Adatok
molnibalage
73 bejegyzést írt és 18906 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Az újabb Napi érdekessel jelentkezik a Ritkán Látható Történelem blog! Reklámmentesen néznéd a bejegyzéseket? Csatlakozz a Patreonon hozzám,és nézd egy nappal korábban a tartalmakat!
Kérlek fontold meg, hogy támogatsz. Neked és az eddigi támogatóimnak ismételten köszönöm!
RITKÁN LÁTHATÓ…..
molnibalage
2025.06.01 12:57:22

Megint kicsit későn fut be a Now, mert akartunk időt hagyni a 10. szülinapi adásra. De ami késik, az már itt is van, a hónap témája pedig ezúttal a drágulás volt. Valahogy eleve sok olyan hír volt, ami valakinek a pénztárcájában turkált, de két fő bejelentés a Sony és a Microsoft által bejelentett…..
molnibalage
2025.05.26 08:14:10
molnibalage
2025.05.27 09:03:36
@manson karcsi: CP = checkpoint
A CP stábja szerint, amit 10 éves, az retro. Tehát a stáb nézőpontja szerint a Wicher 3 retro, ahogy már a Dying Light első része, a Life is Strange meg egy csomó olyan játék, ami nem is annyira rég számomra meghatározó élmény volt.
A CP stábja szerint, amit 10 éves, az retro. Tehát a stáb nézőpontja szerint a Wicher 3 retro, ahogy már a Dying Light első része, a Life is Strange meg egy csomó olyan játék, ami nem is annyira rég számomra meghatározó élmény volt.
molnibalage
2025.05.30 11:13:43
@K3cs1: A 15 éves RDR könnyed 50 EUR. Ehhez képest a BG3 60. (Steam)
De, hogy a jövőre 20 éves Gothic 3 is még a 30, az is elég mókás. Mondjuk a GoG-on meg csak 20 USD.
Lényegében semmilyen retro játékot nem éri meg teljes áron megvenni kevés kivételtől eltekintve és ott is megéri körülnézni.
De, hogy a jövőre 20 éves Gothic 3 is még a 30, az is elég mókás. Mondjuk a GoG-on meg csak 20 USD.
Lényegében semmilyen retro játékot nem éri meg teljes áron megvenni kevés kivételtől eltekintve és ott is megéri körülnézni.

1871. Chicago belvárosa a nagy tűzvész után. A katasztrófában mintegy háromszázan haltak meg, és legalább 17 ezer épület égett le..
molnibalage
2025.05.26 08:16:02
@zZ0Zz: youtu.be/ssuIPnx4Q1I?t=327 Hány magyar sportoló kerül be egy hivatalos F-14-es videóba? Hát, neki sikerült. :)

1941 körül. Magyar katonák gyalogsági ásóba öltözve..
molnibalage
2025.05.11 23:27:45
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
A Moszkva cirkáló légvédelme és elsüllyesztése
2022.06.11 09:00:00

Előszó
A 2022. február végén kezdődött orosz-ukrán konfliktus egy eseményét már elemezte a csatorna, ahol viszonylag kevés konkrétum volt ismert, de a megkérdőjelezhető állítások a Kijev szelleme fantázia nevű pilótáról érdemeltek némi figyelmet. A konfliktus továbbra is zajlik, ami termeli ki…..
molnibalage
2025.05.10 10:03:52
@gigabursch: Inkább írjál PM-et, teljesen véletlen, hogy ezt a kommentet láttam...
Az Iron Dome célsebessége M3 táján végetér. Egy 2000 km-es BM sebessége M10+ táján van. Csak egy CM volt?
Az Iron Dome célsebessége M3 táján végetér. Egy 2000 km-es BM sebessége M10+ táján van. Csak egy CM volt?
molnibalage
2025.05.10 19:52:41
@gigabursch: A radarról egy idő után lekerülnek a bejegyzések. A FB felületen is nyugodtan kérdezz, azért van. A blog.hu kommentmező része a bejegyzések kirakása után 2-3 héttel okafogyottak.
Egy ballisztikus rakéta külső segítség nélkül mozgó célt nemigen talál el. Eleve lokátor kéne az orrába, de még repülés közben sem árt, ha kap adatot. Egy 20 csomóval haladó flotta egy 20 perces repdiő alatt is 12 km-et odébb megy. Ha meg még irányt is vált...
Az jenkik hordozók mellett okkal van ABM képes AEGIS rendszeres AB osztályú romboló. Látsz a ballisztikus rakétavédelmes részt.
Egy ballisztikus rakéta külső segítség nélkül mozgó célt nemigen talál el. Eleve lokátor kéne az orrába, de még repülés közben sem árt, ha kap adatot. Egy 20 csomóval haladó flotta egy 20 perces repdiő alatt is 12 km-et odébb megy. Ha meg még irányt is vált...
Az jenkik hordozók mellett okkal van ABM képes AEGIS rendszeres AB osztályú romboló. Látsz a ballisztikus rakétavédelmes részt.
molnibalage
2025.05.11 23:23:17
@gigabursch: Nem tudom, hogy mennyi és milyen SM rakéta lehet egy rombolón és ezt biztosan nem teszi ki az ablakba a USN sem.
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
A 9K33 OSzA (SA-8 Gecko) csapatlégvédelmi rendszer
2025.05.09 17:01:55

Előszó
szovjet csapatlégvédelmi légvédelmi rakéta-rendszerek első képviselője a 2K11 KRUG volt, ennek a rendszernek a bemutatása már megtörtént a csatornán. A korábbi Berkut, Dvina és Volhov rendszerekkel szemben a KRUG már mobil volt, de hatalmas és nehéz elemekből épült fel. Azonban még az…..
molnibalage
2025.05.11 23:22:01
@Macroglossa: Én sem tudom. Főleg annak fényében, hogy ezt az utód TOR-nál más téren buffolva lazán elengedték azt. Lehet, hogy akkor úgy látták, hogy az OSzA + Sztrela-1/10 párossal olyan hadműveletekre lehetnek képesek a gépesített lövészek, amiért ezt megéri.

A mai különkiadásom egy különleges évről szól. 1919!
1919. Fegyveres military bemutató és verseny a londoni Hyde Parkban, az Egyesült Királyságban..
molnibalage
2025.05.05 12:06:42
@IamTwo: Csak a szokásos, az ipar zakatolt, a háború meg végetért. Mentek a bontóba. A II. vh után is ezres nagyságrendben ment a levesben 0 órás bombázók, vadászgépek, mert nem volt rá már igény, csak szerződések miatt a leszállítások mentek. A repülőgép-hordozó építési programot asszem már 1944 közepén befékezték, mert látszott, hogy nem kell több.
A II. vh után a hajókat lekonzerválták, mert azok nagy értéke és átépítéssel több még a hh. végét is megélte az utolsó nagy Essex és a Midway osztályból. A többi egy része kuka / tartalék flotta. A repcsiknél látszott, hogy olyan sebességgel avulnak el, hogy nem tartották meg őket.
A II. vh után a hajókat lekonzerválták, mert azok nagy értéke és átépítéssel több még a hh. végét is megélte az utolsó nagy Essex és a Midway osztályból. A többi egy része kuka / tartalék flotta. A repcsiknél látszott, hogy olyan sebességgel avulnak el, hogy nem tartották meg őket.
molnibalage
2025.05.10 19:50:28

Megint kicsit későn fut be a Now, de ezúttal tervezett a csúszás: meg akartuk várni a múlt heti Switch 2-bejelentést, hogy ne egy hónap múlva beszéljünk arról, ami most foglalkoztat sokakat. Szóval megnéztük a Nintendo idei legfontosabb bemutatóját és hát nem volt felhőtlen az örömünk. Úgy láttuk,…..
molnibalage
2025.04.19 14:40:14
molnibalage
2025.04.22 08:28:33
@Flankerr: Igen érdekes csóka, aki egy káromkodást kivágna egy élőben felvett műsorból, de saját kommentjében egy szarházi simán elfér.
04.01-ről már lekésett barátunk, nagyjából arra a napra illő kommentet sikerült kipréselnie... XD
04.01-ről már lekésett barátunk, nagyjából arra a napra illő kommentet sikerült kipréselnie... XD

A XIX. század végére nagyjából kialakult a csatahajóknak az a standard felépítése, mely egészen az első világháborúig, sőt, sok jellemzőjüket tekintve az után is jellemezte az ebbe a kategóriába tartozó hajókat. A csatahajók lényegében hasonló felépítésűek voltak, a világ összes haditengerészeténél.…..
molnibalage
2025.04.16 12:00:54
@gigabursch: Borzalmas példa. Mert a bicska tényleg hasznos, vagy próbálnád ezt elsütni pl. a Leatherman multitoolra...
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Az F-47 vadászgép (Next Generation Air Dominance Fighter)
2025.03.29 11:00:00

Előszó
2025 március 21-én, az Amerikai Egyesült Államok Elnöke személyesen jelentette be, hogy a Boeing nyerte meg az Új Generációs Légi Fölény, vagyis a Next Generation Air Dominance vadászgép fejlesztésére és gyártására kiírt tendert. De, hogy ez mit is takar, mi a projekt háttere és annak…..
molnibalage
2025.04.06 14:18:40
@gigabursch: Nem, az AWACS-esk közel sem látnak maguk alá. Mi a frászért kéne? Ahogy a célfelderítő radarok sem látnak maguk fölé. Nézd meg pl. a P-12/P-18-as a Dvina és Volhov videóban.
A B-2 konkrétan azon alapul, hogy átrepül a P-14 felett, annak is hasonló fix nyalábja van. Azért repül 50k lábon, mert amikor képes lenne észlelni a P-14, addigra túl nagy lesz a helyszög és ott nem is kutat már a nyaláb.
Az AWACS a fronttól 100-200-250 km-re rója köreit. Miért kéne maga alá néznie? Annak is lehet egy mittomén 8-10 fok széles nyalábja, amit helyszögben tud valamennyire ma már vezérelni, régen is mehetett elektronikus kapcsolással talán, mint a KRUG SzOC-nál. Nem ismerem ennyire őket.
De ha egy AWACS nem lát valamit, mert csak 30 km-re van és terepkövető a cél, akkor már amúgy is régen baj van.
A B-2 konkrétan azon alapul, hogy átrepül a P-14 felett, annak is hasonló fix nyalábja van. Azért repül 50k lábon, mert amikor képes lenne észlelni a P-14, addigra túl nagy lesz a helyszög és ott nem is kutat már a nyaláb.
Az AWACS a fronttól 100-200-250 km-re rója köreit. Miért kéne maga alá néznie? Annak is lehet egy mittomén 8-10 fok széles nyalábja, amit helyszögben tud valamennyire ma már vezérelni, régen is mehetett elektronikus kapcsolással talán, mint a KRUG SzOC-nál. Nem ismerem ennyire őket.
De ha egy AWACS nem lát valamit, mert csak 30 km-re van és terepkövető a cél, akkor már amúgy is régen baj van.
molnibalage
2025.04.06 14:21:47
@Wildhunt: Tényleg, vedd már elő első körben az akusztikai egyenleteket...
Nem értek, hogy a drónok lassúságának mi köze a hangteljesítményhez. Hangot csak a hollywoodi faszságokban lehet fegyverként használni.
Nagyjából a SST és a Saturn V az, ahol a zaj akkora, hogy vizet porlasztottak be, hogy a nyomáshullámok pár méteren belül ne okozzanak károkat. Úgy, hogy GW-os teljesítményben vannak a rakéták.
Most amúgy akkor lokátornak kéne a hang? Annak is szar. A denevérek néz meg mennyire kis távolságon használják.
Nem értek, hogy a drónok lassúságának mi köze a hangteljesítményhez. Hangot csak a hollywoodi faszságokban lehet fegyverként használni.
Nagyjából a SST és a Saturn V az, ahol a zaj akkora, hogy vizet porlasztottak be, hogy a nyomáshullámok pár méteren belül ne okozzanak károkat. Úgy, hogy GW-os teljesítményben vannak a rakéták.
Most amúgy akkor lokátornak kéne a hang? Annak is szar. A denevérek néz meg mennyire kis távolságon használják.
molnibalage
2025.04.14 11:23:05
@Cymantrene: Én nem ismerem mélyen és Kínáró + kurrens technikáról a "bővebb" szó értelmezése relatív.

Hú, ez az adás jól beragadt, már két hete kész, és valamiért azt hittem, ki is lőttem, de nem. Elnézést, akkor most kicsit sűrűbben lesznek adások, hogy ezt kompenzáljuk. Amúgy meg időtlen a téma, mert a Team17-ről bármikor lehet dumálni egy jót. Azon ritka cégek egyike, amik évtizedek óta léteznek,…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Falkland-szigeteki háború 5. rész - Az HMS Sheffield elsüllyesztése
2025.03.28 17:00:00

Előszó
A falklandi háborút taglaló sorozatban már szó esett a híres hírhedt Vulcan bombázókkal végrehajtott bevetésekről, a mozgalmasra sikerült május elseji napról és az argentin flotta május 2-i visszavonulásáról, illetve az első kudarcba fulladt argentin támadásnak az Exocet hajó elleni…..
molnibalage
2025.03.28 22:16:57
@gigabursch: Van hasonlóság.
A Neptune legénysége leszállás után a gépet és az anyaföldet is megcsókolta. Messze a vészminimum mennyiség alatt szálltak.
A Neptune legénysége leszállás után a gépet és az anyaföldet is megcsókolta. Messze a vészminimum mennyiség alatt szálltak.
molnibalage
2025.03.29 09:26:24
@gigabursch: Nem egészen. Sőt, inkább erőn felül teljesítettek. De a sorozat legvégén lesz majd pár "mi lett volna ha" jellegű elemzés is.

1887. A párizsi Eiffel-torony alapozási munkái..
molnibalage
2025.03.23 19:57:57
@fkv.115: Tájékoztatásul, tudtommal minden implantot kiszedetett magából. Így néz ki most. Szerintem csinos.
en.wikipedia.org/wiki/Pamela_Anderson#/media/File:Pamela_Anderson_2024_Headshot_by_Norman_Wong.jpg
en.wikipedia.org/wiki/Pamela_Anderson#/media/File:Pamela_Anderson_2024_Headshot_by_Norman_Wong.jpg
molnibalage
2025.03.24 15:55:37
@bouquet: A mindig is nem értelmezhető. Az a sziget egésze biztosan lakatlan volt egy pontig.

Évekkel ezelőtt kezdtem el az Észbontó Szovjetunió és az Észbontó Cári Oroszország című sorozatokat. Mostanra megint összejött vagy két tucat érdekes fotó a témában, ezeket láthatjátok ma. A cári oroszországosról sem feledkeztem meg, hamarosan az is jön! A korábbi részeket ITT tudjátok…..
molnibalage
2025.03.20 06:45:10
@gigabursch: Valahol röhejes, hogy te kommunikációs zsákutcáról beszélsz, amikor érvelési zsákutcában vagy. Mert aki a szülestés szabályozás és a népirtás közé = jelet tesz, az simán arra leginkább a kretén és ostoba szavak jutnak eszembe. Mert kapásból lehet mondani több különbséget
A népirtásban való részvétel, szerinted az önkéntes alapú? Ja, nem. A népirtásnál jön az irtó és megöl. Ideológiai alapon vagy "mert csak". És annyi. Utána nem szül senki.
Az abortusznál meg a nő dönt. Aki utána szülhet még. Tehát az, hogy volt egy terhesség megszakítása, az nem jelenti azt, hogy később nem szüli meg azt a gyerekszámot, amit ő szeretne. Csak MÁSKOR fogja megtenni, amikor fel is tudja nevelni a gyereket. Aki meg eleve nem szeretne soha, ott meg kb. lehet, hogy egy gyilkosságot előz meg vagy egy szenvedéssel teli jövő nélküli életet.
A kommenteket nagyjából átgörgettem és kb. ennél többet nem szeretnék már beszélni. Mert kőhülye, kamukeresztény dumát toló idiótákhoz nincs kedvem beszélni. Minek? A wall of textből jól látszik az ideológiai ragaszkodás a marhasághoz ideológiai és nem logikusan összefüggő kijelentéseket. A hittel meg nem vitázom. Azért hit.
A népirtásban való részvétel, szerinted az önkéntes alapú? Ja, nem. A népirtásnál jön az irtó és megöl. Ideológiai alapon vagy "mert csak". És annyi. Utána nem szül senki.
Az abortusznál meg a nő dönt. Aki utána szülhet még. Tehát az, hogy volt egy terhesség megszakítása, az nem jelenti azt, hogy később nem szüli meg azt a gyerekszámot, amit ő szeretne. Csak MÁSKOR fogja megtenni, amikor fel is tudja nevelni a gyereket. Aki meg eleve nem szeretne soha, ott meg kb. lehet, hogy egy gyilkosságot előz meg vagy egy szenvedéssel teli jövő nélküli életet.
A kommenteket nagyjából átgörgettem és kb. ennél többet nem szeretnék már beszélni. Mert kőhülye, kamukeresztény dumát toló idiótákhoz nincs kedvem beszélni. Minek? A wall of textből jól látszik az ideológiai ragaszkodás a marhasághoz ideológiai és nem logikusan összefüggő kijelentéseket. A hittel meg nem vitázom. Azért hit.
molnibalage
2025.03.21 09:28:02
@ZON: " Ha meg ilyen bugyutaságokat ír, akkor mégis hogyan gondolja, hogy belepofázik abba, hogy egy nő meg akar tartani-e egy önmagában életképtelen sejtcsomót vagy sem...? Mert az utópisztikus bullshittelése valójában ezt jelent. Mert ez alapján majd eldönti a nő, és nem majd egy manyokipeter nevezetű hülyegyerek dönti el zavaros ideológiák alapján.

Február kicsit karcsúbb volt adások terén, mert volt benne egy digitális detoxban töltött utazás, de majd úgyis behozzuk év végéig a szokásos adásszámot. A hónap híreiről viszont nem feledkezhetünk meg, itt a szokásos Now, amiben hónap témáját ugyan nem választottunk, de három doomos hírünk is volt.…..
molnibalage
2025.03.21 07:57:43

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
molnibalage
2025.03.04 09:05:26
@balcso: Pedig az volt a legnehezebb, odáig eljutni volt könnyű.

1882. A hawaii Koloa cukornád-termesztő vállalat ültetvényén dolgozó kisvonat..
molnibalage
2025.03.10 08:09:14
molnibalage
2025.03.10 11:29:14
@Negrogo: Hát igen, tényleg volt egyfajta téka érzés. Amúgy valahol egészen furcsa, hogy olyan drága volt a CD író, hogy nekem mire lett otthon olyan 2002 tája volt. 2004 karácsonya előtt meg már volt otthoni Net.
Viszont érdekes módon azt nem tudom, hogy DVD íróm mikor lett, nem tudom felidézni. Azt tudom, hogy 2001-ben még BP-re jártam fel a család barátjához audio válogatás CD-ket meg könyvtárból kölcsönözött audio CD-ket írni úgy 2001 nyaráig.
Viszont érdekes módon azt nem tudom, hogy DVD íróm mikor lett, nem tudom felidézni. Azt tudom, hogy 2001-ben még BP-re jártam fel a család barátjához audio válogatás CD-ket meg könyvtárból kölcsönözött audio CD-ket írni úgy 2001 nyaráig.
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Vadászrepülőgép ki mit tud - Honi légvédelmi vadászok - 3. rész
2023.07.27 19:00:00

Előszó
Az előző részben a szovjet honi légvédelemi vadászgépek bemutatása a II. világháborút követő időszaktól a ’60-as évek közepéig történt meg. Innen folytatódik a történet.
Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető.
..
molnibalage
2023.08.10 21:57:31
molnibalage
2023.08.11 11:24:01
molnibalage
2025.03.09 17:08:32
@gigabursch: A Yak-38 utódja lett volna, de esélye sem volt a szovjet nagyhalál közepette. A flottának semmi köze a honi légvédelemhez, azért nem került szóba. Meg hát a csatorna alapvetően azzal foglalkozik, ami hadrendbe került. A Jak-141 ennek a közelébe nem került soha.
Nagyjából egyetlen téma lesz, nem is annyira távoli jövőben, ami egy bukott géppel foglalkozik, annak legendája miatt. Ez a CF-105.
Nagyjából egyetlen téma lesz, nem is annyira távoli jövőben, ami egy bukott géppel foglalkozik, annak legendája miatt. Ez a CF-105.

1916. D.W. Griffith monumentális - eredetileg 8 órás - Türelmetlenség (Intolerance) c. filmjének babiloni jelenete. A különböző korokban játszódó - mű ókori díszlete 90 méter magas volt és egyes jelenetekben 3000 statiszta is szerepelt egyszerre a vásznon. A legtöbbször a 163 percesre megvágott…..
molnibalage
2025.03.03 10:13:34
@manyokipeter: Mike C. egy részben érdekes videóban azért kicsit máshogy állította be az F-14 evolúciót, mint ahogy valóban történt...
Olyanokat mondott, hogy "bölcsek voltak a tervezők, hogy egyszerre csak egy fő dolgot változtattak meg". A kényszert innovációnak festette le, hogy az F-14-ben ezért volt TF30 és ezért lett F-14B-ben GE F110. Az F-14A eredetileg más hajtóművet kapott volna csak a kockázat és költségek miatt kapta a TF30-at. Ezért azért illik egy picit fenntartásokkal kezelni, hogy a múltat hogyan színezi át.
Nagyon, de nagyon régen láttam azt videót, amit a TWZ is linkelt. Lent a linkelt rész.
youtu.be/SsUCixAeZ0A?t=666
Olyanokat mondott, hogy "bölcsek voltak a tervezők, hogy egyszerre csak egy fő dolgot változtattak meg". A kényszert innovációnak festette le, hogy az F-14-ben ezért volt TF30 és ezért lett F-14B-ben GE F110. Az F-14A eredetileg más hajtóművet kapott volna csak a kockázat és költségek miatt kapta a TF30-at. Ezért azért illik egy picit fenntartásokkal kezelni, hogy a múltat hogyan színezi át.
Nagyon, de nagyon régen láttam azt videót, amit a TWZ is linkelt. Lent a linkelt rész.
youtu.be/SsUCixAeZ0A?t=666
molnibalage
2025.03.03 14:02:02
@manyokipeter: 1. Nem ő tervezte. Egy vadászgépet nem tud egy ember tervezni. Legfeljebb a program egyik managere volt.
2. A történelemben sokan magyarázták már a "nem tudunk"-ot "nem akarunk"-ra.
3. Propaganda létezik. Nyugaton is. Emiatt léteznek olyan vicces benyögések, hogy az SR-71 stealth... és 4000 rakétát indítottak rá. Amikor a két legenda egymásnak ellentmond.
Ez a videó is részben ilyen. Az F-14B-t nem a tudatos tervezés, hanem a kényszer szülte dolog volt. Az F-14-es programot meg konkrétan a gyártó cég sunyisága miatt majdnem kukába dobták. Még az újságcikket is megtaláltam erről egy archívumban. Persze ezt inkább a feledés homályában tartják.
youtu.be/4-YfWquQ8B0?t=354
Az F-14B simán az "így jött össze /így sikerült" eset és nem az "így akartuk". Mert eredetileg az F401-est szánták bele, csak az törölték és így marad sokáig az F-14A és gyártottak belőle számottevő mennyiséget, mire lett egy másik megoldás. (Sőt, majdnem elkaszálták az egész programot...)
A hajtómű miatt kínosan féllábbú lett az F-14A az egyik elvárt képesség területen. Mire meg elhatározták, hogy akkor lesz B, akkor már volt annál kézenfekvőbb, az lett az F110. Amúgy nagyon kevés új B gép készült, a többi meg konverzió volt.
www.anft.net/f-14/f14-serial.htm
(Emiatt az 1986-os Top Gun filmben csak F-14A változatot láthattál.)
Manapság bemondásra elhisznek sokan mindent.
Szép és jó dolgokat is mond M.C., de nem kell csuklóból elhinni mindent is.
Amikor pl. a titán centroplánról beszél, na az kifejezetten értékes tartalom.
De azon a táblázatos részen már a 10 évvel ezelőtti tudásommal is ráncoltam a homlokom, hogy kicsit megváltozott a történet a valósághoz képest.
2. A történelemben sokan magyarázták már a "nem tudunk"-ot "nem akarunk"-ra.
3. Propaganda létezik. Nyugaton is. Emiatt léteznek olyan vicces benyögések, hogy az SR-71 stealth... és 4000 rakétát indítottak rá. Amikor a két legenda egymásnak ellentmond.
Ez a videó is részben ilyen. Az F-14B-t nem a tudatos tervezés, hanem a kényszer szülte dolog volt. Az F-14-es programot meg konkrétan a gyártó cég sunyisága miatt majdnem kukába dobták. Még az újságcikket is megtaláltam erről egy archívumban. Persze ezt inkább a feledés homályában tartják.
youtu.be/4-YfWquQ8B0?t=354
Az F-14B simán az "így jött össze /így sikerült" eset és nem az "így akartuk". Mert eredetileg az F401-est szánták bele, csak az törölték és így marad sokáig az F-14A és gyártottak belőle számottevő mennyiséget, mire lett egy másik megoldás. (Sőt, majdnem elkaszálták az egész programot...)
A hajtómű miatt kínosan féllábbú lett az F-14A az egyik elvárt képesség területen. Mire meg elhatározták, hogy akkor lesz B, akkor már volt annál kézenfekvőbb, az lett az F110. Amúgy nagyon kevés új B gép készült, a többi meg konverzió volt.
www.anft.net/f-14/f14-serial.htm
(Emiatt az 1986-os Top Gun filmben csak F-14A változatot láthattál.)
Manapság bemondásra elhisznek sokan mindent.
Szép és jó dolgokat is mond M.C., de nem kell csuklóból elhinni mindent is.
Amikor pl. a titán centroplánról beszél, na az kifejezetten értékes tartalom.
De azon a táblázatos részen már a 10 évvel ezelőtti tudásommal is ráncoltam a homlokom, hogy kicsit megváltozott a történet a valósághoz képest.
molnibalage
2025.03.04 09:19:27
@manyokipeter: Ez csak az AWG-9 és Phoenixre áll. A gép harcászati képességeit örökölte így az elődől. A variaszárnyat is csak részlegesen, mert EGYSZERŰBB lett. Ezt tanulták az F-111-ből. De a hajtóművek széttolása megadta a helyet a 4 db AIM-54-nek, a kisebb rakéták meg elfértek a szárnytő merev részén. Azon az áron, hogy hajtómű kiesés esetén a tolóerő asszimetria kényelmetlenül nagy lett. IJ...
De ettől mag az F-14 sárkány és aerodinamika terén lényegében semmit sem örökölt az F-111B-ből.
Amúgy meg az F-111B az AWG-9-et és a AIM-54-et egy másik előd projektből örökölte... (Missileer) A rakéta akkor még más volt, de feltámadva lett az AIM-54. Okkal kapta a Phoenix nevet. (Ugye a legenda szerint a madár a saját hamvaiból támad fel újra.) Tehát így nézve szép, hogy ezt örökölte az F-111B-től, de annak is volt már eleve alapja. Ez is kimaradt a történetből.
De ettől mag az F-14 sárkány és aerodinamika terén lényegében semmit sem örökölt az F-111B-ből.
Amúgy meg az F-111B az AWG-9-et és a AIM-54-et egy másik előd projektből örökölte... (Missileer) A rakéta akkor még más volt, de feltámadva lett az AIM-54. Okkal kapta a Phoenix nevet. (Ugye a legenda szerint a madár a saját hamvaiból támad fel újra.) Tehát így nézve szép, hogy ezt örökölte az F-111B-től, de annak is volt már eleve alapja. Ez is kimaradt a történetből.
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Szu-22M3 'Fitter" - Néphadsereg retrospektív
2025.02.16 11:00:00

Előszó
A Magyar Néphadsereg a hidegháború végén a csatornán már bemutatott[1] MiG-21 család és a MiG-23MF vadászgépek mellett még egy szuperszonikus típus üzemeltetett, ez volt a Szu-22M3 vadászbombázó. Lássuk hát a típus eredetét, képességeit és magyarországi szolgálatának történetét.
..
molnibalage
2025.02.28 14:16:55
@gigabursch: Még ez sem igaz ebben a formában. Az eredeti lokátora a MiG-25P-nek csak nem volt, meg két hullámsávos, de földháttérben a kisebb MiG-23M-é többet tudott, földháttérben is jó volt. Annak felskálázott változata került a PD éd PDSz-re, de ez ugye kényszer volt. Ez nem maga a 25-ös megjelenésével indukált változás.
molnibalage
2025.02.28 14:17:23
@bz249: Angolában a MiG-23MF és MLD jól helytállt a SAAF Mirage F.1 gépei ellen.
molnibalage
2025.02.28 21:15:01
@gigabursch: Nem, az a sima P volt. Aztán lett a PDSz és PD. Lásd a honi légvédelmis szovjet széria 2. részét.

1875. Kávészedők Guatemalában. A közép-amerikai országban az 1700-as évek óta termelnek gazdasági megfontolásból kávét, és jelenleg évi több mint 200 ezer tonnát termesztenek, amivel az apró ország 11. a kávétermelő országok toplistáján..
molnibalage
2025.02.16 18:07:40
@JTom: De Dél-tirolt mikor vesztették el?
A népszavazás ok, hogy kifejezte az ő óhajukat, de Svájc ehhez mit szólt?
A népszavazás ok, hogy kifejezte az ő óhajukat, de Svájc ehhez mit szólt?
molnibalage
2025.02.17 08:10:27
@fkv.117: Hát, ha engem kérdeznek elég rossz deal volt. Egy zsebkendőnyi területért mekkora veszteség érte az olaszokat a háború alatt?
molnibalage
2025.02.19 13:02:06
@JTom: Most nézem, hogy 100 évvel később is Dél-Tirol szinte szín osztrák. Hát azért ez elég druva, hogy milyen alapon olaszoké. Bár ahogy látom elég nagy automóniát élveznek cserébe. Ez kb. olyan, mintha 100 évvel Trianon után Győr-Moson-Sopron megye az osztrákoké lenne 90% magyar lakossággal.

Mélyen tisztelt publikum. A cím nem véletlen. A bloggazda egy vidéki megyeszékhely kórházában várja sorsa jobbra fordulását egy bordatörés és az influenzajárvány pikáns elegyéből kifolyólag. A mai válogatás egy ősrégi bejegyzés újrázása. Fogadjátok szeretettel. A jövő héten már jó eséllyel ismét…..
molnibalage
2025.02.02 13:30:53
molnibalage
2025.02.03 08:14:38
@fkv.119: A háború általi öregedést akarja szerintem mutatni. Csak egy szénné retusált kép van a baloldalon...
Ugyanez a téma peptiában, de itt is látni mismásolásra utaló jeleket a képen...
www.reddit.com/r/pics/comments/iaw3kf/a_soldiers_face_after_4_years_of_war_1941_1945/
Ugyanez a téma peptiában, de itt is látni mismásolásra utaló jeleket a képen...
www.reddit.com/r/pics/comments/iaw3kf/a_soldiers_face_after_4_years_of_war_1941_1945/
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Világrekorder vadászgépek - F-15 Streak Eagle & Szuhoj P-42
2025.01.28 17:00:00

Előszó
1976 január 16 és február elseje[1] között az amerikai Streak Eagle nevű átalakított F-15 vadászgépe nyolc emelkedési világrekordot döntött meg. A vadászgépek teljesítményről szóló anyagban láthattuk, hogy mire képesek a vadászgépek üzemszerűen, következzen hát, hogy mit tudtak, amikor…..
molnibalage
2025.01.31 11:22:01
@gigabursch: Nagyjából igen. Amúgy számomra egészen durva, hogy a hh közepén, akkori titokvédelem mellett ezt megjátszották. Most meg tojnak rá. Pedig ahhoz képest, hogy mekkora pénzekkel dobálóznak, nagyjából egy hétvégi légierős buli árából kijönne a rekorddöntés...
molnibalage
2025.01.31 11:22:29
molnibalage
2025.02.02 13:26:47
@Maga Lenin: Ez így volt tervezve. Mindig ez a hosszútávú előre tervezés megy. A PVO sorozat azért ment le, meg a vadászgép evo, hogy a CF-105 legenda mögött minden más meg legyen.
Az OSzA légvédelmi rendszer is okkal a KRUG után jön, stb. ;)
Az OSzA légvédelmi rendszer is okkal a KRUG után jön, stb. ;)

Miután Ausztráliában befejezte az adománygyűjtést, Scott Új-Zélandon csatlakozott ismét a Terra Novához. Itt rakodták be a felszerelés zömét is, közte a 34 kutyát, 19 pónit, és a három motoros vontatót. Az út az Antarktisz felé egyáltalán nem volt zökkenőmentes. A Terra Nova igen erős viharba…..
molnibalage
2018.01.03 12:31:33
@lezlidzsi84: Ennél hidegebb időben a sarki kutaóállomásokon mit csinálnak? Ha mondjuk bármi munkavégzés kell -50 vagy -70 foknál? IJ kártya van? Egyáltalán a sarkokon telelők milyen tudományos munkát végeznek, ha kvázi semmi sem lehet kint csinálni a hideg miatt?
molnibalage
2018.01.03 15:40:46
@lezlidzsi84: De ilyenkor sisakot vagy mit viselnek, hogy a szemgolyó egyáltalán ne fagyjon meg...? Valami olyat olvastam, hogy Oroszországban vannak olyan hideg vidékek, ahol télen nem mehetnek ki a gyerekek a szabadba, mert összeomlana a tüdejük tőle. Felnőtteknél nincs ilyen hőmérséklet határ?
molnibalage
2025.01.28 11:00:52
@AkosJaccik: Mindenféle munka miatt a hideg ennyire tartósít mindent ? Ha az épület kibírja és nem temeti be hó, akkor az "idők végezetéig" egyben maradnak ezek?

Az első napokban a Gipsy Moth IV. kiváló tempóban haladt az erős, időnként viharos szélben. Chichester, mint indulás után majdnem mindig, a tengeribetegséggel küszködött, két napig nem is evett semmit, de néhány nap után most is felépült. Több gondja volt a sérült lábával, mely miatt még mindig alig…..
molnibalage
2025.01.27 16:13:25
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
A második mondat biztos ennél a képnél kell, hogy legyen?