Adatok
ponges
0 bejegyzést írt és 26 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ajánló
„Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség I. és II.” – tudományos ismeretterjesztő rádióbeszélgetés. (Takács Tibor szerk., mások közreműködésével: „Tér-Idő. A tudomány világa.” MR1–Kossuth Rádió. Budapest. 2013. 11. 18. és 11. 19.)
Ezúttal egy olyan…..
ponges
2013.11.28 15:43:02
A műsor bevezetőjében felfigyeltem egy érdekes dologra. A műsorvezető megemlítette azt, hogy milyen nyelven álmodunk. Ezzel kapcsolatban merült fel bennem egy kérdés, miszerint is, hogy a gyermek képes-e álmodni már az anyaméhen belül is? Ha ez lehetséges akkor vajon, hogyan élik meg azokat, vagy egyáltalán miket is láthatnak maguk előtt, anélkül, hogy bővebb tudásuk lenne a világról? Egyáltalán mikor beszélhetünk arról, hogy egy kisbaba nyelvet halhat az álmaiban? Tudom, hogy ez nem feltétlenül vág a témába, de nekem mégis felkeltette az érdeklődésemet.
Ajánló
„Nyelvtörténet: a szociolingvisztika és a pszicholingvisztika keresztmetszetében” – tudományos előadás. (A PPKE Elméleti Nyelvészet Tanszékének és Magyar Nyelvészet Tanszékének „Nyelvelmélet és diakrónia” konferenciája. Budapest. 2013. 11. 19.)
Most egy olyan…..
Ajánló
„Analógia és hálózatmodell” – tudományos szakcikk. (In: Kádár Edit–Szilágyi N. Sándor szerk.: Analógia és modern nyelvleírás. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár. 2013. 66–87.)
Ezúttal egy olyan dolgozatot ajánlok, ami látszólag nem kapcsolódik a…..
Ajánló
„A morfoszintaktikai szabályok és a pszicholingvisztika” – tudományos szakcikk. (In: Benő Attila–Fazakas Emese–Kádár Edit szerk.: „…hogy legyen a víznek lefolyása…” Köszöntő kötet Szilágyi N. Sándor tiszteletére. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár.…..
Az újszülöttek, akik anyanyelvük jellegzetes hanglejtés- és nyomatékmintáit már magzati korukban megismerték, ezeket használják vezérfonalakként ahhoz, hogy a beszédfolyam hangsorainak kódját alaposabban is megfejtsék. A meghatározott hangsúlyviszonyokkal rendelkező nagyobb…..
ponges
2013.11.25 14:17:55
@Szandi1990: Az ilyen jellegű tanításnál elsősorban a kisbaba a látással és a hallással együtt tudja értelmezni a világunkat. Ebben az esetben is hasonló helyzet állhat fenn. Egy közeli ismerősöm is éppen ugyanezt a tanítási módszert alkalmazza. Azt mondja azért hatékony ez a technika mert, ugye a szülő rámutat arra a bizonyos dologra és mindig ugyanazt a hangsort mondja ki. A kisbaba ez alapján fogja elraktározni az információt, miszerint annak a bizonyos dolognak ez a megnevezése. Ennek a módszernek az elsődleges sikere a folyamatos ismétlődésnek köszönhető. Ugyanúgy működik a dolog a szülő megnevezésnél is, mert ugye hiába nincs a szülő a közelben, ha a gyerek fejében megjelenik az apa tudati képe, akkor is azt fogja mondani, hogy "papa" annak ellenére, hogy nem látja, de mégis tudja azt, hogy a szó és a létező fizikai való összefüggésben vannak.
Ajánló
„Csecsemők és nyelv – Mit tudhat meg a nyelvészkutató a babáktól?” – tudománynépszerűsítő program. (Kutatók Éjszakája 2013. Debrecen. 2013. 09. 27.)
Ha kíváncsi vagy az előadásra, nézd meg a diaanyagot, illetve olvasd el az eseményről készített egyetemi…..
ponges
2013.11.19 19:15:10
@Fehér Kriszti: A babák elsődleges kommunikációs formája a születés után a sírás, de vajon a kis magzat az anyaméhen belül is sírhat ha valami "rossz" történik vele? Egyáltalán a sírás az minden esetben negatív hatás miatt jön létre az ő esetükben?
Ajánló
„Innátizmus? – egy pszicholingvisztikai kérdés és a szociolingvisztika elmélete-módszertana” – tudományos szakcikk. (In: Kontra Miklós–Németh Miklós–Sinkovics Balázs szerk.: Elmélet és empíria a szociolingvisztikában. Válogatás a 17. Élőnyelvi Konferencia —…..
Ajánló
„Gügyögés kicsiben és nagyban” – tudománynépszerűsítő cikk. (Nyelv és Tudomány 2013. 08. 22.)
Hamarosan jön a következő blogbejegyzés, addig is egy kis olvasnivalót ajánlok a dajkanyelvről.
Anyát hallgatni jó! (Fotó: Bartha-Tóth Alexandra)
A felnőttek a…..
Az emberek egészen eltérően viszonyulnak ahhoz a tényhez, hogy a kismamák gyakran beszélnek magzataikhoz: a különféle vélemények két szélsőséges álláspont között helyezkednek el. Vannak, akik egyenesen azt gondolják, a kis pocaklakók nemcsak hogy hallják, de értik is, amit…..
Amikor a szülőszobában egy baba felsír, meghatódva azt érezzük: egy új élet vette kezdetét. Akkor is óriási jelentőségű pillanat ez, ha ma már a kísérletekből tudjuk, a nyelv szempontjából a születés egyébként nem is egészen a legelső lépések megtételét jelenti, sokkal…..
Az emberek együtt élnek a nyelvvel, nap mint nap beszélnek és meghallgatnak, írnak és olvasnak. Olyan szoros kapcsolat ez az emberek és a nyelvük között, ami erősebb és tartósabb a legjobb házasságnál is. Egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy a nyelv valamilyen formában…..
Azt mondják, már az újszülöttek felismerik anyanyelvüket, sőt mintha más nyelvekkel szemben ez iránt valami eredendő lojalitást is éreznének, mintha a szívük kezdettől fogva az anyanyelvükhöz húzna. Vajon van ennek a meglepő kijelentésnek bármiféle alapja, vagy ez is csak egy…..
Ajánló
„Dajkanyelv” – tudománynépszerűsítő rádióbeszélgetés. (Elhangzott a Friss Rádió „Egyetem tér” című műsorában. Debrecen. 2013. 10. 01.)
Ezúttal egy rádióbeszélgetést ajánlok a felnőttek csecsemőkhöz és babákhoz intézett beszédéről. (A műsorban…..
ponges
2013.11.18 09:27:46
@Fehér Kriszti: Hogy én is hozzászóljak a témához, nekem is van ezzel kapcsolatban saját tapasztalatom. Édesapám német tanár, és ugye hozzánk külön órára járnak különféle korú tanulók (az egészen fiataloktól kezdve az idősekig). Az én meglátásom az, hogy kortól függő az, hogy kivel, hogyan lehet elkezdeni a nyelv tanulását és persze attól függően, hogy kinek mi a célja a nyelvvel (a kettes megszerzése, egy nyelvvizsga, vagy külföldi munkahelyen való boldogulás), mindenkit más mélységben kell felkészíteni a nyelv elsajátítására. Hasonlóképpen működhet ez, mint a nyelvtanulás a babáknál. Minél fiatalabb valaki annál könnyebben érti meg a nyelvet a játékos formájában, vagy épp a túlzott artikulációjában, mint a felnőtt tanulók.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz