Regisztráció Blogot indítok
Adatok
johannus

0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Wes Anderson immár két évtizede tökéletesíti markáns szerzői univerzumát és eközben a kultikus hipszter-zseniből a kortárs midcult egyik ünnepelt sztárrendezője lett. Míg korábban egy viszonylag szűk, kimondottan fanatikus rajongótábor imádta, A fantasztikus Róka úr és a…..
johannus 2014.03.27 14:29:05
Hát.. az én szívemet mégis sikerült megérintenie, sokkal inkább, mint bármely korábbi filmjével.

Mintha visszacsöppentem volna régi kedvenc olvasmányélményeim fikciós univerzumába, Thomas Mann Varázshegyére vagy Proust regénykatedrálisában Balbec hotelszobáiba. Irodalmi film, amely képzőművészeti remeklés is egyben, és bár valóban mesés "párhuzamos univerzum", mégis, egy letűnt európai kultúra stilizált eszenciája jelenik meg a képsoraiban. Igazi abszurd, briliáns sztárparádéval.

Benne lélegzik Bécs, Budapest, a Monarchia levegője, a diktatúrák és háborúk nyomasztó füstje, Krúdy, Proust, Mann, Hasek, Schiele és Schnitzler - és persze mindazok a művészek, akik valamilyen módon ezt a légkört, ennek az elöregedett világnak az atmoszféráját már egyszer újrateremtették. Akik ennek a sohasem létezett, ám örökkévaló kultúrának az örökösei.

A Grand Budapest Hotel csak egy név - ahogy Proust helynevei: azaz nem a valóságban, hanem bennünk, odabent, a mi képzeletünkben, a mi saját valóságteremtésünkben léteznek. Azt hiszem, pont ezért butaság bosszankodni amiatt, hogy a látható Budapestnek semmilyen szerepe sincs a filmben. Éppen a város neve az, amely egy egész univerzumot helyettesít, felidéz és elbeszél a nevével. És ebből a szempontból rohadtul büszkék lehetünk arra, hogy ezt a világot ebben a filmben ilyen módon Budapest neve testesíti meg.

Nehéz szaporítani a szót, mert a Grand Budapest Hotel komplex munka, amelyet muszáj, de talán mégsem szabad elemeire bontva élveboncolni, hiszen annyira kompakt, megbonthatatlan, fenomenális mozidarab, amelyet mellesleg, már csak lényéből eredően is, kötelező megnézni legalább egyszer filmszínházban.

Legfőképpen pedig határtalanul szórakoztató. Nem is tudom, mikor repült el velem utoljára ilyen gyorsan száz perc moziban.
A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján az Egyesült Államok egy elbizonytalanodó, válságba került nemzet képét mutatta. A Watergate-ügy és a vietnami vereség terápiás kibeszélése épp csak elkezdődött, a Carter elnöksége alatt recesszióba forduló gazdaság elszabaduló…..
johannus 2014.01.29 21:22:39
Elképesztő csalódás számomra, hogy mostanában a Filmvilághoz tartozó szerzők ilyen és ehhez hasonló felszínes filmekről egyre gyakrabban írnak magasztaló kritikákat.

Meggyőződésem, hogy túl sokat képzelünk ebbe az alapvetően középszerű hollywoodi munkába, amely sokkal inkább átgondolatlan és felületes stílusjáték csupán, mintsem értő szemmel készített korrajz.

A színészek pedig sajnos hús-vér figurák érzékeny megformálása helyett, néhány betanult konzerv-gesztussal, látványos mimikával, harsány kirohanások, könnyek és érzelmi rohamok kíséretében a túljátszásba menekülnek. Az igazság az, hogy ennek, amit látunk, nem sok köze van a színművészethez. Sokkal inkább egy kísérleti drámatagozat szituációs játékaira emlékeztet. Mégis, ma már olyan magasra tornászták fel a nézők ingerküszöbét ezzel a mesterkélt ripacskodással, hogy lassan alapelvárássá válik az Oscar-díj eléréséhez. Pedig, ahogy mondani szokás, a kevesebb sokkal több lenne.

Akinek még így is sikerül színésznek maradni, többnyire jóval eszköztelenebb módon csinálja. Az Amerikai botrányban ez csak két színész dicséretes osztályrésze: Christian Bale és Jeremy Renner nagyságrendekkel hitelesebb a maga szerepében, mint a dühromokban és érzelmi kitörésekben pácolódó Amy Adams, Bradley Cooper vagy a brutálisan túlértékelt Jennifer Lawrence.

Hibái és rossz megoldásai, valamint a hatásvadász színészi játék ellenére az Amerikai botrány mégsem egészen kidobott idő és pénz. Ha nem is maradandó élmény, de legalább néhány emlékezetes pillanat erejéig kellemes szórakozás. Viszont komoly díjakat egy szebb és okosabb világban biztosan nem kaphatna. És ilyen szépeket sem írnának róla.
johannus 2014.01.29 22:47:26
@Huber Zoltán: Nyilván szubjektív, hogy kinek mi a "jó film", eszemben sincs azon vitázni, hogy az Amerikai botrány jó vagy sem, ez ízlés, világkép kérdése.

Ám a Filmvilág szerzőinek van némi felelőssége abban, hogy mely munkákról írnak ilyen túlzóan pozitív kritikákat, erről szólna a filmesztétika. Húsz éve veszem és olvasom a Filmvilágot - számomra mindig esztétikai iránytű volt, holott természetesen sok értékítélettel vitatkoztam, de volt egyfajta minőségre törekvés a lapban.

Lehet, hogy öregszem, mostanában viszont a fiatal szerzők egyre több divatos, középszerű művet emelnek olyan rangra, amely évekkel korábban egyáltalán nem kaphatott volna ilyen jó kritikákat. Tudom, új nemzedék, változó idők, - örökifjú maradok, pontosan észlelem a művészettörténet színeváltozását, tudok lelkesedni a legújabba generáció műveiért, de azért léteznek határok.

Mindettől függetlenül, de tényleg csak mindezen túl, mintegy mellékesen, szívesen leírom, hogy számomra a tavalyi évből A vadászat, az Upstream color, a Holy motors és a Spring Breakers voltak a legütősebb alkotások.
Martin Scorsese 1942-ben látta meg a napvilágot, majd 21 évvel később már le is forgatta az első rövidfilmjét. A fiatal Scorsese a New York-i egyetemen diplomázott a film szakon, és az első rövidfilmje után egészen 1969-ig kellett várnia arra, hogy leforgathassa az első igazi…..