Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Khonsu

0 bejegyzést írt és 5111 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Most írok sokadszor az idei bulgáriai választásokról. Ami azt jelenti, a helyzet érdekes. Sőt, egyenesen vicces. Szóval röviden: az április 4-i parlamenti választás eredményeképpen két furcsa parlamenti tábor alakult ki a bolgár parlamentben: az úgynevezett "régi rend" hívei: a GERB párt,…..
Khonsu 2021.05.12 13:34:02
@Mr. Hyde:

A globalizáció problémája, hogy féloldalas. A tőke már globalizálódott, a társadalmi szerveződés pedig még nem.

"A politika tudja, de se akarata se képessége nincsen ezzel foglalkozni."

Ezért nem várható megoldás az államhatalom irányából. Mivel a globális társadalmi szerveződés egyértelműen a helyhez kötött, lokális államhatalmak súlyának csökkenésével, eljelentéktelenedésével járna, így a politika egyenesen ellenérdekelt a létrejöttében.
bircahang Az utolsó dzsungelharcos 2021.05.03 12:12:00
A munkanélküli Bartusra lehet számítani. Ő mindig az utolsó ballibbant harcos, aki még akkor is ismételgeti a korábbi ballib lemezt, amikor azt már levették hivatalosan. Blogjában ismét remekel: Tény: hatalmas energiák lettek befektetve egy kis orosz- és kínaiellenes kampányba a…..
Khonsu 2021.05.03 15:29:48
@vergyula:

Olyan sokat felhasználtak már mindegyik fajtából a világban, hogy ha valami nagy baj lenne bármelyikkel is, már kiderült volna. Valószínűleg mindegyik biztonságos, nyugodtan be lehet adatni. Az EU engedély azoknak lehet fontos, akiknek utazáshoz kellene az EU vakcinaútlevél. Ez is inkább csak a kínait érinti, mert az oroszt elvileg hamarosan engedélyezik (a németek és az osztrákok is oltani akarnak vele). Ha jól tudom a kínait sem politikai okokból nem engedélyezték, hanem azért, mert a kínaiak nem adták be rá a kérvényt.
Főméltóságú ballib megmondóemberek értetlenkednek, hogyan lehetséges, hogy Orbán rendre kifog a ballib kampányokon. Nagy plusz: legalább nem ukrán fantomokról és zsákos krumpliról beszélnek. Nem értik és nem értik. Pedig egyszerű. Íme ezek a kormánybuktatás szabályai: a…..
Khonsu 2021.05.01 19:14:29
@zavaleta:

Ha mindig elmennek azok, akik érdemi változást akarnak, ahogy történik ez már legalább 150 éve, akkor ez az ország az idők végezetéig újra és újra ugyanabba a híg fosba fog visszatérni, korhű díszletekkel. Valóban nem kár...
bircahang Mit olvasnak? 2021.04.28 12:12:00
A 80-as évek első felében minden évben jártam Spanyolországban, néha évente kétszer is. Tudni kell, akkor nyugatimádó kamasz voltam, aki mélyen meg volt győződve a nyugati rend felsőbbrendűségéről minden tekintetben. Volt azonban pár dolog akkor is, amit nem tudtam megmagyarázni. Az egyik dolog…..
bircahang A hobbitársadalom 2021.04.27 06:06:00
Az emberi társadalom célja a közösséget alkotó egyének anyagi és szellemi jóléte. A modern polgári társadalom azonban kitermelte a parazitákat, s mára a legfőbb vágy: parazitává válni. Kisgyerekek basszák egymást (s ez még a jobbik eset, mert az alternatíva a felnőttekkel való szex),…..
Khonsu 2021.04.27 16:16:31
Igen, közeledünk egy nagy szűrőhöz. A környezet, az élőhely változik. Az marad fenn, aki képes alkalmazkodni a megváltozott feltételekhez. Vagyis aki az ehhez szükséges anyagi és szellemi erőforrásokat, technológiát birtokolja és megfelelően alkalmazza.

Hogy ki/mi lesz az? Az a valami, ami majd egy bizonyos kulcsfontosságú üres niche-t betölt, ami mára megnyílt. Ez bekövetkezhet tíz év múlva, de akár holnap is. Meg fog történni, a töltény benne van a tárban, csak az a kérdés, mikor sül el a fegyver. Amikor ez a niche betöltődik, kezdődik a tánc.

Az új jövevény minden erőforrást magába szív. Az összes tőke, tudás, technológia rövid időn belül ebben koncentrálódik majd. Birtokolja a túléléshez és a fejlett technikai civilizáció működtetéséhez szükséges összes eszközt. Ez onnantól maga lesz a technikai civilizáció. Annak egy olyan formája, mely képes ellenállni az entrópia romboló hatásának és fenntartani önmagát. Eléri a homeosztázis állapotát.

Ezzel létrejön egy bárka, egy menedék. Ám a működéséhez (és ezáltal túléléséhez) optimális feltételek egyben meghatározzák, hogy ki, mi léphet be, és válhat a részévé, ezáltal jelentősen megnövelve túlélési esélyeit. Vagyis kapuőrként, szűrőként szolgál majd. Aki, ami fennakad a szűrőn, azt az entrópia nagy valószínűséggel megsemmisíti. Lényegében kiesik a technikai civilizációból és egyfajta "Mad Max worldben" találja magát, ahol a túlélési esélyei neki mint egyénnek és kulturális mintáinak is egyaránt minimálisak.

Sokan meglepődnek majd, mert nem tudni biztosan, hogy a szelekció milyen feltételek mentén következik be. Hiába van most valaki meggyőződve saját igazának helyességéről, ez csak az ő szubjektív értékítélete. Nem biztos, hogy ez megfelelő fedésben van azokkal az a objektív feltételekkel, amiknek majd meg kellene felelni.

Ezért nem árt óvakodni a túlzott önbizalomtól, mert nagyon csúnya pofára esés lehet a vége... Ez nem játék.
bircahang Balkáni rendezés 2021.04.24 12:12:00
Megy a pánikolás a Balkán-határok átalakítási terve miatt, pedig a tervezet kifejezetten hasznos. Jelenleg a Balkánon van egy sor gyakorlatilag egynemzetiségű állam: Albánia - szinte teljesen albán, a görög kisebbség az utóbbi 30 évben nagyrészt elköltözött, Görögország - szinte teljesen…..
bircahang Ballib előválasztás 2021.04.23 12:12:00
Ki lesz a ballib előválasztás győztese? Bárki is nyer, azonnal zuhanni fog a ballib össznépszerűség. Miért? Mert minden jelöltnek vannak ellenzői. A megosztó személyiségeknál több, a kevésbé megosztóknál kevesebb. Ballib szemszögből a legrosszabb választás: Gyurcsányné, MZP, Jakab. Mindegyik…..
Khonsu 2021.04.23 13:22:39
@MAXVAL birсaman közíró:

Amúgy nagyjából igen. A lakosság nem fideszes felének mára annyira elege van, hogy bárkire leszavaz, akit nem Orbánnak hívnak. Itt már inkább csak abban van mozgástér, hogy ki tudná elnyerni a kiábrándult, de még oldalt nem váltott, vagy passzivitásba vonult fideszesek szimpátiáját. Erre pedig Jakab vagy MZP alkalmasabbnak tűnik, mint a többiek. Plusz ők a fidesz kampánystábnak is jobban feladnák a leckét.
Khonsu 2021.04.23 16:14:44
@Gery87:

Ez a kétpártrendszer hátránya. Ha az egyik oldal csak egy picivel is kisebb rossznak tűnik a másikhoz képest, az elég lehet neki a győzelemhez. Én sem örülök a helyzetnek, de sajnos csak ez a kínálat. Persze otthon is maradhat az ember, de azzal még az állóvíz felkavarás lehetőségéről is lemond.
bircahang A fordításszervező 2021.04.12 12:12:00
1990 közepe, Bulgária az időpont és a helyszín. Egy diáktárs fordítókat keres. Nem is fizet rosszul. Aztán kiderül pár hónap múlva, ő maga a fordító, elvállal munkákat, majd azokat továbbadja az általa kialkudott díjazás 70 %-áért. Hatalmas botrány lett: az illető tehát élősködik, ő semmit…..
Khonsu 2021.04.13 16:54:46
@Deak Tamas:

A hatalom beavatkozása természetesen torzítja a javak elosztását, de ez nyilvánvalóan nem a kapitalizmusnak róható fel, hanem a hatalomnak. Mint fentebb írtam, a kapitalizmus vagy bármely más gazdasági rendszer pont annyira erkölcsös, amennyire az abban résztvevő emberek. Ha egy közösség úgy gondolja, hogy a piaci viszonyokat megerőszakolva, állami segítséggel nagytőkéseket legyártani jó dolog, akkor ezzel vállalja ennek következményeit is. Mint például az ország gazdasági lemaradásának akár sok évtizedre való konzerválódását az államfüggő, sikertermék nélküli, világpiacon önerőből életképtelen nagyvállalkozói réteg miatt.
Khonsu 2021.04.15 14:30:07
@Deak Tamas:

Pedig az általad hozott példák is alátámasztják az állításom, legfeljebb kissé elbeszélünk egymás mellett.

Annyit állítok, hogy a kapitalizmus csupán egy eszköz, és mint ilyen értéksemleges. Önmagában se nem jó se nem rossz. Így az, hogy a mindennapokban ténylegesen megvalósult formája jó vagy rossz, az kizárólag a benne résztvevő emberek felelőssége.

Tehát mindkét oldal téved. És ennek látható következményei alátámasztják a kapitalizmus értéksemleges voltát. A tőkejövedelmek államhatalmi segítséggel való helyzetbe hozása nem róható fel a kapitalizmus hibájának, mivel egyértelműen egy durva beavatkozás a piaci működésbe. Példa arra, hogy nem a rendszer rossz, hanem az, ahogy használják. Az pedig, hogy a kereskedőmentalitás nem javította meg a társadalmat, mutatja azt, hogy a rendszer önmagában nem is jó. Csak működik. A többi a használóin múlik. Nincs kőbe vésve, hogy az újkori kapitalizmus csak azt az utat járhatta be, amit bejárt. Ahogy az sem, hogy a ma tapasztalt formája se lehetne másmilyen.

Kulcsfontosságú tisztázni, hogy a hiba a rendszerben, vagy a felhasználás módjában van, mert a két eset teljesen más megoldást kíván. Én csupán azt állítom, hogy a hiba nem a rendszerben van, mindössze rosszul használjuk. A példáid is ezt látszanak alátámasztani.

"Az anyagi szinttel összefüggő boldogságról annyit, hogy a fejlett gazdag nyugati államokban a "boldogság" teremti meg a kábítószerpiacot, az eutanáziát, és az összes többi lelki perverziót."

Ez nagyon messzire vezet. Kérdés ugyanis, hogy ezeket jónak vagy rossznak tekintjük egyáltalán? Ha feltételezzük, hogy nincs objektív, egyetemes mérce, akkor a kérdés nem eldönthető. Ha a mérce például a szabadság, akkor ezek jók, mert a lehetőségük megjelenése az egyének és közösségek szabadságának növekedését jelzi. Ha ellenben a mérce mondjuk az élet védelme, akkor rosszak, mert mindkettő az életet pusztítja. A drogok a szervezet rombolásával, egészsége, életkilátásainak lerontásával, az eutanázia pedig konkrétan az egyén életének kioltásával.

"Persze az is kérdés, mit értünk boldogság alatt. "

Valószínűleg mindenki mást.
Khonsu 2021.04.15 14:49:25
@Deak Tamas:

Aztán persze a példánál maradva még tovább bonyolítja a képet, hogy a szabadság és az élet sem választható el egymástól. A szabadság hiánya is rontja az életkilátásokat, ahogy a rossz életkilátások a szabadságot is felszámolják, mert kiszolgáltatottá tesznek. Nagyon sok paramétert kellene itt figyelembe venni az optimum meghatározásához. Az emberi intelligencia szerintem nem is elegendő ennek a lécnek a megugrásához.
A magyar blogvilágot nehezen tűrik a feketöves libbantak. Ugyanis a liberalizmus fő akadálya a valóság. A blogvilág pedig alapvetően a valóság szabad kifejeződése. Hiszen miben más egy blogcikk egy normál honlapi cikkhez képest? Egyetlen egy dologban: számít kommentekre. A legnagyobb magyar…..
Khonsu 2021.04.11 14:55:50
@Gery87:

Nem hülye, csak túlfejlett az egója.
bircahang Kellene egy igazi párt! 2021.04.09 06:06:00
A legviccesebb magyar értelmiségi póz, mely mindkét szekértábort elveti. Aztán nevezik magukat furcsa nevekkel, lásd Puzsér "centrumát" például. Majd elmondják, kellene végre egy igazi jobboldali párt, mely modern, európai módon jobboldali, kereszténydemokrata, szentistváni-euroatlantista, meg…..
Khonsu 2021.04.11 10:27:36
@midnight coder:

A "balliberalizmus" létrejöttét is a liberális társadalmi berendezkedés/gyakorlat tette lehetővé. Ezek a társadalmi rutinok több száz vagy ezer év alatt alakultak ki Nyugaton. Nem tűnnek el ilyen gyorsan. Egyszerűen most az említett problémák miatt a pillanatnyi állapot olyan gyászos képet mutat amilyet.

Továbbra is fenntartom, amit régebben írtam, hogy a nyugati civilizáció a látszat ellenére nem hanyatlik, csupán épp továbbfejlődik, egy újabb formába. Egyszerűen csak arról van szó, hogy most épp egy átmeneti szakaszban vagyunk, korszakhatáron, amikor az előző korszak megoldásai már elavultak, nem képesek megküzdeni a XXI. század kihívásaival, a korszerű alternatíváik pedig még nem alakultak ki. A kialakulásuk folyamata most zajlik. Sok-sok próbálkozáson keresztül, melyek többsége hibás, így menet közben kihullik, de egyre jobb és jobb megoldások jelennek majd meg. Aztán majd azok terjednek el, és helyébe lépnek a régebbieknek. Szóval igazából nincs abban semmi rendkívüli amit most látunk, számtalanszor megtörtént már a nyugati civilizáció történetében.
Khonsu 2021.04.11 11:03:24
@chrisred:

A képviseleti demokrácia válsága pedig annak a következménye, hogy az emberek tömegesen vesztették/vesztik el a benne való hitüket. Az a helyzet, hogy egy halom dolog, ami körülvesz bennünket, a kormányzati intézményrendszertől a pénzrendszerig, csak azért működik, mert az emberek hisznek benne. Ha a fennálló "civilizációs vallás", ez a konszenzusos hit meggyengül, akkor a dominók elkezdenek ledőlni.

Ezért írtam korábban, hogy elég nehéz elképzelni, hogy a világban ma zajló, elsősorban a technológiai fejlődés által hajtott átfogó átalakulás a kormányzati rendszert majd pont érintetlenül hagyná.

Az ilyen átfogó változásokhoz, korszakváltásokhoz általában új "korszellem", új civilizációs vallás, új társadalmi konszenzus, hit megjelenése és elterjedése szokott kapcsolódni. Mivel pedig egy csomó dolog azért olyan amilyen, mert a korábbi/meglévő konszenzus alapján az emberek ennek jóságában hittek/hisznek, ezért egyértelmű, hogy ha ezek a hitbéli alapok megváltoznak, akkor annak nyomában az erre épülő rendszerek is megváltoznak, újaknak adják át a helyüket.

Ami ebben a konkrét esetben azt jelenti, hogy a korszakváltással valószínűleg a képviseleti rendszertől is búcsúzunk. Lesz helyette valami más, valami, korszerűbb, ami annak feladatát a mai, fejlettebb technológiai lehetőségeinknek hála annál hatékonyabban lesz képes ellátni. Mondjuk például közvetlen demokrácia, vagy amire én inkább számítok, valamilyen mesterséges intelligencia alapú kormányzati rendszer. Ahol szavaznod már nem is kell, mert az algoritmusok jobban fogják tudni, hogy valójában mit szeretnél, mint te magad. Minden egyes pillanatban, nem csak négyévente...
Khonsu 2021.04.11 11:22:56
@midnight coder:

"De ilyen értelemben a nácizmus létrejöttét is a liberális társadalmi berendezkedés tette lehetõvé."

Pontosan. A liberalizmus "előnye", hogy sokkal hatékonyabban termel ki innovációkat, mint más berendezkedések. Hátránya, hogy cserébe meg van a kockázata, hogy néha borzalmas dolgokat is létrehozhat.

"Ez a gyászos kép már úgy 30 éve ilyen."

A világban zajló változások mértéke alapján ez szerintem egyáltalán nem számít soknak egy korszakhatáron. Van, hogy évszázadokig tart az átmenet, most szerintem már csak legfeljebb 1-2 évtized van hátra belőle, a nagyobb részén már túl vagyunk.

"Szerintem ilyen utoljára a római birodalom bukása táján lehetett."

Szerintem nem állsz messze az igazságtól, bár ez esetben a folytatás vélhetően másként fog kinézni. Igaz, lehetnek azért abban is bőven hasonlóságok, csak most high-tech kivitelben.
bircahang Törvényszegés 2021.03.20 06:06:00
A protestantizmus, s különösen a keresztény fundamentalizmus egyik mániája a törvénytisztelet. A hivatkozás a Biblia (Márk 12:17): "Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené". Valójában ők csak a császárnak adják a császárét, mintha a mondat második felét észre se…..
Khonsu 2021.03.20 16:17:13
@p.a:

Nagyon egyszerű, elmagyarázom.

Íme az idézet szövegkörnyezete:

"Elküldtek hozzá a farizeusok és a Heródes-pártiak közül néhányat, hogy szóval csalják tőrbe. Odamentek tehát, és így szóltak hozzá: „Mester, tudjuk, hogy igaz vagy, és nem tartasz senkitől, mert nem veszed figyelembe az emberek tekintélyét, hanem az igazsághoz ragaszkodva tanítod az Isten útját. Szabad-e adót fizetni a császárnak, vagy nem? Fizessük-e, vagy ne fizessük?’ Ő pedig ismerve képmutatásukat, ezt mondta nekik: „Mit kísértetek engem? Hozzatok nekem egy dénárt, hogy megnézzem.” Hoztak egyet, és akkor Jézus megkérdezte: „Kié ez a kép és ez a felirat?” Ők pedig így feleltek: „A császáré.” Ekkor Jézus ezt mondta nekik: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené.” És igen elcsodálkoztak rajta."

A dénáron a császár képmása szerepel, azt a császár teremtette a saját képmására. Miközben ugye a Biblia alapján az ember Isten képmására lett teremtve.

Vagyis 2 játékban veszünk részt párhuzamosan. Erről szól az idézet. Az egyik játékszabályait ember alkotta, a másikét Isten/a természet. Az idézet arról szól, hogy megengedett részt venni az ember alkotta játékban is, de közben nem szabad elfelejteni, hogy az ember az Istené/természeté, ami az utóbbi által alkotott játék szabályait a hierarchiában az ember által alkotott fölé helyezi. (A császár a saját képmására teremthet ugyan pénzt, ami így az övé, de a császár is Isten képmására lett teremtve, tehát végül ő is az Istené, Isten fölötte áll a császárnak, és törvényei fölötte állnak a császár törvényeinek.)

Vagyis a válasz a kérdésedre: Megengedett tisztelni a császár törvényeit is, de a hierarchiában azok mégis másodlagosak.
Khonsu 2021.03.21 13:56:15
@p.a:

"Nem "megengedett" hanem kifejezetten az a tanács, hogy tisztelni kell a császár törvényeit, nem?"

Az idézetben így hangzik a kérdés:

"Szabad-e adót fizetni a császárnak, vagy nem? Fizessük-e, vagy ne fizessük?"

Erre a válasz lényegében az volt, hogy igen, szabad, fizessétek. Nem ütközik az isteni törvényekkel. Mondhatni diplomatikusan lepattintotta őket.

"Inkább úgy érzem, hogy ez a rész arról szól, hogy nem is annyira fontos a pénz, az a császáré eleve."

Szerintem lehet így is értelmezni. Istennek a pénz nem kell, úgyhogy nyugodtan adjátok a császárnak.
Piaci kofa: szembejön veled egy ügy és rászállsz. Elmegy, rászállsz a következőre. Eladnád magad és az ócska portékádat, de csak nem megy. Nem akartam durvábbat írni, pl. a légy meg az anyag kapcsán, mert nem. Az az olcsó örömködés, ami nemcsak a FB-társadalomban, hanem az ország vezetésére magukat…..
Khonsu 2021.03.20 12:51:29
@HaFr:

Érthető. Azért én reménykedem, hogy olvashatunk még tőled új posztokat is, akár a hvg felületén, akár máshol, és valamilyen formában újraéled a blog és ez a kis közösség. Kár lenne érte, ha nem.
bircahang Liberális gőg 2021.03.07 06:06:00
A liberális gondolkozású és a nem-liberális gondolkodású ember között az alapvető eltérés a gőg megléte és hiánya. A liberális nem ismer el más igazságot a sajátján kívül. Meg van győződve, hogy akinek eltérő a véleménye, annak egyetlen lehetséges oka a butaság. Tehát a másként gondolkodót…..
Khonsu 2021.03.09 16:18:48
@Deak Tamas:

A Muskos majomnak amellett, hogy önmagában is érdekes, a háttere talán még érdekesebb.
Musk legnagyobb félelme, hogy a mesterséges intelligencia az emberiség ellen fordul. Szerinte ez azzal előzhető meg, ha az ember tartani tudja vele a lépést. Ehhez azonban a biológiai evolúció nyilvánvalóan túl lassú. Ezért megalapította a Neuralik-et, hogy olyan technológiát fejlesszen ki, mely fel tudná okosítani az embert azáltal, hogy az agy és a számítógép között közvetlen összeköttetést hoz létre. Az így létrejött ember-gép hibrid, már képes lehet olyan gyorsan fejlődni, mint a mesterséges intelligencia.
Khonsu 2021.03.09 16:26:43
@Khonsu: *Neuralink
Khonsu 2021.03.11 12:00:48
@midnight coder:

Ez meg a másik, ha úgy néz ki a "szocialista siker" mint amiben csóró kis kínaiak kénytelenek élni a mindennapjaikat, akkor köszönöm szépen, de én inkább passzolnám.

A jövővel kapcsolatban annyit, hogy Harari sem véletlenül mondja, hogy a XXI. század legfontosabb műfaja a sci-fi. A klasszikus ideológiák elbuktak/meghaladta őket a valóság. Már pontosan látszik, hogy a jövőt a technológia határozza meg, és nem 200 évvel ezelőtt élt filozófusok agyszüleményei. A sci-fi jóslatok így valószínűleg jobb támpontot adnak a jövő elképzeléséhez.

Egyébként annyira azért nem lesz disztópia az amire számítok, még ha ennyiből annak is tűnhet. Valószínűleg nem, nem teljesen egy klasszikus cyberpunk típusú jövő lesz. A techóriások szerencsére ahhoz nem elég erősek, hogy egymagukban átvegyék a hatalmat, és valószínűleg nincs is ilyen szándékuk. A legvalószínűbbnek azt látom, hogy a munka nagyobb részét nem közvetlenül ők, hanem a platformjaik által lehetővé tett, minden korábbinál könnyebbé vált társadalmi önszerveződés és koordináció fogja elvégezni.

Aztán amikor ezen egymással versengő és csiszolódó, fejlődő próbálkozások valamelyikének sikerül olyan narratívát találnia, mely közös nevezőre tudja hozni a társadalom tömegeinek és a techcégeknek az érdekeit, akkor azok beállnak mögé technológiájukkal, pénzükkel, médiájukkal. Ez a társadalmi szervezetekből és gazdasági vállalatokból álló hibrid valami együtt képezi majd azt az entitást, ami majd felemelkedik, egymást emelve fel az összetevői.

Innentől tulajdonképpen a korábbi sikeres "elitváltások" forgatókönyve következik. Gondolhatunk akár a reformációra akár a polgári forradalmakra. Amikor egy új, most éppen a digitalizációnak köszönhetően felemelkedett elit és a mélyben fortyogó kiábrándult tömeg kiegyezik egymással egy olyan megoldásban, mely mindkettőnek előnyösebb a fennálló viszonyoknál, aztán közösen leléptetik a régi elitet.

Most is van egy egyre növekvő tömeg Nyugaton, különös annak központjában az USA-ban, de máshol is, akik úgy érzik, hogy az egész politikai színház mára teljesen öncélúvá vált, hogy ez az egész már nem értük van. A politika magukra hagyta őket, nem hajlandó a valós problémáikkal foglalkozni. Ehelyett jobbról nacionalista lózungokkal, balról progresszista baromságokkal cseszegeti őket.

Mindeközben pedig a hatalmuk elvesztésének rémétől rettegve a politika elkezdett rászállni a technológiai szektorra, átgondolatlan szabályozásokkal, büntetésekkel és fenyegetőzéssel.

Szerintem csak idő kérdése, hogy a politikai nyomás alatt e kettő egymásra találjon, és akkor kezdődhet a tánc... Lényegében már csak egy olyan narratíva megjelenése hiányzik hozzá, ami közös nevezőre hozza a két csoport érdekeit, és úgymond szentesíti ezt a frigyet.

Kitérve a mesterséges intelligencia témára, szerintem attól sem kell annyira félni. Az AI nem rendelkezik genetikailag kódolt viselkedésmintákkal, mint az ember. Így aztán velünk ellentétben abból aztán tényleg bármi lehet, attól függően, hogy mire tanítjuk. Az erős MI megalkotóitól pedig szerintem feltételezhetünk legalább annyi józan észt, hogy nem csinálnak olyat, ami rossz nekik.

Ahogy az is nagyon úgy tűnik, hogy a rendszer annyira összetett, hogy az emberi agy számítási kapacitása túl kevés ahhoz, hogy kellőképpen átlássuk az összefüggéseit. Ezért is bukott el minden ideológia. Saját, természet adta képességeink kevesek az optimumpont helyes meghatározásához, közelítéséhez. Az AI ellenben képes lehet rá, ez kifejezetten az erőssége. Ha pedig ez beválik, akkor értelemszerűen azt a világot a benne élő emberek minden lehetséges világok legjobbjaként fogják megélni.

Szóval annyira szerintem nem disztópia, bár talán nem is utópia. Ellenben egy reálisan elérhető, élhető jövő, ami határozottan jobbnak tűnik a felmerült alternatíváinál.
A volt LMP-s, majd P-s képviselő Scheiring Gábor könyvet írt Egy demokrácia halála címmel (az angol verzióban ez már Egy liberális demokrácia halála lett). Ajánlom a könyvről szóló beszélgetést is, bár abból nem derül ki minden, ill. más derül ki sok tekintetben. Mi a mű lényege nagyon röviden?…..
Khonsu 2021.03.03 22:52:18
@midnight coder:

Ettől én nem tartok. Nekem sem tetszik a dolog, ahogy az elődje sem tetszett, de ahhoz hasonlóan szerintem ez is csak átmeneti lesz. Trump győzelmekor a demokraták kiáltottak világvégét, aztán csak négy évig kellett elviselniük, ez sem hinném, hogy sokkal tartósabb lesz. Mindössze azt látjuk, hogy a posztmodern identitásharc két pólusa között pattog a labda. Valódi megoldás egyiknek sincs a kezében, csak propagandaszólamok, de azzal párhuzamosan, ahogy ezek az identitásharc logikájából adódóan a szélsőségek felé mozognak, a közép egyre szélesebb rétegeinek támogatását vesztik el. Szaporodnak a politikai árvák, akik növekvő piacot teremtenek az esetlegesen megjelenő alternatíváknak.

Jelentkezők már vannak, kezdve a neomarxistáktól, a zöldeken át a techóriásokig. Meglátjuk ki nyer. Szerintem amúgy a "Szilícium-völgy" lesz a befutó, a köré és úgy általában a technológia köré szerveződő gondolati körrel megtámogatva, mely egyre populárisabbá fog válni, és meghatározhatja a korszellemet, azon keresztül pedig a nyugati civilizáció új formáját.
Khonsu 2021.03.03 23:01:55
@midnight coder:

Reneszánsz, reformáció, felvilágosodás, ipari forradalom, XX. század. A nyugati civilizáció már számtalanszor megújult a múltban is, mire eljutott oda, ahol tart. Ezért én megelőlegezem neki a bizalmat, hogy erre most is képes lehet. Persze ez azzal jár, hogy hatásaiban hamarosan a felsoroltakkal összemérhető esemény fog bekövetkezni. (vagy nagyobb)
Khonsu 2021.03.03 23:04:43
@Reding Roli: Köszönöm.
Kedves Mindenki! A hvg.hu kegyelméből és az én döntésem alapján a blogom -- miután az index.hu szerkesztőségváltásával egy időben már korábban megszüntettem a NER reklámainak befogadását -- elköltözik a blog.hu-ról és a hvg bloguniverzumának részeként folytatja. Remélem, minél többen oda is…..
Khonsu 2021.02.27 23:47:52
@HaFr:

Sajnálom. Remélem majd újra megjön az ihleted.
Ha sikerülne valamilyen megoldást találni a FB kikerülésére, akkor szívesen hozzá is szólok. Addig maradok én is read-only üzemmódban. Az ilyen témák megvitatására az a platform nem alkalmas.
Khonsu 2021.02.28 14:42:59
@screpes:

Nem hiszem, hogy erről lenne szó. Szerintem akarna írni, csak úgy, hogy visszajelzéseket is kapjon az itt kialakult törzsközönségtől is. Így most őt is kellemetlenül érinti ez a probléma a hozzászólások elmaradásával, de szerintem ez csak átmeneti zavar. Amint valahogy megoldódik helyreáll a normális menetrend.
Khonsu 2021.02.28 14:55:07
@Rodney_2:

Néha ott is hozzá szoktam szólni, hátha sikerül valamennyire járható útra terelni a helyi rendszerkritikus csapatnak legalább egy részét. :) Mellesleg tesztelésnek sem utolsó, hogy az általam hangoztatott gondolatkör által, mennyire átjárhatóak az ideológiai törésvonalak.
bircahang Összevesznek? 2021.02.27 06:06:00
Azt mondják, az ellenzéki összefogás azért fog megbukni, mert összegyeztethetlenek az egyes pártok programjai. Ezt én erősen kétlen, nem látok ilyen összeegyeztethetlen dolgokat, sőt valójában a 6 összefogó párt között alig van elvi eltérés. Lássuk! A DK egy klasszikus jobboldali…..
Khonsu 2021.02.28 14:08:36
@Mr. Hyde:

A legjobb érv talán az állóvíz felkavarása lehet, hogy a hatalmi struktúra ne tudjon még jobban megmerevedni. Így ha azonnal nem is várható nagy előrelépés, hosszabb távon mégis nagyobb esélyt ad rá.

Azok számára, akik egyik mai szereplővel sem szívesen azonosulnak, és harmadik erő eljövetelét várják, logikusan végiggondolva a legjobb stratégia, ha ennek megtörténtéig igyekeznek minél inkább a kiegyenlítődés felé eltolni a politikai erőviszonyokat. Ami a gyakorlatban abban nyilvánul meg, hogy az aktuálisan gyengébb oldalt támogatják.

Ezzel elérhető, hogy amikor végül a várva várt harmadik erő megérkezik, ne egy nagy és erős monolitikus tömbbel találja szemben magát, hanem két egymással acsarkodó, figyelmüket és erőforrásaikat kölcsönösen lekötő, erodáló csapattal.

Ilyen felállás mellett egy harmadik erő sokkal könnyebben és gyorsabban győzhet, így a lehető legalacsonyabb társadalmi és gazdasági kár mellett söpörve el mindkettőt.

Vagyis aki harmadik erőre vár, annak a jelenlegi oldalak közötti patthelyzet az ideális. Felér egy fél győzelemmel.
bircahang Csak Fájzert! 2021.02.18 06:06:00
A koronavírus járványban is kiváló lehetőséget láttak a liberális nagyurak egy kis oroszellenes kampányra. Ki lett adva az ukáz, s azóta minden igaz demokrata ismételgeti "én csak Fájzerrel oltatom be magamat". Ez a narratíva azonban már január közepén kezdett szétesni, mára pedig kezd…..
Khonsu 2021.02.21 01:11:55
@Gery87:

Arról az emberről beszélsz, aki az ősidők óta önként térdel és áldoz istenek előtt, hogy a segítségükért fohászkodjon? Teszi mindezt annál gyakrabban és kétségbeesettebben, minél nagyobb a baj a világában. Vajon mit tenne ez az ember, ha egyszer képes lenne életre kelteni akár csak egyet is közülük?
Khonsu 2021.02.25 21:08:12
@Deak Tamas:

Nagyon úgy néz ki, hogy erre tartunk, de én nem félek tőle. Az AI-nek nincsenek genetikailag kódolt ösztönei. Az tiszta lap, ellentétben velünk, emberekkel. Ha van egy kis szerencsénk, akkor a dolog nagyon jól is elsülhet.
Khonsu 2021.02.25 21:11:35
@Gery87:

Ez a múltban számtalanszor így történt. Aztán ebből lettek a vallásháborúk, melyeket végül megnyertek azok, akik technológiai fölényben voltak.
bircahang Kirúgás 2021.01.24 06:06:00
Annak idején, még a rendszerváltozáskor az volt a nagy szöveg, hogy a demokratikus nyugat egyik fő jellemzője az, hogy ott nem számít az egyén vallási, politikai, egyéb álláspontja, ilyen alapon senkit se szabad diszkriminálni. Azt mondták, nyugaton még egy kormánytisztviselő is lehet bármilyen…..
Khonsu 2021.01.24 14:18:45
@cicmen:

Csak egyféle liberalizmus van, nevezhetjük "klasszikusnak". Mindent szabad, amivel másnak nem ártasz. Az "ártásba" beleértve mások szabadságának korlátozását is. Ami nem így működik, az nem liberalizmus. Teljesen mindegy, hogy amúgy minek nevezi magát.

Ezért liberális nézőpontból ma a politikában nincs jó oldal, mivel különböző megfontolások mentén, de alapvetően minden politikai szereplő a szabadság korlátozására törekszik.
bircahang A beavatás 2020.12.29 06:06:00
A beavatás iránti igény nem csökken a materializmus és a liberalizmus győzelme óta se. A beavatás azt jelenti, az ember részese valami nála nagyobbnak, mégpedig úgy, hogy kevesek nyerik el ezt a jogot. Írják, a késői pogány Rómában hatalmas piaca volt a beavatásoknak, a különböző titkos…..
Khonsu 2020.12.29 14:34:32
@midnight coder: @MAXVAL birсaman közíró:

Az egyházközösség tényleg érdekes ilyen szempontból. Ott a tagokat egyenesen hátrányok is érhetik a mindennapokban, cserébe a remélt magasabb tudásért/megváltásért/megvilágosodásért. Van tétje a dolognak.
Khonsu 2020.12.29 15:04:26
@MAXVAL birсaman közíró:

Ez igaz. Én arra gondoltam, hogy áldozattal járhat, ami bizonyos dolgokról való lemondástól extrém esetekben akár a kiközösítés, üldöztetés vállalásáig is terjedhet.
bircahang A mások pénze 2020.12.27 06:06:00
A fideszes gondolkodás ma kb. a kereszténydemokrácia és a populizmus között mozog, szerencsére az előbbitől az utóbbiig. Ami kereszténydemokrata benne, az rossz. Ami populista benne, az pedig jó. Az egyik legidegesítőbb kereszténydemokrata beidegződés máig a fideszes táborban a…..
Khonsu 2020.12.28 17:03:35
@midnight coder:

Igen, azt már nem is írtam, hogy az kellene, hogy a társadalmi szerveződést is globalizáljuk, mert nemzetállami keretek között a hatékony érdekképviselet ma már megoldhatatlan. Ezért is szomorú, hogy az illetékesek még egy lokális szakszervezetet sem tudnak összehozni, akkor hogyan is várhatná tőlük bárki, hogy képesek legyenek globális és sokféle érdeket összehangoló szervezetépítésre? Ezért hülyeség a nacionalizmus és a nemzetállamok erőltetése is egy globalizált világban. Azokkal a hatalom birtokosain és az elit velük összefonódott részén kívül senki sem jár jól. Internacionalizmus nélkül a kisember garantáltan szívni fog.

Az meg a másik, ahogy írod, hogy a baloldali és a liberális jelzőket manapság kisajátítóknak nem sok közük van sem a baloldalisághoz sem a liberalizmushoz. (tisztelet a nagyon kevés kivételnek)

Nagyjából már csak abban bízhatunk, hogy egy ponton a technológia a politika helyébe lép. A matek legalább ideológiailag semleges.
bircahang Győzelem Brüsszelben 2020.12.16 06:06:00
Megjósoltam előre, hogy mi lesz ebben az ügyben, az EU contra Lengyelország/Magyarország ügyben: Brüsszel meg fog hátrálni, ügyelve persze az arcvesztés elkerülésére. Miért? Mert a megállapodás sokkal inkább brüsszeli érdek, mint magyar. S megjósoltam, hogy erre a ballib reakció az lesz, hogy…..
Khonsu 2020.12.16 15:20:08
@cicmen:

Hát jó nagy pancser lehet ez a Soros, mert eddig még semmi sem jött össze neki. Mi lesz így a háttérhatalommal? :D
Khonsu 2020.12.16 18:38:58
@cicmen:

Azokban az ügyekben, amiket az elmúlt években ráfogtak, láthatóan sikertelen. Szóval vagy hihetetlen nagy pancser az ipse, vagy kamu az egész. Azért valakitől, akit a világ legnagyobb hatalmú szupergonoszának festenek le, egy picivel többet várna az ember...
A miniszterelnökünk sosem csinált titkot abból, hogy a nemzetállamok EU-ját akarja, amely mindazonáltal finanszírozza az uralmát ("visszaadja a magyaroknak, ami jár nekik"), és az ellenzék sosem csinált titkot abból, hogy kullog az események után (már amelyik darabja egyáltalán veszi a…..
Khonsu 2020.12.14 20:19:24
@Gery87:

Ez sajnos így van. Az ország sorsa az elmúlt tíz évben tulajdonképpen eldőlt. Épp ez Orbán legnagyobb bűne. Minden lehetősége megvolt (nagy felhatalmazás, kedvező környezet, dőlt a pénz) arra, hogy pozitív fordulatot érjen el, és végre kiemelje az országot a félperiféria státuszból. Ehelyett a csillagok ilyen, valószínűleg soha vissza nem térő szerencsés együttállása mellett is csak azt a trágyadombot sikerült összehoznia, amit látunk.
Khonsu 2020.12.14 21:15:00
@Gery87:

Régebben sem volt jó a pálya, de Orbánnak lett volna lehetősége változtatni. Így ez nem mentesíti a történelmi bűn alól, hogy nem tette meg. Ahogy az előtte lévőket sem. Nem kellett volna hozzá szembe menni a multikkal. Elég lett volna annyi, ha fejleszti az oktatást és támogatja az innovációt, amivel fokozatosan startup-keltetőt csinál az országból. Aztán amikor ez beérik, lett volna belőle sikertermékeket előállító "nemzeti tőkésosztályunk" (az állami csöcsön érdemtelenül gazdagodó herék helyett), saját fejlesztésű technológiánk, és végül mindennek következtében jelentősen csökkent volna a függőségünk a multiktól is. Akik mellesleg az összeszerelés helyett mostanra már inkább a fejlesztést hoznák ide. A magas hozzáadott értéket termelő, világszínvonalú technológiai ipar pedig felhúzhatná az életszínvonalat az egész országban, és az abban, és a megnövekedett jövedelem elköltésén felvirágzó szolgáltatásban létrejött munkahelyeket első körben még kevésbé veszélyeztetné a robotizáció, mint az összeszerelést.

Ám mire egy ilyen reform gyümölcse beérik, az eltarthat egy évtizedig vagy tovább is. Ezért kellett volna az elmúlt tíz, vagy az azt megelőző években elkezdeni. Mert mára már a világ nagy technológiai fejlesztőközpontjai és vállalatai olyan előnyt és tőkét halmoztak fel, hogy ha Magyarország most azonnal elkezdené a reformokat, már akkor sem érne a nyomukba sem soha. Ebbe, a jövő szempontjából döntő csatába el se ment a kormány, mert fontosabb volt neki, hogy kitalált ellenségekkel hadakozzon és a néplelket simogassa.
Khonsu 2020.12.16 15:27:39
@Gery87:

2010-ben még megvolt rá a lehetőség, hogy mi is az észtek útjára lépjünk, de a kedves vezérnek sajnos más tervei voltak. Fontosabb volt neki a haverok felemelése, mint az országé. Ez lett belőle. Most már megette a fene az egészet. Mára tényleg akkorára nőtt a lemaradásunk a fejlesztőközpontoktól, hogy nagyjából felesleges is lenne erőltetni a felzárkózást. Aki teheti, lassacskán elhúz az országból, aki marad, az élvezheti a félgyarmati/zárvány sorsot, és reménykedhet, hogy a gyarmatosítókban lesz annyi jóindulat, hogy legalább majd a Mad Max world-től megmentik őket, ha jól szolgálnak.
bircahang A liberális utópia 2020.12.14 06:06:00
A liberálisok azt mondják, a marxizmus azért rossz, mert utópia. Pedig a liberalizmus is utópia, csak rosszabb módon. Mert ha a marxista utópia megvalósítható lenne, nem lenne rossz benne élni. Míg a liberális utópia ténylegesen meg is valósítható, csak szerencsére a liberálisok 99+ %-a se akarja…..
Khonsu 2020.12.15 00:05:41
@Mr. Hyde:

Ennél is nagyobb gond, hogy a rendszer komplexitását ember képtelen átlátni és megérteni.
Legyen az illető akár világraszóló zseni, de az optimális paraméterek eltalálására kisebb az esélye mint egy lottóötösre. Ezért tán nem is kéne nagyon erőltetni...
A természet, vagy később az MI majd megoldja.
Addig meg lehetőleg ne nyírjuk ki se magunkat se egymást.
1000 leütés Inkompetens Európa 2020.12.12 13:38:54
Jelzem, én egyáltalán nem csalódtam ... persze láthatóan sokan igen; én csak azt mondom, az EU nem a jogállamról, nem a liberális demokráciáról szól, ami -- ismerve a modernkori Európa folyamatos megalkuvását a saját eszményeivel és ezért az időről-időre való bail-outot, amire az amerikaiak…..
Khonsu 2020.12.13 14:40:33
Most majd még egy darabig nyugodtan rághatják tovább a gittet, de aztán nagy lesz a meglepetés. Ezzel az alkuval az EU, a NER és a német nagytőke egyaránt aláírták a halálos ítéletüket.

"Európát azonban (a gazdasági érdekeknél robusztusabb igényekkel) nem lehet egybentartani világos értékrend kikényszerítése nélkül és ezt addig lehet, amíg túlnyomó többségben vannak, akik ezt az értékrendet vallják."

Pontosan ez lesz a végzetük, mindegyiknek. Ez a politika ugyanis ellehetetleníti, hogy Európa képes legyen egy saját, bennszülött, modern "civilizációs vallást" kitermelni. Ami szerethető, egyetemes értelmet adna a projektnek, átélhetővé tenné azt a kritikus tömeg számára az EU minden egyes országában és régiójában. Az "európaiság" enélkül üres, értelmetlen szólam marad.

Ám a feladatot, melyre Európa alkalmatlannak bizonyult, a többi civilizációs központ (É-Amerika és Kína) valószínű, hogy a maga esetében így vagy úgy, de el fogja végezni. Aztán majd ezek nyomulnak be Európába, kitöltendő ezt az űrt. (Szerintem legnagyobbrészt az amerikai lesz a befutó, de egyes országokat akár a kínai is leszakíthat magának a kontinensen.)

Ezek pedig "árukapcsolással" fognak jönni. A szülő civilizációs központjuk domináns gazdasági és hatalmi érdekcsoportjaival, társadalmi szervezeteivel együtt. Az EU (vagy maradványai) beolvad vagy gyámság alá kerül, a kellemetlenkedőket (NER) kíméletlenül eltakarítják, míg a német (és egyéb európai) nagytőke választhat a behódolás, majd beolvadás vagy a csőd között a totális fölényben lévő versenytársakkal szemben. Azért aki akkor esetleg majd találkozna az illetékesekkel, egy gúnyos vigyor kíséretében kérdezze meg tőlük: Megérte? :)

Mondjuk bevallom, mivel régóta alkalmasabb terepnek tartom Amerikát egy civilizációs vallás szülőhazájaként, így olyan nagy csalódásként nem ért/ér az "Európa-projekt" bukása. Most már egy fokkal még biztosabb vagyok benne, hogy bejön a számításom.
Khonsu 2020.12.14 22:56:47
@Főnix Oszlár Gazdag:

Akkor nem fogsz csalódni, ami jön az biblikus lesz. :)
A technológia és az emberekbe kódolt algoritmusok mostanra minden előfeltételt megteremtettek a "szintlépéshez". Már lényegében csak az "elsütőszerkezet" hiányzik.
Van egy "üres niche". Ami azt majd betölti, azzal semmi sem tud versenyre kelni. Sem a gazdaságban, sem a politikában.