Adatok
csársz
0 bejegyzést írt és 2556 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Van egy jelenet a Butch Cassidy és a Sundance Kid című filmben. Butch elviszi biciklivázon Ettát, aztán hazateker a lánnyal. Sundance kijön a házból, álmából fölébredve. Mi történik? Semmi. Lopom a nődet. Sundance álmosan megvakarja a hátát, aztán legyint. Vidd.
Milyen szépen berendezett világ. A…..

Moziban már régen láttam a Don Giovannit. Egyéb módon megvan odahaza, de az ember ritkán nézi végig egy ültő helyében a három órát, szóval végül belevágtam, mi történhet.
Mi történhet? Legfeljebb rájövök, hogy ez sem jó. Mert az opera masszívan ellenáll a filmes feldolgozásoknak, nekem a nagy…..
csársz
2025.09.11 21:32:42

Verdi Requiemmel múlattam az időt, egy nem sokat emlegetett vagy hivatkozott felvétellel, Ormándy Jenő vezényelte a lemezen a művet. Szép, persze, hogy szép, fantasztikus zenekari játék, meglepően jó kórus, kitűnő szövegmondással, és a szólisták… Lucine Amara a szoprán, azt hittem, semmilyen egyéb…..

Végre megtaláltam a Mesterdalnokok-lemezemet. Nem akármelyiket, hanem a Klemperer vezényelte, budapesti előadást. Kétlemezes keresztmetszet, annak idején az igazi értők háborogtak, hogy miért nem a teljes, de ennek állítólag megvolt az oka, nem maradt meg elfogadható minőségben minden részlet, csak…..

Rátonyi Róbert-napot tartottam, többé-kevésbé akaratom vagy szándékaim ellenére. Délelőtt az Ábrahám Pál-lemezt hallgattam, de leginkább Melis György miatt, hogy valahogy és valakinek meg kellene mentenie Melis operett-felvételeit, hiszen zseniális ebben is. De hát lassan meg kell menteni Melis…..
csársz
2025.09.05 10:50:22
@jajnemár: Én pontosan így. Aztán láttam őt drámai szerepekben, és egyszer csak rájöttem, éppen azt gondolhatja az operettről, amit én is. És: „ha ezt kell nektek, barmok, hát ráteszek egy lapáttal!"

Ákos Stefit hallgattam, minden különösebb ok nélkül, csak a dalok miatt, meg a léha ajkak matt, amelyek olyan lustán mondanak ki minden s hangzót. A lemez B oldalán az első szám az Ez történt tavasszal című latinos kis valami. A szöveg pedig… „Súgtad: te leszel az egyetlen, súgtam: akarod, hogy…..
csársz
2025.08.31 10:29:16
@Aurora86: Ilyen nincs. Hogy rosszul van rendezve, ami jó. Éppen ez a lényeg: Bacsó nem csinált semmit, és ettől jó lett minden. S még be is tiltották!
(Annak idején kiadták a Kháron ladikjánt franciául. A kiadó érdeklődött, nem tudnák-e néhány napra lecsukni Illyés Gyulát, hogy elkapkodják a könyvet.)
(Annak idején kiadták a Kháron ladikjánt franciául. A kiadó érdeklődött, nem tudnák-e néhány napra lecsukni Illyés Gyulát, hogy elkapkodják a könyvet.)
csársz
2025.09.01 19:03:50
@Aurora86: Nem, az Indul a bakterház nem jó.

Nem emlékszem, hogy láttam volna valaha is Németh Gyulát vezényelni, valószínűleg azért, mert nem láttam. Persze, nekünk is megvolt otthon az Egy kiállítás képei, az is olyan lemez, amely megvolt minden háztartásban, mint a Für Elise. Nem tudom, milyen lehetett, mert mint az emberiség a múltjától,…..

Fölkerült az internetre egy telefonos felvétel, Jonas Kaufmann Veronában gikszerezik a Nessun dorma végén. (https://www.youtube.com/shorts/kcf7nDdaZWc) Az első gondolat persze az, hogy de jó, hogy nem mentem vissza az augusztus 1-jei koncertre, mert az ilyet nem jó nézni, még akkor sem, ha Kaufmann…..
csársz
2025.08.14 21:18:54
@Tyranno61: Hát persze, hogy fokmérő. Minden eset más, de Orbán és még rosszabbak is tudtak-tudnak valamit, amiért így történt. De ez olyan, mint a mondás a borról, egy csepp olaj is tönkreteszi, ezer csepp tiszta bor sem javít rajta. Ha Churchillről a megnyert háború után így döntött a nép, akkor valami nem stimmelt vele. (Ezt innen nem tudom jól megítélni.) És Orbánék győzelmei sem emelik őket a jók közé.
És asszem, nincs mérce a miniszterelnök jóságára. Nem lehet az.
Ilyen az élet.
És asszem, nincs mérce a miniszterelnök jóságára. Nem lehet az.
Ilyen az élet.
csársz
2025.08.15 20:06:37
@Tyranno61: Nem. Egyszerűen nem létezhet. Boszorkányok sincsenek.
csársz
2025.08.16 12:08:14
@Tyranno61: De nagyon jó, hogy elbeszélgettünk. Közben rájöttem, hogy nincs értelme annak a dumának, hogy „Szeretném egyszer már nem a kevésbé rosszat választani!” Olyan eset nincs. A világ egyszerűen nem úgy van berendezve. Csak az álruhás Mátyás király volt jó, amióta meghalt, oda az igazság!

Falusi Mariann koncertjén a 6színtéren hangzott el egy jópofa dal, jópofa szöveggel.
Gyere babám, ne nyeljük a port tovább
düdidüdi, düdidüdi Hortobágy.
(A düdi az, ami most nem jut az eszembe.)
A dalnak a története is jópofa, volt egy színdarab, A szomjas krokodil a címe, megjelent a Színházi…..
csársz
2025.08.16 11:21:13
A Színházi Élet menő volt*, azok is tudtak róla, akik nem juthattak hozzá. Valószínű, hogy ezért lett a csoki. Más értelmét nem látom. :)
*Még bridzsrovata is volt. Darvas Róbert szerkesztette. Később Angliában jelent meg a könyve, Right through the Pack**, ami Ottlikéval (Adventures in Card Play***) együtt rajta van a tíz legjobb bridzskönyv listáján! Híres történet, hogy a Japán kávéházban egy 30 éves költő azzal jött, hogy tíz pengőért 15 perc alatt bármilyen megadott témában ír egy szonettet (15 sor: percenként egy), ami a végzett hatalmát fejezi ki. Darvas ráállt, a bridzset nevezte meg, kifizette a tíz pengőt, a Színházi Életben meg lehozta a verset:
OSZTÁS UTÁN
A kártya ki van osztva. Reszketünk,
Észak, Kelet, Nyugat és Dél kezében,
bubik, királyok, dámák jelmezében
s szótlanul várjuk, mit tesz végzetünk.
Ki vagyunk osztva. Megvan helyzetünk.
Mit tehetnénk a szabály ellenében?!
Mint mozdulatlan csillagok az égen,
változhatatlan rajzunk, jellemünk.
Vörösek és feketék, vérben, gyászban,
fényesre lakkozottan, lámpalázban
így kell kinek-kinek sorsára várni,
hogy boldogságunkat, mit rejt szerelmünk,
a gyönyörű sikert, mely megvan bennünk,
ki tudja-e a végzet licitálni.
(József Attila,1935. április)
**en.wikipedia.org/wiki/Right_Through_the_Pack
***Kalandos utazás a bridzs ismeretlen vizein a magyar címe. (A card play nem kártyajátszás, hanem a bridzs egyik elemének. a lejátszásnak az angol neve.)
*Még bridzsrovata is volt. Darvas Róbert szerkesztette. Később Angliában jelent meg a könyve, Right through the Pack**, ami Ottlikéval (Adventures in Card Play***) együtt rajta van a tíz legjobb bridzskönyv listáján! Híres történet, hogy a Japán kávéházban egy 30 éves költő azzal jött, hogy tíz pengőért 15 perc alatt bármilyen megadott témában ír egy szonettet (15 sor: percenként egy), ami a végzett hatalmát fejezi ki. Darvas ráállt, a bridzset nevezte meg, kifizette a tíz pengőt, a Színházi Életben meg lehozta a verset:
OSZTÁS UTÁN
A kártya ki van osztva. Reszketünk,
Észak, Kelet, Nyugat és Dél kezében,
bubik, királyok, dámák jelmezében
s szótlanul várjuk, mit tesz végzetünk.
Ki vagyunk osztva. Megvan helyzetünk.
Mit tehetnénk a szabály ellenében?!
Mint mozdulatlan csillagok az égen,
változhatatlan rajzunk, jellemünk.
Vörösek és feketék, vérben, gyászban,
fényesre lakkozottan, lámpalázban
így kell kinek-kinek sorsára várni,
hogy boldogságunkat, mit rejt szerelmünk,
a gyönyörű sikert, mely megvan bennünk,
ki tudja-e a végzet licitálni.
(József Attila,1935. április)
**en.wikipedia.org/wiki/Right_Through_the_Pack
***Kalandos utazás a bridzs ismeretlen vizein a magyar címe. (A card play nem kártyajátszás, hanem a bridzs egyik elemének. a lejátszásnak az angol neve.)

Csak két hét múlva kezdődnek a koncertek – mondja az ismerős biztonsági ember. Mit csináljak, eddig bírtam, ha nincs Müpa, van Ludwig Múzeum, az Esterházy Alapítvány díjaiért menő, ha nem is késhegyig, de valameddig tartó küzdelem. Az alapkérdésért, hogy jó, értem, ma már a rendes képzőművészet nem…..

Sznob vagyok, elismerem, de abban bízom, hogy nem a felháborodós sznob, aki percekig ingatja a fejét, ha megszólal egy mobiltelefon egy koncerten, és aztán letörten néz maga elé, el van rontva az egész Kilencedik szimfónia, legyen bár Beethoven, Mahler vagy Dvořák. Nem fordítom el a fejem, ha…..

Hogy úgy mondjam: kivégeztem a Vörös és fekete második kötetét is, és ha valaki nem olvasta volna a könyvet, és úgy szeretné, hogy ne tudja, mi a vége, annak szólok, hogy ne tovább. A kérdés persze az, hogy lehet-e még klasszikust olvasni úgy, hogy az ember ne tudja, mi a vége. Ha nagyon nem figyelt…..
csársz
2025.08.02 17:17:37
@Atestan: A Columbo a művészetnek nem, de a kriminek igenis a csúcsán van ezzel.
Speciel csak a felénél szoktam kezdeni, de az is mindegy, mert hamar kiderül így is minden.
Különben A. Christie is közel van ahhoz, hogy művésznek lehessen nevezni, de más szempontból. A figurái stilizáltak, mégis életszerűek. (Ezért eléggé unalmas is.)
A slusszpoén: nem akkor jó a Morgue utcai kettős gyilkosság, amikor még nem tudod, hogy ki a gyilkos, hanem másodszorra, amikor már tudod. Ahogy a többi Poe-rémtörténetnek sem árt, ha tudod, vagy erősen sejted, mi a poén. Valamit tudott a pasi, amit nem értek.
(És minden Shakespeare-dráma krimi, de teljesen érdektelen, hogy tudod-e a végét vagy sem. Azért elárulom: Romeo és Júlia meghal.)
Speciel csak a felénél szoktam kezdeni, de az is mindegy, mert hamar kiderül így is minden.
Különben A. Christie is közel van ahhoz, hogy művésznek lehessen nevezni, de más szempontból. A figurái stilizáltak, mégis életszerűek. (Ezért eléggé unalmas is.)
A slusszpoén: nem akkor jó a Morgue utcai kettős gyilkosság, amikor még nem tudod, hogy ki a gyilkos, hanem másodszorra, amikor már tudod. Ahogy a többi Poe-rémtörténetnek sem árt, ha tudod, vagy erősen sejted, mi a poén. Valamit tudott a pasi, amit nem értek.
(És minden Shakespeare-dráma krimi, de teljesen érdektelen, hogy tudod-e a végét vagy sem. Azért elárulom: Romeo és Júlia meghal.)
csársz
2025.08.06 15:29:24
@polyvitaplex: „A könyvárus beszélgetése a költővel.” Puskin versét Eörsi István fordította. Ebben van, ami egész életében vezérelheti az embert: „Nem eladó ugyan az ihlet. / De a kézirat eladó”.
Ezt a költő mondja, mielőtt megadná magát. Ezt meg a könyvárus: „Ez szatócskor, ez vaskor / Olyan, ha nincs pénze, akkor / Nincs benne szabadsága se. / A dicsőség annyit se számít, / Mint dalnok rongyán cifra folt.”
És: „Miért késik? Az olvasók már / Lázasan beözönlenek, / Kint hírlapírók hada lófrál, / És ösztövér költősereg: / Ki tollát táplálná, ki lelkét, Ki szatíra-falatra vár. / Én meg lírájából szeretnék / Áldásos hasznot huzni már.”
Mire a költő: „Tökéletesen igaza van. Itt a kéziratom.”
Ezt a költő mondja, mielőtt megadná magát. Ezt meg a könyvárus: „Ez szatócskor, ez vaskor / Olyan, ha nincs pénze, akkor / Nincs benne szabadsága se. / A dicsőség annyit se számít, / Mint dalnok rongyán cifra folt.”
És: „Miért késik? Az olvasók már / Lázasan beözönlenek, / Kint hírlapírók hada lófrál, / És ösztövér költősereg: / Ki tollát táplálná, ki lelkét, Ki szatíra-falatra vár. / Én meg lírájából szeretnék / Áldásos hasznot huzni már.”
Mire a költő: „Tökéletesen igaza van. Itt a kéziratom.”

Azért is jó olasz városokba visszatérni, mert az ember lefényképezheti újra ugyanazt. Többnyire ugyanúgy. Valahányszor Veronában járok, megilletődök a városkapunál, hogy Shakespeare-t idéznek rajta, mi mást, mint a Rómeó és Júliát. Hogy ez is mennyire érdekes, idegen szem vagy idegen gondolkodás…..

Vicces, ha az ember nem ért valamit. Amikor a híradásokat olvastam a Tankcsapda zenekaron belüli meghasonlásokról, körülbelül sejtelmem sem volt arról, mit beszélnek. Elhagyja a társaságot Sidllovits Gábor, aki pedig olyan ikonikus számokkal járult hozzá a közös sikerekhez, mint az Alföldi gyerek…..

Közben Arthur Rubinstein (haladok a könyvvel) karriert csinált Párizsban, és ennek részeként meglepve veszi tudomásul, hogy be kell mennie a Le Figaro szerkesztőségébe, és le kell diktálnia, hogy mit is írjon róla a kritikus. Elég rosszul esik neki a felismerés, hogy a sajtósiker pénz- és…..
csársz
2025.07.15 13:42:20
@polyvitaplex: Tiltva van. A világirodalom egyik legjobb regényének, az Elveszett illúzióknak az a tárgya, hogy a főhős megírja saját véleményét egy könyvről, majd a kiadó kérésére (pénzéért) megírja álnéven az ellenkezőjét... (Magyar film is készült belőle, talán Máté Gábor a nagyreményű kritikus.) De Jókinak (akkor még Jókaynak) sem volt szép a kritikusi élete. Így írja le Mikszáth a Jókai Mór élete és kora című könyvben (magyar nyelven kevés jobbat írtak!):
„ Jókai maga is csakhamar a pénzzsákok közé tartozott, miután az Életképekhez jutott be színibírálónak. Könnyű annak, akinek Petőfi a barátja. De ez csak pünkösdi királyság. Frankenburg nem volt vele megelégedve. Rendre dicsérte a színészeket; aki nem való prókátornak, még kevésbé való színi referensnek. Ahhoz keménység kell és oroszlánszív. Neki minden előadás remek volt és minden színész egy-egy Fáncsy vagy Lendvay. Az Életképek színi rovatja meggyöngült, Frankenburg hiába bíztatta, hogy csipkedjen, üssön, vágjon, a puha szíve nem vitte rá, utoljára is válni kellett a rovatjától és a laptól is.”
„ Jókai maga is csakhamar a pénzzsákok közé tartozott, miután az Életképekhez jutott be színibírálónak. Könnyű annak, akinek Petőfi a barátja. De ez csak pünkösdi királyság. Frankenburg nem volt vele megelégedve. Rendre dicsérte a színészeket; aki nem való prókátornak, még kevésbé való színi referensnek. Ahhoz keménység kell és oroszlánszív. Neki minden előadás remek volt és minden színész egy-egy Fáncsy vagy Lendvay. Az Életképek színi rovatja meggyöngült, Frankenburg hiába bíztatta, hogy csipkedjen, üssön, vágjon, a puha szíve nem vitte rá, utoljára is válni kellett a rovatjától és a laptól is.”
csársz
2025.07.15 20:50:21
@Tyranno61: Ez nagyon nehéz kérdés. Színielőadásról sem olvastad mostanában, hogy mekkora bukás.* Fiimről már inkább. A zenekritikusok meg általában el vannak ájulv a nagy zeneszerzőktől, a hangszeres művészek meg lenyűgözik őket. Azt még elhiszi bárki, hogy közepesen el bírna játszani egy drámai szerepet, de a zongora mellé már nem ülne le senki.
Éppen azzal lett híres egy F. nevű kritikus, hogy fölhagyott a hagyománnyal. Nem is lett könnyű az élete. A lapok, amikbe írt, szívesen fogadták az attitűdjét, a kollégák rosszul lettek tőle. És máig sincsenek sokan a követői. (Ha egyáltalán van egy is.)
*Na, tessék, az is „korrupció”, ha színész a kedvesed. Jókai Laborfalvy Rózát nyilván dicsérte, emiatt a többieket is kénytelen volt...
Éppen azzal lett híres egy F. nevű kritikus, hogy fölhagyott a hagyománnyal. Nem is lett könnyű az élete. A lapok, amikbe írt, szívesen fogadták az attitűdjét, a kollégák rosszul lettek tőle. És máig sincsenek sokan a követői. (Ha egyáltalán van egy is.)
*Na, tessék, az is „korrupció”, ha színész a kedvesed. Jókai Laborfalvy Rózát nyilván dicsérte, emiatt a többieket is kénytelen volt...
csársz
2025.07.17 20:47:01
@Tyranno61: Nem nagyon értek egyet. Egy Major, Ascher nagyon is uralkodik a színházán. (szerencsére vagy nem.) A vezető színész is megköveteli, ami jár neki.* Egy Tarantino is. Vagyis nem ez a különbség. A zenét sokan szeretik, de a közönség csodálja a fellépőket, mert ő nem bírná csinálni. Még egy viszonylag jól énekelőnél is sokkal jobb bármelyik egyszerű kórustag... (Más kérdés, hogy a színészetben is így van, de azt nem érzékeli. Az emberek azt is hiszik, hogy tudnak írni...) Szóval az ájult zenekritikus innen indul.
*Egyszer volt szerencsém Törőcsik Marit elkísérni az öltözőjétől a Nemzeti bejáratáig. Amerre mentünk, folyosón, büfében, előcsarnokban, mindenütt megállt az élet. Ő mindenkinek előre köszönt, visszamorogtak valamit, de senki sem mozdult, átszellemült arccal állt, nem szólt egy szót sem. Az angol királynő vonulhatott így.
*Egyszer volt szerencsém Törőcsik Marit elkísérni az öltözőjétől a Nemzeti bejáratáig. Amerre mentünk, folyosón, büfében, előcsarnokban, mindenütt megállt az élet. Ő mindenkinek előre köszönt, visszamorogtak valamit, de senki sem mozdult, átszellemült arccal állt, nem szólt egy szót sem. Az angol királynő vonulhatott így.

Elfelejtettem, mennyire nagyratörő terveim voltak Stendhal-ügyben, hogy párhuzamosan elolvasom majd a két fordítást, ha igazságot kell osztani, akkor kikeresem a megfelelő részt az eredetiből, és… Nem tudom, mi lett volna az és, de mindegy is, maradok az új fordításnál, szépen zajló szöveg. Azért…..

Az utolsó hét kezdődik a Szépművészeti M.S. mester kiállításából, gyorsan megnéztem még egyszer, nem is voltunk kevesen. Ami a lényeget illeti, semmi nem változott, ami a nem lényeget, abban sem sok. Persze, az a kérdés, mi a lényeg. A képek, nyilván, amelyeknek mindegy milyen koncepció vagy…..
csársz
2025.07.14 13:55:03
@stolzingimalter: Igazad lehet, az a rész egyáltalán nem érdekelt, felületesen olvasgattam: tudtam, hogy nem lehet komoly. De a nürnbergi stílusjegyek meg a vázlatok és képek összehasonlítása! Az meg, hogy „Forduljon hátra, és látja, hogy a már megnézett képen lévő részlet meg ez”...)

Van, hogy egy név feltűnik az ember életében. Különösebb ok vagy cél nélkül, de előkerül. Nálam, mondjuk, Paderewski. Joyce DiDonato énekelte ráadásként az operaházi koncertjén az I Love A Piano kezdetű Irving Berlin-dalt, szuper vicces volt, de van benne egy sor (nem is egy, három): When Paderewski…..
csársz
2025.07.11 08:48:50
csársz
2025.07.11 22:28:34

Néha az a borús benyomásom, hogy a művelt és intelligens embert az különbözteti meg a kevésbé művelt és intelligens embertől, hogy kik azok, akiknek a privát ügyei iránt érdeklődik. A kevésbé műveltet a politikusok és sportolók izgatják, a műveltet meg a művészek. Csinszka kivel kavart élete során,…..
csársz
2025.07.06 17:13:03
@polyvitaplex: Telefonált egy sértődött nő a szerkesztőségbe, hogy neki gyermeke van az ország egyik legnagyobb muzsikusától, az meg nem akar törődni vele. – Nahát! – mondta a szerkesztő. – Változtatott ez a művész esztétikai hozzáállásán, másként játszott a hangszerén, másként hangzik a zenekara előadása? Különben nem érdekli a lapot.
csársz
2025.07.07 10:43:46
@polyvitaplex: Nagyjából erről írtam: ha a szerelem vagy félre dugás valamiféle szerepet játszik, az eltitkolt (vagy elismert) gyereknek van jelentősége a műben...
Nagyon nehéz életrajz nélkül művészettörténetet írni. Már a kor megállapítása is ilyen: Shekaspeare a XVI–XVII. század fordulóján..., Rimbaud még nem volt 20 éves... Még az is számít kortárs-e az író (az olvasó!), vagy sem. Stendhal direkt előre dátumozta a Vörös és feketét, nyilván úgy olvasták akkor, mint mi Esterházyt*. Aki tudja, kiről mintázták Dániel vagy Virág és Bástya elvtársat, más élményt kap, mint akinek a szocializmust is a film magyarázza el. (Hm. Bacsó Péter megánélete a kutyát sem érdekel, Fellinié esetleg igen...)
A lényeg: az irodalomtörténeti tényeknek jelentőségük van (lehet), de ezt leginkább Story-magazin szintre szokás süllyeszteni. És akkor semmi különbség nincs Paris Hilton és Lesznay Anna között.
*Bár a Mercedes Benz előadásának szünetében Forgách András magyarázta, hogy egyedül Lukács Sándoron érződik, hogy teljesen érti, miről van szó, a fiatalabb színészek csak találgatnak.
Nagyon nehéz életrajz nélkül művészettörténetet írni. Már a kor megállapítása is ilyen: Shekaspeare a XVI–XVII. század fordulóján..., Rimbaud még nem volt 20 éves... Még az is számít kortárs-e az író (az olvasó!), vagy sem. Stendhal direkt előre dátumozta a Vörös és feketét, nyilván úgy olvasták akkor, mint mi Esterházyt*. Aki tudja, kiről mintázták Dániel vagy Virág és Bástya elvtársat, más élményt kap, mint akinek a szocializmust is a film magyarázza el. (Hm. Bacsó Péter megánélete a kutyát sem érdekel, Fellinié esetleg igen...)
A lényeg: az irodalomtörténeti tényeknek jelentőségük van (lehet), de ezt leginkább Story-magazin szintre szokás süllyeszteni. És akkor semmi különbség nincs Paris Hilton és Lesznay Anna között.
*Bár a Mercedes Benz előadásának szünetében Forgách András magyarázta, hogy egyedül Lukács Sándoron érződik, hogy teljesen érti, miről van szó, a fiatalabb színészek csak találgatnak.
csársz
2025.07.09 20:02:19
@polyvitaplex: Az első mondatod tulejdonképpen igaz. De az érveid mintha cáfolnák. Szerintem a legtöbben semmit sem tudnak Cervantes életéről, pedig hogyan lehetne a regényét anélkül megérteni...
Ha azt mondod, adhat a műhöz valamit az életrajzi adat, igazad van. De a lényeg mégis az, hogy az alkotás legyen teljes értékű akkor is, ha nem tudunk semmit az alkotóról.
Ha azt mondod, adhat a műhöz valamit az életrajzi adat, igazad van. De a lényeg mégis az, hogy az alkotás legyen teljes értékű akkor is, ha nem tudunk semmit az alkotóról.

Szóval és végre: Stendhal. Nem meglepő módon vörös (piros) és fekete a két kötet színe, és már az első előtti pillanatban más a régi és az új kiadás. Az új ugyanis a kiadó megjegyzésével indul: „A mű már készen állt a kiadásra, amikor a nagy horderejű júliusi események elterelték az emberek…..
csársz
2025.07.07 10:53:40
@Atestan: Nem szabadna, nem szabadna... Ottlik mondása, hogy egy bridzsújság olvasásakor csak abban lehetünk biztosak, hogy az impresszum hibátlan. (Legközelebb meg is néztem, persze volt benne hiba.) Az olvasó azt hiszi, gondatlanok a mű készítői. De csak Fábri Péter szokta állítani, hogy az ő versesköteteiben nincs hiba.
Húszszor átolvasod, a legjobb szerekesztők és korrektorok javítják, és amikor a kész könyvbe belelapozol, rögtön rámegy a szemed a hibára. Meg lehet örülni tőle! (Mindenki jön gratulálni, te meg nem bírod megemészteni, hogy lehettél ilyen hülye!)
Egy neves kiadó a harmadik utánnyomás előtt átnézette a legnagyobb magyar írók könyveit, és száznál több hibát talált mindegyikben a világ legjobb korrektora. Ide is írom a nevét: Zöldhegyi Sarolta.
Húszszor átolvasod, a legjobb szerekesztők és korrektorok javítják, és amikor a kész könyvbe belelapozol, rögtön rámegy a szemed a hibára. Meg lehet örülni tőle! (Mindenki jön gratulálni, te meg nem bírod megemészteni, hogy lehettél ilyen hülye!)
Egy neves kiadó a harmadik utánnyomás előtt átnézette a legnagyobb magyar írók könyveit, és száznál több hibát talált mindegyikben a világ legjobb korrektora. Ide is írom a nevét: Zöldhegyi Sarolta.

Valószínűleg ez is része a Spielberg-legenda építésének, a folytatások hitványsága. Hogy hazafelé a moziból mindenki arról beszéljen: bezzeg az első rész. Na jó, de azt még Spielberg rendezte.
Pedig az új Jurassic World hitványsága nem rendezői kérdés. A forgatókönyv az, ami reménytelen már a…..
csársz
2025.07.02 12:09:07

Majdnem változtattam a terveimen, amikor az Uránia pénztáránál megláttam, hogy a nagyteremben a Led Zeppelin-film megy, de aztán mégis az F1-re kértem jegyet. Micsoda meglepetés. az F1 is Led Zeppelinnel kezdődik, a vén csataló (Brad Pit)t erre ébred, és harcba száll, hogy Daytonában győzelemre…..

Lehet vitatni Fischer Ádám Mesterdalnokok előadását, vezénylését, szereposztását, bár néha azt érzem, hogy nem érdemes. Olyan feltétlen bizalom és szeretet érződik a karmester iránt, hogy nem pont jó így, ahogy van az egész?
Nem. De erről majd máskor. Most csak arról akarok beszélni, ami valóban…..

Én még láttam a Cirkuszt. Nem Chaplint, hanem a szovjet filmet, és nem moziban, csak a tévében, de éltem akkor, amikor még ilyesmit lehetett látni az állami tévében. Rendes, becsületes sztálinista film, egy artistanőről, akit zsarol a menedzsere, mert fekete kisbabája van (az artistanőnek, nem a…..
csársz
2025.06.25 09:40:31

Néha hallani sóhajokat, hogy a világ ebben sem előnyére változott. A tudás hatalom – ez azelőtt értelmes mondás volt, és azt is jelentette, hogy aki tud, az megtalálja helyét az életben. Aki egyetemet végez, az el tud majd jól helyezkedni, eltartja magát és a családját, hasznos és derűs életet élhet…..
csársz
2025.06.24 11:37:09
@stolzingimalter: Amellett érvelek, hogy a tudás nemcsak az egyetemről – azaz az előző nemzedékek tudásának viszonylag széles skálájú megismeréséből – származik. Sőt, hozzáteszem, hogy bizonyos szempontból a már meglévő tudás akadályokat gördít az újdonság elé.
A szocializmus azt gondolta, hogy a mérnök szépen dolgozgat-kutatgat az értő főnök irányítása alatt, és majd jönnek az új megoldások-felfedezések. Egy Gates vagy Jobs meg a garázsban kezdett neki, még olyan is volt, hogy elment a Xeroxhoz, és pillanatok alatt kialakított egy új módit, aminek az alapját a gyárlátogatáson figyelte meg. Ott volt az egyetem legkiválóbbjainak szeme előtt, mégis...
Fölhívom a figyelmet egy zenekritikusra is, akit az „akadémiai” kollégák följelentettek a lapjánál, hogy mindent tönkrevág, amit sikerült elérniük, aztán mégis az ő blogját olvasom...
A szocializmus azt gondolta, hogy a mérnök szépen dolgozgat-kutatgat az értő főnök irányítása alatt, és majd jönnek az új megoldások-felfedezések. Egy Gates vagy Jobs meg a garázsban kezdett neki, még olyan is volt, hogy elment a Xeroxhoz, és pillanatok alatt kialakított egy új módit, aminek az alapját a gyárlátogatáson figyelte meg. Ott volt az egyetem legkiválóbbjainak szeme előtt, mégis...
Fölhívom a figyelmet egy zenekritikusra is, akit az „akadémiai” kollégák följelentettek a lapjánál, hogy mindent tönkrevág, amit sikerült elérniük, aztán mégis az ő blogját olvasom...
csársz
2025.06.24 12:29:39
@stolzingimalter: Még valami. Bejárt a szerkesztőségbe Al Gaoui Hesna. Egy hétfőn azt mondta, pénteken lesz szigorlata a jogi egyetemen, de ő már tudja, hogy újságíró lesz, nem megy el rá. Én meg közöltem, ha nem vizsgázik le, többé egy cikkét sem teszem be a lapba.
Negyedéves korára már mindent megtanult, amire szüksége volt: jegyzetelni, tanulni, szelektálni, logikusan érvelni stb. Ami még a diplomához kellett, bebliflázni egy-két jogszabályt, már nem volt lényeges.
Azóta sem használja a nevét Dr. Al Gaouinak, de szüksége lehetett volna a végzettség igazolására. (Még nálunk is...)
Negyedéves korára már mindent megtanult, amire szüksége volt: jegyzetelni, tanulni, szelektálni, logikusan érvelni stb. Ami még a diplomához kellett, bebliflázni egy-két jogszabályt, már nem volt lényeges.
Azóta sem használja a nevét Dr. Al Gaouinak, de szüksége lehetett volna a végzettség igazolására. (Még nálunk is...)
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
– Miért, maga nem a bridzsbajnok?!**
*Ottlik bridzskönyvének – Adventures in Card Play (Kalandos hajózás a bridzs ismeretlen vízein) – egyik főszereplője a zongorista George (Gyuri), aki egy egészen különleges fogást is kitalált.
**Jellemző, hogy a harmincas években mennyire népszerű volt a bridzs.