Adatok
Tabár István
0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
L. Simon László blogja
„Lenyúlás” helyett célszerűbb felhasználás: higgadtan a jogdíjakról
2013.10.07 16:03:10
Nem könnyű higgadtnak maradni, amikor az üres adathordozók – CD-lemezek, pendrive-ok, memóriakártyák – után szedett jogdíjak egy részének az eddigiektől eltérő felosztását javasló törvénymódosítás úgy köszön vissza a magyar sajtóban, hogy a kormány le akarja nyúlni a…..
Tabár István
2013.10.08 23:58:48
Én egy olyan szerző vagyok, akit érint ez a változás. Szeretném elmondani, hogy 20 évvel ezelőtt még virágzott a koncert piac és a hanglemez piac is. Ismerek sok olyan zenészt, aki ebből megélt, mint bárki más aki asztalos, felszolgáló, vagy mérnök. Aztán köszönhetően az informatika óriási fejlődésének, az internet gigantikus térnyerésének, a zene ma már korlátlanul mindenkihez eljuthat, aki él ezzel a lehetőséggel. Főleg az okos telefonok térnyerésével, ma már lejátszóra sincs szükség... legálisan, akárki fellép a youtube-ra, sétál az utcán, azt hallgat amit akar... és a Google kifizet a Artisjus-nak egy nevetségesen alacsony összeget, amit fel lehet osztani a jogosultak között.. Szóval hogy visszatérjek zenész kollégáimra, közölük sokan több mint 100 lemezen való közreműködés után havi 40-50 ezer forintból élnek... ebbe a magánmásolásból kapott jogdíjuk is bele értendő. Persze akinek nem volt teljesítménye, az elenyésző filléreket, vagy azt sem kapott. Akinek pedig volt, az arányosan egyre többet... és elképzelhető, hogy akinek gigászi a repertoárja, annak a bevétele is az. Szóval, néhány olyan művész kivételével, akinek fanatikusak a rajongói. a koncertezés az elmúlt 10 évben szeptembertől áprilisig a karácsonyi szezont kivéve a minimálisra redukálódott.. ebbe az is belejátszik, hogy a hallgatóságnak jegyvásárlásra évek óta nincs pénze ( sárga csekkek ), a művelődési házak támogatása a rendszerváltás után megszűnt... tehát zenészek számára ez a megélhetési forma minimális... Aztán jött a korábban említett internet BUMM! Mi lett belőle? El lehetetlenedett a Hanghordozó Piac. A forgalom gyorsan az 5%-ra esett vissza... viszont mindenki hallgathatta, hallgathatja ingyen az összes létező zenét! A kiadók csődbe mentek, egy kettő minimális dolgozói létszámmal még vegetál! Lemezkészítésért ezek a kiadók ma már egy fillért sem fizetnek! :) Nincs miből.. Zenészek számára az egyetlen még létező reális bevételi forrás a Szerzői jogdíj és annak különböző formái. Esetleg egy győzelem egy tehetségkutatóban ( :) ), de az is csak ideig óráig! Illetve a külföldön zenélés! Én nem vitatom a döntés szándékait, de felhívnám a figyelmet arra, hogy lassan a nincs-ből lehet csak elvenni. 20 éve nézem ennek a szakmának a ( pénzügyi ) elsorvadását! Nagyszerű dolog az Internet, nem vitatom! De mit is adott nekünk, zenészeknek, szerzőknek? Azt, hogy sokan inkább otthon maradnak a gépük előtt mert minden a szobájukba jön ingyen..., ( ja igen a szolgáltatóknak azért fizetnek!!! ) amit mi előállítunk pénzért. Ebbe benne van a tanulásunk, a próbáink, a stúdiózásunk... a képi anyag amit néznek... is ráadásul... szóval a szabadságot adta... de nem a miénket.. és mit kapunk cserébe? A Google-tól egy nevetségesen alacsony összeget. Ami pedig a teljesítmény arányos fizetésünket illeti. Ezt a rendszert én csak bizonyos keretek között vitatnám arányaiban... ugyanis a világban minden teljesítmény arányosan kell hogy működjön és persze kell a szociális érzékenység is, de annak jogosságát én nem vitatnám, hogy a teljesítményt értékelni kell!
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz