Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Facehugger

0 bejegyzést írt és 99 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Húsz évvel ezelőtt, 2000 augusztus 12-én (helyi idő szerint 11 óra 28 perckor) döbbenetes katasztrófa történt az észak-európai Barrents tengeren: egy hadgyakorlat közben (a partoktól alig 140 km-re): váratlanul robbanások rázták meg a világ legnagyobb és legmodernebb atommeghajtású…..
Facehugger 2020.08.03 13:29:39
Pár dolog. Ez nagyon érdekes téma, érdekel is régóta, és olyan hihetetlen szerencsés vagyok, hogy a munkám miatt jártam tengeralattjárón. Nem múzeumban, hanem hadrendben álló hajón.

A vészkijáratok zsilipkamrák. Általában kettő van minden tengeralattjárón, a torony előtt és után. (Maga a torony is egyébként az, csak arra nem lehet kívülről mentőtengeralattjáróval dokkolni.) A zsilipkamra lényege, hogy bemész, bezárod a belső ajtót, nyomáskiegyenlítés történik, vagyis elárasztás, kinyitod a külső ajtót, kimész és visszazárod. Ezen lépések mindegyike fontos. Bármelyik hiányzik, bukó. Pl. ha nem lehet elárasztani, mert megsérült a rendszer, nyithatatlan lesz a külső ajtó a nyomás miatt.

Tehát ha a Kurszk egy matróza el is tudta volna hagyni a hajót, ha nem zárja vissza a külső ajtót, a többiek benn rekednek. De mint kiderült, a zsilipkamrákat elárasztva találták meg a brit búvárok. (Igaz, lehetséges, h ezek lassan teltek meg vízzel.)

A külső mentés esetén, tehát ha egy mentőtengeralattjáró dokkolni tud a mentőnyílásra, akkor is csak abban az egyetlen esetben tudja kimenteni a túlélőket, ha a rendszer sértetlen.

Egyébként volt már olyan, h egy legénység a torpedóvető csövön keresztül hagyta el a hajót. Egy ilyen biztosan történt, a szovjet Csendes-óceáni Flotta egy Victor-osztályú SSN-je (NATO-kód) süllyedt el sekély vízben egy nyitva hagyott nyílás v szelep miatt még az 1980-as években, a próbamerülésén. A hajótest intakt maradt. Nem volt robbanás, az elárasztott kamrákat lezárták, a reaktor leállt, és a hajó érintetlenül leült a tengerfenékre. Persze, a topredócsöveket is nyitni, elárasztani, zárni stb. kell, de ott meg tudták oldani. Hihetetlen szerencsével egy-két matróz halt csak meg (a csak idézőjelben), nem a teljes legénység. Sokaknak keszonbetegsége lett, de nem fulladtak meg az elsüllyedt hajóban. A tengeralattjárót később kiemelték és újra hadrendbe állítottak. Hihetetlen történet önmagában, filmet érne. A szovjetek természetesen letagadták. A kapitányt parancsmegtagadásért a Gulágra küldték.

Valóban, a keszonbetegség jobb, mint a biztos halál. Ha gyorsan barokamrába, (rekompressziós kamra, hiperbár kamra) kerül az illető, aki dekózás (dekompressziós megálló) nélkül feljön, túlélheti. De ez itt lehetetlen volt.

100 méter mélységből lehetetlen az előtt felérni, hogy meg ne fulladnál. Nem úgy jössz felfelé, mint egy gyorsvonat, vagy magától, mint egy dugó. Úszni kell, tempózni, az izmok működtetése felemészti a tüdődben levő oxigént, sokkos állapotban vagy, koromsötétben vagy, jéghideg vízben, úgy ver a szíved, mint az állat. Minden egyes mozdulattal kevesebb ideig bírod.

Visszakereshetők olyan esetek, amikor búvárok dekózás nélkül feljöttek nagyon mélyről, és vagy meghaltak, vagy nem, persze, embóliát kb. mindenki kapott, de ők palackkal jöttek, nem egyetlen levegővel.

A PADI szabályai szerint az emelkedés maximális sebessége 18 m= 60 láb / perc lehet. Tehát nem ez az ideális, hanem ez a maximális megengedett. Ez nagy különbség. Egyébként a PADI-nál 5 méteren=15 lábon meg kell állni min. 3 percre, akármilyen mélységből is jössz fel. A dekompressziós betegség nem játék. És amúgy is kötelező a lassú emelkedés.

Miért nincs oxigénpalack? Van, és mentőcsuklyák is vannak, ami kb. olyan mint egy mini búvárharang, a fejre kell ráhúzni, saját palackos oxigénellátása van pár percre. Arra szolgál, hogy ha a vészkijáraton el tudod hagyni a hajót, ne fulladj meg, amíg fel nem érsz.

A hajóban központi oxigéncsövek is van, végig a mennyezeten, amelyen kb. 2 méterenként csatlakozások vannak. Oda tudsz csatlakozni az egyéni mentőfelszereléseddel. Pl. tűz esetén, füstben is hasznos ez, hogy a központi sűrített levegőt szívod, és nem a füstöt. Tehát rácsatlakozol, dolgozol, lélegzel. Ha haladnod kell máshova a hajóban, lecsatlakozol és felmész a következőre, aztán a következőre, és így tovább. Mondjuk, borzalmas és nyomasztó lehet fütsben botorkálni, és keresni a csatlakozási pontokat, de még mindig jobb, mint füstmérgezésben meghalni.

A fedélzeti tűz az egyik legkomolyabb kockázat. A brit flottának van egy szárazföldi bázisa, ahol a tűzoltást élesben gyakorolják. Egy többemeletes fém épületbe kell bemennie az egyes hajók legénységeinek, megkeresni a tűzfészket, eloltani, kijönni. Az oktatók közben napalmot locsolnak és fecskendeznek kívülről be. Pont a HMS Trafalgar legénysége volt benn gyakorolni, amikor ott jártam. Nagyon durva.

A briteknek ugyanígy van süllyedés-szimulátoruk is. Egy hajó belsejének egy részét méretarányosan megépítették, és az egész hidraulikusan ugyanúgy mozgatható, mint egy profi repülőgép szimulátor. Itt azt gyakorolják, hogy zúdul be a tengervíz, süllyed a hajód, és a csapatnak meg kell állítani a vízbetörést. Ez is nagyon durva.

Szóval sok ilyen érdekeség van. Sajnos a Kurszk túlélőinek nem volt sok esélyük, de ha az orosz kormány a katasztrófa utáni első órában külföldi segítséget kér, talán megmenthették volna őket.
Ma délelőtt bekövetkezett az első olyan légikatasztrófa, mely - első blikkre - európai diszkont légitársaságot ért. A Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata az Alpokban zuhant le, Franciaország területén, az érintett idős gép nemrég kapott Germanwings festést,…..
Nem igazán volt kérdés, hogy a kis nagy ember miként reagál a brókerbalhékra, pedig túlságosan nem bonyolult összefüggés az, hogy a jelenlegi helyzetben felmérhetetlen károkat okoz az, aki nem bír leállni a szokásos ocsmány demagógiával. Viktor Viktor maradt, amikor múlt…..
Facehugger 2015.03.10 16:53:21
@beszélő majom:
Figyelj, most őszintén, és meg ne sértődj, mert nincs ebben semmi bántó szándék, csak feltűnt a kommentjeid alapján, ezért kérdezem: mondd, te tényleg ekkora fasz vagy?
Igazából még most is várom a bejelentést, hogy az egész csak vaskos csendőrhumor volt − de a poén csak nem akar csattanni. A mai hivatalos bejelentések szerint a Fidesz tényleg komolyan foglalkozik Kocsis Máté javaslatával, a politikusok, újságírók és a komplett ifjúság…..
Kedves Tibi! Sajnos sokadik multifikázó posztotok és a lesajnáló, cinikus kommenthadjáratok után úgy döntöttem, tollat ragadok - "hallgattassék meg a másik fél is"-alapon. Itt van valami, amit anyukád sohase mondott. Mi az általános felfogás a multisokról? Nem értenek…..
Facehugger 2014.08.23 16:27:15
Belsőség Heti merítés 2014.03.16 08:01:37
Még Trabant, de már megy! Egy év alatt elég sok mindent változtattam rajta, bár nem azért, mert elromlott ez-az, de az autón elő-elő tűnt, hogy előző gazdái minden törődést megvontak tőle. Én pedig nem szerettem volna, hogy valahol út közben hagyjon cserben. Nyeli a…..
Facehugger 2014.03.16 18:53:02
@etwas kultur muss sein:
Mint feljebb szellemesen megjegyeztem, érdemes megnézni a fejlett Németország, Hollandia, vagy Dánia autóvásárlási szokásait, és az ár-érték arány súlyát. Magyarországhoz képest csak Bulgáriában és Ukrajnában van nagyobb presztízse egy rommá rohadt, tehénhúggyal üzemeltetett, 25 éves Mercinek és ún. 'Bömösnek' (becenév=hányás), mint egy új Kiának, Hyundai-nak vagy Daciának. De még a Skoda is nyögi a kivagyi köcsög magyar sznobizmust.

Persze, hogy nem fos a Suzuki. Csak nem felel meg annak a tömegízlésnek, amely szerint nem baj, ha nem tudja fizetni a panel rezsijét se, de azért Merdzsó álljon a parkolóban, mert attól ember a ember, osztjónapot. Az mindegy, hogy olaj helyett fűrészport tölt a motorba, ha egyáltalán valamit, csak olcsó legyen és senki ne lássa.
Facehugger 2014.03.16 18:57:27
@nick papagiorgo:
Hát azt se mondanám, hogy kurva jó, a nulla százalékos önerővel bebukott százezer autó után. Pedig ésszerű választás.
Facehugger 2014.03.17 09:00:21
@Pufibá:
Tőlem mindenki vegyen Toyotát vagy Mercit:) Az autóvásárlás abszolút szubjektív, és rábeszélni bárkit egy márkára baromság. Az is, ha vki azt állítja, hogy egy bizonyos márka a jó vagy rossz. Nálunk az oviban menő volt azt szakérteni, hogy a Zsiguli a jó, a Wartburg meg szar, miközben mindkettő kurva szar volt. Csak nem volt más.

Elhiszem, hogy lehet pénzt keresni a használtautókon. Ha nem lehetne, nem volnának kereskedők és szervizek. És pl. Bosch háztartási gépeken is lehet pénzt keresni, mert van szakszervizük. Pedig mekkora márka. Vagy a gigadrága Mielén is, pedig az aztán a legjobb. A legjobb, érted:)

2006 óta mind a négy autónk dCi motoros volt, 1.5-től 2.0-ig. Egy EGR-szelep romlott el egyszer a négyből. A dCi egyébként semmi mást nem jelent, minthogy common rail, és 2001 óta gyártják.
Átlátszó Oktatás Erasmus slussz 2014.03.05 08:58:00
Valószínűleg kevesen gondoltak arra a svájci népszavazás eredményének kihirdetésekor, hogy a döntés hatással lesz a hazai egyetemisták életére is. Igaz az alpesi ország nem tagja az Európai Uniónak, de korábban megegyezett Brüsszellel a munkaerő és a diákok szabad…..
Facehugger 2014.03.06 12:44:38
@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:
@pneumónia:
Lehet, hogy nektek az jönne ki belőle, amit leírtok? Vagy kurvára zavar, hogy sosem volt elég vér a pucátokban kipróbálni egy Erasmust?

Egyébként a más kultúra megismerése nem azt jelenti, hogy csodálkozol, hogy jé, vannak fekák is, okostojás, hanem azt, ahogy élik az életüket, ahogy köszönnek vagy nem köszönnek egymásnak, ahogy sorban állnak, vagy ahogy túrják az orrukat. A külföldi lét, akár átmeneti, akár tartós, épp abban különbözik a turistáskodástól, és épp azért érdekes, mer velük lehetsz akkor is, amikor a turisták hazamennek, és láthatod, hogy viselkednek valójában. Szerintem gyere haza, elesleges érdekes helyen lenned. Bocs.
A Chevrolet eltűnik Magyarországról, most érdemes figyelni a hirdetéseket. Vajon tartja az árát használtan? És honnan lesz alkatrész? Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
Facehugger 2014.02.18 13:17:54
@csorsza:
Gratulálok. Visszasírod a 90-es évek elejének körömreszelgetős, potenciális vevőt lekúró, betévedő turistát leköpő butikos eladóit? Fasza.

Tápláljuk együtt a bunkóságot, a bunkóság jobban teljesít!
Az Ecserin vettem kilencezerért, róla szól a poszt. Akkor a Mobil boltban egy vagyonba került a 40 km/h-t tudó S51N újonnan, de kinn, az M5-ös tövénél levő Nagykőrösi úti zűrzavarban is 15 ezerért mérték őket használtan, egy Simsonnak nem volt akkoriban értékvesztése.…..
Vastagbőr Történelmi Este 2013.11.18 09:01:00
Péntek este a Magyar Televízió úgy gondolta, hogy egy igazi médiatörténelmi pillanattal, mit pillanattal, egy egész műsorral ajándékozza meg a pár százaléknyi, hűséges és kitartó nézőit.Először is sikerült egy igazi nagyvadat becserkészni, személyesen Orbán Viktor…..
Facehugger 2013.11.18 17:48:49
@tesz-vesz:
Jobb is a diafilm.
Belsőség Heti merítés 2013.07.14 08:52:12
Klasszikus verda Az autót 2001 óta használom - 2005. ősz óta második autóként. Miután már öreg olasz verdáról van szó valóban igazak a közhelyek: sok rozsda és nagyon gyenge elektromos rendszer. Piros "romboló" Alapvetően nem volt vele sok baj, ha egyszer elindult,…..
Facehugger 2013.07.15 10:16:14
@A80:
Ehhez pedig még annyit, hogy akárki akármit mond feljebb, egy Smartban legfeljebb egy Suzuki Swift ellen van esélyed, hiába remek biztonsági cuccokkal van felszerelve.
Varánusz Meghabonyozták Matolcsyt 2013.07.09 01:42:03
Mi történik akkor, ha a "független jegybankelnök" és a "nem közszereplő" miniszterelnöki spindoktor négyszemközt ebédelnek?  Semmi a világon. Mégis mi történne? Jóbarátok, na és? Azért, mert az ember jegybankelnök lesz még nem kell elhanyagolnia a barátait. Ki gondolja,…..
Belsőség Heti merítés 2013.06.02 12:06:10
Gyönyörű hobbi, de egy kiszámíthatatlan autó Nagy vágyam volt egy sportautó felújítása, saját ízlésem szerinti kialakítása. Egy barátomnál meg is találtam a megfelelő kiindulási alapot, egy Porsche 924 targát. Szegénykét bontásra szánták, mert már a hócipője tele…..
Naiv ügyfél halmozottan speciális gyereknapi meglepetésben részesült, amikor mozgáskorlátozott gyermekét kitiltották az Oxygen Wellness játszóházából, miután apukája megreklamálta, hogy a többi gyerekkel szemben miért csak feleannyi időt maradhat bent. Az első vérlázító…..
A brit NME magazin listáin mindig nagyokat szoktunk nézni, mivel zenei hetilap néha egészen furcsa sorrendet képes összeállítani egy-egy témában. Most minden idők legjobb ötven gitárszólóját próbálták összeszedni a szerkesztők és zenészek segítségével, aminek a végén a…..
Nyitott koporsós temetést kértünk. De nagy hibát követtünk el a nővéremmel. Nem adtunk hála(?!)pénzt a halottasházban. A koporsó lezárva érkezett. Édesanyám története tavaly novemberi halála óta sem hagy nyugodni. Bánt, hogy tehetetlenül néztem végig szenvedéseit,…..
Facehugger 2013.05.22 18:31:38
@neduddki21:
Ez az egész hányadék, akár hányszor idejövök, nem a bicska nyílik ki a zsebemben, hanem a Scud-indítóállvány. És mindig eszembe jut apám haldoklásának az a borzalmas hat hete a Rotoxis-világban. És mindig megfogadom, hogy soha többet nem olvasok bele ebbe a rettenetbe. Úgy kell nekem.
Az öreg autónk a mai közlekedésben olyan, mintha egy gramofonra tennénk rá a DVD lemezt. Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
Igen. Voltak jó királyok. Ritka kivételekként a hatalom által megrontottak között. Kár, hogy a történelemmel és az örök emberi természettel kapcsolatos tapasztalatok szerint még a jó királyok is elkanászodhattak – vagy ha jók is maradtak, esetleg jött és legyőzte őket…..
A jó király betiltotta a seggfejek vonulását, de ez nem elég, sőt, ez sokkal több, és jóval ízléstelenebb is, mint amit megtehetett volna. A liberális sajtó és bloggerek az indextől a cinken át a kettős mércéig azon derpegnek, micsoda alávaló húzás az Élet menetére…..
Rákérdeztem, hogy végülis meddig várjak még, erre megint megkaptam a magamét. Végül kiderült, hogy nem tudnak kijönni, hiába vártam, át lettem verve. Tisztelt Praxis!   Első dühöm elmúlta után úgy gondoltam, hogy megküldöm önöknek a héten velünk lezajlott események…..
Facehugger 2013.04.08 12:20:33
@csak néha benézek ha marhaságot látok:
Nem, viszont, ha kérhetjük, le se basszanak minket, csak mert az ügyeletet hívtuk/bementünk a rendelőbe/valami bajunk lett. Hétvégén János kórház, gyerekügyelet, ugyanez a stílus, csak személyesen, nem telefonban. Tanítják az egyetem a paraszt viselkedést?
Facehugger 2013.04.08 16:07:14
@El Visco Stello:
Teljesen igazad van.

Abban meg a posztolónak, hogy az ügyelet kezelje a hívását normálisan.

Példa: én is hívtam már fel első riadalmamban a mentőket. A diszpécser profin, nyugodtan, kapkodás nélkül 5-6 kérdéssel tisztázta, mi van, kérdezett még néhány részletet, majd elmondta, hogy nem küld mentőt, ezt meg ezt csináljuk, utána menjünk be az ügyeletre. És igaza volt. Nem is haragudtam rá, de ehhez az kellett, hogy ne pondrónak nézzen, hanem törődjön a problémával, magyarázza el a dolgokat és a döntése okát.

A közszolgáltatásokra/állami szférára jellemző kivagyiság, felsőbbrendűség, a "dögöljön meg az érdeklődő/panaszos/páciens/ügyfél" mentalitás, a "szarok bele" attitűd gusztustalan jellemzője az életünknek, amire nem lehet az a magyarázat, hogy az állami dolgozó keveset keres.