Regisztráció Blogot indítok
Adatok
molnibalage

7 bejegyzést írt és 17750 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A franciák veresége, és az olaszok hadbalépése után az angol haditengerészet helyzete válságosra fordult a Földközi-tengeren. Az olasz haditengerészetet általában nem sokra tartották, számbeli fölénye azonban papíron olyan nyomasztó volt, hogy az angolok komolyan foglalkoztak a gondolattal, kiürítik…..
molnibalage 2021.04.21 13:29:36
@savanyújóska: Egy kettőben sajnos vannak formázási hibák és az első pár átalakításánál nem tűnt fel, hogy a képekbe volt beágyazva a képaláírás, ezért azok hiányoznak.

Sőt, eddig észre sem vettem, hogy van link oldalt a tárhelyemhez. :)

De a realitás tényleg ez. Nincs ebben pénz, semmi.
Futtatom a Militaviát egy ideje, kb. csípőből leveri a ma dokufilmeknek csúfolt izéket és látható mennyire van rá érdeklődés.

Én angol tartalomgyártásban gondolkozom. Abban van potenciál, hobbi szinten túl is. Csak amennyi idő kell ahhoz, a magyar kb. mehet is a levesbe...
molnibalage 2021.04.23 08:17:05
@Maga Lenin: Édes istenem, akkora baromságok voltak az SR-71-es videóban, hogy a falat kapartam. Persze a sok néző így is hozsánnázta a videót...

Majd csinálok a Volhovval karöltve erről egyszer egy videót. A tököm teli van már a sok balfék legendával, amit mindig benyögnek.
  Bevezetés Az Észak Koreát vezető Kim család uralma alatt az ország kutatói és ipara a ’80-as évek óta dolgoznak ballisztikus rakéták fejlesztésén, illetve azon, hogy az ország atomhatalommá váljon. A több évtizedes erőfeszítés végül eredményeket produkált a 2010-es évekre. Az egyre nagyobb…..
molnibalage 2021.04.19 09:23:10
@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Eltartott egy darabig, a teljes munka több, mint 100 óra volt.
Lesz kiegészítő tartalom is, de az már csak a támogatói felületen érhető el.
1847. Fotó a fényképezés hőskorából. Amerikai katonák Saltillóban, a mexikói-amerikai háborúban. Az 1846 és 1848 között tartó konfliktus elsősorban a renegát államnak nyilvánított Texas Mexikóból történő kilépése miatt robbant ki, és Mexikó vereségével ért véget, amiben újabb jelentős területeket…..
molnibalage 2021.04.19 09:04:51
@szeme közé, laposan!: De, valójában igen, a tűzgömb nagyobb fázisa is így nézett ki.
youtu.be/s6PGZ4yiJqY?t=20

A gép alsó hangon 30 km-re lehetett, hanem távolabb.
Most hogy ki-ki a maga politikai megfontolásaiból illetve technikai okai miatt kivégezte a hidegháborút lezáró bizalomerősítő intézkedések egyik legjelentősebbikét, a Nyitott Égbolt szerződést, újabb jelentős sikert könyvelhetnek el az európai biztonság aláásásán munkálkodók.   000607, valahol…..
molnibalage 2021.04.08 14:31:25
@Levente B.:

i.pinimg.com/originals/6a/6f/fb/6a6ffb739c80def56138380677e7efeb.jpg

Nagyobb felbontásban.

Amúgy röhejes az egész. Ennél nyilvánvalóbb korrupciós megrendelés és röhejes média offenzíva mellé kevés volt a történelemben...
molnibalage 2021.04.18 23:04:34
@zord: Tekintve az AIM-54 204 km-ét és a 300 km körüli R-37 lövészetet, mondjuk úgy, hogy ez USAF best lehet, csak megy a szokásos nagyotmondás.

@Flankerr: Lesz még egy kis kiegészítés hozzá több téren is, de az már csak támogatói tartalom lesz.
  Ez bejegyzés nem tervezett tartalomként jelenik meg, de olyan, tévedésektől hemzsegő írás jelent meg, amit nem lehetett szó nélkül hagyni... Az F-35 vadászgép és az azzal kapcsolatos fél- vagy pontatlan információk, amelyek a lenti cikkben jelentek…..
molnibalage 2021.04.05 20:31:43
@gigabursch: Elrepülnek egymás mellett és utána lehet kezdeni a fordulót. Azét butterfly, mert ha szimmetrikusan képzeled el és ellentétes irányba fordulnak, akkor egy fektetett nyolcas szerű pályát látsz fentről, ha felrajzolod, ami erős túlzással pillangó szárnyaira hasonlít. Nagyon erős túlzással...
molnibalage 2021.04.06 09:48:24
@Rambo Janos: Te a pilóta szemszögéből értelmezted, én felülnézetből. Ezt tényleg le kellett volna írnom. :)
molnibalage 2021.04.16 20:17:09
@szmakarov: Military Aviation = katonai repülés
Nem kell soká várni a következőre. ;)
Most, hogy a Föld két pontján is nagyon súlyos biztonság-politikai válság, sőt háborús konfliktus fenyegeti a világbékét - mégpedig Tajvan partjainál és Kelet-Ukrajnában (előbbi helyen a kínai - amerikai flotta, utóbbinál 40 ezres összevont orosz haderő és az amerikai patronálású ukrán hadsereg néz…..
molnibalage 2021.04.14 22:43:18
@Bunkóné Barom Ildikó: Nincs.
Volt.
Felszámolták.
Lásd itt.
htka.hu/2020/10/04/nuklearis-fegyverek/
molnibalage 2021.04.15 13:05:31
@0x29a:

Itt van számokka, modellel, hogy a kis drónok meddig pattoghatnak csigalassú PGM-mel. Mondjuk úgy, hogy nem nagyon...
htka.hu/2020/02/27/legvedelmi-tuzerseg-szamokban/
molnibalage 2021.04.15 20:20:14
@Cpt. Flint: Röviden, te be vagy rúgva...
Nagyon-nagyon régi adósságot törlesztek most. Évekkel ezelőtt, még bőven a pre-podcast érában kaptam egy lelkes levelet egy olvasótól, aki jelezte, hogy ő eléggé képben van a repülőgép-szimulátorokat illetően, és erről van egy elég terjedelmes anyaga, amit akár az IDDQD-ra is kitehetek. Örömmel…..
molnibalage 2020.10.18 16:30:24
Hölgyeim és Uraim, íme.
htka.hu/2020/10/18/szimulator-tortenelem-iii-resz/

Kicsit lassan futott át a rendszeren és nagyon hosszú is lett. A következő ígérem már tényleg rövidebb lesz, mert ez a rész megágyazott azoknak.
molnibalage 2021.02.12 18:43:31
Hölgyeim és Uraim, a 4. rész.
htka.hu/2021/02/12/szimulator-tortenelem-4-resz/

A hosszra ezentúl nem teszek ígértet, most azért gyorsabban sikerült hozni a következő részt.
A teljes rész az F-111 első, és második, vietnami háborús bevetésével foglalkozik. Mindkettőt az A változatok harcolták végig. Az első művelet még korai volt, ennek megfelelő kimenetellel, de amikor visszatértek Délkelet-Ázsiába, már sokkal jobb eredményt értek el a típuson repülők. A sorozat első…..
molnibalage 2021.04.09 19:04:07
@gigabursch: Egyáltalán nem voltak ezek "nüanszok".

Az akkori Volhov rendszernél a minimum idő, az első észleléstől kezdve, amikor tüzelni az kb. 1 perc volt. Csak a rakéta felkészítése 30 sec volt fejlesztés után. Alapesetben az első változatoknál 2 perc volt. Na gondolhatod, ha alacsonyan jött a gép és csak kb. jó, ha 30 km-nél észleltél először és 280-300 m/s tájával a haladt, akkor mire felkészítették a rakétát, indítottak a gép régen kirepül a megsemmisítési zónából. Ráadásul az 100 méter alatti célokra tüzelni sem tudott...

Az akkori infravörös rakéták földháttérben használhatatlanok voltak. Ahhoz, hogy esély legyen befogásra az F-111-gyel azonos magasságon kellett volna repülniük. Éjszaka... Már, ha tudták volna, hogy hol van az F-111, mert éjszaka ahhoz radarral kellett volna befogni, amit nem tudtak az akkori vadászok.

Amikor az F-111 megjelent, akkor légiharc és légvédelmi rakétákkal éjszaka papíron szinte támadhatatlan volt, ha nem tükörsima terepviszonyok voltak.

Az első vadászgép, ami a siker halván reményével vadászhatott volna rá a MiG-31 volt, de azzal nem nagyon akadt volna össze. A következő a MiG-23MLD, MiG-29 9.12 és a Szu-27.

Megfelelő időjárás és nappal a '70-es évek végén az R-60M már jó volt a MiG-23ML-en, de hát nappal nem nagyon repkedtek volna. Még akkor is igen össze kellett volna szednie magát ennek.
molnibalage 2021.04.10 11:54:19
@gigabursch: Nem tudom mennyire volt zajos a gép, de nem is számít. Mert a célterület közelében M0.9 táján is tudtak haladni 2xMk-84 vagy 2xGBU-10-zel és M0.8-M0.85 táján 4 db 2000 fontossal. Nem sokkal előbb lehetett hallani azokat és csak mert, valaki gépzajt hall a földről, az alapján nem kapcsolnak fel, mert a komm. ennél lassabb volt random embertől egy vezetési pontig, másrészt baráti gépeknek is van hangja.
  Bevezető A légvédelmi rakéta-rendszerek a hidegháború korai időszaka óta a szovjet, majd később az orosz honi légvédelem egyik alappillérét jelentették és a világ számtalan országába exportálták azokat. Ez a videó sorozat bemutatja a hidegháború kezdete óta kifejlesztett és hadrendbe állított…..
molnibalage 2021.03.16 00:16:00
@Harrdder: Igen, minden hidegháborús szovjet és jenki rendszer be lesz mutatva. A nagy kérdés az, hogy milyen narrációval szeretnétek.

Hegyi György hangja mondjuk úgy fényévekkel karakteresebb, mint az sajátom. Csak az, hogy ő mikor tudja megcsinálni teljesen esetleges. Viszont eddig két videóval egységes a sorozat narrátora.

Ha a közösség el tudja fogadni azt, hogy adott esetben én mondanám fel a szöveget, akkor sanszosan sokkal gyorsabb érkezne a többi rész.
molnibalage 2021.04.05 20:28:44
@gigabursch: Következő rész. ;)
Amúgy a legegyszerűbb a tiltott légtér. Amikor a SAM tüzel, akkor baráti gépek oda nem repülnek. Az IFF-nek is vannak korlátai annak nyalábszélessége és más miatt.
A mostani bejegyzés némileg rendhagyó módon egy többszerzős apa-fia bejegyzésként született meg, ugyanis az írás hajózási vonatkozásait, illetve visszaemlékezéseit Segyevy Zoltán írta, aki közlekedésmérnöki tanulmányai során fedélzeti tiszti ágazatra specializálódott, és több évig szolgált a MAHART…..
molnibalage 2021.04.02 23:19:50
@Walter_Dornberger: És ehhez hol talál hajót? A sós vízzel milyen beton lesz?
A beton sűrűsége amúgy 2,5. Tehát azért olyan sok eredményt nem érsz el vele. Rádásul a beton igan lassan szilárdul, ha vastag a réteg, tehát szépen odamennekl és kb. kiszivattyúzzák. ami marad meg feltörik, mint az utat.

Nem nagy durranás. Meg a hajóhoz heggesztenek idomokat, aztán rátesznek hatalmas fémtartályokat és nosza, van felhajtóerőd.
Számtalan mód van könnyíteni egy hajón.

Látod, erről a hajóról még le se kellett pakolni...
1880. A British Museum munkatársai antik görög műtárgyakat gyűjtenek be Szicíliában. A Concordia-templom végül nem fért be a múzeum egyik ajtaján sem. A Temze-parti szeméttelepről olasz nacionalisták mentették meg az épületet, és kövenként, bőröndökben csempészték haza, pizzasütéshez használható…..
molnibalage 2021.04.01 09:11:28
Megint fekete-fehér felvételeket válogattam ki Tomáš Dvořák képei közül - talán nem olyan kordokumentumokat, mint a múltkor, de azért hangulatosakat. Talán jobban indul a hét velük! Rákospalota MÁV-telepen ma is járnak villamosok, még ha nem is a 67-es, ami 1997-ben megszűnt. A szinte eredeti…..
Egy viszonylag hosszú, 4. rész következik, több témával az F-111-est bemutató sorozatban. Előbb az automatikus terepkövető repülést lehetővé tevő elektronikáról és működéséről lesz szó. Utána következnek a prototípusok és a korai tapasztalatok, no meg a felderítő variánsok rövidke története. A…..
molnibalage 2021.03.26 12:01:55
A Párizsba repülésről.
Itt vannak adatok.
www.alternatewars.com/SAC/SAC.htm

Arra fejből nem emlékszem, hogy az F-111A és FB-111A között mennyi keró eltérés van és a gép légellenállása sem azonos, mert a FB-nek nagyobb szárnya volt.

Viszont ott 3000 mérföldes ferry range van, amiből bőven kijön az 5200 km-es út, ami 2800 tmf.
i.imgur.com/4KwdXgi.png
molnibalage 2021.03.26 20:46:15
@Maga Lenin: Ja, hogy a táblázat annyira gonosz, hogy a internal az ebben az esetben Tokyo fuel tank. 36500 lb belsőt írt?

Mert az F-111A belsőre 19000 litert találtam, ami 0,8-as sűrűséggel 33500 font. De a TFT meg összesen csak 3000 font lenne?

De a jet stream az tuti nagy segítség, mert 200 km/h-s hátszéllel aztán röhögve.
molnibalage 2021.03.26 22:54:33
@Maga Lenin: A történet, ami ez az új nevezéktant útjára indította állítólag az, amikor McNamara megtudta, hogy az F4H-1 F-110A, amit később mindenki F-4 Phantom II-ként ismert az így volt nevezve két eltérő haderőnemnél. Ott kapott agyfaszt.

Sajnos a pontos anekdotát nem ismerem, mert több féle módon is láttam leírva, hogy ez hogyan játszódott le, ami városi legenda is lehet.
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
100601. A NEWFIP gyakorlaton a NEWVAN előtt...
molnibalage 2021.03.12 20:59:27
@zord: A cél az a sorozattal, hogy ne csak műszaki affinitással lehessen megérteni, nagyjából a középiskolás fizikatudáson próbálom tartani a témát.

Az, hogy ennél kevesebb legyen viszont nem pálya, hogy az n+1-dik semmitmondó videó készüljön, annak értelmét nem látnám.
molnibalage 2021.03.23 09:32:05
@árpika: Sajnos más téren nem ilyen jók...

index.hu/kulfold/2021/03/22/biden-vedelmi-koltsegvetes-f35/

Pedig, ha ismerik a HTKA-t esetleg megkérhették volna, hogy nézzen rá valaki, aki nem 100%-ban fogalmatlan, mint a szerzője...
Nagyjából eltelt egy év, amióta legutóbb használtuk HP-t (már ha a lassan legendává nemesült Microsoft Éjszakákat nem számítjuk), szóval itt volt megint az ideje, mert nagyon szeretünk vele beszélgetni. Akár fps-ekről, akár a Resident Evil-szériáról, akár a Dreamcastról vagy a Call of Dutyról van…..
A szerteágazó sztori után következzék maga az F-111, főleg az A változat. Ebben a részben a személyzet mentőkapszulája, a szárny és az változtatható nyilazása, a notórius TF30 gázturbinák, és pár további, belső rendszer kerül terítékre. A sorozat első része ITT olvasható, az előző pedig…..
molnibalage 2021.03.19 00:00:03
@Mikrobi: Viszonyításképpen néhány szám az F-15-nél, ami vadászgép ugyebár.

Az F100 logisztikai ellátása során a Légierő a hagyományos, repült óraszám szerinti üzemre rendezkedett be, amit némileg korrigált az TF30 hajtóművel szerzett üzemeltetési tapasztalatokkal. A dolog szépséghibája az volt, hogy ez nem írta le korrekt módon a hajtóművet érő igénybevételt, azaz az elhasználódás mértékét.

A hajtómű számára az állandósult üzemállapothoz képest a hajtómű fordulatszámának és üzemmódjának változtatása (tranziens ciklus) bizonyos teljesítményszintek között jóval nagyobb mértékű terhelést jelent, mint az állandósult üzemállapot, attól függetlenül, hogy az állandósult üzemállapot maximálgáz vagy például csak az utazósebességhez tartozó fordulatszámot jelenti. Meghatározott üzemállapotok közötti átmenet (tranziens ciklus) egy ciklus, vagy bizonyos szorzószámmal kifejezett ciklus-terhelést jelent. A tranziens ciklus által kifejezett terhelések jellemzően a változó hőmérséklet-igénybevételből és az abból adódó anyagfáradási jelenségekből adódnak. Az F100 estén például egy ilyen ciklus volt az alapjáratról (maximum 73%-os fordulatszám) történő fordulatszám-növelés maximálgáz teljesítményre, vagy legalább 89%-os fordulatszámra. A ciklusokban kifejezett igénybevétel (elméletileg) átszámolható üzemóra – egyenérték terhelésre.

A probléma az, hogy ha a tervező pontatlan ciklusszám becsléssel él, akkor az üzemórára vetített egyenértékű terhelés szintén pontatlan lesz, tehát az óraszámra alapuló logisztikai háttér nem megfelelően lesz méretezve. Nos, az F-15-nél pontosan ez történt.

Az F100-PW-100 hajtómű tervezése során azzal feltevéssel éltek, hogy 1000 repült óra alatt kb. 3500 ciklust kell elviselnie. A valóság ezzel szemben olyannyira sokkoló volt, ami egy tökönrúgással ért fel. A pilóták 1000 óra alatt átlagosan – tehát ennél volt magasabb érték is – 12500 (!) ciklust raktak bele a hajtóművekbe, ez az eredetileg becsült érték majdnem négyszerese volt. Ennek egyenes következménye volt az idő előtti elhasználódás. A 100 üzemóránként végrehajtott ellenőrzések során a magasnyomású turbinalapátoknál az előzetesen becsült 20%-os lapátcsere helyett 60%-ot volt szükséges cserélni, így a tartalék alkatrészek hamar elfogytak.

Na ehhez képest a TF30 ciklus száma az F-111A/E gépeken 1,5 táján volt repült óraként. Az F-15A-nál ez 12,5.
molnibalage 2021.03.19 09:15:10
@Mikrobi: Jeff Guinn

Q: Mennyire volt problémás az F-111-ben a TF30 hajtómű az F-14-hez képest? Mennyire volt gyakori a kompresszor átesés (pompázs)?

A: A válasz (meglepő módon) igen, az F-111-ben sem volt problémamentes a hajtómű. Nagyobb túlterhelésű manőver közben kapcsolva utánégetőt úgy fogalmaz, hogy 50-50% esély volt az pompázsra. A megoldása amúgy általában egyszerű volt, csak alapgázra kellett visszavenni a teljesítményt. Ez annyira nem volt ritka, hogy Jeff egy erős becsléssel mondott egy 30-as számot, hogy vele ennyiszer történt meg karrierje során.
(3000 óránál többet repült a típuson.) Egy alkalommal még az egyik hajtóművet is le kellett állítania és újra kellett azt indítani. Kezdőként egyszer tankerhez csatlakozva sikerült a hajtóművet pompázsoltatnia.
molnibalage 2021.03.19 10:11:47
@Mikrobi: A hirtelen sebesség (vagy irányváltoztatáshoz) tolóerő kell. Jeff Erről beszélt. Az F-111-en sem lehetett nagyon rángatni a gázkart, csak annyira gyakran nem volt rá szükség.

De akkor így segítsen neked az ember, ha még azt sem érted, ha kapsz egy választ...
Mostani adásunkban egy bátor lengyel hazafit ismerhetünk meg, aki az ellenálló mozgalom tagjaként bejuttatta magát az auschwitzi táborba, hogy onnan küldjön jelentéseket és megszervezze az ottani ellenállást. Witold Pilecki több alkalommal is kockáztatta az életet a hazájáért, neve mégis csak a…..
molnibalage 2021.03.18 16:54:43
@queenagi: A szovjetek bárkit begyűjtöttek, aki ilyen erős független jellem volt, mert nem illett bele a talpnyaló kilentúra kiépítésébe az, hogy ilyen emberek legyenek.
Varacskos disznó, harckocsi gyilkos, és a jó ég tudja még hány becenevet kapott az idők során az ikonikussá vált A-10 Thunderbolt II támadó repülőgép köszönhetően a gépbe épített Avenger gépágyúnak. A hétcsövű, 30 mm űrméretű fegyver minden idők legnagyobb tűzerejű egyszemélyes harcászati…..
molnibalage 2021.01.17 16:21:37
@Pierr Kardán: Az, hogy ebből a feltételrendszerből sok nem igaz sem a hájpolt T2-re, se semmire. ;)
Amúgy pusztán a téma egy részét bemutató cikk a HTKA.hu-n most is elérhető, a légvédelmis tavaly februárból.
molnibalage 2021.01.18 15:12:02
@gigabursch: Az itt is szereplő tesztet amúgy én küldtem el neki - nem tudom, hogy előtte ismerte-e - illetve ennek rövidített változata máshol is elérhető volt, de csak a GAU-8-ról. Azt bontottam ki alaposabban. A fejemben ez az írás kb. 2017 december óta megvan, csak lusta voltam megírni. De előbb utóbb sorra kerülnek a dolgok.

Egy olyan anyagon is dolgozom, amit még 2012 végén mondatm, hogy lesz. Nem csak Isten malmai őrölnek lassan. :)
molnibalage 2021.03.17 20:33:17
Kis kiegészítés, hátha olvassa valaki.
Na, ez elkerülte a figyelmem...
core.ac.uk/download/pdf/36722041.pdf

Itt valahonnan összegyűjtött két T-62-őt lőttek meg minden irányból (TANK 13 és TANK 18 a doksiban a nevük.) Ez igazolja azt, amit a M47 ellen tesztekből vezettem le.

Oldalról is alig volt esély a T-62 ellen. Szemből meg persze semmi.
Mivel csak ugyanarra két hk-ra tüzeltek, emiatt a páncélzat nem volt sértetlen a tesztek alatt.

27. oldalon oldalról támadás

*3500-2300 láb közötti tüzelés.
*144 lövést adtak le, ami ~2+ sec.
(Pont erről írtam, hogy ez a realitás, nem az, amit az M47 tesztnél csináltak.)
*Ebből kemény 21 talált csak.
*Ebből 2 ütötte át a páncélt.
*100% manőverezés kill.
* 95% tűzerő kill.

40. oldalon oldalról támadás

*3700-2600 láb közötti tüzelés.
*120 lövést adtak le, ami ~2 sec.
*Ebből kemény 16 talált csak.
* Ebből kemény 1 ütötte át a páncélt.
* 100% manőverezés kill.
* 60% tűzerő kill.

62. oldalon szemből támadás

távolság adatot itt nem ad meg
165 lövést adtak le
7 talált
0 átütés

Szóval piszok mázlival sikerült a T-62-es oldalról átlőni.
Minden, ami ezután jött teljesen reménytelen kilőni.
A "háborús filmek" meghatározás meglehetősen tág kategóriát jelent, hiszen az ókori, középkori filmektől (Trója, Rettenthetetlen) egészen napjainkig terjedően ölelheti fel a különböző fegyveres konfliktusokat. Jelen poszt azonban kifejezetten csak a világháborúkra fókuszál, így kiesnek a XX. század…..
Habár Magellánhoz kötjük a Föld első megkerülését, ő maga csak az út feléig jutott el. Az expedíció során minden olyan dolog megtörtént, ami egy vérbeli hajós- vagy kalóztörténetben megtörténhet: volt lázadás, lakatlan sziget, kannibálok, éhezések és viharok. Hallgassátok meg adásunkat, hogy…..
molnibalage 2021.03.05 13:18:49
@David Bowman: És senki nem cuppan rá? Digitalizálva?
molnibalage 2021.03.09 10:43:02
@pitcairn2: Végig hallgattam. Jó volt. Főleg az expedíció utáni életutak és az, hogy a többi hajó sorsát is nyomon követte.
Hogy sokkal több, mint 18 ember érte túl, csak a Victorian tért ennyi haza.

Arról sem tett említést az összes rövid forrás, hogy lényegében félkalózok voltak Magellan halála után.
Az is durva, hogy lehet, hogy a tolmácsuk árulta el őket.

Azt lehet tudni, hogy a sok sziget közül konkrétan melyiket keresték? Vagy csak találjanak ahol van bármiféle fűszer és annyi?
Azért az mókás, hogy a szerződés ellenére a másik érdekszférájában másztak bele és létesítettek kereskedelmi támaszpontot.

De a többi "apróságról" sem hallottam. Hogy "renegát" nyugati hajósokba botlottak és aztán együttműködtek. Vagy, hogy hátra hagytak (!) több embert a kereskedelmi támaszponton. Bakker, azért mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy ottmaradjon valaki. Egyáltalán önkéntesek voltak?

De az sem semmi, hogy egyesek inkább egy ismeretlen világ közepén 0 nyelvtudással és mással is leléptek a hajóról, mert a parton biztosabbnak látták a jövőt.

Nem tudom, hogy ez csak mai szemmel tűnik durvának, vagy akkor is így látták-e.

Asszem a többit is végig fogom hallgatni.
molnibalage 2021.03.11 10:07:30
@pitcairn2: Most a Lewis and Clark-ot hallgatom majd meg, meg a Diogo Cão and the Exploration of West Africa. De az összest végig fogom szerintem ami a nagy földrajzi felfedezések korával folgalkozik.

Bringázás közben nagyon fasza ezeket hallgatni.
  Vége a hagyományos albumoknak (lemezeknek), mára a fogyasztók csak a dalokra kíváncsiak - egy darabig én is elhittem ezt az álláspontot, mely az elmúlt években, a streaming szolgáltatók megjelenésével erősödött meg, de valójában már a digitális zeneterjesztés hajnalán kezdődött meg. Jelentős…..
molnibalage 2021.03.09 10:50:46
@arncht: Apró hiba, hogy még a leginkább kedvelt előadóimnak sincs olyan albuma, amit végig tudnék hallgatni egyben, mert van rajta olyan szám, ami nem tetszik. Kicsit sem.

Szóval az, hogy régen albumok voltak az inkább kényszer volt az adathordozó miatt. Nem volt semmi olyan nagy megfejtés, hogy az album szól valamiről. Tudom, mert úgy hallgattam őket, hogy a playlistből az 1-2 gyenge számot kivettem és teljesen jó volt úgy is.
1903. Szentpétervári szaniteráruház..
molnibalage 2021.03.07 10:17:21
Az Ark Royal megépítésével a briteknek sikerült olyan hadihajót alkotniuk, mely a maga idejében a világszínvonalat képviselte, és hiányosságai ellenére állta az összehasonlítást bármelyik másik, korabeli anyahajóval. A gond csak az volt, hogy egy anyahajó tényleges harcértéke az általa hordozott…..
molnibalage 2021.02.27 18:09:29
@omron: Az elméleti horizont igen nagy, de az, hogy mit lát meg az emberi szem méretben és a köd és pára mit enged, az már sokkal durvább korlátozó tényező.

10 km magasból kb. 360 km-re van a vizuális horizont.
www.translatorscafe.com/unit-converter/en-US/calculator/radar-horizon/

@savanyújóska: Szerintem is csak nagyobb veszteség lett volna, de vadászkísérettel visszatérő japók leirtották volna őket. A lassú torpedó bombázókat lőtték le volna az angol CV képes vadászok.

A visszatérésre jobb ötletem nincs, mint előre megbeszélt helyen találkozás, X-Y idő intervallumban.
De a Leyte-szigeteki csatánál a sötétben visszatérő gépek segítésére minden reflektort felkapcsoltak, hogy a pilóták hazataláljanak.
molnibalage 2021.03.04 23:50:19
@gigabursch: A rádióadások alapján is ment tudtommal. Ha az adótól odébb forgatták az antennát, akkor gyengébb volt.

Nem igazán értelek. A távolságot nem tudta a pilóta, de az irányt igen. Mivel a gépek jellemzően csak jó időben repültek, 15-20 km-ről meg már látta a hajókat, ha tudta merre kell néznie.

A baj az, hogy ha sugárzol kifelé, akkor az más is hallhatja, akkor hol volt még frekiugrásos és egyéb adás.

A VSz-ben asszem az RSzBN a civil adókkal is működött talán.
molnibalage 2021.03.05 13:18:12
@gigabursch: IJ. A Leyte-öbölben az utolsó japó hordozók elleni támadásnál 100-as nagyságrendű gép nem találta meg a hajókat, de őket nagyrészt kimentették a tengók és más. De előfordulhatott olyan, hogy valaki nem találta meg.

Midway-nél is az egyik CV gépei inkább Midwayra repültek vissza.
Most, hogy küszöbön áll a Ejder Yalcin-Gidrán páncélozott járművek első tízes csoportjának ünnepélyes fogadása Tatán, a LégierőBlogger ismét kivételt tesz, és szárazföldi témát helyez aktuális hírbejegyzése címlapjára. Éljen az összehaderőnemiség! Zord..
molnibalage 2021.02.20 13:43:16
@Harrdder: Egy akkora dög elektromos hajtása lehetetlen. Saccold meg, hogy 3-4 tonnányi akkori akksival meddig jutott volna. Kb. kigurulás és 1 km után az első 10 méteres dobon megáll a cucc.
molnibalage 2021.02.20 14:49:38
@fadrusz: Igen, szabályozási szempont és nyomaték miatt 0 sebességnél is.

Amúgy aki szerint a villanymotornak nincs IR jele, az soha nem állt nyáron egy 600 kW-os villanymotor mellett, ami üzemelt...
molnibalage 2021.03.01 20:53:29
@Levente B.: Hol látható?