Adatok
Pézsma
49 bejegyzést írt és 305 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Látva a felzúdulást, ami jószándékú, hibát jelző programozó vegzálása miatt tört ki, a T+BKK külön-külön bocsánatkéréssel elkezdte a visszavonulást. Valószínűleg beszéltek néhány PR-ossal, miszerint ekkora öngólt sorozatban lassítva visszajátszani a nagy kivetítőn nem a legszerencsésebb ötlet.
Ami…..
Pézsma
2017.08.21 22:30:31
Az autoriter rendszerek esetében mindig van egy pont, amikor az őrület fényt kap és kirajzolódik a rendszer csontváza. Ez sokszor nem nagy dolog. Jelenleg százmilliárdok ellopása hétköznapi tapasztalat, ami nyom nélkül süllyed el a közöny mocsarában.
A korrupció rutinművelete mellett sokkal…..
Pézsma
2017.07.27 14:37:17
Amit ez bemutat, az pontosan az, hogy a jog fényévekkel van lemaradva a technológia mögött, és a megfogalmazásai ezért is bizonytalanok, valamint azt is mutatja, hogy külön kezeli a hacker és cracker fogalmát, tényállását, ennek elválasztási módja a kérdés.
A hatóság nem tárt fel semmit az égvilágon, rámásztak egy névvel-címmel jelentkező közérdekű bejelentőre. Akik valóban eltulajdonítottak adatokat a rendszerből (lásd sajtóhírek), azokat például egyáltalán nem tárták fel. Ahogy a törvénysértő módon védelem nélküli adatkezelést megvalósítókat sem.
Ahogy többször is utaltam rá, nem a hibára figyelmet felhívók zaklatása a nemzetközi rutin, ezt most már a hivatalos magyar bejelentés is próbálja utólagosan követni. index.hu/tech/2017/07/27/a_magyar_allam_tart_karokkal_varja_az_etikus_hekkereket/
Idézem neked a felhívást: „A kormányzati Eseménykezelő Központ (GovCET) bárki számára lehetőséget biztosít az általa észlelt sérülékenységek anonim bejelentésére.”
Menj, jelentsd fel őket!
A hatóság nem tárt fel semmit az égvilágon, rámásztak egy névvel-címmel jelentkező közérdekű bejelentőre. Akik valóban eltulajdonítottak adatokat a rendszerből (lásd sajtóhírek), azokat például egyáltalán nem tárták fel. Ahogy a törvénysértő módon védelem nélküli adatkezelést megvalósítókat sem.
Ahogy többször is utaltam rá, nem a hibára figyelmet felhívók zaklatása a nemzetközi rutin, ezt most már a hivatalos magyar bejelentés is próbálja utólagosan követni. index.hu/tech/2017/07/27/a_magyar_allam_tart_karokkal_varja_az_etikus_hekkereket/
Idézem neked a felhívást: „A kormányzati Eseménykezelő Központ (GovCET) bárki számára lehetőséget biztosít az általa észlelt sérülékenységek anonim bejelentésére.”
Menj, jelentsd fel őket!
Pézsma
2017.08.21 22:29:46
UPDATE:
Már nem gyanusítják az etikus hekkert.
index.hu/belfold/2017/08/21/a_bkk_visszakozott_mar_nem_gyanusitjak_az_etikus_hekkert/
Nem gyanúsítják többet azt a fiút, aki felhívta a BKK figyelmét a rendszerének hiányosságára, mire a közlekedési vállalat cserébe rászabadította a rendőrséget.
"Az ügyészség helyt adott az engem védő Társaság a Szabadságjogokért ügyvédje által tett panasznak az ügyemben, ezáltal nem tekintenek a továbbiakban gyanúsítottnak, felmentettek" - írta a hekker a Facebookon.
"Az ügyészség megállapította, hogy a célom valóban és nem cáfolhatóan a biztonsági rés feltárása és ennek közlése volt a BKK felé, amelyet két e-mail címre is megtettem, de erre választ nem kaptam. Megállapították, hogy ahhoz, hogy kétséget kizáróan meggyőződjek a rendszerhibáról, szükséges volt a vásárlás befejezése; továbbá azt is, hogy a cselekményem vezetett ezen informatikai rendszer olyan módon történő kijavításához, mely kizárja a hasonló cselekmények kivitelezését a továbbiakban; a fentiek alapján pedig azt, hogy cselekményem nem veszélyes a társadalomra, mely a bűncselekmény megállapíthatóságának törvényi előfeltétele."
"Emellett megállapították, hogy a bejelentésem közérdekű bejelentésnek minősül (ami büntethetőséget kizáró ok), mivel olyan körülményre hívta fel a figyelmet, melynek orvoslása a közösség érdekét szolgálja, de mivel cselekményem a társadalomra való veszélyesség hiánya miatt alapból nem minősül bűncselekménynek, ezt a továbbiakban nem vizsgálták."
Már nem gyanusítják az etikus hekkert.
index.hu/belfold/2017/08/21/a_bkk_visszakozott_mar_nem_gyanusitjak_az_etikus_hekkert/
Nem gyanúsítják többet azt a fiút, aki felhívta a BKK figyelmét a rendszerének hiányosságára, mire a közlekedési vállalat cserébe rászabadította a rendőrséget.
"Az ügyészség helyt adott az engem védő Társaság a Szabadságjogokért ügyvédje által tett panasznak az ügyemben, ezáltal nem tekintenek a továbbiakban gyanúsítottnak, felmentettek" - írta a hekker a Facebookon.
"Az ügyészség megállapította, hogy a célom valóban és nem cáfolhatóan a biztonsági rés feltárása és ennek közlése volt a BKK felé, amelyet két e-mail címre is megtettem, de erre választ nem kaptam. Megállapították, hogy ahhoz, hogy kétséget kizáróan meggyőződjek a rendszerhibáról, szükséges volt a vásárlás befejezése; továbbá azt is, hogy a cselekményem vezetett ezen informatikai rendszer olyan módon történő kijavításához, mely kizárja a hasonló cselekmények kivitelezését a továbbiakban; a fentiek alapján pedig azt, hogy cselekményem nem veszélyes a társadalomra, mely a bűncselekmény megállapíthatóságának törvényi előfeltétele."
"Emellett megállapították, hogy a bejelentésem közérdekű bejelentésnek minősül (ami büntethetőséget kizáró ok), mivel olyan körülményre hívta fel a figyelmet, melynek orvoslása a közösség érdekét szolgálja, de mivel cselekményem a társadalomra való veszélyesség hiánya miatt alapból nem minősül bűncselekménynek, ezt a továbbiakban nem vizsgálták."
Ha valakinek bármi kétsége lenne afelől, hogy vajon Putyin válogat-e az eszközökben, kihasználja-e egy másik állammal szemben szerzett zsarolási potenciálját, annak érdemes elolvasnia a fordulatos bulgár-orosz tangó sztoriját.
A bulgáriai példa egy az egyben követi a magyar…..
Pézsma
2015.01.02 10:56:00
@maxval bircaman szerkesztő: Annyit állítok, hogy az eszközök ugyanazok, nem azt, hogy a végeredmény.
Többen találgatják, mi értelme, hogy a Fidesz teljes mellszélességgel kiáll a társadalom újabb védtelenjeinek, ezúttal a gyerekeknek nyílt és általános megalázása, azaz a Kocsis Máté féle hagymázas “drogszűrés” ötlete mellett. Rogán azt sem felejtette el hozzátenni,…..
Pézsma
2014.12.11 19:41:00
@ern0: Igen, azt hiszem, ezzel most túl nagyot mertek álmodni :)
Az elmúlt években már megcsodálhattuk a Habsburg Monarchia katonai térképészetének remekét, a Második Katonai Felmérés felmérési térképsorozatát. A térképekből DVD-kiadványokat is szerkesztő Arcanum kiadó honlapján is élvezhettük a felmérés magyarországi részének…..
Pézsma
2014.02.23 12:18:58
@Void Bunkoid: Kedves Void,
Valóban, de nem mindenhol a Szent szövetség adta hozzá a keretet, és így a változás, polgári világ is elindulhatott, az, ami nálunk a reformkor után jórészt elakadt. Ehelyett mi egy társadalmi skanzen lettünk, a 20. sz. elejére döbbenetes mértékű elvándorlással (a szintén nehéz sorsú Írországban volt ehhez hasonló). egy reumatikus változni képtelen birodalomban egy szenilizálódó, morózus uralkodóval, aki nem igazán értette, hogy mi is történik a világban, miközben családja folyamatosan veszítette a gyarmatait. A bizarr az, hogy Horthy később pontosan ezeket a tulajdonságokat vitte tovább örökségként, miután elzavarta Jánost.
Pech. Valahogy az utóbbi pár évszázadban nem tudtunk jól kijönni a történelemfordító korszakokból.
Valóban, de nem mindenhol a Szent szövetség adta hozzá a keretet, és így a változás, polgári világ is elindulhatott, az, ami nálunk a reformkor után jórészt elakadt. Ehelyett mi egy társadalmi skanzen lettünk, a 20. sz. elejére döbbenetes mértékű elvándorlással (a szintén nehéz sorsú Írországban volt ehhez hasonló). egy reumatikus változni képtelen birodalomban egy szenilizálódó, morózus uralkodóval, aki nem igazán értette, hogy mi is történik a világban, miközben családja folyamatosan veszítette a gyarmatait. A bizarr az, hogy Horthy később pontosan ezeket a tulajdonságokat vitte tovább örökségként, miután elzavarta Jánost.
Pech. Valahogy az utóbbi pár évszázadban nem tudtunk jól kijönni a történelemfordító korszakokból.
Pézsma
2014.02.24 12:48:14
@Tranquillius: Sorry, a János az természetesen Károly (IV.).
Amúgy jó napot neked is. Van esetleg valamilyen érdemi mondanivalód is?
Amúgy jó napot neked is. Van esetleg valamilyen érdemi mondanivalód is?
Pézsma
2014.02.24 15:14:35
A civil- és békedíjas Bayer Zsolt fontos szerepet tölt be a közössége életében. Erősíti a csoportkohéziót: ápolja a közös hitelveket, szokásokat és babonákat. Őrzi és fejleszti azok nyelvét, szimbólumrendszerét, metaforáit. És mint az egyik kiemelt fontosságú…..
Pézsma
2013.01.09 15:45:59
Ebbe az utcába Széles Gáborék akarják most beleugratni a kormányt:
index.hu/belfold/2013/01/09/a_magyar_hirlap_mar_nem_ker_elnezest/
de csodálkoznék, ha sikerülne. Az egy dolog, hogy Bayert, mint szalonnácit hagyják dorbézolni a saját jobbszélük megtartása érdekében, az viszont egy másik, hogy engednék, hogy az ő szájukkal beszéljen vagy rájuk hivatkozzon. Pont most, amikor még Orbán sem mehet be a magyar-románra zsidózás miatt. Széles és Bayer most persze visszakéri tőlük a kölcsönt: én meneteltem érted, most te jössz.
Nem irigylem őket, aki kutyával fekszik, bolhával kel, még egy dakota wigwamban is.
index.hu/belfold/2013/01/09/a_magyar_hirlap_mar_nem_ker_elnezest/
de csodálkoznék, ha sikerülne. Az egy dolog, hogy Bayert, mint szalonnácit hagyják dorbézolni a saját jobbszélük megtartása érdekében, az viszont egy másik, hogy engednék, hogy az ő szájukkal beszéljen vagy rájuk hivatkozzon. Pont most, amikor még Orbán sem mehet be a magyar-románra zsidózás miatt. Széles és Bayer most persze visszakéri tőlük a kölcsönt: én meneteltem érted, most te jössz.
Nem irigylem őket, aki kutyával fekszik, bolhával kel, még egy dakota wigwamban is.
Pézsma
2013.01.10 00:52:58
@MolnarErik: @Bya
Én is sokat töprengtem azon, hogy ez mennyire téma. Főként azért, mert a magam részéről igyekszem a szélsőséget margianlizálni, mivel az ő esetükben bármiféle láthatóság érték, mivel rájuk duplán igaz, hogy „olyan nincs, hogy rossz sajtóvisszhang”.
Végül azért döntöttem úgy, hogy egy posztot megér az eset, mivel Bayer, és ami körülötte van: szimptóma és példa. A jelenség ugyanis, amelynek egyszerre egyik tünete és okozója ez a fajta beszédmód (nem tartalom), nem csak hogy virulens, de egyre inkább a politikai mainstream része.
(Ezt jól mutatja egyébként a Magyar Hírlap 24 órán belüli irányváltása is.)
Sajnos napi szinten élem meg, miként tűnik el a „jobbik érv” elve köré szervezhető diskurzus, és miként válik dominánssá a „zealot” minta. És most nem a kocsmákról, talponállókról beszélünk, hanem állami és közintézményekről, oktatási, hivatali és médiaközegről.
A nyilvános beszéd tere, a reakciók és következmények fontos társadalmi jelzőrendszer, jól mutatja egy adott közösség állapotát. Ezért igen, ha a beteg rendszerszinten köhög, harákol, szörcsög és zörög a mellhártyája, az fontos jelzés.
Én is sokat töprengtem azon, hogy ez mennyire téma. Főként azért, mert a magam részéről igyekszem a szélsőséget margianlizálni, mivel az ő esetükben bármiféle láthatóság érték, mivel rájuk duplán igaz, hogy „olyan nincs, hogy rossz sajtóvisszhang”.
Végül azért döntöttem úgy, hogy egy posztot megér az eset, mivel Bayer, és ami körülötte van: szimptóma és példa. A jelenség ugyanis, amelynek egyszerre egyik tünete és okozója ez a fajta beszédmód (nem tartalom), nem csak hogy virulens, de egyre inkább a politikai mainstream része.
(Ezt jól mutatja egyébként a Magyar Hírlap 24 órán belüli irányváltása is.)
Sajnos napi szinten élem meg, miként tűnik el a „jobbik érv” elve köré szervezhető diskurzus, és miként válik dominánssá a „zealot” minta. És most nem a kocsmákról, talponállókról beszélünk, hanem állami és közintézményekről, oktatási, hivatali és médiaközegről.
A nyilvános beszéd tere, a reakciók és következmények fontos társadalmi jelzőrendszer, jól mutatja egy adott közösség állapotát. Ezért igen, ha a beteg rendszerszinten köhög, harákol, szörcsög és zörög a mellhártyája, az fontos jelzés.
Egyre több rablás borzolja a közvélemény idegeit. Ékszerüzleteket, elektronikai szaküzleteket, nemzeti dohányboltokat sem kímélik az egyre gyakrabban felfegyverkezett bűnözők. Különösen a nők és idős emberek esélytelenek a fegyveres rablókkal szemben.
De az én idegeimet…..
Pézsma
2013.11.03 13:27:31
@axy: Ismerem a videót :) Ha jól emlékszem, a fickó katona volt.
Némileg félreértesz. A harcművészet nem varázsszer, mint írtam is, mindenkit le lehet lőni (pl. ha a gyerek nem visszamegy egy baseball ütőért, hanem első blikkre belő az ablakon, mert fegyvere bárkinek lehet, és ő most épp felbaszta az agyát). Az ilyen fizikai és pszichés személyiségépítő rendszerek elsősorban abban segítenek, hogy benned legyen rend. Az ilyen embert eleve sokkal kevésbé éri támadás, és hatékonyabban tudja elterelni az erőszakot.
A fegyverrel az a probléma, hogy túl könnyen válhatnak halálos kimenetelűvé nevetségesen banális dolgok is, és több utcán lévő fegyver azt is jelenti, hogy több lesz a bizonytalan, instabil, alacsonyingerküszöbű figurák kezében is, ami tényleg egy pandora szelencéje. Nem egy olyan vitát láttam, ahol ha fegyver is van valaknél, abból bizony emberhalál lett volna. A semmiért.
A fegyverkorlátozás éppen arról szólna, hogy csak olyanok kezébe kerülhessen fegyver, akik felkészültek, gyakorlottak, és van rutinjuk az ilyen helyzetek kezelésében. Egy átlag civil nem ilyen, és még a fegyveres testületeknél is bőven van probléma ezen a téren (saját tapasztalat).
Némileg félreértesz. A harcművészet nem varázsszer, mint írtam is, mindenkit le lehet lőni (pl. ha a gyerek nem visszamegy egy baseball ütőért, hanem első blikkre belő az ablakon, mert fegyvere bárkinek lehet, és ő most épp felbaszta az agyát). Az ilyen fizikai és pszichés személyiségépítő rendszerek elsősorban abban segítenek, hogy benned legyen rend. Az ilyen embert eleve sokkal kevésbé éri támadás, és hatékonyabban tudja elterelni az erőszakot.
A fegyverrel az a probléma, hogy túl könnyen válhatnak halálos kimenetelűvé nevetségesen banális dolgok is, és több utcán lévő fegyver azt is jelenti, hogy több lesz a bizonytalan, instabil, alacsonyingerküszöbű figurák kezében is, ami tényleg egy pandora szelencéje. Nem egy olyan vitát láttam, ahol ha fegyver is van valaknél, abból bizony emberhalál lett volna. A semmiért.
A fegyverkorlátozás éppen arról szólna, hogy csak olyanok kezébe kerülhessen fegyver, akik felkészültek, gyakorlottak, és van rutinjuk az ilyen helyzetek kezelésében. Egy átlag civil nem ilyen, és még a fegyveres testületeknél is bőven van probléma ezen a téren (saját tapasztalat).
Pézsma
2013.11.03 14:55:54
@axy: A céllövészet valóban a világ egyik legjobb szórakozása, egyetértek, én is űztem, űzöm, ezért is írtam, hogy erre való a lőtér. Egy angol lord mondta, hogy „nincs nemesebb dolog, mint célba lőni, és nincs aljasabb, mint emberekre lőni”.
A szabályozás, kontroll, vizsga stb. szempontjából én a japánokat tartom mintának, szigorú, betartott, bevált, működik.
Amit az ölési gátról írtál, az egy nagyon összetett és bonyolult dolog, ezen a felületen valószínűleg csak karcolgatni tudjuk a mélységeit. Néhány észrevétel ezzel kapcsolatban.
Amit írtál, alapvetően az 1-ső világháborúra volt igaz, amely egy hosszú békeidőszak utáni, kulturálisan és vallásilag érintett tömeghadsereg egykori civil tagjaira vonatkozott. Aztán történt egy és más, és a 2. világháború idejére ez már változott, bár természetesen jelen volt. Még egy kicsit később viszont éppen a szomszédunkban szinte gátlás nélkül irtották egymást addig békésen együtt élő szomszédok.
Ez egy igen befolyásolható és mozgó határ, rengeteg múlik a háttéren és beágyazottságon, másként érintett egy spártait, akinek már az „érettségije” is gyilkolás volt, egy rómait, aki hétvégi szórakozásként nézett kivégzéseket és gyilkosságot vagy egy besorozott vallásos nyomdászt 1914-ben, vagy épp a varsói gettó egyik felkelőjét.
És éppen ez az egyik probléma is. Egy átlag civil ma békés polgár, nem katona, és nem mindennapi túlélésre kényszerített ember. Az a jó, hogy az ölési gát nála magasan van. Ugyanakkor közismert, hogyha előveszel egy fegyvert, akkor a másiknak nem lehet kétsége arról, hogy adott esetben használni is fogod. Viszont kevesen szeretnének ilyen fókusszal élni, vagy akár ilyen fenyegetettségnek kitéve lenni. A békés civil + fegyver kombó ezért korántsem feltétlenül jó párosítás.
Amiben eltér a véleményünk, hogy az egyik felfogás azt mondja, hogy a biztonságot az szolgálja, ha a társadalmi környezetünkben minél kevesebb a fegyver (ezt vallom én is), a másik pedig azt, hogy a biztonságot segít, ha minél több (ez a pro gun érvelés sarokpontja).
Azt hiszem, az elmúlt napokban összeszedtünk jó néhány érvelést, és mindenki eldöntheti, mit támogat, mit tart helyesnek.
Én mindenesetre, ha el kellene költöznöm, olyan helyre mennék, ahol kevés a fegyver, de akinek kedve támad, lemehet a lőtérre célbalőni. Te pedig feltételezem, inkább olyan helyet választanál, ahol mindenki tarthat az otthonában és magánál is tetszés szerinti fegyvert. Legyen mindenkinek a hite szerint.
A szabályozás, kontroll, vizsga stb. szempontjából én a japánokat tartom mintának, szigorú, betartott, bevált, működik.
Amit az ölési gátról írtál, az egy nagyon összetett és bonyolult dolog, ezen a felületen valószínűleg csak karcolgatni tudjuk a mélységeit. Néhány észrevétel ezzel kapcsolatban.
Amit írtál, alapvetően az 1-ső világháborúra volt igaz, amely egy hosszú békeidőszak utáni, kulturálisan és vallásilag érintett tömeghadsereg egykori civil tagjaira vonatkozott. Aztán történt egy és más, és a 2. világháború idejére ez már változott, bár természetesen jelen volt. Még egy kicsit később viszont éppen a szomszédunkban szinte gátlás nélkül irtották egymást addig békésen együtt élő szomszédok.
Ez egy igen befolyásolható és mozgó határ, rengeteg múlik a háttéren és beágyazottságon, másként érintett egy spártait, akinek már az „érettségije” is gyilkolás volt, egy rómait, aki hétvégi szórakozásként nézett kivégzéseket és gyilkosságot vagy egy besorozott vallásos nyomdászt 1914-ben, vagy épp a varsói gettó egyik felkelőjét.
És éppen ez az egyik probléma is. Egy átlag civil ma békés polgár, nem katona, és nem mindennapi túlélésre kényszerített ember. Az a jó, hogy az ölési gát nála magasan van. Ugyanakkor közismert, hogyha előveszel egy fegyvert, akkor a másiknak nem lehet kétsége arról, hogy adott esetben használni is fogod. Viszont kevesen szeretnének ilyen fókusszal élni, vagy akár ilyen fenyegetettségnek kitéve lenni. A békés civil + fegyver kombó ezért korántsem feltétlenül jó párosítás.
Amiben eltér a véleményünk, hogy az egyik felfogás azt mondja, hogy a biztonságot az szolgálja, ha a társadalmi környezetünkben minél kevesebb a fegyver (ezt vallom én is), a másik pedig azt, hogy a biztonságot segít, ha minél több (ez a pro gun érvelés sarokpontja).
Azt hiszem, az elmúlt napokban összeszedtünk jó néhány érvelést, és mindenki eldöntheti, mit támogat, mit tart helyesnek.
Én mindenesetre, ha el kellene költöznöm, olyan helyre mennék, ahol kevés a fegyver, de akinek kedve támad, lemehet a lőtérre célbalőni. Te pedig feltételezem, inkább olyan helyet választanál, ahol mindenki tarthat az otthonában és magánál is tetszés szerinti fegyvert. Legyen mindenkinek a hite szerint.
Pézsma
2013.11.03 15:09:00
@K12K23: Hát nem tudom, képben leszünk-e valaha is a svájci tervekkel kapcsolatban :))
Van egy olyan érzésem, hogy a németek nem akarta plusz erőforrásokat lekötni egy nehéz terepen, amivel stratégiailag nem nyertek volna sokat, veszélyt meg nem jelentett számukra. Gondolom, úgy voltak vele, hogy elrakják későbbre, ha majd ráérnek, addig is szedjék csak össze a többiek aranyát :)
Ne viccelj, ezek nem ilyen egyelemű dinamikák. Nem azért ott a legrosszabb a közbiztonság, mert szigorú a szabályozás. Épp ennyire igaz, hogy azért van szükség szigorú szabályozásra, mert kurva szar a közbiztonság. Ez egy tipikus tyúk-tojás probléma. Chicagónak kismillió problémája van, amit nem oldana meg, ha holnaptól mindenki páncélöklöt és gépágyút szerelne a motorháztetőre. Ennél azért egy társadalom bonyolultabb szerekezet. Ha ebből indulnánk ki, Mogadishu lenne a világ legbiztonságosabb helye, Tokió meg a legveszélyesebb, oszt mégsem így van.
Van egy olyan érzésem, hogy a németek nem akarta plusz erőforrásokat lekötni egy nehéz terepen, amivel stratégiailag nem nyertek volna sokat, veszélyt meg nem jelentett számukra. Gondolom, úgy voltak vele, hogy elrakják későbbre, ha majd ráérnek, addig is szedjék csak össze a többiek aranyát :)
Ne viccelj, ezek nem ilyen egyelemű dinamikák. Nem azért ott a legrosszabb a közbiztonság, mert szigorú a szabályozás. Épp ennyire igaz, hogy azért van szükség szigorú szabályozásra, mert kurva szar a közbiztonság. Ez egy tipikus tyúk-tojás probléma. Chicagónak kismillió problémája van, amit nem oldana meg, ha holnaptól mindenki páncélöklöt és gépágyút szerelne a motorháztetőre. Ennél azért egy társadalom bonyolultabb szerekezet. Ha ebből indulnánk ki, Mogadishu lenne a világ legbiztonságosabb helye, Tokió meg a legveszélyesebb, oszt mégsem így van.
A hallgatói tiltakozásoknak és a kormányzati érvelésnek egyik kiemelt eleme a röghöz kötés kérdése. A kormány eltökéltségét jól jelzi, hogy az alkotmánybíróság által a röghöz kötéssel ellenében felhozott érvek, és a hallgatóknak tett saját ígérete ellenére, az AB-t…..
Pézsma
2013.02.19 01:12:49
@Baines: „Talán azt is be lehetett volna írni a cikkbe, hogy a magyar felsőoktatást sem teljesen a magyar adófizetők pénzelik. Rengeteg EU-s támogatás áramlik oda, de nyilván ezt is meg kell majd szüntetni, ha bejön a röghöz kötés.”
Kedves Baines,
Tökéletesen igazad van, benne is volt a jegyzeteimben, terjedelmi okokból végül kimaradt, egy csomó mással egyetemben, de lám, erre jó a komment-fal :)
Érdemleges egyetemi kutatást ma tulajdonképpen csak eu-s pénzből lehet végezni. Az elmúlt években még az is előfordult, hogy az elnyert hazai pályázati támogatást végül a nyertesek meg sem kapták, a teljesítést viszont be kellett mutatniuk. Ami nem kicsit durva. Nekünk volt volt olyan kutatási pályázatunk, amihez a támogatást a teljesítést követő(!) 3. évben kaptuk meg. Addig zsebből hiteleztük, saját gépeinket vittük be, és még örülhettünk, hogy nem jártunk úgy, mint a fent említettek.
Bizarr, hogy az eu támogatást elvesszük, sőt, idehaza büszkén hivatkoznak rá, majd az állam úgy tesz, mintha az magántőkéje lenne.
Persze nem ez az egyetlen ellentmondás.
Kedves Baines,
Tökéletesen igazad van, benne is volt a jegyzeteimben, terjedelmi okokból végül kimaradt, egy csomó mással egyetemben, de lám, erre jó a komment-fal :)
Érdemleges egyetemi kutatást ma tulajdonképpen csak eu-s pénzből lehet végezni. Az elmúlt években még az is előfordult, hogy az elnyert hazai pályázati támogatást végül a nyertesek meg sem kapták, a teljesítést viszont be kellett mutatniuk. Ami nem kicsit durva. Nekünk volt volt olyan kutatási pályázatunk, amihez a támogatást a teljesítést követő(!) 3. évben kaptuk meg. Addig zsebből hiteleztük, saját gépeinket vittük be, és még örülhettünk, hogy nem jártunk úgy, mint a fent említettek.
Bizarr, hogy az eu támogatást elvesszük, sőt, idehaza büszkén hivatkoznak rá, majd az állam úgy tesz, mintha az magántőkéje lenne.
Persze nem ez az egyetlen ellentmondás.
Pézsma
2013.02.19 01:48:46
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Kedves Karl,
őszinte elismerésem! Valóban összevontam két pontot egybe, utána pedig nem számoztam át. Gratula, eddig ezt egyedül te vetted észre :)
őszinte elismerésem! Valóban összevontam két pontot egybe, utána pedig nem számoztam át. Gratula, eddig ezt egyedül te vetted észre :)
Pézsma
2013.05.20 10:59:21
@explanatus: Teljesen egyetértek. Az alapvető probléma a hazai ösztönzők katasztrofálisan elszúrt rendszere. Ha nincsenek pozitív életpályák, motiváló és támogató környezet, hanem szinte csak és kizárólag kirovó, büntető, valamint korrupció felé terelő gazdasági-politikai környezet, akkor eredmény sem lesz. Leáll az innováció és tudástranszfer, és értékteremtés helyett mindenki a mellékutakon próbál szeszt csempészni. Ez a teljes balkanizáció felé vezet: technológiai élvonaltól való lemaradás, fekete és szürke gazdaság elsődlegessége, másodlagos, követő piaccá züllés.
Ha egy ilyen rosszul kalibrált rendszert úgy próbálnak fenntartani, hogy külső kényszerrel szorítják fenntartására az embereket, attól még egy jottányit sem fog javulni a helyzet, sőt, a hatékonyság tovább romlik, és a folyamat felgyorsul. A bezárkózó államok és rendszerek mind így jártak.
Az egész mögött a hatalmi kontroll kiterjesztésének, és az elcseszett rendszer mesterséges lélegeztetésének szándéka áll. Mivel ez még mindig könnyebb, mint érdemben foglalkozni a problémákkal.
Ha egy ilyen rosszul kalibrált rendszert úgy próbálnak fenntartani, hogy külső kényszerrel szorítják fenntartására az embereket, attól még egy jottányit sem fog javulni a helyzet, sőt, a hatékonyság tovább romlik, és a folyamat felgyorsul. A bezárkózó államok és rendszerek mind így jártak.
Az egész mögött a hatalmi kontroll kiterjesztésének, és az elcseszett rendszer mesterséges lélegeztetésének szándéka áll. Mivel ez még mindig könnyebb, mint érdemben foglalkozni a problémákkal.
A Kard blog hívta fel a figyelmem erre a linkre, miszerint 3 nap emlékezete eltűnt a miniszterelnök Facebook oldaláról („Megállt az idő, ó kárhozat...”). És tényleg. Csütörtök óta töröltek minden posztot és hozzászólást. Ám mint Bulgakov is írja: kéziratok nem égnek el.…..
Fent és lent - gátlástalan patriotizmus
Tíz indok, amiért a röghöz kötés unfair és elfogadhatatlan
2013.05.18 07:00:00
A Fent és Lent szerkesztőségén belül heves vita alakult ki a röghöz kötésről. Mivel mi egymás véleményét nem fegyelmezni és egységesíteni akarjuk, hanem örülünk az ellentétes álláspontoknak, vitarovatot indítottunk. Kérdés: a röghöz kötés elvben helyes-e vagy nem?…..
Pézsma
2013.05.18 16:35:23
@törzsmókus: kedves törzsmókus,
van egy olyan érzésem, hogy ugyanabba a hibába esel, mint pártunk és kormányunk: az oktatás nem az állam tulajdona, mint ahogyan annak finanszírozása sem egyedül az államé. Annak alapvető finanszírozói az oktatásban részt vevők is közvetlenül vagy közvetve, miként nagyon fontos finaszírozója az EU is. A Fidesz most úgy akar tenni, mintha az állami oktatás az állam egyfajta magánegyeteme lenne, az állampolgári (és eus) jogok pedig szintén az ő magántulajdona, és ezek birtokában olyan feltételeket köt ki, amilyeneket csak akar az állampolgárral szemben. Csakhogy ez nincsen így.
A magyar állam nem hozhat állampolgárai terhére olyan egyoldalú intézkedéseket, amelyek magyar és úniós alapjogokat sértenek, ezeket nem vonhatja el, vagy kötheti egyoldalú szerződéshez. Ez nem olyan mint amikor sóskát veszel a piacon, hogy nálam van a jog, amit eladok neked ezért meg amazért. Ezért is nincs ilyesmi a fehéroroszországi diktatúrán kívül sehol máshol.
Tandíjat kiköthet, és egy józan és motiváló tan- és ösztöndíjrendszerre hatalmas szüksége lenne a magyar felsőoktatásnak. Ennek a csomagnak azonban nem teheti részévé a fent említett alapjogokat.
Ugyanezzel a logikával azt is mondatnánk, hogy az állami ösztöndíjat kapók 20 évre lemondanak a szólásszabadságról vagy a törvény előtti egyenlőségről, illetve, ha gyakorolni akarják ezen jogaikat, akkor vissza kell fizetniük a taníttatásuk költségét.
Vagy: az állami támogatásban részesülő egyházak, sportegyesületek stb. tagjai szintén nem költözhetnek, nem vállalhatnak külföldön munkát, nem szerződhetnek le stb. feltéve, ha kifizetik a rájuk eső állami támogatást.
Kiváncsian várom minderről a véleményed.
van egy olyan érzésem, hogy ugyanabba a hibába esel, mint pártunk és kormányunk: az oktatás nem az állam tulajdona, mint ahogyan annak finanszírozása sem egyedül az államé. Annak alapvető finanszírozói az oktatásban részt vevők is közvetlenül vagy közvetve, miként nagyon fontos finaszírozója az EU is. A Fidesz most úgy akar tenni, mintha az állami oktatás az állam egyfajta magánegyeteme lenne, az állampolgári (és eus) jogok pedig szintén az ő magántulajdona, és ezek birtokában olyan feltételeket köt ki, amilyeneket csak akar az állampolgárral szemben. Csakhogy ez nincsen így.
A magyar állam nem hozhat állampolgárai terhére olyan egyoldalú intézkedéseket, amelyek magyar és úniós alapjogokat sértenek, ezeket nem vonhatja el, vagy kötheti egyoldalú szerződéshez. Ez nem olyan mint amikor sóskát veszel a piacon, hogy nálam van a jog, amit eladok neked ezért meg amazért. Ezért is nincs ilyesmi a fehéroroszországi diktatúrán kívül sehol máshol.
Tandíjat kiköthet, és egy józan és motiváló tan- és ösztöndíjrendszerre hatalmas szüksége lenne a magyar felsőoktatásnak. Ennek a csomagnak azonban nem teheti részévé a fent említett alapjogokat.
Ugyanezzel a logikával azt is mondatnánk, hogy az állami ösztöndíjat kapók 20 évre lemondanak a szólásszabadságról vagy a törvény előtti egyenlőségről, illetve, ha gyakorolni akarják ezen jogaikat, akkor vissza kell fizetniük a taníttatásuk költségét.
Vagy: az állami támogatásban részesülő egyházak, sportegyesületek stb. tagjai szintén nem költözhetnek, nem vállalhatnak külföldön munkát, nem szerződhetnek le stb. feltéve, ha kifizetik a rájuk eső állami támogatást.
Kiváncsian várom minderről a véleményed.
Pézsma
2013.05.18 20:37:17
@törzsmókus: Köszönöm a választ!
Jó a szocpolos példa, mert segít rámutatni a röghöz kötés abszurditására. Mégpedig éppen azért mert most jogok korlátozásáról beszélünk. A szocpolos példa ugyanis akkor lenne paralel, ha így szólna: állam bácsi ad neked pénzt, cserébe te szülsz két gyereket, DE 10 éven belül nem szülhetsz többet! Gyereket szülni ugyanis előtte és a támogatás nélkül is van jogod, én azonban olyan feltétellel adok neked támogatást, amivel korlátozlak alapjogodban. És igen, így már valóban ugyanaz lenne, mint a röghöz kötés, és pont olyan abszurd is. (Van persze erre is példa, mondjuk éppen Kínában, de talán nem az a mi utunk, bármennyire csípje is a mostani kurzus.)
Egyház, sportegyesület példájánál azt hiszem, szintén kicsit félrecsúszott az értelmezés. Igen, itthon működnek, pont úgy, ahogyan az egyetemek is. Az izgi rész szintén ott jön, hogy mondjuk elmennél misszióba Tanzániába téríteni, vagy épp kiküldene az egyházad, esetleg király jobbszélső lettél, aztán leszerződnél a Barcelonába. És lám, pont ugyanott vagyunk. Szívtad az állami zsozsót, aztán megpattansz. Semmi különbség. Ezért is végtelenül abszurd kipécézni egy területet és azt mondani, hogy na itt vérszerződés fog működni.
Azt már csak zárójelben teszem hozzá, hogy mindezen túl, ha volt valaki, akinek ehhez nem volt semmilyen felhatalmása, akkor az éppen az a Fidesz, amelyik népszavazást szervezett az ennél jóval alacsonyabb és semmilyen ilyen típusú korlátozást nem tartalmazó tandíj ellen... Mindez hát, hm... legalábbis legitimációs problémákat vet fel, és akkor rendkívül udvariasak voltunk.
Jó a szocpolos példa, mert segít rámutatni a röghöz kötés abszurditására. Mégpedig éppen azért mert most jogok korlátozásáról beszélünk. A szocpolos példa ugyanis akkor lenne paralel, ha így szólna: állam bácsi ad neked pénzt, cserébe te szülsz két gyereket, DE 10 éven belül nem szülhetsz többet! Gyereket szülni ugyanis előtte és a támogatás nélkül is van jogod, én azonban olyan feltétellel adok neked támogatást, amivel korlátozlak alapjogodban. És igen, így már valóban ugyanaz lenne, mint a röghöz kötés, és pont olyan abszurd is. (Van persze erre is példa, mondjuk éppen Kínában, de talán nem az a mi utunk, bármennyire csípje is a mostani kurzus.)
Egyház, sportegyesület példájánál azt hiszem, szintén kicsit félrecsúszott az értelmezés. Igen, itthon működnek, pont úgy, ahogyan az egyetemek is. Az izgi rész szintén ott jön, hogy mondjuk elmennél misszióba Tanzániába téríteni, vagy épp kiküldene az egyházad, esetleg király jobbszélső lettél, aztán leszerződnél a Barcelonába. És lám, pont ugyanott vagyunk. Szívtad az állami zsozsót, aztán megpattansz. Semmi különbség. Ezért is végtelenül abszurd kipécézni egy területet és azt mondani, hogy na itt vérszerződés fog működni.
Azt már csak zárójelben teszem hozzá, hogy mindezen túl, ha volt valaki, akinek ehhez nem volt semmilyen felhatalmása, akkor az éppen az a Fidesz, amelyik népszavazást szervezett az ennél jóval alacsonyabb és semmilyen ilyen típusú korlátozást nem tartalmazó tandíj ellen... Mindez hát, hm... legalábbis legitimációs problémákat vet fel, és akkor rendkívül udvariasak voltunk.
Meglepően nagy a szülinapi tolongás a 25.-et titokban ünneplő Fidesz körül. Megemlékező cikkek, holnapi népi zarándoklat a kegyhelyhez. Maguk a szervezők pedig kádár-kori hagyományőrző játékkal kedveskedtek az állampolgároknak. Felelevenítették az „ellenzékbegyűjtősdi”…..
Pézsma
2013.04.27 00:06:01
Köszönöm kérdésed: még nem, vagy te már tudsz valamit? :))
Jelenleg az van, hogy nagyon esz minket a kenyérkereső meló, és inkább Facebookon megy a morzsálás az aktualitásokkal kapcsolatban, kukucskálj be oda: www.facebook.com/pezsmablog?ref=hl
Mer' azt ugye lehet gyorsan, haikuban nyomni, egy rendes poszt meg kábé egy fél éjszaka, most viszont az egyik felében már eleve meló van. Eh, kéne még vagy három élet :)
Jelenleg az van, hogy nagyon esz minket a kenyérkereső meló, és inkább Facebookon megy a morzsálás az aktualitásokkal kapcsolatban, kukucskálj be oda: www.facebook.com/pezsmablog?ref=hl
Mer' azt ugye lehet gyorsan, haikuban nyomni, egy rendes poszt meg kábé egy fél éjszaka, most viszont az egyik felében már eleve meló van. Eh, kéne még vagy három élet :)
Megszületett a Z-generáció – derül ki az Ipsos F&F legfrissebb, fiatalok médiafogyasztási szokásait vizsgáló kutatásából. Egyoldalú, határozott, mégis kiszolgáltatott és kétes jövő előtt álló társaság az övék: 67 százalékuk csupán a televízióból értesül a…..
A jereváni rádiós bejegyzéshez, mert azt a videót töröltette az MTVA. A felvételen össze volt vágva magyar és német közszolgálati híradó, hogy plasztikusan látszódjon, hol mit is tartanak fontosnak, közpénzből tájékoztatásnak érdemesnek. És míg nálunk sonka körül…..
Pézsma
2013.04.04 05:58:16
@kis_kiraly: Igen tudom, hogy ezen az oldalon ott van, viszont a köztévé százakárhánymilliárdból még nem volt kéeps arra, hogy egy mobil-eszközökön is használható archívumot működtessen, ezért ezeken az eszközökön pl. nem is megy. Így roppant hálásak lehetnének a youtube-nak, hogy az viszont segít nekik a terjesztésben.
A szerzői jogi szöveg meg úgy hülyeség, ahogy van. Ez a tartalom köz- és nem magántulajdon! Közjószágként eleve automatikusan közdomain alá kellene kerülnie. Az, hogy ezt még mindig nem rendezték itthon, hihetetlneül nagy szégyen! Az angolok, amerikaiak már évek óta pakolják fel a netre szabad eléréssel és felhasználással a digitalizált köztartalmakat, ahogy az teljes mértékben logikus és ésszerű is. A tévé nem eladja a híradót, hanem tájékoztatja a polgárt az adójáért cserébe: ez a híradó jár nekem, kifizettem.
A szerzői jogi szöveg meg úgy hülyeség, ahogy van. Ez a tartalom köz- és nem magántulajdon! Közjószágként eleve automatikusan közdomain alá kellene kerülnie. Az, hogy ezt még mindig nem rendezték itthon, hihetetlneül nagy szégyen! Az angolok, amerikaiak már évek óta pakolják fel a netre szabad eléréssel és felhasználással a digitalizált köztartalmakat, ahogy az teljes mértékben logikus és ésszerű is. A tévé nem eladja a híradót, hanem tájékoztatja a polgárt az adójáért cserébe: ez a híradó jár nekem, kifizettem.
Ez egy kicsit olyan tabu téma volt sokáig az interneten. Tudjuk, hogy mik az ellenérvek: "ezért a szarért nem fizetek", "majd máshol ingyen elolvasom", "nem ér ez egy fillért se". És ismerjük a félelmeket is: elveszített felhasználók, kevesebb bevétel mint a reklámokból, és így…..
Pézsma
2013.04.03 19:17:08
@KZsuzsa: Van egy olyan érzésem, hogy ez egy ez viszonylag szűk körű, exkluzív természetű adatoknál működik, ahol a továbbosztás nem érdeke a felhasználónak (mert például olyan versenyelőnyt biztosít, amit nem szeretne más számára is elérhetővé tenni).
Ha ugyanis egy tartalom nem tud terjedni, akkor a hatóköre, "akciórádiusza" is szűkül, így lemarad a versenyben a jobban "fertőzőképességű" tartalmakkal szemben.
A weben a verseny a láthatóságról is szól, és aki kiemeli ebből a saját tartalmát, az teret, figyelmet, láthatósági felületet is veszít.
Ha például ugyanazon eseményről A-hír/vélemény szabadon hivatkozható és osztható, akkor a fog körbeszaladni a facebookon, twitteren, míg a fizetős B-hír az előfizetői karanténba szorul, és így a figyelem-versenyben teret veszít.
Exkluzív tartalomnál, szűk, jól körülhatárolt, anyagilag is érdekelt user-bázisnál persze működhet (pl. tőzsdei információk).
De a dolog itt is félremehet, ha ellentmondás van a tartalom természete és terjesztési módja között. Lásd pl. az Elsevir-féle publikációs adatbázisokat, amely egy ilyen elcseszett fából vaskarika.
Ha ugyanis egy tartalom nem tud terjedni, akkor a hatóköre, "akciórádiusza" is szűkül, így lemarad a versenyben a jobban "fertőzőképességű" tartalmakkal szemben.
A weben a verseny a láthatóságról is szól, és aki kiemeli ebből a saját tartalmát, az teret, figyelmet, láthatósági felületet is veszít.
Ha például ugyanazon eseményről A-hír/vélemény szabadon hivatkozható és osztható, akkor a fog körbeszaladni a facebookon, twitteren, míg a fizetős B-hír az előfizetői karanténba szorul, és így a figyelem-versenyben teret veszít.
Exkluzív tartalomnál, szűk, jól körülhatárolt, anyagilag is érdekelt user-bázisnál persze működhet (pl. tőzsdei információk).
De a dolog itt is félremehet, ha ellentmondás van a tartalom természete és terjesztési módja között. Lásd pl. az Elsevir-féle publikációs adatbázisokat, amely egy ilyen elcseszett fából vaskarika.
Pézsma
2013.04.03 21:00:29
@Konrad: Azt hiszem, a hazai piac igazából a nyelvi korlát miatt kicsi, az a pafonja. Azon túl egy szép nagy globális mező van, amin nagyon sokféle mag elvethető.
Hm, ez a komment-dolog, érdekes. Van, ahol így van és működik?
Hm, ez a komment-dolog, érdekes. Van, ahol így van és működik?
Pézsma
2013.04.03 22:57:47
@Konrad: Köszönöm! A többire már láttam példát, de a fizetős komment új volt nekem :)
Én legtöbbször abba problémába futottam bele, hogy fizetős helyen lévő tartalmat hogyan lehet a web szövetébe integrálni és legtöbbször az derült ki, hogy jól sehogy, csak izzadságos kompromisszumokkal.
Én legtöbbször abba problémába futottam bele, hogy fizetős helyen lévő tartalmat hogyan lehet a web szövetébe integrálni és legtöbbször az derült ki, hogy jól sehogy, csak izzadságos kompromisszumokkal.
A kortárs abszurd népszínház „Szomorú Szaniszló” című kacagtató rémbohózatának fordulatait valószínűleg még sokáig fogjuk idézni. Legyen azonban bármennyire sírva röhögős, ennek a kispolgári vérkabarénak a legfontosabb tanulsága nem az, hogy üdvös-e, ha az…..
Pézsma
2013.03.24 18:29:01
@panelburzsuj: Én kicsit másfelől közelíteném meg a kérdést. A demokrácia egyik alapkérdése, hogy milyen hatékonysággal működnek a hatalommegosztás és társadalmi ellenőrzés mechanizmusai.
Ismert tény, hogy a közösség (érdekes módon) viszonylag jó hatásfokkal választ az alternatívák közül. Hívhatjuk ezt akár társdalmi létfenntartási ösztönnek is. És ez teszi egyáltalán működőképessé ezt a rendszert, már persze, ha nem verik szét a kereteit és intézményrendszerét.
Ahhoz, hogy aközösség ezt a mérlegelő, kiegyensúlyozó szerepét el tudja látni, természetsen információra és részvételre van szüksége: oktatás, sajtó, civil aktivitás, az állami működés transzparenciája. A watchdog megközelítés ennek a része: monitorozza a működést, jelzi az anomáliát, és felületet ad a részvételhez, azaz információval látja el az állampolgárt, aki így tájékozottabban dönthet. Ha jól csinálják, pozitív eredménye az lehet, hogy a tájékozottság, részvétel és felelősség valóban felelőssé és megfontolttá tesz.
Ez persze nem biztosíték a jó és racionális döntéshez, szükséges, de nem elégséges feltétel. A polgár szabadon választhatja azt is, hogy egyáltalán nem tájékozódik, vagy ragaszkodik kedvenc elfogultságához – ez az ő felelőssége. Ezért is szokták azt mondani, hogy a demokrácia egyik gyengesége, hogy józan és felelős állampolgárt feltételez.
A propagandisztikus média éppen ellentétesen gondolkozik: a „tömeg” amúgy is hülye, és a manipuláció tulajdonképpen az ő érdekükben történik, hisz nem bízhatóak a döntések ilyen labilis hátterű birka-népességre. Az információ ezért eleve félrevezető lesz, ezért is hívják ezt irányított demokráciának. Ehhez kapcsolódik az a fajta szintesés, amit te „önerősítő elbutulásnak” hívsz, és amit a médiában RTL-spirál néven ismernek: azért adunk szemetet, mert úgymond arra van igény, és mivel szemetet adnak, egyre inkább zuhan az elvárt igényszint, így még silányabb szeméttel lehet elérni a szélesebb fogyasztói réteget, és így tovább. (A BBC pl. éppen fordított módon működött: nem lenyomta, hanem felépítette a magasabb igényszintet.)
Egy jól működő sajtónál a hatalom huncutságainak leleplezése és az általad említett szélesebb társadalmi folyamatok vizsgálata kiegészítő jelleggel vannak jelen. Ez utóbbira szolgálnak pl. jellemzően a riportok. Egy másik műfaj, ami az oknyomozó újságírás mellett szintén kiveszőben van a hazai újságírásból. Egyszerűen azért, mert ezek viszonylag idő és erőforrásigényes műfajok, nem lehet őket sajtótájékoztatókból, press release-ekből és pár csókos telefonból gyorsan összedobni, éls nem válthatóak ki szubjektív véleményecikkekkel sem. A kopasz hírek mellett ez lenne a valóság molekulaszerkezetének közelhajoló vizsgálata, Hetek olykor hónapok munkája kell hozzá, és ezt persze itthon senki nem fizeti meg. Így persze marad, ami van: manipuláció, hazudozás és hörgés. Nem túl jó alap.
Ismert tény, hogy a közösség (érdekes módon) viszonylag jó hatásfokkal választ az alternatívák közül. Hívhatjuk ezt akár társdalmi létfenntartási ösztönnek is. És ez teszi egyáltalán működőképessé ezt a rendszert, már persze, ha nem verik szét a kereteit és intézményrendszerét.
Ahhoz, hogy aközösség ezt a mérlegelő, kiegyensúlyozó szerepét el tudja látni, természetsen információra és részvételre van szüksége: oktatás, sajtó, civil aktivitás, az állami működés transzparenciája. A watchdog megközelítés ennek a része: monitorozza a működést, jelzi az anomáliát, és felületet ad a részvételhez, azaz információval látja el az állampolgárt, aki így tájékozottabban dönthet. Ha jól csinálják, pozitív eredménye az lehet, hogy a tájékozottság, részvétel és felelősség valóban felelőssé és megfontolttá tesz.
Ez persze nem biztosíték a jó és racionális döntéshez, szükséges, de nem elégséges feltétel. A polgár szabadon választhatja azt is, hogy egyáltalán nem tájékozódik, vagy ragaszkodik kedvenc elfogultságához – ez az ő felelőssége. Ezért is szokták azt mondani, hogy a demokrácia egyik gyengesége, hogy józan és felelős állampolgárt feltételez.
A propagandisztikus média éppen ellentétesen gondolkozik: a „tömeg” amúgy is hülye, és a manipuláció tulajdonképpen az ő érdekükben történik, hisz nem bízhatóak a döntések ilyen labilis hátterű birka-népességre. Az információ ezért eleve félrevezető lesz, ezért is hívják ezt irányított demokráciának. Ehhez kapcsolódik az a fajta szintesés, amit te „önerősítő elbutulásnak” hívsz, és amit a médiában RTL-spirál néven ismernek: azért adunk szemetet, mert úgymond arra van igény, és mivel szemetet adnak, egyre inkább zuhan az elvárt igényszint, így még silányabb szeméttel lehet elérni a szélesebb fogyasztói réteget, és így tovább. (A BBC pl. éppen fordított módon működött: nem lenyomta, hanem felépítette a magasabb igényszintet.)
Egy jól működő sajtónál a hatalom huncutságainak leleplezése és az általad említett szélesebb társadalmi folyamatok vizsgálata kiegészítő jelleggel vannak jelen. Ez utóbbira szolgálnak pl. jellemzően a riportok. Egy másik műfaj, ami az oknyomozó újságírás mellett szintén kiveszőben van a hazai újságírásból. Egyszerűen azért, mert ezek viszonylag idő és erőforrásigényes műfajok, nem lehet őket sajtótájékoztatókból, press release-ekből és pár csókos telefonból gyorsan összedobni, éls nem válthatóak ki szubjektív véleményecikkekkel sem. A kopasz hírek mellett ez lenne a valóság molekulaszerkezetének közelhajoló vizsgálata, Hetek olykor hónapok munkája kell hozzá, és ezt persze itthon senki nem fizeti meg. Így persze marad, ami van: manipuláció, hazudozás és hörgés. Nem túl jó alap.
Pézsma
2013.03.25 02:49:08
@panelburzsuj: Már úgy érted, még egyszer kifizetni? Csak a köztévé ugye 73 milliárd közpénzt nyalt be tavaly.
Közvetlenül nem sokan, közvetve, pl. nagyobb reklámtűréssel már többen. A legtöbb emberben, érdekes módon, megmarad a kvalitátásérzék, még úgymond passzív üzemmódban is, azaz felismeri, ha jót lát, és javarészt a hazugságot is, bár a kognitív disszonancia ezt már azért erősen képes torzítani.
Az igazán nagy probléma akkor van, amikor a menüben nincsen igazán hiteles, annak tűnő, vagy legalább kellően meggyőző fogás. Akkor marad a hiányérzet.
A gond ugye az, hogy ez is olyan készség, amely nagyban fog a neveléstől, művelődéstől, gyakorlástól. Az alapjai megmaradnak (kb. ezt hívjuk igazságérzetnek, erkölcsi mércének), de azért le lehet rendesen gatyásítani. Ami egy jó ideje történik. És ezzel együtt csökken a változtatási képesség is, ami megint mintha cél lenne az utóbbi időben. Az igény tehát megmarad, éppen csak lappangó és amorf lesz, kicsit úgy, mint mondjuk a 80-as években.
Közvetlenül nem sokan, közvetve, pl. nagyobb reklámtűréssel már többen. A legtöbb emberben, érdekes módon, megmarad a kvalitátásérzék, még úgymond passzív üzemmódban is, azaz felismeri, ha jót lát, és javarészt a hazugságot is, bár a kognitív disszonancia ezt már azért erősen képes torzítani.
Az igazán nagy probléma akkor van, amikor a menüben nincsen igazán hiteles, annak tűnő, vagy legalább kellően meggyőző fogás. Akkor marad a hiányérzet.
A gond ugye az, hogy ez is olyan készség, amely nagyban fog a neveléstől, művelődéstől, gyakorlástól. Az alapjai megmaradnak (kb. ezt hívjuk igazságérzetnek, erkölcsi mércének), de azért le lehet rendesen gatyásítani. Ami egy jó ideje történik. És ezzel együtt csökken a változtatási képesség is, ami megint mintha cél lenne az utóbbi időben. Az igény tehát megmarad, éppen csak lappangó és amorf lesz, kicsit úgy, mint mondjuk a 80-as években.
Pézsma
2013.03.27 00:00:13
@panelburzsuj: Mivel Magyarországon mindenhez csak kerülőúton lehet eljutni, csodálkoznék, ha pont ez lenne kivétel :)
Azt nem hiszem, hogy a többség ilyen megereősítésre áhítozik. Az olyan silány minőségű hazugság, mint amit mondjuk a köztévé összegór egyszerűen alkalmatlan a fogyasztásra. Nincs benne semmi óvatos ravaszság mint ami Kádárékat jellemezte, túlságosan őszintén bűzlik. Így aztán kerülik is. A nézettsége valahol a mérési hibahatár, olyan 4% körül billeg. Aki teheti, kerüli.
Persze a népek szeretik kábítani magukat, de a pfujdekurvaszar pálinkát, a Barbont meg a faszeszt mégiscsak a legelvetemültebbek vagy rászorulók isszák. Átlagember kiköpi, hiába alkohol. A Fideszre nem a lealacsonyodott közmédia miatt szavaznak, inkább azért, amiért Kádárt is szerették.
Azt nem hiszem, hogy a többség ilyen megereősítésre áhítozik. Az olyan silány minőségű hazugság, mint amit mondjuk a köztévé összegór egyszerűen alkalmatlan a fogyasztásra. Nincs benne semmi óvatos ravaszság mint ami Kádárékat jellemezte, túlságosan őszintén bűzlik. Így aztán kerülik is. A nézettsége valahol a mérési hibahatár, olyan 4% körül billeg. Aki teheti, kerüli.
Persze a népek szeretik kábítani magukat, de a pfujdekurvaszar pálinkát, a Barbont meg a faszeszt mégiscsak a legelvetemültebbek vagy rászorulók isszák. Átlagember kiköpi, hiába alkohol. A Fideszre nem a lealacsonyodott közmédia miatt szavaznak, inkább azért, amiért Kádárt is szerették.
A mai pénteki Orbán Rádió is egészen frenetikusra sikerült. Nem csak azt tudtuk meg, hogy aki autópályázik, annak sorsa a katasztrófavédelem helyett isten kezében van, és egy aláírásgyűjtés felér egy népszavazással. De emellett a német gyerekhíradó lightosan…..
Pézsma
2013.03.23 16:43:08
@MolnarErik: Mivel az igazságosztó szerepet kilőtték alóluk, mostanra nagyjából öltözködésbeli hasonlóság maradt:
mandiner.hu/attachment/0058/57440_49958_49878_alkb.jpeg
persze volt olyan gyermekszerető photoshop-huszár, aki továbbgondolta a hasonlóságot:
m.cdn.blog.hu/to/toryttopreng/image/AB-stumpf.jpg
mandiner.hu/attachment/0058/57440_49958_49878_alkb.jpeg
persze volt olyan gyermekszerető photoshop-huszár, aki továbbgondolta a hasonlóságot:
m.cdn.blog.hu/to/toryttopreng/image/AB-stumpf.jpg
Pézsma
2013.03.23 23:53:20
@órarugógerincű felpattanó: A területre véletlenül van rálátásom, és az utóbbi időben szakmailag döbbenetes színvonalesés történt.
Március 15. idén egészen másról szólt, mint azt bárki csak sejtette volna. Összehasonlító tömegméricskélés, beszédek és politikus-spotting helyett az ország útjai napokra sarkvidéki túlélőgyakorlat helyszínévé változtak. A nemzeti összefogás absztrakt ideája hirtelen…..
Pézsma
2013.03.20 20:53:36
@panelburzsuj: Pisilés nem probléma :)
Jótanácsnak meg mindig van hely. Bár tény, hogy a blog.hu logikáját nem mindig értem kristálytisztán.
Jótanácsnak meg mindig van hely. Bár tény, hogy a blog.hu logikáját nem mindig értem kristálytisztán.
Pézsma
2013.03.20 21:53:46
@panelburzsuj: Igen, van ebben igazságod, ez egy jó és hasznos tea :)
A helyzet az, hogy a Pézsma munka mellett elsősorban saját örömre készül, így a frekvencia valóban hektikus (a morzsázás funkciót meg ugye viszi a Facebook nevű ipari morzsa-porszívó). És persze az is benne van a pakliban, hogy még az őskorban papír alalpú heti-havi újságokkal kezdtem az írást-szerkesztést, ami egy teljesen más állatfaj, mint a stroboszkópos netes szecskavágás. Teljesen igazad van abban, hogy ez egy teljesen más médium, más időablakokkal, igényszinttel, és másként is kell működtetni. Ha ebből kellene megélnem, valószínűleg nem haboznék fullosan piacra optimalizálni a „terméket”. Most úgy vagyok vele, hogy a cél kevésbé az autógyártás, mint inkább afféle autó-restaurálás. Mint amikor az ember, ha rájön, leballag a garázsba, és reszelget egy kicsit a Tátrán, meg a házilag tuningolt Csepel mocin, mert szereti a technikát, és ha van néhány hasonló fickó, akkor annak örül :)
A helyzet az, hogy a Pézsma munka mellett elsősorban saját örömre készül, így a frekvencia valóban hektikus (a morzsázás funkciót meg ugye viszi a Facebook nevű ipari morzsa-porszívó). És persze az is benne van a pakliban, hogy még az őskorban papír alalpú heti-havi újságokkal kezdtem az írást-szerkesztést, ami egy teljesen más állatfaj, mint a stroboszkópos netes szecskavágás. Teljesen igazad van abban, hogy ez egy teljesen más médium, más időablakokkal, igényszinttel, és másként is kell működtetni. Ha ebből kellene megélnem, valószínűleg nem haboznék fullosan piacra optimalizálni a „terméket”. Most úgy vagyok vele, hogy a cél kevésbé az autógyártás, mint inkább afféle autó-restaurálás. Mint amikor az ember, ha rájön, leballag a garázsba, és reszelget egy kicsit a Tátrán, meg a házilag tuningolt Csepel mocin, mert szereti a technikát, és ha van néhány hasonló fickó, akkor annak örül :)
Pézsma
2013.03.20 23:26:19
@panelburzsuj: @tomwar:
Na majd jól a kezetekbe nyomom a csavarkulcsot :)
Írjatok pl. ha van jó belső sztoritok a közmédia elmúlt 20 évéből! Piros telefonok kapcsolótáblája, házi hírvezérlő kézikészülékek működése, és hasonlók témában - éppen egy ilyen anyag csővázát heggesztgetjük, egyszer talán csak lesz belőle valami.
Na majd jól a kezetekbe nyomom a csavarkulcsot :)
Írjatok pl. ha van jó belső sztoritok a közmédia elmúlt 20 évéből! Piros telefonok kapcsolótáblája, házi hírvezérlő kézikészülékek működése, és hasonlók témában - éppen egy ilyen anyag csővázát heggesztgetjük, egyszer talán csak lesz belőle valami.
Kedves János,
hát túl vagyunk ezen is. Nem lett belőled megtért Mária Magdolna, némi elvonó után csak prosti maradtál. Valószínűleg sokan figyeltük szomorúan ezt a sarokra való visszaállást, amikor a pápaválasztásba szendvicselve Urbi et orbi bejelentetted, hogy nem vagy te se…..
Áder János bajban van. Az ízig-vérig pártemberből lett köztársasági elnök dilemmája bizony nem kicsiny. Ő is pontosan tudja: ha a pártrobotok hétfőn megszavazzák, úgy a negyedik alkotmánymódosítási csomaggal olyasvalamit kellene aláírnia, amellyel államfőként kivégzi a…..
Pézsma
2013.03.13 00:05:19
@hungarisztan: Kedves hungarisztan,
nem, nincsenek illúzióim. Amit írtam, termézszetesen a pozícióról írtam.
Emellett a szégyenérzet néha képes furcsa dolgokra. Öreg korára még Kádárt is megzavarta. Egy kor után már elkezdenek gondolkodni, hogy hogyan is áll a lelkiismereti számla.
Ehhez persze jellem és szív kell, ezért lesz ez egy ilyen teszt.
Ázsiában nem számított ritkának, hogy uralkodók öreg korukra buddhista kolostorba vonultak, rendezni a cehet.
Nem várok ilyesmit Ádertől, nagyon meglepne vele. Pedig ezzel megmenthetne a lelkéből és nevéből egy a darabot, már ha ha ez fontos neki.
nem, nincsenek illúzióim. Amit írtam, termézszetesen a pozícióról írtam.
Emellett a szégyenérzet néha képes furcsa dolgokra. Öreg korára még Kádárt is megzavarta. Egy kor után már elkezdenek gondolkodni, hogy hogyan is áll a lelkiismereti számla.
Ehhez persze jellem és szív kell, ezért lesz ez egy ilyen teszt.
Ázsiában nem számított ritkának, hogy uralkodók öreg korukra buddhista kolostorba vonultak, rendezni a cehet.
Nem várok ilyesmit Ádertől, nagyon meglepne vele. Pedig ezzel megmenthetne a lelkéből és nevéből egy a darabot, már ha ha ez fontos neki.
Pézsma
2013.03.13 00:54:57
@hungarisztan: Csak egy példa, mivel is jár az arc elvesztése:
A müncheni hivatalos látogatáson lévő házelnök, Kövér László szerdán találkozott volna
Barbara Stamm-mal, a bajor parlament keresztény-szociális elnökével, de Stamm lemondta a találkozót, írja a Heti Válasz. Barbara Stamm sajtóosztályának közleménye a héten megszavazott, sokak által bírált alkotmánymódosításra hivatkozik.
index.hu/belfold/2013/03/12/a_bajor_parlament_elnoke_lemondta_talalkozojat_koverrel/
A régi barát CSU.
És mennyi ilyen lesz még.
A müncheni hivatalos látogatáson lévő házelnök, Kövér László szerdán találkozott volna
Barbara Stamm-mal, a bajor parlament keresztény-szociális elnökével, de Stamm lemondta a találkozót, írja a Heti Válasz. Barbara Stamm sajtóosztályának közleménye a héten megszavazott, sokak által bírált alkotmánymódosításra hivatkozik.
index.hu/belfold/2013/03/12/a_bajor_parlament_elnoke_lemondta_talalkozojat_koverrel/
A régi barát CSU.
És mennyi ilyen lesz még.
Pézsma
2013.03.13 22:42:33
@hungarisztan: Könnyűnek találtatott. És valóban, ez nem is csoda.
A csoda az lesz, ha képesek leszünk változtatni ezen a bordélyon.
A csoda az lesz, ha képesek leszünk változtatni ezen a bordélyon.
A Haha egy valamit biztosan elér a tiltakozó akcióival: védekezésre kényszeríti a Fideszt, amely forgolódás közben óvatlanul is egyre többet mutat meg rendszerének eddig árnyékban tartott részeiből.
A Fidesz székház tegnapi „elfoglalása” a Hahás hagyományokat követte:…..
Pézsma
2013.03.08 21:13:14
@Negyvenértelmiségi: Nagyon egyszerű, ha birtokháborítást észlelsz, a rendőrséghez fordulsz, különösen, ha éppen ott van. Az ő feladatuk a törvény betartatása. Politikai pártként ehelyett sittes haverokért küldeni, hogy ők intézkedjenek, mondjuk minimum kelet-balkáni tempó.
Pézsma
2013.03.08 21:42:24
@Negyvenértelmiségi: Úgy látom, körben forgunk egy ideje :) Részemről a konklúzió:
- nem derült ki, hogy kinek a nevében, megbízásával és milyen jogalapról intézkedtek bűntetett előéletű kopaszék, az állítások ellentmondóak, valaki hazudik
- a törvény betartatása a rendőrség feladata, jogállamban különösen vigyáznia kellene ennek az elvnek az érvényesülésére egy hatalmat gyakorló politikai pártnak
- rendőrség helyett sittes figurákkal intéztetni a dolgokat félázsiai stílus
- amennyiben a fickók önhatalmúlag nevezték ki magukat igazságtevő Batmannek, úgy a Fidesz nem igazán lehet büszke arra, hogy kik érzik úgy, hogy meg kell védeniük
Kiváncsian hallgatom a te verziódat.
- nem derült ki, hogy kinek a nevében, megbízásával és milyen jogalapról intézkedtek bűntetett előéletű kopaszék, az állítások ellentmondóak, valaki hazudik
- a törvény betartatása a rendőrség feladata, jogállamban különösen vigyáznia kellene ennek az elvnek az érvényesülésére egy hatalmat gyakorló politikai pártnak
- rendőrség helyett sittes figurákkal intéztetni a dolgokat félázsiai stílus
- amennyiben a fickók önhatalmúlag nevezték ki magukat igazságtevő Batmannek, úgy a Fidesz nem igazán lehet büszke arra, hogy kik érzik úgy, hogy meg kell védeniük
Kiváncsian hallgatom a te verziódat.
Pézsma
2013.03.08 21:55:17
@Negyvenértelmiségi: Köszönöm a választ, a menü tehát adott, a választás és tanulságok levonása már az olvasók feladata.
Sorkatonaként abban az időszakban voltam határőr, amikor a keletnémetek fegyver helyett bőrönddel indultak meg nyugat felé. Előszeretettel Magyarországon keresztül: zöld határon, hamis útlevéllel, páneurópai pikniken, majd ’89 novemberétől szó szerint a falat ledöntve, mindent…..
Pézsma
2013.02.26 00:23:12
@komplikato: Kedves komplikato,
a posztba is linkelt Tárki felmérés szerint 2008-ban már érzékelhető volt a folyamat (feltehetően a válság egyik hatása), majd 2010-ben történt egy jelentős kiugrás:
www.tarki.hu/hu/news/2012/kitekint/20120523_migracio.html
Ezekben a kutatásokban is az látszik, hogy a kivándorlási szándék 2010-ben felerősödött:
index.hu/belfold/2012/10/12/magyar_kivandorlasi_hullam_indul/
index.hu/gazdasag/2012/11/23/kivandorlas/
Mondjuk úgy, hogy a rossz helyzetet egy még rosszabb váltotta, még nagyobb szívó/fújó hatással.
a posztba is linkelt Tárki felmérés szerint 2008-ban már érzékelhető volt a folyamat (feltehetően a válság egyik hatása), majd 2010-ben történt egy jelentős kiugrás:
www.tarki.hu/hu/news/2012/kitekint/20120523_migracio.html
Ezekben a kutatásokban is az látszik, hogy a kivándorlási szándék 2010-ben felerősödött:
index.hu/belfold/2012/10/12/magyar_kivandorlasi_hullam_indul/
index.hu/gazdasag/2012/11/23/kivandorlas/
Mondjuk úgy, hogy a rossz helyzetet egy még rosszabb váltotta, még nagyobb szívó/fújó hatással.
Pézsma
2013.02.26 00:38:18
@komplikato: Azt hiszem ez tipikusan olyan dolog, amikor az emberek terveznek, számolgatnak, de igazából szívben dől el az egész, és utána ehhez a döntéshez keresenek/találnak érveket.
Mikecz Dániel vendégbejegyzése
Egy esély, hogy már semmi nem lesz ugyanaz. De kezdjük az elején. Az ELTE BTK épületének, jobban mondva bizonyos előadóinak elfoglalása kétélű fegyvernek bizonyult: egyrészt kétségkívül sikerült a hallgatóknak megszervezniük egy autonóm,…..
Pézsma
2013.02.22 16:31:40
@Tyreo: Továbbra is állítom, hogy egy csúsztatásra alapozott, alapjogot korlátozó érvelést nem szabad annyiban hagyni.Ez olyan, mintha azt kérnék, hogy szállj le a jog előtti egyenlőség témájáról, mert mondjuk aki több adót fizet, annak nyilvánvalóan több jog jár.
A cikk szvsz jól megvilágítja a problémát, ha eszközként kezelnek, eszközzé válsz, tárgyiasulsz a ahatalmi diskurzusban. Ennek tudati elfogadása szabad utat nyit egy sereg hasonló "lehetőség" előtt.
A cikk szvsz jól megvilágítja a problémát, ha eszközként kezelnek, eszközzé válsz, tárgyiasulsz a ahatalmi diskurzusban. Ennek tudati elfogadása szabad utat nyit egy sereg hasonló "lehetőség" előtt.
Pézsma
2013.02.22 19:58:34
@Tyreo: Így van :)
Ami ilyenkor segíteni szokott:
Megfogalmazni, milyen problémára kívánunk választ találni? (Migráció? Agyelszívás? Felsőoktatás finanszírozása? Hazai munkaerő-ellátás?)
Ha ezt körbelőttük, akkor megnézhetjük, mennyiben segítik vagy gátolják az adott problémáa megoldását a lehetséges alternatívák. Azok valóban az adott kérdésre vonatkoznak-e? Ezeknek milyen feltételeknek kell megfelelniük? Pl.: alkotmányosság, törvényesség, gazdaságosság, betarthatóság, szabadságjogok, társadalmi célok stb.
A végén akár az is kiderülhet, hogy a kérdésfelvetés a rossz, így eleve rossz csapáson megy a civódás :)
Ami ilyenkor segíteni szokott:
Megfogalmazni, milyen problémára kívánunk választ találni? (Migráció? Agyelszívás? Felsőoktatás finanszírozása? Hazai munkaerő-ellátás?)
Ha ezt körbelőttük, akkor megnézhetjük, mennyiben segítik vagy gátolják az adott problémáa megoldását a lehetséges alternatívák. Azok valóban az adott kérdésre vonatkoznak-e? Ezeknek milyen feltételeknek kell megfelelniük? Pl.: alkotmányosság, törvényesség, gazdaságosság, betarthatóság, szabadságjogok, társadalmi célok stb.
A végén akár az is kiderülhet, hogy a kérdésfelvetés a rossz, így eleve rossz csapáson megy a civódás :)
Az alábbiakban blogunk egyik fő inspirátorának cikkét közöljük a hallgatói szerződések ügyében folyó vitához.
A HaHa, a HÖOK és a kormány figyelmébe
Amikor a kormány problémaként azonosítja azt, hogy a magyar fölsőoktatásra költött kiadás a végzettek egy…..
Pézsma
2013.02.22 18:49:03
@Pézsma: Elnézést, javítom magam: "amelyet ANDRÁS felvetett".
Pézsma
2013.02.22 19:01:13
@aamen: Kedves aamen,
ez azért nem ennyire egyszerű. Igen, pl. az angol közgazdászok gyakran el szokták mondani, hogy örülnek a bevándolóknak, mert segtenek fenntartani a nyugdíjrendszer befizetői oldalát. Ugyanakkor ott is igaz, hogy a politikai mező ennél sokkal szélesebb. A bevándorlókkal kapcsolatban legalább akkora az eltartás is a jól ismert okokból: elveszik a helyiek elől a munkalehetőséget, a szociális hálón élősködnek, kulturálisan idegenek stb.
A lényeg: hogy az az ország válik bevándorlási célponttá, amelyik képes prosperáló környezetet fenntartani és jövőt kínálni, és onnan mennek el, amely ennek híján van. Ezért ül fordítva a lovon a hazai politika is: azért mennek el innen, mert itt nem jó, ha be akarják zárni a lakosságot ebbe a nem jóba, azzal nem az okot kezelik, csak a tünetet próbálják elfedni. Ehhez persze szükség lenne egy belátási és önkorrekciós képességre.
ez azért nem ennyire egyszerű. Igen, pl. az angol közgazdászok gyakran el szokták mondani, hogy örülnek a bevándolóknak, mert segtenek fenntartani a nyugdíjrendszer befizetői oldalát. Ugyanakkor ott is igaz, hogy a politikai mező ennél sokkal szélesebb. A bevándorlókkal kapcsolatban legalább akkora az eltartás is a jól ismert okokból: elveszik a helyiek elől a munkalehetőséget, a szociális hálón élősködnek, kulturálisan idegenek stb.
A lényeg: hogy az az ország válik bevándorlási célponttá, amelyik képes prosperáló környezetet fenntartani és jövőt kínálni, és onnan mennek el, amely ennek híján van. Ezért ül fordítva a lovon a hazai politika is: azért mennek el innen, mert itt nem jó, ha be akarják zárni a lakosságot ebbe a nem jóba, azzal nem az okot kezelik, csak a tünetet próbálják elfedni. Ehhez persze szükség lenne egy belátási és önkorrekciós képességre.
Nem mondanám, hogy ízlésünktől távol álló lenne egy kis radikalizmus, a begyepesedett, a világot félreértő törekvésekkel szembeni lázongás éppen ezért szívünknek kedves. Mégis a lázadás különféle performance-ai utáni lelkesedés idővel csökken, és egyre inkább ott…..
Pézsma
2013.02.18 17:46:09
@Tyreo: Éppen a beszélgetésünk kapcsán írtam ezt a posztot:
pezsma.blog.hu/2013/02/18/miert_fog_bukni_a_roghoz_kotes_10_1_erv
Némileg eltér a véleményünk, de éppen ezért fontos, hogy ilyen beszélgetésekben átrágjuk ezeket a kérdéseket :)
Ugyanezt kellene tenni az összes fontos területtel.
A jelenlegi demagóg politikai környezet sajnos pont ezt teszi lehetetlenné.
pezsma.blog.hu/2013/02/18/miert_fog_bukni_a_roghoz_kotes_10_1_erv
Némileg eltér a véleményünk, de éppen ezért fontos, hogy ilyen beszélgetésekben átrágjuk ezeket a kérdéseket :)
Ugyanezt kellene tenni az összes fontos területtel.
A jelenlegi demagóg politikai környezet sajnos pont ezt teszi lehetetlenné.
Pézsma
2013.02.18 20:04:30
@serial sinner: Igen, előfordul, hogy támogatják, cserébe a diákokkal szimpatizáló tanárokat a HÖK felnyomja a rektornál. Ez milyen már?
hvg.hu/itthon/20130218_Felnyomta_a_HOK_a_diaktuntetokkel_szipmat
hvg.hu/itthon/20130218_Felnyomta_a_HOK_a_diaktuntetokkel_szipmat
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ahogy az is elkerüli a figyelmed, hogy a srácnak nem volt lopási szándéka, éppen ellenkezőleg. Nem utólag „szart be”, hanem transzparensen kiommunikált végig. Utólag a szolgáltató szart be, aki pár nap alatt megfordította a kommunikációját, és mint jelezte „sajnálja”, ami a sráccal történt. Te nem sajnálod, lelked rajta.
Aki szól, ha nyitva marad a bank ajtaja, és bárki bemehet, az bizony közérdekű cselekedetet hajt végre, mivel így megelőzhető a rablás. Minél több embernek kedvet kellene csinálni az ilyen felelős, közjóért tevő viselkedéshez.
Azt hiszem, körbeértünk. Mindenki eldöntheti, hogy azt érzi-e a köz számára ártalmas cselekedetnek, ha publikussá tesznek egy minimális biztonsági feltételeknek sem megfelelő érzékeny személyes adatokat kezelő rendszert, vagy azt, ha valaki felhívja a figyelmet erre az óriási baklövésre.
A tények ismertek, a kérdést mindenki döntse el maga!