Adatok
csársz
0 bejegyzést írt és 2522 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Szóval és végre: Stendhal. Nem meglepő módon vörös (piros) és fekete a két kötet színe, és már az első előtti pillanatban más a régi és az új kiadás. Az új ugyanis a kiadó megjegyzésével indul: „A mű már készen állt a kiadásra, amikor a nagy horderejű júliusi események elterelték az emberek…..

Néha az a borús benyomásom, hogy a művelt és intelligens embert az különbözteti meg a kevésbé művelt és intelligens embertől, hogy kik azok, akiknek a privát ügyei iránt érdeklődik. A kevésbé műveltet a politikusok és sportolók izgatják, a műveltet meg a művészek. Csinszka kivel kavart élete során,…..
csársz
2025.07.06 17:13:03
@polyvitaplex: Telefonált egy sértődött nő a szerkesztőségbe, hogy neki gyermeke van az ország egyik legnagyobb muzsikusától, az meg nem akar törődni vele. – Nahát! – mondta a szerkesztő. – Változtatott ez a művész esztétikai hozzáállásán, másként játszott a hangszerén, másként hangzik a zenekara előadása? Különben nem érdekli a lapot.
csársz
2025.07.07 10:43:46
@polyvitaplex: Nagyjából erről írtam: ha a szerelem vagy félre dugás valamiféle szerepet játszik, az eltitkolt (vagy elismert) gyereknek van jelentősége a műben...
Nagyon nehéz életrajz nélkül művészettörténetet írni. Már a kor megállapítása is ilyen: Shekaspeare a XVI–XVII. század fordulóján..., Rimbaud még nem volt 20 éves... Még az is számít kortárs-e az író (az olvasó!), vagy sem. Stendhal direkt előre dátumozta a Vörös és feketét, nyilván úgy olvasták akkor, mint mi Esterházyt*. Aki tudja, kiről mintázták Dániel vagy Virág és Bástya elvtársat, más élményt kap, mint akinek a szocializmust is a film magyarázza el. (Hm. Bacsó Péter megánélete a kutyát sem érdekel, Fellinié esetleg igen...)
A lényeg: az irodalomtörténeti tényeknek jelentőségük van (lehet), de ezt leginkább Story-magazin szintre szokás süllyeszteni. És akkor semmi különbség nincs Paris Hilton és Lesznay Anna között.
*Bár a Mercedes Benz előadásának szünetében Forgách András magyarázta, hogy egyedül Lukács Sándoron érződik, hogy teljesen érti, miről van szó, a fiatalabb színészek csak találgatnak.
Nagyon nehéz életrajz nélkül művészettörténetet írni. Már a kor megállapítása is ilyen: Shekaspeare a XVI–XVII. század fordulóján..., Rimbaud még nem volt 20 éves... Még az is számít kortárs-e az író (az olvasó!), vagy sem. Stendhal direkt előre dátumozta a Vörös és feketét, nyilván úgy olvasták akkor, mint mi Esterházyt*. Aki tudja, kiről mintázták Dániel vagy Virág és Bástya elvtársat, más élményt kap, mint akinek a szocializmust is a film magyarázza el. (Hm. Bacsó Péter megánélete a kutyát sem érdekel, Fellinié esetleg igen...)
A lényeg: az irodalomtörténeti tényeknek jelentőségük van (lehet), de ezt leginkább Story-magazin szintre szokás süllyeszteni. És akkor semmi különbség nincs Paris Hilton és Lesznay Anna között.
*Bár a Mercedes Benz előadásának szünetében Forgách András magyarázta, hogy egyedül Lukács Sándoron érződik, hogy teljesen érti, miről van szó, a fiatalabb színészek csak találgatnak.

Valószínűleg ez is része a Spielberg-legenda építésének, a folytatások hitványsága. Hogy hazafelé a moziból mindenki arról beszéljen: bezzeg az első rész. Na jó, de azt még Spielberg rendezte.
Pedig az új Jurassic World hitványsága nem rendezői kérdés. A forgatókönyv az, ami reménytelen már a…..
csársz
2025.07.02 12:09:07

Majdnem változtattam a terveimen, amikor az Uránia pénztáránál megláttam, hogy a nagyteremben a Led Zeppelin-film megy, de aztán mégis az F1-re kértem jegyet. Micsoda meglepetés. az F1 is Led Zeppelinnel kezdődik, a vén csataló (Brad Pit)t erre ébred, és harcba száll, hogy Daytonában győzelemre…..

Lehet vitatni Fischer Ádám Mesterdalnokok előadását, vezénylését, szereposztását, bár néha azt érzem, hogy nem érdemes. Olyan feltétlen bizalom és szeretet érződik a karmester iránt, hogy nem pont jó így, ahogy van az egész?
Nem. De erről majd máskor. Most csak arról akarok beszélni, ami valóban…..

Én még láttam a Cirkuszt. Nem Chaplint, hanem a szovjet filmet, és nem moziban, csak a tévében, de éltem akkor, amikor még ilyesmit lehetett látni az állami tévében. Rendes, becsületes sztálinista film, egy artistanőről, akit zsarol a menedzsere, mert fekete kisbabája van (az artistanőnek, nem a…..
csársz
2025.06.25 09:40:31

Néha hallani sóhajokat, hogy a világ ebben sem előnyére változott. A tudás hatalom – ez azelőtt értelmes mondás volt, és azt is jelentette, hogy aki tud, az megtalálja helyét az életben. Aki egyetemet végez, az el tud majd jól helyezkedni, eltartja magát és a családját, hasznos és derűs életet élhet…..
csársz
2025.06.24 11:37:09
@stolzingimalter: Amellett érvelek, hogy a tudás nemcsak az egyetemről – azaz az előző nemzedékek tudásának viszonylag széles skálájú megismeréséből – származik. Sőt, hozzáteszem, hogy bizonyos szempontból a már meglévő tudás akadályokat gördít az újdonság elé.
A szocializmus azt gondolta, hogy a mérnök szépen dolgozgat-kutatgat az értő főnök irányítása alatt, és majd jönnek az új megoldások-felfedezések. Egy Gates vagy Jobs meg a garázsban kezdett neki, még olyan is volt, hogy elment a Xeroxhoz, és pillanatok alatt kialakított egy új módit, aminek az alapját a gyárlátogatáson figyelte meg. Ott volt az egyetem legkiválóbbjainak szeme előtt, mégis...
Fölhívom a figyelmet egy zenekritikusra is, akit az „akadémiai” kollégák följelentettek a lapjánál, hogy mindent tönkrevág, amit sikerült elérniük, aztán mégis az ő blogját olvasom...
A szocializmus azt gondolta, hogy a mérnök szépen dolgozgat-kutatgat az értő főnök irányítása alatt, és majd jönnek az új megoldások-felfedezések. Egy Gates vagy Jobs meg a garázsban kezdett neki, még olyan is volt, hogy elment a Xeroxhoz, és pillanatok alatt kialakított egy új módit, aminek az alapját a gyárlátogatáson figyelte meg. Ott volt az egyetem legkiválóbbjainak szeme előtt, mégis...
Fölhívom a figyelmet egy zenekritikusra is, akit az „akadémiai” kollégák följelentettek a lapjánál, hogy mindent tönkrevág, amit sikerült elérniük, aztán mégis az ő blogját olvasom...
csársz
2025.06.24 12:29:39
@stolzingimalter: Még valami. Bejárt a szerkesztőségbe Al Gaoui Hesna. Egy hétfőn azt mondta, pénteken lesz szigorlata a jogi egyetemen, de ő már tudja, hogy újságíró lesz, nem megy el rá. Én meg közöltem, ha nem vizsgázik le, többé egy cikkét sem teszem be a lapba.
Negyedéves korára már mindent megtanult, amire szüksége volt: jegyzetelni, tanulni, szelektálni, logikusan érvelni stb. Ami még a diplomához kellett, bebliflázni egy-két jogszabályt, már nem volt lényeges.
Azóta sem használja a nevét Dr. Al Gaouinak, de szüksége lehetett volna a végzettség igazolására. (Még nálunk is...)
Negyedéves korára már mindent megtanult, amire szüksége volt: jegyzetelni, tanulni, szelektálni, logikusan érvelni stb. Ami még a diplomához kellett, bebliflázni egy-két jogszabályt, már nem volt lényeges.
Azóta sem használja a nevét Dr. Al Gaouinak, de szüksége lehetett volna a végzettség igazolására. (Még nálunk is...)

Ha jól számolom, 1959-től 1977-ig tartott a magyar film jókaista időszaka. Nyilván készítettek előtte is Jókai-feldolgozásokat, és talán még vár ránk egy-egy újabb Jókai-mozi, de ez volt az aranykor, a nagyszabású, színes, szélesvásznú, mindenkit érdeklő kalandfilmek ideje. A Szegény gazdagoktól a…..

Midőn ezt a képet készítettem a Szajna partján, azt gondoltam, azért érdekes, mert egy ember, lám milyen mély nyomot tud hagyni egy városban. Még mindig jelen van, kávézókat neveznek el róla, meg ezek szerint uszodákat is, miközben azt sem tudnám megmondani, Josephine Baker voltaképpen mi is volt…..
csársz
2025.06.21 09:33:52

Nyilván nem értek valamit, vagy talán az egészből nem értek semmit, de egyáltalán nem értem, miért vannak Peter Lindbergh képei a Műcsarnokban. Hacsak nem csaliként, erre bejönnek, aztán majd jól a nyakukba zúdítjuk Péreli Zsuzsát meg a Magyar Szalont. De úgy önerőből vagy művészetként…
Mintha…..
csársz
2025.06.15 10:15:41
@SHRV: Régen jobb volt.
Tizennyolc lány a hetvenes években érettségiző osztályunkban. Egy bombázó (később megismerkedtem a stricijével is), két nagyon szép, még három jó csaj. Az igaz, hogy csak ketten voltak nagyon elhízottak és hárman voltak jó húsban. Összehasonlíthatatlanul szabadabbak, öntudatosabbak, szebbek ma a nők. Lehet, hogy azoknak a képeknek is szerepük van ebben.
Odamentem a Műcsarnokhoz, de aztán inkább a Ligetben sétáltam. Talán, ha Helmut Newton fotói lesznek a falon...
Tizennyolc lány a hetvenes években érettségiző osztályunkban. Egy bombázó (később megismerkedtem a stricijével is), két nagyon szép, még három jó csaj. Az igaz, hogy csak ketten voltak nagyon elhízottak és hárman voltak jó húsban. Összehasonlíthatatlanul szabadabbak, öntudatosabbak, szebbek ma a nők. Lehet, hogy azoknak a képeknek is szerepük van ebben.
Odamentem a Műcsarnokhoz, de aztán inkább a Ligetben sétáltam. Talán, ha Helmut Newton fotói lesznek a falon...

Látom, hogy nem nagy mozisiker A föníciai séma, vagy legalábbis így látom, én már az Uránia egyik kisebb termében néztem, és messze nem telt ház előtt. Nem is tudom, egy filmes mivel vigasztalja magát, neki fontosak a számok, hogy bele tudjon kezdeni a következő rendezésébe, szóval az utókor nem…..

Tudom, hogy most is vannak, akik fenntartásokkal élnek a lemezek, vagy bármiféle rögzített zenei előadással kapcsolatban, pont a lényeg hiányzik belőlük, az élet, a pillanat, a mindig más. Van egy elég élénk emlékem, még pályakezdő koromból, Bächer Iván akart lebeszélni a lemezkritikákról, nem…..

Ez is csak egy velencei átverésnek tűnt. Nem nagyon fájdalmasnak, de azért mégis. Az Accademián szép időszaki kiállítás megy éppen, Corpi moderni a címe, de leginkább a reneszánsz testekkel foglalkozik, és leginkább a saját anyag átrendezése. Azért vendég-Michelangelo rajz is van, meg jó a…..

Egy kicsit nehezen értettem meg, hogy mi az, amit látok, mert azt hittem, hogy a Saint-Sever-i Beatus egy ember neve. De idővel fölfogtam, hogy ez egy illusztrált vagy illuminált könyv, amely egy Beatus nevű szerzetes kommentárjait tartalmazza a Jelenések könyvéhez. A könyv is elég régi, a 11.…..
csársz
2025.06.05 22:43:53
@RSlash: Sosem olvastak ennyit az emberek, és sosem jelent meg ennyi könyv. DE hát régen minden rosszabb volt.

Louis Vuittonhoz menni, az a világ legtöbb nagyvárosában azt jelenti, hogy táskát vagy valami ehhez hasonló luxus divatcikket fogok venni (nézni). Kivétel Párizs, Vuittonék őshazája, mert itt azt jelenti, elmegyek a múzeumba, ami nemcsak a belbecs miatt érdekes, de a külcsín is vonzó, Frank Gehry…..

Mikor bementem a moziba, még nem látszott semmi, mire kijöttem, felfordult az egész város. Nem mondom, hogy nem volt semmi előjele, az átlagosnál sokkal többen viseltek már délután is Dembelé feliratú mezt, és a pincér is megkérdezte, miközben hozta a limonádét, hogy készülök-e az esti meccsre. Nem,…..
csársz
2025.06.03 13:21:55
@polyvitaplex: A helyszínek fontosak! Tavaly Kölnben volt a Svájc–Magyarország Eb-meccs. Mi közvetlenül mellette laktunk, láttam, hogy két nap alatt több magyar járt a dómban, mint 873 óta összesen!

Újra kell majd menni, az biztos. Mert az első benyomás az finoman szólva is vegyes. M.S. mester a Szépművészetiben, illetve nemcsak ő, hanem a kora is, Jagellók és Selmecbánya, ami összeszedhető volt a szárnyasoltárról, még Lille-ből is a Háromkirályok. Fontos dolgok, és a csodálatos ötévszázados…..

Tegnap temették el Szűcs Mártát, nem mentem el, senki művésznek nem megyek el a temetésére, nem akarok úgy tenni, mintha közöm volna (lehetne) hozzájuk magánemberként is. Egy kivétel volt, Kabos Gyula, neki megsimogattam a koporsóját. Kocsis Zoltánt sem néztem, amikor földbe helyezték. Hátha nem is…..

Talán elméleti szinten sem eldöntött kérdés, hogy vajon egy színész reklámtevékenysége hozzátartozik-e a szakmai pályafutásához, vagy az valami külön dolog, nem szakma, hanem kenyérkereset, este Hamlet, reggel meg viseljen Aida kebeltartót.
Szerintem hozzátartozik. Stefanovits Angéla története nem…..

Az ember mindig a hülyeségekre emlékszik. Salome helyett a vitatkozó zsidókra, akik azon is összevesznek, hogy miért nem tudják elfogadni Jochanaan prófétaságát. Mert Illés próféta óta senki nem látta az Istent. De hát sokan azt mondják ő Illés. Hogy lenne ő Illés, már háromszáz éve meghalt. És így…..
csársz
2025.05.22 10:24:09
@polyvitaplex: Talán Csortos Gyula volt. Leszúrta a másikat a tragikus végkifejletkor. A partnere elterült a földön, de közben egy hatalmasat szellentett, mire Csortos: – Mi az, te még hörögsz?!
És odaszúrt még egyet...
És odaszúrt még egyet...

Nem állítom, hogy mindent értek, de annyit igen hogy ez komoly dolog. Salome a Metropolitanből, közvetítették az eggyel előbbit is, akkor Komlósi Ildikó volt Heródiás. Most Michelle DeYoung. Ő az egyetlen, aki színes ruhában van, sőt, nagyon színesben, piros ruha a piros hajához. A többiek…..
csársz
2025.05.19 20:08:44
@stolzingimalter: Az baj. Lenni vagy nem lenni, ez a nagy kérdés hangzik például Nádasdynál...
csársz
2025.05.21 11:08:38
@Ceratium: @stolzingimalter: Ha a szlengben jelentette azt, hogy bordély, akkor képletesen jelentette, és nem lehet direktben úgy fordítani.Ha a magyarban erre nincs megoldás, a fordító abban reménykedhet, hogy majd éppen az ő szóhasználata nyomán ez (is) lesz a jelentése... De ha így van, ez eléggé nagy baj: elveszett egy jelentésréteg. Nyilván még ezer másik is. Shakespeare csak lábjegyzetelve bír megjelenni angolul is, és a maiak csomó mindent nem értenek úgy, ahogy a korabeli nézők. Esterházy büszkén mondta, hogy a legműveltebbek sem ismernek föl 40 százaléknál többet a „vendégszövegekből”. Vagyis egyedül ő érti teljesen, amit írt. Ami persze az ő baja, nem biztos – biztosan nem –, hogy neki kell értenie.

A tegnapelőtt látott Radnóti-est (Nemzeti Színház) és a tegnapi poszt után ezt küldte egy barátom. Hogy a kérdést, megérte-e, már feszegették.
Vas István: Levél a túlvilágba
Már negyven éve, hogy utolszor átöleltük egymást (Egyébként először is, azt hiszem: Még nem volt divat férfiak közt az…..
csársz
2025.05.15 12:59:31
@gigabursch: Elképesztő, igen!
csársz
2025.05.17 22:03:30
@polyvitaplex: És Rimbaud, aki mai szemmel fiatalon halt meg 47 éves korában. Viszont élet utolsó 26 évében nem írt verset.
csársz
2025.05.21 11:00:42
@Atestan: Elvárás? Mindamellett Rimbaud, Burns, Puskin, Byron, Shelley fiatalon halt meg. De Goethe és Victor Hugo (akit nagy költőként tartanak számon) meg nagyon nem. Az maga a misztikum, hogy Petőfi (26), József Attila (32) és Ady (42) együtt éppen száz évet élt.

Prosper Mérimée-t olvasom, nem is a Carmen miatt, hanem mert lenyűgöz, hogy valakinek, aki nem költő, a teljes irodalmi munkássága elfér hétszáz könyvoldalon. Pedig nem kezdte későn, a Szent Bertalan éjszakáját huszonhat évesen írta. De aztán jöttek a sikerek, mármint a nem csak irodalmi sikerek,…..

Tudom, hogy hívják a kutyát a képen. Már ha látszik, hogy ott egy kutya áll a két hátsó lábán, a kislányba kapaszkodva. Tudom, hogy hívják a kislányt is, az nem olyan nagy szám, híres kislány, híres névvel: Julie Manet. Az a Manet, de nem teljesen, a festő öccsének, Eugene-nek a lánya. A mamája a…..
csársz
2025.05.05 09:43:07
csársz
2025.05.07 23:26:15
@stolzingimalter: A kutya vigasztalni megy hozzá. De ha neked van igazad, azt pláne nem szokás posztolni.

Akkoriban más emberek éltek a földön. Ez a váci gondolat, miközben a székesegyházban nézem az oltárképet. Vagyis nézni próbálom, de nem lehet közel menni hozzá, érthető okokból, meg gyertyák lógnak be, azok mögül kandikál ki egy csacsi, szevasztok, nézők, elég jól elvagyunk itt. Arra gondolok, hogy…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Húszszor átolvasod, a legjobb szerekesztők és korrektorok javítják, és amikor a kész könyvbe belelapozol, rögtön rámegy a szemed a hibára. Meg lehet örülni tőle! (Mindenki jön gratulálni, te meg nem bírod megemészteni, hogy lehettél ilyen hülye!)
Egy neves kiadó a harmadik utánnyomás előtt átnézette a legnagyobb magyar írók könyveit, és száznál több hibát talált mindegyikben a világ legjobb korrektora. Ide is írom a nevét: Zöldhegyi Sarolta.