Regisztráció Blogot indítok
Adatok
bxf

0 bejegyzést írt és 234 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Egy egészen nagyszerű időutazásra invitállak ma titeket, kalauzunk ismét P. Elliott, aki többek unszolására állt neki, hogy leírja, milyen is volt az élet jó négy évtizeddel ezelőtt az olaszországi menekülttáborokban. Lesz itt minden, sikkasztó hentes, alkoholista tini, bolondos…..
bxf 2015.04.20 21:59:23
Erdekes. Volt ferjem meselte, hogy anno NJ-ben telepedtek le, esmindig csufoltak, hogy "te hajoval jottel". Mire o mondta, hogy 'nem hajoval, TWA-val" :-)

Ez a par sor elgondolkodtato volt...

"A szabály az volt, hogy reggel mondjuk 9 előtt nem hagyhattuk el a tábort, és este 10 körülig haza kellett jönni, mert bezárták a kapukat. Aki nem ért vissza, az aludhatott kint a bokorban. Az ebédet (ha valaki kérte) kiadták uzsonnacsomagban, főleg szardíniakonzerv, kenyér, gyümölcs, főtt tojás vagy sajt volt benne."

... hogy mi, magyarok mennyire kettos mercevel merunk... Ha a mostani Mo. teruleten athalado es menekulttaborban elo kulfoldiekre gondolok. Micsoda felhaborodas van, amiert kimehetnek a varosba, penzt kapnak, hogy etelt vegyenek rajta, stb., ill. hogy egyaltalan leteznek...

Egyetemistakent otthon nekem sokat nem jelentett a "kulfoldi diakok Karacsonya", egeszen addig, amig az USA-ban en is kulfoldi diak voltam es ittragadtam egy Karacsonyra... azota kicsit maskent latom a be(at)vandorlast, legyen annak gazdasagi vagy politikai oka, vagy egyik sem. Mondjuk rajtam egyetlen magyar sem segitett az USA-ban (egy rozsdas vasszoggel sem), de valoban, mas nemzetektol ilyen vagy olyan formaban kaptam (pl. frissen elvaltkent az egyik amerikai baratnom egy vadiuj agyat adott nekem es meg a helyembe is hozta a masik amerikai baratnommel a ferje truck-jat hasznalva).

A masik, ami eszembe jutott, hogy valoban, nem csak a politikai vagy gazdasagi menekultek hagytak el Mo-t, hanem biza a bunozok is...
bxf 2015.04.20 22:02:28
@kék madár: Emlekszem, nekem gyerekkent akkor maradt tatva a szam, amikor egy Nemetorszagba vergodott ismerunk hazajott a Datsunjaval, minden automata volt rajta. Meg az ablakot sem kellett tekerni :-)
Egy nagyon érdekes történetet osztok ma meg veletek, amely jóval több mint 30 éve, egy (akkor még disszidálásnak nevezett) határátkeléssel kezdődött. Szerzője, Kati útja Anglián és Spanyolországon át vezetett vissza Magyarországra, azaz úgy gondolom, érdemes elolvasni, mit…..
bxf 2015.04.18 05:02:14
@tanato: A csaladorvosi praxisokkal nem csak Mo-n van gond. Evekkel ezelott olvastam, hogy Ausztraliaban oriasi orvoshianynak neznek elebe, es probalnak angol nyelvteruletrol orvosokat hozni.

Az USA-ban is ez a helyzet, ami ugy igyekszenek megoldani, hogy az orvosi egyetemek szamat emelik, nna a lecet lejjebb csusztatjak, mert evekkel ezelott volt belole problema, hogy az egyik deli allamban levo orvostanhallgatok fele megbukott a teszten... es ez nem lesz jobb... de kulfoldi orvost azert sem... ismerek olyanokat, akik harom even keresztul probalkoztak es meg csak egy interjut sem kaptak.

@Cascabel: Mo. lakossaganak kb. 80%-a videken el (ill. videki (nagy)varosokban), ha ennek a fele no (kicsival tobb), akkor az orszag 40%-a videki no, hogy mennyire egyszeru vagy sem, az relativ.

A 70-es evekben nem volt nehez kelet-europai orszagba utazni, Csehszlovakia (anno) szinte napi program volt nalunk, Zakopane es kornyeke, az mar min. 2 napos kiruccanas. Moszkvaban pedig a GUM ures polcaiban lehetett gyonyorkodni :-)
bxf 2015.04.18 05:05:11
@tanato: Amikor en vegeztem, akkor 4-6 millio volt egy nyamvadt praxis. Akkor nem allt hozzam kozel a csaladorvoslas (pedig lett volna hova visszamennem...), ma mar latom, hogy hibaztam, mert egyre jobban tetszik. A kinai (de USA-ban vegzett) orvosommal eleg jol eldiskuralunk mindig, a kinai (o is az USA-ban vegzett) nogyogyaszommal is :-)
bxf 2015.04.18 05:06:03
@~~Babette~~: Ha nem megy Mohamed a hegyhez, a hegy megy Mohamedhez :-) (a fogorvos elvandorlasara ertettem)
Aligha van ma kényesebb pont a határátkelésről folytatott beszélgetés során, mint a szülőföldhöz fűződő viszony. A hazaárulózós korszakon talán már túl vagyunk, de a kérdés még mindig komoly érzelmeket vált ki. Ki miért hagyta el Magyarországot, miért tért vissza (ha…..
bxf 2015.04.16 07:51:51
@maxval bircaman szerkesztő: Hja, egyebkent kikerem a lehazaarulozast. Akar negativ, akar pozitiv ertelemben. Es ilyen alapon keretik az osszes disszidens vegbeltukrozese, mert nagyon sok aljanep szivargott be a rothado nyugatra es pozolt uldozott fogorvoskent, ujsagirokent, stb. mikozben fogorvost max. betegkent latott, ujsagot meg amikor olvasott.

Azert ne rakjunk mindenkit ugyanazon ernyo ala.
bxf 2015.04.16 21:48:14
@maxval bircaman szerkesztő: Hja, akkor mar ertem, hogy miert ilyen konnyen hazaarulozol, cserbenhagyasrol es kikozositesrol beszelsz. Elegge lesujto a velemenyed a kivandoroltakrol, de megbocsajtok, mert a magadrol elmondottak alapjan igencsak outsider vagy, tehat mi mast is varhatnek toled.

Ahogyan irtam, en nem gazdasagi es/vagy politikai menekultkent erkeztem, es nem is kozositettek ki.

1999-ben meg egy picit jobban duborgott a gazdasag, amikor az USA-ba(n) hazasodtam. Ket diplomam volt (es a masodik nem a SOTE-rol), eppen szakvizsga elott, nyelvtudasom is, kis zseton a szulok zsebeben, keszpenzzel fizetett lakas es haz(ak), es meg keresett is voltam. Nem volt mas problemam csak annyi, hogy 2-3 allas kozott mennyit alszom... Mer' a fizetesem alapbol csak eppen a koltsegek kifizetesere volt eleg (a Szuleimtol elegge koran onallosodtam, de a lakast meg egyetemista koromban ajandekba kaptam toluk), igy muszaj volt masodik-harmadik allast vallalni, mert nem akartam a Szuleimtol fuggeni egyaltalan, es szerettem szep ruhakban jarni (melyik no nem), az pedig mar akkor sem volt olcso. Nem panaszkodom, mert elveztem, amit csinaltam. A politikara magas ivbol tettem, akkor sem voltam egy part tagja sem, most sem vagyok, egyik orszagban sem, vonulgatni sem jartam soha. Aztan amikor jott a mindent elsopro szerelem, nem gondolkodtam ketszer. Igen, ilyen is van.

Ha holnap azt mondanam, hogy indulok haza, mar most lenne allasom. De nem megyek. Masfel evtzed utan itt mar beilleszkedtem, allampolgar vagyok, hozzaadtam az itteni tarsadalom fejlodesehez egy picit, amerikai egyetemi diploma(ka)t szereztem, szoval miert menjek haza?
Mármint nem a Határátkelő blog, hanem Ádám tett így, aki nem csak vállalkozni kezdett, de (megtartva jó szokását) posztot is írt róla. Szerintem nagyon sok érdekes és értékes információt tartalmaz arról, mire érdemes odafigyelni, és mik lehetnek a buktatók. „A…..
bxf 2015.04.13 09:48:03
@Evain: Igen, ezen a "rule of thumb"-on en is kiakadtam mar parszor. Eleinte nem is ertettem, hogy mit akarnak a huvelykujjammal? :-)))

Van meg egy par ilyen: a common sense-t es a plaint and simple-t is lattam mar tukorforditasban.

A huvelykujjrol jut eszembe, hogy a buvaroknal a thumbs up arra utal, hogy megkezdtek az emelkedest, az integes pedig arra, hogy baj van :-)
bxf 2015.04.13 18:37:38
@Muscari: Igen, jozan esz, vagy jozan paraszti esz :-)
Ti is többen megosztották itt, a blogon a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján készült felmérést, ami szerint tovább gyorsul a határátkelés Magyarországról, tavaly például már közel másfélszer annyian hagyták el az országot, mint egy évvel korábban. Tudom, nem…..
bxf 2015.04.09 19:59:37
@diggerdriver: Hey diggerdriver, most olvasom, hogy a blogodbol darabot keszitettek. Remelem, hogy gondolnak majd Rad, amikor a bevetelt szamoljak :-))) Kar, hogy nem vagyok otthon, szivesen megneznem.
Régen volt már au pair történet a blogon, úgyhogy éppen itt volt az ideje Evi írásának, amiben nekem az volt az egyik legérdekesebb momentum, ahogyan a két au pairkedés között Magyarországra visszatérve nem találta a helyét – talán mert már megtapasztalta, máshogy is lehet…..
bxf 2015.04.08 21:13:11
@M. Péter: Sajnos szemelyes tapasztalataim vannak a Pearsonnal. Hatodik eve tanitok az konyveikbol, tehat elso kezbol ismerem oket, mint oktato. Egyebkent ha a diak ujraveszi a tantargyat ugyanabban az iskolaban, akkor nagy valoszinuseggel ugyanazt a tankonyvet fogja kapni es a kod egy evig ervenyes, nem pedig egy kurzusra. A kurzusnak van ID-ja, az pedig a szemeszterre ervenyes.

A konyvet meg lehet az ebay-en vagy az Amazonon is venni, es a kodot is kulon meg lehet venni.

Raadasul van mar ebook is, tehat nem kell konyvet venni, hanem eleg egy masik kodot, ami dragabb a Qbank kodjanal, de meg mindig olcsobb, mint ha a tankonyvet venne meg magaban.

Tehat amit allitasz nem egeszen igaz.

A McGraw Hill sem csinalja maskent, es biztos vagyok benne, hogy mas teruleten is vannak kiadok.

Sajnos a Pearson hatulutoje az, hogy a web site-ot Indiabol menedzselik, es egy alkalommal, amikor minden elozetes bejelentes nelkul elerhetetlenne valt a kurzusom szamomra (a diakok lattak, csak en nem, ami a szemeszter vege elott rossz trefa volt, mivel a jegyek egy resze ott volt elmentve), 4 alkalommal kellett chattelnem indiaiakkal es egyik sem tudta, hogy mi tortent. Aztan csodaval hataros modon ismet elkerult a kurzusom.

Nincsen 24/7 supportjuk, es minden technikai kerdessel hozzam fordulnak a diakok. Egyszer egyik diakom este fel 12-kor telefonalt valamilyen ugyben, mire teljesen veletlenul a Pearson amerikai kepviseloje vette fel a telefont. Olyan levelet irt a tanszekvezetonek, hogy annak meg a feje is kongott. En meg visszairtam, hogy nem vagyok ingyenes technical support, es nem az en problemam megoldani, hogy a diak miert nem latja a course ID-t, amikor mar masok regen feliratkoztak (mielott hivta oket, belepett a gepemrol es igaza volt a diaknak, tenyleg nem volt lathato a kurzusom).

Konyvet tudnek irni az amerikai felsooktatasrol...

Most eppen scholarshipek elbiralasaban onkenteskedem...
bxf 2015.04.08 21:14:17
@Golf2: Hja latom. Az utolso paragrafus kimaradt nalam. Kulonben kulfoldon minden ami kozepiskola utan jon az felsooktatas :-))
bxf 2015.04.09 01:34:36
@geegee: Igen, a kepviselo egy elegge bena noci, de annal nagyobb onbizalma van. Mar reg keszen allt az online kurzusom, amikor koteleztek bennunket, hogy menjunk a tovabbkepzesre, ahol majd a noci megtanit bennunket, hogyan kell a kurzust felepiteni. Tobbet tudtam egy kurzus sajat magam altalan felepitese utan, mint ez a no evekkel a hata mogott...

Egyebkent a szemetseg az volt, hogy ez a fel 12-es telefonalos diakom egy aneszteziologus volt, tehat nem egy hulyegyerek, aztan meg engem csatintott le a noci, hogy miert nem segitek a diakjaimnak.

Egyebkent a tanszek nincs veluk (Pearson) elragadtatva, de sajnos a dontest a fejuk felett hoztak meg, hogy az o termekeiket kell megvenni.

Itt csendesen megjegyzem, hogy ebbe a tankonyv ajanlgatasba mar nehany felsooktatasi intezmeny vezetoje megbukott (akit szemelyesen ismerek, azt Kaliforniabol vagtak ki, egeszen Texasig, bar az illeto diszkriminaciot harsog).

Ritkan hivok barmilyen Cust. Supportot, de nekem friss tavaszi feludules, amikor egy amerikaival beszelhetek, es nem pedig... hmmm... valakivel aki Stevekent vagy Kevinkent mutatkozik be, kozben Indiaban veszi fel a telefont. Amikor meghallom a hangjukat, akkor az o idoszakuknak megfeleloen koszonok ujra (kb. 10-12 ora elteres van), es amikor elkoszonok, akkor jo pihenest kivanok, ill. jo reggelit/ebedet/vacsorat... ekkor mindig hangosan felnevetnek.

Kb. 12 evet lehuztam egy olyan kornyezetben, ahol nagyon sok indiai health care professional dolgozott, 2 masodperc alatt kiszurom az akcentusuk alapjan.

Egyebkent az ebook-ok ara olcsobb a pairkonyvekenel. Legalabbis az en tapasztalatom szerint (a mi teruletunkon).
Kértelek titeket, hogy osszátok meg képekkel, hogyan ünneplitek a húsvétot, a világban éppen ott, ahol éltek. Mi kerül az asztalra, mik a szokások? Köszönöm azoknak, akik küldtek képeket, ebből láthattok most válogatást. Gabriella képe P. Elliot (az Egyesült…..
bxf 2015.04.06 20:48:38
@Bredpitt Monika: Mi is igy voltunk. Hetfon mindig elmenekultunk kirandulni :-)

Az ossznepi evesrol annyit, hogy Sarasota (Florida) mellett valahol van egy pizzeria, ahol hasonlo a set-up, csak eppen naponta volt nyitva es csak pizzat lehetett venni, kozben allandoan szolt a zene. A latogatok zome nyugdijas volt, amikor en ott jartam.

Kozben megneztem a neten (nem emlekeztem a nevere, de rakerestem). Sajnos ugy 5 eve bezartak:

www.heraldtribune.com/article/20100603/ARTICLE/6031085
Érdekes keverék lesz a mai blogajánló. Az egyik írásban egy olyan családot ismerhetünk meg, akik fogták magukat és egy hajón nekivágtak a nagyvilágnak. Aztán (ha már vállalkozó kedv) lesz egy kis elmélkedés arról, vajon vállalják-e magyarok a felelősséget saját sorsukért,…..
bxf 2015.04.06 18:11:25
@montroyal ( CAN qc):

1986-ban, meg gyerekkent en is voltam Becsben csak roviden szetnezni (Edesapammal), van fogalmam rola, hogy milyen magyarok voltak akkor kint. Emlekszem, talan a Praternel vartak a turistabuszokra a fullajtarok, aztan egymassal kaptak hajba a mit sem sejto kuncsaftokon. Volt egy magyar bolt, Dudas volt a neve, elegge tisztesseges volt (velunk), legalabbis ami akkor nekunk kellett, azt mi megkaptuk es viszlat.

Egy evvel kesobb mar egyedul mentem, visszagondolva, nem is ertem hogyan engedtek at a hataron egy 18 even alulit, aki egyedul utazott. Akkor terkep nelkul barangoltam Becsben es nagyon elveztem.

Aztan egy nagy ugras, menet kozben az egyetemet befejeztem, es 1996-ban erkeztem ismet Becsbe. Dudas boltja mar nem letezett... Teljesen mas volt a helyen. De tiz ev elteltevel erezheto pozitiv valtozason ment at a varos... a mai napig visszajarok, ha Mo-ra megyek, mert a becsi eleterzes, ulni egy vasarnap delelott egy kavezo teraszan es az embereket bamulni, akik olyan kiegyensulyozottak, mint talan sehol mashol, ahol leri az emberek arckifejezeserol, oltozkodeserol, stb. a jolet... szoval, az egy nagyon jo erzes.

Egyetemi eveimre visszaemlekezve, akkor lattam eloszor anorexia nervosas beteget. Bementunk a korterembe es a lepedo alatt lattunk ket nagy dombot. Nna, azok voltak a szilikonmellek, a beteg meg volt 38 kilo... Becsben volt tancosno...

Aztan nehany evvel kesobb egy drug addict-et sodort az elet az utamba, 45 kilo volt. Vasaggyal egyutt. Elmondasa szerint havi 180-200 ezer Ft-ot koltott drogra. A 90-es evek elejen havi 200 ruppot kiszorni azert nem volt semmi... O is Becsben dolgozott... tancosno... hm... volt...

Szoval, van elkepzelesem (nem kizarolag az elbeszelesekre hivatkozva), hogy a 80-as/90-es evekben a magyarok mit mukodtek Becsben.

Az egyetlen normalis (szakmaval biro) magyar akit Becsbol ismerek a volt gimis osztalytarsam (tanitokepzot vegzett), aki a 90-es evek vegen ment a ferjevel (kozgazdasz) es azota is ott elnek es dolgoznak. Igaz, a lany nem a szakmajaban dolgozik, hanem a ferje cegenek. Egyebkent o meselte, hogy az osztrak allampolgarsagitol nagyon be voltak tojva, aztan kb. gimi elso ev nemettanulasa eleg volt ra (mi angolos osztaly voltunk).

Nem tartom magam gazdagnak, szerintem nem is voltunk azok, de ha ma a milliokrol irtal, akkor olyan ertelemben, en, mint nagyon sok, tehermentes lakassal/hazzal rendelkezo ember Mo-n, milliomos vagyok. Nem nagyon, csak kicsit. Talan, ha mindenem penzze tennem otthon (ami soha nem fog megtortenni), egy szereny houstoni lakasra valot a Med Centerben ossze lehetne kaparni, amit aztan kiadhatnek :-))) Mellesleg az USA-ban a "sublet"-et nagyon sok helyen torveny tiltja. Tehat nincs olyan, hogy delegalsz, vagyis kiveszel lakast es tovabb kiadod (ennek ellenere itt is csinaljak).
bxf 2015.04.06 18:14:42
@~~Babette~~: en a muszaki cikkeimen azt vettem eszre, hogy amit az utobbi 10 evben vasaroltam, gyengebb minoseguek.

Van pl. kis TV-m videoval ellatva, 2001-ben vettem, a mai napig is mukodik. Van desktopom is 2001-bol, a mi napig is megy (bar lassu). Sot! Meg a 2001-es computer chair is totalisan ujnak nez ki (igaz, azota a butorok szinehez igazitva, vettem egy barna szinu borfotelt is 5 evvel ezelott, az is turi meg a nyustolest).
bxf 2015.04.06 18:59:22
@FutureFry: arra utaltam, hogy senki nem gondolta, hogy disszidalni akarnek.
Saját erőből talpon maradni egy idegen országban, ráadásul egy magánéleti csalódás után nem egyszerű, Annamáriának mégis sikerült, szóval szerintem méltán lehet büszke magára. Mai utunk Németország egy különleges helyére vezet. Kiskertem „Három és fél éve élek…..
Nainen története a buktatókról, az elszántságról, az így elért sikerekről szól. Családjuk rácáfolt mindenre, amivel költözés előtt riogatták őket, ugyanakkor az írás nagyon kiegyensúlyozott, egyáltalán nem csak a már elért eredményekről, hanem a néha nagyon is…..
A mai poszt azért elgondolkoztató, mert felhívja a figyelmet arra, mennyire félrevezethet minket az, ha egy-két esetből általánosítunk. Ezért arra kérlek titeket, ti se általánosítsatok Luna írása nyomán, ugyanakkor (bár a poszt nagy részével a magam részéről nem értek egyet)…..
bxf 2015.03.02 10:07:15
@Csodabogár: PONTOSAN! En valahogy egyetlen ilyen htb.-vel sem tudok egy sikon lenni. Nem vagyok partner a hallgatasban, amikor arrol panaszkodnak, hogy pl. a gyerek kutyagumiba lepett, es egy oran keresztul pucoltak a cipojet, vagy hasonlo htb. anyukakkal vitattak meg egy mozifilmet, es arrol sirankozott, hogy nem ertettek vele egyet.

SZELLEMI IGENYTELENSEG. Nagyon jol megfogalmaztad.
bxf 2015.03.02 20:30:13
@Suvahe Sokarizsa: Mast is csinalsz egyebkent fozes, mosas es a kommenteles mellett? Nna errol beszeltem, amikor egyetertettem valakivel, aki a szellemi igenytelensegrol irt. 22 eves korara Mo-n nagyon sok a diplomas (najo, ha sokaig lotyognek, akkor 25), nincs ebben semmi kulonos. De utana is van elet es tovabbkepzes! Sokaknak azzal megy a napja, hogy a gyereket viszi iskolaba, sportversenyre, foz, mos, kommentel. SOK MAS NO ezt FOALLASU munkahely mellett csinalja meg.

Akkor most lehet a htb-beli munkankra buszkenek lenni!

A dolce vita egyszer veget er...
bxf 2015.03.02 21:14:12
@tableno: EGYENLOSEG! Te mondtad! Apuci 50 ezerrel dolgozott, hogy anyuci reszet is behozza. Anyucinak is egyenloen be kell segiteni a csaladi kasszaba (nem csak foallaskodni a haztartasban)...

Az ismerosom egyebkent 14 even keresztul azt nem tudta a hatalmas haztartasbeli hazirendjebe beiktatni, hogy rendszeresen a gymbe jarjon, aztan kiakadt, amikor apuci beszolt neki, hogy 20 kilot jo lenne mar lefogyni... raadasul az evek folyaman a faszi inkabb nem jott el egy orvosi rendezvenyre sem. Ha megis betolta a kepet, akkor 10 perc alatt kezet fogott mindenkivel, aztan mar huztak is el. Annyira szegyelte anyucit mutogatni (aki egyebkent lassan 50, es ugy nez ki, mintha pontosan lassan 50 lenne - a hatalmas 4 ezer dollaros "arcvasalas" (nem vicc!) utan, a fekete haj kiszokitese utan, ill. most hogy elvalt, ha jol hallottam mar volt egy kis zsirleszivas, meg "mommy-makeover" 18 ezerert (keso banat!), az uj terepjaro sem segitett sokat :-)

Elnezest, de az en Szuleim latastol Mikulasig dolgoztak. Harom ev gyes anno megvolt nalunk is, aztan nyomas vissza dolgozni, mert ez volt az elet. Ha te maskent eled az eleted, sok szerencset, de ahogyan jogod van az eleted ugy elni, ahogyan akarod, nekem is jogom van nem tisztelni ezt az eletformat, mert semmivel sem vagyok rosszabb, mert en nem otthon lotyogtem.

Olvastam fentebb, hogy valakinek a gyereke az oviban nem tudott "kakilni", de konyorgom: a gyerek csak az oviban eszik vagy esetleg otthon is? Szoval, ne az ovodat (iskolat) hibaztassuk mar mindenert (foleg ha valaki otthon mereszti azt a bizonyos testreszet).

A fenti htb. (mara allaskereso, legalabbis amint a felesegtartas veget er... mert nem kapott annyit, mint elgondolta) ismerosom sok esetben amikor telefonon hivott, mindig igy inditott: 'tartsd, most huzok be X gyorsetterem ele..." aztan mar rendelte is a menuket (mindezt azutan, hogy a gyereket a sulibol felvette). Jo kis haztartasbeli az ilyen, aki gyorsettermi kajaval keszul fel (ill. az iskolaban megvasarolt menu van reggelire es ebedre a gyereknek).

Azt hiszem, hogy a nem tul felemelo velemenyem mara le is zarom a haztartasbeliekrol. Nagyon nem kell senkinek magat torni a valasszal, mert nagyon pici fogalmam van rola, hogy mit jelent, es batran kijelenthetem, hogy siman lehet logisztikazni a krumplifozest meg a mosast, stb. foallas mellett itt (is).

Ahogyan fentebb irtam, a dolce vita holgyeim egyszer veget er. A sajat onbecsulesetek vegett (ha mar masert nem) tessek egy ujabb diplomat vagy szakkepzest elvegezni menet kozben. Lehet ervelni, hogy valaki 35 evesnek nez ki 35 evesen, vagy 35 evesnek 50 evesen, esetleg forditva. Ez csak egy ideig szamit. A ferfiak szivehez egy darabig vezet a hasan az ut (egy darabig mas testreszen), de az agyrol (AGY - ekezet nelkul) mindenki elfeledkezik. Ertelmes ferfi buszke a szep felesegre, de meg buszkebb az ertelmes, szep felesegre :-)

A mostanra elvalt lassan 50-es ismerosom hiaba bombaz orvosokat, ugyvedeket a leveleivel (mer' hogy miatta jutott oda a ferje, ahol most van [klinikai igazgato Washington DC kornyeken] - persze arra nem gondolt, hogy residency sokkal konnyebb egyedul, mint valakivel, aki allandoan sapitozik), meg hogy orvosfeleseg volt, tudja hogyan kell viselkedni egy tarsasagban. Amikor meghallottak, hogy 14 evig mast sem csinalt, mint htb. volt, a hatalmas match.com levelezes meg is akadt... (es a volt feleseggel, akitol elvaltak, vagy - az egyik eseteben - elhunyt, azzal hasonlitottak ossze... elegge lesujto volt szegenykenek...)

Tschuss. Var a krumplifozes. Hold on! Nem a krumplifozes!
A munka :-(
Különleges poszt lesz a mai, hiszen két, jól elkülönülő részből áll, ami közös bennük, hogy a maga módján mindkettő a tegnapi írásra reagál. Először Janicsár rövid, ámde felettébb hasznos, képekkel illusztrált leírását olvashatjátok arról, hogyan tájékozódhattok…..
bxf 2015.02.26 11:07:07
@Zoole[uk]: Nem tudsz utlevelet intezni Angliabol? Ha az USA-bol lehet, akkor Angliabol sem lenne ordongosseg.
Most amolyan információs poszt következik, személyes élményekkel fűszerezve. Ugyanis Brünhilda és Mephisto megosztotta velünk kalandjait a magyar bürokráciával itthon és külföldön. Nekem az „akkor is kell igazolványszám, ha igazolvány nincs” rész tetszett, mert az egész…..
Igyekszem általában pozitívan beharangozni a történeteket, és tulajdonképpen most sincs okom rá, hogy másként tegyek, hiszen kiszámíthatóságra és biztonságra lelt az a házaspár Németországban, akikről a poszt szól. Ugyanakkor Andor története engem mélységesen…..
bxf 2015.02.24 22:59:57
@33621: Most neztem meg. A youtube-on (az elso reszt).
Autószerelőket vár egy angliai állásra egy, a céges adatbázis szerint román állampolgárságú, ámde magyar nevű férfi. A feltételek finoman szólva is sajátosak – lássuk, milyen is az, amikor rabszolgamunkára keresnek embert! Az ajánlat elsőre nem is hangzik olyan nagyon…..
bxf 2015.02.05 02:09:47
@Zsuzsi65:

???
Ne haragudj, en nem vagyok moderator, de nem gondolod, hogy a pofatlansag teteje, amit ide belinkeltel?
bxf 2015.02.05 22:47:34
@Zsuzsi65: Pontosan tudom, hogy nyugaton hogyan szokas, mivel en is az USA-ban elek.

Egyaltalan nem csodalkozom, hogy otthon utaljak az amerikai magyarokat.

A fosulin van scolarship is meg travel grant is. A kuncsorgasnak az ilyen formajat ki nem allhatom.
bxf 2015.02.05 22:48:38
@bxf: scholarship
A Nagy Visszatérő Témák egyike az, hogy csak azért, mert magyarok vagyunk egy másik országban, feltétlenül segítenünk kell-e egymást, jóban kell-e lennünk egymással? Ha jól látom, eléggé megosztó kérdés, ezt piszkálgatja írásában Zsé is. „A határátkelés hosszú…..
bxf 2015.02.03 14:39:10
@P.Elliot: Nem semmi! Nyolc honap hazassag utan ozvegyi nyugdij? Gondolom, hogy ha az illeto ujrahazasodik, akkor a nyugdijnak annyi. De a 8 honap elegendo volt a zoldkartyahoz? Nem tudom, hogy az ozvegyek eseteben hogyan szokas eljarni. Ha osszejott neki, akkor biztosan.
Egyebkent itt a hazastars orokol mindent, kiveve ha mar volt az illetonek vegrendelete (mondjuk a helyeben nem csodalkozom, hogy a gyerekeire hagyott mindent).

Engem ez a 'penzert zoldkartyat adok' musorszam szerencsere mar nem fenyeget. De tudtommal nem csak penzbuntetes, hanem borton is jar erte.
bxf 2015.02.03 15:05:08
@Elizabeth72: En szerencsere egy olyan csaladban nottem fel, ahol mindket Szulom jelen volt, es oszinten szolva nem is tudnam elkepzelni maskent a gyereknevelest. "A gyereknek apa kell" - hallhatjuk sokszor. Eleinte en is csak legyintettem fiatalabb koromban, de most azert ha jobban belegondolok, megis kitol varja el az ember, hogy a kisfia megtanuljon ferfikent viselkedni, ferfias sportokat uzni, stb. A tanarbacsi meg a fociedzo nem lehet 24/1/365 jelen. OK, a pecabotot en is be tudom dobni a vizbe, de aztan annyi (jo, ha tovabbkepzem magam, talan 1-2 halfajtat meg fel is ismerek).

Ha most visszanezek, es osszehasonlitom magam azokkal a gyerekekkel, akik "csonka" csaladban nottek fel, vagy olyanban, ahol az apa es/vagy anya alkoholista volt (az en koromban meg drogos szulo nem nagyon letezett), akkor utolag is koszonom a Szuleimnek, hogy tenyleg joban-rosszban kitartottak egymas mellett, minden nezetelterest lenyeltek, kizarolag azert, mert az en felnevelesemhez erre volt szukseg.

Ha ebben a pillanatban megnezem az anyukakat, akik a gyerekeikkel egyedul egyensulyozgatnak (az USA-rol beszelek, magyar ismeroseim 99.99%-a boldog hazassagban el, nincs is elvalt szulo a barataim kozott, szingli szulo sem), sajnos azt kell mondjam, hogy szerencsetlen gyerek lelkibeteg, mert nincs apja akivel meg lehet beszelni, pl. serdulokori problemakat. Az (itteni) anyukak arra hajtanak, hogy vmi pasit behajtsanak, lehetoleg penzeset (mer' a tanar mar nem is jo, orvos, fogorvos, jogasz a meno), a gyerekeket meg itt-ott elhanyagoljak. Nna, kossz az ilyen egyedulallo not. Ha beszereznek egy pasit, akkor elobb-utobb az urge rajon, hogy o sosem lesz elsodleges a no szamara, csak penzforras, aztan lelep. Meg tobb trauma szerencsetlen gyerek eleteben.

Ha egyedulallo pasikat nezek gyerekkel (ahol az anyuka nem vagy ritkan van benne a nevelesben, akar azert mert a pasi ozvegy, akar azert, mert elvalt, es nem az anyuka kapta meg a gyermeket, barmilyen okbol kifolyolag), szegeny gyermek lelkileg traumatizalt, mert nincs ket szulo jelen a neveleseben. Ezek sem inkabb tarsat keresnek, hanem bebiszittyot, mosogatonot, bejaronot, agyast, potmamat, stb. A kezdetektol kerultem az ilyen ferfiakat, es ezen nem is valtoztattam soha.

Nyilvan, fel lehet noni egy olyan csaladban is, amelyet csonkanak hivnak, vagy eppen nincs mindketto szulo "jelen" a nevelesben. Csak tudod, amikor ez a gyerek majd egyszer felno, es csaladot kell valasztani, sajnos -sok esetben- o is hasonloan fog gondolkodni. Ezt nagyon sok ismerosomon latom, akik elvalt szulok gyerekekent nottek fel, ugy allnak hozza, hogy mit nekik egy valas vagy ketto.

Lehet, hogy Svedorszagban megelsz, mert ott jo(bb) a szocialis halo, de Mo-n mar sokkal nehezebben menne (foleg szuloi hatter nelkul), az USA-rol nem is beszelve (egeszen ledobbenek, amikor elottem az aranylag normalisan oltozott anyuka a ket gyerekevel a penztarnal food stamp-pel fizet egy olyan kornyeken, ahol azert az alberlet sem olcso). Ahogyan hallottam, az egyik szomszedom, aki Houstonban tanul, a feleseget es a gyereket hagyta Angliaban (mindketten egy nem europai orszagbol erkeztek Angliaba). Ott (Anglia) a pasi munkanelkulit vesz fel (a masik szomszedommal jo nagyokat hulledeztunk), a no pedig hozzajarulast kap az alberlethez, meg egy csomo juttatast. Csodalkozik az ember, ha az angoloknak televan a hocipoje a bevandorlokkal?

Megegyszer mondom: en ket Szulovel nottem fel, akik maximalisan megtettek mindent az en joletemert (ertsd: kidolgoztak a beluket, csak hogy nekem jobb legyen, es az sem volt baj, ha ez kompromisszumokkal jart), es en sem tudom maskent elkepzelni az eletem.

Azt mar csak zarojelben teszem hozza, hogy az olyan ferfiakkal soha nem tudtam jol kijonni, akit (az elvalt, feminista) anyuci nevelt fel egyedul. Tul puhanyok voltak, ferfiatlanok, anyja szoknyaja melle bujo, donteseket meghozni nem mero vagy nem akaro (foleg anyuci beleegyezese nelkul). S hogy mennyire fontos ez? Ma mar komolyabb pszichologusok is foglalkoznak a dologgal es megjegyeztek, hogy azok a parkapcsolatok lesznek majd csak sikeresek, ahol mindket fel csaladjaban mindket szulo jelen volt a gyermeknevelesben (100%-ig, nem elvalt vgy szingli).

Egyszer egy itteni hazaspar mondta nekem, hogy gyereket egyedul vallalni onzoseg. Akkor en verig sertodtem. Azota eltelt nehany ev (es egy-ket kisebb betegseg), es rajottem, hogy mennyire igazuk volt. Ha kibukok a sorbol, vagy eppen alulrol fogom az ibolyat szagolni, kitol varjam el, hogy a gyerekeimet majd onzetlenul, 100%-os erobedobassal felnevelje, mint annak idejen engem?!

Sajnalom, de en ilyen regimodi vagyok.
bxf 2015.02.03 15:07:19
@P.Elliot: Nem semmi. Nem is hallottam ilyenrol. De tetszik Izrael hozzaallasa!!! Gondolom, hogy lenyegtelen volt a no vallasa, annak ellenere is kapja.

Most elkoszonok, a nap feljott vegre, es kemeny 7 Celsius van (ho nincs).
Az elmúlt napokban több cikkben is foglalkozott nemrég indult közösségi-információs oldalunk, a hataratkelo.com az orvoselvándorlás kérdésével. A mai blogposzt után talán érdemes kicsit a számokat is megnézni, csak a tények kedvéért. Az Egészségügyi Engedélyezési és…..
Az a furcsa helyzet állt elő, hogy az elmúlt bő egy hétben önálló életre kelt egy közel két éves poszt, aminek az a címe, hogy Miért költözöm vissza Magyarországra? – és noha volt már ilyen, engem mégis a mai napig meglepnek az ilyen jelenségek. Egy Angliában élő és…..
bxf 2015.02.02 13:04:40
Szivembol szoltal,koszonom!

Elso nyelvvizsga 17 evesen, masodik 19 evesen. Tulora, masodallas, harmadallas...

A posztgrad. kepzes mar az USA-ban (master degree and PhD - mert utobbira otthon akkor jutsz be, ha ismersze valakit es van hatszeled, itt meg a master degreed eredmenye + a pontszamaid a TOEFL-on & GRE-n +telefoninterju alapjan...)

Valaki fentebb irta, hogy "Pontosan, hajlam kérdése. Sokan a legnehezebb körülmények között se lesznek alkoholisták."

Kettos merce! Ha orvosrol van szo, akkor hajlam kerdese az alkoholizmus, ha devizahitelesrol van szo, akkor jajj szegeny, az allam juttatta ide...

S miert megyek (egyre) ritka(bba)n haza? Mert mast sem hallok, hogy az orvosokat szidjak, ujjal mutogatnak rajuk, mert Renault/Opel/Suzuki stb. kocsit vezet (amit anno orvoskolcsonnel vett meg), stb. Nem egy anesztest ismertem, aki videkrol Pestre jart fel altatni, vagy eppen orvosi ugyeletben kereste a mellekest...

Nehany kommentbe beleolvastam, sok a fikazo. Sejtettem, es nem is vartam maskent.
Ha majd mindenki 6 evet lehuz egy egyetemen, x ev szakvizsgagyakorlattal, akkor rajon, hogy egyaltalan nem fenyes otthon a magyar orvosok helyzete.

En mar eleg koran (elsoevesen) elmentem dolgozni (szorolaphordas, matektanitas, noverkedes, autobiztositasi ugynok, mentotiszt, strandon/furdoben ugyelet, gyogyszergyari ugyelet, amire most igy hirtelen emlekszem), hogy a Szuleim vallarol terheket vegyek le... mert bizony, amikor felvettek, nem kaptam kollegiumot, es alberletet (szoba, osztott furdovel, ket masik lakoval es egy orokke balhezo hazinenivel, akinek minden este be kellett a napomrol szamolni) kellett fizetni, ami az akkori fizetesuk kb. 60%-at tette ki... Igen, 60%-at! Nem azert mert olyan magas volt egy pesti szoba ara (igaz, otszorose volt a kolinak), hanem azert mert videken, Isten hata mogott az atlagfoglalkozast uzo Szuleimnek olyan keves volt a fizetese. Igy azon is igyekeztem, hogy kolit kapjak, ami nehany honapos kitarto nyomulas utan ossze is jott.

Vagy, egy masik pelda: otod-es hatodevesen sok mellekallassal tobbet kerestem, mint kezdo orvoskent...

Aztan, ismert belgyogyasz doktorno ugyeletet vallal, hogy a Ford Ka-ja havi torleszto reszleteit tudja fizetni (90-es evek vege).

Tovabba, kezdo orvos elmegy porszivot venni hitelre, de a bank nem ad neki a fizetese alapjan.

Rengeteg ilyen tortenetem van... csatlakozva az OP-hez, hat ezert sem megyek en haza.

Most megnezem a kommenteket.

1. Siman lehetseges, hogy ket felsofokuja van es PhD-je. Mi ebben a meglepo?

2.
@NIKI LAURA: Dolgoztal mar napi 16 orat es heti 5-6 napot (talan hetet)? Nna, hogyan is jon ossze ez a 70? En gyakran 96 orat dolgoztam hetente, szoval a 70-80 ora nem is meglepo.

30 millio Ft kepzest? Hol? Miben? Elavult technologia, a tankonyveket magadnak fizeted, a szallast is, kajat is, tomegkozlekedest. Az egyetemi tanar berebe a tanitas bele van kalkulalva, azert o egy petakot sem ka, hogy 10-20 diakot oktasson heti 2-4 alkalommal. Az anatomian a cadaverek evek ota a formalinban usznak, stb. Latszik, hogy orvosi egyetemet kivulrol lattal csak.

Meg kellene nezni, hogy egy amerikai orvostanhallgato es/vagy rezidens mit kap, osszehasonlitani a magyarral, es akkor meglepodne mindenki (tobbek kozott a 0%-os orvosi kolcsonon $0 letettel, az "ajandek" 18 ezer dollaron, amint valaki megkezdi a rezidensi eveit, amit 0%-os kamattal kell visszafizetni, amikor majd raer, ingyen laptop, ingyen reggeli, es sokszor ebed, fizetik a tovabbkepzest, kedvezmeny az orvostanhallgatoknak, stb. stb.).

Alvassal tolti a fele ugyeletet?! Deltaban operalo sebesszel meg nem talalkoztam. Hadd talaljam ki: volt egy agymuteted, es egy ilyen sebesz vegezte? Azert ilyenek a kommentjeid?

Az adobol koltottek... mar ehhez csak az hianyzik, hogy hozzatedd, a "te" adodbol... akkor fogok hidba lemenni.
Abba az adoba a Szuleim is eppenugy es becsuletesen fizettek bele, mint masok. De tudod mit? Nem problema! Visszafizetjuk a kepzes arat! Azert mert mi megtanultuk, hogy egy jo kepzes nincs ingyen (lasd USA). Es ennek megfeleloen megfelelo berezest szeretnenk, es elegendo pihenoidot.

S ha mar a sebeszet szoba jott: szakvizsgamhoz szulseges egyik gyakorlati kepzest egyik budapesti traumatologian toltottem (3 honap remalom). A navilagot ritkan lattam az ottletem alatt (a mutonek nincs ablaka), de mozi is kimaradt az eletembol, es sokszor a kedvesem sem tudtam ertesiteni, hogy bocs, meg mutoben vagyok. Igy neha lefagyott fulekkel vart a mozi elott ram (3 ora volt a max, de odaertem! es nem, akkor meg egyikunknek sem volt mobilja - kezdo orvos + kezdo mernok).

Ja, igen: en NEM dohanyzom, NEM kavezom (tudom, mar ritka madar vagyok), es egyaltalan NEM iszom. A Szuleim peldajat kovetve... SOHA nem voltam reszeg. Gondolom, hogy ez hihetetlenul hangzik, de sajnalom, en ilyen vagyok. A stresszel lehet maskent is foglalkozni: en pl. futni megyek, vagy vasarolni (kozeput nincs :-))).

Most elkoszonok, Ny-Texasba ruccantunk ki a hetvegere, most indulunk haza.
Határátkelő Mese felnőtteknek 2015.01.29 06:45:00
Hol volt, hol nem volt – kezdődik a mai poszt, de ha végigolvassátok, rájöttök majd, hogy nem mese, hanem kőkemény írás Hófehérkéé (természetesen nem véletlen, hogy ezt a nevet választotta, miként a meseformátum sem). Nem akarok megelőlegezni semmit, de annyit elöljáróban…..
A mai poszt egy folytatás (vagy ahogyan szerzője, Niki fogalmat: válasz) az első, bemutatkozó írás kapcsán felmerült kérdésekre, egyben az is kiderül belőle, milyen az első pár hónap akkor, ha az ember zöldkártyával érkezik meg az Egyesült Államokba. "Hááááát... Tudom,…..
bxf 2015.01.26 09:56:48
Tisztelt Hataratkelo!

Az elmult kb. 2-3 hetben egy hazaspartol (ugyanattol) raktal fel 3 posztot (arrol most nem beszelnek, hogy pontatlansagokkal volt tele, mint pl. hogy az USA-ban nincs jobbkezszabaly, stb.). Ennyire nincs vallalkozo a posztolasra?

Mennyiben reprezentalja egy olyan hazaspar a magyar bevandorlast, aki a zoldkartyalotton nyert?

Hany szazaleka az itteni magyar bevandorloknak nyert vagy az ide igyekvoknek fog nyerni a jovoben a zoldkartyalotton?

Hany magyar gondolkodik napjainkban az USA-ba vagy az EU-s orszagokba valo munkavallalason, bevandorlason, esetleg az EU-n kivuli (nem USA) orszagokba?

Megmondom oszinten, hogy nekem mar kezd telelenni a bevasarloszatyrom az ilyen jellegu amerikai posztokkal (ill. az azokbol arado felinformaciokkal).

Az USA-n kivuli orszagokbol erkezo posztokat sokkal ertekesebbnek es erdekesebbnek talalom. Foleg azokbol az orszagokbol, ahol nem botlasz minden sarkon egy magyarba.

Elnezest, de ez az en velemenyem, masnak termeszetesen lehet mas. Nem kell vele egyeterteni.

PS.
Nurse practitioner-ek (NP) vagy physician assistant-ok (PA) dolgozhatnak urgent care-ben, nem muszaj orvosnak jelen lenni (lehet, hogy a hazban sem volt). "Sima" RN (registered nurse) nem vizsgalhatja meg a beteget (max. lazmeres, vernyomas, pulzus, stb.) es nem lathatja el tanaccsal (kivetelek vannak, pl. wound care nurse, nem de az urgent care-ben, esetleg az emergency room-ban). Napi 24-oraban vannak nyitva (nem csak munkaidon kivul). Tehat nem arrol van szo, hogy "ugy iteltek meg... es nem hivtak az orvost", hanem arrol, hogy egy nurse practitioner latta, akinek jogositvanya van vizsgalatra es kezelesre. Ismet egy dolog, ami pontatlanul lett leirva.
bxf 2015.01.26 13:12:04
@Határátkelő: Harom poszt egy csaladtol: ez elegge "biased", nem beszelve arrol, hogy false kepet mutat(ott) be, amit tobben is megjegyeztunk.

Kulonben eltalaltad, mert az urgent care olvasasanal megalltam.

@adg [Au, Darwin]: Kossz, de nekem nincs magyarul blogolni annyi idom. Ha akartam volna, mar reg megtettem volna. Majd egyszer talan konyv formajaban :-) Azonban ha nagyon oszinte akarok lenni, van egy angol nyelvu kisebb blogom, de azt inkabb onkologiai betegeknek szantam (nem, nem fogom megosztani a linket senkivel).

Az elmult 15-16 evben barki magyarba botlottam az USA-ban, mindenki azzal kezdte, hogy elsirta milyen nehez volt neki. Kezdodott ez az 56-os magyarokkal, majd a 60-as, 70-es, 80-as, 90-es evekben erkezettekkel. Aztan jottek a 2000-as evekben a turistavizummal tulmaradottak (ill. azota is), akik feketemunkat kerestek (es szallast, meg "oreg tatat"), arrol nem is beszelve, hogy azt hittek, hogy barki "kolcsonadja" a social security szamat, hogy ok vallalkozasba kezdhessenek. Egyik DC-ben elo magyar baratom azt mondta, hogy neki elege lett az ingyen szobaztatasbol, taxiztatasbol (nna meg a jogositvanyszerzesre hasznaltak az autojat), azt annyit nem mondtak, hogy kossz. Tanultam a hibaibol (meg a sajatjaimbol is, mint pl. ingyen postaztatas, ill. borondozes), ugyhogy helybol mellozom az ilyeneket, es a posztokat is (itt csendesen jegyzem meg jotanacskent, hogy en nem osztanam meg a orszaggal-vilaggal, hogy Mo-rol jovedelemre tettem szert, ui. azt is be kell jelenti az amerikai adohivatalnak :-()

Itt most beindult a het, igy elkoszonok, bokros teendoim intezni :-)

Jo hetet kivanok:-)

PS.
Valami oknal fogva nem minden valasz jelenik meg az e-mailcimemen, mint pl. most nem lattam, hogy a HA-tol kaptam valaszt, csak ADG-tol jott at.
Nagyon nehéz bármit is írni Dóri története elé, kicsit haboztam is, hogy közreadjam-e, annyira személyes történet. Ugyanakkor rávilágít sok mindenre, a brit egészségügy folyamataira (és ezzel nem állítom azt, hogy Magyarországon, vagy Németországban mondjuk másként történt…..
bxf 2015.01.24 13:31:01
@NagyságosSodalisO [eng]: Nincsen elsokezbol tapasztalatom az angol egeszegugyrol (szerencsere), de tobb evfolyamtarsam dolgozik ott, toluk hallok sztorikat. Idonkent felroppen egy-egy angliai hir, pl. hogy az agytumoros harmincas ferfi, ill. egy angol orvosno nem kapott kemot, stb. mert az un. postcode lottery alapjan nem volt jogosult ra... (en altalaban az onkologiaval kapcsolatos hireket figyelem) - mielott meg valaki letamad, hogy azt sem tudom, milyen az angol egeszsegugy, itt vannak a hivatkozasok:

www.dailymail.co.uk/news/article-2140952/Doctor-fought-NHS-tirelessly-postcode-lottery-pioneering-cancer-treatment-loses-battle-life.html

healthunlocked.com/lungcancer/posts/35747/postcode-lottery-for-lung-cancer-patients

www.mirror.co.uk/news/uk-news/former-soldier-loses-out-in-cancer-96488

www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141126185150.htm

Aztan itt volt egy fiatal lany, akit nogyogyaszatra nem kuldtek tovabb, majd elorehaladott stadiumu mehnyakrakkal diagnosztizaltak. Amikor ezt olvastam, nem akartam elhinni, hogy meg szurest sem vegeznek 25 ev alatt (egy Angliaban nogyogyaszkent dolgozo evf.tarsam aztan megerositette). Es ez az az Anglia, ahol Doll es Peto elsokent leirta a dohanyzas es a tudorak kapcsolatat az 50-es evekben - SZEGYEN (OK, a harmincas evekben mar a nemetek is sejtettek, de aztan a klinikai kutatasokra szant osszegeket masra koltottek... ezert ok soha nem kapnak kreditet).

www.mirror.co.uk/news/uk-news/sophie-jones-teenager-died-cervical-3251079

Ehhez kepest, engem egy penteki napon diagnosztizaltak, miutan kora delutanra osszeszedtem magam, bementem dolgozni, felhivtam a fonokom (sebesz), o pedig mar ugy hivott vissza, hogy hetfo reggel 8-ra volt idopontom egy masik sebesszel, aki mellkasi tumorokra specializalodott. Szerdara kaptam MRI-t (kedden mar elozetesen dolgom volt, amit nem tudtam lemondani, mert eloadast kellett tartanom). Ha az utcarol setaltam volna be, akkor 3 hettel kesobbre lett volna idopont. Ez az amerikai tapasztalatom.

Ugyanezen a penteki napon, este munka utan e-maileztem az egyik kedves mentoromnak, hogy mi a helyzet. Amikor szombat reggel felebredtem, mar valasz vart, hogy Skypen akar velem beszelni. Az elso kerdese az volt, hogy mikor megyek, mert a repteren var, es mar megyunk is az onkologiara. Nyilvanvaloan ismeretseg kell, de egy hasonlo cipoben jaro ismerosom 2 heten belul a "Kekgolyoban" volt (videkrol).

A fentiek ismereteben, kossz szepen, nem kerek az angol egeszsegugybol. Jo nekem az amerikai is. Masfel kilometerre.

Nem baj az, ha van osszehasonlitasi alap... remelhetoleg jobban meg fogjak a magyar eu-t becsulni.

@Dragonlady (now in Thailand): ??? Nem tudom, hogy mi nyitogatta ki a bicskat a zsebedben, mert szerintem semmi olyat nem irtam, a smiley-kat pedig nem szeretem kitenni. Elnezest, ha felreertheto voltam. A felrebeszelesbe pedig ne menjunk inkabb bele... Hogy egy orvos hogyan praktizal, azt nem donthetem el, foleg ha mar regebb ota ismer egy beteget, ill. az folyamatosan szed egy gyogyszert (pl. vernyomascsokkentot, stb., de az antiobiotikum mar bocsanat, nem a folyamatosan szedett gyogyszerek koze tartozik). En biztosan megvizsgalnek mindenkit, mielott antibiotikumot felirok. Igen, nekem is volt mar 65 beteg (szamoltam, 65 volt) egy "muszakban", de nem kerestem a shortcut-ot. Ez a "csak egy recept kell" nem mindenkinel mukodik. De keresed parancs, semmi gond.

@charlieharper: Nehany eve lattam egy hireket egy magankorhazrol talan az egyik budai keruletben, de ott is csak olyan muteteket vegeztek, ami max. egy ejszakas bennmaradast igenyel.

Aztan van egy erosen vitatott onkologiai terapiat ajanlo ceg (szandekosan nem nevezem meg), amelynek van intezmenye Mo-n es Mexikoban, de inkabb nem nyilatkozom (az USA-ban nem praktizalhatnak).

Oriasi tevedes, hogy az amerikai betegeknek honapokat kellene varni nem eletmento mutetekre. Plasztikai mutetre Mexikoba, Costa Ricaba vagy a Dominikai Koztarsasagba mennek altalaban (India tul messze van, azonkivul vitatott a higienia. Ha a nemet akarja valaki megvaltoztatni, akkor Thaifoldre megy eloszor. Ezek a mutetek az USA-ban is leteznek, csak 2x-3x annyiba kerulnek, ill. tobb honapos hormonterapiara kotelezik a betegek, amelyet sokan meg akarnak sporolni, ezert mennek kulfoldre.
Ha alternativ kezeles utan nez valaki (altalaban onkologiai betegek), akkor a zome Mexikoba megy (mint tudjuk Deri Janos is anno... errol ennyit).
Van meg az un. gyogyszerturizmus, a new englandi ismeroseim Kanadaba mennek, az arizonaiak pedig Mexikoba :-)

@Mirjam2: IGNORALD. Mondtam mar. Most is kotozkodsz, csak nem veszed eszre, mert annyira az alaptermeszeted. Pl. charlieharper-rel. A recepcios sehol a vilagon nem kerdi meg, hogy mi a bajod...mert 1. nincs a munkakori leirasaban, 2. nincs arra kikepezve, 3. patient privacy, vagyis semmi koze hozza, 4. es egyebkent sem ert hozza. Ha van onkologiai magankorhaz Mo-n, akkor nyomjal be egy linket. Ez sem tortent meg eddig.
bxf 2015.01.24 14:07:01
@Mirjam2: tudod mi az a koltoi kerdes?

Ne haragudj, de ki is kezdte kostolgatni a masikat? (ismet koltoi kerdes)

Ahogyan korabban irtam: legy szives ignorald a posztjaim innentol kezdve (a szemuveg pedig esedekes lesz, mert nem hasznaltam "oriasi betuket" - smiley nelkul).

Mostmar latom, hogy a sracok miert figyelmeztettek, amikor legeloszor posztoltam, hogy vigyazzak itt nehany ...emberrel.

@tanato:
Egyelore csak ezt talaltam:
telkiegeszsegcentrum.hu/onkologia-1
drmarron.hu/onkologia

Biztos van meg tobb is, de nem keresek tovabb. Ahogyan sejtheto volt, egynapos sebeszeti beavatkozasokrol van szo.

@charlieharper: nem irtam le (lasd Doll & Peto), de a magyar rendszert (es az amerikait) sokkal kezelhetobbnek talalom. Az USA-ban egyetemeken tanitjak, hogy a megelozes kevesebb, mint tizedannyiba kerul, mint a kezeles, de ez az elv latszik, hogy ez nem minden esetben gyakorlott az angol eu-ben (lasd angol mehnyakrakos cikk egy korabbi hozzaszolasomban). Aztan, ugyancsak Angliaban tevekenykedett Wakefield. A hirhedt MMR vakcina-autizmus cikke ota eltelt ~17 ev, de a pusztitas, amit vegzett, azota sem szunt meg (ossze lehet hasonlitani az angliai es a magyar jarvanyok gyakorisagat). Minden nemzet buszke lehet valamire (nalunk pl. Semmelweis, hogy csak egy nevet emlitsek), de en azt korantsem az adott egeszsegugyi rendszernek tulajdonitanam, hanem az adott idoszakban az adott orszagban tevekenykedo feltalaloknak.

*****************

Itt kitort a szombat reggeli laz, igy elkoszonok. Tovabbi jo vitazgatast az angol egeszsegugyrol meg a recepciosakrol.