Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Cservenyák Dia

0 bejegyzést írt és 40 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.10 18:19:54
Ajánló „Innátizmus? – egy pszicholingvisztikai kérdés és a szociolingvisztika elmélete-módszertana” – tudományos szakcikk. (In: Kontra Miklós–Németh Miklós–Sinkovics Balázs szerk.: Elmélet és empíria a szociolingvisztikában. Válogatás a 17. Élőnyelvi Konferencia —…..
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:45
@Szandi1990: Ehhez kapcsolódva, már van olyan cd is ami kifejezetten babáknak való zenét tartalmaz! Állítólag jó hatással van a babákra, nyugtató és egyéb szempontokból, bár az igaz, hogy én is azon a véleményen vagyok, hogy ha valami dallamos, jó hangzású, akkor lehet az bármilyen szöveg, tetszeni fog a magzatnak.
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:46
@audrey1201: A 75 év felett, az időskori hallásromlás, presbyacusis fokozódása miatt a populáció 50%-ának halláskárosodásával kell számolni.
Politzer Ádám volt az elsők között a halláskárosodás okainak kutatásában, hirtelen nem találtam írást erről, de talán erre a kérdésre az ő neve alatt lehetne választ kapni.
Babák, gyerekek és nyelv 2013.09.01 16:24:05
Ajánló „A morfoszintaktikai szabályok és a pszicholingvisztika” – tudományos szakcikk. (In: Benő Attila–Fazakas Emese–Kádár Edit szerk.: „…hogy legyen a víznek lefolyása…” Köszöntő kötet Szilágyi N. Sándor tiszteletére. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár.…..
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:39
@audrey1201: Erről jutott eszembe, hogy korábban hallottam azt az esetet, hogy talán afrikai országba angol nyelvű számítógépet helyeztek kisebb korú gyerekeknek, akiket nem tanítottak angolra, azonban pár hét alatt a számítógépen lévő angol szavakat elsajátították. Valaki hallott erről? Erősítsetek meg, kíváncsi lennék az egész cikkre, pontos adatokra, ha esetleg valakinek megvan.
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:41
@Rita Gellért: Érdekes, hogy én is zene alapján jobban tanulok idegen nyelvű szavakat, ebben biztosan szerepet játszik az is, hogy a zene dallamossága miatt könnyebben megjegyezhetőek az új szavak is.
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:42
@ponges: Két cikket találtam a beszéd késésére vonatkozóan, belinkelem mindkettőt, mivel nem ismerem a pontos háttereit a babakorodnak nem tudok kiemelni belőle hasznos elemeket, de hátha te találsz benne rád vonatkoztatható részt. www.beszed.hu/miert_nem_beszel_a_megkesett_beszedfejlodesrol
www.zengohang.hu/content/megkesett-beszedfejlodes
Babák, gyerekek és nyelv 2013.11.22 23:24:39
Ajánló „Nyelvtörténet: a szociolingvisztika és a pszicholingvisztika keresztmetszetében” – tudományos előadás. (A PPKE Elméleti Nyelvészet Tanszékének és Magyar Nyelvészet Tanszékének „Nyelvelmélet és diakrónia” konferenciája. Budapest. 2013. 11. 19.) Most egy olyan…..
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:31
@Mária Ivancsó: Ez engem is érdekelne pontosabban, addig is Marcsi ezt tudom figyelmedbe ajánlani: www.matud.iif.hu/2012/06/07.htm
valamint ezt: epa.oszk.hu/02200/02287/00012/pdf/Hungarologiai_Evkonyv_12_179-191.pdf
Az első a szóasszociációs kísérletek elemzéseinek lehetőségeiről, a másodikban pedig ilyen vizsgálatok eredményeiről olvashatunk.
Cservenyák Dia 2013.11.30 09:24:37
@ponges: "Ez a görbe jól alkalmazható, jelenlegi kutatások alapján, gyümölcsök érési folyamatának nyomon követésénél." :)
Babák, gyerekek és nyelv 2013.11.16 13:13:09
Ajánló „Analógia és hálózatmodell” – tudományos szakcikk. (In: Kádár Edit–Szilágyi N. Sándor szerk.: Analógia és modern nyelvleírás. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár. 2013. 66–87.) Ezúttal egy olyan dolgozatot ajánlok, ami látszólag nem kapcsolódik a…..
Babák, gyerekek és nyelv 2013.11.23 19:40:55
Ajánló „Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség I. és II.” – tudományos ismeretterjesztő rádióbeszélgetés. (Takács Tibor szerk., mások közreműködésével: „Tér-Idő. A tudomány világa.” MR1–Kossuth Rádió. Budapest. 2013. 11. 18. és 11. 19.) Ezúttal egy olyan…..
Cservenyák Dia 2013.11.29 22:44:54
@Szandi1990: Én úgy értelmeztem ezt a fogalmat, hogy "nyelvi fürdőt" az a gyerek tud venni, amelyik gyermekkorában olyan kétnyelvű képzést kap, mint a bedei óvoda kétnyelvűsége. A fürdőt pedig abból a nyelvből "veszi", amelyik az adott országban "vendégnyelv". Remélem érthetően fogalmaztam és jól értelmeztem a fogalmat.
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.13 14:59:09
Ajánló „Csecsemők és nyelv – Mit tudhat meg a nyelvészkutató a babáktól?” – tudománynépszerűsítő program. (Kutatók Éjszakája 2013. Debrecen. 2013. 09. 27.) Ha kíváncsi vagy az előadásra, nézd meg a diaanyagot, illetve olvasd el az eseményről készített egyetemi…..
Cservenyák Dia 2013.11.29 19:25:46
@Mária Ivancsó: @Szandi1990: @ponges: @Rita Gellért: Találtam egy cikket, ami hasonlókat is ír, mint az előzőek, de van egy rész benne amit kiemelnék: "...a mimika egyáltalán nem azt jelenti, hogy a magzatoknak lennének érzelmei.
Még nem rendelkeznek az érzelmekhez szükséges kognitív képességekkel. Az arcmimika esetükben inkább egyfajta tréning, amellyel a magzat felkészül a kinti világra.." Így Szandi utolsó kommentjét támasztom ezzel alá, hogy ez inkább csak valami "arctornának" tekinthetjük. A cikket itt találjátok: www.harmonet.hu/kutyu-es-tudomany/61116-a-magzatok-mimikaja-mar-a-mehen-belul-felismerheto.html
Cservenyák Dia 2013.11.29 22:44:34
@Rita Gellért: www.lelkititkaink.hu/testbeszed_csecsemo.html
a csecsemő síráshoz kerestem valamiféle útmutatót, miért sírhatnak a babák. Ezt találtam, ahol leírja melyik sírás milyen típusú, számomra ez rendkívül érdekes volt. (más sírás az éhesség, az álmosság stb.) Akit érdekel érdemes elolvasni.
Az újszülöttek, akik anyanyelvük jellegzetes hanglejtés- és nyomatékmintáit már magzati korukban megismerték, ezeket használják vezérfonalakként ahhoz, hogy a beszédfolyam hangsorainak kódját alaposabban is megfejtsék. A meghatározott hangsúlyviszonyokkal rendelkező nagyobb…..
Cservenyák Dia 2013.11.29 18:54:17
@Kiss Klaudia Enikő: @audrey1201: Igen, szerintem is közrejátszhat a kor. De a kérdés engem is foglalkoztat, hogy ugye az anyaméhben más hanghatások érték, más anyanyelv dallamvonalát ismerhette meg belülről, akár kis ideig kívülről is. Nyilván kisebb korban könnyen áttérnek, de lehet-e ez hatással valamilyen fejlődésre? Előnye vagy hátránya lehet-e ha más nyelvben fejlődik magzati, majd csecsemőkorban?
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.07 17:34:34
Ajánló „Dajkanyelv” – tudománynépszerűsítő rádióbeszélgetés. (Elhangzott a Friss Rádió „Egyetem tér” című műsorában. Debrecen. 2013. 10. 01.) Ezúttal egy rádióbeszélgetést ajánlok a felnőttek csecsemőkhöz és babákhoz intézett beszédéről. (A műsorban…..
Cservenyák Dia 2013.11.29 14:44:34
@Mária Ivancsó: Igen, Marcsi, ebben a felvetésben, ha jól értelmezem amit a többiek írnak, nekem is kétségeim vannak, hogy létezne "babanyelv". Szerintem a babák inkább nonverbális kommunikáció által értik meg egymást ilyen korban még, hasonlóan a kutyákhoz, ahol a testbeszéd, az arcmimika a megértésük alapja.
Cservenyák Dia 2013.11.29 15:26:38
@Szandi1990: Ha már az ikrekről van szó: www.nyest.hu/hirek/az-ikrek-titkos-nyelve
Érdekes az ikreknél, hogy később kezdenek el beszélni mint az egyedüli gyerekek, szociális kapcsolataik is nehezebben fejlődnek. A cikkben olvasható, hogy ők egymással többet kommunikálnak (nonverbális úton is akár), ezáltal elszigetelődnek. Említik, hogy az ikrekkel külön-külön is foglalkozni kell, hogy megfelelően alakuljanak ki a képességeik.
Amikor a szülőszobában egy baba felsír, meghatódva azt érezzük: egy új élet vette kezdetét. Akkor is óriási jelentőségű pillanat ez, ha ma már a kísérletekből tudjuk, a nyelv szempontjából a születés egyébként nem is egészen a legelső lépések megtételét jelenti, sokkal…..
Cservenyák Dia 2013.11.29 14:19:50
@Mária Ivancsó: Egy diszlexiásokkal foglalkozó cikkben olvastam ezt a mondatot: "A ritmusérzék fejlesztése a szótagolás kialakításának az alapja."
Szerintem mutatható kapcsolat, saját példából kiindulva. Testvérem ritmusérzéke valamivel rosszabb, mint az enyém, a szótagolás is nehezebben megy neki, ezzel szemben nekem könnyebb a szótagolás, valamint zenei ritmusok utánzása is. Azt viszont nem tudom, hogy közrejátszik-e az, hogy én jártam zenei oktatásra és fejlesztettem a ritmusérzékem.
Cservenyák Dia 2013.11.29 14:25:02
@ponges: A beszélő cumis kísérleteknél, ha két nyelvet játszottak le a babáknak, akkor meg tudták azokat különböztetni, így meglehet, hogy a kétnyelvű babák már egészen korán el tudják választani a két nyelvet, azon belül is is a szótagokat. (azt a szituációt nehezen tudom elképzelni, hogy egy szóban mindkét nyelvből vannak szótagok, ha így értetted)
Babák, gyerekek és nyelv 2013.08.22 23:20:07
Ajánló „Gügyögés kicsiben és nagyban” – tudománynépszerűsítő cikk. (Nyelv és Tudomány 2013. 08. 22.) Hamarosan jön a következő blogbejegyzés, addig is egy kis olvasnivalót ajánlok a dajkanyelvről. Anyát hallgatni jó! (Fotó: Bartha-Tóth Alexandra) A felnőttek a…..
Cservenyák Dia 2013.11.28 17:43:05
@Szandi1990: Részben ehhez kapcsolódik ez a cikk: www.csaladivilag.hu/cikkek/csecsemok/a-mosolytol-az-elso-szoig-a-beszed-fejlodese-a-baba-eslo-eveben/621/
A különböző kommunikációs fajtákat mutatja be a baba első 12 hónapjában. Vannak érdekes dolgok benne, például, hogy a babák 4 hónapos kor előtt nem mosolyognak.
Cservenyák Dia 2013.11.29 13:39:24
@audrey1201: Találtam egy szakdolgozatot 2008-ból, a DE-Magyar Nyelvtudományi tanszék honlapján, mnytud.arts.unideb.hu/szakdolgozat/1585/patkos_a_1585.pdf
A pöszeség nem jár egyedül címmel.
Az emberek egészen eltérően viszonyulnak ahhoz a tényhez, hogy a kismamák gyakran beszélnek magzataikhoz: a különféle vélemények két szélsőséges álláspont között helyezkednek el. Vannak, akik egyenesen azt gondolják, a kis pocaklakók nemcsak hogy hallják, de értik is, amit…..
Cservenyák Dia 2013.11.25 17:37:17
@ponges: Ugye ismerjük a két "nyelvi" területét az agynak, a Broca (beszédprodukcióért felelős) és Wernicke (beszéd megértéséért) terület. Az anyanyelv és idegen nyelvek, vagy ha kétnyelvű gyerekről van szó, mindegyik nyelvi értés és produkció ugyanazon a területen kell, hogy megszülessen, így szerintem ha sérül valamelyik terület, akkor mindkét nyelvre hatással kell hogy legyen.
Cservenyák Dia 2013.11.25 17:49:21
@ponges: Találtam egy cikket ehhez kapcsolódva: www.szuloklapja.hu/magzat/1059/anya-magzat-kommunikacio-a-varandossag-alatt.html
Bár nem feltétlenül nyelvészeti szempontból vizsgálja magzat-mama kommunikációt, de érdekes. Az olvasás is egy kommunikációs fajta magzat-mama között, ami nyugtatólag hat a babára, s így ha nem is tudjuk biztosan, hogy okosabb lesz-e ettől, de mindenképp kiegyensúlyozottabb lesz, valamint indentitás-fejlődésének az alapjai ezek.
Azt mondják, már az újszülöttek felismerik anyanyelvüket, sőt mintha más nyelvekkel szemben ez iránt valami eredendő lojalitást is éreznének, mintha a szívük kezdettől fogva az anyanyelvükhöz húzna. Vajon van ennek a meglepő kijelentésnek bármiféle alapja, vagy ez is csak egy…..
Cservenyák Dia 2013.11.25 16:08:41
@Rita Gellért: Igen, ez számomra is érdekes. Talán az lehet az oka, hogy nincs fizikai kapcsolatban magzati korban az apával, úgy mint az anyával, s ezáltal "csak" egy kívülálló sokat hallott személy lesz. Gondolom azért is különítik el, hiszen sokat hallják, meg a férfi hangnak a színe, mélysége miatt se preferálhatják annyira, mint egy női hangot.
Cservenyák Dia 2013.11.25 16:34:19
@Szandi1990: Kifejezetten a zenehallgatás - ritmusérzék kapcsolatra nem találtam kutatási eredményt, de azt több helyen olvastam, hogy a magzati korban hallgatott zene pozitív hatást fejt ki az agy fejlődésére, a későbbiekben pedig megkönnyít bizonyos ismereteknek az elsajátítását. Így lehet akár a zenélés is egy olyan ismeret, amit könnyebben elsajátít ezáltal.
Cservenyák Dia 2013.11.25 17:06:27
@ponges: @audrey1201: "az anyanyelvünkön tesszük meg (...) a nyelv segítségével." Ebben a kérdésben benne is van a válasz, hogy a nyelv segítségével gondolkodunk, és nem általa. audrey1201 ahogy említette is, akkor a süketnémákkal mi a helyzet? Ők is kifejezik a gondolataikat, csak éppen nem verbális nyelvvel, hanem a nonverbális jelnyelv segítségével.
Az emberek együtt élnek a nyelvvel, nap mint nap beszélnek és meghallgatnak, írnak és olvasnak. Olyan szoros kapcsolat ez az emberek és a nyelvük között, ami erősebb és tartósabb a legjobb házasságnál is. Egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy a nyelv valamilyen formában…..
Cservenyák Dia 2013.11.21 20:03:19
@Rita Gellért: Szerintem ez rendkívül hasznos lehet több szempontból is, ebből kettőt emelnék ki, amit az oldalon írtak. Az egyik az, hogy megerősíti a beszélt nyelvet. Úgy gondolom, hogy a baba hamarabb tanul meg egyes szavakat, ha többfelől megerősítik azt, jelen esetben kézjelekkel. A másik rendkívüli haszna a babajelelésnek szerintem a kötelék megerősítése. Valószínűleg az által lehetséges ez, hogy a babajelnyelv mindkét fél (anya és csecsemő) számára is ismeretlen, ezért "nulláról" kezdik. [Hasonló tanítási módot vezettek be állatoknál is, ezzel erősítve a gazda - állat kapcsolatot (pl.: delfinek, kutyák), az úgynevezett klikkeres módszert, amit mindkét félnek tanulnia kell.]
Cservenyák Dia 2013.11.21 20:03:24
@ponges: Szerintem ennek az lehet az oka, hogy míg a külföldi beszélők egyfajta szabályrendszer alapján sajátítják el a nyelvet, az anyanyelvi beszélők, jelen esetben a csecsemők bele születnek az anyanyelvi környezetbe, s hallomás útján tanulgatják a nyelvet, nem egy nyelvtankönyvet kapva.