feltéve persze, hogy a pályavasút nem utasít el mindent a karbantartásra hivatkozva...)
A jelenlegi helyzetben a repülés nagyot fog visszalépni ebben a folyamatban, jó eséllyel több állam is sok pénzt belerak valamelyik légitársaságba, hogy a korlátozások (legalább részleges) feloldása után legyen mivel repülni.