Adatok
audrey1201
0 bejegyzést írt és 27 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ajánló
„Nyelvtörténet: a szociolingvisztika és a pszicholingvisztika keresztmetszetében” – tudományos előadás. (A PPKE Elméleti Nyelvészet Tanszékének és Magyar Nyelvészet Tanszékének „Nyelvelmélet és diakrónia” konferenciája. Budapest. 2013. 11. 19.)
Most egy olyan…..
audrey1201
2013.12.01 10:59:52
Bennem a nyelvtörténeti vizsgálatokkal kapcsolatban mindig felmerül, hogy ugye csak azt a korszakot szokták kiemelni problémásnak, amiben nincsenek vagy csak szorványosan vannak emlékeink, de ilyenkor mindig eszembe jut a nyelvújítási mozgalom, ahol a fennmaradt forrásokban ugye határozott törekvéseknek lehetünk szemtanúi a nyelvhasználattal kapcsolatban, gyakorlatilag "meghamisítva a fennmaradt nyelvemlékeinket". Erre vonatkozóan vannak különlegesebb kutatásaik?
audrey1201
2013.12.02 09:27:28
@Rita Gellért: A cikk felsorolja a három asszociációs stratégiát, de nekem picit homályos, hogy hogyan is állapítjuk meg, hogy melyik melyik. Mármint a tanul - tanulószoba asszociáció ugyanannyira lehet éppen jelentéstani is, nem?
Ajánló
„Innátizmus? – egy pszicholingvisztikai kérdés és a szociolingvisztika elmélete-módszertana” – tudományos szakcikk. (In: Kontra Miklós–Németh Miklós–Sinkovics Balázs szerk.: Elmélet és empíria a szociolingvisztikában. Válogatás a 17. Élőnyelvi Konferencia —…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:52
@ponges: egyébként meddig fejlődik a hallásunk és van egy bizonyos pont és öregkorban szabályszerűen mindenkinek romlik a hallása vagy ezt pusztán az intenzívebb külső hatások alakítják így? Jó, ez picit teoretikus, de mondjuk egy hang szempontjából steril szobában is elkezdene romlani egy idő után a fülünk?
audrey1201
2013.12.02 09:27:27
@Szandi1990: De egyébként lényegében tényleg ez a kérdés, hogy most akkor mindegy, hogy Dosztojevszkij-t olvasok neki vagy Öreg néne őzikéjét?
Egyébként van fent youtube-on egy csomó ilyen relax music for children dolog: www.youtube.com/watch?v=jcQ8mDUvfXE mondjuk az eső hangját mondjuk nem értem miért jó....
Egyébként van fent youtube-on egy csomó ilyen relax music for children dolog: www.youtube.com/watch?v=jcQ8mDUvfXE mondjuk az eső hangját mondjuk nem értem miért jó....
Ajánló
„Csecsemők és nyelv – Mit tudhat meg a nyelvészkutató a babáktól?” – tudománynépszerűsítő program. (Kutatók Éjszakája 2013. Debrecen. 2013. 09. 27.)
Ha kíváncsi vagy az előadásra, nézd meg a diaanyagot, illetve olvasd el az eseményről készített egyetemi…..
audrey1201
2013.12.02 09:27:26
@Cservenyák Dia: Pontosan mikor tart ott a kognitív gondolkodás, hogy érzelmeket tudjon kifejezni?
audrey1201
2013.12.02 09:27:24
@Cservenyák Dia: Az igaz, hogy ezekre a különböző típusú sírásokról az anyák egy idő után ráéreznek? Mármint tudják, hogy melyik sírás miért van?
Ajánló
„Analógia és hálózatmodell” – tudományos szakcikk. (In: Kádár Edit–Szilágyi N. Sándor szerk.: Analógia és modern nyelvleírás. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár. 2013. 66–87.)
Ezúttal egy olyan dolgozatot ajánlok, ami látszólag nem kapcsolódik a…..
audrey1201
2013.12.02 09:27:23
@Kiss Klaudia Enikő: Hát az egyik legnagyobb szervező erő úgy gondolom a kommunikáció hatékonyságának elve, tehát hogy megpróbálunk minél egyértelműbben, világosabban fogalmazni. Meg persze például ott van a gyorsaságra, rövidségre törekvés is.
Ajánló
„Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség I. és II.” – tudományos ismeretterjesztő rádióbeszélgetés. (Takács Tibor szerk., mások közreműködésével: „Tér-Idő. A tudomány világa.” MR1–Kossuth Rádió. Budapest. 2013. 11. 18. és 11. 19.)
Ezúttal egy olyan…..
audrey1201
2013.12.01 10:59:46
@szilvási: Az elhangzik a beszélgetésben Fehér Krisztától, hogy a babák legalább is nem tesznek különbséget a dialektusok között, mert felismerik, hogy nincs olyan szituáció, amiben ezeknek az eltéréseknek jelentősége lenne. Tehát mivel az agynak nem kell másképp reagálni, gondolom ez nem vonz be olyan komplex következményeket, mint a kétnyelvűség.
audrey1201
2013.12.01 10:59:50
@Mária Ivancsó: Az semmi, Hollandiában ugyanezt a kikerülést próbáltam alkalmazni egy kéregető ellen, aki ugyancsak könnyedén angolra váltott.... :)
Ajánló
„A morfoszintaktikai szabályok és a pszicholingvisztika” – tudományos szakcikk. (In: Benő Attila–Fazakas Emese–Kádár Edit szerk.: „…hogy legyen a víznek lefolyása…” Köszöntő kötet Szilágyi N. Sándor tiszteletére. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár.…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:39
@Fehér Kriszti: Az adott válasz egy pontjához lazán kapcsolódva kérdezem, a természetes nyelvi környezetről jutott eszembe a nagy "Cartoon Network" mítosz, miszerint a kislány sokat nézte a cartoon networköt, ami akkoriban még angol volt és kizárólag ez alapján megtanult angolul. Felérhet egy ilyen dolog a természetes nyelvi közeggel? Illetve valóban jelentős hatása lehet-e ennek nyelvtanulás szempontjából vagy csal áltatjuk magunkat azzal, hogy "angolul nézem meg a kedvenc sorozatom következő részét, mert akkor tanulok is egyben" és hasznosabb lenne leülni a szótárfüzet mellé?
audrey1201
2013.12.01 10:59:42
@Cservenyák Dia: Ez amúgy már kevésbé hangzik városi legendának, mint a cartoon network-ös, mert itt azért egy interakcióról van szó, amiben kapnak visszajelzést arról, hogy jól értik e a dolgokat. Egyébként hihetetlenek a kis lurkók, egy ismerősöm mélyinterjúkat készített kicsikkel, akik még nem tudnak olvasni és mesélte, hogy nagyon durva, de megjegyzik a számítógépen, hogy mire hogy kell kattintaniuk, hogy mondjuk előhívják a kedvenc meséjüket. Még akkor is meg tudják ezt tenni, ha bonyolultabb kombinációkról van szó. Ez is lehet például egyfajta számítógépes nyelv elsajátítás, főleg a sok ikonolvasással. MEg hát ugye persze ezért van az, hogy a fiatalok könnyebben kezelik a gépeket, ők nem tanulják, hanem alkalmazzák a gépek szabályrendszerét.
Az újszülöttek, akik anyanyelvük jellegzetes hanglejtés- és nyomatékmintáit már magzati korukban megismerték, ezeket használják vezérfonalakként ahhoz, hogy a beszédfolyam hangsorainak kódját alaposabban is megfejtsék. A meghatározott hangsúlyviszonyokkal rendelkező nagyobb…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:57
@Kiss Klaudia Enikő:
Ez szerintem kortól függ, nem? Mármint minél nagyobb a gyerkőc, gondolom annál nehezebb áttérni.
Ez szerintem kortól függ, nem? Mármint minél nagyobb a gyerkőc, gondolom annál nehezebb áttérni.
Ajánló
„Dajkanyelv” – tudománynépszerűsítő rádióbeszélgetés. (Elhangzott a Friss Rádió „Egyetem tér” című műsorában. Debrecen. 2013. 10. 01.)
Ezúttal egy rádióbeszélgetést ajánlok a felnőttek csecsemőkhöz és babákhoz intézett beszédéről. (A műsorban…..
audrey1201
2013.11.01 09:15:28
@Rita Gellért: Mondjuk szerintem ez nem biztos, hogy jó egy nyelvtanulónak. Emlékeim szerint a legtöbb nyelvvizsgán már törekednek arra, hogy a magnóhallgatásnál anyanyelviek nem "dajkanyelves" hanem "életszerű" szituációkban szólaljanak meg és arra kíváncsiak, azt megértik e. Ezért jó ha az ember a célnyelven filmeket néz, rádiót hallgat, meg ilyenek. Vagy ez megint csak egy a nyelvtanítás hibái közül?
audrey1201
2013.11.01 20:01:52
@szilvási: Persze, értem én, hogy a gyerekeknél semmiképpen nem okoz ez problémát, sőt... csak tényleg az az érdekes, hogy vajon a felnőtteknél, a nyelvtanulóknál mi a helyzet, mert ugye ők már máshogy tanulnak nyelvet (?), már másra, másképpen figyelnek oda, mert tudnak elvont dolgokat is értelmezni, sőt, előszeretettel fedeznek fel szabályosságot néha ott is, ahol nincs.
audrey1201
2013.11.29 01:24:56
@Szandi1990: Igen, én a mostani angol tanárommal vagyok így. Csupán gyakorlok vele felsőfokú nyelvvizsgára és ez ugye azt jelenti, hogy mindkettőnknek stabil nyelvtudása van. Csakhogy neki amerikai angol, nekem pedig brit és néha elbizonytalanodom a "helyes" ejtést illetően és rászólok, hogy ezt nem ejti jól, aztán rájövünk, hogy ez csak a nyelvváltozati eltérés, de igyekszem én is brit sorozatokat nézni, mert alapvetően annyi amerikai nyelvi hatás ér a mindennapokban, hogy ettől elamerikaisodhat a nyelv, amit tudok és ezt mondjuk egy bizonyos szint után nem értékelnék egy szóbeli nyelvvizsgán...
Amikor a szülőszobában egy baba felsír, meghatódva azt érezzük: egy új élet vette kezdetét. Akkor is óriási jelentőségű pillanat ez, ha ma már a kísérletekből tudjuk, a nyelv szempontjából a születés egyébként nem is egészen a legelső lépések megtételét jelenti, sokkal…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:47
@Fehér Kriszti: Erről mesélt az egyik külföldön élő ismerősöm is, akinek a gyermekei kétnyelvűek, az anya oldalán magyar, az apa oldalán pedig holland, de Hollandiában élnek, tehát inkább az a mindennapok nyelve: azt mesélte, hogy amikor a gyermekei betegek, magyarul panaszkodnak, mert gondolom az ápolás alapvetően az anyukájukhoz köti őket.
Az emberek egészen eltérően viszonyulnak ahhoz a tényhez, hogy a kismamák gyakran beszélnek magzataikhoz: a különféle vélemények két szélsőséges álláspont között helyezkednek el. Vannak, akik egyenesen azt gondolják, a kis pocaklakók nemcsak hogy hallják, de értik is, amit…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:33
@Kiss Klaudia Enikő: Bennem ezzel kapcsolatban az merül fel, hogy amikor mondjuk egyetemistaként elkezdünk mondjuk elsajátítani egy tudományos nyelvet vagy akár egy idegen nyelvet, akkor nem biztos, hogy fel tudjuk idézni azt a pillanatot amikor egy adott szó használatát megtanultuk, olykor mondjuk csak sokszor olvastunk egy szakkifejezést vagy sok előadáson hallottuk, gyakran meg sem tudjuk pontosan határozni, hogy mit jelent, de megtanuljuk alkalmazni. Ebből gondolom feltételezhető, hogy az agyunk alapvetően nem teljes, szakmaiatlanul megfogalmazva nem sztorival együtt raktározza el ezeket a dolgokat, vagy legalább is az agyunk nem olyan területén vannak ezek a "sztorik", amelyeket könnyen elő tudnánk hívni.
Ajánló
„Gügyögés kicsiben és nagyban” – tudománynépszerűsítő cikk. (Nyelv és Tudomány 2013. 08. 22.)
Hamarosan jön a következő blogbejegyzés, addig is egy kis olvasnivalót ajánlok a dajkanyelvről.
Anyát hallgatni jó! (Fotó: Bartha-Tóth Alexandra)
A felnőttek a…..
audrey1201
2013.11.29 01:24:29
@Cservenyák Dia: Meg ezzel kapcsolatban bennem felmerült az is, hogy vajon öröklődhetnek-e a beszédhibák? Mármint ugye például a tájnyelvi változatok rögzülhetnek a gyermekben, akkor mondjuk egy beszédhiba is örökölhető? Illetve ha a beszédhiba is így örökíthető, akkor ez nem változtat a nyelvi befogadás egész szerkezetén, úgy értem ez nem teszi mássá a gyermekek grammatikai szabályrendszerét?
Azt mondják, már az újszülöttek felismerik anyanyelvüket, sőt mintha más nyelvekkel szemben ez iránt valami eredendő lojalitást is éreznének, mintha a szívük kezdettől fogva az anyanyelvükhöz húzna. Vajon van ennek a meglepő kijelentésnek bármiféle alapja, vagy ez is csak egy…..
audrey1201
2013.11.24 21:06:55
@ponges: Nem lenne az furcsa, ha ez igaz lenne? Mármint akkor ebből az következne, hogy a süketnémák nem tudnak gondolkodni...
Az emberek együtt élnek a nyelvvel, nap mint nap beszélnek és meghallgatnak, írnak és olvasnak. Olyan szoros kapcsolat ez az emberek és a nyelvük között, ami erősebb és tartósabb a legjobb házasságnál is. Egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy a nyelv valamilyen formában…..
audrey1201
2013.11.24 21:02:56
@Fehér Kriszti: És van egyébként a kisgyerekeknél valamilyen korlát arra nézvést, hogy hány nyelvet képesek egyszerre tanulni? Vagy maximum kettő lehet a két szülő után, aki ugye elvileg a legtöbb időt tölti velük?
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz