Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Gábrisvitéz

0 bejegyzést írt és 24 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nagyon elcsépelt dolognak számít arról írni, hogy hamarosan jön 204 csuklós MAN és ki tudja, mennyi Credo a Volánbuszhoz, aminek következtében hatalmas Ikarus-hullás várható. Elcsépelt, de igaz, így csak az a kérdés, hogy mennyi az annyi: nyilván nem hetek kérdése a selejtezési hullám, de abban…..
Kommentekben felmerült, hogy nem jó a villamosos oldalam dizájnja, (többek közt:) mert túl széles a szöveges rész. Jelenleg majdnem akkorára megnő az oldal tartalma, amekkorára az ablakot kinyitja az ember. Nekem ez így logikus, mások szerint korlátok közé kellene szorítani. Tesztelésként csináltam…..
HamPLÓ Egy irány, hat kép 2020.12.16 07:00:00
Még nyáron mutattam Tomáš Dvořák néhány fotóját a Tatra villamosok budapesti próbaüzeméről. Szerencsére Tomáš nem csak a csehszlovák masinákat fotózta, hanem a "mieinket" is. Most ezek közül egy olyan típusról mutatnék néhány képet 1979-ből, mely nem igazán mondható meghatározónak vagy…..
Gábrisvitéz 2021.01.18 15:13:02
@fzoli415: Hát a szag, meg az oldalfal mozgása igencsak megmaradt az én emlékeimben is. Rémlik még, hogy a billenő ablakok mindkét oldalán zörögtek a teljes kinyílást gátló vasak is. Bár ezekből mintha fix is lett volna. Ha csak a rossz tulajdonságait nézzük, tényleg nem volt egy nagy szám a bengáli. A formavilága viszont - szerintem - telitalálat.
Előbb egy kis hőbörgésbe hajló bevezető-ismertető jön az Ikarus E91-esről, ezt követően a személyes élményeimmel vegyítve mutatom meg mind az öt budapesti példányt. Az 1990-es évek végén bemutatott, 2007-ig gyártott Ikarus E91-ből 191 darab készült, zömük már új homlokfallal, 2000 után. Újonnan két…..
A sok régi tuja után jöjjön valami teljesen új: ha jól számolom, kis hazánk területén legutóbb 1913-ban nyílt új villamosüzem, méghozzá a pécsi (vagy ha másként számítjuk: a kassain csak 1914-ben indult a személyszállítás). Ezek a dátumok lassan elavultnak lesznek tekinthetők, hiszen 2020.…..
Gábrisvitéz 2020.12.03 08:39:46
Az írásod 5. képéhez kapcsolódnék egy olyan régen és most jellegű szösszenettel. A vidéki MÁVAUT-csuklós autóbuszok történetét boncolgató írásom 2. részébe (www.busworldblog.com/post/videki_csuklosok2) betettem agy olyan Hmvh-i fotót, amely kb. ugyanott készült, ahol az 5. képed. A régi képen egy csuklós busz kanyarodik észak felől a mai Rapcsák A. útról az Andrássy útra ott, ahol a mai képen a 03-as az Andrássyról dél felé, a Szőnyi u-ba készül fordulni. A mai kép bal szélén levő modern épület helyén a régi képen épp bontás alatt áll a régi ház. A régi fotó kb. 1967. (ekkor érkeztek Hmvh-re az első csuklós buszok) és 1970. (a buszon még MÁVAUT felirat van, de '70-ben tértek át a Volán elnevezésre) között készülhetett.
Még nagyon furcsa abban a városban villamost látni, de mindenképpen érdekes. Ezer gondolatom és kétségem van még ezzel kapcsolatban, de nem akarom tovább szaporítani a szót.
Gábrisvitéz 2020.12.04 11:46:52
@nyelv-ész: Az 1-es villamos vonalán fog közlekedni Szegeden a Rókusi pályaudvartól a belvároson át egészen a Nagyállomásig (Szeged pu.).
Gábrisvitéz 2020.12.04 11:53:25
@Hamster: Kíváncsi vagyok a véleményedre, ha elolvasod. :-)

(A szegedi villamosközlekedés történetével kapcsolatban magam is írogattam ezt-azt, de ahogy beleástam magam az autóbusz-közlekedés történetébe, merem állítani, hogy sok szempontból legalább annyira érdekes és fordulatos, sőt néhol meglepő, mint a kötöttpályás közlekedés története.)
Merre közlekedtek régen és közlekednek ma a komlói helyi autóbuszjáratok? Milyen számokat, úgynevezett viszonylatjelzéseket használtak, használnak ma a helyi vonalakon? Hogy változtak az útvonalak, illetve az egyes városrész elnevezések? Jelen írásomban annak jártam utána, hogy az 1951-ben városi…..
Írásomban ezúttal a komlói helyi autóbusz beszerzésekkel foglalkozom, hangsúlyozva az elején, hogy csak 1975-től vannak részletesebb adatok, nem csak azért mert én magam is ekkor születtem és csak a 80-as évek elejétől volt személyes rálátásom a témára, hanem mert az azóta megszűnt 12. számú Volán,…..
Valamikor régebben talán már írtam arról, hogy a legtöbb régi közlekedéses kép, amit kapok, 1976-os vagy későbbi szokott lenni. Természetesen azok is klasszak, de nagyon fel szokott dobni, amikor ennél régebbiekkel örvendeztetnek meg. Most ez történt, Noah Caplin jóvoltából! Ha erre a képre…..
A "Roncsok" című sorozat legújabb részében egy elfeledett Ikarus buszhoz visz az utunk...
Gábrisvitéz 2017.04.10 15:54:52
@hungarolux: A Tisza Volánnál ilyen kialakítású 260-as nem közlekedett. Ez a busz a Balaton Voláné lehetett, ezt megerősíti a 7. és 9. képen látható háromjegyű háziszám első jegye, az 5-ös is. Az biztos, hogy volt ndk-s kocsi, ami a '90-es években került haza. Majdnem biztos vagyok benne, hogy van olyan, aki pontosan meg tudja mondani, hogy melyik kocsi volt ez.
A napokban ismét frissült a fortepan.hu. Kotnyek Antal képeiből már a második válogatást tették közzé, de ezen kívül is érkezett be egy csomó régi kép 1909-ből, a huszas évek végéről, a második világháborúból, és a későbbi évtizedekből is. A budapesti képekből válogattam egy csokorravalót...
Naumburg a dómjáról, esetleg egy J.S. Bach által specifikált orgonáról híres - na meg a mini villamosüzemről, amit az NDK többször is be akart zárni, majd amire a rendszerváltás után tényleg lakat került. Szerencsére nem ez lett a történet vége, így ma ismét minden nap jár…..
Gábrisvitéz 2015.11.04 11:32:15
@Hamster: Talán mindkettőért kár. Nem vagyok benne teljesen biztos, hogy ma is megszüntetnék őket. Mármint ha a környezetvédelmi szempontokat nézem. Mert ha csak az anyagiakat, akkor most is végük lenne. Németország (a keleti területei is) igen sok szempontból végtelen messzeségben van tőlünk, vagyis inkább mi vagyunk elmaradva tőlük. Talán ezért is szeretem olvasni ezeket a beszámolóidat. Írj még sokat!
Gábrisvitéz 2015.11.04 19:44:55
@Hamster: A villamosüzemek megszüntetésének a második világháború utáni okait úgy általánosságban persze nagyjából ismerem, de azt kell mondanom, hogy engem a külföldi üzemek története és egyáltalán létezése leginkább a te írásaidat olvasva érintet meg. Így a német, osztrák, lengyel, stb. városok villamosüzemeinek is csak azután kezdtem kicsit jobban utánaolvasni, amikor egyik-másikról elolvastam a beszámolóidat. Mégis azért leginkább a magyar városok villamosai érdekelnek, ezekről azt gondolom, sok mindent tudok és nyilván sok mindent nem. Épp ezért írtam, hogy ma talán már nem szüntetnék meg a pécsi és a szombathelyi és akár a nyíregyházi villamost. Ugyanez a véleményem a többi városban felszámolt vonalakról, bár éppen a lakóhelyem, Szeged ezt még viszonylag olcsón megúszta. (Az itteni megszüntetett vonalak közül ma is lenne létjogosultsága az újszegedinek és esetleg a Felső Tisza-partinak, hiszen helyettük most trolibuszok járnak. Ugyanez érvényes lehet a miskolci É-D-i vonalra, a debreceni 4, 5, 6, jelzésű vagy éppen a budai 43-asra és 58-asra vagy a Rákóczi-Thököly utak, a Váci út és az Árpád út vagy a belső Üllői út vonalaira is.)
Naumburgra visszatérve nekem egyébként az egésznek a mérete adta a párhuzamot Szombathellyel. Egyből ez ugrott be, ahogy végigolvastam az írásodat és egy kicsit kutakodtam róla a neten.
A Ferenc körút/József körút és az Üllői út kereszteződése évtizedek óta inkább átjáróház, mint városi tér, annak ellenére, hogy a kiszélesedő részét egy ideje Angyal István parknak hívják - és hogy bizonyos irányokban már a felszínen is át lehet kelni, nem kell lemenni az aluljáróba. Forrás: NZA…..
Bár láttam régi képeken, hogy a járművek hirdetésekkel összemázolása nem új ötlet, nem nagyon tetszett, amikor a nyolcvanas évek második felében reklámok kerültek a buszok és villamosok oldalára. Hisz' megvolt azoknak a maguk helye, a tetőn! Hogy az emberek nem az égre…..
Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine '76 februári, és Ab van Donselaar '76 augusztusi felvételein. Geoffről és Abról már írtam korábban,…..
Gábrisvitéz 2014.03.03 09:58:32
Nekem - szegediként engedtessék meg - a kiskundorozsmai kép tetszik a legjobban. Magam is foglalkoztam egy keveset a 7-es, dorozsmai villamos történetével, de fotót nem sokat láttam róla. Majd' negyven év alatt nem túl sok változott ezen a környéken. Legalábbis a kép jobb oldalán. Ott a "zöldsávba" épült egy kerékpárút, de az épületek majdnem mind ugyanazok, a villanyoszlopok ugyanazok, a fák ugyanazok. A változások a kép bal oldalán történtek. A villamos melleti kapubejáró ma is megvan, szerintem a járdalapok is ugyanezek, csak a következő épület helyett áll egy újabb, az oszlopok, a megálló, a vágány és a bengáli tűnt el. A villamosból meg a képen látható módon az utasok tűntek el 1972. után. Éppen ez volt az oka, hogy a kép készítése után 1 évvel úgy számolták fel ezt a vonalat, hogy még csak pótló buszjáratot sem kellett indítani helyette, mert azt a néhány utast a párhuzamos buszjáratok símán felvették. Viszont a képen látható sarkon mindig is csak a villamos állt meg, ott buszmegálló korábban sem volt és ma sincs. Sőt, a városi buszok az egy sziksófürdői járat kivételével már nem is erre járnak. A Dorozsmai utat 1980-ban építették át 2x2 sávosra, ráépítve a városközpont felé tartó sávokat a villamos egykori nyomvonalára. Szó szerint kimondható, hogy Kiskundorozsmán semmilyen nyoma nem maradt annak, hogy arrafelé valaha villamos közlekedett. Kb. egy éve hallottam egy kezdeményezésről, hgy a régi végállomásnál levő - azóta is meglevő - ABC-áruház falára legalább egy emléktábla kerüljön, de ebből egyelőre nem lett semmi.
Bocs', ha túl hosszú voltam.
Gábrisvitéz 2014.03.03 11:09:48
@nyelv-ész:

Ez a vonal a belvárosból indult kifelé ipari övezeteken át, két helyen szintben keresztezve vasúti fővonalakat míg kiért az akkor még önálló község Kiskundorozsmára. Több tényező pecsételte meg a sorsát, pl. elég rossz nyomvonalon, nagy kerülővel érte el a belvárost, illetve a kiskundorozsmai vasútállomásnál 10 percen túl is zárva tartható sorompó volt. Egy megállóval ettől a sorompótól befelé a belváros felé (DÉLÉP-telep) 1972-ban elvágták a vonalat. A belső szakaszon idáig hosszabbították meg a helyébe lépő 3-as vonalat, míg a 7-es ettől kezdve csak a Délép-telep és Kiskundorozsma közötti külső szakaszon járt. Ez tehát egy átszállási kényszert eredményezett - bár nem kellett másik jegyet lyukasztani - s ezt díjazták azzal az utasok, hogy átszoktak a párhuzamosan közlekedő buszjáratokra. De többször változott fennállása alatt a 7-es belső végállomása is. Az 1972-es évben például csak a Kálvária térig járt, innen a belváros felé át kellett szállni a 3-asra.
Ha jobban megkapargatjuk a dolgot, akkor eljutunk oda, hogy ez az egész az 1968-as közlekedési koncepció alapján végrehajtott tudatos elsorvasztás volt. S nem ez az egyetlen ilyen módon megszüntetett villamosvonal Szegeden.
HamPLÓ Bengália a Tisza partján 2013.07.25 17:00:00
Rég írtam már Szegedről, és még régebben szerepeltek régi szegedi képek a blogban, hát most pontosan ez fog következni. Természetesen nem Indiáról lesz szó, hanem a gömbölyű orrú csuklós villamosokról, melyek valószínűsíthetően benga méreteik (ne a mai csuklósokra…..
Gábrisvitéz 2013.08.05 11:32:25
@V42-515:

Hm... mennyi apróság. Nekem a '80-as években - gyerekfejjel - teljesen egyformának látszottak a bengálik, csak pl. ez a színbeni eltérés tűnt fel. Szerettem még a régi fajta A4 vagy ahhoz közeli formátumú táblákat. Aztán valahol nagyon mélyről rémlik, mintha lett volna olyan kocsi, aminek a belső tetőburkolata az ICS-khez hasonlóan lyukacsos lett volna. Meg szintén a fejem fölött az utastérvilágítás mintha régi Ikarus-lámpákkal lett volna - vagy ez csak az ajtóknál - de ez is csak sejtelem, konkrétan csak a kerek UFO-lámpákra emlékszem.

A képek közül nekem legjobban a Dorozsmai úti tetszett a legjobban. Mikor gyerekként Dorozsma felé mentünk kocsival, nagyon tetszett, hogy az út mindkét oldalán sínek futnak, aztán egyszer csak eltűnt ez a varázslat...