Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Budakeszi Blog

40 bejegyzést írt és 78 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Minden egyes forint éves bérleti díjbevételhez tartozik egy 500-szor akkora értékű elmaradt építkezés. És ötven év, amíg ezeket a közintézményeket használhattuk volna. A hülyének is megéri, nem? ..
Budakeszi Blog 2023.09.04 21:43:09
@Fredddy: Igen, én is úgy látom, hogy ez tömeges, akár többségi igény. Megkockáztatom, sokkal többen gondolják így, mint például 10 évvel ezelőtt. Ebbe egyébként nemcsak a lakók száma játszik be, amely az utóbbi 10 évben is "csak" 10-12%-ot nőtt, hanem az autók számának sokkal dinamikusabb növekedése. Szerintem a közlekedés felől indukálódik a Stop agglo! gondolat, az autóforgalom egyszerűen átlépett egy tűréshatárt.
Budakeszi Blog 2023.09.05 06:24:39
@Fredddy: Ez mind igaz, és nem akartam új témaként behozni, mert hasonlóan komplex ahhoz, hogy egy kommentfolyamban megbeszéljük. Csak azt akartam jelezni, hogy a jogos ellenérzések nem direktben az urbanizáció lokális népesség-növekedési mértékéhez (Budakeszin évi 1%) kötődnek, hanem annak egyéb következményeihez, a lakosság-növekményt jóval meghaladó fogyasztáshoz, település-használathoz.

Ebből csak annyi a tanulság, hogy az urbanizáció káros hatásait nem a betelepülésnél kell megfogni, hanem a fogyasztás felől. Ha az önkormányzat beszedné az autós közterület-használat valódi árát (ide értve az új utak kialakítását, ld. fenn és pl. a parkolást), akkor már előrébb lennénk a káros hatások mérséklésében.
Budakeszi Blog 2023.09.06 06:32:47
@Fredddy: Elméletileg teljesen igazad van. A népesség-növekedést kordában kell tartani, ez egyébként Budakeszin egyelőre nem annyira vészes, mint a szomszédos településeken. Az elmélet valóra váltásánál van azonban két gyakorlati probléma.

Az egyikről már írtam: az urbanizációban túl sok a gazdasági érdekelt, akiknek az önkormányzat nem tud eléggé ellenállni. Budakeszin ez abban nyilvánult meg, hogy a jelentős részben helyben lakó (tehát itteni választó) zártkerti ingatlantulajdonosok, illetve kárpótoltak az ingatlanjaik közművesítésében és építési övezetbe vonásában voltak érdekeltek. Így lett Makkosmáriából potenciális népességi bomba, így jelenik meg számottevő lakosság a Telki felőli végeken, és így zajlik éppen Nagyszénászug benépesítése.

A másik gyakorlati probléma, hogy az építési övezetbe vonások 30 évre előre, egy lépésben megtörténtek. Ez azért gond, mert építési jogot utólag elvonni nem lehet. Az önkormányzat a 2000-es évek környékén ráállította erre a pályára Budakeszit. (Akkor még nem volt ennyire elterjedt a növekedés-ellenes gondolat.)

Belátom, hogy a lokális fogyasztás-csökkentés sem egyszerű hasonló, politikai okokból, de azt azért megjegyezném, hogy pont a Stop agglo! tömeges igénye miatt most van lehetőség erre lakossági támogatást szerezni. Ez egyébként nem igazán pénztárcába nyúlás, hiszen a beruházási hozzájáruláson kívül nem elvon, hanem felszabadít, illetve átcsoportosít jövedelmeket, a beruházási elvonás meg helyben (konkrétan a házak előtt) marad.

Szóval igen, az életmódi változás sokkal hangsúlyosabb, és tartok tőle, sokkal nehezebb is.
Az évi 1%-os növekedés önmagában nem jelent akkora gondot, hogy drasztikusan be kellene húzni a féket. Valójában sokkal régebb óta fennálló, krónikus közlekedési, parkolási, közmű- és férőhelyi problémáink vannak. Csupa olyan jelenség, amelyekért jórészt a városmenedzsment okolható. ..
Budakeszi Blog 2023.04.14 11:52:08
@Fredddy: Az urbanizáció világjelenség, nehéz kiválogatni, hogy kiket akarunk kihagyni belőle :) Nem a lakhatási körülmények mozgatják, nincs valami Monty Python-féle kertnélküliségi mozgalom, hanem a munka- és jövedelmi lehetőségek, illetve a közszolgáltatások vonzzák az embereket tömegesen a centrumok felé. Emiatt persze magasak lesznek az ingatlanárak, ez tolja a telkek kimaxolása felé a résztvevőket.

Az építési szabályozással valóban kordában tartható a folyamat, de a szabályozás hosszú távon a lakhatási kultúra (közmegegyezés) leképezése. Ezért nincsenek nálunk például felhőkarcolók. A társasházakkal szemben viszont már közel sincs ekkora ellenállás.

Ettől függetlenül azt gondolom, hogy Makkosmárián nem lesz jellemző a társasházi forma, majd esetleg 40-50 év múlva. Addig talán az infrastruktúrát is sikerül normál kertvárosi szintre hozni.
Budakeszi Blog 2023.04.14 12:38:09
@Fredddy: Nem a közmegegyezésre hivatkoztam, hanem a kultúrára, csak magyarázólag tettem hozzá, hogy nem egyénileg, hanem közösségileg értve. De tény, hogy azon belül nagy különbségek vannak, és a szabályozásra valóban erősebben hatnak a lobbiérdekek.

Budakeszin eddig jellemzően választói érdekek alakították a szabályozást. A helyben lakóknak volt/van több értékesítésre, hasznosításra váró ingatlana (kárpótlás, zártkertek). Ez lassan változik, de marad ilyen elaprózott, mert ilyen a telekszerkezet is. Nagy fejlesztő ide nem nagyon teszi be a lábát, mert nincs akkora egybefüggő fejlesztési terület.

A posztban egyébként pont azt írtam le, hogy Budakeszi még egyáltalán nem annyira zsúfolt, mint amennyire annak érezzük.
Budakeszi Blog 2023.06.09 02:32:59
@törzsmókus: Igen, mert jelen esetben nem az okaira, hanem a hatásaira fókuszáltam. Más irányba vitte volna a gondolati szálat. Az önkormányzatok kivéreztetését sem írtam bele.
Bár mostanság mindenki a kiszáradt Nádas-tóra fókuszál, Budakeszin van egy másik, még létező vizes élőhely, amelyet az emberi beavatkozás fenyeget. Ahová rendszeresen jut víz, de a természetet leuralni vágyó embernek az is baj. Azért a víz az úr… Koós Kolos írása..
Ahogy az oda- és elvezető utcákat, erdei utakat, kedvelt turistakörnyéket sem. Legyen a parkerdő az embereké, a kocsikat hagyják a természeti terület határán! ..
Budakeszi Blog 2023.04.18 09:30:57
@Koós Kolos: Nem értem, hogy melyik rész vonatkozik csak a Balkánra. A turizmus nyereségeinek és externáliáinak eloszlása világszintű probléma, ld. overturism.
Budakeszi Blog 2023.04.18 09:37:10
@Koós Kolos: (A városmarketinget ne valami tudatos tevékenységként képzeld el, nincs olyan. Szimplán arról van szó, hogy hány ember hallott Budakesziről és milyen kontextusban. E téren a Vadaspark a település fő arculati eleme.)
Budakeszi Blog 2023.04.18 10:14:10
@Fredddy: Hadd hívjam fel a figyelmet ismét a posztban hivatkozott tanulmányra, amely tartalmazza az alaphelyzetet, pl. a Vadaspark területi elhelyezkedését is: drive.google.com/drive/folders/1Yfp7aFkB9cgqFRVQj4lHqZhvc9MPr8wv
Budakeszi Blog Hol a határ? 2023.03.30 09:00:00
Meddig terjeszkedhet a település házakkal, utakkal? Telkiig, Pátyig, Budaörsig? ..
Budakeszi Blog 2023.04.18 09:27:01
@nem benfentes: A poszt arról is szól, hogy ne a főutak (országos és regionális közlekedési folyosók) határozzák meg egy település terjeszkedését. Nem arról van szó, hogy ezekre ne lenne szükség, hanem arról, hogy ezeknek a nyomvonalát kéne a tervezett települési határokhoz és a településeket övező természeti gyűrűkhöz (mint védőzónákhoz) igazítani.
Nyáron és kora ősszel 18 utcát újítottak fel szerte Budakeszin. Az ezekről felmart, régi aszfalt darálékát terítették le pár hete a Darányi murvás utcáira. Akkor az ott élők szinte egyöntetűen örvendeztek, mostanra szinte egyöntetűen szitkozódnak. Az eddigi kőpor helyett immár bitumenport…..
Útelágazáshoz. Előbb-utóbb el kell döntenünk, hogy bővíteni vagy csillapítani szeretnénk-e az autós forgalmat. Mert a kettő egyszerre nem fog működni. ..
Budakeszi Blog 2022.03.09 14:10:02
@LustForLife: Ööö, Pest és Buda is "két külön városka szuper élhető központok" lennének? :) Gyanítom, hogy urbanisztikai szempontból utána is nagyvárosként funkcionálnának... ahogy az agglomeráció is egyre inkább része ennek a nagyvárosi térségnek. A városiasodási folyamatok természetes módon az integráció felé tartanak, a szétszabdalás semmilyen funkcionális változást nem hozna.
Budakeszi Blog 2022.03.09 15:06:28
@LustForLife: Ez a folyamat már magától zajlik :) A barackosi oldalon a Kerekmező környékén alakul ilyen települési alközpont, a makkosi oldalon is alakulhatna, ha az önkormi nem vállalkozná el az e célra alkalmas területet: budakeszi.blog.hu/2019/07/22/a_makkosi-nagyszenasi_varoskozpont_alapjait_rakja_le_a_lidl
A fővárosba tartó buszok gyorsítása nemes szándék, de ha közben csökkentik a frekventált közterületek helyi használatát, akkor az itt élők és dolgozók vesztesei lesznek az ingázók megsegítésének. ..
Budakeszi Blog 2021.11.04 17:33:23
@Egon, az egér: Mintha a linkelt preziben lennének erre adatok, de hogy a Vadasparktól a Tűzoltóságig tervezett buszsávokról vannak ábrák, az tuti: drive.google.com/file/d/1XP43GKiZgqanNG5dToq-6DZyg14I677S
Sosem volt még ennyi iskolakezdőnk, mindkét épület zsúfolásig megtelt, de egy újabb iskolának nincs helye. Hiába támogatná a tankerület, hiába segítenének a helyben lakó állami vezetők, hiába adna rá pénzt a kormányzat: az egyetlen alkalmas köztelkünkre ipari csarnokokat és irodaházakat építenének.…..
Budakeszi Blog 2021.07.13 07:38:04
@hefuso: Az elkerülő út nyomvonalát anno azért rakták a kijelölt lakóterületek széléhez, hogy (1) en bloc minél rövidebb legyen, (2) minél rövidebb szakaszon fusson védett természeti területen. A megvalósulását illetően nem mernék jóslatokba bocsátkozni, ennek esélyéről a főépítészt érdemes kérdezni.
A pályázatfüggőség szinte összes tünetét magán hordozza ez a beruházás. Utolsóként, hogy a tervezés csak a pályázati célra korlátozódik, és elvághatja vagy elszalaszthatja más fejlesztések esélyét. Városfejlesztési horror 3. rész ..
Budakeszi Blog 2021.04.29 11:59:41
@Alick: Igen, el kell választani a közlekedési (hivatásforgalmi) és a turisztikai (rekreációs-szabadidős) használatot. Te az előbbiről írtál, de Budakeszit a Budapest-Balaton kerékpárútba szeretnék bekötni, amely útvonal az utóbbit preferálja. A napi közlekedési célú forgalmat az autóra épülő kertvárosi életformában még becsülni sem merjük, de a domborzati tényező azért számukra is fontos: azaz hiába egyenes, ha meredek :)
Budakeszi Blog 2021.04.29 12:04:05
@kiskisutca: Az árokbefedés jó gondolat, de inkább városi környezetben megvalósítható. Ez egy 5,4 km hosszú külterületi, domborzatos útszakasz, horror sokba kerülne a "csövesítése". A pedelec-ek valóban nagyot fognak lökni a bringázási lehetőségeken, de tervezni a hagyományos kerékpárokra kell, ahogy egy autóút kanyarjait és emelkedőit sem a sportautókhoz igazítják, hanem az utánfutós kombikhoz :)
Budakeszi Blog 2021.04.29 15:34:07
@kiskisutca: Ezt mind aláírom, a _magyar_ útügyi szabványról és a tervezési alapelvekről (ld. utánfutós kombik) írtam. A kerékpárutak egyébként nemcsak sportcélú használatra készülnek, hanem hivatásforgalomra (iskola, munkahely) is, annak is meg kell felelniük. De nem zárom ki, hogy a rásik elterjedésével a tervezési szabványok is módosulni fognak.
A Facebook-on közzétett bejegyzés az annak első sorai alatt található dátumra kattintva olvasható...
Hány tanteremre lenne szükség? Hol lehet bővíteni, és hol lehet újat építeni? Milyen sorrendben? Ki fogja mindezt finanszírozni? Ezek nemcsak a mai, 15 ezres Budakeszi fojtogató kérdései, hanem a leendő 25 ezresé is. Ilyen messzire kell a városvezetőknek előretekinteniük. ..
Budakeszi Blog 2021.03.17 16:44:25
@Udv Mimi: Magántulajdon, és e célra amúgy is kicsi lenne, kb. 4000 m2-es.
Budakeszi Blog 2021.03.17 17:04:12
@Udv Mimi: 4-5 osztályos gimit nem csinálnak, 8 osztály a minimum, 16 az optimum. (A tanárok óraszámát csak így lehet rendesen kihozni.)
Közszolgálati különkiadás. Egy Budakeszin élő biológus összegző fordítása, amely nem biológusi mivoltából fakadt, inkább a józan paraszti ész és a sajnálatos aktualitás késztette. Samu Ferenc írása ..
Lehet-e Budakeszin a kerékpározás reális alternatívája az autózásnak és a buszozásnak? Nem lehet! Avagy mit jelent a paradigmaváltás egy agglomerációs kisváros közlekedésében. Kóródi Péter írása ..
Budakeszi Blog 2020.01.21 08:17:34
@Egon Estragon: Semmi :(
December 2-án, hétfőn 19 órára a budakeszi művházba várunk mindenkit, aki javítani szeretne a közlekedési helyzeten. Egy 25 éve Telki irányából ingázó szempontjából így fest az, ami Budakeszin történik. Eördögh Márton írása ..
Budakeszi Blog Tanulmány-hatás 2019.05.02 13:00:00
A hétfői VÁROSHÁZI fórumon ismét terítékre kerülnek a nagyszénászugi kérdések. Feltehetően nem utoljára... Bartik Balázs írása ..
Budakeszi Blog 2019.11.18 07:38:14
@törzsmókus: Nem sikerült, és jól látod, a jegyzőnek október 26-ig meg kellett volna szerveznie a fórumot.
A Budakeszi Dugóhúzó szervezésében 6:30-tól 8:30-ig félpályás útlezárást tartanak Farkashegyi Repülőtér előtt, a főút Budaörsről Budakeszire vezető sávjában. A helybéliek húsz éve várnak a megoldásra, és nem akarnak további tíz évet rostokolni a reggeli dugókban, mire történik valami. (A…..
Budakeszi Blog 2019.10.16 13:02:58
@Zabalint: Ez is igaz, de csak félig, ha teljesen az lenne, kerületnek hívnánk :) A "kisváros" elnevezés egy kompromisszum, talán a "városrész" lenne a legadekvátabb, csak közigazgatásilag nem az: budakeszi.blog.hu/2016/04/25/falu_vagy_varos_leginkabb_varosresz
Budakeszi Blog 2019.10.16 20:00:00
@Irimiás Ákos: Igen, a probléma közlekedés-szervezési hatásköri vetülete tényleg az, hogy egy funkcionálisan fővárosi gyűjtőút miért a Magyar Közútnál van: budakeszi.blog.hu/2017/09/25/a_fo_utca_mar_regota_nem_budakeszi_foutcaja De abban azért bízunk, hogy az érintett önkormányzatokat rá tudjuk bírni a lakosaik érdekképviseletére, és ők már együtt nagyobb nyomást tudnak gyakorolni a Magyar Közútra, mint közvetlenül a helyi civilek. Bár ez utóbbit sem zárnám ki, vannak még eszközök a tarsolyunkban ;)
Budakeszi Blog 2019.10.17 07:04:57
@serantnemo: A poszt úgy kezdődik, hogy húsz éve próbálkozunk meggyőzni a választott képviselőinket, hogy csináljanak már valamit, mert ez így tarthatatlan.
Az itteni reggeli csúcsban autóval közlekedő kb. 5000 ember egy napra buszra ültetésének feladatát pedig szívesen átengedjük Neked, mi már mindennap azzal járunk. Csak egy jó tanács: előtte szólj a Volánnak és a BKK-nak, hogy arra a napra ássanak még elő kb. kétszer annyi buszt ;)
Célegyenesbe ért a kampány. Ha valaki még mindig nem tudná, hogy egyáltalán kire voksolhatna, adunk egy kis segítséget. És egy kis ízelítőt, hogy mitől olyan izgalmas a politika ebben a bő másfél hónapban, amelynek a végéhez közelítünk. ..
Budakeszi Blog 2019.10.09 19:45:28
@pocpet: Azért vannak a posztban a belinkelt Facebook-profilok, hogy közvetlenül lehessen kérdést feltenni azoknak, akiket illet :)
Budakeszi Dugóhúzó néven indult új civil kezdeményezés, amely a település közlekedési anomáliái közt szeretne rendet vágni. Kezdve a reggelente a főváros felé kialakuló dugóval, hogy a gyökerénél ragadják meg a legfőbb problémát. ..
Budakeszi Blog 2019.10.01 11:05:30
@Fikalnyik Eugén: Lezárják. A fővárosi zsilipelést a Budagyöngye lámpa végzi, azért raktak mellé buszsávot. És teljes joggal védik a túl sok autóstól a Szilágyi Erzsébet fasornak azt a szakaszát, ahol (még) nincs buszsáv.
Budakeszi Blog 2019.10.02 12:23:30
@Fikalnyik Eugén: Csak arra az egyetlen mondatra reagáltam, amit írtál. Gondolta a fene, hogy ilyen litánia van mögötte :) De bocs, ez utóbbi nekem nem elég fókuszált, ha a dolog komplexitását kívántad jelezni, abban teljesen igazad van. Viszont az összetettségétől nem megijedve valahol el kell kezdeni piszkálgatni a problémát, mert ahogy azt többen is írták, a közlekedés-szervezők az elmúlt 20 évben a Kuruclesi úttól kijjebb nem csináltak semmit, ami előrelépés lett volna.
A forgalmas áruház megnyitása rengeteg autót vonz, és ezzel felborítja a környék eddigi közlekedését. Az önkormányzatnak pedig nincs koncepciója, hogyan lehetne ezt megelőzni – akár itt, akár máshol Budakeszin. Javaslat egy Akácfa utcai lakótól. Ibránszki Tibor írása ..
Jobbnál jobb ötletekkel segíthetjük Budakeszi közlekedését, de ha nem korlátozzuk az M1/M7 felől érkező utánpótlást, akkor újra és újra meg fog telni autóval. És minden más, tíz- meg százmilliós fejlesztés pár hónap alatt értéktelenné válik. Tóth Gábor írása ..
Budakeszi Blog 2019.09.08 14:04:55
@Koós Kolos: Nagyon jó kérdések, annyira hogy előbb-utóbb a többségükről lesz külön poszt :)
Bicikliút épül Budakesziről kifelé, egészen a repülőtérig, 211 millió forintból. De mi kerül ezen a kerékpárúton ennyibe??? Kóródi Péter írása ..
Május 6-án, hétfőn várják a városházára (nem a művházba!) a nagyszénászugiakat, hogy a terület fejlesztéséről beszélgessenek. Ami a különélők egy részében másképp csapódik le, mint azt egy városlakó elsőre gondolná. Felsmann-Vass Virág írása ..
A Kerekmező átadása alaposan át fogja rendezni a helyi oktatást, valódi választási lehetőséget kínálva minden budakeszi családnak. ..
Budakeszi Blog 2019.02.04 14:26:50
@DrDávid Károlyné: Csak kiegészítésképpen jegyezném meg, hogy a 2011. évi népszámlálás során a magukat vallásosnak jelölők közül országosan 71%, Budakeszin 70% a katolikusok aránya.
Miért nem kivételezünk a helyi lakosokkal? Villámposzt egy közlekedő polgártól. Sárvári Endre írása ..