Adatok
Józsi bá'
41 bejegyzést írt és 263 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A polgári Magyarország csak egy politikai termék, egy ócska szlogen? És ha igen, még mindig ez a fő termék? Érezhetően az erős, autonóm polgári közép építése már régen lekerült a napirendről. Vagy eredetileg sem gondolták komolyan a kitalálói? Egyáltalán: mit jelent a polgári közép, mit jelent a…..
Orbán kijelölte az irányt idei évértékelőjében: a következő 1-1,5 év "sorosozással" és "brüsszelezéssel" fog telni. A CEU ügy is ebbe a kommunikációs stratégiába illeszkedik bele. Az ország szellemekkel harcol.Előre megfontoltan, tudatos stratégia mentén, sok pénzzel és professzionális…..
Migráció: hogyan tudna Nyugat-Európa leginkább segíteni? Kell-e egyáltalán segíteni? Egy inkább filozofikus vélemény a magam gyermeteg szintjén; nem elemzés, egy nem-szakértőtől.
A téma azért különösen termékeny, azért lehet ráhúzni egy népszavazást, azért tanácskozott egész biztosan több ezer órát…..
A magyar sokat dolgozik, mégis ötöd, vagy éppen nyolcad annyit keres, mint egy nyugat-európai - felmerül a kérdés, hogy valóban lenne-e tér a béremelésre, és ha igen, milyen forrásból? A nagyhatalmak játéka, hogy a magyar mindig csak pórul jár? A multik kiviszik a profitot? Vagy épp jelenleg tényleg…..
Józsi bá'
2016.02.15 22:24:01
@egysmás:
:D ez valamiféle haiku akart lenni?
Egy szóval sem állítottam egyiket sem, amúgy. Bele se mennék ilyen hardcore állításokba, ahhoz nem vagyok elég felkészült, és elég naprakész az értelmezőszótáram. :)
Jól értem, hogy azt mondod, egy ország gazdasági teljesítménye és a bérek között semmilyen összefüggés nincs?
:D ez valamiféle haiku akart lenni?
Egy szóval sem állítottam egyiket sem, amúgy. Bele se mennék ilyen hardcore állításokba, ahhoz nem vagyok elég felkészült, és elég naprakész az értelmezőszótáram. :)
Jól értem, hogy azt mondod, egy ország gazdasági teljesítménye és a bérek között semmilyen összefüggés nincs?
Józsi bá'
2016.02.15 23:42:33
@egysmás: tehát akkor azt mondod, az egy főre jutó GDP-nek semmi köze ahhoz, hogy egy országban milyen jövedelmi lehetőségek vannak? Mi a fő érv, amiért nincs értelme GDP/fő alapon még csak felvetés szintjén sem összehasonlítani az országok bérlehetőségeit? (csak nekem veri ki a szememet az elég egyértelmű összefüggés?)
Elméletben persze el tudok képzelni olyan országot, ahol a magas GDP ellenére az emberek 99,9999%-a gyakorlatilag nyomorog, 2-3 ember pedig rabszolgaként tartja őket, de ilyen ország szerencsére nincs.
Amiket leírtál megint, azzal nincs semmi bajom, nyilván a GDP/fő nem ad semmire 100% pontossággal választ, valamilyen szinten lehet manipulálni is ideig-óráig, és ezer más dolog befolyásolja valamilyen szinten a tényleges bérszínvonalat (munkaerőpiac, szakszervezeti alkuerő, stb, stb.).
De hogy ennek meghatározó jelentősége van, az szerintem viszonylag egyértelmű. Mondj olyan országokat légyszi, ahol relatíve magas, mondjuk 50 000 $/fő feletti a GDP/fő, és amúgy borzalmasak a fizetések, nyomorognak az emberek.
Elméletben persze el tudok képzelni olyan országot, ahol a magas GDP ellenére az emberek 99,9999%-a gyakorlatilag nyomorog, 2-3 ember pedig rabszolgaként tartja őket, de ilyen ország szerencsére nincs.
Amiket leírtál megint, azzal nincs semmi bajom, nyilván a GDP/fő nem ad semmire 100% pontossággal választ, valamilyen szinten lehet manipulálni is ideig-óráig, és ezer más dolog befolyásolja valamilyen szinten a tényleges bérszínvonalat (munkaerőpiac, szakszervezeti alkuerő, stb, stb.).
De hogy ennek meghatározó jelentősége van, az szerintem viszonylag egyértelmű. Mondj olyan országokat légyszi, ahol relatíve magas, mondjuk 50 000 $/fő feletti a GDP/fő, és amúgy borzalmasak a fizetések, nyomorognak az emberek.
Eleinte úgy tűnt, hogy az Orbán-kormány elemi érdeke a politikai szóbeszéd tematizálása a bevándorláson keresztül. Nem beszélünk már Simicskáról, Rogánról, a párton belüli konfliktusokról, Paksról, stadionokról, nevetségesen nagy értékű, kétes hátterű…..
Az ember mindig utólag látja, hogy az irányban, amerre az elmúlt 5-10-50 évben tartott, mi volt nagy jelentőségű, és mi nem. Ez egyéni élettörténetünk, és közös történelmünk természete. Mi lesz az, amire emlékszünk majd 50 év múlva a ma Európájáról, a ma…..
Ballada a parlamenthez - előadja Kézdy György
..
(...)
Mert minden szó új korlátot teremt,a gondolat testének szabva formáts e korlátok közt kigyózik a rendlépcseje, melyen addig másszuk ormátúj és új látásnak, mígnem messze lentköddé mosódik minden régi korlát,s képekből összeáll a képtelenkorlátokból korlátlan…..
Józan Paraszt
A történelem ismétli önmagát, de ne kiálts farkast - mert akkor csak vérszemet kapnak...
2014.05.19 01:14:41
"Jóslat" Magyarország következő 15 évéről:
1. A következő 8 évet az Orbán rendszer konszolidációja jellemzi majd. A hatalmi gépezet egyre gördülékenyebben működik majd, a rendszer abszurd, sok szempontból igazságtalan konzerválódása jellemzi az ország kormányzását…..
Alacsony hatékonyságú pártrendszerünket a korrupt társadalom tartja életben. A pártrendszer kártékonysága semmi mást nem tükröz, mint a társadalom egészének erkölcsi, adózási, bizalmi hiányosságait. A tágabb politikai rendszerünk lényege valójában a rossz gyakorlatban…..
A folytatás: http://sohajok.blog.hu/2014/01/13/egy_kor_hajnalaA szülők azt hiszik, hogy a gyerekeiket az utcán várják a legnagyobb veszedelmek, pedig sokkal nagyobb károk keletkezhetnek bennünk otthon, a TV előtt. Családi csomagban kapjuk az agymosást, kicsiknek és nagyoknak egyaránt…..
A társadalmi problémákkal való küzdelem alapvetően az állam feladata, hiszen a változások gyakran nem forintosíthatóak, az eredmények emberi életekben, és nem pénzben mérhetőek. A múltkor olvastam egy olyan törekvésről, ami az adakozás örömét és a kőkemény…..
Józsi bá'
2013.12.30 23:00:37
@Moin Moin:
Hát igen, nyilván ez csak olyan esetekben lehet megoldás, ahogy társadalmi konszenzus van egy adott ügyben, és viszonylag rövid távon is elérhetőek eredmények. Azért szerintem vannak ilyenek is, csak nem kell olyan nagyban gondolkodni. A hosszú távú, ideológiák által átszőtt nagy kérdések vonatkozásában ez nem lehet jó eszköz.
Na meg: nem is propagálni szerettem volna ezt, mert szerintem még az is kérdéses, hogy Angliában működik a dolog, nemhogy egy ,a kapitalizmust még csak tanulgató országban, mint Magyarország.
Hát igen, nyilván ez csak olyan esetekben lehet megoldás, ahogy társadalmi konszenzus van egy adott ügyben, és viszonylag rövid távon is elérhetőek eredmények. Azért szerintem vannak ilyenek is, csak nem kell olyan nagyban gondolkodni. A hosszú távú, ideológiák által átszőtt nagy kérdések vonatkozásában ez nem lehet jó eszköz.
Na meg: nem is propagálni szerettem volna ezt, mert szerintem még az is kérdéses, hogy Angliában működik a dolog, nemhogy egy ,a kapitalizmust még csak tanulgató országban, mint Magyarország.
Józsi bá'
2013.12.31 13:29:46
@s: Hát igen, én sem fektetnék ilyesmibe.
Ez az egész nekem inkább az altruizmus és a pénzügyileg fenntartható megoldások keveréke. Azaz: van egy jó ügy, aminek számszerűsíthető költségvetési hatásai is vannak, ezért az állam a cél teljesülése esetén kifizeti kamatként a változás egyenlegjavuláshoz való hozzájárulását, a "befektető" meg újra beteheti a pénzt egy másik jó ügybe. Így az állam kockázatvállalás nélkül "hosszabbíthatja meg" a kezeit, terjesztheti ki a cselekvőképességének a határait.
Ez az egész nekem inkább az altruizmus és a pénzügyileg fenntartható megoldások keveréke. Azaz: van egy jó ügy, aminek számszerűsíthető költségvetési hatásai is vannak, ezért az állam a cél teljesülése esetén kifizeti kamatként a változás egyenlegjavuláshoz való hozzájárulását, a "befektető" meg újra beteheti a pénzt egy másik jó ügybe. Így az állam kockázatvállalás nélkül "hosszabbíthatja meg" a kezeit, terjesztheti ki a cselekvőképességének a határait.
A Fidesz jobban teljesít - legalábbis a közvéleménykutatási adatok ezt mutatják. Érdekesen figyelem, ahogy ezt szépen lassan az ellenzék is elhiszi. Tényleg egyre nehezebb fogást találni a kormányon? Tényleg jó irányba halad az ország? Tényleg ezt mutatják az adatok? Mintha az…..
Józsi bá'
2013.12.31 12:55:43
@high up!:
Részben meg is válaszoltad a költői kérdésedet. Egykulcsos adó, végtörlesztés, fogyasztáscsökkenés miatti áfabevétel-csökkenés, stb. - ezekre elég sok lóvé kellett, nem beszélve az államadósságra gyakorolt árfolyamhatásról. (volt egy átlagosan saccra 10%-os eur/huf árfolyam-emelkedés, ami a devizaadósság jelentős részaránya miatt meghatározó).
A manyup vagyon: 1500 mrd államkötvényt azonnal "bedaráltak" - ezek megszűntek létezni, és asszem 4,5%-kal csökkentették is az államadósságot, amit kb 100%-ban elvitt a romló árfolyam. A másik 1500 mrd befektetési jegyekben és részvényekben ült, ennek egy részét talán elszórták, de a részvények megmaradtak, és most a bejegyzésben is taglalt megfoghatatlan állami vagyon részét képezik.
Ja, meg mondom: volt egy MOL és egy Eon vétel, 1300 milliárd ft értékben összesen, ez sem piskóta (bár az e.on-ra valszeg még semmit se fizettünk, persze ez mind államtitok, ezért soha nem tudjuk majd meg a részleteket).
Részben meg is válaszoltad a költői kérdésedet. Egykulcsos adó, végtörlesztés, fogyasztáscsökkenés miatti áfabevétel-csökkenés, stb. - ezekre elég sok lóvé kellett, nem beszélve az államadósságra gyakorolt árfolyamhatásról. (volt egy átlagosan saccra 10%-os eur/huf árfolyam-emelkedés, ami a devizaadósság jelentős részaránya miatt meghatározó).
A manyup vagyon: 1500 mrd államkötvényt azonnal "bedaráltak" - ezek megszűntek létezni, és asszem 4,5%-kal csökkentették is az államadósságot, amit kb 100%-ban elvitt a romló árfolyam. A másik 1500 mrd befektetési jegyekben és részvényekben ült, ennek egy részét talán elszórták, de a részvények megmaradtak, és most a bejegyzésben is taglalt megfoghatatlan állami vagyon részét képezik.
Ja, meg mondom: volt egy MOL és egy Eon vétel, 1300 milliárd ft értékben összesen, ez sem piskóta (bár az e.on-ra valszeg még semmit se fizettünk, persze ez mind államtitok, ezért soha nem tudjuk majd meg a részleteket).
Józsi bá'
2013.12.31 13:23:22
@high up!:
Azért ezzel a 20%-kal lehetne vitatkozni, mert oké, hogy növekedett a költségvetés bevételi oldala bizonyos tételekkel, de egyrészt más tételek kiestek (egykulcsos adó miatt pl), másrészt a kiadási oldal is változott. Sokkal közelebb járnánk az igazsághoz, ha a költségvetési hiány számait néznénk, és nem abszolút értékű összegekkel szurkálnánk a levegőbe.
Másrészt mondom: figyelembe kell venni az árfolyamhatást. Asszem 275 körül vette át a Fidesz a kormányrudat, azóta átlagosan 300 körül inog az árfolyam, ez elég jelentős romlás, ami nyilván komoly hatással van az államadósságra is. Eközben a GDP nagyjából stagnált.
Azért ezzel a 20%-kal lehetne vitatkozni, mert oké, hogy növekedett a költségvetés bevételi oldala bizonyos tételekkel, de egyrészt más tételek kiestek (egykulcsos adó miatt pl), másrészt a kiadási oldal is változott. Sokkal közelebb járnánk az igazsághoz, ha a költségvetési hiány számait néznénk, és nem abszolút értékű összegekkel szurkálnánk a levegőbe.
Másrészt mondom: figyelembe kell venni az árfolyamhatást. Asszem 275 körül vette át a Fidesz a kormányrudat, azóta átlagosan 300 körül inog az árfolyam, ez elég jelentős romlás, ami nyilván komoly hatással van az államadósságra is. Eközben a GDP nagyjából stagnált.
Józsi bá'
2013.12.31 13:25:40
@tobeor: Ja, ez így van, de többek között ezért lenne kívánatos, ha legalább valamilyen kezdetleges vagyonértékelést csinálna az állam.
A privát cégek sem véletlenül csinálnak mérleget az eredménykimutatás mellett. Igenis, fontos, hogy lássunk a pályán, még ha a vagyonértékelés ingoványos talaj is (egy ingatlan feleannyit ér most, mint a válság előtt, stb.)
A privát cégek sem véletlenül csinálnak mérleget az eredménykimutatás mellett. Igenis, fontos, hogy lássunk a pályán, még ha a vagyonértékelés ingoványos talaj is (egy ingatlan feleannyit ér most, mint a válság előtt, stb.)
Egy hiánypótló videó a gazdaság működéséről, bullshit és elméleti sallangok nélkül. Azt hiszem, akad olyan döntéshozó politikus, akinek nem ártana rászánnia egy fél órácskát. Have fun!
..
Sokszor, sok mindent írtak már a magyar lelkületről, a sírva vigadástól a pökhendi kivagyiságig, a nacionalizmustól a kishitű beletörődésig. Fölösleges szócséplés lenne ezért hosszú értekezéseket írni erről: ismerjük magunkat. Van ugyanakkor a magyar lelkületnek egy olyan…..
Október 15-én lépett hatályba a Szabálysértési törvény módosítása, amely ismételten lehetővé teszi az utcán alvás, vagy ha jobban tetszik, az életvitelszerű közterületi tartózkodás szabályainak megszegése esetén az otthontalan emberek megbüntetését a kijelölt területeken. Az illetékesek máris…..
A Telegraph-beli Orbán-interjúról az MTI / hetivalasz.hu / telegraph.co.uk alapján.
„Ahogy öregszem, hajlamosabb vagyok szkeptikusabb lenni. Az értékeket fontosabbnak tartom, mint a pénzt."
Jelentése: eddig többre becsültem a pénzt az értékeknél (bármit jelentsenek is ezek), de…..
„Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk” – ismerős ez az idézet szerintem mindenkinek (A Tanú). Viszont a magyar narancsról szóló kultikus mondatnak semmi köze nem lesz a 2014-es magyarországi gazdasági csodához. Történelmi gazdasági boom van kilátásban, ami a Fidesz…..
A szocialisták nyolc év alatt 32%-kal növelték, a Fidesz három év alatt 6%-kal csökkentette az államadósságot.
Kis magyarázat a számokhoz: Az adatok a Magyar Nemzeti Bank honlapjáról származnak. Mivel a statisztikát negyedévente, minden negyedév utolsó napjának megfelelő…..
Nehéz magyar fociról értelmesen beszélni.
Amikor azonban a felcsúti Puskás Akadémiáról van szó, nem csak, és nem elsősorban fociról beszélünk. Itt kemény politikai jelképről van szó. Ugyanis ez a kicsiny falu - a politika nagyravágyása és a valóság közti síkok határán -…..
Józsi bá'
2013.08.22 14:46:18
Nem számítanak az észérvek, az egyenletben szereplő összegek pofátlanul felháborító nagysága. A magyar igenis szereti a futballt, a jó focit, és mi megadjuk nekik.
Hol vannnak már azok az idők, amikor az újpestiek cinkelték az Üllői úton a népes fradi tábort “az indul a…..
Jelentős kárörömmel figyelem, hogy az egykor szuperradikális Fidesz mit kezd a magyar nép "hagyományos" ünnepeivel. Nem mondhatni, hogy semmit, mert ez nem igaz. És éppen ez a szórakoztató. Részben a praktikum szolgálatába állítja az ünnepi megemlékezéseket - megmutatja, hogy az…..
Elegem van belőle, hogy nincs az országban egy nyomorult formáció, ami némi marketingtudással megalapozva össze tudna gründolni egy normális, klasszikus értelemben vett jobboldali programot, ami a kis államról szól, teljesítményközpontú, és mentes a túlburjánzó balos…..
Józsi bá'
2013.08.19 10:36:43
@ggaborx:
Gyerekek, ne legyetek már ilyen naivak!
Persze, hogy jó dolgog a 85 000 Ft-os alapilletmény, hiszen nőne a szociális biztonság, nem lennének éhezők, és a többi...
De még ha teszemazt ténylegesen csak az kapna, ahol a "családon belüli 1 főre jutó x összeg alatt van" - bár Szanyi nem erről beszélt - akkor egy átlag minimálbéres vállalkozó, aki nettó 63 000 Ft-ból tartja el a 2 gyerekes családját, rögtön jelentkezne a (4x85 000)-63 000 = 277 000 Ft/hó szociális illetményért.
Bazzeg, évek óta tönk szélén a költségvetés, folyamatosan toldozni-foldozni kell, és mindig lejjebb kell adni valamiből. Pont egy ilyen vitára van szükség?
Még ha olajnagyhatalom lennénk, talán...de így. Nem Szanyiért sír a szám, hanem Schifferért, vagy Bajnaiért.
Gyerekek, ne legyetek már ilyen naivak!
Persze, hogy jó dolgog a 85 000 Ft-os alapilletmény, hiszen nőne a szociális biztonság, nem lennének éhezők, és a többi...
De még ha teszemazt ténylegesen csak az kapna, ahol a "családon belüli 1 főre jutó x összeg alatt van" - bár Szanyi nem erről beszélt - akkor egy átlag minimálbéres vállalkozó, aki nettó 63 000 Ft-ból tartja el a 2 gyerekes családját, rögtön jelentkezne a (4x85 000)-63 000 = 277 000 Ft/hó szociális illetményért.
Bazzeg, évek óta tönk szélén a költségvetés, folyamatosan toldozni-foldozni kell, és mindig lejjebb kell adni valamiből. Pont egy ilyen vitára van szükség?
Még ha olajnagyhatalom lennénk, talán...de így. Nem Szanyiért sír a szám, hanem Schifferért, vagy Bajnaiért.
Józsi bá'
2013.08.19 10:43:30
@republikánus:
Nem.
Egy állam döntése, hogy milyen szinten tartja a redisztribúciót (=állami újraelosztás). Nálunk 50% feletti, Szlovákiában 40% alatti. És ez meglátszik a versenyképességünkön is, mert lassan az ő harminc akárhány %-os redisztribúciós rátával működő államuk magasabb szociális biztonságot tud kínálni, mint a mi marhanagy államunk, egyszerűen azért, mert nagyobb a torta, amit el lehet osztani (GDP/fő). Legalábbis ez a tendencia.
Nem.
Egy állam döntése, hogy milyen szinten tartja a redisztribúciót (=állami újraelosztás). Nálunk 50% feletti, Szlovákiában 40% alatti. És ez meglátszik a versenyképességünkön is, mert lassan az ő harminc akárhány %-os redisztribúciós rátával működő államuk magasabb szociális biztonságot tud kínálni, mint a mi marhanagy államunk, egyszerűen azért, mert nagyobb a torta, amit el lehet osztani (GDP/fő). Legalábbis ez a tendencia.
Józsi bá'
2013.08.19 10:47:52
@nu pagagyí:
Nem váltaná ki a teljes nyugdíjrendszert, most mondtad, hogy kiegészítés-jellegűen adnád, akinek nem éri el a havi összeg a 85 k-t. Akkor váltaná ki, ha "flat rent"-et vezetnél be havi fix 85 000 Ft-os összeggel.
Nem ilyen egyszerű ez, plusz egy csomó meglévő privilégiumot meg kellene szüntetni, BKV-s és MÁV-os kedvezményektől az ingyenes EÜ-ig. Ezeket hogy vernéd keresztül a "nekem minden jár" gondolkodásmódú szavazókon?
Nem váltaná ki a teljes nyugdíjrendszert, most mondtad, hogy kiegészítés-jellegűen adnád, akinek nem éri el a havi összeg a 85 k-t. Akkor váltaná ki, ha "flat rent"-et vezetnél be havi fix 85 000 Ft-os összeggel.
Nem ilyen egyszerű ez, plusz egy csomó meglévő privilégiumot meg kellene szüntetni, BKV-s és MÁV-os kedvezményektől az ingyenes EÜ-ig. Ezeket hogy vernéd keresztül a "nekem minden jár" gondolkodásmódú szavazókon?
Demján Sándor seggéhez annyira hozzátapadt már a nyereg, hogy azt hitte, össze is nőtt a paripával. Az élete igencsak zsúfolt volt, mert amellett, hogy a saját kis szarjait igazgatta, még egyeztetésekre is járkált a Parlamentbe, meg minden egyéb helyre, ahol a kormányközeli…..
Józsi bá'
2013.08.18 15:03:12
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
De miért? Tegyük egy pillanatra félre, hogy van újraelosztás, hogy nem mindenki aktív a munkaerőpiacon (sőt), hogy az aktívak között is nagyon más a jövedelemeloszlás.
Tegyük ezt félre, lépjünk egy lépéssel hátrébb, és nézzük meg, mekkora az az torta, amit el tudunk osztani. Számomra azért érdekes a GDP /fő, mert de facto felső korlátot teremt az átlagjövedelmeknek.
Ha dollárban kifejezve egy magyar ("nyuggerrel" és kisgyerekekkel együtt) évi 10 500 dollárt értéket állít elő - ami nagyjából évi 3 millió Ft - akkor abból a büdös kurvaéletbe nem lesz a mostaninál magasabb fizu, hiszen emellett még rendvédelemre, EÜ-re, és minden egyébre is költeni kellene ugyebár.
Hogy ez az alacsony aktivitási ráta miatt, az öregedő társadalom miatt, az alacsony hatékonysági szint miatt, vagy mi miatt van így, első közelítésben nem érdekel.
A torta kicsi. Pont. Hogy kik és milyen gusztustalan módon marakodnak piciny tornánk elosztásán, az egy másik, jóval kevésbé lényeges kérdés.
Ez evidensnek tűnhet, de a többség még mindig a "politikusok ellopnak mindent" című nótát fújja, ami így nem igaz. Egy kicsi tortából relatíve sokat lopnak, de a fő baj a torta kicsisége.
Szerintem erről van értelme beszélni - még ha nem egzakt, 200 oldalas elemzés keretében is - és ha beszélünk róla, akkor érdemes tovább menni, hogy ÉN, MI mit tudnánk tenni azért, hogy a torta nagyobb legyen. Azon túl, hogy Habony-MészárosLőrinc-Vajna-Lázár pfejj.