Adatok
Kimáshátén (törölt)
0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Meglehetősen aktuális a mai poszt témája, ha figyelembe vesszük a magyar felsőoktatás körül az elmúlt hetekben végletekig kiélesedett mizériát. Viktor személyes tapasztalat nyomán mutat be egy olyan rendszert, amely olcsónak nehezen lenne nevezhető, de Magyarországon talán…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Az e-learning a távoktatás (distance-learning) 21. századi reinkarnációja, itt Európában főként Nagy Britannia érintett benne. A távoktatában még nyomtatott könyveket kaptak a diákok audio vagy video anyagokkal. Ez az e-learning esetén például pdf file-okat és video stream-eket jelent. Mint látható, a tartalom nem, csak a közvetítő változott.
A The Open University úttörő szerepet töltött be eme oktatás elterjesztésében, gyakorlatilag minden területen kínál Bachelor és Master diplomákat. Ez természesen a mérnök vagy jogász képzéseket is jelenti, nem csak az üzleti vagy társadalomtudományi képzéseket. A rendszer annyira bevált, hogy mostanra a The Open University lett Nagy Britannia legtöbb diákot oktató egyeteme, így a többi egyetem is átvette a módszert. A legtöbb "hagyományos" egyetem ugyanazt a képzést elindítja nappali illetve részképzéses formában is (ez leginkább az esti képzéshez hasonlít dupla annyi szemeszer alatt mint a nappali) és újabban szintén dupla hosszan távoktatásban is. Azonban ez nem jelenti azt , hogy bármi könyebbséget élveznének az utóbbin tanuló diákok, a követelmény az összes képzési formában azonos. Ha a nappalisoknak vizsgázni kell, akkor a távoktatásos diákok is vizsgáznak. Ha a diák külföldön vagy távol él az egyetemtől, akkor egy másik egyetemre vagy a helyi British Council-hoz küldik a vizsgalapot, amelyet minden vizsgázó azonos napon és időben ír meg (természetesen felügyelő tanár előtt). Egy Michigen-be (USA) áthelyezett angol mesélte, hogy kintléte alatt egy britt egyetemen tanult (vannak ilyenek is, akiknek nem elég jó az amerikai oktatás) és ő például hajnali 2 órakor kellett hogy vizsgázzon, mert akkor volt reggel 9 óra Londonban. A vizsga egyébként legtöbbször esszé kérdésekből áll. Puskázni nem lehet, mert a tanár végig a diákot nézi (aki már járt a British Council-ban, az tudja milyen ez). A diplomamunka megírása során is ugyanazt a szószámot várják el mint a nappalin, természeseten úgy, hogy az egyetemi könyvtár csak on-line érhető el, fizikailag nem. A Turnitin plágium ellenőrzőt vagy hasonlót minden egyetem használl.
Viszont mivel fizetős az oktatás, a minőségre nagy hangsúlyt fektetnek. A tananyagokat folyamatosan fejlesztik és 4-5 évente teljesen lecserélik. A tudományok folyamatosan fejlődnek (legalábbis M.o-n kívül) és az oktatott tudást naprakészen kell tartaniuk, ha versenyképesek akarnak maradni. A verseny hatalmas, a London University, a Heriot-Watt, az RDI által képviselt legalább 10 egyetem már eddig is rengeteg diákot képzett távoktatásban. Az internet pedig a külföldiek előtt is megnyitja a kapukat (persze ha beszélik a nyelvet és van elég pénzük).
A linkedin.com -on látható igazán ezeknek a diplomáknak az értéke, ha valakit érdekel rá lehet keresni az adott britt egyetemekre (pld The Open University) és arra, hogy hol dolgoznak az ott végzettek. Semmivel sincsenek rosszabb munkakörökben, mint a volt nappalis máshol végzett diákok.
Aki kiváncsi a távoktatásos MSc képzésekre Nagy-Britanniában, itt van egy adatbázis: www.prospects.ac.uk/search_courses.htm de sajnos nem teljes, mert sok egyetem folyamatosan jelenik meg a nappali képzésének távoktatásos verziójával és azokat nem veszi a prospects új adatnak és nem frissíti.
Sokan említik a blogon azt, hogy pld. Nagy Britanniában nem fogadják el a magyarok itthoni végzettségét. Ez leginkább azért van, mert azt még talán tudja egy angol, hogy Magyarország létezik valahol keleten, de hogy az ELTE vagy pld. a Corvinus az fogkrémmárka vagy egyetem, azt nem igazán szokták tudni. Viszont a saját, britt egyetemeik nevét ismerik, tehát egy távoktatásban szerzett britt diploma hasznosabb Nagy Britanniában mint egy nappalin szerzett magyar diploma.
Van Ausztrál adatbázis is az érdeklődőknek: www.open.edu.au vagy kanadai www.cvu-uvc.ca/english.html vagy esetleg francia nyelvű www.cedies.public.lu/fr/publications/guides-pratiques/temps_partiel/etudier-autrement/index.html
Az USA-t azért nem ajánlanám, mert ott bármely cég hívhatja magát egyetemnek (az egyetem szó használatát nem szükíti semmilyen törvény). A lényeges az, hogy milyen akkreditáló testületek akkreditálták az adott egyetemet. Ezt pedig elég nehéz kibogózni, mert a regionális akreditáció a leginkább elfogadott, de például a csak távoktatásban oktató egyetemeket a szövetségi oktatási minisztérium egyik szervezete is akreditálhatja. Azonban ilyen távolról könnyű belefutni valami csalóba, a korábbi hozzászólók is emlégették a "bármilyen diplomát szerzek ennyiért" szlogent, sajnos ez igaz. Persze az is igaz, hogy a csalók papírgyárai nem vonnak le semmit a valódi egyetemek diplomáinak értékéből (például a Harvard-on is van on-line oktatás www.extension.harvard.edu/distance-education/online-course-offerings )