Adatok
Szabolcs84
0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A MUT március 5-én Várost fejlesztünk vagy közlekedést? címmel tartott műhelybeszélgetést az intermodális csomópontokról (IMCS). A 2014 és 2020 közötti ciklusban az EU jelentős forrásokat bocsát a magyarországi városok rendelkezésére kimondottan intermodális…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
A városi közlekedés fejlesztésének ezt a módját a Budapestnél kisebb városokban általában elhibázott lépésnek tekinteni tévedés. E városok különbözősége nem enged meg ilyen sommás ítéletet.
Valószínűleg a Tatabánya léptékű városokban az intermodális csomópont mást jelent, mint Budapesten az Őrmezőnél vagy Berlinben a Hauptbahnhofnál.
De más a városszerkezeti szerepe is egy város szélén levő pályaudvarnál létesülőnek, vagy egy városközponthoz szorosan kapcsolódónak. És más akkor is, ha már együtt egy helyen van a távolsági és a helyi közösségi közlekedés, és más, ha most kell egy helyre hozni őket. És nyilván szerkezetet befolyásoló, ha egy városközponti barnamezős terület közepén van, vagy ha az új csomópont a vasút város szétvágó hatásának csökkentési lehetőségét is magában rejti.
Debrecen esetében nyilván nincs városszerkezetet befolyásoló, városfejlesztő szerepe. Itt tulajdonképpen egy már meglévő intermodális csomópont finomításáról, gördülékenyebbé tételéről van szó. Kaposvár esetében ugyancsak, de azzal a különbséggel, hogy ez a városközpont szélén van, és ezért ezen a környéken érdemes fejleszteni, akkor is, ha nem tesszük simábbá az átszállás feltételeit. A teherpályaudvar leválasztása az nem az IMCS része, csak ebből az alkalomból érdemes a zajhatás miatt kitelepíteni.
Pécs esetében teljesen más a helyzet a távolsági buszpályaudvar is és a vasútállomás is megújításra szorul, és kellemetlen és értelmetlen távolságba vannak egymástól. Ráadásul a jelenlegi vasútállomás a helyi közösségi közlekedés természetes tengelyéből kiesik, környezete pedig nem tudna befogadni egy távolsági buszpályaudvart. Ezen hatások együttese közös új helyszínt jelöl ki, ahol a vasút elválasztó hatása jelentősen csökkenthető, és ahol általa egy a városközponthoz közvetlenül kapcsolódó barna mezős terület funkcióváltása jöhet létre. Itt tehát kis lépéseknek nincs helye, hiszen az a hibás szerkezetet konzerválná, az új intermodális csomópontnak viszont ez esetben lényeges városszerkezetet befolyásoló és területfejlesztő szerepe van.