Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Kölnei Lívia

0 bejegyzést írt és 41 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Annak ellenére, hogy sokan aggódnak a „keresztény Európa” jövőjét illetően, azt javaslom, gondoljuk át, van-e reális félnivalónk. Úgy gondolom, több tényező miatt sincs okunk a pánikra. Kereszténynek lenni nem minden korban volt kimondottan divatos dolog. Egykor oroszlánok eleségeként végezték…..
Sefatias Az én utópiám (1.rész) 2014.09.06 15:31:22
Nem is tudom, hogyan kezdjem. Azt hiszem ez az írásom sem lesz szokványos. hetek, hónapok óta jár a fejemben a téma, de nem tudom összerakni, ezért úgy döntöttem, hogy leírom ahogy van. Eredetileg sok. egymástól független gondolat volt, ami sok egymástól független posztban jelent volna meg itt. De…..
Ahogy az előző posztnál írtam, gyakran felmerül bennem a kérdés, hogy a társadalmi problémák megoldása kinek a feladata. Vajon Krisztusé? Aki majd egyszer, az általa jónak látott időben eljön, és megváltoztatja a körülményeket, és minden gonosz megkapja a büntetését, a jók pedig a jutalmukat? Vagy…..
Kölnei Lívia 2014.09.04 16:02:36
@sefatias: Ha ezt ilyen summásan írod ("nem látok egyetlen egyházi kezdeményezést sem az alsóbb néprétegek felemelésére"), az biztos, hogy nem igaz. Erről korábban már váltottunk kommentet. Elég hosszú tanulmányt lehetne írni arról, hogy a különféle társadalmi rendekben (főleg a feudalizmusnak nevezettben) épp az egyházi hivatalos szervezet volt az, ami a legtöbb támogatást és lehetőséget adta az alsóbb népréteghez tartozók felemelésére. Az késő újkorban már felsorakoztak mellé civil szervezetek is. Részletezni kommentben nem tudom, búvárold más szemmel is a történelmet! Emellett elismerem, hogy a klérus számára mindig nagy kísértés volt a világi hatalomhoz, gazdagsághoz igazodás - ezt a kísértést nagyon sokszor elbukták, és ezen nincs mit szépíteni. De az emberi éremnek mindig két oldala van, és a lelkületünktől, hozzáállásunktól függ, hogy melyiket látjuk fényesebbnek. Te az egyiket. Én kb. egyformának látom a kettőt.
És mind a harcos ateistától, mind a harcos vallásostól félek, a kettő majdnem ugyanaz.
Kölnei Lívia 2014.09.04 16:05:32
@Vértes László: Ezekkel egyetértek.
Kölnei Lívia 2014.09.04 21:04:37
@sefatias: Már éppen kezdtem örülni, hogy ismered a kereszténység középkori társadalomjobbító tetteit és szerepét is, nem csak a tévelygéseit - amikor kiderült, hogy neked ez mind smafu, mert alapjaiban mégiscsak rossz volt minden, mert kereszténység itt még sosem volt. Sefa, én maradok az árnyaltabb és irgalmasabb értékelésnél, amikor emberek és kezdeményezéseik hatását megítélem - egyrészt, mert ezt tartom hitelesebb megközelítésnek, másrészt emberségesebbnek, harmadrészt (és ez a legfontosabb) ezt tartom krisztusibb megítélésnek. Nem irigyellek: marxistaként Istenben hinni és a "hogyan"-ját keresni igen nehéz. De nem győzködlek tovább, mert még a végén hinnék Vértes Lacinak, hogy csak kifogásokat keresel, hogy szidhasd a keresztényeket.
Sefatias A korszellemről 2014.08.27 10:54:49
Azt hiszem, ha a kereszténység történelmét megfilmesítenék, és hűen be szeretnék mutatni, akkor 18-as karika nélkül lehetetlen lenne forgalomba hozni. Míg egyik oldalon ott van a keresztény ember önfeláldozása, segíteni akarása, egy jobb közösség megvalósítása érdekében…..
Kölnei Lívia 2014.08.27 16:01:38
Nem, nem írhatóak felül. A korszellem ismerete csak abban segít, hogy jobban megérthessük az akkor élt emberek tetteinek indítékait, a hatásokat, amik őket érték. Ezek a külső hatások mind-mind belejátszottak a döntéseikbe, mert nem hagyhatták figyelmen kívül - a bibliai vezérelvek mellett - a kor követelményeit sem. Ahogy mi sem hagyhatjuk ki a mi korunk kényszereit. Ennek a folyamatnak a megértésében nekem az segít, hogy az emberiség történetét a gyerekéhez hasonló fejlődési folyamatként fogom fel, ami még csak nem is egyenes vonalú, vannak benne kitérők, de mégiscsak fejlődés. A jézusi elvek megértéséhez és megéléséhez fel kell nőni. Ez egy nagyon lassú, egy ember léptékével alig mérhető folyamat, de segít megérezni a történelem ismerete. Ma nem azért pacifistább az emberiség értelmes (önreflexióra képes és némi történelmi rálátással rendelkező)részének nagyobb hányada, mint 100-150 évvel ezelőtt, mert csökkent bennünk a harci kedv, hanem mert egyre több ember döbben rá arra a történelmi tapasztalatra, hogy a háborúzás fokozatosan romba döntheti a civilizációt, vagyis a viszonylagos jólétet. Két világháborúval ezelőtt a konfliktusok harcos lerendezése még egészen természetes eszköznek tűnt. Ma már nyammogunk, hezitálunk egy kicsit előtte. A keresztény felekezetek tagjai se azért nem állítják egymás hátába a vasvillát, mert csökkentek a Biblia-értelmezési nézeteltérések, hanem mert kezdünk rájönni a történelmi tapasztalatból, hogy a harc meddő és káros. Ma a kat. egyháznak eszébe se jutna szentté avatni egy István királyhoz hasonló embert, de abban a korban, azon a gyerek-szinten mérve kimagaslott a többi keresztény gyerek közül.
Még egy posztot áldozok arra, hogy megvizsgáljam lehetett-e, illetve lesz-e Európa keresztény. Az evangéliumokat olvasva sokszor találkozni Jézus azon kijelentéseivel, amelyek nagyjából megsaccolják a keresztények számát a társadalomban. Az egyik legnépszerűbb példázatával…..
Kölnei Lívia 2014.08.22 18:37:41
@Vértes László: Eszemben sincs teljes mértékben elfogadni Sefa érveit, bár természetesen megfontolom mindet. Csak megértem, hogy miért látja homlokegyenest másképp azt, amit én látok - anélkül, hogy igazat adnék neki.
Nemrég írtam egy posztot arról, hogy miért is nem tartom Európát kereszténynek. Sőt nemcsak , hogy nem tartom, de személyes tanulmányaim alapján merem állítani, hogy a történelem során Európa soha nem is volt keresztény. Az a posztom elég nagy port kavart. Rengetegen olvasták és…..
Kölnei Lívia 2014.08.15 12:36:45
A cikkedet olvasva kicsit megijedtem, mert sommás kijelentéseidet én is úgy értelmeztem, hogy Európa államaiban sosem laktak igazi keresztény emberek, soha nem hoztak egyetlen keresztény szellemű rendelkezést sem, nem hajtottak végre egyetlen igazán krisztusi cselekedetet sem (pl az ispotályokat, szegényházakat is csak emberi számításból működtették, semmi keresztényi könyörület nem volt bennük) stb. Komolyan megijedtem, mert azt olvastam ki belőle, hogy "menjetek a fenébe ti, akik keresztény Európáról beszéltek, mert SEMMI és SENKI soha nem volt itt igazán krisztusi". Most a kommenteket olvasva kicsit fellélegeztem, mert végre kimondtad (leírtad), hogy élt már itt azért néhány rendes keresztény ember is. Mégiscsak van miről beszélgetnünk, megvitatnunk például konkrét történelmi példákat, hogy abban az eseményben, intézményben, tettben és következményeiben pl. mennyire nyilvánult meg a keresztény eszme, mennyire nem... És ha megnyilvánult, az mennyire hatott ki az adott társadalomra, stb. Tehát így van vita- vagy beszélgetés- alap, mert a "soha", örökké" és "egyáltalán" kifejezésekkel nem lenne mit vitázni. Ennek örülök, noha kevés energiám és kedvem lenne most ehhez. (Nem baj, majd máskor.) Viszont ettől még fennáll az, amit Vértes Laci vetett fel problémaként: a nyelvhasználat. Ha elvárásaid alapján nem beszélsz (legalább múlt időben) keresztény európai társadalomról, és nem akarsz kettős mércét alkalmazni, valóban nem beszélhetsz muszlim társadalomról se, magyarokról se, németekről se, és tényleg nem nevezheted Indiát se hindu társadalomnak. Sőt, még a volt Szovjetuniót se nevezheted ateista és kommunista (vagy szocialista) államnak, mert bár ez volt a hivatalos ideológia, biztosan voltak titokban hívők vagy szkeptikusok is az apparátusban (a polgárok között meg pláne). Ez a logika kikezdhetetlen, úgy tűnik. Persze megteheted, hogy figyelmen kívül hagyod. Én szeretem keresni a vállalható kompromisszumokat. Mit szólnál a "keresztény jellegű európai társadalom" megfogalmazáshoz? Vagy "kereszténységre emlékeztető vagy utaló társadalom"? (Az álkeresztényt azért nem javaslom, mert az esetleg azt jelenthetné, hogy minden benne lakó álkeresztény volt.) El tudnád fogadni ezt a köztes megnevezést? Vagy nem?
Sefatias Keresztény Európa? 2014.06.10 08:23:12
Az elmúlt néhány évben egyre erősödnek azok a hangok, melyek kiáltanak a keresztény Európa visszaállításáért. Sokan temetik a keresztény értékrendet, amely már az Uniós alaptörvények közé sem került be. A liberalizmus térhódítása, amely együtt jár a szakállas nők,…..
Kölnei Lívia 2014.06.11 10:42:54
@sefatias: A bíráló korlátolt tudását illetően teljesen igazad van. A különbség legfeljebb abban van két korlátolt tudású ember között, hogy ki mennyi időt töltött el az adott (bírált) korszak tanulmányozásával, és milyen forrásokat használt ehhez. A vélemény azonban mindenképp korlátolt marad. A lájkok pedig nekem mindig gyanúsak: vajon, akik lelkesen lájkolnak, miért teszik? Mert egyetértenek a megelőző keresztény évszázadok teljes elítélésével? És vajon az ő hitük milyen? Meghaladja a megelőző korok embereiét? Honnan származik a hitük, kik örökítették át nekik? Miért nem halt el a kereszténység, ha teljesen szembement a krisztusi tanítással? Ezek persze nem igazán válaszra váró kérdések. (Jobban mondva hallottam már egy-két magyarázatot, amit nem szívesen hallanék újra: pl. a krisztusi hitet kizárólag az eretneknek bélyegzett mozgalmak képviselték és adták tovább, így jutott el egyes 19-20. századi alapítású közösségekig, akik ma is kizárólagos letéteményesei...)
Kölnei Lívia 2014.06.11 11:13:49
@sefatias: Ebben számomra is sok szimpatikus gondolat van.
Kölnei Lívia 2014.06.11 11:17:44
@sefatias: Ugyanazokat a kijelentéseidet erősíted, amelyeket már a posztban sem tudtam elfogadni, mert túl egyoldalúnak tartom. Szerintem túl sokszor és túl megfellebbezhetetlenül használod azt, hogy "soha" - miközben egyéni vagy közösségi emberi teljesítményeket értékelsz. "Soha ne mondd, hogy soha! No meg, hogy örökké" - szokott inteni egy kedves hozzátartozóm, és már olyan hosszú ideje mondogatja, hogy megfogadtam. :)
Sefatias Két év... 2014.05.09 07:12:10
Gyakran olvasok "szülinapi" posztokat, amikor egy blog elérkezik egy évfordulóhoz. A múlt hónapban ez a blog is kétéves lett. Két év, 230 poszt, 140000 oldalletöltés, kb 8000 hozzászólás a részemről. Az írásaim minőségét nem tudom és nem is akarom meghatározni. Mivel több…..
A most következő gondolatok már egy éve forgolódnak a fejemben. Először akkor fogalmaztam meg másoknak, mikor közel egy évvel ezelőtt egy egész napos kiránduláson voltam néhány volt véntársammal. Érdekes, hogy mi, akik kijöttünk Jehova Tanúi szervezetéből teljesen másként közeledünk a kereszténység…..
Kölnei Lívia 2014.05.12 18:47:34
@@sefatias: Vértes Laci kérdéseit szívesen megtoldanám: Vajon a keresztény "vallások" mennyiben járultak hozzá, hogy itt és most Európában és Észak-Amerikában még mindig meghatározóak (legalább erkölcsi téren) a jézusi tanítások? Mennyiben járultak hozzá a ker. vallások hívei (a maguk ködös és megtévesztett látásával), hogy Ti ismerhetitek most és itt a Bibliát? A felmenőitek (lehet, hogy nem a közvetlenek, hanem századokra visszamenően a régebbiek - milyen módon hittek Istenben?
Azt hiszem, hogy eljött az ideje annak, hogy a teremtési beszámolóval kapcsolatos kérdéseimet megfogalmazzam egy posztban. Máig sem értem, hogy mi volt az oka annak, hogy nagyon hosszú ideig fel sem merültek bennem ezek a kérdések, miközben ki tudja hányszor olvastam el ezt a részt a Bibliából.…..
Kölnei Lívia 2014.02.02 20:45:21
Húszas éveim elején eléggé izgatott a kérdés: össze lehet-e egyeztetni a kereszténységet a tudományossággal, ezen belül megfér-e egymással a bibliai teremtéstörténet és az evolúció tana. Én akkoriban megnyugtató érzéssel rendeztem ezt a kérdést magamban, aminek az lehetett az oka, hogy katolikus környezetben mindenki össze tudta egyeztetni a Biblia ihletettségét a Biblia tudományos (vagy akár irodalmi) vizsgálhatóságával. A Teremtés könyve esetében senkinek nem okozott problémát, hogy ez egy olyan, emberek által - és hosszú időn át - szerkesztett könyv, ami alkalmas arra, hogy Isten örök érvényű üzeneteit hordozza és közvetítse. Nekem nincs olyan katolikus ismerősöm, aki a Biblia szó szerinti értelmezését vallaná (biztos van ilyen, de én még nem találkoztam vele), hiszen akkor Jézus példabeszédeit is szó szerint kellene értelmeznünk. Épp a példabeszédek műfaja az, ami visszamenőleg megvilágíthatja a közel-keleti emberek képszerű, jelképes gondolkodását. A Teremtés könyve közöttük, és első lépésben nekik íródott, egyetemes érvénnyel, ezért magán viseli a korabeli gondolkodás és stílus elemeit. Vitathatatlan például egyes részek hasonlósága a mezopotámiai teremtésmítoszokkal, de ez nem von le az értékéből. A másik hatás huszonéves koromban Teilhard de Chardin, a jezsuita őslénykutató tudós volt, aki mint a tudomány és a hit embere, csodálatos írások sorában fejtette ki, hogy a fejlődés (evolúció) maga Isten teremtési aktusa. Isten nem kész világba "dobja bele" az embert, hanem ez egy csodálatos, időben kibontakozó folyamat, aminek a végén a Tapasztalat és a Hit, Tudomány és Misztika majd összeér Krisztus körül. (Az írásai - például a "Hogyan hiszek" vagy "Az evolúció Istene" - nehezen adják meg magukat, mert Teilhard de Chardin egyszerre tudós és misztikus, vagyis a legritkább emberfajta. Ma is csak töredékesen értem őt, de még így is érdemes olvasgatni.) A teljes képhez hozzátartozik, hogy Th. de Chardin megelőzte a korát a katolikus egyházon belül is: nem taníthatott, és nem nagyon adhatta ki a műveit. Halála (1955) után viszont gondolatai szépen beszivárogtak a teológiai gondolkodásba, ahogy az a valóban nagy hitű és eszű gondolkodókkal történni szokott. Ma már sokan tisztelettel és büszkén hivatkoznak rá.
A világ tele van útjukat kereső emberekkel. Legtöbbünk sok csalódáson átesve, bizalmatlanul szemléli a körülötte lévő világot. Kinek higgyek? Kiben bízzak?  Ha valaki szeretne is Isten oltalma alá kerülni, gyakran nehéz megtalálni azt a helyet, közösséget, amely…..
Ma egy éve indítottam útjára a Militia Christit, melyet katolikus apologetikai, tehát hitvédelmi blognak szántam. Szerettem volna, ha a katolikus vélemény úgy jelenhetett volna meg nagyobb nyilvánosság előtt, ahogy korábban csak ritkán: nem elvont teológiai magyarázatok vagy nem…..
Kölnei Lívia 2013.10.26 10:28:21
@Katekéta: Vannak veszélyei az egyéniség előtérbe nyomulásának, ezért tisztelem a "nem én számítok, hanem az ügy, amit képviselek" hozzáállást. Ahogyan régen a templomokat építették. A személy mégis lényeges: lelkületünkön, tudásunkon, élettapasztalatunkon szűrődnek át még az egyértelmű bibliai tanítások is. Hát még azok, amelyeket nem könnyű értelmezni!... Persze olvasgatva a durva és névtelen kommenteket itt és máshol is, duplán indokolttá válhat a névtelenség. Lehet, hogy egyszer én is inkognitóba vonulok. :) Jó munkát!
Keresztény gyülekezetek százai várják tárt karokkal a Krisztusban hívő, üdvösségre vágyó embereket. A keresztény palettán mindenféle színű, formájú, tartalmú egyház nyújtja feléd hívó kezét, és boldog mosollyal az arcán, hirdeti neked az evangéliumot. A…..
Sefatias Tudás? Érzés? Hit? 2013.09.02 09:43:55
„A hit a remélt dolgok biztosítékon alapuló várása, a nem látható valóságok nyilvánvaló bizonyítása…Hit által fogjuk fel, hogy a világrendszerek Isten szavára szerveződtek rendbe, úgyhogy amit látunk, az azokból lett, amik nem válnak láthatóvá.” Hinni, érezni vagy…..
A mai nap a korrektúrázás jegyében telt el. Séta alma, fotózás csak helyben. Egy Aranyfácán dobozos sört ittunk meg ebédhez. Lekaptam, és címet is adtam neki: Elbújt a bal fácán. Maga a kép nem mond sokat. Egyszerre nem lehet mindkét fácánt látni, s ha a jobb fácán bújik el,…..
Kozonithy 2013.01.01 22:05:48
Hiszek(Sík Sándor) Hallják meg hívők és hitetlenekÉlet-halálra szóló eskümet!A szív bősége zúg fel ajkamon,Az kényszerít a Krisztust vallanom.Hallják meg rokkant, vén aposztatákS a vétekben vajúdó új-világ,A forradalom, a vak Leviáthán,És hallja meg a settenkedő…..