Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Békássy Csaba

0 bejegyzést írt és 190 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ugyan múltkori írása kisebb visszhangot keltett, mint gondoltuk, NZA barátom ihlete nem csillapodott, és ezúttal a fogaskerekűről, pontosabban _a_ Fogaskerekűről oszt meg néhány gondolatot velünk. Néhány gondolatot, melyek nem feltétlenül egyeznek az enyéimmel - bár az alapötlet…..
Békássy Csaba 2014.07.10 12:59:07
Hiába olvasom át többször is, NZA írásában az Abt rendszerű fogaslécre utalást sem találtam, tehát a neki szóló bírálat mást illet (Andika69 írásában szerepel az Abt-rendszer egy megvalósítására hívatkozás, azt hiszem, előző hozzászólásomban ezt részletesen kielemeztem). A Riggenbach és Strub rendszer elvileg és gyakorlatban is ekvivalensnek tekinthető, sőt még az egy-lemezes Abt fogasléccel is megegyezik. Járt is a sárga fogas a mostani pályán, úgy, hogy a régi Abt-rendszerű kitérők helyett már az új kitérők is be voltak építve.
Ahol csak fogaskerekes vontatás van, ott a fogasléc osztósíkja általában a sínkorona magasságában van, függetlenül attól, hogy milyen módon (sínprofil, lemez, vagy két idomanyag közé beszegecselt/behegesztett fogak) van az erőátadó pályaelem kialakítva.
Ketős (adhéziós és fogaskerekű) vontatási mód esetén ugyanezen erőátadó elemek osztósíkja a sínkorona felett 10 cm körüli magasságban van, így a járművek akadálytalanul tudnak közlekedni normál (adhéziós) vasuti pályán. (A Főmterv tanulmány 7 cm értéket ad meg. egy elképzelt, 48 kilós sínnel épített pályára, viszont nem ad méretezést a fogaslécet adó profilra.. Jelenlegi állapotban a budapsti fogaskerekű szabványos 34kg-os sínt és szintén szabványos 100kg-os darupályasínt használ.)
Egy dolgot nem látok még tisztán: a mellékelt képek a Neunkirchenben közlekedett villamosról igen szépek, tanulságosak, de nem derül ki a nyomtáv. Emlékeztetőül: Stuttgartban is majd száz évig méteres nyomtávú volt a villamos.
És aki azt hiszi, hogy a járművek mérete, tömege független a nyomtávtól; téved. Állítom: a hossz és keresztirányú tartószerkezetek méretezése, és súlya, nem független a nyomtávtól, és a lineárisnál nagyobb mértékben növekszik. Kétségtelen, hogy leginkább a kisebb, vagy nagyobb kanyarulati sugár tűnik lényeges előnynek, ill hátránynak, de a járművek szerkesztésére, gyártására is hatással van a választott nyomtávval összefüggő szerkezeti méretek növekedése.
Békássy Csaba 2025.08.16 23:08:42
Kedves Ádám!
Lenne néhány észrevételem:

A linzi Pöstlingerbahnt és a Svábhegyi Fogaskerekűt hasonlítttad össze: de nem azonos a nyomtáv! Tapasztalataim szerint a normál nyomtávnál kisebb nyomtávú vasutak nagyobb meredekséget engednek meg (ennek tételes igazolását Kazinczy Tanár úr biztosan tudná, sajnos, már nem tudjuk megkérdezn.). A tanszékről még Orosz Csabát megkérdezhetjük.
Az olyan jármű, ami adhéziós pályán és fogas pályán is közlekedik, ismert, de ott a fogasléc(fogaslétra osztósíkja mintegy 10 cm(100mm) magasan van: útátjárót nem lehet létesíteni, mert a járművek hasmagassága ezen érték körül van, fennakadnak (még az IKARUS 412-es buszok is. Létezk lyan vasút, ahl az átjárónál mozgó (magasságában sűllyeszthető) fogasléc van: Dampfbahn Furka Bergstrecke, nem közforgalmú, hanem múzeum-vasút. Egy ilyen megoldás kockázats: elakadhat a mozgató mechanzms.
Ugyanennek a pandantja: ha tisztás fogaskerekű vontatásra épített pálya van. az osztósík lényegében a sínkorona szintje, azaz a fogaskerék a sínkorona szintje alá lóg. Váltóknál biztosítani kell a szabad haladását: mozgó sín, mint a váltóknál.
Ha egy ilyen jármű ki akar menni normál villamos hálózatra, mindenütt biztosítani kellene a fogaskerék akadálytalan haladását!
Erre jön az ötlet: kiemelhető fogaskerék! Nos, ez az, amit szerintem nem szabad: kész balesetveszély, ha ez a mzgató mechanizmus elakad! Ilyet nem szabad tervezni!
És a jelenlegi (1973-ban épített) fogas-pálya:
Szerintem az állapotával nincsen baj, metafizikus álláspont, hogy fel kell újítani!
Kétségtelen, a folyópálya sínjét (34kg) és a fogasléc profilját (100kg darupálya-sín) úgy választották meg, hogy magasságuk kiadja a fogasléc osztósikjának megkívánt méretét.
Manapság 34kg sín már nincs forgalomban, tartalékból minden bizonnyal lenne annyi anyag, ami a mintegy 4km pályára elég lenne. Mégis: helyenként 48kg sínből történnek a síncserék, ekkor a fogasléc magasságát alátét-lemezzel meg kell emelni, vagy magasabb darupálya-sínből kell előállítani.
És a sínrendszer: a fogas-üzemnél két fontos paraméter van: a fogszélesség (a szabadon hagyandó hely szélessége) és a fogosztás, amelyik szinte a viulág összes fogaskerekű vasútjánál 10cm(100mm).
Van még egy paraméter: egyszeres-kétszeres, esetleg három-szoros kapcsolódás: Ein-Lamellen, Doppel-Lamellen oder Trippel-Lamellen Abt-System!
A Riggenbach és Strub rendszer (és az egyswzeres Abt rendszer) csak az előállítás módjában különbözik:
A régi fogasnál a Riggenbahc-rendszer a váltókon Abt-lemezzel ment át.
És hogy üzemeltetés szempontjából mennyire csere-szabatos: ezen a pályán, az 1973-ban megépített és máig fenntartott állapotában közlekedett (!) a sárga fogas (még a feszültség nem volt átállítva)!
És a feszültsaég: látszat-probléma: a most 1585 pályaszámú TW6021 (Hannoveri) villamoskocsi a holland vasút 1500V hálózatán közlekedett!
Tehát egy feszültség konverterrel (DC-DC átalakító) a sárga fogas is közlekedhetne!

Mindenesetre: az összes szakirodalom (Walter Hefti, Wolfgang Messerschmidt) véleménye szerint a fogaskerék-kapcsolatnak soha(!)nem szabad megszakadni, a legnagyobb veszély a fogaskerék-törés!
Ehhez mérhető veszély, ha a fogaskerekű hajtás eltávolodik a fogasléctől, a mozgató mechanizmus hibája miatt!

Véleményem: maradjon a fogaskerekű!

Békássy Csaba
Vendégszerzőnk ezúttal a 2-es metró elveszett vágányainak és a Puskás Ferenc stadion metrómegállót övező városi legendáknak eredt nyomába...
Békássy Csaba 2022.04.19 21:52:16
@Zetor 2000: Itt az alkalom: folytathatod a kutató-munkát .....
Békássy Csaba 2022.04.19 21:57:00
@Cpt. Flint: Nem a sínszál magassága, hanem a teljes vasuti, esetünkben metró-pálya magassági vonalvezetése értendő a "sínkorona-szinten".
Békássy Csaba 2022.04.20 22:30:46
@Cpt. Flint: Ha csak 10 cm lenne a különbség (különböző sínrendszerek magassága azért ennél kisebb), vannak átmeneti megoldások; pontosabban elő szoktak állítani két sínszál közötti átmenetre átmeneti idomot. De itt nem erről van szó; hanem arról, hogy a pályaudvar, méginkább a fűtőház területén nem is lett volna kapcsolat a két vágányhálózat között. És ahogy én elnéztem az alagutak lefalazott végét, a szerző naivitásaként értelmezem a -2-es szintet, mert szerintem a -1/2 szint lett volna az általa definiál "0" és "-12 szintekhez képest.
HamPLÓ Moszkvatér 2020.04.20 07:00:00
Meglepetés jelleggel ismét eljutott hozzám egy adag "leesik az állam" típusú régi kép, ezúttal az Electric Railroaders' Association archívumából. A készítők, Joseph és Richard Braun 1967-ben látogattak el a még modern metróvonalak nélküli Budapestre, ahol még a villamosok voltak a legfontosabb…..
Vendégszerzőnk, dr. Rigó Mihály újabb alapos cikke ezúttal az M0 körgyűrű problémáját, illetve különböző tervezők megoldási javaslatait járja körül. Előrebocsátjuk, hogy egyesületünk nem ért mindenben egyet az itt bemutatottakkal, például mi alapvetően nem közúti megoldásban gondolkozunk: szerintünk…..
A Párizs és Lyon közötti hagyományos vasútvonal túlterheltsége miatt született meg a francia TGV, ugyanis a két város között egy új vasútvonal megépítésére volt szükség. Ha pedig már újat építünk, az legyen a lehető legjobb. Az általunk ismert TGV ötlete nem egyből született meg, volt néhány…..
Barangolás a világban Metro-2 2021.10.04 09:58:59
Az orosz főváros, Moszkva a Föld egyik legnagyobb metróhálózatának büszke tulajdonosa. A rendszer állomásai és alagútjai nem titkoltan egy nukleáris háború esetén a civil lakosság óvóhelyeként funkcionálnának, hogy biztosítsák több százezer ember túlélését a nagy piros gombok megnyomása…..
Békássy Csaba 2021.10.07 01:21:14
@bemce: Mi tagadás, írígyellek .....
Békássy Csaba 2021.10.07 12:24:55
@gigabursch: Létezik komolyabb cikk .....
Békássy Csaba 2021.10.07 13:46:15
@PiBá: Részleteznéd: mi a bibi szerinted?
Amióta világ a világ, azóta létezik Pesterzsébeten egy (néha több) villamosok számára épült hurok. Ahogy a település változott, fejlődött, úgy alakult vele együtt a villamosközlekedés is. Hol bővült, hol szűkült a kínálat, néha-néha meg újratervezték az itt közlekedő hálózatot. Most kísérletet…..
Az első pesti lóvasút 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését. A Pesti Közúti Vaspálya Társaság járata - mely gróf Károlyi Sándor kezdeményezésére jött létre - a Kálvin tér és Újpest között közlekedett. Összesen 12 kocsi üzemelt, melyek 4-5 percenként indultak, a menetidő 35 percig tartott. Az…..
A kérdés kettős. Egyrészt mint Budapest sorsáért aggódó civilek fiktív első személyben kérdezhetjük magunktól: városvezetőként mi mit tennénk, és hogyan tennénk, ha tényleg komolyan gondolnánk, hogy a fejlesztés ne csak a 2024-es kampányplakátokon, szép látványtervekben öltsön testet, hogy aztán…..
Békássy Csaba 2021.08.29 21:42:28
@gigabursch: Nem tudom, ki az a személy (és milyen nick-nevet használ),akit említettél, de a levél-áradatot mindenképpen meg akartam állítani.
Békássy Csaba 2021.08.29 21:48:42
@bozon: Ezek a tények teljesen mellékesek az Erzsébet-híd tervezéséhez, megépítéséhez, és későbbi álapotának felméréséhez, és helyreállításához képest. Lásd be: 1964-től a kilencvenes évek elejéig (akkor épült először híd a Dunán amely nem a háború előtt is már megvolt híd helyreállítása volt),az ország legnagyobb kapacitású hídja volt, és minden túlméretes és nehéz szállítás is erre történt.
Békássy Csaba 2021.08.29 22:02:53
@gigabursch: Mivel ott voltam az Erzsébet-híd avatásán (sőt már előtte is átmentem rajta), annyira újnak nem mondanám magam.
Még azt a marógépet is láttam, amellyel a sínpálya lehegesztése előtt simára megmunkáltág a híd pályalemezét.
Tekerés közben VEKEngés 2021.08.27 10:55:35
Szomorú nap ez a mai. Mostanra datálható ugyanis, hogy a VEKE nevű, a múltban kifejezetten hasznos és színvonalas civil szervezet végleg elhagyta a civil szférát, és beállt a CÖF jellegű fidesz propagandaintézmények sorába. Leszögezem, a pénzügyi háttérről nem tudok semmit, csak sejtésem van,…..
A nálam kicsivel idősebbek még emlékezhetnek azokra az időkre, amikor két csepeli HÉV is volt. Pontosabban volt a "Határ út - Csepel HÉV", és volt a "Csepeli Gyorsvasút". A kettő közül már csak az utóbbi létezik, pedig ha még húsz évet kibírt volna a másik, akkor ma a 3-as villamos a vágányain…..
Egy médium és egy régi levél is kincset jelzett Karád és Kötcse között, ám a mai napig csak egy része került elő...
Egy olyan esetről írok ezúttal, amely példa nélküli Miskolc történetében. Egy brutális bűntényről, egy kislány életének kioltásáról lesz szó, ami évekig foglalkoztatta az országos - és a határon túli - közvéleményt.  Tarján Klárika elrablása és meggyilkolása valósággal sokkolta a miskolciakat.…..
Békássy Csaba 2021.06.11 20:12:08
@degreen: Nagyon egyszerűen felismerhető, hogy ezek a betűk az "embert" kifejezés betűi, helyes sorrendben, csak a nyomda ördöge eltüntetett néhányat ....
Békássy Csaba 2021.06.11 20:14:10
@Békássy Csaba: a másik szó a "megbilincselni" lett volna ...
Pár hete mutattam néhány képet a Móricz Zsigmond körtérről dél felé induló egykori HÉV-ekről. A fotók forrása akkor és most is a Fortepan volt, ahová mostanában került fel Belházy Miklós néhány közlekedéstörténeti értékű felvétele. Különösen érdekesek a Kamaraerdőtől kifelé készült fotók, arról a…..
Békássy Csaba 2021.05.17 13:46:48
@konrada: A budafoki kocsik egy része (motorkocsik is, a négytengelyes pótkocsik is átkerültek Csepelre, a Határ úti vonalra, évekig még láthattad ezeket.
Békássy Csaba 2021.06.04 19:42:28
@Yaesu: Nem, nincs ilyen linkem,meg ha kell, még 1960-as kiadású térképekből szoktam informálódni.
Joszif Visszarionovics Sztálin 1924-ben, Lenin halála után kezdett teljhatalma kiépítéséhez, amely egyben (üldözési mániája és hatalomféltése miatt) tömeges kivégzésekkel járt együtt riválisai, saját párttársai sőt tábornokai körében is. Egyszemélyi diktatúrája a 20-as évek végén és a 30-as években…..
A járványügyi korlátozások enyhülésével lassan a múzeumok is látogathatóak lesznek, de aki nem akar a tesztekkel, oltási igazolvánnyal, vagy az utazással bajlódni, most kényelmesen otthonról is megtekintheti virtuális séta keretében, a Moszkvában található Lavocskin Űrhajózási Múzeumot. ..
A napokban egy újabb kárelhárítási készültséget készültséget kellett elrendelni a Szamos magyarországi szakaszán, hisz percenként 100-120 műanyag palack ömlik át a román határon - számolt be a Telex. Az esőzések következtében megduzzadtak a folyók, amik jelentős mennyiségű szemetet sodornak magukkal…..
Békássy Csaba 2021.05.22 20:11:07
@pukancs: IUlyen durva kifejezések a diplomáciában nem elfogadottak, úgyhogy kérlek, nekem ilyen stílusú válaszokat ne küldjél.
Az elmúlt időszakban jelentős port kavart a nagy dirrel-durral beharangozott, majd lefújt HÉV járműtender. A dolog meglehetősen zavaros, a valós célok, motivációk korántsem világosak, már csak azért sem, mert mind a MÁV, mind pedig a kormány oldaláról hiányzott a transzparenciának még a látszatja…..
Az elmúlt időben kétszer is tapasztaltam, hogy a Sopron IC elejére GYSEV-es Szilit kaptunk. Értetlenül álltam a dolog előtt, hiszen az 1-es vasútvonalon a 160-as sebesség is adott, ám erre ez a mozdony alkalmatlan. Természetesen ez nem is marad késés nélkül és nagyjából az ezzel a módszerrel kiadott…..
Békássy Csaba 2021.03.09 02:00:12
@Landi Média: És még egy: ne csinálj eleenséget az elővárosi vonalakból, hiszen ugyanazon a vonalon mennek a nemzetközi és IC vonatok is: hiába mennek keresztül a fél országon, hogyha az elővárosi szakaszon elveszítik mindazt az előnyt, amit a távolsági vonalrészen szereztek.
Békássy Csaba 2021.03.09 21:58:13
@Benbe: Ebenfurtig a GYSEV villamosított, 25Kv50Hz váltóárammal, ott van két vágány, amelyik feszültség-átkapcsolás nélkül használható. Ezenkivül a Fertőszentmiklóxs-Nezsider vonal is 25kV50Hz.
Ismét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt pályafutások során: a BKV-soktól leggyakrabban mozdonyként hallottam emlegetni őket, a közlekedésbarátok…..
Békássy Csaba 2021.03.08 17:34:32
@Androsz: Azok a vasút "Mukijai", ezek pedig a villamos "Mukijai". Egyébként a MÁVAG gyárban is volt egy tolató gőzmozdony, tolópaddal, fűtőházzaz: az volt a "Muki-ház".
A fehér kereszt az ajtón a láthatóság miatt volt, kivilágítva.
Békássy Csaba 2021.03.08 17:36:26
@Sir Gombóc: Annyiban felüljáró, hogy alatta megy be alagút a pincékbe.
Békássy Csaba 2021.03.08 19:20:40
@Androsz: Végülis munkagép, amely megáll (és rakodik) olyan helyen is, ahol más villamos nem áll meg, nomeg azok utastere ki van világítva.
Ezúttal fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák budapesti képei közül. Ezeknek más hangulatuk van, mint a színeseknek, és kicsit talán élesebbek is a jobb filmanyagnak köszönhetően (anno a keleti blokkban elég rossz színes filmeket árultak). A Colosseumot ma is megkerüli félig a…..
Békássy Csaba 2021.03.01 21:49:01
@BölcsÉsz: Külföldön sem mindenütt csak egyirányú villamost láthattál: Frankfurt (Maine)a 16-os vonal kétirányú kocsikkal járt, Párizs, Stuttgart (normál nyomtávú), Köln és Hannover villamosai mind kétirányúak.
Békássy Csaba 2021.03.01 21:52:58
@P806: Ezek a "mindenhonnan-mindenhova" járatok a múlt század elejének közlekedésszervezésére jellemzőek: a BKVT és BVVV konkurrencia-harca adta ezeket a versengő viszonylatokat, de nem volt teljes, mert ugye a BVVV csak a pesti oldalon járt.
Ha a jelenleg budapesti trolihálózat térképére pillantunk, hamar szembetűnik, hogy a csáposbuszok főleg a belvárosi területeken és Zugló kertvárosi részein közlekednek. Van azonban egy kakukktojás, mely távol esik ezektől a területektől, és a térképen hamar feltűnik: ez pedig a Baross utcai vonal a…..
Hogy is mondtuk a minap? Ha mi társadalmasítunk valamit, az társadalmasítva van! Mondjuk, társadalmasítás ide vagy oda, azok az idők nem jöttek (még) el, amikor a kommentszekció dönt az urbanisztika és a közlekedésfejlesztés igazságairól, azonban a logikus vita nyitott, és ebben a sokszor feltett…..
Békássy Csaba 2021.01.31 13:43:17
Igen, lehet ilyeneket (is) mondani, hordószónokok így is tennék!
a Közgáz-és Nagycsarnok megállót hogyan szolgálod ki másképp?
Mekkora tömegeket akarsz többszáz méter gyaloglásra kényszeríteni? Vagy egy megállóra szálljanak át? Elvesztik mindazt az időt (sőt többet), mint amit a metró gyorsabb haladása jelentett.
Szóval ezek egyoldalú, átgondolatlan, szemellenzős "akarnok" megnyilatkozások.

Azt kell figyelembevenni, hogy a közlekedés egyrészt a társadalmi élet egy része, másrészt komoly gazdasági kérdés, közpénzből finanszírozva.
Az is közpénzből történt, amikor:
a nagymarosi vizierőmű építését leállították, a befektetett pénz és hitelt pedig azóta is fizetjük;
az is közpénzből történt, amikor 1998-ban kormányzati utasításra leállították a mtró megkezdett építését, a befektetett pénz 15 évig csak veszteség volt;
az is közpénzből történt, amikor a tizenöt év után (kárenyhítés jelleggel) folytatták a metró-építést, és parancsszóval leállították a fúró-pajzsot a Baross tér alatt: így az eddig megépült szakasz (a teljes vonalnak legfeljebb negyed része) nem tudja meghozni azt a társadalmi hasznot, amit az egész vonal jelentene.

A legalapvetőbb: nem a jérműgyártók, és pláne nem a jármű szine alapján kell megítélni a tömeg--, vagy helyesebben közösségi közlekedést, hanem a társadalmi hasznossága alapján.
És ez erősen függ attól, mekkora utasszám van egy-egy adott irányban, és azt milyen közlekedési mód(eszköz)tudja gazdaságosan teljesíteni?
Ha nem azzal látjuk el, vállalni kell a közpénzzel történő felelőtlen gazdálkodást!
Békássy Csaba 2021.01.31 22:53:35
Még szerencse, hogy a szakma szasbályaira hivatkozol. Csak az a baj, hogy szembemész velük.

Hogy lenne felesleges a villamos-megálló és aluljáró a Fővám téren? Ha nem tudtad volna eddig, az az aluljáró - a Dimitrov téren - 1950-ben készült. Gondolod, hogy akkor felesleges dolgokat építettek. Bár, igazság szerint, néhány megalomán beruházásba beleöltek rengeteg pénz: némelyik csak tizenöt év múlva lett kész; ami azt is jelenti, hogy a belefektetett pénz addig holt tőke volt. És ez igaz a metró-alagutak építésének teljes történetére. A 3-as metró-vonal alagútját azért kezdték el a kettes metró alagút elkészítése után szinte azonnal, hogy a becsakorlott munkáscsapat együttmaradjon, és a fúrópajzs további munkájával értéket termeljen. Amikor a Baross tér alatt leállíttatták az alagút-fúrást, a gyakorlott munkáscsapat is megszünt (az értéke odalett), a fúróberendezések is értéktelenné váltak. Szerinted ez nem veszteség? Szerintem őriási veszteség. Ezt akkor fogjuk megtudni, ha lesz bátorsága az ország vezetésének a folytatást megépíteni.

És nonszensz lenne (ötven évre kiható kár), ha nem lenne megálló a Fővám téren: átszállási csomópont is, célforgalom is igen nagy.
A kálvin tértől is vállalhatatlan távolság lett volna közös megállót építeni (pont a Kálvin téri átszállásokat tette volna illuzórikussá), és a Duna alatt építeni állomást a "sci-fi" világa.
Ennél már csak az nagyobb "sci-fi", hogy a "mostani elképzelés szerinti 5-ös metró" alagútját a Duna alatt akarják építeni - hosszában!
Az első budapesti trolibuszjárat 1933. december 16-án indult, a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett. Bár ide eredetileg villamosjáratot terveztek, annak kiépítése költséges lett volna, ezért a BSzKRt inkább a trolivonal bevezetése mellett döntött. A 7-es jelzésű (1936-ban T-re…..
HamPLÓ Egy irány, hat kép 2020.12.16 07:00:00
Még nyáron mutattam Tomáš Dvořák néhány fotóját a Tatra villamosok budapesti próbaüzeméről. Szerencsére Tomáš nem csak a csehszlovák masinákat fotózta, hanem a "mieinket" is. Most ezek közül egy olyan típusról mutatnék néhány képet 1979-ből, mely nem igazán mondható meghatározónak vagy…..