Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Don Kartasch [Warwickshire, UK]

0 bejegyzést írt és 2784 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ha már tegnap Rózamami posztja kapcsán jórészt a (bedőlt) devizahitelekről zajlott a beszélgetés, arra gondoltam, ma maradjunk egy kicsit gazdasági területen. Iván küldött egy posztot a migráció gazdasági hatásairól. A magam részéről nem vagyok gazdasági szakember, úgyhogy…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.06.02 14:49:49
@KaMon: Egyrészről a cikk, amit linkeltél igaz, másrészről erre senki nem csodálkozik rá.
A taglalt módszer valóban nem tökéletes, de hiába raknak össze egy másik matematikai modellt mert itt a mért adataink bizonytalanságával van gond. Sokszor többszáz km^2 méretű területen belül próbáljuk meghatározni a talaj jellemzőit több km mélyen mindössze néhány lefúrt lyukon keresztül kinyert adatokból, amik a lyuk körüli néhány méter távolságban tudnak csak mérni... ráadásul elég sok zavaró tényezővel, mérési bizonytalansággal és zajjal..
Ezek az előzetes becslések ha 30%-os hibahatáron belül vannak a tározó kapacitását illetően, akkor már nagyon jónak mondhatóak. De 100%-os tévedés sem ritka.

Nincs ezzel amúgy semmi gond. Ezt csak a mezőfejlesztés beröffentéséhez használják. Pár hónapnyi termelési adat után úgyis minden cég áttér a Material Balance Formula nevű matematikai modellre, ami jellemzően jóval közelebb áll a valósághoz.

Azonban az egész "oil reserve"-ös farokhosszméregetés nem is ezért vicces, hanem azért mert nincs független nemzetközi felügyelő, auditor szerv. Ezért a jellemzően fejlődő térségben lévő és közel-keleti NOC-k "oil reserve" jelentéseit erőteljes fenntartásokkal kezeli a szakma. Tekintve hogy egy Petronas, Petrobras, Saudi Aramco, stb. jelentést senki nem tud ellenőrizni hitelesen... Amit mondanak vagy igaz, vagy nem. :) Majd az idő eldönti.
Kicsit olyan, mint amikor a faludiszkó előtt a 16 éves lépcsőházi travolták próbálnak egymásra licitálni, hogy kinek hány csaj volt már meg. Ki tud nagyobbat mondani. :)

Mindettől függetlenül abban igazd van, hogy US messze van még a teljes szénhidrogén függetlenségtől. Nem is tudom ezt a hülyeséget honnan szedte a posztoló. Nem is igazán akar teljes függetlenséget a szénhidrogének terén. Ha így lenne, akkor pl. nem lapátolná tonnaszámra a pénzt a Keystone XL vezetékbe. Arról nem beszélve, hogy néhány pici, nagyon speciális földrajzi adottságú országtól eltekintve (pl. Norvégia és Izland) az energetikai diverzifikációtól való eltávolodás öngyilkosság. A globalizmus korában pedig hülyeség lenne a diverzifikációba nem bevonni a szomszédokat.
Tulajdonképpen amikor Rózamami a Magyarország és én pályázatra érkezett írását olvastam, akkor döbbentem rá igazán, hogy milyen sok idő eltelt a blog indulása óta (lassan 4 év), és ami ennél jóval fontosabb, milyen sok minden változott ennyi idő alatt. Megváltoztak például…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.06.01 18:06:44
@wuaaa [nor]: Nem akarok nagyon okoskodni, de annyiban nem ugyanaz, hogy Detroit esete mondhatni egyszeri. Jött egy óriási világválság és a város nagyon csúnyán megindult a lejtőn és nem is talált magára azóta sem.

Az olajipar meg igazából mindig is hullámvasút volt. Nyilván neked ez a mostani visszaesés a legszembetűnőbb mert ez az első amit átélsz külső szemlélőként ott helyben, de tekintve hogy az olajár időről időre visszaesik majd újra felkúszik... nem ez volt az első válság Stavanger életében és minden bizonnyal nem is az utolsó. :)

Ezért furcsállom is hogy pl. aki emiatt adja el a házat annak a mi a motivációja? Hogy 3-5 év múlva megint megvesse jóval drágábban? Nah mindegy, végülis nem az én pénzem. :)

Amúgy a mélypontot most érte el az ipar nagyjából a jelek szerint. Innentől majd másznak vissza az árak szépen lassacskán. Persze ez nem azt jelenti, hogy jövőre máris 100 dollár lesz a Brent. Lassú lesz a növekedés, de lesz. Ez tény. Szóval ha van rá keret, akkor még ősz előtt vágj bele egy lakásvásárlásba és majd add el 5-7 év múlva. Sokat fogsz vele kaszálni. :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.06.01 19:36:57
@wuaaa [nor]: Hát sajnos ez egy ilyen terület. Vagy odafigyelsz és sokat teszel félre (azért az olajiparban mindig lehet félretenni, vannak olyan felárak) vagy mobilis vagy és mész a munka után (mert pl. lehet, hogy az ONS-t lefújták, de attól az OTC-t még megtartották, sőt!). Vagy amit ugyancsak sokan csinálnak, megutálod az egészet és az első leépítési hullámnál otthagyod a francba a szektort.

Sajnos erre sok embert nem "készítenek föl", pláne nem az egyszerű kétkezi munkások szintjén (csőszerelők, hegesztők, darukezelők, stb.). Ezt nagyon jól mutatja, hogy ha olyan emberekkel beszélsz/olvasod a történeteiket, akik kékgalléros munkát végeztek az olajiparban, akkor az mindig ugyanaz a sztori: "Sok embert kerestek az olajiparban, elmentem én is, jó volt a fizu, majd 8-10 évvel később összeomlott az ipar, engem kirugtak, átmentem xyz iparágba és azóta sem néztem vissza". Millió és millió ilyen élettörténet van. Szerintem nagyrészt ennek is köszönhető, hogy az emberek között már vagy 40 éve folyamatosan megy ez a városi legenda, hogy az olajipar hanyatlik, mindjárt elfogynak a készletek, fölösleges már ilyesmit tanulni, stb. Mindenkinek van legalább 1 ismerőse, aki ebben a szektorban dolgozott és csúnyán megütötte a bokáját az egyik ilyen mélypont alkalmával.

Sajnos ez egy ilyen terület, drasztikusan és gyorsan tud változni. És ha valaki erre nincs felkészülve, akkor azt csúnyán mellbevághatja a dolog.
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.06.02 10:52:53
@wuaaa [nor]: Még csak érintett sem vagyok. :) Bár ebben az esetben pont, hogy hálát adok érte, hogy a kispadról, kívülről néztem az egészet. Remélem tudok más kárán tanulni és jó példa volt ez, hogy mennyire fontos ezen a területen a takarékoskodás és a rugalmasság. :)
Bocs ha nagyon drámakirálynősre sikerült a kommentem, nem annak szántam. :)

De amúgy ebben maximálisan igazat adok neked, bárhol összedőlhet a kártyavár. Még akár a világ egyik leggazdagabb országában is. Ez így van.

(OFF. Duolingóba bekerült a norvég nyelv is. Ami jó, eddig maradt még kb. heti 10 óra szabadidőm. Nah, most már csak 4 van. :D)
Tegnap felvetettem, milyen érdekes lenne arról olvasni, a különböző országokban hogyan ünneplik meg a Húsvétot, és érkezett is egy érdekes poszt egyenesen Malagából (illetve egészen pontosan kicsit mellőle). Szerzője Kati, aki jó sok fényképet is küldött egyrészt az idei…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.04.03 11:05:15
@Golf2: "Bár én itt Pesten nemrég vittem 100éves bácsit a szülinapjára aki még dolgozik,könyvet ír,régész."

Mondjuk 100 évesen nem nehéz régésznek lenni. Az már az az életkor, amikor az ember nem tanulta a történelmet, hanem megélte. Neki nem kell régi kódexeket bújnia, hogy rég elfeledett relikviákra bukkanjon... elég csak visszaemlékeznie rá, hogy gyerekkorában hol ásták el ezeket. :)
Múlt héten nagy sikert aratott Örs posztja Alaszkából, amelynek megígértem a folytatását. Miért ne kezdjük a hetet az alaszkai kalandok folytatásával. Ha valaki nem olvasta volna az első posztot, a figyelemre méltó fotókkal, az itt megteheti.  Fairbanks, a város Fairbanks az…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.30 15:11:43
@adg [Au, Darwin]: @Dragonlady (Bp, Hun): Jelezném tisztelettel, hogy a néni nem igazán érdekel. A kommentem hangsúlyos eleme az lett volna hogy EGY ALSZKAI TELEPÜLÉSEN 16 ÉVE EGY MACSKA (!!!) A POLGI!!! :)))) EGY MACSKA! Vagy ez csak nekem szokatlan? Ott az óceániai térségben ez teljesen természetes? :D
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.30 15:20:25
@zöldeketbeszélek: Persze, nyilván. Én sem gondoltam, hogy eljár szenátusi ülésekre. :) De akkor is, ez mennyire vagány már! :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.30 15:26:10
@adg [Au, Darwin]: Mondjuk amőba talán pont nem lenne szokatlan. Elvégre most is van belőlük többszáz, amelyik polgármesteri és egyéb politikai tisztségeket tölt be.
Határátkelő Milyen a jó suli? 2015.03.28 06:41:00
Az elmúlt napokban valamiért többször is felmerült az oktatás témája a Határátkelőn, vagy éppen belefutottam olyan cikkekbe, amelyek ezt a kérdéskört taglalták, úgyhogy arra gondoltam, ma beszélgethetnénk erről, akár úgy, hogy megfelelő, kurrens tudással vértezik-e fel a…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.28 20:33:03
@fhdgy: Alapvetően egyetértünk.

Már mint abból a szempontból, hogy ez a fizika tanárom hibája volt végső soron. Alapvetően megvan az a hibám, hogy ha olyan "rendszerhibába" futok bele, amiről tudom hogy engem csak korlátozott ideig érint, akkor hajlamos vagyok ignorálni a problémát és egyszerűen kivonom magam a rendszer hatása alól és megoldom a dolgot azon kívül. Ami egyrészről (az én szempontomból) jó mert nem válok egykönnyen a "rendszer áldozatává" és nem is lehet egykönnyen feltartóztatni hogy ha eltökélek valamit. Másrészről viszont rossz, mert a társadalom és a rendszer szemszögéből nézve egy önző, ignoráns pöcs vagyok mert ha venném a fáradságot, hogy felhívjam a figyelmet a hibára a rendszerben és energiát feccöljek a kijavítására, akkor másnak már nem kéne ugyanarra a szopórollerre felszállnia.

A kérdés másik oldalát tekintve viszont magamat ismervén kizártnak tartom, hogy elmenjek fizikusi, matematikai vagy bármilyen kutatói pályára. Egészen egyszerűen sokkal pragmatikusabb vagyok annál, hogy lenyeljem a békát, hogy talán soha életemben nem lesz kézzel fogható eredménye azoknak az elméleteknek és modelleknek, amin dolgozom. Sajnos (vagy nem) nem tudok annyira elvonatkoztatni a körülöttünk lévő világtól, hogy ilyesmikbe hatékonyan elmerülnék. Őszintén szólva nekem az is kevés ha pl. az erőművet, amin dolgozom csak számítógépen forgatva 3D-ben látom. Még a tudat sem elég, hogy tudom fizikailag is meg fog valósulni és háztartások tízezreit fogja kiszolgálni. Néha kell az, hogy ott legyek és halljam a nagy "vasakat" duhogni és zúgni, hogy lássam a saját szememmel azt, amit csináltam. Nem vagyok jó absztrakt dolgokban. :) Ha bal lábbal kelek fel, akkor már az is fel tudja baszni az agyam, hogy a termodinamikai entrópia egy kitalált mérték, aminek nem tudjuk a fizikai valóját kimutatni még közvetve sem és csak sejtjük, hogy talán majd a jövőben valamikor megtaláljuk a kézzel fogható vagy mérhető megnyilvánulását ennek, amit jelenleg csak azért alkalmazunk hogy pótoljuk egy modellben a hiányzó láncszemet. :D Most nyilván túlzok, azért nem idegesít a dolog, de szerintem érted hogy mire akarok kilyukadni. Borzalmas fizikus lennék. :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.28 21:59:46
@fhdgy: Nyilván nem tudok neked hitelest választ adni arra, hogy mi lett volna ha. Ez már sosem fog kiderülni. :)

De én továbbra is kötöm az ebet a karóhoz. Az ilyen irányú érdeklődésem (gyakorlati műszaki) már bőven a természettudományok iskolai oktatása előtt kezdődött. :) Emlékszem, hogy nem volt olyan játékom, amit ne szedtem volna szét, hogy megnézzem hogyan működik belülről. A mai napig ez az egyik fő mozgatórugom, megérteni rendszereket, gépek működését és összefüggéseket. Persze, ez végső soron korrelál a fizikai modellezés módszertanára, de valahogy a gyakorlatiasabb mérnöki tudományokban hangsúlyosabbanak érzem ezt a vonalt. Ami érdekessége volt a dolognak, hogy már legtöbbször gyerekként is - szüleim nem kis meglepetésére - össze is tudtam ezeket rakni, nem csak szétszedni. Azt hiszem 7 évesen szereltem meg először a bringámat. :) Szorult a pedál csapágya, szétszedtem (faterom szerszámosládája a garázsban volta) átmostam benzinnel (faterom Simpsonjából nyúltam le, szerintem ezt a mai napig nem vallottam be neki) a golyókat meg a futófelületeket bezsíroztam és összeraktam. A dolog pikantériája, hogy a pincében talált dizsnózsírt használtam hozzá, amin persze apám heteken át úgy nevetett hogy a hasát fogta. Dehát 7 évesen úgy voltam vele, hogy zsír-zsír, egyre megy. :) Persze a dizsnózsírtól szorult a pedál, de adott apám rendes gépzsírt. Újraszétszed, kitisztít, bezsíroz, összerak. Tökéletes volt utána. :) És ez csak 1 példa a sok millió közül. :) Nálam ez egy régi szerelem és nem hiszem, hogy a fizikaoktatás hiánya tört volna össze valamit bennem. De amint mondta, bizonyítékom nincs rá. :)

Mindazonáltal nem bánom, hogy így alakult. Sőt, örülök neki. Alapvetően a műszaki szemléletem mellet van egy adag más egyéb tulajdonságom és kompetenciám, ami bizonyos, nagyon speciális mérnöki területeken óriási kincs (ritka kombináció, ezáltal keresett és jól fizetett területnek számít). Már pár éve tudom, hogy ha én igazán kamatoztatni akarom azt ami vagyok (az egész "csomagot", nem csak a mérnöki diplomámat), akkor ez az én utam. Továbbá ez olyan ágazat ami már egészen kicsi koromtól vonzott és megmozgatta a fantáziám. Bár alapvetően agnosztikusnak vallom magam, de úgy érzem ez az én utam, ez van nekem "kitalálva", itt fogom én igazán jól érezni magam. :)

Persze, egy párhuzamos dimenzióban lehet hogy kisérleti fizikus vagyok, de a mostani énemmel nem tudom elképzelni, hogy azt miért élvezném. Azt meg erőteljesen kétlem, hogy bármi fontos áttörésről miattam marad le a fizika tudománya. :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.28 22:28:36
@fhdgy: Amit most csinálok azt is szeretem, de az igazi álommelóhoz kell még egy kis türelem. Az olajmérnökit is azért csinálom mert a tökéletes kiteljesedés még picit odébb van. :)

Te végül hol kötöttél ki a matematikus végzettséggel? Márha nem vagyok indiszkrét. :)
Eddig csak blogajánlóban találkozhattatok az Alaszka Anatómiája blog szerzőjével, Örssel, aki most posztot is írt nekünk, amiből rögtön két részt csináltam, hogy minél jobban kiélvezhessétek az egzotikus tájat, amelytől mackós romantikája ellenére nem áll távol a…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.26 09:53:41
@Dragonlady (Bp, Hun): Nem emlékszem. :D
Arra emlékszem csak, hogy valami fantasztikusan szép helyen valami outdoor munkát végzett a posztoló és akkor nagyot dobbant a szívem, de ez már vagy 3/4 - 1 évvel ezelőtt volt, nem emlékszem még az országra sem. De magamat ismerve gondolom valami kietlen északi hely volt. :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.27 17:44:46
@morsels: UK-ben kiugróan olcsóak a használtautók.

Egy 3-4 éves S Mercedest nagyon kevés futott km-el (50k mondjuk) simán tudsz venni £20,000 körül. Ha melléteszed, hogy jelenleg az országos bruttó éves átlagfizetés valahol £28,000 környékén mozog és egy vidéki nagyobb családi ház mondjuk £350,000, akkor láthatod hogy ez nem egy megfizetethetetlenül drága valami, ami csak a gazdagok kiváltsága lehet. Egy £5,000-ot átlagfizetésből simán félreteszel egy év alatt (ha ketten dolgoztok közös háztartásban, többet is). Ennyi önerővel meg egy normális munkahellyel már nyomják is a kezedbe a sluszkulcsot. 4 év alatt kb. havi £350 és vissza is fizetted.

Ha valaki egész életében ilyenre vágyott és hajlandó éveken át félretenni csak azért, hogy vehessen egy S mercit vagy esetleg kell neki mert munkaeszköz, kis tervezéssel és egy átlagos fizetéssel már simán beleférhet a büdzsébe.

Érted, azért az mégsem egy Lamborghini Aventador, nem egy kiugróan drága luxusautó, amit csak a felső 10,000 engedhet meg magának (pláne ha használtan veszi az ember).
A most következő határátkelés nem mostanság történt. Mindenkinek a rokonsági, ismeretségi körében vannak disszidálási történetek, amelyek ugyanúgy egyéniek, személyesek, sorsfordítók, mint a maiak, bizonyos értelemben még élesebb a váltás, mint manapság.…..
Nem is olyan régen jelent meg Janicsár posztja, melyben egy külföldi esküvő kapcsán végigjárt kálváriát ecsetelt. Az egy Európán kívüli országban történt, a mai (részben talán válasz-)poszt egy unión belüli történetet mesél el El Chango tollából. „A külföldön…..
Határátkelő Londonban landoltunk 2015.03.13 06:47:00
Aki szokta olvasni a posztokon kívül a kommenteket is, az alighanem átérzi, miért különleges a mai poszt. Szerzője ugyanis puhacica, akinek össznépileg szurkoltunk és szurkolunk itt a határátkeléséhez. Most megírta és képekkel is illusztrálta az elindulást és a megérkezést,…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.13 18:55:09
@morsels: Én meg azt, hogy Shell, BP, ExxonMobil és Chevron :D Kinek mik a preferenciái. :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.13 20:38:59
@NIKI LAURA: Nem mintha az en dolgom lenne mert azt csinalsz, amit akarsz, a te eleted. De elmondasod alapjan mar 30 eve is azt gondoltad, hogy majd ezt fogod csinalni oregkorodra. Nem kene akkor vegre elkezdeni valamit es azt tenyleg vegigcsinalni, hogy ertelme is legyen, hogy belekezdtel? Biztos velem van a baj, de nem latom, hogy ez a "belekapok kicsit ebbe a bizniszbe, kicsit abba a bizniszbe, de igazabol egyiket sem csinalom rendesen" dolog tul sokra vezetne.
Ohhh most Mo.-n viszik az epret, csinaljuk azt... de varj, Hollandiaban vannak akcios keverotarcsas mosogepek, kimegyek egy teheratoval... ahhh Bulgariaban most felfutoban a csirketap kereslet, menjunk eladni. Lattad te az Uvegtigrist? A filmbol emlekszel Rokara? :)
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.13 21:40:03
@Flamy: Igen, amugy nyilvan minden szektornak megvan a maga big4-ja. :)
Mondjuk en annyiban csaltam is, hogy igazabol olajos berkekben nem szoktak big4-t emlegetni. Valojaban 5 darab giga-mega-brutal nagy olajmulti van (ExxonMobil, Chevron, BP, Shell es a Total), oket viszont oil and gas korokben "supermajor"-oknak hivjak. De ez amugy meg mar csak fing-hamozas. :)
Határátkelő Bezzeg az írek 2015.03.07 06:49:00
Az ír kormány úgy döntött, megpróbálja hazahívni a határátkelőit, de nem csak a szavak és a Túró Rudi szintjén, hanem konkrét programot kidolgozva. Az elképzelést már be is mutatta a kormány. Szerintetek a magyar kormánynak mit kellene tennie? New Yorkban hagyományosan nagy az…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.07 15:08:54
@Mr Long (UK): "Azert kapna valaki adokedvezmenyt, mert korabban kivandorolt? Ez populizmus a javabol."

Populizmus-e vagy sem, Mo.-n 2006 óta létezik az adóamnesztia intézménye, vagyis ha valaki külföldről vagy különféle offshore számlákról hazahozza a pénzt és állampapírt vesz belőle, akkor mindezt megteheti adómentesen és senki nem kér rajta semmilyen visszamenőleges adózást, járulékfizetést. 2006 előtt pedig egy kedvezményes, 10%-os járulékfizetéssel lehetett bármilyen külföldi (akár feketén szerzett) pénzt tisztára mosni.
Amiről itt szó van, az ettől nem tér el sokban.
Múlt héten olvashattátok az „Útlevélügyintézés külföldön” című írást, ami sokakat ihletett hozzászólásra, sőt már poszt is születet az utórezgésekből. Most egy szintén erre a posztra reagáló, de már új irányba mutató hozzászólásból lett posztot teszek közzé,…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.05 11:05:27
@Dragonlady (Bp, Hun): "HAHÓ mindenki! továbbra is tudni szeretném, mi a transcript nevű dokumentum magyar neve."

Diploma melléklet, diploma kivonat vagy leckekönyv másolat.
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.05 18:46:33
@M. Péter: Igen, ha magadnak keresed vele a melót akkor. Ha ügynökségen keresztül dolgozol, akkor teljesen más a rendszer.
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.05 20:55:44
@FutureFry: Persze, én is tudom hogy US-ben máig tombol a csekk-láz, de Európában ez kb. annyira naprakész és modern, mintha vezetékes telefonon hívnám a havert, hogy a betárcsázós, modemes neten keresztül lejött-e DC++-ról az új Limp Bizkit szám. :)
A napokban vált elérhetővé az interneten a Menjek/Maradjak londoni epizódja, ennek kapcsán született az alábbi írás. Szerzője Molnár-Logemann Zsófia klinikai- és egészségpszichológus, stressz tanácsadó, a hollandia Amersfoortban található magyar lelki egészségközpont…..
Nainen története a buktatókról, az elszántságról, az így elért sikerekről szól. Családjuk rácáfolt mindenre, amivel költözés előtt riogatták őket, ugyanakkor az írás nagyon kiegyensúlyozott, egyáltalán nem csak a már elért eredményekről, hanem a néha nagyon is…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.03 13:14:57
@adg [Au, Darwin]: Te mondod meg, hogy mi legyen a titulusodban? :) Mennyire király már! Ha nálunk lenne ilyen lehetőség, akkor az én pozícióm nevében biztosan lennének olyanok, hogy "fabulous", "steel balled", "awesome" meg "majestic". :) És a végén az "Engineer"-t lecserélném mondjuk "Dragonslayer"-re. Fúúú, de bírnám! :)
A mai poszt abból a szempontból rendhagyó lesz, hogy Endréék történetével interjú formában ismerkedhettek meg. Endre és Erika évek óta Dél-Amerikában él, manapság már túrákat vezetnek a kontinensen keresztül-kasul. Ugyanakkor szoros kapcsolatot ápolnak egy indián törzzsel,…..
Most amolyan információs poszt következik, személyes élményekkel fűszerezve. Ugyanis Brünhilda és Mephisto megosztotta velünk kalandjait a magyar bürokráciával itthon és külföldön. Nekem az „akkor is kell igazolványszám, ha igazolvány nincs” rész tetszett, mert az egész…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.25 08:37:37
@Mr Long (UK): Nekem nem az a bajom a magyar hivatalban dolgozókkal, hogy nem kedvesek, hanem hogy fogalmuk sincs mi történik és mit hogyan kell elintézni. :)

Amikor vállalkozóimat akartam leadni, akkor 3X mentem az illetékesekhez. Mindháromszor nagyon kedvesek voltak és mindháromszor egymásnak teljesen ellentmondó dolgokat mondtak. :) Negyedik alkalommal közölte velem a nő, hogy dehát a rendszerük szerint már le van adva. Mutatom neki, hogy dehát hölgyem, itt van a kezemben, akkor legalább hagy adjam most át ha már a rendszer szerint le van adva. Hát ő azt nem veheti át... Azt, ami a rendszer szerint le van adva? OK, nincs több kérdésem! :D
Jó 6 éve nálam van egy okmány, amiről ők szentül hiszik hogy visszaadtam... és közben végig nagyon kedvesek voltak, csak én ettől nem vagyok beljebb. De már leszarom az egészet. :D
Igyekszem általában pozitívan beharangozni a történeteket, és tulajdonképpen most sincs okom rá, hogy másként tegyek, hiszen kiszámíthatóságra és biztonságra lelt az a házaspár Németországban, akikről a poszt szól. Ugyanakkor Andor története engem mélységesen…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.24 20:47:17
@Mr Long (UK): Igaz, nem mostanaban volt, hanem vagy 2 eve. Meg nem az egesz haztartast, csak 2 nagy dobozt hozattam ki, de ok csinaltak:

www.csomagkuldes.com

Korrektek, segitokeszek, rugalmasak voltak es szerintem jo aron dolgoznak. Tudtommal vallalnak komplett koltoztetest is Mo.-UK vonalon.
A mai poszt önkéntes segítő munka tapasztalatairól, illetve magáról a programról szól. Egy anya írja le, hogy fia hogyan lett önálló, mi mindent tanult meg a segítő év alatt Skóciában. „Az előzményekről röviden: A fiam középiskolában nem tanult angolul (ennek megvolt az…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.21 10:45:02
@Taxomükke: Amire a neve is utal. :) Skóciában nyomtatott font. Más, mint az angol font vagy az észak-ír font, mégha az értéke meg is egyezik. Nem is fogadják ám el Skócián kívül mindenhol...

Múltkor én is itt a közép-angliai térségben ír fonttal akartam fizetni. Pénztáros srác úgy forgatta a bankjegyet, mint hülyegyerek a képeskönyvet. Látszott rajta, hogy sosem látott még ilyet. Elvitte a manageréhez, az megerősítette neki, hogy nyugodtan elfogadhatja, nem én nyomtattam...
Havi egymillió forintért sem mennék haza – írja Ádámnak írt válaszában Timi, aki eredetileg magánüzenetnek szánta írását, de aztán meggyőztem, hadd adjam közre, mert szerintem érdekes vitaindító lenne. Mindenekelőtt emlékeztetőül pár részlet a három éve Angliában…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.19 11:53:06
@Zoole[uk]: Hát persze, hogy vicc vót, mivel az ember stílusának semmi köze a papírhoz, amit behajtogatok az asztalláb alá, mikor az billeg. Elég faragatlan és nyers voltam én érettségi előtt is meg ugyanolyan vagyok még azóta is. Ezen egy okmány nem tud változtatni. :)
A határátkelésről ma már nem elég beszélni, intézményesített segítséget is kellene nyújtani az útnak indulóknak. Ezért is született meg egy, a Nagy-Britanniában munkát vállalókat segíteni hivatott ingyenes jogi útmutató. Az útmutató uniós országok szakszervezeteinek…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.13 21:00:05
@andaluzkutya: Szuper! Csak nehogy egyszer meg találjalak keresni. :D Mostanában sokat pályázom Aust-Agder-be és van egy masszív édesség-függőségem, amivel idestova úgy 26 éve küzdök. Meg kell hogy mondjam neked, vesztésre állok... :D

Mondjuk nem gurulok vagy ilyesmi, sokat mozgok szóval nem olyan nagy gáz meg rendben van a vércukrom is csakhát azért mégis nah... :)

És szólok előre, nem lesz sétagalopp. Képzeld el a legdurvább alkohol megvonási tüneteket, amit valaha láttál. Ezt szorozd fel 16-al... és akkor még mindig nem tartunk a közelébe sem annak, mi történik akkor, ha megpróbálod kivenni a kezemböl a Nordic Bakery-s áfonyás pitét. :D
Ádám harmadik éve él az Egyesült Királyságban (korábbi tapasztalatairól itt és itt olvashattok), írt egy kis számvetést arról, hogy mit ért el, mit nem sikerült megtalálnia, és mi értelme van még egyáltalán annak, hogy még Angliában van. Kérdéseit a poszt végén…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.12 19:43:46
Csak két történetet osztanék meg, komment nélkül. Mindenki azt szűr le belőle amit akar.

Skót kollégám már évtizedekkel ezelőtt leköltözött Bristolba. Ott van a családja. Kb. 3-4 éve jött munka miatt West Midlandsbe dolgozni. Minden hétvégén leutazik Bristolba és a családdal tölti a hétvégét. Most próbálja elintézni, hogy átvegyék az ottani irodánkba. Kérdezte tőle az egyik kolléga hogy most úgy őszintén, tegye a szívére a kezét. Mióta itt lakik, 4 éve, összehaverkodott bárkivel is? Lesz valaki, akitől effektíve el fog búcsúzni, ha visszaköltözik. Ismer itt bárkit is a környéken? Gondolkodás nélkül vágta rá, hogy nem...

Másik kollégám mindig is azon a környéken élt, ahol most is él. Ott nőtt fel. Született brit, aki mindig is ugyanazon a környéken élt. Nem kiugróan öreg, tehát nem lehet azt mondani hogy minden barátja meghalt, 53 éves. Mindene a kocsi felújítás, szerelés. Kb. 1 éve beiratkozott egy 4X4 klubba. Kérdeztem hogy mit csinálnak a klubba. Mondta hogy a szervezett programok 70%-ának semmi köze az autókhoz. Egyszerűen csak beülnek egy pubba és beszélgetnek. Mondta, hogy utólag már be meri ismerni, mert sokan mások is coming out-oltak a klubban, hogy egyedül csak azért iratkozott be hogy végre valami emberi kapcsolatot építsen ki a családtagjain kívül mert egyszerűen annak ellenére hogy mindig is itt élt, nincsenek barátai vagy haverjai, elmondása szerint az emberek már nem akarnak barátkozni Angliában...
Ma folytatódik Dóri angliai története (a kezdetekről ebben a posztban olvashattok, szerintem érdemes a mai előtt elolvasni annak, aki anno nem tette, vagy elfelejtette már), melyből megtudjuk, nehéz kenyér az au pairé, lesz benne egy, az angol humort idéző kutyás kaland, és az is…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.09 16:45:45
@charlieharper: Jaja, szerencsére US-ben minden a legnagyobb rendben. Igaz, néha ugyan egy zsaru lelő egy feketét (jogosan vagy nem az most mindegy) és akkor utána heteken át szükségállapot van egy nagyvárosban, ahová a fosztogatások és szabadrablások miatt végül már a katonaságot kell kivezényelni mert úgy néz ki a város, mint egy háborús övezet... de amúgy az ilyen apró allűröket leszámítva minden rendben van...
Ma egy kicsit az egészségügy területén kalandozunk (úgy látszik, ilyen napokat élünk…), de akit untat a téma, az sem marad ajánlott poszt nélkül, ugyanis Hollandia és Ausztria után átugrunk kicsit Spanyolországba is, méghozzá autót venni. Az elmúlt napokban több poszt is…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.08 18:50:26
@Dragonlady (now in Thailand): Simán csak előtte te is építs fel egy ilyen megosztó "love it or hate it... rather hate it" személyiséget pár hónap alatt és csak utána vágj bele. :)

@charlieharper: Fair enough. :) Ez sokmindent megmagyaráz. :D
Az Egyesült Királyság munkaerőpiacát a tradíciók, a látszólag erős és szervezettnek tűnő munkavállalói érdekképviseletek miatt biztonságos piacnak gondolja a külső szemlélő. A helyzet azonban nem ennyire egyértelmű, mert bár egy viszonylag nyitott, de meglepően…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.06 08:56:40
@Mr Long (UK): Mondjuk én meg amúgyis tudod, hogy egy érzéketlen barom vagyok, szóval leszarom. Ha nyugalomra vágyik, akkor menjen csillagásznak, ne mérnöknek. Mi itt haladni szeretnénk, építeni ezt-azt.
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.06 10:57:30
@maxval bircaman szerkesztő: Ezzel kivetelesen egyetertek.

"Nyugat-Európában EGYETLEN okból akarnak az emberek dolgozni: a magasabb fizetés miatt."

Ezzel mar nem. Azert azt ne felejtsd el, hogy te, sajat bevallasod alapjan, a munkat egy szukseges rossznak tartod, aminek egyetlen celja a penzkereses. De azoknak, akiknek ez hivataas vagy egyben hobbi, amit szeretnek csinalni mar kicsit mas a keplet.
Plusz a te szakmad (help desk) tobbnyire szinte mindenhol letezik es hasonlo szinten uzik minden orszagban. Azert ez nem minden szakma eseten van igy, regeszet, tengerbiologia, űrkutatás,banyaszat, hajozas, stb. Ha valakit ilyesmi erdekel, akkor Mo.-n max a felszint tudja kapargatni (regesz eseteben szo szerint).

@Jess G: Ezt en is tudom, de nem errol beszeltem. Nem a miertet akartam boncolgatni csak megemliteni hogy sajnos ez egy letezo dolog. A kirobbanthatatlan, dolgozni nem akaro munkavallalo a lo masik oldala.
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.06 11:44:44
@Jess G: Ugyanmár, manapság melyik cég vagy intézmény akar jogi következményeket vállalni bármiért is? Jogász vagy, tudod te azt nagyon jól, hogy ma a jog nem arra való, hogy valaki az igazát bizonyítsa, hanem hogy mindenféle hülye mondvacsinált jogi hibákat kutatva kártérítési igénnyel perelj egy céget/szervezetet. Legtöbb mérnök cég nem azért csinálja a HAZOP-ot mert tényleg hisz benne és el akar valmit érni vele, hanem csak azért hogy utólag ne legyen perelhető ha valaki megsérül. Manapság a legtöbb cég semmit nem vállal be, ahol akárcsak a picike halvány jele is ott van a perelhetőségnek. De mondhatnám az iskolákat is. Ahol minden egyes apró kis horzsolásról külön jegyzőkönyvet kell csinálni mert mi van ha a szülő később majd valami szövődményt akar az iskolára kenni... a saját magunk által kreált jogi rendszerek a fejünkre nőttek. Nem a jog van értünk, mi vagyunk a jogért, hogy soha senki ne találjon olyan hézagot amiért perelni lehet. Tiszta bolondok háza... de amúgy EHS dettó.... De ez messzire vezető gondolatmenet, nekem meg dolgoznom kell. C'est la vie.
Határátkelő Egy ártatlan világ 2015.02.05 06:39:00
Ha legutóbb a skóciai Shetlandre azt írtam, hogy a világ vége, akkor most mit kellene írnom Vanuaturól? Nem is írok semmit, szerencsére megtette ezt helyettem Ferenc, aki korábban már küldött egy posztot luxemburgi és új-kaledóniai kalandjairól, de ami most jön, olyan még nem…..
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.05 12:28:30
@Réka ‎: "tök jó, hogy jösztök,"

Észak-Kelet Mo. melyik részén nőttél fel? Borsod, Heves, Nógrád?
Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.05 13:15:30
@Réka ‎: Aham! :) A "jösztök" használatából km-ekről megérzi az ember hogy földivel beszél. :)