Regisztráció Blogot indítok
Adatok
MIG-31

0 bejegyzést írt és 1943 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
20 fotó a mai tematikus válogatásban. A közel hetven évet élt kommunista birodalom pillanatképei. 1919. Kommunistaellenes (antibolsevista) kozák harcosok az orosz polgárháborúban..
MIG-31 2024.01.23 19:52:39
@Ződ2000: Igazából a Szovjetunió is az afgán kormány megsegítésére vonult be Afganisztánba. Én inkább befolyásszerző háborúnak mondanám, nem klasszik területszerző háborúnak. Az komolyan nem merült fel, hogy Afganisztán a Szovjetunió tagköztársasága legyen. Az is fő ok volt még a beavatkozásra hogy nagyon féltek az iszlám megerősödésétől és az iszlám hatásától a közép-ázsiai szovjet tagköztársaságokra, ha mondjuk egy iráni mintájú fordulat jön Afganisztánban.
Egyébként egy darabig vonakodtak a konkrét katonai segítségnyújtástól, az afgánok már korábban is kérték a szovjetek segítségét.
MIG-31 2024.01.24 16:33:52
@Ződ2000: A harci cselekményeket illetően nagyon is okultak az amerikaiak a szovjetek afganisztáni háborús tapasztalataikból, a harcok lefolyását jóformán előbb kielemezték az USA katonai akadémiáin a rendszerváltás után.
MIG-31 2024.01.24 17:03:42
@molnibalage: Az orosz (és a szovjet) külpolitikára hagyományosan jellemző az expanzió, Tehát terjeszkedni akartak, növelni a befolyásukat a Világban, ez úgy az 1970-es években ért a csúcsra. Ebben az időszakban a Szovjetunió úgy viselkedett, mint egy pók. Ült, és várta mi akad a hálójába. Ha valahol a Világban (különösen a gyarmatbirodalmak szétesése idején) egy felkelő csoport kikiáltotta magát szocialistának, akkor azt a szovjetek megtámogatták fegyverekkel, szakértőkkel. Aztán vagy sikerrel jártak, vagy nem. Ez egyébként jó sokba került nekik.
Konkrétan Pakisztán elfoglalásáról, vagy szovjetbarát erők hatalomra juttatásáról, vagy ilyen kísérletről én nem tudok. Hogy ilyen álmuk volt-e? Nem tudom. Pakisztán a jelzett időszakban pont hogy USA barátnak számított, ugye viszonylag korán kaptak F-16-ot is. Pakisztán szomszédja és ellensége India pedig a szovjetek felé közeledett, de megmaradt el nem kötelezett országnak. Szóval szerintem Pakisztán nem volt a szovjetek célja. A szovjetek afganisztáni bevonulásakor volt egy olyan félelem a nyugati országok részéről, hogy mi lesz ha nem állnak meg Afganisztán határainál, hanem a Perzsa-öböl a cél, ugyanis nem tudtak a szovjet tervekről, nyilván nem szóltak előre hogy mire készülnek Afganisztánban. A következő idézet egy cikkből van, de a szerzőjét nem tudom: "A hadosztályok teljes állománnyal és eszközkészlettel (beleértve a hadműveleti-harcászati rakétaerőket, a légvédelmi és tömegpusztító fegyverek elleni egységeket is) lépték át a határt annak ellenére, hogy a felkelőknek sem repülő-, sem tömegpusztító eszközeik nem voltak. Több forrás ezt a tényt a nem pontos helyzetértékelésnek tulajdonítja. Utólagos elemzések szerint ezeket az egységeket azért küldték az expedíciós csapatokkal Afganisztánba, mert a bevonuláskor a szovjet vezetés nem ismerhette, hogy az USA, az érdekelt regionális hatalmak, valamint a szomszédok, elsősorban Irán és Pakisztán, hogyan reagálnak az invázióra. Az akciót karácsonyra időzítették, ami Afganisztánban, lévén iszlám ország, nem esemény, a nyugati országokban viszont nagy ünnep, így az első hírek az invázióról csak késedelmesen érkeztek a nyugati világhoz."
Régen volt már tematikus válogatás, úgyhogy gondoltam ideje egynek. A Nemzeti Múzeum első világháborús időszakának magyar vonatkozású fotókincsei közül válogattam. Sajnos kizárólag alacsony felbontású és nagyon sok esetben meglehetősen rossz minőségű képek érhetőek el az online katalógusban, így…..
MIG-31 2023.10.01 23:55:54
@fkv.119: @JTom: A "művégtagra váró katonák" bent volt a középiskolás törikönyben is nemtudom milyen szöveggel, arról egészen biztos nem volt szó, hogy hol készült a kép.
1877. Dohányáru-stand Japánban..
MIG-31 2023.09.24 19:50:09
@fareszjó: egy új járműből először általában keveset vesznek, próba üzemre. Aztán ha bevalnak, megfelelnek, a fizetési konstrukcióban is meg tudnak egyezni, politikai okokból se kaszálás el, na akkor jöhet a többi. Itt igazán nem lett nagy széria, csak fejből írok, úgyhogy ne várj pontos darabszámot.
MIG-31 2023.09.24 20:01:24
@Sam. Joe: angolul illesztetted be a szöveget? Mert most nálam angol, de mielőtt beléptem volna írni magyar volt, de gyanús hogy automa forditoval.
A lényeg annyi hogy az USA törvények előírtak 50%-USA termék beépíteset az importált buszoknal. Ez konkrétan a motor, váltó, futóművek, talán még az üvegek is, legkondi. A Rába motor amugy se felelt meg az előírásoknak, de a futómű igen, hisz a Rába nagy mennyiségű futomuvet exportalt az USA-ba. Szélesebb karosszéria kellett, ezt úgy oldották meg hogy maradt az eredeti 200-as homlokfal és hátfal, utána szélesedik ki, nem kellett annyi új szerszám. Érdekesség hogy az első 286-okat Anna babynak hívtak, az egyik vezető tervezoje után, akit Annanak hivtak es a bemutatkozaskor odakint ő vezette a nagy piros csuklós buszt, ami nagy meglepetést keltett.
Személyes véleményem szerint esztetikusabb volt kinézetre a 200-as, mint az akkor futó amerikai buszok a kis ablakaikkal.
Erre szakosodott oldalakon el lehet olvasni részletesen a történetet, most telefonról nem keresgélek.
Bocsánat ha rövid lett, esetleg pontatlan, gyorsan kellett írnom.
MIG-31 2023.09.25 20:10:41
@tutyimutyi terminátor: Azt jelentette amit írtam. Megkövetelték USA gyártású főegységek beépítését, anélkül az előírt arány se jött volna ki, meg meg se felelt volna az ottani előírásoknak az akkori Rába motor, az automataváltó se, keleti ugye a Prága 2M70 váltó volt, de azért az a nyomába nem állt egy Allisonnak, a RÁBA ugyan exportált futóműveket az USA-ba, de szerintem 77-ben még nem volt ABS-sel ellátott változatuk.
Az IKARUSban a követelményeknek megfelelően tervezték és építették meg a buszokat. Konkrétan szinte új buszt kellett tervezni, nem teljesen újat, talán úgy leghelyesebb hogy nagyon át kellett tervezniük a 280-at. Az első prototípust a próba után visszahozták,ebbe semmi különlegesség nincs, ez a normál eljárás.
A továbbiakban inkább linkeket szúrok be, mivel már összefoglalták nálam hozzáértőbbek a témát.
A wikipédia is elég jól leírja az egész történetet, darabszámot.
hu.wikipedia.org/wiki/Crown-Ikarus_286

Azért a magyarbusz részletesebb:
magyarbusz.info/2020/05/16/anna-babaja-a-meggypiros-ikarus-286-os-tortenete/
36 szuper fotó jön ma az utolsó nyári ismétlőválogatásban. A jövő héttől újra friss Napi érdekesekkel jövök! 1893. Ónbánya Cornwallban, Angliában..
A nyári ismétlőválogatás utolsó előtti Napi érdekese elképesztő mennyiségű, 91 fotóval! Az egykori Észbontó cári Oroszország sorozat befejezésekor - ami a kommunista hatalomátvétellel ért véget - ígértem, hogy a folytatásban a Szovjetunió "viselt dolgaival" is foglalkozom majd. A mai válogatásban…..
MIG-31 2023.08.28 00:14:56
@gigabursch: Lehetséges, de ez se kicsi. Pontos típusokat és paramétereket kéne tudni hozzá.
De inkább a bánya mérete ami megdöbbentő. Ugye volt itt is cikk a magyar bányászatról, meg máshol is olvastam róla többet. Itthon jobbára mélyműveléssel kínlódtak, nehéz körülmények között, jellemzően gyengébb minőségű barnaszenet és kisebb mennyiségben. Csak a nagyságrendek miatt gyorsan kerestem pár adatot, magyar lignitkitermelés 2009-ben 8millió tonna volt, ez a Visonta, Bükkábrány. A képen lévőnek 1985-ben volt a rekordja, 56,8 millió tonna, ez akkor Guiness rekord is volt. Azóta visszaesett 40-re. Magyarország csúcs széntermelése 31,5millió tonna volt, 1964-ben. És ez a Bogatyr szerintem feketekőszén. És hogy szemre is milyen vastag a szénréteg. Tényleg csak letúrják a fedőréteget és ott van alatta 20-30m vagy nemtudom milyen vastagon a szén, és már ott megy is vagonokba. Szóval nagyságrendi különbségek vannak. A szállítás ami megnöveli az árát, mert a nagyját innen elviszik, és vasúton tudják.
Ahogy a neten nézem, az ilyen lépcsős kitermelésű, nemudom a szakkifejezést, de így szintenként haladnak lefelé, a bánya mint egy nagy tölcsér. Ha jól megnézem a képet, akkor a vasúti sínek és kotrógép egy szinten van, aztán ahhoz képest magasabb amit szed a marótárcsája, fölötte pedig van még egy vízszintes rész, ahol áll pár jármű.

Amúgy ez a Bogatyr bánya ez a karagandai szénmedencében van? Mert földrajból emlékszem erre a Karagandára. Nem nagyon bírom a cirill betűket, ha térképen jól nézem akkor légvonalban Karaganda városa és a Bogatyr szénbánya olyan 250km, ami ottani viszonylatban nem akkor nagy távolság lehet.
MIG-31 2023.08.28 12:28:34
@gigabursch: igen igen, ezekkel tisztában vagyok, meg a nagyságrendi méreteivel is. De ahhoz hogy azt mondjam ez vagy az a nagyobb, ahhoz pontos típust és adatokat kéne tudni.
MIG-31 2023.08.28 16:56:01
@MIG-31: meglett a válasz arra is hogy a Bogatir bánya az ekibastuzi szénmedencében, ami nem egyenlő a karagandai szén medencével.
Egy koncepcióváltást követően megszületik a WS-110A kiírás győztese, amihez egy addig sosem használt elvet is kiaknáz az NAA. A követelmények és nyertes terv csiszolgatása közben a hajtóművek és hajtóanyagok fejlesztése is folyik. A sorozat első része ITT olvasható, míg az előző ITT.   A légierő…..
MIG-31 2023.08.08 00:49:27
@molnibalage: Egy mai kamiont is nagyságrenddel könnyebb vezetni. Szinte mind automataváltósak, vagy pofozós, (bár nem vagyok kamionos, de nagyjából ez a szint) szervokormány már volt 50 éve is, ma is az de még fejlettebb. Féknél ABS, ASR, ilyen olyan vezetéstámogató rendszerek, tempomat, kamera, persze kényelmesebb rugózás, kényelmesebb fülke, kényelmesebb ülés, jobb kilátás.
Nagyjából ugyanaz az a fejlődés, mint a személyautóknál, buszoknál, traktoroknál, kombájnoknál.
Autóknál is művészet volt egy régebbivel menni, a maiakhoz képest, és ne menjünk vissza a kurblis indításig. Csak mondjuk az első Zsiguli 1970 körül: nincs szervokormány, nincs fékrásegítő, nemhogy ABS ASR, 1.fokozat nem szinkronizált, kézi szivató. Nem beszélve arról hogy milyen gyakran kellett karban tartani, mondjuk egy Zsiga előtti kocsit, gyertyát cserélni sűrűn, hol beköpte az útszélén, megszakító hézagot beálíltani, szelephézagot állítani, konkrét zsírzási pontok voltak rajta, ami ma nincs, stb.

Persze egyik se olyan bonyolult mint egy ilyen repülő.
Nyári ismétlőválogatásunk újabb darabja, 9 éve bemutatott fotókból: 1966. Észak-dakotai hófúvás. A három nagy hófúvás egyike. 1888-ban 112-en, 1941-ben 34-en, míg a képen látható 1966-osba öten haltak bele..
MIG-31 2023.08.08 00:25:18
@¿Qué tapas hay?: Nekem nem volt ennyi energiám a gumiabroncsokról írni :) Dícséretes!
MIG-31 2023.08.08 00:29:04
@bioLarzen: Nem vagyok egy angol királyi család fan, de mintha anno Diana halála körül is lett volna valami, hogy sokáig nem nyilatkozott a királyi család, vagy nem volt elég együttérző, nem tudom.
Mondjuk kétség kívül az volt az egyik legnagyobb- ha nem a legnagyobb- megrázkódtatás ami a királyi családot és a briteket érte, nagyon ismert és népszerű hölgy volt.
MIG-31 2023.08.08 00:31:05
@Androsz: Leggyorsabban a fény terjed, meg a f*sság.
*a
Talán Hadházy László után szabadon.
Volt egyszer egy Észbontó cári Oroszország című sorozat! A mai ismétlőválogatásban újra láthatjátok a négy részes széria legjobb fotóit! Vigyázat! 90 fotó jön! :) A cári Oroszország érdekes képei 1870-től 1917-ig: 1900. A harkovi lovassági tisztiiskola laza, kötetlen összejövetele..
MIG-31 2023.07.28 17:01:05
@gigabursch: Hogy érted azt, hogy nem vihették volna el a nagyapádat, mert gyógyszerészként ezt nem tehették volna meg. (Mindenféle személyeskedés nélkül természetesen). Ilyennel foglalkoztak egyáltalán a szovjetek, hogy kit vihetnek el kényszermunkára meg kit nem? Szerintem nem. A hadifoglyok között sem, meg akit itthon lefogtak és elvittek malenkij robotra azok között sem. Legtöbbször közös nyelv se volt a katonákkal és az elhurcoltakkal. Visszaemlékezések vannak hogy állt a sorompónál a lovaskocsi, a bakon apa és fia, arra jöttek a szovjet csapatok, megálltak, lerángatták a bakról az egyiket és vitték...ha szerencséje volt, évek múlva hazakerült. Kint már olyat el tudok képzelni hogy valamennyire szűrték a foglyokat.
Az én nagyapám a hadifogságot megúszta, hazakerült az orosz frontról. De azért eszméletlenül durva hogy miken mentek át emberek, a háború, és utána évekig hadifogság illetve kényszermunka.
Itt a nyár! Úgy döntöttem hogy a blog nyárra sem áll le, továbbra is jövünk minden héten. Kicsit pihennék és a fotókkal is erőt gyűjtenék a folytatáshoz, így visszatekintő válogatásokat láthattok a Napi érdekesben augusztus végéig és további rég megjelent cikkeket is újra posztolok majd. Ma itt is…..
MIG-31 2023.07.02 23:39:07
@Club Sandwich: Ez így van. Csak a 77 évig való megőrzése jó állapotban szintén nem kis pénz lett volna.
MIG-31 2023.07.03 15:56:09
@Club Sandwich: azért a kert végében évtizedekig magára hagyva általában úgy élik túl hogy gyakorlatilag teljesen újjá kell építeni. Az eredeti felvetéseddel abszolút egyetértek, csak sajnos így van hogy amikor egy típus eloregszik, elkezd kikopni, akkor szinte értéktelen, aztán eltelik 2-3 évtized, megfogynak és egyszer csak sokszorosát éri, lásd. mostanság a Zsigulik, Trabant, Wartburg, Simson, Ikarus. Igazából amíg viszonylag jó példányok fellelhetők, egyszerűbb akkor eltenni megőrzésre, csak egyik rmverndk szemét, a másiknak meg érték.
1914. Villamos New Yorkban a Broadway és a 242. utca kereszteződésében..
MIG-31 2023.06.05 15:11:46
@queenagi: gyakorlatilag egy új vallást teremtettek a Szovjetunioban a kommunizmussal, külön szimbólum rendszerrel, stb., ennek egyik központi eleme volt Lenin személye, beleértve a bebalzsamozott holttestét.
1920. A Ku Klux Klan csapata egy kansasi autóversenyen..
MIG-31 2023.05.09 19:55:20
@geegee: "A Buran űrsiklónál csakis a teljes kopipészt játszott az usákéhoz képest?" Ugyan kérdőjelet tettél a végére, de a többi mondatoddal végülis kijelentő módba tetted.
Nos, a teljes kopipészt konkrétan nem igaz. Igazából a részleges se. Akkor nem kellett volna hozzá kutatóintézetek, gyárak és fejlesztőmérnökök tömkelege, konkrét számot nem írok, mert fejből nem megy, hülyeséget meg nem akarok, de elég komoly irodalma fellelhető a neten.
Ma ismét háború- és fegyverek nélküli összeállítás! 1920 körül. Az autópóló népszerű sport volt az Államokban a tízes évek végétől kb. másfél évtizedig. Jobbára lecsupaszított Ford T-modelleket használtak a lovak helyett az így még veszélyesebbé vált sportban..
MIG-31 2023.03.15 17:05:42
@gigabursch: A BelAZ dömper, jó nagy darab, ma már vannak sokkal nagyobbak, persze 45 év eltelt, bár szerintem akkoriban is voltak nagyobbak. Szeretem a nagy vasakat is, de egy jó kis duplakörös ezeröcsi az viszont jöhetne.
MIG-31 2023.03.16 14:24:02
@Fotósképző: nekünk a Zenittel ilyen filmtépési probléma egyáltalán nem fordult elő. Nekem sokat nem volt a kezemben, nyilván kiskorban nem én fotóztam vele, játszani meg nem azzal játszottam, annál jobban vigyáztak rá. Volt valami másik, azzal akkor már nem fotóztak, na azzal szoktunk fényképezőset játszani, csak úgy üresen felhúzni, kattintgatni, az is valami keleti, talán Smena. Most már meg kell néznem. Talán egyszer-kétszer fotóztam vele, azok között lett azért homályos kép, de apám képei között nem is találnék olyat ami nem éles (beállításokba nyilván bele tudna kötni egy fotós, de egy családi képnél amatőrként a cél hogy éles legyen és az legyen a képben amit fotózni akartál, szerintem). Utána meg aztán jött a digitális, abból egy kis kompakt volt.

Úgy általánosságban a szovjet gépeknél a legtöbb probléma a sorozatgyártás minőségével volt, és hiába jó egy konstrukció, ha a gyártás tré, lásd. a románok Daciája.
MIG-31 2023.03.18 22:43:26
@Fotósképző: Előkerestem a 2 régi fényképezőt. Az egyik egy Smena-8M.
A másik-12XP, minden papírja megvan, 89-ben vették az Ofotértben, 4500Ft-ról leárazva 3150-re, mellé egy Hanimex vaku 1400-ért, ez dél-koreai. Mag a gép patika, karcmentes, gyári tokjában. Mint írtam, nem használjuk, de véletlenül megtaláltam hogy elem is van benne, nem szedtem szét, csak próbáltam kinyitni az ajtaját ahova a filmet kell beletenni, és ez az elemtartó volt. Ki is vettem őket, 2db eredeti szovjet gombelem volt benne (88-as gyártmány, mert maga a gép is az, valami gyári szám is volt rajta), szerencsére még nem folyt ki egyik se, egyik azért már kezdett.
Rádobtam a mérlegre is, vaku nélkül 1,2 kg.
1906. A San Franciscó-i földrengéskor megrepedt utca..
MIG-31 2023.03.05 17:48:58
@bioLarzen: Talán mert az is az arculat része. Igazából kérdőjelet is tehetnék a végére.
MIG-31 2023.03.05 17:50:26
@efi: Tesztelés van a kép alá írva, de ez nem azt jelenti, hogy itt tesztelték először. Szerintem ez már inkább bemutató.
1885. A kanadai transzkontinentális vasút elkészültének pillanata, az utolsó sínszög beverésével a Brit Kolumbia-i Craigellachie-nél értek össze a vágányok..
MIG-31 2023.02.26 20:10:42
@¿Qué tapas hay?: Akkor az is megoldódott, hogy miért görgős lánc tartja a munkadarabot, mert azt én se tudtam eldönteni. De most hogy mondod, logikus hogy azzal forgatják, és a vékonyabb tengely az nem is a munkadarab, az csak a megfogo készülék.
MIG-31 2023.02.27 18:05:02
@gigabursch: a pesti utcai banánárusról nekem is megfordulta a fejemben, hogy ezt hogy? Mikor hiánycikk, ha nem is csak pult alól adják, de csak időszakosan van, akkor is hamar elfogy, itt meg az utcán árul valaki csak banánt. Nyilván maszek, ne adj Isten feketén csinálja, bár már 86-ot írnak, de azért talán nem teljesen feketén nyomta.
MIG-31 2023.03.01 17:53:41
@Namely: a szovjetek közül is akadt bőven aki a megszálló németekkel kollaborált. Szerbekről nem tudok nyilatkozni, azt az oldalt nem ismerem, bár helyesebb lenne úgy írni akkor hogy jugók, ha már szovjetek.
1875 körül. Párizsi nyilvános vizelde..
MIG-31 2023.02.12 22:48:31
@geegee: Repülőgépnél az instabil kifejezés nem azt jelenti, hogy megbízhatatlan a gép. A kormányzására utal.
Mivel nem vagyok Maga Lenin, sem molnibalage, így gyorsan keretem egy definíciót, hogy azért szakszerű legyen.
A repülőgép stabilitása a repülőgépnek az a tulajdonsága, amikor valamilyen külső ok hatására megbomlott egyensúlyát kiinduló helyzetbe való visszatéréssel korrigálja.
Ennek ellenkezője az instabilitás, amikor a repülőgépvezetőnek állandóan be kell avatkozni a kormányzásba, korrekciókat kell végrehajtani.

A fly-by wire rendszer előtti korban próbáltak stabil repülőgépeket építeni. Fly-by wire esetén nincs mechanikus összeköttetés a kormányfelületek és a kormány között, csak drótok, minden elektronikus, és ma már természetesen digitális számítógép vezérli.
hu.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire
És akkor még egy wikipédia link (az F-16-ról szóló cikkből), mivel én nem tudnám így elmagyarázni:
Instabil aerodinamikai kialakítás:
Az aerodinamikailag instabil repülőgép, ha a repülés közben bármilyen behatás éri, megfelelő kormányzás nélkül elveszti stabilitását. A legtöbb repülőgépet aerodinamikailag stabilra tervezik, vagyis olyanra, ami beavatkozás nélkül visszatér az egyenes vonalú repüléshez, ha a zavar megszűnik (hasonlóan egy papírrepülőhöz). A stabil aerodinamikai kialakítás viszont akadályozza a nagy manőverezőképességet: a repülőgép manőverek közben is megpróbál visszatérni az egyenes vonalú repüléshez, azaz a pilóta ellen dolgozik. Az aerodinamikailag instabil repülőgépek emiatt jobban manővereznek, és számítógépes irányítórendszer segítségével pedig az instabilitás kordában tartható, a repülőgép képes a stabil repülésre.
Az YF–16 volt a világ első repülőgépe, ami aerodinamikailag instabil volt. A tulajdonságot hivatalosan enyhített statikus stabilitásnak (relaxed static stability) hívták. A hangsebesség alatt a repülőgép folyamatosan az irányíthatatlanság szélén táncol. Ezt a hajlamot folyamatosan ellenőrzi és kordában tartja az FLCC (Flight Control Computer – Repülésirányító Számítógép), későbbi gépeken a DFLCC (Digital Flight Control Computer – Digitális Repülésirányító Számítógép), lehetővé téve a stabil repülést. A hangsebesség felett a repülőgép aerodinamikailag stabilan viselkedik, a szárny-törzs átmenetnek köszönhetően.
A mai képválogatás tematikus lesz. Fotók a második világháború végéről: 1945.május 15. A Vörös Hadsereg fotósai Berlinben, a Brandenburgi kapunál ..
MIG-31 2023.01.22 18:36:28
@Namely: Nem akkor kezdte el gyűjteni, bocsánat begyűjteni a műkincseket Göring amikor már látszott hogy vesztenek, hanem előbb, csak aztán másként alakult.
1987. A szovjet KGB 7. főosztályának 'A'-csoportja, azaz az Alfák. Speciális célú, elit terrorelhárító egység. Tagjai lőttek ki a moszkvai amerikai nagykövetség ablakán keresztül disszidálni készülő szovjet állampolgárt, felléptek dezertőr szovjet túszejtő katonák ellen, bevettették őket…..
MIG-31 2023.01.16 23:18:44
@queenagi: Fene tudja, Sztálinról is van olyan kép, talán itt a blogon láttam, ahol kertészkedik. Mondjuk én se hiszem hogy tényleg nekiállt volna falat rakni saját maga, csak a fotó erejéig odaállt.
MIG-31 2023.01.16 23:20:10
@rednek: Ez melyik filmben volt?
MIG-31 2023.01.19 22:54:24
@rednek: Kösz! Láttam is a filmet, mert viszonylag hamar beugrott hogy miről van szó, kicsit gondolkodni kellett, mert talán kétszer ha láttam. Pedig jó film. Bujtor hangja zseniális, a szemüveges jelenetben a nagykutya nyomozó. :)
UPDATE: Teljesen elfelejtettem, hogy a mai válogatásba 13 fotót egyik kedves olvasónktól kaptam! Utólagos elnézést tőle is, nevét meg nem merem kiírni, mert nem hatalmazott fel rá, viszont a kommentnickjét meg nem tudom. Remélem alább jelzi hogy ő volt :) A jövő hetibe is maradt még pár a csomagból!…..
MIG-31 2022.11.27 21:38:49
@Conchita2: Természetesen Lumumba, csak elütöttem, most látom.
MIG-31 2022.11.27 21:41:10
@Fogash: Persze, így van, nyilván védelmi szerepe is van. Mondjuk azért ma már több fizikai munkást látni rövidnadrágban dolgozni.
MIG-31 2022.11.27 23:05:36
@MostKomolyan???: Teljesen rendben van, mivel van ilyen kifejezés hogy pásztortűz.
A tömöracélcső az tényleg hibás kifejezés, már ha valaki használ ilyet.
9 éves lett a blog! Na, erre biztosan nem gondoltam volnaamikor az első posztot élesítettem. Köszönöm Nektek az eddigi, csaknem évtizednyi kitartó érdeklődést! 1974. Az Özönvíz című lengyel film forgatása. Az Oscar-díjra jelölt - Henryk Sienkiewicz regényéből készült - történelmi dráma azóta is…..
MIG-31 2022.11.22 23:52:57
@Fotósképző: A pontos okát én se értem és most nem is végeztetem irodalomkutatást a témában, de ki kellett dolgozni az ejtőernyős gépelhagyás módját. Biztos hogy több módszert kipróbáltak. Ugye egy ilyennél befolyásol a gépek által keltett légáramlatok, meg egy csomó minden. És ebben a műfajban anno a szovjetek élen jártak,

"A harmincas évek első felében a szovjet hadvezetés a világon elsőként ismerte fel az ejtőernyő harcászati jelentőségét. 1935-ben a Kijev mellett, külföldi katonai megfigyelők jelenlétében végrehajtott komplex hadgyakorlaton európai és amerikai főtisztek döbbenten figyelték, amint Sztálin kézmozdulatára a fejük fölött dübörgő szállítógépekből 1200 katona ugrik ki, s másodperceken belül fehér selyemgubók borították be az ukrán eget. A szovjet hadsereg csúcsvezetői büszkén düllesztették ki mellkasukat és magabiztosan mosolyogtak a német, amerikai, brit és a többi katonai attaséra: na kollégák, erre varrjatok gombot! – mondták volna, ha az ékes orosz nyelv ismeri ezt a szólást."
idézet innen: fmc.hu/2017/06/27/a-szovjet-orosz-ejtoernyos
MIG-31 2022.11.23 00:10:15
@bioLarzen: Pedig szerintem működő harangnak készült, annak tervezték, ezért is készült szíve, függesztő rész. Az egy más dolog hogy örökké terv maradt.
Most kicsit utánaolvastam, hát igen, nem semmi, 100 évvel az öntés után tudták kiemelni az öntőgödörből.
MIG-31 2022.11.23 00:41:13
@¿Qué tapas hay?: A Szarov-baleset az mi volt?
A magyar urán annyira titkos volt, hogy bauxitnak hívták. Az 1956-os forradalomban alapkérdéssé vált, hogy hová tűnt a magyar urán. Pedig akkor még itt volt mind az országban. A Szovjetunió kezdeményező és vezető szerepét a magyar uránbányászatban nem lehetett kétségbe vonni. Borzalmas körülmények…..
MIG-31 2022.10.29 22:03:18
@gigabursch: Kösz. Én csak az idézetet láttam valahol.
MIG-31 2022.11.05 19:22:30
@omron: Ez az atombombás pdf-ből van. Címe: A Bomba.
Kiegészíteném amit betettél, hátha félreérthető lesz valakinek, bár a lényeg félreérthetetlen, hatezer tonna uránércet kell kibányászni egy bombához. Elsőre engem is megzavart, főleg míg nem olvastam tovább a kép alatti szöveget.

Ja és a mű legelső gondolata: "Véleményem szerint, manapság bármely átlagos fejlettségű ország képes atomfegyvert
előállítani, egyedül politikai elhatározás, pénz, és a világ többi országának reakciója a kérdés." Hpasp

Az urán 235-ös izotópja, az egyetlen ami hasadási láncreakciót képes fenntartani, és
bányászható mennyiségben megtalálható a földön. A láncreakcióhoz szükséges kritikus tömege 52kg. A láncreakcióhoz szükséges gömb átmérője 17,34 cm. (számolást nem szúrom be). Vagyis egy kézilabda méretű, 17cm átmérőjű gömbről beszélünk, ami 52kg súlyú. Mivel a természetes urán csak 0.72%-ban tartalmazza ²³⁵U izotópot, így az 52kg dúsításához:
52 kg / 0.00711 = 7314 kg uránra lesz szükségünk. (több mint 7t !!!)
Mivel Pécsett az uránbányában átlagosan 1.2kg fémuránt tartalmazott egy tonna kibányászott érc, így egy bombához szükséges érc mennyisége: 7314 kg / (1.2 kg/t) = 6’095 t (hat ezer tonna uránérc!!!)

És innen megint a saját gondolatok: vagyis háborúhoz az ismert három dolog kell, pénz, pénz, pénz. Ami azért véleményem szerint nem teljesen igaz.

Az 1975-ben megkezdett V. számú bányaüzem aknáit, már 1118, illetve 1250 méter mélységig építették meg, ami a tengerszint alatti 900 méter mélységet jelentette. Az ércvagyon azonban ennél mélyebb szinteken is megtalálható volt, ezért erről a szintről még egy vakaknát létesítettek, amivel elérték az ember által bejárható legnagyobb mélységet Magyarországon, a tengerszintje alatti 1150 méter mélységet. Ebben a mélységben a kőzet hőmérséklete már elérte a +53 °C-ot.
MIG-31 2022.11.20 18:37:38
@geegee: Az arany ára is kifejezhető pénzben, ahogy az uránérc ára is, meg a gyémánté, olajé és a többi nyersanyagé. Ha úgy vesszük az uránérc hasznos, az aranynak meg kincsképző funkciója van, tehát egy haszontalan valami, arany ékszerek nélkül is meglennénk, bár tudom hogy az ipar is használja. Mondjuk arra kíváncsi lennék hogy a kibányászott aranyból mekkora arányt használnak fel ipari célra.
Visszatérve az uránra, nyilván nem azért bányásszák sehol a Világon, hogy csak úgy legyen. Azon kívül (bár ehhez nem igazán értek) a gyenge minőségű érc dúsítás után ugyanolyan lesz, mint a jobb minőségű.
Gazdasági oldalról nézve sajnos ez is egy tipikus szocilista történet. A világpiaci áraktól és a ráfordításoktól teljesen elrugaszkodva megállapított torz árakkal dolgoztak, természetesen szovjet nyomásra. Valós árakkal számolva ha szempont a gazdaságosság, akkor sokáig nem lehet veszteségesen termelni. Ha az önállóság a fontos egy területen, akkor kvázi mindenáron termelni kell, viszont valakinek a számlát állni kell.
Nyilván más a kitermelés költsége kedvezőbb földtani viszonyoknál, ha külszíni fejtéssel lehet termelni, ritkán lakott területen, magasabb koncentrációjú ércet.
1917. Osztrák-magyar hadsereg katonái lovaikat fürdetik az olasz fronton..
1918. Egy szentpétervári háztetőre zuhant repülőgép ..
MIG-31 2022.11.01 00:08:20
@gigabursch: Zulu fogat:
Nem értem mi a bajod a hölggyel. :) Kényelemebe helyezte magát. :)
MIG-31 2022.11.02 18:52:48
@omron: tegnap nekem se sikerült belépni telefonról tizedszerre se, aztán bekapcsoltam a gépet arról meg elsőre. De valamikor régebben meg gépről se lépett be, privát böngészésre átváltva meg belépett olyankor.
MIG-31 2022.11.02 18:54:29
@gigabursch: A sisakja tisztára Kiskőrösi. :)
Nyilván nem az, de ugyanaz a forma.
1898. William Röntgen röntgengépeit népszerűsíti az Omahában megrendezett állami kiállításon. Tartok tőle, hogy a fotón nem látható maga Röntgen, de a krónikák szerint ott volt a vásáron 1923. Harry Houdini szabadulóművész mutatványa közben, a kanadai Vancouverben 1926. Férfi szépségverseny…..
MIG-31 2022.10.25 22:45:37
@¿Qué tapas hay?: És ma meg gyakorlatilag már az van egy kategória felett az autókban, meg traktorban, kombájnban is, hogy színes képernyőre rajzolja ki az analóg műszereket.
MIG-31 2022.10.25 23:04:36
@Greg36: Megnéztem, kösz. Hát ennek a duplázott kormánynak semmi értelme, oké hogy dizájn, de minek kettő?
Kombájnban csinált most egy gyártó kormány nélkülit, minimum fura, de szerintem ez is csak a különlegesség miatt.
www.youtube.com/watch?v=Zo8udEMBRng
A kormánykerék az az alkatrész ami helyett nem tudtak még jobbat kitalálni.
A gázturbinás meghajtás meg olyan dolog, kipróbálták nem jött össze, van ilyen. Kísérleteztek repülők atommeghajtásával is. Még a harckocsinál se terjed el, kivéve az Abrams, meg a T-80 egy ideig.
MIG-31 2022.10.31 12:08:42
@Cal Mooney: A logika alapján attól az első kerekek nem mozognának.
Nem. Ez egy elsőkerék kormányzású jármű. És a linkelt videón is látszik, hogy ahogy tekeri az egyik kormányt, ugyan
gy mozdul a másik is.
Még ha 2 db gázturbina is van benne, nem tudom, a kép alapján a 2 légbeömlő látszik, de az mehet egy gázturbinához is. Szóval akárhány gázturbina van benne, azok a hátsó tengelyeket hajtják, amivel nem tud mit variálni. Ez elsőkerék kormányzású.
1944. Az SS Quinault Victory és SS E. A. Bryan amerikai hadihajó felrobbanása utáni látkép Port Chicago (Kalifornia, Egyesült Államok) kikötőjében. Az egyiken történt lőszerrobbanásban mindkét hajó elpusztult, vele együtt 320 ember. A robbanás erejére jellemző hogy az E. A. Bryanből csak néhány…..
MIG-31 2022.10.13 12:58:51
@molnibalage: Csak felületesen olvastam utána ennek "hátizsák atombombának". Amennyire én kivettem, itt arról volt szó hogy ezeket a kisebb hatóerejű, taktikai atomtölteteket célba juttathatták úgy is, hogy ezek a különleges erők repülőről kiugorva vitték magukkal a bombát, amit aztán a földet érés után elhelyeztek valahol, majd felrobbantották mondjuk távirányítással, vagy időzítővel akár. Jellemzően valamilyen nagyobb létesítmény ellen terveztek ilyen bevetéseket, pl. hidak, alagút, erőmű, finomító.