Adatok
Békássy Csaba
0 bejegyzést írt és 189 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Vendégszerzőnk ezúttal a 2-es metró elveszett vágányainak és a Puskás Ferenc stadion metrómegállót övező városi legendáknak eredt nyomába...
Békássy Csaba
2022.04.19 21:52:16
@Zetor 2000: Itt az alkalom: folytathatod a kutató-munkát .....
Békássy Csaba
2022.04.19 21:57:00
@Cpt. Flint: Nem a sínszál magassága, hanem a teljes vasuti, esetünkben metró-pálya magassági vonalvezetése értendő a "sínkorona-szinten".
Békássy Csaba
2022.04.20 22:30:46
@Cpt. Flint: Ha csak 10 cm lenne a különbség (különböző sínrendszerek magassága azért ennél kisebb), vannak átmeneti megoldások; pontosabban elő szoktak állítani két sínszál közötti átmenetre átmeneti idomot. De itt nem erről van szó; hanem arról, hogy a pályaudvar, méginkább a fűtőház területén nem is lett volna kapcsolat a két vágányhálózat között. És ahogy én elnéztem az alagutak lefalazott végét, a szerző naivitásaként értelmezem a -2-es szintet, mert szerintem a -1/2 szint lett volna az általa definiál "0" és "-12 szintekhez képest.

Meglepetés jelleggel ismét eljutott hozzám egy adag "leesik az állam" típusú régi kép, ezúttal az Electric Railroaders' Association archívumából. A készítők, Joseph és Richard Braun 1967-ben látogattak el a még modern metróvonalak nélküli Budapestre, ahol még a villamosok voltak a legfontosabb…..
Békássy Csaba
2022.04.02 00:32:05

Vendégszerzőnk, dr. Rigó Mihály újabb alapos cikke ezúttal az M0 körgyűrű problémáját, illetve különböző tervezők megoldási javaslatait járja körül. Előrebocsátjuk, hogy egyesületünk nem ért mindenben egyet az itt bemutatottakkal, például mi alapvetően nem közúti megoldásban gondolkozunk: szerintünk…..
Vonattal? Természetesen!
Lassan telítődik a Párizs-Lyon nagysebességű vasútvonal
2021.12.12 16:10:28

A Párizs és Lyon közötti hagyományos vasútvonal túlterheltsége miatt született meg a francia TGV, ugyanis a két város között egy új vasútvonal megépítésére volt szükség. Ha pedig már újat építünk, az legyen a lehető legjobb. Az általunk ismert TGV ötlete nem egyből született meg, volt néhány…..

Az orosz főváros, Moszkva a Föld egyik legnagyobb metróhálózatának büszke tulajdonosa. A rendszer állomásai és alagútjai nem titkoltan egy nukleáris háború esetén a civil lakosság óvóhelyeként funkcionálnának, hogy biztosítsák több százezer ember túlélését a nagy piros gombok megnyomása…..
Békássy Csaba
2021.10.07 01:21:14
@bemce: Mi tagadás, írígyellek .....
Békássy Csaba
2021.10.07 12:24:55
@gigabursch: Létezik komolyabb cikk .....
Békássy Csaba
2021.10.07 13:46:15
@PiBá: Részleteznéd: mi a bibi szerinted?

Amióta világ a világ, azóta létezik Pesterzsébeten egy (néha több) villamosok számára épült hurok. Ahogy a település változott, fejlődött, úgy alakult vele együtt a villamosközlekedés is. Hol bővült, hol szűkült a kínálat, néha-néha meg újratervezték az itt közlekedő hálózatot. Most kísérletet…..

Az első pesti lóvasút 1866. augusztus 1-jén kezdte meg működését. A Pesti Közúti Vaspálya Társaság járata - mely gróf Károlyi Sándor kezdeményezésére jött létre - a Kálvin tér és Újpest között közlekedett. Összesen 12 kocsi üzemelt, melyek 4-5 percenként indultak, a menetidő 35 percig tartott. Az…..
Békássy Csaba
2021.09.04 16:55:25

A kérdés kettős. Egyrészt mint Budapest sorsáért aggódó civilek fiktív első személyben kérdezhetjük magunktól: városvezetőként mi mit tennénk, és hogyan tennénk, ha tényleg komolyan gondolnánk, hogy a fejlesztés ne csak a 2024-es kampányplakátokon, szép látványtervekben öltsön testet, hogy aztán…..
Békássy Csaba
2021.08.29 21:42:28
@gigabursch: Nem tudom, ki az a személy (és milyen nick-nevet használ),akit említettél, de a levél-áradatot mindenképpen meg akartam állítani.
Békássy Csaba
2021.08.29 21:48:42
@bozon: Ezek a tények teljesen mellékesek az Erzsébet-híd tervezéséhez, megépítéséhez, és későbbi álapotának felméréséhez, és helyreállításához képest. Lásd be: 1964-től a kilencvenes évek elejéig (akkor épült először híd a Dunán amely nem a háború előtt is már megvolt híd helyreállítása volt),az ország legnagyobb kapacitású hídja volt, és minden túlméretes és nehéz szállítás is erre történt.
Békássy Csaba
2021.08.29 22:02:53
@gigabursch: Mivel ott voltam az Erzsébet-híd avatásán (sőt már előtte is átmentem rajta), annyira újnak nem mondanám magam.
Még azt a marógépet is láttam, amellyel a sínpálya lehegesztése előtt simára megmunkáltág a híd pályalemezét.
Még azt a marógépet is láttam, amellyel a sínpálya lehegesztése előtt simára megmunkáltág a híd pályalemezét.

Szomorú nap ez a mai. Mostanra datálható ugyanis, hogy a VEKE nevű, a múltban kifejezetten hasznos és színvonalas civil szervezet végleg elhagyta a civil szférát, és beállt a CÖF jellegű fidesz propagandaintézmények sorába. Leszögezem, a pénzügyi háttérről nem tudok semmit, csak sejtésem van,…..

A nálam kicsivel idősebbek még emlékezhetnek azokra az időkre, amikor két csepeli HÉV is volt. Pontosabban volt a "Határ út - Csepel HÉV", és volt a "Csepeli Gyorsvasút". A kettő közül már csak az utóbbi létezik, pedig ha még húsz évet kibírt volna a másik, akkor ma a 3-as villamos a vágányain…..
Békássy Csaba
2021.07.01 13:23:39
@V63-017: A célnak megfelel ....

Egy médium és egy régi levél is kincset jelzett Karád és Kötcse között, ám a mai napig csak egy része került elő...

Egy olyan esetről írok ezúttal, amely példa nélküli Miskolc történetében. Egy brutális bűntényről, egy kislány életének kioltásáról lesz szó, ami évekig foglalkoztatta az országos - és a határon túli - közvéleményt.
Tarján Klárika elrablása és meggyilkolása valósággal sokkolta a miskolciakat.…..
Békássy Csaba
2021.06.11 20:12:08
@degreen: Nagyon egyszerűen felismerhető, hogy ezek a betűk az "embert" kifejezés betűi, helyes sorrendben, csak a nyomda ördöge eltüntetett néhányat ....
Békássy Csaba
2021.06.11 20:14:10
@Békássy Csaba: a másik szó a "megbilincselni" lett volna ...

Pár hete mutattam néhány képet a Móricz Zsigmond körtérről dél felé induló egykori HÉV-ekről. A fotók forrása akkor és most is a Fortepan volt, ahová mostanában került fel Belházy Miklós néhány közlekedéstörténeti értékű felvétele. Különösen érdekesek a Kamaraerdőtől kifelé készült fotók, arról a…..
Békássy Csaba
2021.05.17 13:46:48
@konrada: A budafoki kocsik egy része (motorkocsik is, a négytengelyes pótkocsik is átkerültek Csepelre, a Határ úti vonalra, évekig még láthattad ezeket.
Békássy Csaba
2021.06.04 19:42:28
@Yaesu: Nem, nincs ilyen linkem,meg ha kell, még 1960-as kiadású térképekből szoktam informálódni.

Joszif Visszarionovics Sztálin 1924-ben, Lenin halála után kezdett teljhatalma kiépítéséhez, amely egyben (üldözési mániája és hatalomféltése miatt) tömeges kivégzésekkel járt együtt riválisai, saját párttársai sőt tábornokai körében is. Egyszemélyi diktatúrája a 20-as évek végén és a 30-as években…..

A járványügyi korlátozások enyhülésével lassan a múzeumok is látogathatóak lesznek, de aki nem akar a tesztekkel, oltási igazolvánnyal, vagy az utazással bajlódni, most kényelmesen otthonról is megtekintheti virtuális séta keretében, a Moszkvában található Lavocskin Űrhajózási Múzeumot. ..
Békássy Csaba
2021.05.28 20:50:27
U CAN THINK GREEN
Percenként 100-120 műanyag palack ömlik át a román határon, részlegesen lezárták a Szamost
2021.05.21 14:15:37

A napokban egy újabb kárelhárítási készültséget készültséget kellett elrendelni a Szamos magyarországi szakaszán, hisz percenként 100-120 műanyag palack ömlik át a román határon - számolt be a Telex. Az esőzések következtében megduzzadtak a folyók, amik jelentős mennyiségű szemetet sodornak magukkal…..
Békássy Csaba
2021.05.22 02:07:18
Békássy Csaba
2021.05.22 20:11:07
@pukancs: IUlyen durva kifejezések a diplomáciában nem elfogadottak, úgyhogy kérlek, nekem ilyen stílusú válaszokat ne küldjél.

Az elmúlt időszakban jelentős port kavart a nagy dirrel-durral beharangozott, majd lefújt HÉV járműtender. A dolog meglehetősen zavaros, a valós célok, motivációk korántsem világosak, már csak azért sem, mert mind a MÁV, mind pedig a kormány oldaláról hiányzott a transzparenciának még a látszatja…..
Békássy Csaba
2021.05.08 22:03:25
@nyelv-ész: A debreceni CAF-villamosok.

Az elmúlt időben kétszer is tapasztaltam, hogy a Sopron IC elejére GYSEV-es Szilit kaptunk. Értetlenül álltam a dolog előtt, hiszen az 1-es vasútvonalon a 160-as sebesség is adott, ám erre ez a mozdony alkalmatlan. Természetesen ez nem is marad késés nélkül és nagyjából az ezzel a módszerrel kiadott…..
Békássy Csaba
2021.03.09 02:00:12
@Landi Média: És még egy: ne csinálj eleenséget az elővárosi vonalakból, hiszen ugyanazon a vonalon mennek a nemzetközi és IC vonatok is: hiába mennek keresztül a fél országon, hogyha az elővárosi szakaszon elveszítik mindazt az előnyt, amit a távolsági vonalrészen szereztek.
Békássy Csaba
2021.03.09 21:58:13
@Benbe: Ebenfurtig a GYSEV villamosított, 25Kv50Hz váltóárammal, ott van két vágány, amelyik feszültség-átkapcsolás nélkül használható. Ezenkivül a Fertőszentmiklóxs-Nezsider vonal is 25kV50Hz.

Ismét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt pályafutások során: a BKV-soktól leggyakrabban mozdonyként hallottam emlegetni őket, a közlekedésbarátok…..
Békássy Csaba
2021.03.08 17:34:32
@Androsz: Azok a vasút "Mukijai", ezek pedig a villamos "Mukijai". Egyébként a MÁVAG gyárban is volt egy tolató gőzmozdony, tolópaddal, fűtőházzaz: az volt a "Muki-ház".
A fehér kereszt az ajtón a láthatóság miatt volt, kivilágítva.
A fehér kereszt az ajtón a láthatóság miatt volt, kivilágítva.
Békássy Csaba
2021.03.08 17:36:26
@Sir Gombóc: Annyiban felüljáró, hogy alatta megy be alagút a pincékbe.
Békássy Csaba
2021.03.08 19:20:40
@Androsz: Végülis munkagép, amely megáll (és rakodik) olyan helyen is, ahol más villamos nem áll meg, nomeg azok utastere ki van világítva.

Ezúttal fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák budapesti képei közül. Ezeknek más hangulatuk van, mint a színeseknek, és kicsit talán élesebbek is a jobb filmanyagnak köszönhetően (anno a keleti blokkban elég rossz színes filmeket árultak).
A Colosseumot ma is megkerüli félig a…..
Békássy Csaba
2021.03.01 21:49:01
@BölcsÉsz: Külföldön sem mindenütt csak egyirányú villamost láthattál: Frankfurt (Maine)a 16-os vonal kétirányú kocsikkal járt, Párizs, Stuttgart (normál nyomtávú), Köln és Hannover villamosai mind kétirányúak.
Békássy Csaba
2021.03.01 21:52:58
@P806: Ezek a "mindenhonnan-mindenhova" járatok a múlt század elejének közlekedésszervezésére jellemzőek: a BKVT és BVVV konkurrencia-harca adta ezeket a versengő viszonylatokat, de nem volt teljes, mert ugye a BVVV csak a pesti oldalon járt.

Ha a jelenleg budapesti trolihálózat térképére pillantunk, hamar szembetűnik, hogy a csáposbuszok főleg a belvárosi területeken és Zugló kertvárosi részein közlekednek. Van azonban egy kakukktojás, mely távol esik ezektől a területektől, és a térképen hamar feltűnik: ez pedig a Baross utcai vonal a…..
Békássy Csaba
2021.02.06 12:03:28

Hogy is mondtuk a minap? Ha mi társadalmasítunk valamit, az társadalmasítva van! Mondjuk, társadalmasítás ide vagy oda, azok az idők nem jöttek (még) el, amikor a kommentszekció dönt az urbanisztika és a közlekedésfejlesztés igazságairól, azonban a logikus vita nyitott, és ebben a sokszor feltett…..

Az első budapesti trolibuszjárat 1933. december 16-án indult, a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett. Bár ide eredetileg villamosjáratot terveztek, annak kiépítése költséges lett volna, ezért a BSzKRt inkább a trolivonal bevezetése mellett döntött. A 7-es jelzésű (1936-ban T-re…..
Békássy Csaba
2021.01.24 01:13:25

Még nyáron mutattam Tomáš Dvořák néhány fotóját a Tatra villamosok budapesti próbaüzeméről. Szerencsére Tomáš nem csak a csehszlovák masinákat fotózta, hanem a "mieinket" is. Most ezek közül egy olyan típusról mutatnék néhány képet 1979-ből, mely nem igazán mondható meghatározónak vagy…..
Nincs megállás!
Svájc, a természeti csodák és mérnöki bravúrok országa (Svájci körút 1. rész)
2020.11.20 13:59:20

<= A bevezető bejegyzést és Svájcban szerzett szubjektív tapasztalatainkat itt olvashatod el
A Svájcban töltött két hetünkben a hegyeket igyekeztük csak csínjával, beosztva adagolni, valahogy úgy, mint a görög drámákban: először a bevezetés (az ország keleti és északi része, távol a nagy…..
Békássy Csaba
2020.11.21 01:00:29
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz