Adatok
Arkadiusz Karski
0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Előző rész: Chorzów, a középutas
Bytomról az jutott eszembe, hogy az a város még Miskolcnál is jobban megsínylette a szocializmus erőltetett iparosítását, és az azzal létrejött állapot rendszerváltás utáni széthullását. Zabrzéban aztán ismét a borsodi…..
Arkadiusz Karski
2015.03.27 11:24:26
Zabrze - ahogy az egész környék - a tizenkilencedik században olyan ütemben fejlődött, hogy a jogi státusz nem bírta utolérni, így ötven évig Európa legnagyobb, 100% elvárosodott, eliparosodott faluja volt Sabre, kétszázezres lakossággal, 1873 óta saját megyei önkormányzatának székhelyeként. Csak 1922-ben, azaz a név Hindenburgra (első világháború német hősparancsnoka) való megváltoztatása után hét évvel, kapta meg a városi jogot.
Róla cikk:
zabrze.naszemiasto.pl/artykul/zabrze-najwieksza-wies-w-europe-mamy-sie-czego-wstydzic,1105209,artgal,t,id,tm.html
Róla cikk:
zabrze.naszemiasto.pl/artykul/zabrze-najwieksza-wies-w-europe-mamy-sie-czego-wstydzic,1105209,artgal,t,id,tm.html
Korábban már feltettem félperces-perces videócskákat a Katowice környéki villamoshálózatról, de most a hardcore verzió következik, virtigili villamosb*ziknak, illetve azoknak, akik azt hiszik, hogy nekünk a legrosszabb Közép-Európában, illetve nálunk vannak a legrosszabb…..
Arkadiusz Karski
2015.03.27 10:25:08
Felső Szilézia villamoshálozatáról:
"A sziléziai villamos története 1894-ben kezdődött, egészen rendkívüli körülmények között. Előzően nem végeztek semmilyen költséges kutatást a hosszú távú utasforgalomról, hanem az előérzetekre bízták az első vonalak építését. Egy, "Oberschlesische Dampfstrassenbahn GmbH" nevű céget hoztak létre, amely harminc villamost vásárolt a Hohenzollern cégtől, hogy a 34km vonalt szolgálják ki. Az előérzetek beváltak: következő négy évben 10 millió utast szállítottak a tramvajok. Ilyen eredmény mellett nekiláttak a vonalakat elektromosítani. A hálózat elsősorban azért jött létre, hogy a dolgozókat szállítsák a gyárakhoz. Egy visszahatás működött: a vonalaknál új gyárak nőttek, mert a villamospálya a befektetők szemében szilárd alapot ad a tervekhez, mint stabilitás és tartósság látványos jele."
forrás: www.jaskolkaslaska.eu/1369/epitafium-dla-tramwaju
---
A "villamos" lengyelül: tramwaj, sziléziaiul: bana (elszlávosított német szóból).
"A sziléziai villamos története 1894-ben kezdődött, egészen rendkívüli körülmények között. Előzően nem végeztek semmilyen költséges kutatást a hosszú távú utasforgalomról, hanem az előérzetekre bízták az első vonalak építését. Egy, "Oberschlesische Dampfstrassenbahn GmbH" nevű céget hoztak létre, amely harminc villamost vásárolt a Hohenzollern cégtől, hogy a 34km vonalt szolgálják ki. Az előérzetek beváltak: következő négy évben 10 millió utast szállítottak a tramvajok. Ilyen eredmény mellett nekiláttak a vonalakat elektromosítani. A hálózat elsősorban azért jött létre, hogy a dolgozókat szállítsák a gyárakhoz. Egy visszahatás működött: a vonalaknál új gyárak nőttek, mert a villamospálya a befektetők szemében szilárd alapot ad a tervekhez, mint stabilitás és tartósság látványos jele."
forrás: www.jaskolkaslaska.eu/1369/epitafium-dla-tramwaju
---
A "villamos" lengyelül: tramwaj, sziléziaiul: bana (elszlávosított német szóból).
A sorozat most következő része alacsonypadlós villamossal indul, de aztán ismét alámerül a felső-sziléziai viharvasutak poklába. Na jó, ez a mondat elég hatásvadászra sikerült, de azért nem semmi mozgásokat és hangokat láthatunk-hallhatunk haladás közben! 5:15-től aztán…..
Valamikor négy és fél éve (medveanyám, milyen régen megy már ez a blog is!) írtam arról, hogy a felső-sziléziai villamoshálózat által érintett legkellemesebb város szerintem Gliwice, és ezt pár képpel alá is próbáltam támasztani.
Nos, az idők változnak: 2009 szeptembere…..
Arkadiusz Karski
2015.03.27 09:42:43
Előző rész: Gliwice, a színes
Az én felfogásomban a felső-sziléziai villamoshálózat központja nem Katowice, hanem Bytom. Ennek a városnak a nevét mifelénk nem sokan ismerik - és Gliwicével ellentétben történelmi vonatkozása sincs. Ugyanakkor régi térképek alapján úgy…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
hu.wikipedia.org/wiki/Gliwice-csatorna