Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Realista Vasutas

14 bejegyzést írt és 40 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Van egy vonat, mely jelenleg Kaposvár és Szombathely között közlekedik. Ez a magyar vasút állatorvosi lova, akivel már mindent megtörtént, ami megtörténhetett, csak egy dolog nem: még nem szűnt meg. De ha így folytatja, nincs sok hátra neki. Társblogunk a múlt heti balatoni zavarkezelést firtatta,…..
A Balaton felé befejeződött a pályafelújítás, életbe lépett a sűrített nyári menetrend, és a vonatok márkaneveket kaptak. Na de mennyibe kerül egy Budapest-Siófok vonatjegy? Az ár nem csak az igénybe vett szociálpolitikai kedvezménytől függ, de vonatonként is más és más,…..
A Bors úgy tudja, hogy elkaszálták az Édes életet, a TV2 celebhakniját, szóval mostantól mehet vissza a balettba ugrálni Zámbó Krisztián, Kelemen Anna, Győzike és Cinthya Dictator valamint még sokan mások is. A lap szerint ráadásul azért volt a kasza, mert a kutya nem nézte a…..
A Hamplón már volt szó az öszvér ULF-ról, valamint az olaszok félbevágott Ventottójáról, ezek mellé érdemes egy újabb olyan kuriózumot felsorakoztatni, ami szépen beleillik a 80-as évek végi, 90-es évek eleji alacsonypadlós kísérletek közé. Történetünk helyszíne Belgium,…..
  Nagyon sokat gondolkodom olyan dolgokon, hogy hogyan fejlődhetnék a konfliktuskezelésben. Nem csak a munkámban, hanem magánéletben is.  Kereskedelemben dolgozom és köztudott, hogy alap, hogy a vevőnek szinte mindig igaza van. Ez persze nem így van sokszor, de elvárás, hogy nem…..
A németországi Allianz pro Schiene nonprofit szervezet még 2009-ben megjelentetett egy kiadványt nyolc olyan vasúti mellékvonalról, melyet a bezárás fenyegetett, de civil kezdeményezésre megújult, és a fejlesztéseknek hála az utasszám is megnövekedett. Gräfenberg, a…..
  Blogunk szerzői többször kipróbálták magukat abban a témakörben, ami - sajnos - hazánkban a legtöbbször előkerül a közbeszédben, ha a vasútról van szó: késik, már megint késik, miért késik... A késések elemzése kapcsán egy többrészes sorozatban…..
Realista Vasutas 2014.01.17 21:13:48
@Dr. Z.: "miért látni napi szinten hasonló nehézkes mozgást a hazai vasúti forgalomirányításban, miközben jobb helyeken/vasutakon pörög a bolt, ahogy illik!"

Nálunk mások a műszaki-személyi adottságok. A magyar vasút európai összehasonlításban másfél-kétszeresen túlbiztosított, ennélfogva lényegesen nehézkesebb is. Ennek történelmi okai is vannak. Ugyanakkor a számtalan hátrány mellett kézzel foghatóan jó vasútbiztonsági-baleseti statisztikák is ezzel járnak.
Előző alkalommal végigjártuk a Pápa-Tatabánya vonalat, ahol 2007 óta szünetel a forgalom. Most egy olyan vonalat nézünk végig, ami egykor nagyon erős volt a vonal mellé települt ipar miatt, sőt, a szűk hely miatt a településeken is viszonylag jó helyen fut, ma azonban mindössze…..
Realista Vasutas 2013.09.29 12:43:42
@biciklis bakter: "akkor a legdrágább az eszköz, ha áll."

Ez tévedés.
De legalábbis túlzott, és szakmaiatlan leegyszerűsítés.

Az eszköz mindig drága.
Ha utasok nélkül elkezdjük pörgetni, még ugyanolyan drága marad.
Ha többet pörög az eszköz, akkor csak a fajlagos önköltsége csökken, de az csak önbecsapás, mert az összköltség a fontos.

Álló/mozgó eszköz témában nem az eszköz "ára" számít, hanem a használatával elérhető költség- és bevételváltozást kell megnézni.
Ha a jelenlegi menetrendhez képesti többletpörgés többletköltségét fedezné a többletpörgésből keletkező többletbevétel, akkor valóban "drágább" az álló eszköz, mint a mozgó.
De ezen a vonalon ez nyilván nem fedezné.
Ma (szombat)  délelőtt Kelenföld és Háros állomások között azonos vágányra került, és egymással szemben haladt két vonat, és egymástól mintegy 100 méterre álltak meg. Országos hír lett belőle, de vajon tényleg olyan veszélyes helyzet volt ez? Mint minden komolyabb…..
Realista Vasutas 2013.09.15 20:50:30
@bretman: Nem hinném, hogy a szemléletünk borzasztó lenne. De ha igen, akkor a Tied is az, merthogy ugyanazt mondjuk. :)

Igen, egy valaki biztosan hibázott. Legyen ez itt a munkagép, ami elvágta a bizbert. Hibázott még valaki (de inkább valakik), akik hagyták, hogy elinduljon, és a rossz vágányra kerüljön a szombathelyi vonat. De mivel ezen túl nem történt hiba, nem volt baleset sem. Látványosak az egymással szemben álló vonatok, de ez nem volt baleset. Ennyi, amit állítunk.

Igen, egyetlen hibára voltunk a balesettől. Pontosabban, még egy hiba kellett volna hozzá, egy harmadik (de lehet, hogy negyedik, vagy ötödik, majd kiderül). De nem lett ez elkövetve.

Közben gondoljuk arra, hogy a közúton gyakran egyetlen hiba is elegendő a balesethez. És egyikből sem lesz hír.

De ettől függetlenül alaposan ki lesz vizsgálva az esemény, hogy még egyszer az "egy-hibára-a-balesettől" helyzetig se jussunk el.
Realista Vasutas 2013.09.16 00:01:49
@bretman: mint írtam, a "professzionális" csak idézet volt.
Az utasok leszállingózása a veszteglő vonatról teljesen érthető, és a "professzionalizmus" hibája az, hogy ez nem szervezetten zajlott.
Realista Vasutas 2013.09.16 00:07:01
@R.-né Kerrigan Sára: "egyetlen hibára voltunk a balesettől, magyarul katasztrófaközeli helyzet volt"

Nem. Egész nap azt próbálom megértetni, hogy nagyon messze voltunk a katasztrófától. Egy kis balesethez viszonylag közel, de a katasztrófától nagyon messze.
Vasárnap este pezsgődurrogástól voltak hangosak a bakterházak. Tán még azok a vasutasok is koccintanak egyet, akik amúgy sohasem isznak. Van mit ünnepelni: túl vagyunk az utóbbi évek talán leggázosabb nyári menetrendjén, anélkül, hogy a média a vasúton köszörülte volna…..
Realista Vasutas 2013.08.30 22:45:32
@Donalds1975: irónikus szójátéknak készült az idézett rész.
Ez volt a nyár utolsó hétvégéje, a balatoni szezon vége. Nyilván sokakban felfrissült az élmény: a magyar tengerre tömegközlekedéssel lejutni rémálom. A vonat koszos, büdös, késik, meleg van, nincs rajta légkondi, se wifi. És persze rettenetesen lassú. Busz nincs. Autóval pedig 1,5 óra alatt lehet…..
Közel egy éve féltucatnál is több írásban mutattuk be és egyben elemeztük a MÁV-START Zrt. éves menetrendre vonatkozó fejlesztési javaslatait. Hinni, bizakodni bármiben, főleg kedvező változásokban a vasútnál természetesen oktalanság lenne ("a vasúton az a biztos, ami…..
Realista Vasutas 2013.08.22 22:52:24
Nem értem miért keseregtek.

Nézzük reálisan a dolgokat!

A 7 pontból 5,5 megvalósult, noha évekig elvoltunk úgy, hogy ezek nem léteztek, - és nem igazán is hiányoztak.

1. Zalaegerszegre megvannak most is kétóránként a gyorsvonatok, csak éppen 15 perccel hosszabb menetidővel, mint ami elméletileg elérhető lenne. Na de a vonatonkénti 15 utasnak miért kellene új, direkt vonatokat indítani? Az új veszprémi vonatok többet érnek, mint a zalaegerszegi bohóckodás.
2. A pécsi IC-k átmentek a Keletibe. Ennek vannak előnyei, de még több hátránya van az utasokra nézve, az üzemeltetésben pedig inkább csak hátrány. De örülünk, hogy örültök neki.
3. Egerbe is megvalósult a menetrendi és minőségi fejlesztés, csak éppen az utasok nem jöttek meg hozzá. Az IC kocsik kongtak az ürességtől, most is csak azért ülnek benne, mert ingyen van. Máshol ezek a kocsik esetleg bevételt is tudnának termelni. Ezt gondoljuk végig.
4. Békéscsabára is megvalósult az órás ütem, 6 pár új vonat indult. Mit keseregtek ezen? Már csak az utasok hiányoznak innen is. Úgy van ahogy írtátok, kicsit túl nagy a kapacitás az utasforgalomhoz képest. Ezen kellene keseregni.
5. A Balatonnál is megvalósult a fejlesztés. Igaz, össze is omlott a menetrend minden másnap, de az álom megvalósult, hurrá. Az utasok lehet, hogy jobban örültek volna a kevesebb, de pontosabb vonatnak.
6. A lajosmizsei vonalon is megvalósult az órás ütemes közlekedés. Miért keseregtek? Mi ebben a "füstbe ment"?
7. A szekszárdi vonalat a mai napig túrják, decemberig még sokminden lehet. Más kérdés, hogy ha TGV épülne oda, akkor se lenne utas. Miért kellene ide még több vonatot betenni? Mert szépen mutatna egy prezentációban? Ugyan már...

A fejlesztések tehát összességében nem hogy "füstbe mentek" volna, hanem éppenhogy zömében megvalósultak. Miközben többmilliárdos finanszírozási hiányt görget a cég...

De ha már füst: inkább az a baj, hogy ezeknek a fejlesztéseknek nagyobb a füstjük, mint a lángjuk...
Csúfos vereséget szenvedett a DVSC focicsapata az Európa Ligában egy nem túl neves norvég csapattól. A volt bajnok szenvedése egy különvonati gőzmozdonyéra emlékeztet. Aranylábú fiaink mai performansza csak annyiban köthető a vasúthoz, hogy - legalábbis nevében - egy vasutas…..
A nyár egyik legforróbb hétvégéje közeledik, irány a Balaton - természetesen vonattal. Íme néhány jótanács, hogyan lehet olcsón és zsúfoltság-mentesen utazni Budapestről a Tóhoz. 1. Kerüljük el a csúcsidőt! Szinte mindenki péntek délután, és szombat délelőtt indul…..
Hajdanán, még a blog történetének kezdetén sokat foglalkoztam a menetrenddel, szerkesztési alapkérdésekkel, és az infrastruktúrába való beavatkozás módjaival annak érdekében, hogy ezzel minél nagyobb menetrendi nyereség legyen elérhető. A most induló új sorozatban fordítok a…..
Realista Vasutas 2013.06.18 17:10:14
Stokkozás vs. átszállás témakörben van még egy jelentős szempont, nevezetesen a kapacitáskihasználtság. Nem mindegy, hogy az elágazóponttól hogyan oszlik meg az utasforgalom a két (összesen 3) irányban, ez is egy szempont kell legyen akkor, amikor a stokkozásról döntés születik.
Például a balatonszentgyörgyi stokkozás után nagyjából igaz, hogy az utasok fele Keszthely, fele Nagykanizsa felé utazik, a kapacitások megfelezése tehát jogos. Más kérdés, hogy a kapacitásokat már Siófoknál is szinte le lehetne felezni, és üzemeltetési szempontból célszerű lenne minden kocsit Kanizsára vinni, Keszthelyre pedig csak csatlakozó BZ-t indítani Balatonszentgyörgyről, de azt akár Tapolca-Ukk-Cellig.
Boba esetében a szombathelyi irány kétszer-háromszor erősebb, mint a zalaegerszegi, ráadásul a szombathelyi irány Celldömölktől erősödik, míg a zalaegerszegi csak tovább gyengül. A 20-as vonalon többen utaznak a gyorsvonatokon Cell-Szombathely között, mint a bakonyi szakaszon, mégis kevesebb a mozgatott kapacitás a vonal túlsó végén, mivel két kocsi elmegy Zalaegerszegre. Kapacitásgazdálkodás szempontból az lenne a kedvező megoldás, ha a Zalaegerszegről jövő kocsikat (illetve kocsit, mert bőven elég 1 kocsi is) Bobán nem a Budapest, hanem a Szombathely felé közlekedő vonatokra akasztanánk. Bp-Zeg közé pedig IC vonatokat kellene közlekedtetni, annyit, amennyire igény van, melyeknek így csak átszállásos gyorsvonat lenne az alternatívája, ezáltal többen vennék igénybe őket.
Szombattól teljesen új nyári menetrend lépett életbe a Balaton északi partján: soha nem látott sűrűséggel közlekednek a vonatok. 2 éve készülünk a váltásra, és nem rajtunk múlik, hogy jól sikerül-e. A marketing gépezet is beindult, tán túl is pörgött, s ez megosztja még a…..
A szakminisztérium bejelentése alapján hamarosan 15 vasútvonalon olcsóbban lehet majd vonatozni. Ilyesmi valóban nem történt még, pedig szerzőink többsége már az átkosban is a tányérsapka árnyékában feszített. Azon merengtünk el, hogy melyik vonalak lehetnek a…..
Realista Vasutas 2013.05.27 15:46:39
Megszületett a döntés, itt a lista:
www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/infrastrukturaert-elelos-allamtitkarsag/hirek/regionalis-menetjegyek-15-vasutvonalon

Regionális menetjegyek 15 vasútvonalon
2013. május 27. 15:11

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a szolgáltatással arányos tarifák szélesebb körű alkalmazása érdekében 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezet be 2013. június 1-jétől. Az intézkedés a lakossági terhek mérséklése mellett közlekedésszakmai szempontból is fontos előrelépés, hiszen a vasút elsőbbségét erősíti a regionális forgalomban. Az alaptarifa csökkentésére a rendszerváltás óta nem volt példa a helyközi közösségi közlekedésben.

A kedvezményes árú jeggyel igénybe vehető vonalak köréről a MÁV-START Zrt. javaslata alapján döntött a minisztérium. A leromlott műszaki állapotú szakaszokon elöregedett járművek közlekednek a lassújelek miatt hosszú menetidőkkel, naponta 4-12 járatban.

15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet és bérletet a következő vasútvonalakon közlekedők vásárolhatnak a hirdetményekben jelzett vonatokon: Esztergom – Almásfüzitő, Székesfehérvár – Komárom, Pápa – Csorna, Rédics – Zalaegerszeg, Balatonfenyves – Somogyszentpál, Székesfehérvár – Sárbogárd, Sásd – Komló, Balassagyarmat – Ipolytarnóc, Abaújszántó – Hidasnémeti, Karcag – Tiszafüred, Fehérgyarmat – Zajta, Mátészalka – Csenger, Szeged – Röszke, Lajosmizse – Kecskemét, Szentes – Orosháza. Az érintett vonalak hossza összesen 549 kilométer, a szakaszokon tavaly 1,7 millióan utaztak. Tíz, korábban bezárt viszonylaton 2010 után indult újra a forgalom (a felsorolásban dőlttel jelölve).

Az utasok első lépésben összesen 89 vonatra válthatnak az országos tarifánál 15 százalékkal olcsóbb regionális menetjegyet vagy regionális bérletet idén nyártól. A díjakban a szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények is érvényesíthetők. Regionális menetjegy kizárólag 2. kocsiosztályra és csak egy útra váltható. A regionális viszonylaton túl utazók esetében az országos és regionális tarifát felváltva alkalmazza a vasúttársaság.

A minisztérium folyamatosan elemzi a megtett lépések utasforgalmi és bevételi hatásait. Ha a tapasztalatok kedvezőek, a tárca nyitott a kedvezményes jegyárak alkalmazására további vonalakon is.
22 év tetszhalál után feltámadt a gyorsvonati pótjegy, ezáltal a távolsági utazások zöme legalább 150 forinttal drágább lett. Nem egy elviselhetetlen összeg, de azok számára, akinek "a legkisebb is számít", összeszedjük, hogyan lehet kikerülni a gyorspótjegyet, és továbbra is…..
Nyolc új nagykapacitású kerékpárszállító kocsit avatott fel a MÁV Start pénteken. A Déli pályaudvaron tartott eseményen bemutatták a nagy, és a közepes befogadóképességű kocsikat. Elmondták, eddig gond volt, hogy a kerékpárosok vagy a szállítókocsitól távol ültek, és…..
Megjelent a Kerékagy című társblogunkon egy írás, Biciklis káoszt okozhatnak az új MÁV-kocsik címmel, de http://kerekagy.blog.hu/2013/05/17/mar_nem_lopjak_el_a_biciklit_a_balatoni_vonaton link alatt. Ez a kettősség jól reprezentálja a kerékpáros társadalom megítélését, ahogy a…..
Figyelem, ez a poszt nyomokban nyuggert tartalmazhat. Akit irritál ez a szó, kérjük, helyettesítse be vérmérséklettől függően nyugdíjassal, szépkorúval, tisztességben megőszülttel, esetleg vén fasszal. De talán érdemes inkább a mondanivalóra koncentrálni. Pár napja még ott…..
Realista Vasutas 2013.05.15 10:36:59
@álfirkász: Lehet, hogy egy időben sokat vonatoztál, de jó lenne frissíteni az élményt: napjainkban ugyanis a gyorsvonatokon az utasok közel fele nyugdíjas. Leszámítva a hétvégi diákvonatokat.
Május 15-től újra bevezetésre kerül a gyorsvonati pótjegy - adta hírül a MÁV-START honlapja, majd az NFM közleménye. Ezáltal egy 22 éve megszűnt díjszabási termék éled újjá, melynek legfőbb erénye, hogy végre rést üt az ingyenesen utazók szerzett jogain. Hacsak el nem…..
Nem terveztük, hogy e blogon idegen tollakkal ékeskedjünk, de volt főnökünk, Tömpe úr remek publikációt jelentetett meg a Népszabadság Online-on, melyet bátran ajánlunk olvasóink figyelmébe. http://nol.hu/lap/forum/20130330-uj_szerelvenyek_regi_sineken A MÁV volt elnöke az…..
Blognyitó témánk a V0, a Budapestet délről elkerülő tehervasút. Ez egy viszonylag régi ötlet. Egyik kollégánk még kezdő mérnökként, a 80-as években már rajzolt nyomvonalat ennek a vonalnak, az akkori közlekedéspolitika felkérésére. Már akkor is csak amolyan napközis…..