Adatok
csársz
0 bejegyzést írt és 2508 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Nyilván nem értek valamit, vagy talán az egészből nem értek semmit, de egyáltalán nem értem, miért vannak Peter Lindbergh képei a Műcsarnokban. Hacsak nem csaliként, erre bejönnek, aztán majd jól a nyakukba zúdítjuk Péreli Zsuzsát meg a Magyar Szalont. De úgy önerőből vagy művészetként…
Mintha…..

Látom, hogy nem nagy mozisiker A föníciai séma, vagy legalábbis így látom, én már az Uránia egyik kisebb termében néztem, és messze nem telt ház előtt. Nem is tudom, egy filmes mivel vigasztalja magát, neki fontosak a számok, hogy bele tudjon kezdeni a következő rendezésébe, szóval az utókor nem…..

Tudom, hogy most is vannak, akik fenntartásokkal élnek a lemezek, vagy bármiféle rögzített zenei előadással kapcsolatban, pont a lényeg hiányzik belőlük, az élet, a pillanat, a mindig más. Van egy elég élénk emlékem, még pályakezdő koromból, Bächer Iván akart lebeszélni a lemezkritikákról, nem…..

Ez is csak egy velencei átverésnek tűnt. Nem nagyon fájdalmasnak, de azért mégis. Az Accademián szép időszaki kiállítás megy éppen, Corpi moderni a címe, de leginkább a reneszánsz testekkel foglalkozik, és leginkább a saját anyag átrendezése. Azért vendég-Michelangelo rajz is van, meg jó a…..

Egy kicsit nehezen értettem meg, hogy mi az, amit látok, mert azt hittem, hogy a Saint-Sever-i Beatus egy ember neve. De idővel fölfogtam, hogy ez egy illusztrált vagy illuminált könyv, amely egy Beatus nevű szerzetes kommentárjait tartalmazza a Jelenések könyvéhez. A könyv is elég régi, a 11.…..
csársz
2025.06.05 22:43:53
@RSlash: Sosem olvastak ennyit az emberek, és sosem jelent meg ennyi könyv. DE hát régen minden rosszabb volt.

Louis Vuittonhoz menni, az a világ legtöbb nagyvárosában azt jelenti, hogy táskát vagy valami ehhez hasonló luxus divatcikket fogok venni (nézni). Kivétel Párizs, Vuittonék őshazája, mert itt azt jelenti, elmegyek a múzeumba, ami nemcsak a belbecs miatt érdekes, de a külcsín is vonzó, Frank Gehry…..

Mikor bementem a moziba, még nem látszott semmi, mire kijöttem, felfordult az egész város. Nem mondom, hogy nem volt semmi előjele, az átlagosnál sokkal többen viseltek már délután is Dembelé feliratú mezt, és a pincér is megkérdezte, miközben hozta a limonádét, hogy készülök-e az esti meccsre. Nem,…..
csársz
2025.06.03 13:21:55
@polyvitaplex: A helyszínek fontosak! Tavaly Kölnben volt a Svájc–Magyarország Eb-meccs. Mi közvetlenül mellette laktunk, láttam, hogy két nap alatt több magyar járt a dómban, mint 873 óta összesen!

Újra kell majd menni, az biztos. Mert az első benyomás az finoman szólva is vegyes. M.S. mester a Szépművészetiben, illetve nemcsak ő, hanem a kora is, Jagellók és Selmecbánya, ami összeszedhető volt a szárnyasoltárról, még Lille-ből is a Háromkirályok. Fontos dolgok, és a csodálatos ötévszázados…..

Tegnap temették el Szűcs Mártát, nem mentem el, senki művésznek nem megyek el a temetésére, nem akarok úgy tenni, mintha közöm volna (lehetne) hozzájuk magánemberként is. Egy kivétel volt, Kabos Gyula, neki megsimogattam a koporsóját. Kocsis Zoltánt sem néztem, amikor földbe helyezték. Hátha nem is…..

Talán elméleti szinten sem eldöntött kérdés, hogy vajon egy színész reklámtevékenysége hozzátartozik-e a szakmai pályafutásához, vagy az valami külön dolog, nem szakma, hanem kenyérkereset, este Hamlet, reggel meg viseljen Aida kebeltartót.
Szerintem hozzátartozik. Stefanovits Angéla története nem…..

Az ember mindig a hülyeségekre emlékszik. Salome helyett a vitatkozó zsidókra, akik azon is összevesznek, hogy miért nem tudják elfogadni Jochanaan prófétaságát. Mert Illés próféta óta senki nem látta az Istent. De hát sokan azt mondják ő Illés. Hogy lenne ő Illés, már háromszáz éve meghalt. És így…..
csársz
2025.05.22 10:24:09
@polyvitaplex: Talán Csortos Gyula volt. Leszúrta a másikat a tragikus végkifejletkor. A partnere elterült a földön, de közben egy hatalmasat szellentett, mire Csortos: – Mi az, te még hörögsz?!
És odaszúrt még egyet...
És odaszúrt még egyet...

Nem állítom, hogy mindent értek, de annyit igen hogy ez komoly dolog. Salome a Metropolitanből, közvetítették az eggyel előbbit is, akkor Komlósi Ildikó volt Heródiás. Most Michelle DeYoung. Ő az egyetlen, aki színes ruhában van, sőt, nagyon színesben, piros ruha a piros hajához. A többiek…..
csársz
2025.05.19 20:08:44
@stolzingimalter: Az baj. Lenni vagy nem lenni, ez a nagy kérdés hangzik például Nádasdynál...
csársz
2025.05.21 11:08:38
@Ceratium: @stolzingimalter: Ha a szlengben jelentette azt, hogy bordély, akkor képletesen jelentette, és nem lehet direktben úgy fordítani.Ha a magyarban erre nincs megoldás, a fordító abban reménykedhet, hogy majd éppen az ő szóhasználata nyomán ez (is) lesz a jelentése... De ha így van, ez eléggé nagy baj: elveszett egy jelentésréteg. Nyilván még ezer másik is. Shakespeare csak lábjegyzetelve bír megjelenni angolul is, és a maiak csomó mindent nem értenek úgy, ahogy a korabeli nézők. Esterházy büszkén mondta, hogy a legműveltebbek sem ismernek föl 40 százaléknál többet a „vendégszövegekből”. Vagyis egyedül ő érti teljesen, amit írt. Ami persze az ő baja, nem biztos – biztosan nem –, hogy neki kell értenie.

A tegnapelőtt látott Radnóti-est (Nemzeti Színház) és a tegnapi poszt után ezt küldte egy barátom. Hogy a kérdést, megérte-e, már feszegették.
Vas István: Levél a túlvilágba
Már negyven éve, hogy utolszor átöleltük egymást (Egyébként először is, azt hiszem: Még nem volt divat férfiak közt az…..
csársz
2025.05.15 12:59:31
@gigabursch: Elképesztő, igen!
csársz
2025.05.17 22:03:30
@polyvitaplex: És Rimbaud, aki mai szemmel fiatalon halt meg 47 éves korában. Viszont élet utolsó 26 évében nem írt verset.
csársz
2025.05.21 11:00:42
@Atestan: Elvárás? Mindamellett Rimbaud, Burns, Puskin, Byron, Shelley fiatalon halt meg. De Goethe és Victor Hugo (akit nagy költőként tartanak számon) meg nagyon nem. Az maga a misztikum, hogy Petőfi (26), József Attila (32) és Ady (42) együtt éppen száz évet élt.

Prosper Mérimée-t olvasom, nem is a Carmen miatt, hanem mert lenyűgöz, hogy valakinek, aki nem költő, a teljes irodalmi munkássága elfér hétszáz könyvoldalon. Pedig nem kezdte későn, a Szent Bertalan éjszakáját huszonhat évesen írta. De aztán jöttek a sikerek, mármint a nem csak irodalmi sikerek,…..

Tudom, hogy hívják a kutyát a képen. Már ha látszik, hogy ott egy kutya áll a két hátsó lábán, a kislányba kapaszkodva. Tudom, hogy hívják a kislányt is, az nem olyan nagy szám, híres kislány, híres névvel: Julie Manet. Az a Manet, de nem teljesen, a festő öccsének, Eugene-nek a lánya. A mamája a…..
csársz
2025.05.05 09:43:07
csársz
2025.05.07 23:26:15
@stolzingimalter: A kutya vigasztalni megy hozzá. De ha neked van igazad, azt pláne nem szokás posztolni.

Akkoriban más emberek éltek a földön. Ez a váci gondolat, miközben a székesegyházban nézem az oltárképet. Vagyis nézni próbálom, de nem lehet közel menni hozzá, érthető okokból, meg gyertyák lógnak be, azok mögül kandikál ki egy csacsi, szevasztok, nézők, elég jól elvagyunk itt. Arra gondolok, hogy…..

Van ez a népi játék, ki bír ki többet a Louvre-ban. Mintha a ráfordított idő valahogy arányban lehetne az elmélyüléssel, megértéssel, befogadással. Persze, az ember úgyis elvérzik menet közben, azt veszi észre, hogy szinte elfordított fejjel megy el a Raffaellók mellett, nem érek rá, oda se nézek,…..
csársz
2025.04.28 18:36:45
@gigabursch: Másolatok.
Radnóti Sándor a Hamisítás című könyvében leírja, hogy éppen akkor jöttek divatba a régi római szobrok, amikor Michelangelo tanonc volt. Készített egy „másolatot” egy császár mellszobráról. Elásták egy lelőhely közelében, aztán „véletlenül” megtalálták, és a mestere elvitte a püspökhöz, aki gyűjtötte az ilyeneket. Jó sokat, valami száz pénzt adott érte. De fölébredt a mester lelkiismerete, elárulta a püspöknek a tréfát, visszaadta a százast, visszakapta a szobrot.
A püspök megszabadult egy hamis római szobortól, egyben elveszített egy eredeti Michelangelót!
(Nem tudom, hogy jön ide, de szeretem ezt a sztorit.)
Radnóti Sándor a Hamisítás című könyvében leírja, hogy éppen akkor jöttek divatba a régi római szobrok, amikor Michelangelo tanonc volt. Készített egy „másolatot” egy császár mellszobráról. Elásták egy lelőhely közelében, aztán „véletlenül” megtalálták, és a mestere elvitte a püspökhöz, aki gyűjtötte az ilyeneket. Jó sokat, valami száz pénzt adott érte. De fölébredt a mester lelkiismerete, elárulta a püspöknek a tréfát, visszaadta a százast, visszakapta a szobrot.
A püspök megszabadult egy hamis római szobortól, egyben elveszített egy eredeti Michelangelót!
(Nem tudom, hogy jön ide, de szeretem ezt a sztorit.)

Azt csinálom, amit minden rendes turista Párizsban: megnézem a Notre-Dame-ot, legfeljebb annyi különbséggel, hogy mint rendes magyar turista, eggyel előbb szállok le a metróról, hogy Szent Mihály útján ballaghassak a Szajna felé. De aztán ott vagyok, először az újranyitás óta, és persze, hogy elkap…..
csársz
2025.04.27 17:31:50
@stolzingimalter: De az tetszett, hogy van nem messze tőle egy virágbolt nyíllal: „Notre Dame, 2 perc”. Fura, hogy olyan nehéz megtalálni, hogy percenként tucatnyi turista érdeklődhetett a virágosnál. Pedig még 50 méter, balra fordulsz, és ott magaslik előtted. (A Torony is csak az utolsó pillanatban tűnik eléd.)

Temető mellett lakom. Nem állandóan, csak itt és most, Párizsban, és nem a híres Pére-Lachaise közelében, hanem a Montparnasse-nál. De hát ez jeles személyekben és holtakban gazdag város, ide is jutott, egyet kiválasztottam, Baudelaire-t.
Neki mindjárt két síremléke is van ugyanabban a temetőben,…..
csársz
2025.04.25 17:38:54

Valaha nagyon csodálkoztam és csodáltam Erkelt és Egressy Bénit a Hunyadi László kezdetéért. Ennyire nyíltan Habsburg-ellenesek voltak? Rögtön azzal kezdenek, hogy a magyar vitézek azt éneklik: nem leszünk mi hű kutyái Árva László fajzatának. Árva László, az, ugye, V. László, aki Habsburg uralkodó…..
csársz
2025.04.20 11:58:33
@jajnemár: Jaj, ne már! Mondhatod, hogy a labancok (akik osztrákok) űzték ki innen a törököt, de azt azért tudni lehet, hogy a kurucok (akik magyarok) éppenséggel a török pártján álltak...
És valahogy akkor nem úgy gondolkodtak a vazallusságról, ahogy ma. Meg a katonai hűségről sem. A Hunyadiból is kiderül, hogy hányszor váltott szövetséget (pártot) egy politikai szereplő a középkorban (és később) élete során. János is, pedig ő egysíkú hős. Vegyük helyette Újlakit, aki nagy rendszerességgel barátja, még rendszeresebben ellensége a Hunyadiaknak... Az sem véletlen, hogy Rákóczi Rodostóban talált menedéket. Utólag helyesnek tűnik, hogy a Habsburgokhoz vetődtünk, de a Hunyadi utáni években még inkább Konstantinápoly volt a világ közepe, nem Bécs vagy London...
És valahogy akkor nem úgy gondolkodtak a vazallusságról, ahogy ma. Meg a katonai hűségről sem. A Hunyadiból is kiderül, hogy hányszor váltott szövetséget (pártot) egy politikai szereplő a középkorban (és később) élete során. János is, pedig ő egysíkú hős. Vegyük helyette Újlakit, aki nagy rendszerességgel barátja, még rendszeresebben ellensége a Hunyadiaknak... Az sem véletlen, hogy Rákóczi Rodostóban talált menedéket. Utólag helyesnek tűnik, hogy a Habsburgokhoz vetődtünk, de a Hunyadi utáni években még inkább Konstantinápoly volt a világ közepe, nem Bécs vagy London...
csársz
2025.04.21 17:25:50
@jajnemár: Nahát, ez a magyar magyar ellen istentelen marhaság. Legalábbis mai értelemben. A nemzet fogalma sokkal későbbi. És ki ellen harcoljon a földesúr, ha nem a szomszédja ellen? Az, hogy ő is azt a nyelvet beszéli? Könnyíti a dolgot.
Csak annyit még, hogy a szlovákok kétféle szót használnak arra, amire mi egyet: Magyarország. Ők mondják, hogy Uhorsko, ami a történelmi Magyarország, a valamikori Magyar Királyság. Ennek a szlovákság is a része, minden évben Pozsonyban szimbolikusan a magyar (szent) koronát teszik valaki fejére néhány napra.* Másrészt azt mondják Maďarsko, ez a mai Magyarország neve.
Ha azt mondod, nem szép egy országon belül harcolni egymással, abban biztosan igazad van, de a középkorban ez nem érdekelt senkit. Később sem, Pest lakosainak kétharmada német (nyelvű) volt, ki is nyomtatták németül a Mit kiván a magyar nemzet. kezdetű röpiratot. (Más kérdés, hogy nem mutogatja a német változatot senki.) Mentek mint magyarok a német Helytartótanács ellen...
*www.elmenynektek.hu/pozsony-amikor-korhu-kosztumos-koronazovarossa-valtozik/
Csak annyit még, hogy a szlovákok kétféle szót használnak arra, amire mi egyet: Magyarország. Ők mondják, hogy Uhorsko, ami a történelmi Magyarország, a valamikori Magyar Királyság. Ennek a szlovákság is a része, minden évben Pozsonyban szimbolikusan a magyar (szent) koronát teszik valaki fejére néhány napra.* Másrészt azt mondják Maďarsko, ez a mai Magyarország neve.
Ha azt mondod, nem szép egy országon belül harcolni egymással, abban biztosan igazad van, de a középkorban ez nem érdekelt senkit. Később sem, Pest lakosainak kétharmada német (nyelvű) volt, ki is nyomtatták németül a Mit kiván a magyar nemzet. kezdetű röpiratot. (Más kérdés, hogy nem mutogatja a német változatot senki.) Mentek mint magyarok a német Helytartótanács ellen...
*www.elmenynektek.hu/pozsony-amikor-korhu-kosztumos-koronazovarossa-valtozik/
csársz
2025.04.23 11:10:20
@gigabursch: Nemzet a mai jelentéssel? Aha. Egyrészt ma sem egyet jelent. A nacionalista nemzet fogalom és a politikai nemzet nem is hasonló. DE biztosan van ősi német nemzet meg osztrák nemzet meg angol (vagy brit?) nemzet. Arról ne is beszéjünk, hogy a National Galery például nem is nemzeti magyarul, hanem inkább országos vagy állami. (Nálunk már assziszik, hogy a nemzeti galériának valami magyar a jelentése, pedig. A fogalmak állandóan keverednek. Nemzeti dohánybolt!)
Károly Róbert idején magyar nemzet. Tudott ez az ember magyarul? Vagy ő maga nem volt a nemzet része?
Károly Róbert idején magyar nemzet. Tudott ez az ember magyarul? Vagy ő maga nem volt a nemzet része?

Lékai-Kiss Ramóna könnyeit nyelve énekelte Presser dalát A nagy duett című műsorban, a közönség és a zsűri eléggé vevő volt a pillanatra (megjegyzem, én is), Hajós András kevésbé. Erről pedig az jutott eszembe, hogy valaha a Csillag születik című műsorban Tabáni István is nyelte a könnyeit, nem…..
csársz
2025.04.22 12:50:47
@gigabursch: Színpadon sírni szerencsés. Ha a szerep megköveteli. A nevetés sem kell hogy őszinte legyen, az is a szerep része. Meglepő tanulság: a színpadon nem kell őszintének lenni. Illetve a szereppel kell őszintén azonosulni (milyen szép közhely!) Mert a magánemberi őszinteség = kiesés a szerepből. Hm, nem is olyan egyszerű ez.

Könnyen lehet, hogy erről már volt szó, de most újra aktuális lett, hogy mindjárt véget ér a Hunyadi-sorozat. Nem sikerült rácsatlakoznom, az embernek sokszor van dolga esténként, meg valahogy az egész nekem olyan volt a tévében, mintha valami számítógépes játékot nézegetnék, rajzolt fejek a…..

Egészen jó kém-krimi (krém-kimi) a Fekete táska, elegáns emberek mentik meg benne a világot, vagy nem is biztos, hogy megmentik, nem árulom el. Lehet, hogy már rég nem élünk. Első osztályú filmszínész csapat, Michael Fassbender, mint családbarát James Bond, a neje meg szinte felismerhetetlen a barna…..

Bartók 1. hegedűversenyét játszotta a Zeneakadémián Pusker Júlia és a Kammerorchester Basel, aztán a társaság el- illetve hazautazott Svájcba, és ott tegnap egy még érdekesebb műsort adtak, Bartók fiatalkori műve mellé eljátszották Othmar Schoeck Hegedűversenyét is. Azt utóbit nem Pusker…..
csársz
2025.04.13 09:53:10
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Sőt: „egy családom van meg három lány...”
A feminista jelszó nem is lehet más: Innen szép nyerni!
Én drukkolok.
A feminista jelszó nem is lehet más: Innen szép nyerni!
Én drukkolok.

Hosszú lett a nagyhét a zenebarátoknak, így jött ki a lépés, hogy a fő Máté-passió, vagy legalábbis az előreláthatólag legizgalmasabb előadás egy hétfővel korábban jött el a Zeneakadémiára. A legvonzóbb a kórus és a zenekar, Orchestra and Choir of The Age of Enlightenment, a karmester Jonathan…..
csársz
2025.04.08 21:56:09
@polyvitaplex: Igen. Azt feltételezi a zeneértő, hogy érti. Nem. Nem feltételezi azt a szó.
Éppen ez a lényeg, gyakran az eredetitől teljesen eltérőt jelent. Nem jelenti azt, ami a résztvevő szavak összetételéből következne. Ettől még zavaró lehet. Ezért zavar engem a zenebarát. Mert nem a zene barátját jelenti (ki nem az?), hanem azt, aki elmegy meghallgatni egy koncertet, vagy azt, aki az átlagnál jobban érdeklődik a zene, a zenehallgatás vagy -művelés iránt. Hm, ezt az utóbbit mégsem jelenti: ő a zenész. Amatőr vagy hivatásos.
Éppen ez a lényeg, gyakran az eredetitől teljesen eltérőt jelent. Nem jelenti azt, ami a résztvevő szavak összetételéből következne. Ettől még zavaró lehet. Ezért zavar engem a zenebarát. Mert nem a zene barátját jelenti (ki nem az?), hanem azt, aki elmegy meghallgatni egy koncertet, vagy azt, aki az átlagnál jobban érdeklődik a zene, a zenehallgatás vagy -művelés iránt. Hm, ezt az utóbbit mégsem jelenti: ő a zenész. Amatőr vagy hivatásos.
csársz
2025.04.10 18:25:56
@Tyranno61: A giccs a művészet félreértése*. De a művészetet nagyon könnyű félreérteni. Nincs is olyan, hogy értés. De ami nem értés, még nem félreértés...
*Külön eset, ha direkt félreértés. Rájátszás azok ízlésére, akik félreértik.
*Külön eset, ha direkt félreértés. Rájátszás azok ízlésére, akik félreértik.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Tizennyolc lány a hetvenes években érettségiző osztályunkban. Egy bombázó (később megismerkedtem a stricijével is), két nagyon szép, még három jó csaj. Az igaz, hogy csak ketten voltak nagyon elhízottak és hárman voltak jó húsban. Összehasonlíthatatlanul szabadabbak, öntudatosabbak, szebbek ma a nők. Lehet, hogy azoknak a képeknek is szerepük van ebben.
Odamentem a Műcsarnokhoz, de aztán inkább a Ligetben sétáltam. Talán, ha Helmut Newton fotói lesznek a falon...