Adatok
Tankönyvesblog
24 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek XIII. rész (Az erő fogalma)
2014.09.22 10:44:00

Elemzésünk befejező része.
142. o. Az erő fogalmának bevezetése
Nem irigyeljük a szerzőket. Az erő definiálása az iskolai mechanika tanítás legproblematikusabb kérdése, és ezt a problémát a szerzőknek ráadásul szakiskolások számára írott könyvben kellett megoldaniuk.…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek XII. rész (A rakétahajtás)
2014.09.21 10:42:00

141. o. Rakétahajtás
Itt ez szerepel:
Útja során [a rakéta] több fokozatot, azaz további tömeget is elhagy. Ezért a lendülete csak úgy maradhat meg (tömeg · sebesség állandó), ha – a fokozat sebességével ellentétes irányú – sebessége megnő.
Az egész rendszer,…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek XI. rész (A lendület megmaradása)
2014.09.20 10:40:00

Elemzésünket folytatjuk.
140. o. A lendület megmaradása
Ügyes húzás, hogy a könyv a nehézségeket megpróbálja úgy elkerülni, hogy kimondja, egy test lendületét belső erők nem tudják megváltoztatni. A baj csak az, hogy ilyesmit az egymástól elkülönülő testekből álló…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek X. rész (A tömeg definíciója)
2014.09.19 10:39:00

Elemzésünket folytatjuk.
140. o. a tömeg „definíciója”
A tömeg definíciójának lényege a könyv szerint: „…a mennyiség a tehetetlen tömeg. Jele: m”. Az „egyszerűbb” tankönyvekben általánossá vált az a megoldás, hogy a mennyiségeket valamilyen szemléletes…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek IX. rész (Állandóság, változások)
2014.09.18 10:37:00

Elemzésünk folytatódik.
138. o. „Állandóság és változás” legeleje
Ezt a döbbenetes mondatot olvashatjuk itt: „Nemcsak elmozdulásnak lehet sebessége”. A könyv az elmozdulást egy vektorként definiálta, egy vektornak nincs sebessége. Sebességük a tömegpontoknak…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek VIII. rész (Egy kis csillagászat)
2014.09.17 10:35:00

Sorozatunk folytatódik.
135. o. A Nap és a Hold távolsága a Földtől
Alapvetően jó ez a leírás, azonban a sok információ, valamint feladat között elveszett egy fontos momentum: végül is sem a könyvben nincs leírva, sem a tanulók számára feladatként megfogalmazva nem szerepel…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek VII. rész ( A gyorsulás)
2014.09.16 10:33:00

Elemzésünk folytatódik
133. o. a gyorsulásról
Az itt szereplő bevezető magyarázat fékúttal kapcsolatos része helytelen: „Ha egy autó gyorsul, akkor időegység alatt egyre nagyobb és nagyobb utat tesz meg. Lassulásnál éppen fordítva, időegységek alatt egyre kisebb utakat tesz…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek VI. rész (Az átlagsebesség)
2014.09.15 10:32:00

Elemzésünk folytatódik.
133. o. Átlagsebesség
„Mivel általában a testek nem egyenletesen mozognak, ezért a mozgásukat jobban jellemzi az átlagsebesség.” Minél jobban? A sebesség az itteni definíciójával nem jellemezheti a nem egyenletesen mozgókat, hiszen az csak az egyenes…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek V. rész ( A sebesség)
2014.09.14 10:30:00

Elemzésünk folytatódik
132. o. A sebesség
„A mozgást gyorsasága és iránya, vagyis a sebesség is jellemzi. A sebesség lehet állandó vagy változó. A sebesség az elmozdulás és az idő hányadosa”. Ha a sebesség lehet változó is, akkor az itt leírt definíció nem állja meg a…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek IV. rész ( A mozgás jellemzője))
2014.09.13 10:27:00

Elemzésünket folytatjuk.
132. o. A mozgás jellemzése cím alatt
A mozgást jellemzi az a pálya, amelyen a test mozog. Ez lehet egyenes, például a leejtett tárgy függőlegesen esik, vagy görbe mint például az elhajított tárgy útja. Ha a pálya körbeér, akkor lehetséges, hogy a…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek III. rész (Mozgás és a tér)
2014.09.12 10:25:00

Elemzésünket folytatjuk
132. o. 3.2. bevezető szövege
Itt ez áll:
Arról a testről mondjuk, hogy mozog, amely a helyét vagy kiterjedt test esetén a helyzetét változtatja. Ezért a mozgás leírásához meg kell adnunk az eredeti helyre és a megváltozott helyre jellemző adatokat.…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek II. rész (A jelenségek okáról)
2014.09.11 10:21:00

130-131. oldalak fordulója, a jelenségek okáról
Arisztotelész okokkal kapcsolatos magyarázatát itt citálni rendkívül problematikus. A tanulók döntő többsége számára a fogalmak furcsák, érthetetlenek lesznek, ráadásul a ható ok fogalma még csak magyarázatot sem kap, illetve…..
Tankönyves
Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek I. rész (Honnan ered a tudásunk?)
2014.09.10 10:17:00

Tovább folytatjuk a könyvek részletes elemzését.
130. o. Honnan ered a természetről nyert tudásunk?
A szöveg egy rigorózus induktív-empirista megközelítés alapján íródott. Természetesen ez lehet egy opció, csakhogy már elég régóta ellentmond a megismerésről alkotott…..

A környezetismeret tankönyv elemzése befejeződik.
49. o. 5. és 6. feladat
Itt egy térképről le kell olvasni, hogy Peti milyen utakon, utcákon át jut el otthonról az iskolába. Kicsit furcsa, hogy ezen a térképen egy utcának három neve, egy másiknak két neve is van, de…..

Elemzésünk folytatódik
38. o. 1. feladat
A feladat rákérdez, hogy milyen az időjárás ősszel, és arra kéri a gyerekeket, hogy ezt a kérdést időjárási megfigyeléseikre alapozott táblázat adatai alapján válaszolják meg. Nyilván a fentebb már kritizált, a 36. oldalon…..

Elemzésünk folytatódik.
36. o. 2. feladat
A gyerekek mérőedény, szélforgó valamint hőmérő kihelyezésével időjárási megfigyeléseket végeznek az itt leírt feladat szerint. Vajon mi a célja ennek a megfigyelésnek? Ez nem derül ki. A természettudományos gondolkodásra már…..

Az elemzésünk folytatódik.
17. o. 4. és 5. feladatok
Tipikus példa arra, hogy a könyv valójában egy feladatgyűjtemény. Itt egyrészt a csírafejlődés szakaszait kell megnevezni, másrészt meg kell mondani, hogy a különböző fázisokban mire van szüksége a fejlődő…..

Tankönyveink milyensége mindenkit érint, de szinte senkit sem érdekel. Pedig fontos, hogy miből tanulnak gyermekeink, miből tanítanak pedagógusaink. Fontos, hogy korszerűek és jók legyen e könyvek, mert csak így lehet a tudást hatékonyan átadni. Folyamatosan vizsgáljuk…..
Tankönyvesblog
2014.09.03 17:47:27
A tankonyvesblog@freemail.hu címre várjuk a reakciókat, de persze a kommentekben is és a fecebookon is.
Tankönyvesblog
2014.09.04 16:05:21

5. o. Előszó kezdete
Rögtön az első mondat: „A környezetismeret tantárgy sok érdekességet tartogat számotokra!”. Vajon miért van felkiáltójel a mondat végén? Majd azonnal a második mondat: „Tanóráin megismeritek a természet törvényeit, az élet jellemzőit”. Az…..

A tankönyvről általában
1. A tankönyv gyakorlatilag képekkel segített feladatokból épül fel. Hogyan lehet vajon használni? A leginkább az képzelhető el, hogy kezdetben a tanító olvassa fel a gyerekeknek a feladatok szövegét, vagy fogalmazza meg önállóan azokat, később…..
Tankönyves
A kísérleti tankönyvek letölthetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapjáról
2014.09.03 18:36:24

Letölthető tankönyvek
A kísérleti tankönyvek letölthetőek az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapjáról. Böngésszen mindenki bátran. Ha már forgalomban lévő tankönyvekkel kapcsolatban van valakinek észrevétele, azt is szívesen fogadjuk, hiszen célunk,hogy jobb…..

Szerintem ehhez nem kell sokat hozzá tenni. Utoljára az 50-es években lehetett ilyen egy tankönyv.
(rodalmi ikerkönyvek 7. Tóth Krisztina—Valaczka András Nemzeti Tankönyvkiadó)
..
Tankönyves
Mert ugye a matematika nehéz tantárgy, főleg a lányoknak - sugallja a tankönyv
2014.09.02 15:30:32

A 6. évfolyam matematika tankönyvének borítója igazi ínyencség a "hogyan rontsunk el egy tankönyvborítót" kategóriában. Egyrészt egyértelműen sugallja a matematika vélt nemtudásának női sztereotípiáját, másrészt nehezen lehet elképzelni azt is, hogy bárkit motiválna. …..

Olvasóinktól kaptuk. Feladat a nyolcadikos történelem tankönyvből. Mi lehet a megoldás?
..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz