Adatok
Dr. Z.
0 bejegyzést írt és 59 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Zavarok minden közlekedési rendszerben előfordulnak és ezeknek számos oka lehet. Ami közös bennük, hatással vannak az adott rendszerben közlekedő járművekre és így az utasokra is. A vasút kötöttpályás volta miatt meglehetősen rugalmatlan módon tudja kezelni a zavarokat. Ha…..
Dr. Z.
2014.10.21 12:53:18
Szuper cikk, köszönjük! Úgy tudom, jelentős hosszon tervben van a harmadik sínes táplálású szakaszok átépítése felsővezetékesre. Ennél a döntésnél vajon a 'vízérzékenység' is szerepet játszott? Mert felmerül majd a másik probléma, hogy ti. a felsővezeték meg a cikkben is említett szeles időre lesz érzékenyebb.
Dr. Z.
2014.10.23 18:55:35
@Angol vasutas: Érdekes, amit a Class 444 és 450 kapcsán írsz, valamiért bennem az rögzült, hogy villannyal is megy a 100 mérföld. A többi indok logikus, csak nem gondoltam bele ilyen mélységig - van például az is, hogy a harmadik sínes vágányt az útátjárókban beforduló kerítéssel védik (ez előírás, vagy csak szokásjog?), ez is kiesik ugyebár felsővezetéknél. Izgalmas projekt lesz!
Mielőtt belekezdünk, leszögezném, hogy az emeletes vasúti kocsik egyátalán nem számítanak ritkaságnak. Régen még Magyarországon is voltak ilyenek: ma S-Bahnnak neveznénk az egyik bevetési helyüket, amikor is Rákospalota és a Nyugati közt ingáztak (de erről csak a Közlekedési Múzeumban olvastam egy…..
Dr. Z.
2014.08.04 09:17:41
@Dr. Z.: Hoppá, bocsánat, nem szeretnék dezinformálni. Szóval a C&NW első galériás emeletese állítólag 1955-ből származik, St. Louis Car Company a gyártó.
Dr. Z.
2014.08.04 09:47:28
A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a…..
Dr. Z.
2014.05.20 13:44:11
@VT22: Ez a megrendelői megközelítés nagyon vicces, a hazai "minőségi ??) távolsági" szegmensben megtehető távolságok egy kidósabb méretű hálózaton/országban bőven regionális igénynek számítanak. Például Nürnberg-München közötti ingázók, 200-as tempót nyomó REX-vonatokkal. Jobb helyeken egy főváros környékén 100 km-es távra már simán van non-stop, vagy legalábbis kevés helyen megálló csúcsidei elővárosi vonat az ingázóknak, nálunk meg Szolnok-Bp. távon a zónázón túl már minden feláras, meg országos, meg húdenagyontávolsági. Kicsi az ország, ezt be kell látni, nálunk az IC nagyjából IR/REX feladatokat lát el. Feleslegesen üti egymás micsodájával a csalánt a vasút meg az NFM/KTI a "minőségi távolsági" szegmens erőltetésével.
Bécs új főpályaudvara még a Lajtán innenről szemlélve is izgalmas újdonság, nem csak vasútbarátoknak, de városok működését tanulmányozó érdeklődőknek is. Arról írtunk már az elmúlt hetekben, hogy a pályaudvar megnyitásával összefüggő menetrendi változások nem…..
Dr. Z.
2014.03.25 16:20:47
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Debrecenben laknak kb. 200000-en, viszony Nyíregyháza és Szolnok még egy-egy százas, de nem is pusztán ez a kérdés. A 100-as vonal vonzáskörzete 3 megyényi, a távolsági forgalom tekintetében messze a legtöbb bevételt generáló hazai fővonalról van szó. Ha valamivel átlózni akarunk a győri vonalról, akkor a 100-as és a 80-as a két legjobb alany. (Hagyományosan a Keleti pu. közös nevezősége miatt a 80-as ment jobban, de a 100-as vonalban is volt potenciál, mikor némi lelkesédéssel csinálták - ld. debreceni közvetlen Arrabona.)
Ebben a tekintetben egyébként a belgrádi irány röhej - a magyar oldalon esik szét a pálya, a szerb oldalon meg szinte a szántóföldön megy a vonat, a menetidő csak a lovas kocsival versenyképes. Eközben a Südtiroler Platz-ról meg az erdbergi buszvégről kb. félóránként megy egy príma busz Szerbia valamelyik nagyvárosa felé, végig autópályán. Ezt a piacot a vasút rég elbukta, nem érdemes nagyon teperni érte, amíg nem változnak az infrastrukturális keretek.
Ebben a tekintetben egyébként a belgrádi irány röhej - a magyar oldalon esik szét a pálya, a szerb oldalon meg szinte a szántóföldön megy a vonat, a menetidő csak a lovas kocsival versenyképes. Eközben a Südtiroler Platz-ról meg az erdbergi buszvégről kb. félóránként megy egy príma busz Szerbia valamelyik nagyvárosa felé, végig autópályán. Ezt a piacot a vasút rég elbukta, nem érdemes nagyon teperni érte, amíg nem változnak az infrastrukturális keretek.
Dr. Z.
2014.03.25 16:43:45
@erminavet: A Homonna-Kassa-Miskolc-Kelenföld-Bécs viszonylat érdekes felvetés. Anno pár évvel ezelőttig volt egy nappali Kassa-Pozsony-Bécs IC-pár, a Pozsony-Bécs szakaszon nem túl átütő kihasználtsággal. Ha padig már a 80-as vonal belföldi utasaiban gondolkodunk, több fantázia lehet egy "Bartók Béla EC újratöltve" verzióban. Viszont az egyébként tetszetős alapötlet várhatóan megbukna a ZSSK elég lagymatag hozzáállásán, amivel a Miskolc-Kassa összeköttetést is hidegháborús színvonalig nyomták vissza.
Hova megy ez a vonat?
Változó hazai menetrendek a bécsi főpályaudvar hatására - bővebben
2014.03.18 07:00:00
A bécsi főpályaudvarral, mint az egyik legnagyobb volumenű közép-európai beruházással, már hetek óta foglalatoskodunk. Eleinte magát a projektet elemeztük, aztán néztünk képeket a régi Südbahnhofról és az új pályaudvar építéséről, majd megnéztük, hogy mi történhet a…..
Dr. Z.
2014.03.19 21:54:15
@milliliteratura: Ez a leírás nagyon igaz az IC-re. A MÁV-START IC mint termék teljesen elvesztette az arculatát, tartalmát, mindenét. Már csak ez a hülye keleti dili, a kötelező helyjegy maradt belőle, a többit egy sima regionális vonat is tudja jobb helyeken.
De ugye a Szent Tehén az szent tehén. :(
De ugye a Szent Tehén az szent tehén. :(
Dr. Z.
2014.03.19 21:56:16
@Izo: A Győr-Bruck személyen is vált a személyzet Hegyesben, mivel egyik félnek sincs nyelvismerete (az utasításokról már nem is beszélve...) átjárni. Különben a két éjszakai vonatot lenne a legegyszerűbb megoldani, ugyanis az osztrák oldalon a Wagon-Lits adja a jegyvizsgálókat, és sok magyar van köztük. (A Bécs-Róma EN-en is vannak magyar jv.-k.)
Már két korábbi írásban barátkoztunk hosszasan az Európai Unió azon törekvésével, hogy a tagállamokban vasutat választó utasok fogyasztói illetve divatosan utas-jogai körében egy közös minimumot harcoljon ki. Ezt az igyekezetet először történelmi távlatokban kellett…..
Dr. Z.
2014.02.27 10:03:43
A fedélzeti hangos utastájékoztatási hajlandóság még mindig messze elmarad az elvárhatótól. Példának okáért a román vasút járműveivel közlekedő IC-vonatokon a jegyvizsgálók vagy nem tudják, vagy nem akarják kezelni a hangost. Évek óta ismert probléma, évek óta tesznek rá. Jó az úgy. Lesújtó az is, ami a Wiener Walzer-en vagy a Kálmán Imrén folyik utastájékoztatási vonalon, és a győri oldalban a jegyvizsgálók nyelvtudása még mindig esetleges - jogilag nem kötelező, de nagyon nem ártana praktikus okokból.
Az általános visszatérítés összes vonatra kiterjesztését megközelíthetjük a másik oldalról is. A szomszédblog rendszeresen elemzi a késési statisztikákat (pl. www.regionalbahn.hu/2014/01/menetrendszeruseg-2013-1.html), és ebből látszik: éppen a feláras, vagy tavaly felárassá tett sittesvonatok (khm... országos szegmens...) menetrendszerűsége az, ami igazán szánalom, a regionális szegemensben nyugodtan be lehetne vállalni az átalánykártérítést. Persze az is igaz, hogy a budapesti elővárosi szegmens rendesen kiborítaná ezt a bilit, annak a menetrendszerűsége többnyire szintén vicc.
Végső soron többet kellene beszélnünk a _valós_ szolgáltatásminőségről és annak mutatóiról a jogi csavargatás és a fősodratú médiában látott "kommersz" megközelítés ("A MÁV állandóan késik.") helyett/mellett.
Az általános visszatérítés összes vonatra kiterjesztését megközelíthetjük a másik oldalról is. A szomszédblog rendszeresen elemzi a késési statisztikákat (pl. www.regionalbahn.hu/2014/01/menetrendszeruseg-2013-1.html), és ebből látszik: éppen a feláras, vagy tavaly felárassá tett sittesvonatok (khm... országos szegmens...) menetrendszerűsége az, ami igazán szánalom, a regionális szegemensben nyugodtan be lehetne vállalni az átalánykártérítést. Persze az is igaz, hogy a budapesti elővárosi szegmens rendesen kiborítaná ezt a bilit, annak a menetrendszerűsége többnyire szintén vicc.
Végső soron többet kellene beszélnünk a _valós_ szolgáltatásminőségről és annak mutatóiról a jogi csavargatás és a fősodratú médiában látott "kommersz" megközelítés ("A MÁV állandóan késik.") helyett/mellett.
Dr. Z.
2014.02.27 10:11:17
Ami a fedélzeti utastájékoztatást illeti, még mindig messze vagyunk a színvonal fogalmától. A román vasúttól átvett kocsikon a jv-k vagy nem tudják, vagy nem akarják használni a hangos fedélzeti tájékoztatást. Lesújtó az is, ami utastáj. címén a Wiener Walzer-en és a Kálmán Imrén megy. A győri oldalban a jv-k nyelvtudása is esetleges - nyilván nem jogi előírás, de praktikus okokból hasznos lenne, ha nem csak mutogatással meg bunkósággal lehetne dűlőre jutni a külföldiekkel.
Átalánykártérítés: a szomszédblog rendszeresen elemzi a késési statisztikákat (pl. www.regionalbahn.hu/2014/01/menetrendszeruseg-2013-1.html), és ebből világosan látszik, hogy épp a feláras, illetve a tavaly felárassá tett sittesvonatok (khm.. országos szegmens...) pontossága igazán szánalom. A regionális szegmens ehhez képest örömzene, ott be is lehetne vállalni a kártérítést. Más kérdés, hogy a budapesti elővárosi szegmenstől kiborulba a bili, annak a menetrendszerűsége egy vicc.
A lényeg: a jogi csavargatás és a bulvármédia színvonala ("A MÁV állandóan késik") közötti térben nem ártana a _valós_ szolgáltatásminőségről és annak mérőszámairól többet beszélni. A vasútnak is, mert kezdeti lépések vannak, de elég bizonytalan ez a dolog még...
Átalánykártérítés: a szomszédblog rendszeresen elemzi a késési statisztikákat (pl. www.regionalbahn.hu/2014/01/menetrendszeruseg-2013-1.html), és ebből világosan látszik, hogy épp a feláras, illetve a tavaly felárassá tett sittesvonatok (khm.. országos szegmens...) pontossága igazán szánalom. A regionális szegmens ehhez képest örömzene, ott be is lehetne vállalni a kártérítést. Más kérdés, hogy a budapesti elővárosi szegmenstől kiborulba a bili, annak a menetrendszerűsége egy vicc.
A lényeg: a jogi csavargatás és a bulvármédia színvonala ("A MÁV állandóan késik") közötti térben nem ártana a _valós_ szolgáltatásminőségről és annak mérőszámairól többet beszélni. A vasútnak is, mert kezdeti lépések vannak, de elég bizonytalan ez a dolog még...
Dr. Z.
2014.02.27 10:11:55
Hova megy ez a vonat?
Wien Hauptbahnhof – Mit kapnak a pénzükért az osztrák polgárok?
2014.02.25 07:43:52
Budapesten a jelenlegi fejpályaudvari rendszerből való továbblépés lehetősége mintha egyre távolabb kerülne tőlünk, eközben Bécsben épp a vasút hőskorát idéző léptékekben készül annak betonból öntött emlékműve, az új főpályaudvar. Bizonyos nézőpontból három…..
HamPLÓ
Magyarázd meg, hogy mitől megy a villamos: ULF, a villamosok DeLorean-je?
2014.02.11 02:00:00
A nemrég a sajtóban elterjedt, szerintem leginkább aranyozott elejű homokféregre hasonlító (elnézést kérek, de ez ugrott be elsőre) kisföldalatti rajzok kapcsán találgattuk ismerősökkel, vajon járműterv/gépészet is van-e a dizájn mögött. A budapesti kisföldalatti egy sok…..
Dr. Z.
2014.02.12 16:28:30
Kiváló írás, köszönjük!
Az utolsó képeken belenyitották az ajtót a szabaddá tett gépészetről készített képbe, úgyhogy talán nem haszontalan ez a link a tavalyi Tramwaytag-ról készült képhez, ahol takarásmentesen látszik az egész dzsungel: 4.bp.blogspot.com/-Bd3mrEtI8eo/UisJBV3jruI/AAAAAAAAKsg/DH9kyNAAbqc/s1600/2013-09-07_18754.jpg
Az utolsó képeken belenyitották az ajtót a szabaddá tett gépészetről készített képbe, úgyhogy talán nem haszontalan ez a link a tavalyi Tramwaytag-ról készült képhez, ahol takarásmentesen látszik az egész dzsungel: 4.bp.blogspot.com/-Bd3mrEtI8eo/UisJBV3jruI/AAAAAAAAKsg/DH9kyNAAbqc/s1600/2013-09-07_18754.jpg
A múltkori német buszos bejegyzésem valami olyan címmel került ki az Index2-re, hogy "mulatságos buszok Németországból" - pedig szerintem semmi furcsa vagy vicces nem volt a felsorolásban. Hogy ezt alátámasszam, jöjjön most pár olyan gumikerekű, ami tényleg meglepőnek tűnik a…..
Dr. Z.
2014.01.23 11:32:23
@Hamster: Már csak egy e-mailt kérnék, a hamster@hampage.hu-ról visszajött a cucc "postafiók tele" indoklással.
Hova megy ez a vonat?
Tarifacsökkentés a mellékvonalakon – szemfényvesztés vagy valódi reform?
2014.01.21 08:00:00
Hétvégén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentette, hogy a regionális – csökkentett – tarifák tavalyi bevezetése után maradt még nyúl a cilinderben: az érintett viszonylatok számát megduplázza, a csökkentés mértékét pedig 15 után 25%-ban rendeli el február 15-étől.…..
Hova megy ez a vonat?
Vonatforgalom-szabályozás miatti késés - meg amit a kifejezés takar
2014.01.16 08:00:00
Blogunk szerzői többször kipróbálták magukat abban a témakörben, ami - sajnos - hazánkban a legtöbbször előkerül a közbeszédben, ha a vasútról van szó: késik, már megint késik, miért késik... A késések elemzése kapcsán egy többrészes sorozatban…..
Dr. Z.
2014.01.16 12:16:58
@Izo: A Jetinek nem teljesen mindegy hogy mennyit késik, mert egy csatlakozást mulasztó távolsági utas nagyobbat tud szívni. Anno a késett Kálmán Imrén jártak úgy Németországból Romániába tartó utastársak, hogy bebukták a Pannoniát, ami éppen az egyetlen közvetlen nappali vonat volt a célállomásukhoz. És odaát ugye nem terem minden órában másik vonat...
Amúgy létezik olyan forgalomirányítási filozófia is, ahol tök mindegy milyen vonat vagy, ha elbuktad a menetvonaladat, akkor tépsz egy számot, beállsz a bokorugró S-Bahn mögé és 'plug and pray'. Ilyet művel pl. as SBB Sargans és Zürich között a késve beadott Railjetekkel, az ÖBB legnagyobb örömére.
Amúgy létezik olyan forgalomirányítási filozófia is, ahol tök mindegy milyen vonat vagy, ha elbuktad a menetvonaladat, akkor tépsz egy számot, beállsz a bokorugró S-Bahn mögé és 'plug and pray'. Ilyet művel pl. as SBB Sargans és Zürich között a késve beadott Railjetekkel, az ÖBB legnagyobb örömére.
Dr. Z.
2014.01.17 18:07:37
@Realista Vasutas: Nyilván ez egyszeri elszigetelt eset, mindennek megvolt a maga nyomós oka és köztük ilyenek különben sincsenek.
Már csak azt magyarázza el nekem valaki, hogy miért látni napi szinten hasonló nehézkes mozgást a hazai vasúti forgalomirányításban, miközben jobb helyeken/vasutakon pörög a bolt, ahogy illik!
Már csak azt magyarázza el nekem valaki, hogy miért látni napi szinten hasonló nehézkes mozgást a hazai vasúti forgalomirányításban, miközben jobb helyeken/vasutakon pörög a bolt, ahogy illik!
Dr. Z.
2014.01.17 21:32:24
@Realista Vasutas: A túlbiztosítás közismert, viszont ennek pozitív oldalával vitatkoznék. Az ERA (Uniós vasúti ügynökség) vasútbiztonsági jelentéseit nézegetve azt látom, hogy egyáltalán nem vagyunk éltanulók. Sőt, a vonatkilométerrel, azaz a forgalom nagyságával korrigált mérőszámokban kifejezetten átlagosan muzsikál ez a túlbiztosított vasút.
Ez a poszt nagyjából ennyi. Megvolt az eredetigazolás (nem összetévesztendő az eredetiségvizsgával), a veteránvizsga, a biztosítás, a műszaki vizsga – csak a két fehér plakett maradt hátra és a forgalmi. Most már azok is a mieink. Mind.
Kicsit újraélhettem a harnosändi…..
Hova megy ez a vonat?
Mitől borul a ravatal? - 7. rész: A papíron nem tervezett megállások
2013.10.29 07:00:00
Tovább gördítem a késések okozóinak labdáját, az üzemi körülmények bizonytalanságait taglaló stokkozásos és foglaltra járatásos, majd a menetrend megtervezéshez kötődő tartalékképzési, helytelen vágányon közlekedős és járathossz-méricskélős, végül pedig az egyedi…..
Ebben a sorozatban volt már szó mindenféléről: stokkozás, foglaltság, tartalékidő, helytelenezés, járathossz egyaránt szóba kerültek, mint potenciális késésteremtő, vagy késésnövelő tényezők. Nem beszéltünk azonban eddig a legkézenfekvőbb dolgokról: amikor…..
Dr. Z.
2013.09.10 18:50:36
@1116001: Köszi az infot! Elsősorban CTC-jellegű szimulációra gondolok, de nyilván itt az is közbeszól, hogy nálunk a CTC azaz KÖFI nem terjedt el kellően, így a forgalmi szolgálattevők számára sem kézenfekvő a nagyobb egységekben gondolkodás oktatása. Pedig szerintem lenne fantázia abban, ha az egyes állomásokat irányító forgalmászok az adott menetrendet előzőleg szimulált körülmények között, akár a vonal egy hosszabb szakaszára vonatkozóan gyakorolhatnának. De ez nyilván kicsit utópia is, amíg a KÖFI nem nyer teret itthon.
Dr. Z.
2013.09.11 21:42:09
@szálkereszt_mozgató: Érdekes dolgokat írsz... nyilván láttam már én is eleget ahhoz, hogy különösebb illúzióim legyenek, de azért egy komolyabb vágányzár rendes előkészítése és adott esetben gyakoroltatása szerintem nem "úri huncutság". A hatályos jogszabályokról pedig annyit, hogy egy szakemberrel beszélgetve olyan esetről is hallottam, amikor egy adott szabályt a MÁV módosítana, de az NKH nem érzi magát kompetensnek az ügyben, az NFM passzolja vissza a kérdést, és újra meg újra elakad az egyébként előremutató változás kierőltetése.
(Májusban élesben volt alkalmam az ÖBB Infra forgalomirányítását megfigyeleni az Amstetten állomás kezdőpontja környékén zajló vágányzár körül. Hazai szemmel az elég meredek, amikor 2 IC közé a 4 perces lyukba betömnek még egy tehervonatot, de működik, sőt... a vezéreknek folyamatosan adja az infot az irányítás, és pontosan megmondják előre, hogy hol kell hajtani és hol vegyék lazábbra az időzítéshez. Más dimenziók.)
(Májusban élesben volt alkalmam az ÖBB Infra forgalomirányítását megfigyeleni az Amstetten állomás kezdőpontja környékén zajló vágányzár körül. Hazai szemmel az elég meredek, amikor 2 IC közé a 4 perces lyukba betömnek még egy tehervonatot, de működik, sőt... a vezéreknek folyamatosan adja az infot az irányítás, és pontosan megmondják előre, hogy hol kell hajtani és hol vegyék lazábbra az időzítéshez. Más dimenziók.)
Dr. Z.
2013.09.11 21:48:07
@Adani: Igen, ez a "leerőltetjük ha beledöglünk is" annyira jellegzetes dili. :) Ez megint arról szól, hogy primitív az ösztönzési rendszer, mert előnyben lehetne részesíteni pl. a ténylegesen leközlekedett vonatok menetrendszerűségét egy ilyen esetben. A konkrét szegedi példa erre jó is, mert a 3' időközzel az egyvágányos pályára kidobott vonatok törvényszerűen verik majd egymást és/vagy a szembejövőket.
Csak ehhez az egészhez az kellene, hogy mindennek, beleértve a teljesítmény-mérési és ösztönzési rendszert, gazdája legyen. Ez viszont utópia akkor, amikor az MFB és GPS-alapú vonatkövetés korában kézi, mintavételes úton történő menetrendszerűség-mérési módszertant ecsetel két oldalon át a Közszolgáltatási Szerződés. Mondanám, hogy nemzetközi példák, de mi ugye mindent jobban tudunk, a németek pl. köztudottan nem értenek a vasúthoz. Meg a britek sem, akik szemrebbenés nélkül mondják le a vonatokat, ha úgy könnyebb rendet rakni a kupiban.
Csak ehhez az egészhez az kellene, hogy mindennek, beleértve a teljesítmény-mérési és ösztönzési rendszert, gazdája legyen. Ez viszont utópia akkor, amikor az MFB és GPS-alapú vonatkövetés korában kézi, mintavételes úton történő menetrendszerűség-mérési módszertant ecsetel két oldalon át a Közszolgáltatási Szerződés. Mondanám, hogy nemzetközi példák, de mi ugye mindent jobban tudunk, a németek pl. köztudottan nem értenek a vasúthoz. Meg a britek sem, akik szemrebbenés nélkül mondják le a vonatokat, ha úgy könnyebb rendet rakni a kupiban.
A múlt héten az északi part nyári menetrendjének tanulságait vizsgáltuk, most átmegyünk a "magyar tenger" déli partjára, a 30-as vonalra, ahol más jellegű problémák kísérték a nyári menetrendet.
Fellapozva a 10 évvel ezelőtti menetrendeket, a Balaton déli partján húzódó…..
Dr. Z.
2013.09.05 13:54:17
Dr. Z.
2013.09.05 22:40:44
@Tolatóvágányút: Ezt én is így tudtam. Aztán a KÖFI nyílt nap alkalmával erre a felvetésre azt mondták, hogy a jelenlegi infrastruktúra mellett ez már nem, vagy legalábbis gyakran nem igaz. Lassújelek kitérő irányban, kizárt állomási vágányok, elromlott jelzők... a pályavasút állítólag nem töri magát össze a helyzet javítására - nyilván pénzhiány, vagy ki tudja mi.
A menetrendszerű közlekedést, vagy inkább annak elromlását oknyomozó sorozatunkban láttunk már szerelvényösszeállításból, foglaltra járásból, tartalékhiányból és helytelen menetekből (vagy azok elmaradásából) fakadó késésokozókat. Nem volt szó azonban még egy…..
Ami a repülősöknek a FlightRadar24, az a vonatosoknak a Vonatinfó. Rendkívül hasznos szemléltetőeszköz arra, hogy tudjuk, mikor érdemes elindulni az állomásra, és hogy jön-e egyáltalán a vonatunk. De tudjuk-e követni az Adriára utazó ismerősünk vonatát, ha átlépte a határt? Ennek is utánanéztünk...
Dr. Z.
2013.07.23 09:23:59
Az ÖBB Zugradar-ról a szomszédblogon írtam egy tesztet még az indulása után röviddel: www.regionalbahn.hu/2013/05/obb-zugradar-komoly-ujitasok-furcsa.html
Amiért reklámozom: a fenti posztban kevés szó esik róla, pedig vannak érdekes megoldások benne. Például a vonatszám egy részével történő keresést a Vonatinfo nem tudja, pedig néha hasznos.
Amiért reklámozom: a fenti posztban kevés szó esik róla, pedig vannak érdekes megoldások benne. Például a vonatszám egy részével történő keresést a Vonatinfo nem tudja, pedig néha hasznos.
Hova megy ez a vonat?
Mitől borul a ravatal? - 1. rész: Közvetlen kocsik, vagy átszállás
2013.06.06 07:00:00
Hajdanán, még a blog történetének kezdetén sokat foglalkoztam a menetrenddel, szerkesztési alapkérdésekkel, és az infrastruktúrába való beavatkozás módjaival annak érdekében, hogy ezzel minél nagyobb menetrendi nyereség legyen elérhető.
A most induló új sorozatban fordítok a…..
Dr. Z.
2013.07.09 13:28:01
@Gergő77: az emeletes vonattól való ódzkodás a dogmák tipikus esete. Ebben az esetben az van, hogy a mindig is haladó szemléletű magyar vasúti szervezet nem bírja azt a tényt megemészteni, hogy a Keleti előtt a Szent Százlábú Híd alatt nem fér át az emeletes kocsi. Átlag 10 évente körbehugyoznak egy német emeletes szerelvényt (mostanában esedékes a következő alkalom az eltelt évek száma alapján), majd újból megállapítják, hogy nem fér be a Keletibe. És ez még így fog menni egy darabig. Nem ez az egyetlen dolog, amivel így van a szervezeti szinten totál impotens magyar vasút.
A MÁV szerint indokolt a gyorsvonatokon bevezetett pótjegy, mert prémiumszolgáltatást nyújtanak a sima személyvonatokhoz képest. Megvizsgáltuk, hogy mire gondolhattak, és összeállítottunk egy listát. Tehát 5 dolog, ami miatt a gyorsvonatok már-már luxusnak mondhatók:
1. Nem…..
Dr. Z.
2013.05.26 23:04:28
@the_daver: A MÁV(-START, egyébként) állami kézben van, de ez a lényegen mit sem változtat, a tulajdonosi jogok gyakorlása és a tarifarendszer kialakítása nem egy kézben van a gyakorlatban. Dávid Ilona és Ungvári Csaba dobtak egy hátast, amikor az NFM hónaljszőrének (KTI) ötletét bedobták a köztudatba.
Paradox módon a MÁV-STARTnak mint szolgáltatónak nem érdekes a pótjegy, ezernyi okból. Ezt a szakmai blogok megint jobban kifejtik, mint a gagyi 'mainstream' sajtó, ahol az egész az "akkor most ez áremelés vagy nem" színvonalon csapódott le. Ne essünk abba a hibába, hogy elhisszük, amit a hivatalos kommunikáció sulykol. A vasúti személyszállítás díjainak kilakításához kb. a MÁV-STARTnak van a legkevesebb köze (nem, nem elírás!), és az NFM-nek a legtöbb. A vasút csak végrehajt, és ebben az esetben kissé rákosista módon még a kommunikációt is megtiltották (!) pótjegy-ügyben a STARTnak. Így könnyű.
Paradox módon a MÁV-STARTnak mint szolgáltatónak nem érdekes a pótjegy, ezernyi okból. Ezt a szakmai blogok megint jobban kifejtik, mint a gagyi 'mainstream' sajtó, ahol az egész az "akkor most ez áremelés vagy nem" színvonalon csapódott le. Ne essünk abba a hibába, hogy elhisszük, amit a hivatalos kommunikáció sulykol. A vasúti személyszállítás díjainak kilakításához kb. a MÁV-STARTnak van a legkevesebb köze (nem, nem elírás!), és az NFM-nek a legtöbb. A vasút csak végrehajt, és ebben az esetben kissé rákosista módon még a kommunikációt is megtiltották (!) pótjegy-ügyben a STARTnak. Így könnyű.
Dr. Z.
2013.05.26 23:05:14
@Dr. Z.: Fedvény: "MÁV-STARTnak mint szolgáltatónak nem ÉRDEKE a pótjegy, ezernyi okból."
Kádár elvtárs ma is velünk zakatol
Az 1970-es, 80-as évek kedvezményeinek bemutatása óta már két hét eltelt, ha magunkhoz tértünk a focicsapatnak és a gépjárművezető-tanulóknak nyújtott kedvezmények varázslatos, békebeli álomvilága után, nézzük, mi történt azóta.…..
A vasút 19. századi diadalmenete és talán a személyszállítás forradalma sem lehetett volna az ismert méretű és hatású, ha a vonatok nem válnak valóban széles tömegek számára elérhetővé. A jelenség egyik oldala, hogy a vasút a kor többi közlekedési eszközéhez képest…..
Dr. Z.
2013.04.09 10:14:00
Kiváló cikk, várjuk a folytatást!
Ami a "Jó-e az a tarifaszint, amely mellett az utasok 80%-ának kedvezményt kell adni?" kérdést illeti: ehhez érdekes adalék az alábbi cikk, mely európai viszonylatban próbálta körüljárni a kérdést. Az egyik idevágó dolog, hogy a MÁV teljesárú tarifái beleférnek a régiós átlagba, de a cseh és szlovák vasút olcsóbb, hasonló vagy jobb minőség mellett. Hogy miért, az nyilván messzire vezet.
A másik, hogy a drágább vasutaknál olyan szövevényes a nem szociális, ergo bárki (pl. külföldiek is) számára elérhető kedvezmények rendszere, hogy nehéz lenne a fenti kérdést megválaszolni. Viszont a fizetőképes keresletet figyelembe véve hazai viszonylatban jó eséllyel nem megfelelő az árszint, ha szociális, és nem piaci alapon így "szét kell bombázni". Ergo a válasz szerintem nem, illetve "talán igen", ha figyelembe vesszük az NFM, a KTI és a MÁV-Start sajátos viszonyrendszerét.
A cikk pedig: www.regionalbahn.hu/2013/02/jegyarak-europaban-1.html
Ami a "Jó-e az a tarifaszint, amely mellett az utasok 80%-ának kedvezményt kell adni?" kérdést illeti: ehhez érdekes adalék az alábbi cikk, mely európai viszonylatban próbálta körüljárni a kérdést. Az egyik idevágó dolog, hogy a MÁV teljesárú tarifái beleférnek a régiós átlagba, de a cseh és szlovák vasút olcsóbb, hasonló vagy jobb minőség mellett. Hogy miért, az nyilván messzire vezet.
A másik, hogy a drágább vasutaknál olyan szövevényes a nem szociális, ergo bárki (pl. külföldiek is) számára elérhető kedvezmények rendszere, hogy nehéz lenne a fenti kérdést megválaszolni. Viszont a fizetőképes keresletet figyelembe véve hazai viszonylatban jó eséllyel nem megfelelő az árszint, ha szociális, és nem piaci alapon így "szét kell bombázni". Ergo a válasz szerintem nem, illetve "talán igen", ha figyelembe vesszük az NFM, a KTI és a MÁV-Start sajátos viszonyrendszerét.
A cikk pedig: www.regionalbahn.hu/2013/02/jegyarak-europaban-1.html
Az elmúlt két kedden a gyorsvonati pótdíjtól napjaink IC pót- és helyjegyéig terjedő belföldi felár-választékból mutattam néhány érdekességet. Arról is szó volt, hogy nem kizárólag magyar sajátosság, hogy a vonatok egy része esetében a menetdíjnál magasabb összeget…..
Dr. Z.
2013.04.04 17:59:18
@matteo14: Tkp. arról van szó, hogy nem km. alapú a tarifa, hanem viszonylattól és/vagy vonattól függ. Gyakorlatilag ezzel a légiforgalomban ismert sávos árképzést ültették/ültetik át vasútra, ahol a korábban jegyet váltól olcsóbban jutnak jegyhez, és a többi.
Nyilván erre kiváló terep az éjszakai vonatok döntő többsége, ahol jellemzően este felszállnak, reggel leszállnak az emberek, tehát nem folymatos az utascsere, így egy ülőhely jó eséllyel egyszer hasznosul az út során. Ennek megfelelően itt jött be először a globáldíj. Adja magát a legtöbb nagysebességű vonat is, és ez volt az evolúció következő lépcsője. Ami a sima vonatokat illeti, néhol km-alapú árképzéssel vegyesen, egyfajta kedvezményként (pl. ÖBB) is van értelme, néhol nyilván nincs (pl. Bp.-Záhony személy, izé... sebes, vagy gyors - szóval a vastag betűs maratoni borzasztó).
Nyilván erre kiváló terep az éjszakai vonatok döntő többsége, ahol jellemzően este felszállnak, reggel leszállnak az emberek, tehát nem folymatos az utascsere, így egy ülőhely jó eséllyel egyszer hasznosul az út során. Ennek megfelelően itt jött be először a globáldíj. Adja magát a legtöbb nagysebességű vonat is, és ez volt az evolúció következő lépcsője. Ami a sima vonatokat illeti, néhol km-alapú árképzéssel vegyesen, egyfajta kedvezményként (pl. ÖBB) is van értelme, néhol nyilván nincs (pl. Bp.-Záhony személy, izé... sebes, vagy gyors - szóval a vastag betűs maratoni borzasztó).
Háromszor átpördült a tetején a Renault, mielőtt megállt. A tulajdonost megbírságolták, az autón hitel volt.
Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
Életem legszürreálisabb sajtóbemutatóján valamikor 1995 júniusában vettem részt, az akkor még önnön tulajdonában levő Rolls-Royce jóvoltából. Szó sem volt még BMW-technikáról, a Rolls-Royce-ok és a Bentleyk ugyanúgy néztek ki, és mindet a régesrégi 6,75 literes, V8-as…..
Dr. Z.
2012.12.27 09:40:17
Korszakos cikk, ezer köszönet Csikós mesternek! Már annyiszor elolvastam, hogy fejből megy, mint egy Bud Spencer - Terence Hill klasszikus dialógjai.
Éppen ezért viszont nagyon sajnálom, hogy a közelmúltban "cenzúrázva" lett a Valent British Motors dolgozóinak kiejtéséről szóló rész, méghozzá komoly mértékben. Az rendben van, hogy adtak egy kalap alkatrészt a Pontonhoz (belsoseg.blog.hu/2012/12/23/mar_csak_papirmunka_van_vele), és ezért illemből, vagy mi, de akkor is, ez nem volt elegáns húzás. Kérem vissza az eredetit, amiben benne van, hogy az _alsó végektől a vezetőkig_ mindenki "rojszrojszozik"!
Éppen ezért viszont nagyon sajnálom, hogy a közelmúltban "cenzúrázva" lett a Valent British Motors dolgozóinak kiejtéséről szóló rész, méghozzá komoly mértékben. Az rendben van, hogy adtak egy kalap alkatrészt a Pontonhoz (belsoseg.blog.hu/2012/12/23/mar_csak_papirmunka_van_vele), és ezért illemből, vagy mi, de akkor is, ez nem volt elegáns húzás. Kérem vissza az eredetit, amiben benne van, hogy az _alsó végektől a vezetőkig_ mindenki "rojszrojszozik"!
Bárki által hozzáférhető kilométeróra-állás? Van ilyen, elméletileg. Okmányirodai capriccio, hepiend nélkül. Különben is péntek van.
Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
Dr. Z.
2012.12.05 14:13:48
@Giryu: Ez valóban ízlés dolga, én utálom, amikor pl. egy Vodafone üzletben egy hajléktalannak kinéző biztonsági őrnek titulált egyén tolja magát a képembe, hogy miben segíthet. Ő semmiben, én a Vodafone-hoz jöttem. (Megtörtént eset.)
Amiért átéreztem Vályi I. írásának hangulatát, az az, hogy kétszer 4.5 órát stokiztam tavaly ugyanebben a hivatalban, ugyanilyen Kafka-regénybe illő jelenetek közepette. Nyilván nem fizetik túl a közszolgákat, és nem öröm egy ablak mögött hallgatni egész nap a sok idiótát, de az osztrák hivatali színvonalhoz képest ez egy szánalom.
Amiért átéreztem Vályi I. írásának hangulatát, az az, hogy kétszer 4.5 órát stokiztam tavaly ugyanebben a hivatalban, ugyanilyen Kafka-regénybe illő jelenetek közepette. Nyilván nem fizetik túl a közszolgákat, és nem öröm egy ablak mögött hallgatni egész nap a sok idiótát, de az osztrák hivatali színvonalhoz képest ez egy szánalom.
Dr. Z.
2012.12.05 14:42:12
@Giryu: Hm, ezt a kifejezetten ügyfélszolgálatos dolgot jó tudni. :)
Vidéki okmányirodákkal nagy átlagban nekem is jobb tapasztalataim vannak, a budapesti Központi Okmányiroda gépjárműves részlege volt a mélypont eddigi életem során. De az nagyon mély. Nyilván ez a poszt ebben a kontextusban állja meg a helyét. Bár a legfelkészültebbnek hirdetik ezt az irodát, és gyakran vidékről is oda irányítanak (pl. engem is), Vályi mester lehet hogy többre jutott volna egy álmos kisvárosban.
Vidéki okmányirodákkal nagy átlagban nekem is jobb tapasztalataim vannak, a budapesti Központi Okmányiroda gépjárműves részlege volt a mélypont eddigi életem során. De az nagyon mély. Nyilván ez a poszt ebben a kontextusban állja meg a helyét. Bár a legfelkészültebbnek hirdetik ezt az irodát, és gyakran vidékről is oda irányítanak (pl. engem is), Vályi mester lehet hogy többre jutott volna egy álmos kisvárosban.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz