Regisztráció Blogot indítok
Adatok
harmadik utas

0 bejegyzést írt és 38 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a…..
harmadik utas 2014.05.21 18:43:16
@VT22: A 90-es években nem lehetett volna eladni a politika felé azt a fejlesztést, ami most folyik a vonalon.

Ettől csak fogom a fejem. :) Jó kis fejlesztés: pótlóbuszozás, tolódó határidő, elmaradt villamosítás, gyalogos tempó, rendszerben gondolkozás semmi, csak, hogy a szerelvény "közlekedjen le".
harmadik utas 2014.05.23 12:22:41
@FrankyLon:
Szerintem ez működőképes elképzelés lehet. És ilyenkor tulajdonképpen nincs is szükség az ICre. Illetve persze a távolsági zónázós vonatokat a felszabaduló IC kocsikból lehetne kiadni.

(A megall/athalad/megall/athalad nagyon rosszul hangzik: ennél jobb ha Miskolctól Szerencsig nem áll meg, utána mindenhol megáll, illetve Szerencsig mindenhol megáll, utána meg csak Újhelyen és Patakon.)
harmadik utas 2014.05.23 23:42:54
@FrankyLon: Persze ertem, hogy itt mas az emberek mentalitasa, stb.

Igazán nem tartozik ide, de az angolok tényleg mindent máshogyan csinálnak, mint ahogy az elsőre logikusnak tűnne. Az egyszer innen, egyszer onnan megy megoldást azért nem szeretem, mert könnyű eltéveszteni/lekésni, és akkor át kell szervezni az a fél napot, vagy pl. a vonalnál maradva rohangálni kell a Keleti két oldala közt.
A vasúthoz idehaza legalább annyian értenek, mint a focihoz, ez blogunk szempontjából azért jó, mert nekünk nem is kell gondolkodnunk, hanem elég mások kitűnő ötleteit lejegyeznünk. Ez utóbbi persze csak vicc, hiszen mi éppen azért hoztuk létre ezt a felületet itt, hogy saját…..
harmadik utas 2014.05.13 12:54:59
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Jó infrastruktúrától jobb lenne a menetrend? Biztosan nem.

A jó menetrendhez az kell, hogy a vasút - vagy más szervezet - dolgozói ebben érdekeltek legyenek annak jóságában. Mi ösztönzi a vasutat arra, hogy jó legyen a menetrend? Az állam üres szerelvényre is ugyanúgy fizet, kevesebb utassal kevesebb a gond a pénztárban, pályát meg úgy is csak a beruházó igényei szerint építenek. A szolgáltatási színvonal emelése csak fölösleges vesződség, akkor inkább félre néz mindenki, ha csinálni kellene valamit.

Talán ha a vonalanként és állomásonként attól függne a fizetés, hogy mit mutatnak a baleseti és menetrendtartási statisztikák, hogy évről évre hogyan alakul az utasszám, hogy mit mutatnak az utaselégedettségi felmérések, hogy hogyan változik az adott közlekedési ág megítélése azok között, akik valamiért mégsem használják azt, hogy elvárhatóan növekszik-e a bevétel, hogy kevesebb-e az utaspanasz, akkor lehet, hogy rossz infrastruktúra mellett is meg lehetne találni a módját, hogy elfogadható legyen a menetrend.
A nemrég a sajtóban elterjedt, szerintem leginkább aranyozott elejű homokféregre hasonlító (elnézést kérek, de ez ugrott be elsőre) kisföldalatti rajzok kapcsán találgattuk ismerősökkel, vajon járműterv/gépészet is van-e a dizájn mögött. A budapesti kisföldalatti egy sok…..
harmadik utas 2014.02.12 11:53:57
@Hamster: Műszakilag lehetséges, de a költségek magasak. Egy új járművet kell tervezni, ez sok-sok milliárd forint, amit ZBR megtakarítana Én meg elkölteném az meghosszabbításra a Nagy Lajos király útjáig (első körben persze).
Miután múlt héten rátértünk a vontatott járművek színezésének érdekességeire, a mai napon a magasabb komfort felé tekintünk, és górcső alá vesszük a minőségi távolsági vagonokat. Vajon egységes termékpalettaként jelent meg? És ez a távolból is feltűnő?…..
harmadik utas 2014.02.03 18:16:30
Bevallom, indulatból írom a posztot, mert tegnap volt a második alkalom, hogy internetes úton vásároltak az én céges kártyámról. Az összeg nem nagy (2009-ben 70 ezer, most 40 ezer Ft), de a helyzet dühítő: drága kártya, tudatos internet-használat, sms őr, de a pénzemet csak…..
harmadik utas 2014.01.31 19:26:32
@Krinyo: De, megadjuk. És utána például a bank megkér arra, hogy azonosítsam magam, és például gyanús dolgot eleve nem enged.
A kényszerű török kamatemelés bebizonyította, hogy a fejlett piacokról megindult hozamemelkedés rövid úton bajba sodorja a feltörekvőket.Komoly felfordulást okozott a török jegybank – teljesen váratlannak egyébként nem nevezhető – kamatemelése, ami ismét rávilágított: a…..
harmadik utas 2014.01.30 15:48:55
@bankvezér: Értem, de akkor miért nem nulla?
A független jegybank is direkt a nép ellen dolgozik.
Hogyan lehet eredményes egy jegybank, ha azok az adatok és előrejelzések, melyre alapozva a döntéseit meghozza, teljességgel bizonytalanok?A jegybankokra általában mint az infláció felett őrködő intézményekre tekintünk – bár a válság alatt jó néhány plusz feladatot…..
harmadik utas 2014.01.30 11:45:10
@zobod: Sajnos a cikk se jobb.
Miután kitárgyaltuk a dízelmozdonyok, a villanymozdonyok és a motorvonatok színvilágát, belevágunk a személykocsik színes családjába. A MÁV valamikor az 1970-es években kezdett átállni az olajzöldről a ma már hagyományosnak mondható kék színtervre, de valahogy mindig…..
harmadik utas 2014.01.28 18:40:38
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az nem egyértelmű, hogy az árak milyen irányban mozdulnának szabad verseny esetén, de nem valószínű, hogy lefelé. A bevételek ugyanis meg sem közelítik a kiadásokat, üzleti szempontú árcsökkentés ezen nem biztos, hogy segítene.
Hétvégén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentette, hogy a regionális – csökkentett – tarifák tavalyi bevezetése után maradt még nyúl a cilinderben: az érintett viszonylatok számát megduplázza, a csökkentés mértékét pedig 15 után 25%-ban rendeli el február 15-étől.…..
harmadik utas 2014.01.22 11:28:58
@Liquid_Night: Ez költői kérdés? Személyszállításban csak akkor tud versenyképes lenni, ha nincs közút.
A pályafenntartás annyira drága (lenne, ha lenne), hogy azt csak napi sokezer utas és magasabb jegyár tudná fedezni.
harmadik utas 2014.01.22 15:37:26
@VT22: Az ingyen kapott felépítmény beépítése lehet ennyi, de az csak a felépítmény. Akkor számoljuk végig, hogy mibe kerül ez:
- 60 millió forint/km * 49 km = 2 milliárd 940.
- Ezt a pénz most kell elkölteni, és jó esetben a jövőbeli bevételek fedezik. A MÁV (praktikasan az állam) kb. 3%-os hozamfeláron tud hitelt felvenni. Ez nagyjából összhangabn van azzal, mintha azt várnánk hogy éves átlagban várhatóan 3%-ot emelkednek a jegyárak, az állam meg felvesz egy megfelelő ideig tartó kölcsönt (forintban 6%, devizában valamivel alacsonyabb kamattal).
- Nem tudom, milyen gyakran kell egy ilyen beruházást megejteni, de inkább 25 évvel számolnék az örökélet + 1 év helyett. :) A lassújelet is javítani kell.
- Ebből már kiszámolható, hogy évente mai értéken átlagosan 173-174 millió forintot kell törleszteni, vagy ha úgy jobban tetszik félrerakni a következő felújításra.
- A teljesárú havibérlet a teljes szakaszra 30300 forint, (363e ft /év), ebből kell folyamatosan 477-et eladni, hogy visszajöjjön a beruházás. (Úgy számolva, hogy az ÁFÁt is erre költjük).
- Ez csak az "ingyen kapott" felépítmény költsége, alépítményhez, állomásépülethez, biztosítóberendezéshez, motorvonathoz, üzemelési költséghez (bakter, gázolaj, központi igazgtóság, ..), üzemzavarok és egyebek nincsenek benne. (Bevételnél persze jelentkezhet a teherforgalom.)

Ha elszámoltam valahol, szóljatok! Mert pl. tényleg nem tudom, mennyi ideig bírja változatlan sebességgel egy ilyen pályacsere.

A székesfehérvári jegyárakra gyakorolt hatását nem kommentálnám, de javítsatok ki, ha tévednék abban, hogy csak az a félszáz kilométer már eddig sokkal többe került, mint az éves országos jegybevétel. A jegyárnak a költségekhez - mint a cikk is rámutat - valójában nincs köze.
harmadik utas 2014.01.22 19:23:44
@VT22: Igen ez egy nehéz dilemma, mert amíg az emberek természetesnek veszik, hogy saját pénzből autókat vesznek, és nincsenek menetrendhez és pályához kötve, addig közút mindenképpen kell. Így a vasúti pálya meg már nem éri szinte sehol, mert kihasználatlan. Veszteséges, hogy az EU mire ad pénzt az meg ettől teljesen független.
  Blogunk szerzői többször kipróbálták magukat abban a témakörben, ami - sajnos - hazánkban a legtöbbször előkerül a közbeszédben, ha a vasútról van szó: késik, már megint késik, miért késik... A késések elemzése kapcsán egy többrészes sorozatban…..
harmadik utas 2014.01.17 19:17:17
@Dr. Z.: A forgalomirányító fizetése nem függ a késésektől.
harmadik utas 2014.01.20 13:09:38
@FrankyLon: Nem értem a problémát, "a szerelvény leközlekedett". :)
Nem vagyunk ellene a nukleáris energiának, sőt. Ahogy azt az A jövő visszahódítása című reakciós programunkban is írtuk 2007-ben, támogatjuk az atomenergia hosszútávú használatát: „Energiabiztonságunk kulcsa, hogy elfogadjuk: az ország ellátásához szükséges…..
Úti jelentés következik. December végén égető szükségünk támadt némi horvát menetrendkönyvet beszerezni, ezért egy zágrábi út mindenképp szükségeltetett. Viszont nem akartuk az unalomig ismert ködös dél-balatoni tájat sem bámulni 4 órán át (Rippl-Rónai IC ekkor még…..
Amíg az Esti Újság cikke alapján a magyar közvélemény Czernin Ottokar cseh gróf, a Monarchia új bukaresti nagykövetén puffog, addig a cseh közvélemény egy magyaron röhög: a január 3-i Lidové noviny címlapját egy bizonyos Torma Károly története uralja. Egy magyar, aki…..
harmadik utas 2014.01.03 15:51:14
@Locassen: Addigra már elnyomó magyarok voltak. Ezért van így írva.
harmadik utas 2014.01.03 20:01:15
@BigPi: Nemcsak csehül nem tudok, hanem még nem is látom rendesen a szöveget, így ellenőrizni sem tudom, hogy tényleg Madaria van-e oda írva.
Annyit tudok csak, hogy a szerző előszeretettel hangoztatott elmélete szerint - leegyszerűsítve persze - különbséget kell tenni a középkori Magyarország (~Uhorsko) és Magyarország (~Magyarszkó) között, minthogy utóbbiban a magyarok elnyomóként léptek föl a többi néppel szemben, kisajátítva az államalakulatot, és azt állítva, hogy Hungaria és Magyarország az ugyanaz, stb.
Ebből következik, hogy nem mindegy, hogy az archív forrásokban mi szerepel. Itt Mad'aria, de ez nem mond ellent az elméletnek, sőt.
harmadik utas 2014.01.03 23:08:12
@GERI87: @GERI87: Annyiban más a helyzet, hogy az orosz birodalom folyamatosan terjeszkedett, egészen változatos fejlettségi szinten álló területen, egészen változatos eszközökkel. Elméletben sem alulról szerveződött, hanem a cár/nemesség/tőkések érdekeit védte, egy ilyen világban az, hogy valaki orosz, önmagában semmit sem ért. Tehát igen, az oroszok kisajátítják a cári Oroszországot, de az XIX. századig biztosan nem volt semmilyen nép sem közös, sem saját állama sem.
A kommunisták első dolga függetlenséget engedni egyes népeknek, később már nem is tudták teljesen visszacsinálni.
Gazdasági csoda, vagy totális összeomlás felé kormányozza az országát a Abe Shinzo? Szerintem az utóbbi, de akadnak még optimisták. Tegnap találtam egy cikket, amely szerint japán gazdasági csoda kibontakozásának lehetünk a szemtanúi, a  miniszterelnököt pedig a…..
Mélységesen nem értek egyet azokkal, akik most bezzegelnek meg bazmegelnek amiatt, hogy a Budapest-Székesfehérvár viszonylatban életbe lépett minden idők legsűrűbb, ütemes vasúti menetrendje. Csúcsidőben akár félóránként, már-már hévhez közelítő sűrűséggel lehet…..
Az idei menetrendváltás hozott néhány jelentősebb változást a Székesfehérvár-Szombathely, illetve a Budapest-Székesfehérvár vonal életében is, de rápillantottunk a nemzetközi változásokra is. Belföldi viszonylatban, maradt még néhány további változás, melyekről a…..
harmadik utas 2013.12.19 16:46:54
@VT22: Ebben a formában ez csak viszi a pénzt. De te inkább kidobnád ezt is az ablakon, merthogy nem ez baj szerinted. Pedig pontosan ez a baj, a források hatékonytalan felhasználása.

Ráadásul ez nem csak a pénzt viszi, hanem kényelmetlenség az utas többségének is, ahhoz képest mintha ugyanennyivel több busz lenne.
harmadik utas 2013.12.19 17:16:07
@Thomas a laprugós: Tudom, hogy a vonalbezárásokat - rendkívül elhibázott módon - nem követte az autóbuszos lehetőségek növelése/javítása, de még él bennem a hit, hogy ezen akár változtatni is lehet a jövőben.
Ez a vonal elkerülhetetlenül a déli szomszédaink mellékvonalainak sorsára jut, legalább ne szenvedjen sokat. Ugyanis tényleg azt gondolom, hogy ez jelenlegi "ál"megoldás inkább ront a térség helyzetén, mint javít.
harmadik utas 2013.12.19 17:33:51
@VT22: Lehet, hogy véradást nem tudnak szervezni, de az Index is megírta, hogy ilyen jó menetrend talán még nem is volt:

index.hu/belfold/2013/12/13/ilyen_jo_menetrend_talan_meg_nem_is_volt/
Már csak ötöt kell aludni (némely egyetemistáknak meg csak egyet) menetrendváltásig. Idén a tavalyihoz képest kevesebb változás lesz, de lassan ideje elkezdeni számbavenni a főbb új elemeket. Nyitányként jöjjön az a vonal, ahol - egyedüliként - jelentősebb változások lesznek a…..
Újabb komoly járatritkításba kezdett a magyar piacon a legnagyobb európai fapados légitársaság. A Ryanair szinte menekülőre vette a figurát. Jövő nyáron a Wizz Air túlsúlya nyomasztóvá válik Ferihegyen, nyolc gépük lesz itteni bázisukon, a Ryanair pedig a jelenlegi három…..
A 2013/2014-es menetrendváltást felölelő cikksorozatunk második részében az előzőtől egy jellegében eltérő, ám földrajzilag nagyon is közel álló vonalról ejtünk szót/tollat/billentyűzetet..:) A vonal adottságai, előélete: A fővárosba délnyugati irányból befutó…..
harmadik utas 2013.12.12 13:07:16
@Lee kapitány: a „gyors” vonat sem illik rá, azért „s”bán.
harmadik utas 2013.12.12 13:35:16
@VT22: Igen, ez így nem értelmezhető, mert az egyik a Székesfehérvár-Budapest, a másik a Győr-Budapest vonal.
Negyedik részénél tart a közmédia gyerekcsatornájának vetélkedője, A legokosabb osztály, amiben első ránézésre minden adott volt ahhoz, hogy sikeres legyen: cuki gyerekek + érdekes állatok + verseny - az egyenlőségjel után mégis az inkompetens balfaszkodás jött ki…..
Megszületett a „megoldás” a váci átépítés során rendszeressé vált hatalmas késések csökkentésére. A MÁV-START honlapján már megjelentette a november 4-től életbe lépő új menetrendet, amivel kommunikációja szerint a kiszámíthatóbb közlekedést kívánja elérni. Az…..
harmadik utas 2013.11.01 10:55:35
@9-143: Egyébként tényleg lehet, hogy a teljes vágányzár melletti ideiglenes kitérőépítés lett volna a legjobb megoldás...

Az gondolom egy hétvégére lett volna teljes vágányzár.