Regisztráció Blogot indítok
Adatok
lento_barbaro

0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nem lesznek aranyásók, sem romantika, sem elandalodás, sem igazi happyend, lesz helyette viszont a valóság tükrözése, egy megrázó történet, jó énekesekkel. Ez van, ezt kell szeretni, és lehet is szeretni. Én megszerettem, igaz többször is láttam, és úgy könnyű. (Minél többet foglalkozik az ember…..
lento_barbaro 2018.12.07 23:52:26
Kedves MakkZs!
Tegnap volt szerencsém megnézni, meghallgatni ezt az előadást. Az előbbit, azaz vizuális élményt kellett volna kihagynom. Nincs rá más szavam, mint az undor. Ön bámulatos önuralommal, toleranciával ismerteti ezt a rendezői "alkotást", amely "szembe megy a nézői elvárásokkal". Ez az önnön zsenialitásától bizonyára permanensen alélt orosz cukifiú (kötetlen beszélgetésben több ennél jellemzőbb meghatározásom lenne) tönkretette úgy kétszáz (?) ember kiváló munkáját.
Az énekesek előadása kifogástalan, Bátori Éva valóban hibátlan, az Ön minden dicsérő szava passzol. Puccini zenéje időnként hipnotikus hatású, csak ne kellett volna folyton azt a förtelmet nézni, amit ez az orosz kitalált. Ön indokolatlanul szerényen határozza meg magát mezei nézőnek, az valójában én inkább vagyok :-) Még gyakorló műszaki, aki az élő előadású kultúrát nem minden nap fogyaszthatja. Még úgy 10-15 éve émelygősnek találtam Puccini zenéjét, ma már ezt a darabot is (amiről talán kimondható, hogy nem a szerző legjobbja) szívesen meghallgatnám még vagy egy tucatszor. De ennek a színpadnak a látványa szinte fizikai rosszullétet okozott.
Én nem tudok olyan toleráns lenni mint Ön. Nyilván nem ismerem a művészeti életet, és ezért teszem fel a hitetlenkedő kérdést: nem volt senki, aki még egy megfelelő fázisban azt mondta volna, hogy állj, ezt így NEM? Pucciniért, a kiváló előadókért és a legvégén a nézőért.
lento_barbaro 2018.12.08 00:53:52
Látja, kedves Zs, én valóban csak műkedvelő vagyok, nem olvastam az Ön előzetes figyelmeztetését, óvatlanul mentem el az előadásra, így valóban sokk hatású volt a látvány. A kettős élmény után kezdtem el keresni a kritikát, véleményt; így találtam meg az Önét.
Szépítve fogalmazva felnőttként, másként: meszesedő agyammal néha még talán gondolkodó emberként nem kérném, hogy egy (akár sokat foglalkoztatott) világ-ifjonc értelmezgesse nekem, hogy egy másfél évszázaddal ezelőtt játszódó történetnek lehet mai üzenete. Ha erre nem jönnék rá magamtól, akkor talán operát sem hallgatnék. Egy rendezőnek (az én laikus és ósdi) elképzelésem szerint azon kellene fáradoznia, hogy a szerző szándékai hitelesen érvényesüljenek. Ennek a kóklernek az erőltetett, fantáziátlan aktualizálása úgy tett hozzá a hatáshoz, mintha a zene alatt fúrógépek és aszfalttörő kalapácsok szóltak volna. És ha ezek a személyek migránsok akartak lenni, akkor azoknak meg tipikus viseletük a melósruha, ugye? Alpári politikai agitációra használjuk Puccinit? Igaza van, kedves Zs, erre előre kell figyelmeztetni a közönséget.
Azért abban is igaza van, hogy az erősebb hatású, és a valóban művész győzött – ahogy a többség, én is végighallgattam. Ha előadnák hangversenyszerűen, szívesen megtenném még néhányszor!
Ez jó lecke volt, ezentúl olvasója leszek blogjának az előadások megtekintése, hallgatása előtt is. Ahogy megnézzük az útinformot vagy a Waze-t autóval indulás előtt :-)
Jó éjszakát!
Mindennapi klasszikusok Csönd 2012.11.02 14:08:16
Az előző rész folytatása: Sosincs olyan csönd ott fönt, mint mikor Bach előadása véget ér; és ez most különösen igaz, hiszen ma a Goldberg-variációkat játszotta. Egészen más most ez a csönd, mint amit ismernek már - akár más Bach művek, akár a saját darabjaik után; ez a…..
lento_barbaro 2012.11.10 15:22:21
@tnsnames.ora: Én csak a Brahms cikk kapcsán szoktam ide, azután elolvastam ezt a korábbi fűzért is. Tnsnames.ora, te itt olyanokat írsz, ami alapján nem csodálom, hogy tetszett, amit Brahmsnál hozzávakkantottam. Én is hallgattam rengeteg recsegő lemezt, és sokszor adtak messze nagyobb élményt, mint az audiofil műszaki csodák. Az már szinte valóban beteges, hogy a sávok, vagy pláne a lemez végi rőzse-ropogás már-már az élmény részévé vált. (Mindannyian Pavlov kutyái vagyunk :-)

A zene nagyon komolytalan feléről indultam, de hiába szólt magasak és mélyek nélkül, fédingesen, a Szabad Európáról is nagyon élveztük mondjuk a Led Zeppelint, amit akkor még Komjáthy György talán nem mert rögtön a magyar rádióban leadni. (A TTT második betűjét megszerezni, gondolom, időbe, megalázkodásba tellett)

Mindezek miatt a hangminőséget én is csak olyan tényezőnek tartom, ami azért persze legyen jó, de – reális határok között – egy jó mű, jó előadásának élvezetét nem tudja elvenni.
Ezzel együtt én sem tudtam a historikus előadást megszeretni. És nem az a baj, hogy egyes fafúvósok, vagy a viola da valami nem szól olyan szépen, mint a mai hangszerek. Az viszont már baj, hogy a szoprán fiúk hamisak és hadd ne kelljen itt szavakba öntenem a férfiakkal énekeltetett alt szólamokkal szembeni viszolygásomat. Koopmannal próbálkoztam, de nem megy! Biztos, azért is tartom ütősen igaznak Rilling álláspontját, mert az ő előadásaiban csak nagyon ritkán hallok olyat, hogy talán másképp jobb lenne. Ezen a linken a teljes szöveg olvasható (bocs, ha olvastátok és nektek zenélek, muzsikusoknak!): www.bachsociety.hu/pdf/bach_tanulmanyok_05_2.pdf

Azt mondja az öreg: „Én kritikailag a historikus–autentikus előadás ellen vagyok és ezt mindenekelőtt általánosságban szeretném megindokolni. Ha sikerülne is az eredeti bachi hangzás rekonstrukciója, ez még csak az egyik tényezője volna a Bach-kori követelményeknek. A hallgató, az ember, akinek fülére, érzésére és értelmére ez a zene bizonyosan hatott, nem azonos a maival. Mi, mai emberek másképp hallunk, érzünk és gondolkodunk. Ma az eredetit felújító előadás nem teremti meg számunkra azt a helyzetet, amit a mű alkotója magától értetődőnek tartott. Bach minden igyekezetével kora emberének zenélt. Ha az eredeti előadás légkörét akarnánk megteremteni, úgy a ma rendelkezésre álló erőkkel korunk emberének kell zenélnünk. Mert nem az ilyen vagy olyan hangzásról van szó, hanem a kifejezőerőről, a jelentésről, amit a hangzás révén közvetít a zene. A cél nem lehet az, hogy ma másképp halljuk, hanem hogy tanuljuk jobban megérteni.”
Az utcánk tele van brahmsi házakkal, így maga az utca is nyugodtan nevezhető brahmsinak, de talán az egész környék is. A lépcső, amely Budapest egyik központi terére vezet le, mindenképpen, és az az utca is, amelyben a lépcső folytatódik: jobb és baloldalt szintén brahmsi házak.…..
lento_barbaro 2012.11.09 23:06:11
Kamaszkoromban, miután módszeresen végighallgattam a leghíresebb szerzők leghíresebb műveit a reneszánsztól a bécsi klasszikáig, elérkeztem a romantikusokhoz. Kalauzokban, lemezek hátoldalán (vagy nemtommá hol) azt olvastam, hogy Brahms szimfóniái Beethoven egyenes folytatása. Itt némi fegyelmezetlenséget követtem el, mert mohón rögtön a negyediket hallgattam meg. (Az ötvenesek emlékezhetnek: bő választékról talán nem beszélhettünk, de nagyon olcsón lehetett fekete lemezek alakjában hozzájutni a komolyzenéhez. MRT, Lehel György, természetesen Hungaroton, amit megvettem, fantáziátlan fekete-fehér maszatolású borítóval – ennek képe bennem kitörölhetetlen, most is ennek alapján húztam ki azonnal a stószból) Akkor leültem az Orion rádiónk elé, melyen keresztül a lemezjátszómat hallgatni tudtam, nekitámasztottam a fejem és elkezdtem hallgatni. Hát úgy is maradtam arra kb. 40 percre. Mit Beethoven? Azok gyermekdalok ehhez képest! Le voltam taglózva. Talán két-három évig is Brahms volt a legnagyobb kedvencem (pedig utána mentem tovább a kronológiában Bartókig). A IV. meg különösen.
Az ősz és Brahms társítás szinte evidens annak, aki hallgatja. A vonós 4-5-6-osok nekem szinte időutazás a múlt századforduló Budapestjébe. Huszárik Szindbád képei jelennek meg előttem.
Továbbra is nagyon szeretem Brahmsot, de már nem vagyok „függő”. Időnként nagyon jó elő-elővenni, viszont néhány darab után a dekadens romantika émelygését érzem, és vissza kell térni valami „tiszta” zenéhez. És újra csak Bach megunhatatlan istenes kantátáit hallgatom. Mert addig tartott a zene fejlődése, azóta csak hanyatlás (minden területen). Ezt nem merném még egy blogon sem ilyen kategorikusan kijelenteni, ha jónéhány zeneértő nem erősített meg volna ebben az érzésemben. Ettől persze még Brahms egy életreszóló élmény.