Regisztráció Blogot indítok
Adatok
madscientist

0 bejegyzést írt és 289 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Sokan kértétek, hát íme Lex D'Arquebus története. Aki a „klasszikus határátkelős posztokat” szereti (már ha van ilyen), az most dörzsölheti a tenyerét, mert ez a svájci történet szerintem az: információ is van benne, ugyanakkor személyes is, és jól megírt. A képekről nem…..
madscientist 2014.07.09 17:14:36
@Lex D'Arquebus:

Szia!
Nagyon tetszett az írásod, sok mindenben a saját tapasztalataimra emlékeztet :)

Annyit tennék hozzá, hogyha hiányzik a Túró Rudi, itt is meg tudjátok ám venni :)
Mi a Coop-ban szoktuk venni, Quarilla néven fut, van sima vanillás változat (sárga dobozban) és a közepén eperízzel töltött változat is (ez piros dobozban) :)
Nagyon finom, érdemes kipróbálni, a hűtőpultban a tejdesszertekhez szokták pakolni.
Túróhoz annyit, hogy a magyar túrót, ami olyan kissé darabos, azt én sem találtam, de süteményekhez jó az itteni is, ami krémesebb. Az édeshez a Rahmquark a jobb, a sóshoz a Magerquark, mindkettő van a Coop-ban és a Migros-ban is, de Aldiban és Lidlben is lehet kapni, ne papírcsomagolást keressetek, hanem kis műanyag dobozt, hasonló a margarinos dobozhoz.
A mai poszt finoman szólva is rendhagyó lesz, ugyanakkor a magyar és az angliai lakások és házak közti különbség olyan gyakori téma, hogy úgy gondoltam, még olyan részletesen is érdemes beszélni róla, ahogyan Digger teszi mai írásában. Nem állítom, hogy nem megy elképesztő…..
madscientist 2014.06.18 11:26:24
Kissé elvesztem a részletekben, de azért érdekes olvasmány volt.
Mindig visszatérő téma ez, nem csak az angol házakkal kapcsolatban..valamelyest magam is érintett voltam az építőiparban, és én pl itt Svájcban arra konklúzióra jutottam, hogy azért otthon messze jobb házak épülnek sokszor, mint itt. Altbau is sok van, igaz ott nincs igazi összehasonlítási alap Mo.-val, viszont sok a panasz, én is laktam ilyenben. A szomszédot itt is hallani (az újépítésűben is), ez nem is kérdés, magánélete csak annak van, aki olyan nyelvet beszél otthon, amit a szomszédok biztosan nem értenek. :) De hát inkább írnak vaskos és szigorú házirendet, hogy hogyan meg miként kell csendben lenni (amit azért sokan leszarnak), mint szigetelnének rendesen. Arra, ahogy sokan mások is írták, nincs igazán igény, ők ezt szokták meg oszt kész. Én is megszoktam kb két év után, hogy mindent hallani, már fel sem bosszant. Másrészt ismerek itt több olyan 30-40 éve itt élő külföldit, akik itt építkeztek és ők azért csak belecsempészték a saját igényeiket építéskor a házba, na ott van vastagabb szigetelés, meg nem könnyűszerkezetes a ház stb. Sokan közülük mesélték, hogy jobban megérte építkezni, olyan házat, ami megfelelt volna az igényeiknek, úgysem találtak volna, plussz sokan mondták, hogy elég volt addigra a szomszédokból és csak a saját családi házban tudták, hogy nyugodtan élhetnek majd.
A mai posztban engem elsősorban az fogott meg, amikor szerzője, Bea Svájcban dolgozva rádöbben: olyan is előfordulhat az emberrel, hogy normális színvonalon élve a hó végén is van még pénze, mi több, vásárolni is tud. Azt hiszem, ezt is meg kell tanulni feldolgozni, akármilyen…..
madscientist 2014.04.02 11:40:58
@svájci sapka (ch):

"Az időjárást én is nehezményeztem, de ez egyéni megítélés, én spec. jobban szeretem, mint az otthonit. :)"

Ha már időjárás....egy idő után csak azt 'nehezményeztem', hogy (otthonihoz képest) elég későn jön a tavasz és korán a tél, mindamellett, hogy tisztában voltam már az érkezésemkor is a különbségekkel és feszt hittem, hogy mennyire nekem való ez. Fenéket! :)
Igaz idén egy szavam sem lehet, hiszen nagyon korán tavaszodott, most is kellemes, száraz idő van szikrázó napsütéssel :) Tavaly meg ugye még májusban se akart tavasz lenni, csak eső és hideg és eső és hideg :s
madscientist 2014.04.02 14:43:29
@eddie1977:

Nem vettél ki három nap szabit 'géptelenségre'?
Valld be, hogy nem bírod ki! :)
Akár az is lehetne a mai poszt címe, hogy Anglia két arca, hiszen Andrea (akinek előző írását ide kattintva olvashatjátok el) hét, ott töltött év után tulajdonképpen a szigetország és lakosai kettős portréját írta meg. Az egyik oldalon ott a csodálatos vidék, a biztos…..
madscientist 2014.03.26 13:34:00
@Pink Petsch:

Pont kifogtad, ami nem a kedvencem. :D Az, hogy nem szeretem egyébként nem jelenti azt, hogy nem vagyok hajlandó megenni.
Másrészt elismerem kajában elég válogatós vagyok. :)
madscientist 2014.03.26 16:14:18
@Pink Petsch:

A 'lerománozással' kapcsolatban annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy engem, mint Mo.-on született magyart mindig is nagyon zavart, sőt nem is igazán tudom ma sem megérteni, hogy magyar nevű, magyar anyanyelvű, csak éppen önhibájukon kívül a határ másik oldalán élő embereket, miért kell zsigerből le románozni, szlovákozni, szerbezni akármi, mikor nyilvánvalóan rosszul esik nekik és nem is korrekt.
Előfordult már többször is, amikor valakit kijavítottam (szóval nem mindenki olyan ám :) ) ezzel kapcsolatban (pl nem szlovák, hanem felvidéki magyar) azokat az arcokat, amiket kaptam na az priceless.
Elég kis nemzet a magyar, ehhez képest még egymást is képesek egyesek ide-oda rekesztgetni, sajnos.
madscientist 2014.03.26 16:56:04
@Pink Petsch:

Sajnos elég sok hétköznapi ember szájából hallottam ilyeneket, olyanokéból is, akiktől nem erre számítottam. Mindenesetre a tudatlanság és bunkóság kereteit nálam (is) kimeríti. Azért is szólok érte.
Németországban tényleg úgy van, azt, hogy maga a nép, hogy áll hozzá az lehet már más tészta. Az második kritériumnak én sem felelnék meg, ha az elsőnek még úgy-ahogy igen. :)
Augusztus közepén lesz két éves a Határátkelő, nemrégiben volt egy éve, hogy itt vagyunk az Indexen, és e két dolog egyenként is számvetésre késztetett a blog jelenével és jövőjével kapcsolatban. A számvetés eredménye egyfelől az, hogy örvendetesen nagy a közösség, sok a…..
Nemrégiben olyan levelet kaptam, amely egy szerintem meglehetősen komoly, és sokakat érintő problémáról szól, és bár kérdésekkel van tele, azt gondoltam, érdemes megosztani, már csak azért is, mert hátha másnak is van ilyen téren tapasztalata, nem csak Lacinak. „Nemrégiben…..
madscientist 2014.03.21 12:26:33
@Pink Petsch:

"komolyan, mint egy pókerparti. Lakcímkártya, tb-kártya, adókártya, römi kártya"

Erről az jut eszembe, mikor egyszer egy svájci barátomnak elkezdtem kipakolni a 'kártyapaklit', ugye személyi, lakcím, tb, adó, jogsi, nekem már volt ilyen educatio kártyám is+ a régi diákomat is elő tudtam kaparni...szegénynek fennakadtak a szemei :D
Utána meg mutatta, hogy neki van egy személyi, egy jogsi és a tb. Oszt csóközön! :)
Saját bevallása szerint bátor döntést hozott Petra, amikor párjától egy időre külön válva, alig pár hónapnyi tartalékkal belevágott egy angliai munkavállalásba, először életében. Viszont úgy tűnik, a nehézségek ellenére bejött nekik. (És szokás szerint természetesen…..
madscientist 2014.01.21 15:27:50
@DieNanny [SZ,CH]:
Igen, először én is pont az Aldinál láttam meg, hogy mennyi az annyi, itt mindig megnézem az akciós újságot és egyszer otthon is megszokásból belekukkantottam, meg hát még emlékszem az otthoni árakra is régről.
Másrészt pont a fodrászra gondoltam, mikor mondtam, hogy bizonyos szolgáltatások drágák :D Gondolatolvasó! :) Itt én még nem voltam ugyan, de egyszer majd muszáj lesz valami fodrászüzletet néznem már. Csak nagyon kevés az a fodrász, aki érdemben is tud valamit kezdeni a hajammal s nincs kedvem kísérletezni....pláne nem drága pénzért. No mindegy ez off volt...
Gyógyszerekről jut eszembe, nekem csak C vitaminnal van tapasztalatom, de azt itt olcsóbban veszem, mint otthon pl.
madscientist 2014.01.21 16:13:54
@VHB:

No igen a másik kedvenc példám a telefon.
Kb egy év telt el, mikor már biztos voltam benne, hogy itt is valami turpisság van. Otthon pillanatok alatt lement a kártyámról a pénz, pedig mindig a legolcsóbb csomagot igyekeztem választani, míg itt, ha egy hónapban egyszer feltöltöm a kártyám az már nagy dolog, s itt pedig lényegesen többet telefonálgatok. Mo.-on is általában 4-5000 Ft-os feltöltést választottam, itt pedig a 20 frankosat, kb ugyanannyi... mégis. Persze a percdíjak, meg a kedvezmények mindent megmagyaráznak.
madscientist 2014.01.21 16:13:55
@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

"A 10-szeres szorzó viszont nem igaz."

Miért ne lenne?
Rögtön tudok ismeretségből példát, otthoni nettó 80.000 Ft-os ( ami 240 Ft-jával 333 Fr) fizetése volt, miután elhelyezkedett Svájcban a 4000 Fr-os bruttóból kb 3400 maradt az elvonások után, az már rögtön 10x-es, akkor azt már meg sem említem, hogy utána jobb pozícióba került előbb brutto 5000, majd 6000-es fizetéssel. Plussz túlóra, egyéb juttatások, ő maga is alig hitte el. S még nem is érte el a plafont. Igaz, ő specialista.
S nem is egy ilyen példát tudok.

@VHB:

Még csak specialistának sem kell feltétlenül lennie.
Van itt egy raktárosként dolgozó haverom, ő is az otthoni 80-90.000 Ft-os fizut cserélte le az itteni 4000 Fr-ra. Persze ő jól tudott németül, volt már tapasztalata is, szóval ez sem lehetetlen.
Még a nyáron jelentkezett az akkor frissen Svájcba érkezett Edina. Azóta jó pár hónap eltelt már, és most itt az újabb beszámoló, amely az akkori, a kikerülést leíró történettel szemben már az első időszak tapasztalatairól szól. Nem túl hosszú, de én mindig nagy…..
madscientist 2013.11.21 14:56:53
@az igazi Trebitsch:

Sokan válaszoltak már, de azért, ha számít valamit még, leírnám, amit én tapasztaltam.
Azt leszögezném, hogy mindez szigorúan a keleti részre vonatkozik.
Az olasz nyelv nem aduász ugyan, ha nyelvtudásról van szó, de kezdetben, bármily hihetetlenül hangzik, jól jöhet. Sok helyen lehet olasz nyelven ügyet intézni, vagy van olasz nyelvű kiszolgálás is, pl patikában, orvosnál, egy-két üzletben láttam, hallottam már ilyet.
Amúgy, ha az embernek olasz munkatársai, főnöke, vagy cége van, akkor lehet leginkább hasznát venni német területen. Ez azért elég gyakran előfordulhat, pláne úgy, hogy az utóbbi időben Olaszország sem áll túl jól és onnan is sokan Svájcban próbálnak meg boldogulni. Hát ennyi :)
madscientist 2013.11.21 15:39:48
@DieNanny:

Sajnos nálam elég sokszor volt már úgy, hogy kb majdnem faképnél hagytak, vagy rámcsapták a telefont is pl, mert nem értettem a svícerdüccsöt és visszakérdeztem, vagy megkértem, hogy nem-e lehetne hochdeutschul...természetesen vannak jó tapasztalataim is, amikor ez egyáltalán nem volt gond. Sőt olyan is, mikor előre megkérdezték, hogy inkább hochdeutsch vagy mundart? :)
Szavakat már én is keverek a hochdeutschba, hogy 'szimpatikusabb' legyen a beszédem :D Ragozni, meg hasonlók én sem tudok, örülök, hogy kezdem érteni, nemcsak nagyjából, ne aggódj nekem se áll rá a szám, a német bezzeg zsigerből jön.
Egyébként egyetértek, én, aki már úgy jött ide, hogy bírtam a németet, sokkal, de sokkal nehezebben tanulom a dialektust, s mindig valahogy visszanyúlnék a némethez, pedig az sokszor nem segít, vagy félrevezet...mások, akiknek ez az első idegen nyelvük sokkal jobban haladnak.
madscientist 2013.11.21 15:39:48
@az igazi Trebitsch:

Igazán nincs mit :)
A francia tényleg többet ér, sok-sok álláshirdetést lehet látni a legkülönfélébb területekről, ahol előny avagy követelmény a francia nyelvtudás. Olyat, ahol az olaszt kérik sokkal kevesebbet lehet találni.
Igen nagy vihart kavart még a múlt héten az a poszt, melyben a Budapest Times távozó főszerkesztőjének írásából idéztem. (Egy mondatban összefoglalva: „Lady Hungary! Randizni veled kellemes, együtt élni viszont rohadtul lehetetlen.") A poszt kapcsán nem csak kommentek, levelek is…..
madscientist 2013.10.18 13:10:13
@bpetya75:

Azt halkan hozzátenném, hogy szerencsés helyzetben voltunk, mert aki kiötlötte ezt a dolgot, az egyik falu polgármestere volt... vagy 30 évig, mindig annak a pártnak a tagja volt, amelyik éppen kormányra került, mondhatni igazi köpönyegforgató, de mindenki tudta, hogy azért teszi, hogy a községnek több pénz jusson, pedig néha a penge élén táncolt ezért.
Viszont ez idő alatt, az amúgy sem szegény falu igazi gazdag falu, bezzeg község lett. Ahol minden utca tiszta, minden porta rendezett és igényes, a templomot paplakkal egyetemben felújították, új óvodát, iskolát, sportcsarnokot építettek, egy mocsaras, balesetveszélyes területet átrendeztek, ma a helyén park és tenyésztő tavak vannak halaknak, új lett a posta, nemrég a községháza szépült meg, büszkék is rá az ottaniak.
Úgyhogy szinte csak jót tudok elmondani róla, ha észrevetted sok mindent úgy alakított, hogy ne csak a pénzt vigye, hanem haszna is legyen pl a csarnokot rendszeresen kibérlik, a halakat eladják.
Másrészt ma már rég nyugdíjas, az utódja folytatja a terveket, eléggé hasonló habitus mint ő volt.
Eredetileg 4 falu állt volna össze a csatornázáshoz, de a negyedikkel nem igazán lehetett dűlőre jutni, úgyhogy még az elején ki is estek abból a bizonyos pikszisből.
A másik kettő pár éve kezdett ébredezni, az előző példáján, hogy lehet ezt így is, az egyiknek azóta a környékben legtöbbeket foglalkoztató önkormányzata lett. Zöldséges és fűszerkertjük van, a helyi menzát teljesen ellátják, eladásra is szokott jutni. Új önellátó fűtésrendszert vezettek be, ma már minden középület onnan kapja a fűtést, és most kezdtek bele abba, hogy konkrétan mindent felújítsanak.
Én úgy látom, hogy haladnak a dolgok, ráadásul most már a falvak is összefognak egymással, nem csak, ha baj van.
madscientist 2013.10.18 13:49:33
@bpetya75:

Hát igen, mindig kell egy megfelelő egyéniség is, aki keresztül viszi a közösség akaratát. De ha jól értem, akkor most nálatok is normális 'polgi' van...és hidd el sose késő elkezdeni.
madscientist 2013.10.18 15:50:21
@bpetya75:

Ajjajj, akkor lesz mit/kit rendbe tenni. Amúgy a másik falu, amivel az előbb példálóztam még, is ugyanígy volt kb két ciklussal ezelőttig.
Pasáskodó polgi és a sleppje, nép megunta, sarkára állt, ugye kellett egy értelmes jelölt, akadt is szerencsére, megszavazták, kb egy ciklus kellett, hogy a 'spanok' megértsék nem úgy van az, mint régen. Jah és dolgozni is kéne ám. Azóta kuss van és halad is valamerre a falu, polgit újraválasztották, a sleppből sokan megfutamodtak, nagyon sokan lecserélődtek. Szóval nem lehetetlen, viszont tény, hogy sok időre van szükség mire a régi rossz dolgok kikopnak.
Több olyan külföldet is megjárt ismerősöm is van, aki hosszabb-rövidebb ideig élt Magyarországon, esetleg most is ott él. Vannak köztük magyarok, akik több évtizedes külföldi élet után tértek haza, és vannak külföldiek, akik valamilyen oknál fogva letelepedtek Magyarországon.…..
Határátkelő Lakásból otthon 2013.10.11 06:45:00
Vajon melyik az a pillanat, amikor egy lakásból otthon lesz? Érdekes helyzetet teremt persze az is, amikor külföldre kerülve meg kell barátkozni a helyi szokásokkal, például Svájcban azzal, hogy nincs függöny az ablakokon. Ma folytatódik Ildikóék svájci kalandja, melyben…..
madscientist 2013.10.11 16:19:16
@Mr. Long [wannabe Briton]:

Láttam itt már olyat párszor, amiről írsz, de nem, utána nem szoktak még téglát is hozzáépíteni, ami faház, az faház, egyébként igazad van, az is nagyon kedvelt még. Nekem ezek (sem) jönnek be igazán. Viszont gyorsan megvannak, néhány hónap, utána költözhető.
Ahogy pl mi is otthon építkezünk, azt itt sok esetben nem is igazán tudják értelmezni. Kollégáim néha kérdezősködnek erről-arról és csak néznek nagyokat, mikor mondom, hogy a mi téglaházunk pl 50 cm-es válaszfalakkal és 80 cm-es főfallal rendelkezik. Sokuk leginkább faházban tud gondolkodni. Ugye ahány ház, ország, annyi szokás.
madscientist 2013.10.11 17:00:07
@Mr. Long [wannabe Briton]:

"bar a gyerekek hamar megtanuljak mikor bantja apa anyat estenkent :) "

Hát ez az, az egyik fő problémám az ilyen építményekkel (a magánszféra ugye). :)
Amúgy a faház olyan szempontból tényleg nem rossz, hogy jól tartja a meleget, ellenben mégis jól szellőzik, mert mintha lélegeznének a falak (nem összekeverendő a huzatossal) :)
madscientist 2013.10.11 18:15:11
@tilmir:

Khm, valami hasonlót gondolok egyébként én is, csak nem akartam ennyire nyersen fogalmazni. :)
Amikor az ember úgy dönt, külföldön folytatja életét, bár nyilván sejti, de tudni a legritkább esetben tudja, lelkileg is mennyire nehéz időszak következik az életében. A helyzetet súlyosbítja, ha gyerek(ek) is érintett(ek). A mai poszt szerzője, Anna, ezzel a kérdéssel…..
madscientist 2013.10.09 11:38:51
@bpetya75:

"Ami a híreket illeti, azok piszkosul egyoldalúak tudnak lenni. "

Pont ez a bajom, bár nem nézek túl nagy gyakorisággal magyar híreket, megrémiszt, hogy egyik híradó rosszabb, mint a másik.
Merem ezt úgy kijelenteni, hogy követem az itteni híreket is, azt viszont elég rendszeresen és azért itt nem annyira megszokott egyfelől megközelíteni egy-egy témát, ügyet. Még úgy is, hogy itt is van ilyen, meg olyan oldali sajtó is.
Persze abban igazad van, hogy az tudja csak igazán mi is történik élesben, akivel történik éppen.
madscientist 2013.10.09 12:33:27
@bpetya75:

Tudni, hogy épp mi történik, meg érteni (mármint, hogy mi, miért, hogyan?) két különböző dolog, nálam legalábbis. :)
Bár engem vagy a családot nem érint ez a dolog (sem), mivel nincs iskoláskorú gyerek még a távolabbi rokonságban sem. Akik voltak már rég felnőttek, újabbak pedig nem születnek, lévén nem vállal senki. Ez is ugye napjaink trendje...
madscientist 2013.10.09 18:07:28
@tsabus:

"egy másik nyelv megtanulásától veszi el az időt"

Miért venné el? Minél több nyelven tanul/tud a gyerek, annál könnyebben veszi az újabb nyelvek 'akadályait' is. Fejlődik a logikája a többi nyelvhez is, inkább serkenti a nyelvtanulást, mint gátolja. Saját példámon tudom levezetni, hogy minden megtanult nyelv segíti a többi (akár hasznos, akár nem) 'felszívódását', befogadását is.
Ma tovább boncolgatjuk a nyelv és határátkelés kérdéskörét (a sorozatot Max kezdte a minap, posztját itt olvashatjátok el), ezúttal Tilmir svájci tapasztalatait olvashatjátok. Ami nekem külön tetszett, hogy sok saját példát hozott, folytassuk tehát innen a…..
madscientist 2013.10.08 16:31:37
@Barátusz:

Ez meg a másik, amiért fontos és érdemes.
madscientist 2013.10.09 06:53:59
@Barátusz:

Biztosan ezzel is mindenki máshogy van, nálam viszont ez is szempont, az előző ilyen posztnál is írtam, hogy a saját anyanyelvemen (amiből nekem 'csak' egy van) tudom magam a legpontosabban, legválasztékosabban és legszebben kifejezni.
Szeretném, ha egyszer majd a gyerekem is ugyanígy tudná.
Ez nagyon egyéni dolog, vannak családok, ahol tényleg nem mutatkozik rá túl nagy igény. Van, ahol meg nagyon komolyan veszik és olyan következetesen végig is csinálják, mint az általad említett családban is.
Határátkelő Mennyit kerestek? 2013.10.04 06:45:00
Mielőtt bárki a szívéhez kapna, természetesen nem érdekel senkinek a fizetése, ám Heni mai (erősen rendhagyó) írása éppen arról szól, hogy miért nem vagyunk képesek békén hagyni a másik magánszférájának olyan részeit, amelyhez valójában semmi közünk. A poszt…..
madscientist 2013.10.04 12:51:25
@Mammaroza:

Igazad van.
madscientist 2013.10.04 16:45:32
@kacce:

Szia!
Már az előző blogon is kommenteltél, ha jól emlékszem.
Üdv itt megint! :)
Az is rémlik, hogy mindig a pozitív hozzáálláést emlegetted, meg, hogy ki mit "vonz be".
Hát ez is ilyen dolog, valószínűleg pont az illetőnek nincs sok fogalma arról, hogy mi az igazán nehéz megélhetés, persze mindig ők mondják a legjobban, hogy menyire nehéz.
madscientist 2013.10.04 16:45:32
@tucano:

Így van, ennek ellenére van olyan, hogy egyes (nem normális) főnökök mégis megpróbálkoznak, a nyilvánvaló ellenére...és nem csak külföldiekkel, itteniekkel is simán. Utána meg meglepődnek, ha rájuk száll az unia, vagy egyéb jogvédő szervezet munkajogásza...:P
De hát így van ez, tróger mindenütt van. Legalább a jogokat meg lehet védeni, ugye az sem mindegy, hogy van e, aki veri az asztalt.
Nyelvvesztés és identitás a mai poszt témája, aminek előzménye, hogy megkértem az országfelelősöket, írják meg, hogyan lehet megőrizni és továbbadni a magyar nyelvet külföldön, milyen a személyes tapasztalatuk. A sorozat első részében max val írását adom közre –…..
madscientist 2013.10.03 16:52:59
@vajdasagi:

Érdekelne :)

Amint azt fentebb már írtam, hogy gyakorlatilag csak a gyerekemmel kapcsolatban érzek felelősséget, hogy átadjam a nyelvet (azt mindenképpen), ezzel pedig biztos, hogy valamilyen szinten az identitást is. Hogy azután ő a saját gyerekének mit és mennyit ad át, az sok tényezőtől függ, de mivel elsősorban ő neveli a gyereket, mert mégiscsak az ő gyereke, ez a saját személyes döntése lesz. Én biztos nem fogok sikítva kirohanni a világból, ha az unokának nem lesz túl sok köze a magyar nyelvhez, identitáshoz. Valószínű hozzá is magyarul beszélnék, ha kettesben lennénk, de ezen még van időm csiszolni, nagyon messze van.
Másrészt, ha a gyerekem ide születik és itt is nő fel, akkor nagy valószínűséggel nem magyar lesz a párja is, akár egy valamilyen harmadik nációból való, szóval ki tudja milyen felállás várható. De akár így lesz, akár úgy lesz, majd ahhoz kell alkalmazkodni.

Egyébként ismerek egy itteni albán származású párt, mindketten itt nőttek fel már és egymás közt is jobbára csak svícerdüccsül beszélnek, albánul ritkán, pedig otthon csak albánul beszél a család, így elvileg az is közös nyelv és mégsem.

Ha nem túl személyes engem érdekelne, hogy hogyan érint ez 'nyelvi-generációs probléma'? Mármint második generációs vagy?

"Nincs ám olyan, hogy abszolút igazság..."

Minden szavával egyet értek, különösen manapság, mindenkinek a saját igazát kell megkeresnie, de semmiképp nem ráerőltetni másokra.
madscientist 2013.10.03 16:52:59
@Mr. Long:

Akkor hiba egy szál se! :)
madscientist 2013.10.03 16:52:59
@Mr. Long:

Hát nem is tudom, jó oké saját, szabad döntésem volt, hogy máshol próbálom meg, de gyakorlatilag azért, mert Mo.-on azt láttam, ha nem is halnék egy éven belül éhen, de szépen lassan csúsznék lefelé, tervezni nem lehet, amitől borsódzott a hátam. Így aztán nem sok lehetőség maradt, úgyhogy kicsit önszántamból jöttem el, kicsit meg nem.
Ettől én még nem szoktam vagy szeretem fikázni Svájcot, bár igaz, hogy néha nehezen élem meg a tudatot, hogy 'ha ezt így nem is, de ennek úgy a felét otthon mért nem lehet?' Látom az árnyoldalakat is, azt is leírom, de ami jó azt is. Mo.-ot sem emelem az egekbe, de nem is hordom le, mért tennék ilyet?
A magyarságtudatról csak annyit, amit már írtam is, nekem nem okoz gondot itt magyarnak lenni, sőt itt vagyok igazán az, meg hogy elveszteném attól sem tartok, szerintem belém ivódott már kiirthatatlanul. Lehet ezt így is, de abban igazad van, hogy sokan másként tesznek, én azért őket is megértem valahol.
Azzal kezdem, amivel a mai poszt szerzője is kezdi: alighanem komoly indulatokat kavar majd a mai írás, de én fontosnak tartom, hogy a határátkelés ezen vetületéről is szó essék. Eperke Svájcban dolgozik, prostituáltként a testéből él. Természetesen senkinek sem javaslom ezt az…..
madscientist 2013.10.01 15:03:22
@Bebbi:

Igen, ez sajnos így van, nekem sem büszkeség, pláne, hogyha az ember fiatal, nem csúnya, magyar lány, akkor biztos kupiban dolgozik. Ez szokott az első asszociáció lenni.
Sok más itt élő magyar nőtől is hallottam már ezt a panaszt, holott egyikünknek sincs semmi közünk a szexiparhoz és nincs is rá szükség. Szerencsére.
De hiába az emberek Svájcban is szeretnek általánosítani.
madscientist 2013.10.01 15:03:23
@tucano: @tableno: @Don Kartasch:

Ahogy én látom a helyzetet, kb az van, hogy a csajok olyan átlagosak, vannak csúnyábbak, meg persze csinosabbak, de olyan hű de szép csak igazán elvétve akad. Másrészt, ami szerintem ugyanolyan fontos,ha nem fontosabb, hogy nem túl változatosak, van 3-4 típus, meg ezek kombinációi, aztán kész, kifújt. Ez a tapasztalat szigorúan német részre vonatkozik, a többiről nem tudok nyilatkozni..egyenlőre.
Na most, ha csak a kelet-európai lányokat vesszük, a változatosság nagyobb, és akkor még arról, hogy szép e, csinos e nem is beszéltünk. De általában azok is. Szóval nagyon valószínű, hogy ez is szerepet játszik, jah és még a többi szintén nagyon keresett ázsiai és újabban karibi, vagy latin nőkről nem is beszélve, mert ők szintén nagyon keresettek. Nem csak prostinak, barátnőt, feleséget is rengeteget látni belőlük.
Igaz a véleményem a témában csak fél vélemény, lévén nem vagyok férfi :D
madscientist 2013.10.01 15:03:23
@markdarcy:

Pedig lehet, B Bewilligung-tól kezdve.
Egészen újszerű sorozat első részét olvashatjátok ma. Voltaképpen egy svájci határátkelés naplójáról van szó, Ildikó és családja történetéről. A formátumnak köszönhetően a sztori és a tudnivalók a szokásosnál lassabban bontakoznak majd ki, ugyanakkor sokkal több…..
madscientist 2013.09.20 09:19:57
@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

Szerencsére a szárító programot csak nagyon ritkán veszem igénybe, számomra valahogy még mindig a szabad ég alatt száradt ruha érzése, illata a legjobb :)
Másrészt ezen az egy pzs-s kalandon kívül más bajom nem sok volt még közös mosógép és használata ügyében. Remélem nem is lesz. Amiket még írtam jobbára barátok, kollegák mesélték, pl 'már megint nem tudtam az időpontomban mosni' és ennek mindenféle verziói.
Ahol most lakok, ott kb 2-3 fő, lakás használja a pincében lévő gépet, ebből egy jómagam volnék, egy másik fő pedig, ha havonta egyszer elindítja kb...szóval nincs rá túl nagy igény, szerintem én mosok a legtöbbet, heti egy-két adagot. Így aztán külön mosónapja sincs senkinek, a gép minden nap szabad préda, aki előbb odaér, eddig még minden mosást sikerült időben elintéznem. Egyszer merült fel, hogy lesz mindenkinek napja, de ezt a lakók nagy része (így sincs túl sok) leszavazta :)
Itt pénzbedobós rendszerrel megy, de nem csal a gép, pedig figyeltem, eddig mindig ugyanannyiból jött ki ugyanaz a mosás, program. Takarítani-fertőtleníteni én is meg az egyik másik szomszéd is szokta, szóval elég tiszta szokott lenni, azért én minden mosáshoz adok fertőtlenítő adalékot (néha szódabikarbónát) is, az a biztos. Viszont én nem dobtam hátast egyik itteni mosógéptől sem, amihez szerencsém volt, eddig összesen 3 darab. Otthon is volt legalább ilyen jó gépem, tudott mindent, amit ezek is, kivétel a szárítás, de az nekem úgyis minek...
Ez a közös mosókonyha azért is van sok helyen valószínűleg, mert főleg a régi építésű házakban, de sajnos sok újabban is rettenetesen nem hangszigetel sem a fal sem a padló, így kiszúrás lenne a szomszéddal egy éppen a feje felett zakatoló gépezet, gondolom én...
Bár úgy vettem észre, hogy a frissen, újonnan épülő tömbökbe már egyre inkább a saját mosókonyhára fektetik a hangsúlyt.
Vagy olyan megoldás van, hogy két-három lakásonként van egy gép, ez főleg családok szempontjából nagyon jó.
Svájc és Magyarország sok szempontból összehasonlíthatatlan, mégis érdekes kérdés, vajon mi hiányozna annak, aki ott él, ha vissza kellene költöznie. A kérdést feltettem az összes országfelelősnek, lássuk, milyen válaszokat ad rá a Svájcban élő Tilmir! "Mi hiányozna…..
madscientist 2013.03.13 15:43:19
@bpetya75:

Az biztos. :)
Amúgy azért is hatott meg a sztori, mert kicsit a gyerekkoromra emlékeztetett, tudom jól, milyen az mikor 'meg van szorulva' az ember.
Kár, hogy sokan elfelejtik felnőttként honnan jöttek...
madscientist 2013.03.14 09:40:22
@bpetya75:

Ebben egyetértek veled, persze van, hogy van értelme a specializálódásnak, de előfordult már, hogy 'a mindenhez, de semmihez' értő k-európai kollega oldott meg 'világrengető' problémákat a svájci specialist helyett.... van ilyen is olyan is.
Ahogy az életben általában, itt is a középút lenne a helyes, nem szabad túlzásokba esni.
Építkezésen tényleg gyorsabb lehet a szalag munka, ebben zopilote-val értek egyet, meg itt amúgy is rögtön, de legalábbis azonnali határidővel kell megcsinálni.

Viszont érdekességképpen sok helyen hallom már, hogy itteni munkahelyen egyre inkább szeretik azt, aki sok vagy több mindenhez (jól) ért és nem ún. 'fachidiot'. Valamint sok helyen hajlandóak befektetni a munkaerőbe, hogy több mindent be/megtanuljon, minél sokoldalúbb legyen. Ezért is becsülik meg a (jó) külföldi szakembert, ők már gyakran eleve ugye így érkeznek.
madscientist 2013.03.14 10:12:52
@bpetya75:

Pontosan. Szerintem attól, hogy valaki több területet is ismer egyébként, még lehet mindegyikben jó (vagy csak nekem eddig ilyenekhez szerencsém), persze valószínűleg csak egy-kettőben lesz kiemelkedő, de ez még mindig jobb a munkáltatónak is, mint az, ha csak egy valamihez ért jól...ezt már lassan itt is kezdik díjazni.
Mi hiányozna mostani életedből, ha visszaköltöznél Magyarországra? Ezt a kérdést tettem fel az országfelelősöknek, és érkeznek is a válaszok. Ma például B-től Franciaországból, aki ír kulturális sokkról és beilleszkedésről is, mi több, az is kiderül, mi nem hiányozna. (A…..
madscientist 2013.03.05 11:28:10
@tilmir:

Igen, én ezt nem mertem így leírni, nehogy lehazugozzanak, de tény, hogy itt még mindig nagyon sokan ledolgozzák a napi 8 órát, hétfőtől-péntekig oszt jó napot! (Csak zárójelben és nagyon halkan, vagy annyit se mert részmunkaidőznek...)
Nálunk, ha szombaton is netán dolgozni kell, mert sürgős, kész kell lenni, akkor megy a 'jajj ne má', meg mindenkit a rosszullét kerülget szabályosan...ehhez képest odahaza kb természetes volt, hogy szombaton is menni kell, meg amúgy is tovább maradt az ember minden nap.
Ettől még itt is vannak, akik műszakoznak, vagy idióta munkarendjük van stb, de nem érint olyan széles rétegeket, ahogy tapasztalom.
Meg ugye eleve vasárnap abszolút semmi nincs nyitva, de múltkor pl a gemeindénk nyitvatartását, akarták módosítani mindennap 9-18-ig (eddig csak csütörtökön volt így). Nem lett belőle semmi, mert a gemeinderat úgy döntött, hogy nem, mert akkor mindennap többet kéne bent lenni a dolgozóknak és plusz embert is fel kellene venni, amit indokolatlan tehernek tartanak és nincs arányban a vele szemben lévő igénnyel. Megoldás: ahogy eddig is, ha valaki mindennap délután 4-ig nem ér oda, vagy a csütörtöki hosszított nyitvatartás sem jó, akkor mint mindig lehet extra időpontot kérni, az ügyintézővel egyeztetni, akár szombatra is. Jut is marad is, ügyfél elintézheti a dolgát, a dolgozónak pedig marad magánélete is. :)
madscientist 2013.03.05 11:38:32
@jewel79bp:

Ha logisztika, akkor abszolút érthető. Van is itteni logisztikában dolgozó ismerősöm, ott pl 8 órás műszakok vannak, de fixen mindig ugyanaz a műszakja egy embernek, pár hónap után csere, csak néha van, hogy 'ugorj már be, mert xy kolléga betegszabin van'. Szombaton csak kivételes esetben kell dolgozni.
madscientist 2013.03.05 16:41:32
@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ha már csoportosítasz, a magyar nőkről nem tudnál egy ilyen kategorizálást készíteni? Csak úgy kíváncsiságból...
Az unortodoxia korát éljük (...), mármint itt a blogon, természetesen. Ennek jegyében ma is egy új típusú poszt jön. A szerzője Stacey, aki ugyan éppen határátkelés előtt áll, ám egy amerikai barátja felkérésére megpróbálja összeszedni, mi az, ami szerethető, ajánlható…..
madscientist 2013.02.28 10:19:08
Mikor országváltás mellett dönt egy ember, sok dolog eszébe sem jut(hat), hogy máshol mennyire más lehet az, ami eddig odahaza annyira végtelenül természetesnek és magától értetődőnek hatott.
Főleg akkor tűnik ez szembe, ha nincs túl messze a célország, az új lakóhely, és esetleg nem számol akkora változásokkal.

Személy szerint 'bezárva' hegyek és dombok közé nagyon tud hiányozni az alföld tágas és metsző kék ege, a végtelen horizont látványa, a sok beépítetlen terület, ami itt olyan nagy luxus, ott pedig magától értetődő. Ugyanígy sosem gondoltam volna, hogy hiányozhat az otthoni napsütés, az az igazi éles,fehér napfény, ami szinte 'megröntgenez', nyáron pedig szó szerint perzsel, pedig nem vagyok egy nagy napimádó és mégis.
Ahogy olvasgatom itt a blogot, sokan írják, hogy máshol is, pl Hollandiában akár a tegnapi cikk nyomán, milyen nehéz lakáshoz jutni, mennyit kell várni, sok helyen mennyire általános és természetes a lakáshiány, a hellyel való spórolás (kényszerűségből sokszor) és az ebből adódó nyilvánvaló másság, vagy akár kisebb-nagyobb kényelmetlenségek is. Én ebből, ezekből pl otthon nem igazán tapasztaltam semmit, pedig nagyobb városban is éltem (Bp szerintem külön kategória).
Mióta ezzel szembesültem, nagyon megbecsülöm ezeket a dolgokat.
Hirtelen ennyi jut eszembe, nyilván adott ország szempontjából is nagyon függ, hogy mit lehet, mit érdemes kiemelni érdekességképpen.

A poszttal kapcsolatban én is kicsit több kifejtést vártam volna magától a posztolótól, az utolsó pár soron kívül. No mindegy, egyébként jó kezdeményezés. :)
madscientist 2013.02.28 12:36:42
@mommmmo:

Ez mindent hasznosítsunk újra, vagy legalább adjuk olyannak, akinek kell tényleg így van. Nekem erről még sokszor egyesek gyűjtőszenvedélye ugrik be, látván sokfelé rengeteg már tényleg hasztalan és rossz állapotú lim-lomot udvarokban, melléképületekben felhalmozva (sajnos).
Ettől függetlenül tényleg igaz amiről írsz. Nekem pl egy volt tanárom, aki elég sokat élt, tanult és dolgozott az USA-ban és elég gyakran mesélt is az ottani dolgokról (hiába no örökké faggattuk), amiről írtál azt pl kifejezetten nehezményezte (persze ettől még nagyon sok jó dologról is mesélt). Akkor tűnt fel neki a dolog, mikor pl kollegái, diákjai költöztek és rengeteg cuccukat kiszanálták, kitették az utcára, ami nem kellett és szabadon lehetett elvinni belőle. Így pl nagyon sok könyv, főleg szakmai jellegű is a kupacra került, azaz kidobták, mert inkább ott ahová költözik újonnan megveszi (úgy olcsóbb, mint a szállítás). Sajnos legtöbbször ezek a könyvek a szemétben kötöttek ki, mert szakmai jellegű révén nem sokaknak kellett belőlük...Természetesen ez neki is és anno nekünk is pazarlósnak és nem túl környezet tudatosnak tűnt.

A díszítésről annyit, hogy abban nem ismerem az 'amerikai' szokásokat, de az biztos, hogy Mo.-on sokan azért is készítik maguk otthon a díszeket, mert úgy olcsóbb (az üzletekeben a készek elég drágák), másrészt az úgy biztos egyedi lesz :)
Harmadrészt és nem utolsó sorban pedig azért is nem dobál ki sok ember ilyesmit, mert a karácsonyi díszek közt lehet rengeteg a személyes és vagy öröklött családi tárgy, pl a horgolt angyalka sereget, amit egy kedves idős nénike készített biztos nem dobnám vízkeresztkor a kukába. :)
madscientist 2013.02.28 13:30:04
@mommmmo:

Bár én személyesen nem online 'vateráztam' még, van ennek egyfajta közvetlen falusi változata is, ott a licita pl, tudom máshol jelenthet mást is, de mifelénk akkor van ilyen mikor idősek meghalnak marad utánuk a ház meg sok-sok személyes dolguk. No olyankor van a licita, van aminek fix ára van, van amire licitálni lehet, van amit az örökössel kialkudni és van, ami grátisz, csak vidd ne itt legyen :D Na ilyenkor is lehet szép és sokszor értékes dolgokat begyűjteni, legtöbbje nagyon eredeti és egyedi, ha nem épp egyetlen darab. Néha elámul az ember miket őrizgetnek az idősek. Mondjuk ez régebben inkább volt divat, mikor még nem volt ennyi internet hozzáférés mindenhol. Mégis valahonnan mindenki tudomást szerzett róluk (van egy sejtésem hogy a falurádió volt a tettes), mikor lesz és hol, általában nagy volt az érdeklődés rá, mondhatnám jöttek hetedhét határból és nem sok minden maradt meg kidobnivalónak, ellenben mindenki jól járt.
A vatera amúgy biztos nagyon jó dolog, kolléganőm ott jutott pl hozzá áron alul egy nagyon fajintos láncfűrészhez, ami nagyon kellett már a ház körül. Bár ehhez elég sokáig napi szinten nézte az ajánlatokat, de szerinte nagyon megérte várni :)
Hollandiában komoly hagyományai vannak az önkéntes munkának, odafigyelnek egymásra az emberek, és még környezettudatosak is. Persze a sok pozitívum mellett akadnak hátrányok is, például a lakáskeresés ott (sem) egyszerű – mint erre mai szerzőnk, Anna is rájött. „2012…..
madscientist 2013.02.27 10:40:30
@tanato:

Szerintem is simán lehet akár magyar is a fiú, bennem magamtól fel sem merült volna, hogy nem az. :)
Magyarországon azért elég sokféle kinézetű embert lehet látni.
Rengeteg olyasmi az oktatók és diákok közti kapcsolatról, az együtt gondolkodásról, a csalás elutasításáról, a minél szélesebb látókör támogatásáról, aminek Magyarországon is igencsak helye lenne – derül ki Zeeuws Meisje összegző írásából. (Korábbi posztjait itt…..
madscientist 2013.02.13 17:05:32
@tableno:

Ebben tökéletesen igazad van.
Én személy szerint se a közgazdaságtant se, se más gazdaságtudományokat nem tartok büfészaknak, Isten ments, hogy csak egy ilyen gondolatom is legyen.
Nyilván nem a magyar szakemberek úgy en block állnak fölötte bármely más nemzet szakembereinél (remélem nem ez jött le az előző kommentemből, mert nem ezt állítottam), de egyes területeken lehetnek jobbak másoknál. Úgy ahogy pl máshol komolyabban felkészültebbek a közgazdaságtanból, így abból más előnyük is származik.
Másrészt mi okom volna más nyugati (szak)emberek véleményét megkérdőjelezni, mikor azt mondja x-y szakma képviselőire, hogy a Magyarországon végzettek felkészültebbek, jobbak, mint pl a sajátjaik?
madscientist 2013.02.13 17:21:38
@tableno:

Így már rendben, értem, hogy érted. :)

Saját jól felfogott érdekében az országnak sürgős lépésekre volna szüksége. Ezeket nyilván nem tudnám most pontosan megnevezni, mert nem vagyok hozzáértő, viszont érzem és tudom, hogy szükség volna rá. Mostanában égetőbben, mint bármikor, a linkelt cikk is ebben erősít csak meg. Ezek mellett azon sem lehet csodálkozni, hogy pont azok a 'szakemberek', akiknek esélye van, mert jók/kiemelkedők elsősorban és egyre jobban elvándorolnak. Meg ugye az sem, hogy ezen a blogon a legtöbben már nem Mo.-ról írnak. Az a bizonyos 'nemzeti tragédia' mintha önmagát generálná...
madscientist 2013.02.13 17:37:21
@tableno:

:) Dátumra épp rá se néztem, de akár mostani is lehetne.

A cikkben felvetődik, hogy a 80-as években felszedett 'tudást' erőltetik ma is.
Nah erről eszembe is jut egy sztori még diákkoromból. Egyik alapozó tárgyból, mikor már nagy nehezen eljutottunk az anyag végére vizsga előtti utolsó előadáson prof azt mondja, idézem:
'Jó, akkor ennyi lett volna, de azért, ha ezt most valaki mindet szépen megérti, megtanulja, nehogy azt érezze, milyen modern tudományokat ismer. Khm, amit eddig vettünk az max a 19. század elejéig nyúlik, jó, szóval a modern tudomány az majd kicsit később jön!' :D
Határátkelő Svájci horrorsztori 2012.11.30 06:58:00
Mint a címből is kiderül, nem lesz egy vidám poszt a mai, de nem árt, ha a külföldi munkavállalás árnyoldalait is látja, akit ez érdekel. Szerzője, Nyauka Vauka egy svájci au pair munkát vállalt be, és (talán nem meglepő a felvezetés után) ma már nagyon bánja. Hogy miért, az…..
madscientist 2012.11.30 16:45:36
@váj mí:

Mé nem elég? :)
Mér? németeknél mit jelent a nemzeti öntudat?

Jah közben eszembe jutott még Roger Federer, aki bármit is tesz, azzal itt mindig címlapon van, ha játszik vagy tv-ben szerepel, akkor adásban van, sőt ismétlik is. Múltkor elektronikai áruházba tv-knél is pont az ő egyik meccsét adták, hát a tömegtől nem lehetett látni, hogy milyen tv-k vannak, mind ott csápolt, ha nyerésre állt ujjongtak, ha fordult a kocka hőbörögtek. Ez nem tudom mennyit számít..:)
madscientist 2012.11.30 17:04:15
@váj mí:

Biztos vannak, meg sokféle népi szokás, hagyomány, a népviselet az még most is nagyon megy jeles alkalmakkor, meg népzene is, akár modernebb formában is, ha ilyesmire gondolsz.
Na de most megyek, mert beüt a hétvége. :)
madscientist 2012.11.30 17:18:04
@váj mí:

Ok. Nincs mit. :)
Mi más is lehetne, mint Moszkva? (Na jó, akad még egy-két ötletem...) A mai történet tehát onnan érkezett, Annamária írta, aki egyszer már jelentkezett az orosz fővárosból. Kiderül, tényleg olyan drága város-e (és ez mit is jelent pontosan), de szó lesz sok minden más,…..
madscientist 2012.11.29 09:43:43
@nyuszigonosz:

Ez nagyon szubjektív dolog, ugye két embernek még ugyanaz a ruha sem szokott tetszeni. Ennyi.
Attól még, hogy ezt tapasztalom, nekem is van néha olyan napom mikor rácsodálkozok egy-két dologra a nyelvben.

@La Pantera:

Így van, nekem elég soká kellett/kell keresnem, az angolban nem, másoknak meg máshogy. :)
madscientist 2012.11.29 09:59:23
@fhdgy:

Na én más nyelvűeknek, ha kérdezik mindig azt mondom:

A magyar nyelv nem nehéz egyáltalán...(pókerarc és hatászünet) annak aki anyanyelvi. Jókat szoktak rajta nevetni. :P
madscientist 2012.11.29 10:03:22
@váj mí:

Hát no, nekem is meg van a véleményem azokról, akik már-már szándékosan irritálják/provokálják ezzel embertársaikat. (Jobb szórakozást nem találnak?) Nyilván mindenkinek az anyanyelve a legtermészetesebb, magától értetődőbb dolog a világon, bármilyen nyelv is legyen az.